wat is uw mening op mijn visie hier kunt u reageren op de visie
wiepiktermee
10-06-2016
WAT VOOR BURGERGELD NIET ALLEMAAL TE KOOP IS HEDENDAAG'S.
ASSEN - Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de problemen bij Veilig Thuis Drenthe. De manager is vervangen door een interim-manager, die orde op zaken moet stellen bij Veilig Thuis Drenthe.
Dat meldde wethouder Harmke Vlieg van Assen vanavond in de gemeenteraad van Assen. Het onderzoek gebeurt op initiatief van de gemeenten Assen en Emmen. Beide gemeenten willen de onderste steen boven van de problemen bij het advies- en meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld.
Zorgwekkend
Aanleiding voor dit onderzoek is het besluit van Inspectie Jeugdzorg en de Inspectie voor de Gezondheidszorg om Veilig Thuis Drenthe voor een half jaar onder verscherpt toezicht te stellen. "We willen weten hoe dit heeft kunnen gebeuren", zegt Vlieg, "en dit moet leiden tot een totaalplan van aanpak."
Vlieg onderschrijft de bevindingen van de inspecties. "Die zijn zorgwekkend. We schieten tekort en de wachtlijsten zijn te lang. Ik was onaangenaam verrast, ik schrok ervan en vond en vind het nog steeds ernstig", aldus Vlieg.
In gevaar?
Wethouder Vlieg, die ook voorzitter is van het dagelijks bestuur van de GGD Drenthe, zei dat vanavond na vragen van PvdA, CDA en de Stadspartij PLOP. De partijen willen weten wat de ernst van de situatie is bij Veilig Thuis Drenthe, welke verbeterpunten er op korte termijn doorgevoerd worden en of gezinnen en kinderen in gevaar zijn.
Onder de maat
Veilig Thuis Drenthe is onderdeel van de GGD Drenthe, en is sinds 2015 het nieuwe advies- en meldpunt van huiselijk geweld en kindermishandeling. Twee organisaties, het meldpunt huiselijk geweld en het advies- en meldpunt voor kindermishandeling, zijn daarin samengevoegd.
Met een voldoende op achttien van de 24 punten, scoort Veilig Thuis Drenthe volgens de inspecties onder de maat. Vooral de lange wachtlijst is een groot probleem. Tientallen zaken bleven langer dan de maximale wachttijd van tien weken liggen.
Zie ook: Veilig Thuis Drenthe onder verscherpt toezicht
Vorig jaar was de organisatie bij Veilig Thuis Drenthe ook al niet op orde. Er zijn toen meteen enkele verbeteringen doorgevoerd, maar volgens wethouder Vlieg onvoldoende, zo bleek bij een inspectiebezoek eind mei. "De urgentie ontbreekt zeker niet bij ons. Vorig jaar scoorden we maar op acht punten van de 24 een voldoende. Nu zitten we al op achttien, dus het wordt beter. We hebben er vertrouwen in."
Wachtlijst moet naar nul
Ook is de wachtlijst nader onder de loupe genomen, zo zegt Vlieg. Van de veertig zaken die erop stonden, zijn er veertien afgehandeld. "Waar we naartoe willen, is dat we helemaal geen wachtlijsten meer hebben", aldus Vlieg.
Volgens Vlieg wordt er al een paar weken hard gewerkt aan allerlei verbeteringen. "We hebben ook indringend gesproken met de directie. Maar er zijn ook meer professionele krachten nodig, om bij Veilig Thuis Drenthe alle meldingen aan te kunnen. Er is het afgelopen jaar nogal wat aan meldingen gedaan", zegt ze. Van de Drentse gemeenten is 1,2 miljoen euro extra nodig. "Dat verzoek ligt er nu", aldus Vlieg.
Zie ook: Veilig Thuis Drenthe wil extra geld om problemen op te lossen
Veiligheid en gezondheid voorop
Het college van Assen heeft deze week al besloten het extra geld beschikbaar te stellen, zo zei Vlieg in de gemeenteraad. In Assen gaat dat om 160.000 euro. De wethouder gaat ervan uit dat ook de andere Drentse gemeenten de komende weken volgen. "Veiligheid en gezondheid voor kinderen en gezinsleden moeten de hoogste prioriteit hebben. Daar werken we hard aan."
Door: margriet benak
HOOGHALEN - Een oud-cliënt van Zachtfruitbedrijf Sturing in Hooghalen moet meer dan 40.000 euro zorggeld terugbetalen. Eigenaar Henk Sturing zou de gegevens die nodig zijn voor de verantwoording van het persoongebonden budget niet hebben aangeleverd .
Het gaat om een 33-jarige man die in 2013 en 2014 dagbesteding heeft gekregen bij Sturing. De man heeft een verslaving en moeite met structuur. Op initiatief van Henk Sturing vroeg de cliënt een persoonsgebonden budget aan en dat kreeg hij ook. Maar nu moet hij vrijwel al het ontvangen zorggeld terugbetalen.
Gegevens ontbreken
Advocaat Karin Faber zegt dat haar cliënt facturen van Sturing nodig heeft om tegenover het Zilveren Kruis Zorgkantoor te kunnen verantwoorden hoe het geld is besteed. Ook ontbreken een zorgcontract en een behandelplan. Maar Henk Sturing komt volgens haar niet over de brug met de stukken. "Het is onbekend waarom hij die stukken niet wil geven. Mijn cliënt heeft er meerdere malen om gevraagd."
Geld apart gezet
Sturing zegt dat hij de facturen wel heeft gegeven. "Ik heb het vanmorgen nog nagekeken in de map," zegt hij. Hij erkent dat hij een deel van het geld onterecht heeft ontvangen. "Ik heb dat geld geparkeerd, omdat ik vreesde dat hij het zou besteden aan zijn verslaving."
Mogelijk gerechtelijke stappen
Sturing laat weten bereid te zijn mee te werken aan een oplossing. Mocht hij niet meewerken aan het aanleveren van de stukken, dan overweegt advocaat Faber juridische stappen.
Zorgkantoor zoekt oplossing
Het Zilveren Kruis Zorgkantoor in Zwolle gaat overleggen met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor een oplossing en verwacht hierover binnen een maand meer duidelijkheid. "Wij zijn de zaak nog aan het onderzoeken," zegt Zilveren Kruis-woordvoerder Christine Rompa. "Mocht blijken dat de cliënt buiten zijn schuld het zorggeld niet kan verantwoorden, dan gaat het zorgkantoor mogelijk proberen het geld terug te halen bij de zorgverlener."
Bij het zorgkantoor zijn tien dossiers bekeken die zijn gerelateerd aan Zachtfruitbedrijf Sturing en in nog één ander geval moet een cliënt enkele duizenden euro's aan zorggeld terugbetalen.
BRON:RTV DRENTHE
ZOU ER OOK ONDERZOEK KOMEN ,VAN MANIPULATIE CLIENTEN DOOR DEZE INSTELLING ???
Stichting Vanboeijen onder verscherpt toezicht
Nieuwsbericht | 04-03-2016
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (inspectie) heeft Stichting Vanboeijen te Assen voor een periode van zes maanden onder verscherpt toezicht gesteld. Volgens de inspectie kan de bestuurlijke onrust bij Vanboeijen leiden tot risicos voor de kwaliteit en veiligheid van zorg.
Stichting Vanboeijen biedt zorg en ondersteuning aan ongeveer 750 cliënten met een verstandelijke beperking.
Eind vorig jaar vernam de inspectie via de media dat er sprake zou zijn van bestuurlijke onrust bij Stichting Vanboeijen. Vanaf januari 2016 kreeg de inspectie signalen van verontruste medewerkers, de centrale verwantenraad en de medezeggenschapsraad. De signalen waren aanleiding voor de inspectie om op 22 en 23 februari 2016 met de raad van toezicht en raad van bestuur te spreken.
Daarnaast bezocht de inspectie op 23 februari 2016 Stichting Vanboeijen. De inspectie sprak die dag met onder andere de centrale verwantenraad en de medezeggenschapsraad.
Uit deze gesprekken bleek dat er veel onrust in de organisatie was door de ontwikkelingen binnen het bestuur en de gevolgen daarvan voor de aansturing van de organisatie. Uit de gesprekken werd ook duidelijk dat ontwikkelingen in de zorgverlening stilstonden omdat besluiten door de bestuurlijke onrust niet werden genomen.
Op basis van haar bevindingen wil de inspectie dat de organisatie maatregelen neemt, zodat de bestuurlijke onrust verdwijnt. Alleen dan kan er op een goede manier gewerkt worden aan het verlenen van zorg en het verder verbeteren daarvan.
De inspectie wil op korte termijn resultaat zien bij Vanboeijen. Als dit niet gebeurt dan overweegt de inspectie een bestuursrechtelijke maatregel te nemen die passend en effectief is. Uiteraard zal de inspectie in de komende periode de vorderingen bij Vanboeijen nauwlettend volgen met onverwachte bezoeken.
ZOU DE IGZ OOK VRAGEN WAAROM OUDERS BINNEN HUN INSTELLING HUN KINDEREN NIET MOGEN BEZOEKEN !!!!
ASSEN - Zorginstelling Vanboeijen in Assen staat onder verscherpt toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Volgens de inspectie kan de bestuurlijke onrust bij Vanboeijen leiden tot risico's voor de kwaliteit en de veiligheid van de zorg. Het verscherpt toezicht is in ieder geval voor een periode van zes maanden.
Maatregelen nemen
De inspectie wil dat de organisatie maatregelen neemt, zodat de bestuurlijke onrust verdwijnt. "Alleen dan kan er op een goede manier gewerkt worden aan het verlenen van zorg en het verder verbeteren daarvan", aldus de inspectie. Als er op korte termijn geen resultaat is, dan zegt de inspectie een "bestuursrechtelijke maatregel te nemen".
Raad van toezicht
Het rommelt al een tijdje binnen de gehandicaptenzorginstelling. De medezeggenschapsraad eiste in februari dat de raad van toezicht op zou stappen. Voorzitter Janny Vlietstra weigerde echter te vertrekken. Gisteren werd bekend dat ze alsnog opstapt.
Stichting Vanboeijen biedt zorg aan ongeveer 750 cliënten met een verstandelijke beperking. De woordvoerder van Vanboeijen laat aan RTV Drenthe weten dat ze vanmiddag met een schriftelijke verklaring komen.
BRON: RTV DRENTHE
Hagenaar aangehouden voor PGB fraude
Nieuwsbericht | 22-02-2016 | 15:15
Een 67 jarige Hagenaar is maandag 22 februari aangehouden voor fraude met PGB gelden. De aanhouding is verricht door de directie Opsporing van de Inspectie SZW onder leiding van het Functioneel Parket. De man trad op als zorgverlener voor verschillende PGB houders. Het zou gaan om een fraudebedrag van vermoedelijk 300.000,-. Ook is de woning van de verdachte doorzocht en zijn er documenten en een kluis in beslag genomen.
Het vermoeden is dat de inmiddels overleden vrouw van de verdachte PGBs verzorgde voor mensen die zorg nodig hadden. De verdachte staat op vele formulieren als zorgverlener genoemd, maar heeft deze zorg nooit geleverd. Tevens gaf de verdachte andere zorgverleners instructies over manieren om te frauderen met de aangevraagde PGBs.
Tijdens het onderzoek is gebleken dat deze zorgverleners daadwerkelijk zijn uitbetaald, maar zij hebben geen zorg geleverd. De verdachte had vermoedelijk de beschikking over de bankrekeningen van deze zorgverleners en daarmee ook over het daarop uitbetaalde geld.
Het onderzoek startte naar aanleiding van een melding van een PGB houder bij de politie.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door een team dat speciaal is opgericht om fraude met zorggelden aan te pakken. Dit team is onderdeel van de directie Opsporing van de Inspectie SZW en wordt gefinancierd door het ministerie van VWS. Sinds 1 januari 2013 voert dit team onderzoeken uit naar PGB-fraude. In opdracht van het ministerie van VWS is de opsporing in het zorgdomein geïntensiveerd. De directie Opsporing van de Inspectie SZW voert nu onderzoeken uit naar fraude in het gehele zorgdomein.
Een PGB is een geldbedrag waarmee iemand die zorg, begeleiding of hulp behoeft, deze kan inkopen. Met een PGB koopt een zorgbehoevende zelfstandig de noodzakelijke zorg in. Het geld is alleen bedoeld voor zorg en mag niet worden uitgegeven aan andere zaken. Fraude met PGB ondermijnt de verzorgingsstaat.
Vanboeijen krijgt bezoek van Inspectie voor de Gezondheidszorg
ASSEN - De medezeggenschapsraad van zorginstelling Vanboeijen in Assen gaat volgende week dinsdag in gesprek met de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
"De enige mogelijkheid die er nog is voor de medezeggenschapsraad", staat in een schriftelijke verklaring van de medezeggenschapsraad.
Op bezoek
De raad heeft weinig mogelijkheden om invloed uit te oefenen op de huidige situatie bij van Vanboeijen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg komt dinsdag 23 februari langs bij de instelling.
Onrust en zorgen
Al anderhalf jaar heerst een bestuurscrisis bij de instelling en die leidt volgens de medezeggenschapsraad ook tot problemen op de werkvloer. De raad wil de inspectie nog een keer op de hoogte brengen van de ongerustheid over de zorg. Op een vakbondsbijeenkomst werd gisteren duidelijk dat onder het personeel een gevoel van onveiligheid en wantrouwen leeft. Ook daar wil de medezeggenschapsraad over praten met de inspectie.
BRON:RTV DRENTHE
ALS GELD, MACHT, EER, EN AANZIEN, HOOGTIJ VIERT KRIJG JE DAT.
Crisis leidt tot felle strijd bij Vanboeijen
Zelfs voor insiders, maar zeker voor buitenstaanders, is nauwelijks nog te volgen hoe de interne chaos bij Vanboeijen heeft kunnen ontstaan. Al zeker een jaar is het hommeles in de top van de zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking. Vijf (interim) bestuurders en drie regiomanagers hebben het veld moeten ruimen. Bijna de voltallige raad van toezicht is recent onder grote druk opgestapt.
De strijd wordt feller. Er vallen harde woorden. Duidelijk is dat de medezeggenschapsraad (mr) voor eens en voor altijd af wil van wat zij ziet als een elitaire groep toezichthouders die elkaar mooie baantjes toeschuift. ,,De nieuwe leden van de raad van toezicht mogen geen enkele band hebben met toezichthouders uit het recente verleden, zegt mr-voorzitter Arna Van der Wal. De medezeggenschapsraad vindt dat de rvt, met de nog maar pas aangetreden voorzitter Janny Vlietstra voorop, te veel heeft gehandeld in eigen belang in plaats van in het belang van Vanboeijen.
Volgens Van der Wal is daarom ook gevraagd om een onderzoek naar de aanstellingsprocedure van de nieuwe bestuurder, Annette Imhof, die 1 april aan de slag gaat. ,,Wij willen haar van elke smet vrijwaren. Imhof was directeur-secretaris bij de provincie Drenthe in de periode dat Janny Vlietstra gedeputeerde was. ,,De aanstelling is gedaan door Vlietstra. Alleen dat is de reden voor ons verzoek om een onderzoek.
Ook de regiomanagers eisen het vertrek van Janny Vlietstra en hebben het vertrouwen in haar opgezegd. De managers en medezeggenschapsraad (mr) willen dat maandag een onafhankelijk interim-voorzitter van de rvt wordt aangesteld. De managers zeggen hun functie neer te leggen als dat niet gebeurt.
Vlietstra liet zaterdag weten dat zij absoluut niet van plan is op te stappen. Zij krijgt veel verwijten. Vlietstra wordt beschuldigd van het onder druk zetten van de mr. In de korte tijd dat zij in de rvt zit, zou zij te veel op de stoel van de raad van bestuur zijn gaan zitten. ,,In herken mij niet in het geschetste beeld, zegt de PvdA-senator in een korte reactie. ,,In deze verklaring worden alle fatsoensnormen overschreden. Ik blijf voorzitter, want Vanboeijen heeft nu eenmaal een toezichthouder nodig.
Mr-voorzitter Arna Van der Wal had verwacht dat Vlietstra op zou stappen. ,,Met dit scenario hadden we eerlijk gezegd geen rekening gehouden. We hebben onze verklaring over haar openbaar gemaakt. Naar onze overtuiging konden we niets anders. Het was een uiterst middel. Tot op het laatst is er door ons alles aan gedaan dit intern op te lossen. De bestuurlijke crisis duurt veel te lang. In het belang van Vanboeijen moeten we nu rigoureus ingrijpen.
De centrale verwantenraad steunt Vlietstra nog wel. De familieraad van cliënten roept op tot een gesprek om tot een oplossing te komen. Maar de medewerkers bij Vanboeijen vinden dat er genoeg is gepraat.
12 februari Drenthe
De Inspectie voor de Gezondheidszorg houdt de situatie bij gehandicapteninstelling Vanboeijen in Assen nauwlettend in de gaten. Dat zegt woordvoerder Wilbert Ransz.
De Drentse zorgorganisatie met een groot aantal locaties voor begeleiding en dagbesteding van mensen met een verstandelijke beperking kampt met een ernstige bestuurlijke crisis. Na het recente gedwongen vertrek van drie regiomanagers en een bestuurder is eind januari ook de interim-bestuurder vertrokken. Een lid van de raad van toezicht, Ben van Kessel, is tijdelijk aangesteld als bestuurder.
Governance code
Woordvoerder Ransz zegt dat bij de inspectie meldingen over Vanboejen zijn binnengekomen. ,,Over de aard en de omvang van de meldingen kan ik helaas niets zeggen. Rapporten over onderzoeken naar aanleiding van meldingen zijn niet openbaar. Alle andere rapporten over inspectieonderzoeken wel. Ik kan zeggen dat we de organisatie nauwlettend volgen.
Vakbond FNV en de medezeggenschapsraad van de instelling met 1600 medewerkers maken zich zorgen over de chaotische situatie bij Vanboeijen. De medezeggenschapsraad heeft zich tegen de aanstelling van de interim-bestuurder uitgesproken.
Vakbondsbestuurder Riek van Kampen is ook kritisch. Zij wijst op de zogeheten governance code. Daarin is afgesproken dat toezichthouders van een instelling niet tot het dagelijks bestuur of de directie mogen toetreden, om belangenverstrengeling te voorkomen.
Nieuwe bestuurder
,,Het is tegen de code, maar gezien de noodsituatie bij Vanboeijen in dit geval wel begrijpelijk, zegt Jan Moen, hoogleraar management en organisatie in de gezondheidszorg in Tilburg. Volgens Moen gebeurt het zes tot zeven keer per jaar dat toezichthouders in de zorg bestuurder worden in de eigen organisatie. ,,De raad van toezicht moet het functioneren van het dagelijks bestuur controleren. Dat werkt niet als de onderlinge banden te nauw zijn.
Hoogleraar Moen constateert dat er bij Vanboeijen een acuut probleem is, omdat alle bestuurders en mogelijke vervangers zijn weggestuurd.
Hij stelt ook vast dat een nieuwe bestuurder is benoemd, die in april aan de slag gaat. ,,Het gaat dus om een relatief korte periode.''
Geen commentaar
Bij Vanboeijen was donderdag niemand bereid voor commentaar.
Maandag is een vakbondsbijeenkomst in Assen voor personeel van Vanboeijen. De FNV vreest dat medewerkers de dupe worden van de problemen aan de top.
Dinsdag en woensdag zijn er bijeenkomsten in Meppel en Assen van de Centrale Verwantenraad voor familie van cliënten van Vanboeijen.
BRON:DVH NOORDEN
Stichting Pergamijn onder verscherpt toezicht
Nieuwsbericht | 26-01-2016
De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft Stichting Pergamijn onder verscherpt toezicht gesteld. Volgens de inspectie is bij Pergamijn sprake van structurele tekortkomingen in de zorg en wordt onvoldoende gestuurd op verbetering van de zorg.
Stichting Pergamijn biedt behandeling en begeleiding aan mensen met een verstandelijke beperking in Midden-Limburg, Westelijke Mijnstreek, Parkstad (Oostelijk Zuid-Limburg) en Heuvelland.
Stichting Pergamijn stond eerder in 2012 onder verscherpt toezicht van de inspectie. Na dit verscherpt toezicht volgde de inspectie de verbeteringen bij Pergamijn nauwlettend. Bij Pergamijn was een opgaande lijn tijdens bezoeken en gesprekken met bestuurders en zorgverleners zichtbaar.
Toen de inspectie in oktober 2015 een locatie van Pergamijn bezocht om de stand van zaken te toetsen, bleek dat er op de locatie tekortkomingen waren. De huisvesting was niet geschikt, de deskundigheid van de medewerkers liet te wensen over, de medicatieveiligheid en het beleid vrijheidsbeperking waren niet geborgd en ondersteuningsplannen waren verouderd en onvolledig. De bevindingen van het bezoek vertoonden overeenkomsten met de bevindingen van een inspectiebezoek aan Pergamijn in 2012. Dat bezoek was aanleiding voor het verscherpt toezicht. De inspectie stelt daarom Pergamijn voor zes maanden onder verscherpt toezicht.
Stichting Pergamijn moet de komende periode structurele maatregelen nemen om de zorg te verbeteren. Daarnaast moet de zorgaanbieder beginnen met interne audits voor heel de organisatie die inzicht geven in de kwaliteit en veiligheid van de zorg. De uitkomsten van deze interne audits wil de inspectie voor beoordeling ontvangen. De inspectie zal de voortgang met bezoeken en resultaatsverslagen toetsen bron:igz
ZO KOM JE ALS STICHTING ER MOOI VANAF, MAAR LEED BLIJFT VOOR FAMILIE.
Gehandicapteninstelling NOVO heeft onjuiste informatie gegeven over de dood van een 44-jarige bewoonster van een kliniek in Onnen. De familie krijgt smartengeld.
In een zaterdag verschenen gezamenlijke verklaring van de Raad van Bestuur van NOVO en de nabestaanden van de vrouw biedt bestuurder Hetty Verhulst excuses aan voor de gemaakte fouten. De Groningse Gretha werd ruim drie jaar geleden doodgedrukt door vier begeleiders van een NOVO-behandelafdeling voor verstandelijk beperkte mensen met gedragsproblemen.
Doofpot
Volgens haar twee zussen is door NOVO geprobeerd om de zaak in de doofpot te stoppen en is door de toenmalige Raad van Bestuur gelogen over wat er met hun zus is gebeurd. Dat wordt bevestigd door voorzitter Martinus Stollenga van de centrale familieraad van NOVO. Na forensisch juridisch onderzoek en jarenlange intensieve gesprekken tussen de zussen van Gretha, de familieraad en NOVO verklaart de Raad van Bestuur dat Gretha niet door een natuurlijke oorzaak is overleden. Onprofessioneel
Het NOVO-bestuur stelt vast dat onjuist en onprofessioneel is gehandeld. Bestuurder Verhulst betreurt het dat niet direct na het drama een onafhankelijk onderzoek is gestart naar de doodsoorzaak en het handelen van de medewerkers. ,,Zonder onderzoek heeft de toenmalige bestuurvoorzitter van NOVO de medewerkers schriftelijk laten weten dat zij professioneel gehandeld hadden. Dat was achteraf gezien niet terecht.
De Raad van Bestuur stelt op basis van onderzoek nu vast dat haar handelswijze en die van betrokken medewerkers niet goed is geweest. ,,Met de dood tot gevolg.
Verkeerde plek
Gretha had niet in de kliniek in Onnen geplaatst mogen worden, stelt NOVO nu. In de gezamenlijke verklaring staat dat in de media een beeld is ontstaan dat Gretha een te zwaar geval was voor Onnen en last had van psychoses. ,,Familie en vrienden herinneren Gretha als een lieve vrouw'', staat in de verklaring van NOVO en de familie. ,,Gretha werd geplaatst in een behandelomgeving. Zij had behoefte aan een warme en veilige omgeving waar zij met begeleiding wilde leven. Dit kon Onnen niet bieden.
Verhulst zegt dat het overlijden van Gretha iedereen heeft geraakt en geschokt. ,,We gingen met elkaar door een diep dal. Het leidde tot een ommekeer in het denken over vrijheidsbeperking en kwaliteit van zorg.
Opgestapt
Verantwoordelijk bestuurder Jaap van der Pol is in 2013 opgestapt, nadat de centrale familieraad het vertrouwen in het voltallige bestuur had opgezegd. De instelling in Onnen die in 2011 werd geopend, is in 2013 gesloten.
Nu NOVO met de verklaring van eerherstel voor Gretha komt, staakt de familie de strijd. De familie krijgt een onkostenvergoeding voor advocaat- en andere kosten en een vergoeding voor de geleden immateriële schade.
Schippers betreurt geslotenheid zorginstellingen over declaratiegedrag - 28 oktober '15
Minister Schippers laat in antwoord op Kamervragen weten dat zij het 'betreurt' dat zorginstellingen geen openheid willen geven over de declaraties van hun bestuurders. RTL Nieuws vroeg de 188 grootste zorginstellingen van Nederland naar informatie over declaratiegedrag. Vier instellingen hebben tot nu toe meegewerkt. Dit meldt RTL Nieuws.
Schippers vindt dat de zorginstellingen hun kans gemist hebben. Zij schrijft "dat zorgbestuurders niet de kans hebben aangegrepen om transparant te zijn". Transparantie over declaraties hoort echter bij hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, aldus de minister. Dat dit niet de mening van de zorginstellingen is, blijkt uit het feit dat zij geen gehoor geven aan de oproep voor informatie. Schippers is dan ook van mening dat een cultuurverandering bij bestuurders en toezichthouders nodig is.
"Ik vind het onverstandig van zorginstellingen om geen openheid van zaken te geven over hun declaraties. Hiermee ontstaat het beeld dat bestuurders in de zorg iets te verbergen hebben."
ja zo werkt dat, de poen dat heeft prioriteit de rest komt later wel,en de burger betaald dit gelag, maakt toch niets uit toch!!!!
ANP: Hausse aan pgb-claims
door Thijs Rösken
Amsterdam
Na woekerpolishouders zijn nu pgb-zorgverleners aan de beurt.
Stichtingen ruiken hun kans om schadevergoedingen te claimen voor te laat betaald salaris. In juni behaalde een zorgverleenster uit Franeker al winst in een kort geding over een schadevergoeding. De SVB moet volgens de uitspraak een kwart van haar te laat ontvangen salaris als schadevergoeding betalen. Maar de organisatie die pgbs uitbetaalt, gaat daartegen in beroep.
Claimstichtingen willen gegroepeerd een schadevergoeding bedingen. Ze hopen op 50 procent en wachten niet op een collectieve regeling van staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid. BRON: DE TELEGRAAF
er schijnt maar geen einde aan te komen na zoveel jaren gebruik(misbruik).
do 09 jul 2015, 13:47
Meer fraude vastgesteld met zorgdeclaraties
DEN HAAG -
Zorgverzekeraars hebben vorig jaar voor 18,7 miljoen euro aan fraude met zorgdeclaraties vastgesteld, een verdubbeling vergeleken met het voorgaande jaar. Dat maakte Zorgverzekeraars Nederland (ZN) donderdag bekend.
Volgens ZN wordt het meest gefraudeerd door professionele zorgaanbieders met persoonsgebonden budgetten (pgb's) en met declaraties in de geestelijke gezondheidszorg.
Zorgverzekeraars spreken pas van fraude als een regel is overtreden en er sprake is van opzettelijk handelen waardoor er onterecht voordeel wordt behaald. Een voorbeeld daarvan is dat een zorgverlener meer uren declareert dan dat hij geleverd heeft.
In totaal is het afgelopen jaar 449 miljoen euro bespaard op zorgkosten door intensiever te controleren en fraude te bestrijden. Deze betaalde declaraties bleken achteraf onjuist, bijvoorbeeld doordat het tarief onjuist was of door administratieve fouten zoals het ontbreken van de verwijzing. In 2013 bespaarden de verzekeraars 329 miljoen euro met deze controles en het jaar daarvoor 198 miljoen.
In totaal is er vorig jaar voor ongeveer 37,7 miljard euro gedeclareerd aan zorg uit de basisverzekering. Medisch specialistische zorg (in ziekenhuizen en zelfstandig behandelcentra) maakte daar met 59 procent verreweg het grootste deel van uit.
leuk vakantie bedragje, kun je toch nog ergens mee heen nietwaar.
Gepubliceerd:
12 juni 2015, 20:50 uur
Laatste wijziging:
12 juni 2015, 20:50 uur
Locatie:
Emmen
EMMEN - De rechtbank in Assen legde de 42-jarige vrouw uit Emmen een werkstraf van 150 uur en vijf maanden voorwaardelijke celstraf op.
De vrouw fraudeerde met het persoonsgebonden budget (pgb) en streek hierdoor onterecht twee ton op. Het geld ging onder meer naar een vakantie en nieuwe meubels voor haar moeder.
Zieke vader
De Emmense verzorgde vijftien jaar lang haar zieke vader. Na zijn overlijden in augustus 2011 bleef de vrouw pgb ontvangen. In februari 2013 kwam de fraude aan het licht.
Psychische problemen
De vrouw toonde spijt en gaf aan niet te begrijpen hoe ze de fraude kon plegen. Ze kampt met psychische problemen, daarvoor wordt ze behandeld.
De rechtbank wil dat de vrouw doorgaat met de behandelingen. De rechter noemde het kwalijk dat ze misbruik maakte van gemeenschapsgeld. De vrouw moet de twee ton terugbetalen.
old boys netwerk,werkt bij vanboeijen wie wil daar nu dan toch weg niemand toch.
Geen ontslag voor topmanager Vanboeijen
2439
DVHN
Gepubliceerd op 11 juni 2015, 15:57 Laatst bijgewerkt op 11 juni 2015, 17:09
ASSEN - Topmanager Karin van der Vries mag weer bij haar werkgever Vanboeijen in Assen aan de slag. Dit heeft de rechter donderdag bepaald. De manager werd door directeur Gertjan Veening van de gehandicapteninstelling vanwege een verstoorde arbeidsrelatie op non-actief gesteld. Van der Vries wilde weer aan het werk en stapte met succes naar de rechter.
De rechter vindt niet dat het aannemelijk is gemaakt dat de arbeidsrelatie zodanig ernstig en duurzaam is verstuurd, dat het contract om die reden moet worden ontbonden.
Tientallen medewerkers woonden twee weken geleden de zitting bij. Ze zeiden met hun aanwezigheid steun te willen geven aan de met ontslag bedreigde topmanager Karin van der Vries. Tijdens de zitting werd duidelijk dat de directeur, die april vorig jaar is aangesteld, zich tegengewerkt voelt door de manager. Zij zou medewerkers tegen hem opzetten.
Van der Vries verklaarde totaal te zijn overvallen toen zij vorige maand op non-actief werd gesteld. Zij werkt sinds 2003 bij Vanboeijen en wil graag blijven.
Vanboeijen biedt in Drenthe en daarbuiten zorg en begeleiding aan meer dan 700 kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen met een verstandelijke beperking en een (complexe) zorgvraag bij wonen, werken, leren en vrije tijd. Er werken zo'n 1600 medewerkers.
Forensisch onderzoek naar verdwenen zorggeld
Mike Muller
ASSEN -
De Drentse zorginstelling Senior Assist laat forensisch onderzoek doen naar de handel en wandel van de twee ex-managers Pieter Leeflang en Bertie van Musscher. De geliefden zouden jarenlang en stelselmatig geld aan thuiszorg hebben onttrokken.
Foto: Bertie van M./ LinkedIn
Foto: Pieter L./ Twitter
De twee zijn vorige maand weggestuurd. De directie erkent dat er substantiële bedragen zouden zijn ontvreemd. Het exacte bedrag moet uit het onderzoek naar voren komen.
Geruchten dat het om tonnen verdwenen zorggeld gaat wil de directie bevestigen noch ontkennen. Wel is het sterke vermoeden gerezen dat er gelden op meerdere wijzen en via diverse constructies zijn onttrokken. Saillant is dat twee toezichthouders, politiefunctionaris Poppe Kloen en Uilko Hofste , hun commissariaat hebben neergelegd. Volgens de directeur omdat zij ter verantwoording waren geroepen, volgens Kloen wegens privéredenen.
Leeflang en zijn partner lieten eerder weten dat de beschuldigingen van Senior Assist onjuist zijn.
JA , WAT WIL JE ALS GELD,MACHT,EER.EN AANZIEN, PRIORITEIT HEEFT EN ALLES BINNENKAMERS MOET BLIJVEN, GEEF JE UITERAARD NIET THUIS
Inspectie plaatst GGZ Drenthe onder verscherpt toezicht
Geplaatst:
17:30 uur, woensdag 15 april 2015
De Stichting GGZ Drenthe in Assen is voor zes maanden onder verscherpt toezicht gesteld door de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Volgens de inspectie is de kwaliteit van zorg op meerdere onderdelen onvoldoende en lukt het de instelling niet goed om dit te verbeteren.
Bezoeken
De Inspectie voor de Gezondheidszorg bracht verschillende bezoeken aan de Stichting GGZ Drenthe. Uit die bezoeken blijkt volgens de inspectie dat het omgaan met pogingen tot zelfdoding beter kan.
Het afzonderen van patiënten in gesloten ruimtes gebeurt ook te veel volgens de inspectie. Bovendien is de zorg voor patiënten met lichamelijke problemen niet op peil.
Ook verbeteringen
Overigens zijn er in de afgelopen jaren ook zaken verbeterd. Maar het lukt GGZ Drenthe onvoldoende om die verbeteringen vast te houden.
GGZ Drenthe moet nu een plan van aanpak maken en iedere twee maanden aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg laten weten hoe het gaat.
GGZ Drenthe
Stichting GGZ Drenthe is onderdeel van zorgconcern Espria en levert geestelijke gezondheidszorg op verschillende locaties in de provincie. De instelling wil niet reageren op het feit dat ze onder toezicht zijn gesteld.
14 april 2015, 20:20 uur
Locatie:
Assen Leeuwarden
LEEUWARDEN/COEVORDEN
Oud-bankdirecteur Coevorden krijgt werkstraf en moet 19.000 euro betalen
De 66-jarige man verduisterde tussen 2004 en 2009 een bedrag van ruim 43.000 euro
Een oud-directeur van de Rabobank in Coevorden moet de Staat 19.000 euro betalen. Ook kreeg de man een werkstraf van 240 uur opgelegd en moet hij vier maanden voorwaardelijk de cel in.
De 66-jarige man verduisterde tussen 2004 en 2009 een bedrag van ruim 43.000 euro.
De veroordeelde man was tot 2000 bankdirecteur in Coevorden. Daarna ging hij als bewindvoerder aan het werk. Met zijn eigen bedrijf beheerde hij de financiën van zon 150 mensen, die dat zelf niet konden.
Werkwijze
De man boekte 25.000 euro van cliënten over naar zijn privérekening. De overige 18.000 euro maakte hij over naar rekeningen van familieleden en gaf hij privé uit. De man zei tijdens een eerdere zitting in Assen dat hij uit geldnood handelde.