Inhoud blog
  • Uit La Patrie, 16 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 14 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 29 juli 1879
  • Uit La Patrie, 28 juli 1879
  • Uit La Patrie, 26 juli 1879
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    West-Vlaamse processies
    dé website met alle info over de West-Vlaamse processies
    Kaderend in het project van Heemkunde West-Vlaanderen willen we hier zoveel mogelijk informatie plaatsen, zodat iedereen wat kan terugvinden over processies in zijn eigen gemeente/regio. Via "zoeken in blog" (links op het scherm) kan je de juiste informatie terugvinden (probeer zowel met en zonder hoofdletter). Beschik je zelf over informatie, stuur dit dan op via e-mail, en we zetten het zo snel mogelijk op de blog. Een bijzondere aandacht is er voor krantenartikels. Een overzicht van systematisch doorgenomen kranten kan je vinden door "krantenoverzicht" in te tikken. Hoe meer artikels er op staan, hoe sneller er ook iets over jouw gemeente/regio terug te vinden zal zijn.
    22-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 15 juli 1923

    Jaargang 36, nr.28, zondag 15 juli 1923

    “UIT PITTHEM

    De 11e Julidag zat vol als een ei.

    's Morgens was de plechtige dienst voor de gesneuvelde soldaten, waar de V.-O.-S.-sen en Gewezen-Soldaten henentrokken, met vaandels en muziek.

    Na de H Mis, deed de geestelijkheid met ontzaglijke menigte, den ommegang rond de kerk en de kapellen der H. Godelieve, Patrones van Vlaanderen, wier feest door een gelukkig samentreffen, voortaan op 11e Juli valt.

    Aan de kapel werd een flinke kantate uitgevoerd, met begeleiding van koperorkest, onder de leiding van E. H. Pastor Holvoet, die zelf het stuk gedicht en getoonzet had.

    Daarna werden op de kiosk Vlaamsche [l]iederen gespeeld door de fanfaren der gemeente.

    ’s Namiddags had er eene indrukwekkende optocht plaats …”

    trefwoorden: Pittem, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:59 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 10 juni 1923

    “UIT SIJSEELE.

    Onze Heilig Sakramentsprocessie is door den ijver van Mijnheer den pastoor weer eenige groepen rijker geworden.

    Maar het politie toezicht laat veel te wenschen.

    Juist toen het Hoogweerdige op den grooten steenweg verscheen, kwamen drie autos dwarsdoor de Maagdekens vliegen.

    Hoe er geen ongelukken gebeurd zijn, gelijk te Thienen, waar een veertien jarig meisje doodbleef, is niet te begrijpen.

    De Garde stond er op te kijken; geen opmerking of geen proces verbaal.

    En dan, toen de geloovigen, die den ommegang volgden, in de Kloosterstraat draaiden, kwam een doodrijder in de zelfde overtreding.

    Ware het zoo moeilijk om gelijk in andere gemeenten, alle rijtuigen voor een paar minuten te doen stilstaan langs den kant van Maldeghem? Want het is maar van langs dien kant, dat op dat uur het gevaar afkomt.

    Dank voor de opname, M. de uitgever, en op voorhand, dank aan den schepene van politie, die gelijk wij hooren, goede maatregelen schikt te nemen.”

     trefwoorden: Sijsele, Sacramentsprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:57 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 10 juni 1923

    “UIT CAENEGHEM.

    De ommegang van Caeneghem volgt het feest der overbrenging van de relikwiën van St-Elooi – 25 Juni – dus ommegang Zondag 1 Juli.

    Oudtijds werden op den ommegang de paarden gezegend met de relikwien van St-Elooi. Dit bracht veel volk in de gemeente. Tot dat de kerkfabriek van Aerseele de relikwie eischtte als haar eigendom; gevolg: Monseigneur de bisschop legde de zegening stil.

    Er bleef een processie bestaan die op ommegang Zondag uitging, waarin het borstbeeld van St-Elooi werd mede rondgedragen. Deze processie is in 1871 afgeschaft.

    St-Elooi was in de kerk van Caeneghem een autaar toegewijd, thans zijn beeld en autaar verdwenen, alleen de zegening met de relekwie is heropgericht en wel op St-Elooi 1 December voor paarden en ruiters der St-Elooisgilde.

    De ommegang zal wellicht dit jaar door biizonderheden opgeluisterd worden, dat op 1 Juli.”

    trefwoorden: Kanegem, Sint-Elooi, processie, Ommegangzondag, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:57 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 10 juni 1923

    “UIT OOST-ROOSBEKE

    Begunstigd door een heerlijk weer heeft de processie haren ommegang gedaan. Langs den doortocht wapperde aan alle huizen de driekleur of leeuwenvla[g]. (zinnebeeld dat er in Roosbeke nog Vlaamsch leven is.)

    Het doet zoo’n deugd de leeuwen te zien wapperen in wind en zon. Op de processie nogal wat volk en velen die ing[e]togen medegingen.

    Deze week worden er missen, gedaan om schoon weder te bekomen. Het is noodig, want de zomervruchten staan slecht en velen hebben moet [sic] herplanten of herzaaien; de oogst zelf belooft nog ve[e]l.

    Dat God zijn zegen geve dat al[l]es goed komt.

    Binnen eenige weken Guldensporenviering, voorzeker lijk op andere jaren zullen de gulden sporen waardig gevierd worden.”

    trefwoorden: Oostrozebeke, processie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:55 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 20 mei 1923

    “NOG DEN BLINDEN AUTO

    OP H. BLOED.

    De vrouw die het ergst gekwetst werd toen die auto door het dicht opeen gepakt volk reed in de Noordzandstraat, is nu toch overleden.

    Het was een jonge moeder, wier man soldaat is in 't bezette gebied; ze had haar zoontje aan haar zijde en wierp het met alle kracht in het volk, maar zij zelve viel onder de wielen.

    Een toeschouwer verstaat niet hoe er geen policie was om dien auto in de Dweerschstrate te houden en ’t was ook de moeite weerd om zien hoe die auto die daar blijven staan was waar de processie passeerde, wel tien maal opgeschreven werd door de agenten, die effenaan toekwamen en van mekaar niets wisten.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:54 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 13 mei 1923

    “ONTZETTEND AUTO-ONGELUK TE BRUGGE.

    Maandag morgen tegen 11 uur had in de Noordzandstraat een vreeselijk ongeluk plaats.

    Een heer van Roeselaere was met zijn veertienjarigen zoon per auto naar Brugge gekomen, om de processie van het Heilig bloed bij te wonen. Hij kwam van de Wolvengracht en wilde de Noordzandstraat in, maar de weg was door het samengepakt volk versperd. De heer stapte uit zijn auto, om te vragen welken anderen weg hij kon nemen. Hij beging de onvoorzichtigheid zijn motor niet stil te liggen [sic].

    Gedurende zijn afwezigheid duwde zijn zoon, die aan het stuur was gebleven, zonder het te weten, den remhefboom der groote versnelling af. De auto reed onmiddellijk vooruit, te midden van het volk.

    Van alle zijden klonken angst- en noodkreten. Een twintigtal personen werden omvergeworpen en overreden. Een ruiter en zijn paard werden ook te gronde geworpen. Eindelijk stuitte de auto tegen den gevel van een huis, en daar werd een dame vreeselijk gekwetst, 5 andere menschen werden zwaar gewond, een werd het been afgereden.

    De ontroering in de stad was overgroot.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:52 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 6 mei 1923

    “H. BLOED. – Twee bijzondere treinen, bij diegene die bestaan, zullen Maandag uit Maldeghem naar Brugge loopen; een om 7 uur 8 minuten en een 8 uur 22.

    ‘s Namiddags keeren er twee bijzondere uit Brugge terug een om 15.45 en een om 19.10.

    Juist gelijk verleden jaar.

    Weet ge nog hoe heet het was te Brugge verleden jaar? Zoo heet dat er menschen onpasselijk werden binst achter en den ommegang.

    ’t Is te verwachtend at het weerom zonneweder zal zijn, maar asjeblief, toch zoo erg niet.

    ’t Is de dag ook van de velos. Ze zijn niet meer te tellen.

    Autos niet zooveel. Die rijden liever naar de Kursaal van Blankenberghe en Oostende.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

     

    22-01-2012 om 01:51 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 6 mei 1923

    “KORTRIJK. – Heilig Haar processie. – De vermaarde processie van het Heilig Haar van Ons Heer. zal uit O. L. Vrouwkerk uitgaan, den Zondag na O.H. Hemelvaart ten drie ure s namiddags.

    De prachtige godsdienstige, bijbelsche en geschiedkundige groepen. die vroeger zoo bewonderd werden en zooveele vreemdelingen naar Kortrijk trokekn[sic]. zullen nu wederom in vollen luister en frischheid verschijnen.

    Hel Heilig Haar wordt sedert eeuwen met heiligen eerbied in O. L. Vrouwkerk bewaard en er met grote godsvrucht vereerd. Bijzonderlijk om gemaard al genezen te woorden van alle hoofdkwalen en haarziekten.”

    trefwoorden: Kortrijk, H. Haar, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:49 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 8 april 1923

    “UIT DAMME

    Van 24 Maart tot 3 April is te Damme de H. Missie gepredikt geworden door de Eerw Paters Redemptoristen Janssens en Lammertijn van ’t Klooster van Antwerpen.

    Zelden zal eene H. Zending met meer iever gevolgd zijn. Iederen avond was de groote O.L. Vrouwekerk vol geloovigen: de stoelen der kerk en die van ’t Hospitaal, voor de gelegenheid gemobiliseerd, waren allen bezet; de zitsels zaten vol; men verdrong zich op de hoogzaal en vele lieden moesten stoelen van huis medebrengen.

    Van de omliggende gemeenten kwamen elken avond meer en meer toehoo[r]ders Machtig dreunden de missiegezang[e]n door de hooge gewelven; en ingetogen met gespannen aandacht volgden de honderden geloovigen de predikanten die tot de harten spraken of in heftige bewoording zedeloosheid en wangedrag striemend geeselden.

    Zondag namiddag had een indrukwekkende plechtigheid plaats. In processie werd het Mirakelkruis van Damme – en tevens Missiekruis – door de stad gedrage[n], door de Gildebroeders in visscherpak; de Oud-strijders vormden de eerewacht.

    Op de markt hield de stoet sti[l] en E.P. Lammertyn, Oud-Krijgsaalmoezenier deed eene aanspraak op den balkon van ’t stadhuis. Een heerlijk spreekgestoelte was ’t hier, afgelijnd door de gothische bogen van [‘]t praalgebouw, uitzicht gevende op eene plaats die herinnert aan Damme’s roemrijken tijd; waar [‘]t beeld van Jacob van Maerlant prijkt; van hier spraken weleer de wethouders tot de gilden.

    De Eerw. Pater, met een stem als een klok en in sierlijke tale sprak over Damme’s kostbaarsten schat: het Mirakelkruis; hij heri[n]nerde aan de vurigheid waarmede onze voorouders <<hun>> Wonderbeeld vereerdern en hij spoor[d]e de Dammenaars aan tot hetzelfde betrouwen.

    Maandag avond werd O.L. Vrouw van Gedur. Bijstand, op bijzondere wijze vereerd, en haar beeld, boven op het hoogaltaar geplaatst, was schitterend verlicht.

    ***

    Volgens de overlevering werd het Mirakelkruis, toen <<het Zwin>> nog Damme’s mure bespoelde, door D[a]msche schippers uit de zee opgevischt. Wanneer dit geschiedde is niet juist bekend, doch bewaarde oorkonden vermelden dat het reeds in 1339 vereerd werd.

    Eene afzonderlijke kapel was er voor opgericht Nadat deze door de beeldstortmers [sic] vernield werd, plaatste men het kruis in de Noordb[e]uk van de kerk waar het nu nog berust. Elk jaar had een vermaarde ommegang [p]laats: de processie trok tot over de St Jacobsbrugge op de zoute vaart; na de vernieling dezer brug zette men zelfs met schuiten over. Eene overgroote menigte komende van gansch ’t Noorden van Vlaanderen, tot van Nieuwpoort en Duinkerke, woonde den ommegang bij [en] zieken en gebrekkigen namen plaats op de berrie van het Kruis en talr[ij]ke wonderen geschiedden bij die vereering.

    Zes dezer zijn afgebeeld in de kerk op een schilderij der 15e eeuw.

    Nog ieder jaar, op 3den Zondag van Juli is er een groote toeloop van bedevaarders naar ’t Kruis van Damme.”

    trefwoorden: Damme, H. Kruisprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:48 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 25 maart 1923

    “UIT AARSEELE

    Aerseele was blijde om 't schoon weder van Maandag laatst; want 't was juist dien dag dat Eerwaarde Heer Bouve als pastoor ingehuldig werd. Reeds van  in den voormiddag waren alle huizen smaakvol versierd. Om 2 uren 's namiddags trokken paarden, fietsen, rijtuigen den Eerweerden Heer Pastoor tegemoet. Op een verhoog aan 't Hooge nam Hij den stoet in oogenschouw: De Eucharistische Kruistochters, De goede Herder, De H. Martinus patroon der parochie, De blijde intrede van Jesus in Jerusalem onder 't dreuneud en.prachtig gezang van Hosanna en den praalwagen met Jesus H. Hert in top, defileerden luisterrijk Het kanon bulderde, de klokken luidden en op 't gelaat van ieder Aerseelnaar las men blijheid om den nieuwen Herder.”

    trefwoorden: Aarsele, inhuldiging pastoor, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:46 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 15 oktober 1922

    “DE ABSOUTEN-PROCESSIE VAN DIXMUDE

    15 OCTOBER 1922

    De geestelijke Overheid van Diksmuide heeft besloten jaarlijke eene groote processie interichten tot op de boorden van den YZER, de absouten te zingen op dat onmeetbare kerkhof waar nog zoo vele lijken verborgen liggen. Er wordt vele gedaan voor onze gesneuvelde helden; doch al te dikwijls wordt gebed er bij vergeten, en alles vergaat te veel in monumenten-hulde.

    Die processie zal dit jaar op 15 Oct. gedaan worden, maar van toekomende jaar af op een anderen dag, meer in ’t zomer seizoen.

    Het ware aangenaam wildet gij aan onze beslissing om door gebed hulp te brengen aan onze gesneuelde [sic] helden, al de mogelijke ruchtbaarheid geven.

    De stoet die om 3 uren op de groote markt gevormd wordt, zal samengesteld zijn als volgt:

    1) Het muziek der Vereenigde Fanfaren van Dixmude. 2) Oudstrijders van Dixmude en andere Yzergemeenten met hunne vaandels 3) Herinnering aan de genseuvelden [sic] van Dixmude. 4) Idem der Yzergemeenten. 5) Der negen provincien. 6) Van al de gesneuvelden van den grooten oorlog. 7) Het Kruis en de geestelijkheid in rouwgewaad. De wereldlijke overheid. 9 De volksmenigte die den Rozenkrans bidt.

    Zoo gaat de stoet tot aan de plaats tusschen de Bloemmolen en den Boyau de la Mort alwaar een lijkbaar opgetimmerd is.

    10) Gezang van den De Profundis en de Miserere door al de schoolkinders. 11) Aanspraak van den E.P. Gerlachus gardiaan der P.P. Recolletten. 12) De absouten of beles rond de lijkbaar, door de Geestelijkheid.

    13/ Daarna komt de stoet tot op de groote markt, recht voor het vernielde stadhuis, waar onder het zingen van vaderlandsche liederen en groet gebracht wordt aan de vlaggen.

    N.B. Deze is een voorloopige orde, die volgende jaren zal uitgebreid worden, naarmate de heropbouw der stad het toelaat. Maar van nu al reeds worden alle Oud-strijders-bonden met hunne vlaggen uitgenoodigd om in den stoet te gaan.

    En ’t ware de vurigste wensch der inrichters van deze processie dater in ieder provincie een comiteit tot stand kwame, dat zich wil belasten, voor nu reeds, maar bijzonderlijk voor de toekomst, met de deelname der provincie in deze absouten-processie op de slagvelden van den Yzer.

    Alle inlichtingen zullen geerne worden verstrekt door Z.E.Heer Van Den ABEELE.

                                                                                      Pastoor-Deken, DIXMUDE”

    trefwoorden: Diksmuide, absoutenprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:44 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 6 augustus 1922

    “AERSEELE.

    Ommegang Zondag 13 Augustus hebben alhier de vermaarde paardekoersen plaats op…”

    trefwoorden: Aarsele, Ommegangzondag, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:42 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit 't Getrouwe Maldeghem, 28 mei 1922

    Jaargang 35, nr.22, zondag 28 mei 1922

    “De Kruisdagen

    In het jaar 470 richtte de H. Mamerius processiën  in om van God te bekomen het ophouden van de aardbevingen en de schrikkelijke tempeesten die zulke onheilen stichtten ten lande zoowel als op zee.

    In 514 beval de kerkvergadering [v]an Orleans dat, in gansch Frankrijk, ieder jaar openbare gebeden zouden plaats hebben om den zegen te bekomen over de landvruchten. De kerkvergadering van Mayence bracht  in 813 dit gebruik bij [g]ansch het christen volk en besloot dat eene processie gedurende 3 dagen zou gevormd worden door de biddende en boetplegende inwoners van stad en dorp; die dagen heete men dagen van boete en bede; Rogationes.

    In de steden, ging men van de eene kerk naar de andere.

    In de dormen gaat men langs de verschi[l]lende wegen om Gods zegen te vragen over de vruchten der aarde.

    In die processie draagt men noch het H. Sacrament, noch heiligenbeelden, maar een Kruisbeeld of de reliek van het H. Kruis. Vandaar de naam van Kruisprocessie.

    Te Tongeren …

    Te Brugge houdt men, by de.processie naar St-Gilleskerk (2e dag) stil in de Sint Jorisstraat aan het huis waar, ten jare 1666 de pest ophield door de voorspraak van O.L. Vrouw van VII Weeën; men zegent het volk met het kruis

    Te Gannaerde…

                                       D.St.”

    trefwoorden: Brugge, H. Kruisprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:39 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 21 mei 1922

    “UIT ZUYENKERKE

    Zondag ll. waren de missen ter gelegenheid van den Brugschen Ommegang op nieuw uur, ten 7 en 10 ure, en reeds kwart vóór elf uur was de Hoogmis gedaan. Eenieder was op zijn gemak en kon zijne kleine boodschappen doen tot groote voldoening van winkeliers en herbergiers, De vrouwtjes bovenal waren tevr[e]den, dat alleman zoo vroeg thuis was.

    De herbergiers der groote banen konden nu eens smakelijk eten en den gaanden en komenden man gulhartig onthalen.”…

    trefwoorden: Brugge, Zuienkerke, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:38 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 14 mei 1922

    “De H. Bloeddag is voor al de gemeenten rond Brugge zooveel als een feestdag. In de West Vlaamsche is ’t geen school en van overouds s[t]ellen boerenknechts de conditie dien dag vrij te zijn.

    In den ouden tijd was echter de toch niet zoo groot als nu met velos en autos.

    De verkooper van ’t Getrouwe te Sysseele schrijft dat hij 3250 velos geteld heeft.

    Wij kunnen ’t gelooven. Dat is dan nog maar zoveel als er in den velodrom zijn. Maar bedenk dat er alzoo te minste tien wegen naar Brugge leiden.

    Er waren veel autos ook. Maar wij hebben ’t vroeger al opgemerkt: de groote wereld autos zijn niet Ommegangsgezin; ze rijden liever naarde Kuurzalen der badsteden.

    Wij hooren van geen noemenswaardige ongelukken; ’t is haast een wonder; de voerman van St Laureins, die verleden jaar op drie wielen naar huis kwam, schoot nu triomfantelijk voorbij.

    Op Donck reden twee autos op elkaar door de schuld van een boerekar Ze vroegen den naam van den boer, maar daar waren gendarmen Tut tut! zeiden ze, ge hebt zooveel schuld als hij!

    ***

    Op Sysseele sprong een zat mensch van een auto en viel onder twee velos die hun kenteekens lieten op zijn voorhoofd, oor en hals. Dat zal hem leeren. Men vroegt er [b]ij dat de auto behoorde aan Cabooter van Sysseele en hij bestuurde hem zelf.

    We wisten niet dat er ook al te Sysseele een autodienst bestond. Maar gister hoorden wij dat een vischwijf uit Brugge hare ronde deed per auto tot in Maldeghem.

    ***

    Op de baan van Brugge waren er grappenmakers die een blinkend beursje of kruisje aan een touwtje vast legden.

    Zoo liet zich een onderwijzer beet nemen.

    ***

    In stad ook geen ongevallen, maar veel menschen die ongemakkelijk werden door den drum en de groote hitte. He[t] kostte en half uur om voorbij de groote markt te gaan.”…

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:37 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 17 juli 1921

    “BRUGGE. – Op 31 Juli, 1 en 2 Oogst wordt hier een H. Sacramentscongres gehouden en zal sluiten met een grootsche geestelijke stoet.

    In het Congres wordt het Zondagvieren ook besproken.”

    trefwoorden: Brugge, Sacramentscongres, processie?, 20ste eeuw

     

    22-01-2012 om 01:35 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 29 mei 1921

    “OMMEGANG-ZONDAG

    Om opnieuw al de blijheid van onzen Ommegang-Zondag kinderlijk vroom te kunnen genieten, w[a]s het noodig gedurende vier jaren ervan beroofd te zijn.

    Voor diegenen ook die binst die jaren in vreemde landen vertoefden waar geen ommegang was, tenzij rond het kerkje, met het een nieuwe blijheid zijn en wat moet het zijn bij dezen die in een gevangenenkamp waren opgesloten, of tusschen de vier muren van het gevang, waar zij toch in hunne verbeelding hun opgesmukte dorpje zagen, de klokken hoorden luiden en de geur van tym en wierook tot hen doordrong.

    … [beschrijving processie in Zwitserland]

    Geen land zoo fel in de ommegangen als Vlaanderen en vroeger was het nog al meer. Dan gingen de gilden er in soms met wagens en peerden. Al onze steden wedijverden in deze godsdienstige betooging en dan werden ook de mysteries in open lucht gespeeld, gelijk deze van de Zevende Bliscap van Maria, welke vertooningen sedert enkele jaren hernomen worden door onze open lucht gezelschappen.”

    trefwoorden: Vlaanderen, processies, Ommegangzondag, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:34 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 17 juli 1921

    “UIT DAMME

    Zondag 17e Juli is ’t Damme Kermis. Deze vindt, zooals de meeste kermissen haren oorsprong in eene godsdienstige plechtigheid of eenen ommegang. Immers, elk jaar, op 3n Zondag van Juli, is er te Damme eenen grooten toevloed van bedevaarders die het Mirakelkruis in de O.L.Vrouwe Kerk komen vereeren. Volgens de overlevering zou dit Kruis, toen Damme nog eene zeehaven was, door Damsche schippers uit de zee opgevischt zijn. Wanneer dit geschiedde is niet juist bekend; doch volgens de bewaarde oorkonden werd het Mirakelkruis reeds in 1339 vereerd. De bedevaart naar Damme moet dus wel als eene der oudste godsdienstige plechtigheden van dien aard in Vlaanderen aangezien worden.

    Volgens de plaatselijke overlevering zouden de geuzen, tijdens de Beeld stormerij in 1566 de Kruiskapelle afgebrand en het Mirakelkruis stuk geslagen hebben. De zusters van ’t Hospitaal verzamelden bij nachte de stukken en brachten die naar de kerk. Na de herstelling van ’t Wonderbeeld werd er op 3n Zondag van Juli eenen bijzonderen feestdag ingesteld met processie of ommegang tot uitboeting der beel[d]schennis. Vandaar waarschijnlijk de oorsprong onze kermis Onder Keizer Joseph II in 1786 werd de plechtigheid, zooals alle ommegangen en processiën tijdelijk afgeschaft. De keizer-koster, gelijk de Vlamingen hem noemden, wilde de kermissen op één dag, op den ..n Zondag na Passchen. Dit ging natuurlijk maar zijnen tijd mee.

    Op 3n Zondag van Juli is ieder jaar de groote kerke van Damme te klein voor de talrijke bedevaarders der omliggende gemeenten. Eene schilderij der 15 eeuw in de Noord beuk der kerk verbeeldt 6 wonderen die bij de vereering van ’t Mirakelkruis geschied zijn.

    Op Zondag 17n wordt ook de vlagge der Oud-strijders van Damme gewijd en ingehuldigd.”

    trefwoorden: Damme, H. Kruisprocessie, 16de eeuw, 18de eeuw, 20ste eeuw

     

    22-01-2012 om 01:34 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 15 mei 1921

    “TERUG VAN DEN PAND.

    Autos en motos naar Oostende en Blankenberge, maar te Meie, naar ’t Heilig Bloed zijn ’t velos.

    Vroeger werden ze geteld, vijf, zes, zeven honderd langs elke baan. Nu zijn ze twee, drie duizend, ontelbaar.

    Dien H. Bloeddag komt ook alle gerij te voorschijn: lotterspeekte wielen worden den band verlegd, De wijte, tegen dat ’t regent, wordt gelapt, nu de verf afslaat wordt heel het karretje in nieuw groen geschilderd, en Maandag, vóór dag en dauw stroomt alles naar het oude Brugge toe, dat de zeven poorten het niet kunnen slikken.

    In alle dorpen onderweg is het dan ook gelijk op de kermis. De menschen vooral tegen avond zitten buiten om de pandfeesters te zien, die ’t afkomen met een vaantje of een tuil bloeiende bron. De herbergiers laten hunne deur wagenwijd open: ’t geluk vliegt: wie ’t vangt heeft het.

    De fietsende boeremeisjes worden alle ja[re]n talrijker, zullen eindelijk met de jongens gelijk staan, wiel aan wiel, gelijk tot hiertoe, vinger aan vinger.

    Zoover mogelijk van de stuivende gillende wielerbaan, langs den stillen zomerweg, een eenzame bedevaartster nog met den rozenhoed: een op duizend.

    Lotterspeekte wielen, zeiden wij daar.

    Wij zaten op ’t Westeindeken.

    Kijkt daar! Kijkt daar!

    En wij keken en zagen een kamion op drie wielen en de bos van het vierde wiel rolde over de straatsteenen.

    Oude en jonge buitenmenschen lijdzaam daar achter, te voet.

    <<Dat is nu de derde keer,>> zeiden ze, <<dat ons wiel afdraait. Eerst aan de Kruispoort in ’t binnenkomen. Een ander aangezet: ’t paste niet en daar lag het. In ’t weerkeeren beter opgepast, maar op Donk was het de Statie van den derden val, niemand toch gekwetst. En nu gaan we te voet voort naar St. Laureins, naar den Kommer.

    De kommer was niet zoo ver: men zag hem op het wezen van den voerman; ’t was een rienewasie voor hem. Er lagen al twee gebroken wielen op zijn gerij. Hij zocht nog achter een derde. Ten slotte meer wielen dan menschen! Ze waren met twintig vertrokken, er bleven er nog tien!

    En de bobijn op de steenen spoeterde voort waar de peerden die van niets wisten het wilden.

    ’t Was nog beter een wiel dan de peerden! En zoo is de Vlaming altijd gelukkig.

    Wij vernamen later dat de overgeblevene passagiers door koopman De Bruyckere Adeghem, kommerloos tot aan den Kommer geraakt zijn.

    ***

    De H. Bloedommegang zelf geleek aan de schoonte van vóór den oorlog, maar hij werd halfweegs gestoord door den regen. Nooit was er zooveel volk.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:28 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 8 mei 1921

    Jaargang 34, nr.19, zondag 8 mei 1921

    “UIT IZEGEM.

    Zondag toekomende wordt het Mariabeeld plechtig ingewijd. Onder al de Missen sermoen door den gekenden pater Bouckaert.

    ’s Achternoens rond den vijven groo[t]en optocht van de maatschappijen der stad en den jongelingenkring, met het muziek der kongregatie.

    Ten zessen plechtig lof met gelegenheidssermoen.”

    trefwoorden: Izegem, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 01:27 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 10/06-16/06 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs