Inhoud blog
  • Uit La Patrie, 16 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 14 augustus 1879
  • Uit La Patrie, 29 juli 1879
  • Uit La Patrie, 28 juli 1879
  • Uit La Patrie, 26 juli 1879
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    West-Vlaamse processies
    dé website met alle info over de West-Vlaamse processies
    Kaderend in het project van Heemkunde West-Vlaanderen willen we hier zoveel mogelijk informatie plaatsen, zodat iedereen wat kan terugvinden over processies in zijn eigen gemeente/regio. Via "zoeken in blog" (links op het scherm) kan je de juiste informatie terugvinden (probeer zowel met en zonder hoofdletter). Beschik je zelf over informatie, stuur dit dan op via e-mail, en we zetten het zo snel mogelijk op de blog. Een bijzondere aandacht is er voor krantenartikels. Een overzicht van systematisch doorgenomen kranten kan je vinden door "krantenoverzicht" in te tikken. Hoe meer artikels er op staan, hoe sneller er ook iets over jouw gemeente/regio terug te vinden zal zijn.
    22-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 26 juli 1914

    “Uit Thielt.

    Morgen Zondag 26 Juli zal eene boete processie uitgaan met het groote kruis voorop, dat de beeldstormers van verleden week hebben willen vernielen.

    Achter de vespers zal de st[o]et gaan van uit de parochiekerk van S[in]t Pieter naar d'Hulst alwaar ook een kruisbeeld  werd aangerand.

    Vandaar naar de Paterskerk alwaar de muurschilderij van Sinte Franciscus. albuiten nevens de kerkdeur ook werd geschonden.

    Teruggekomen in Sint Pieters zal door een pater een groot sermoen worden gehouden.

    Daar zal het Thieltsche zijn.”

    trefwoorden: Tielt, Boeteprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:49 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 19 juli 1914

    “Geschiedenis van het wijdvermaarde Christusbeeld van Damme.

    Vinding en vereering van het mirakuleus Christusbeeld

    (Vervolg)

    In 1762 kon het magistraat van Damme de misbruiken niet meer dulden. bij gevolg kwam er van hunnetwege een verbod waarbij de processie over de vaart niet meer mocht trekken Z[e]lfs wierd vna hen een anderen processieweg aangewezen. Maar de arbeiders der Brugsche Vischmarkt stonden er tegen op, en deden klachten bij den Raad van Vlaanderen. De raadsheeren hadden de zwakheid die klachten in acht te nemen en de eischers te ondersteunen.

    Eindelijk vereenigde zich het magistraat met den pastor en de kerkmeester, en verzochten den Bisschop van B[r]ugge orde te stellen aan deze plechtigheid. Mgr. Brenart, alles wel overwogen hebbende, verbood bij dekreet van 4 Juli 1778 het beeld van den autaar af te doen; het uit te stellen te midden der kerke en in de processie om te dragen. Daarenboven stelde hij vast dat de processie een anderen weg moest nemen. Eenieder vond deze bevelen hoogst redelijk en Dammenaars waren er over tevreden.

    Maar zij waren niet tevreden over een keizerlijk dekreet van Januari 1786, waarbij Joseph II al de kermissen afschafte, gansch het land door, en ze stelde op den tweeden zondag na Paschen. Deze schikking verhinderde hunne plechtigheden. Zij waren niet min ontevreden over twee andere dekreten, het eene van den 8 Ap[r]il, het zelfde jaar, waarbij de Keizer al de broederschappen, en het andere van den 10 naastvolgende Mei, waarbij hij al de processen [sic: processies?] afschafte. Alzoo moesten nu de oudvermaarde kermis, en de confrérie van Damme onderblijven! Maar het spreekwoord zegt: Wat geweldig is, blijft niet duren: VIOLENTA NON DURANT. Keizer Joseph verdween van het wereldtooneel, en de e[e]uwenoude inrichtingen van Damme bleven stand houde[n].

    Hedendaags bestaat er, in den loop des jaars, nog toeloop van geloovigen om het H. Kruis te eeren. De toevloed is zeer groot op Sint Jansdag en op den derden zondag van Juli. Beide dagen worden onder ander gevierd door eene plechtige processie. Het oude genootschap van het H. Kruis bestaande, ten meestendeele, uit leden van Brugge, komt, telkens, met waaijende banier, naar Damme om het H. Kruis te dragen. Deze mannen worden vergezeld door eenen jongeling, verbeeldende eene engel, die, binst de processie, spreuken betrekkelijk de passie uitgalmt.

    Op andere tijden des jaars ontwaart men ook menige pelgrims, die den bedeweg tot het Christusbeeld van Damme bewandelen. Zelfs begeven sommigen zich veel liever ter bedevaart op de gemeene dan op de feestdagen, omdat zij alsdan beter en zonder hindernis hunne godvruchtigheid kunnen voldoen.

    De toevloed tot het Christusbeeld is in stand gebleven door den zegen van mirakels. Immers op een paneel geplaatst in den Kruisbeuk, vind[t] men eenige wonderwerken vermeld, die God gedaan heeft ten voordeele van dezen die hunnen toevlucht namen tot den gekruisten Zaligmaker voor zijn heilig Kruisbeeld (1). Zie hiernevens het verhaal van deze mirakels en de bijgevoegde print die ze voorsteld.

    MIRAKELS OF WONDERHEDEN WAAR DOOR GOD DE VEREERING VAN HET CHRISTUSBEELD GEZEGEND HEEFT LETTERLIJK OVERGENOMEN ZOO ALS ZIJ MET VERKORTINGEN GEPRENT ZIJN OP EEN PANEEL IN DE KERKE VAN DAMME.

    1 Een schipma tussche Armdee sluis wier zoo testor viel va de mastboo needri ee groote groote flaulte zoo dat me ghee leve e zich III huere lac wier te roepe o zoet + va Dne ontferme mys daer by genesede vereest.

    II. Mathus haghebaert gebuer daer hy vrooete con hem pine in ade sin leede zoo dat me moste thuis draeghe gheduere ee lach tydt hy belooft het helich + va Dae te bezoeke up alle de helighe + dach wie gheso.

    III Een kindt gheen jaer hout zynde de welcke up ee nacht zeer crees en ghaf hem ee rynck o hem te paye en de Kynd zwalleze in as de moedre stont up vact de Kyndt ove doed toe rype O heilige + va Dae en brocte hier en wir ghesot

    IV Adriaen huuse Daneels zone van Warregem die wir zoo ziecht up ee sproeck geduer w of XIII daghe dat me ghee lyf en zach en lach een jaer en ee maedt beloofde zoete + va Dae te bezoeke dus ghedaen wir ghesont.

    V. Maegeheriete ’t wijf va Cornelys va meeghe die begort was met levende Kyde en vylts een ziechte x daghen zodr voetsel as sallie ghesod in kermel, wir te roepe O zoete + van Dam en ’t Kindt hadde Keerstdom

    VI Aernou’dye dochtere an wyle win va boukernot wuenende i ooscam abacht gheheel b’ent was twee jare lanc zoe belooft het helich + va Damme en wasse heeft en te coem verzoucke alzoo zae (terstond) wir te ziene.

    DEZELFDE WONDERHEDEN IN ONVERKORT VLAEMSCH GESCHREVEN.

    1 Een scheepvaarder tusschen Armuide (St Anne ter Muiden) en Sluis, wierd zoo bestormd. dat hy van den mastboom neder viel in eene groote flauwte zoo dat men geen leven (in hem) en zag drie uren lang Hy werd (begon) e roepen: o zoete Kruis van Damme ontferm u mijner; daarbij genesende rees hij op (stond hij op).

    2 (Het) gebeurde (dat aan) Mathys hanghebaert daar hij vrocht, pijne kwam in al zijne leden. zoo dat men (hem) moest naer huis dragen gedurende een langen tijd. Hij beloofde het heilig Kruise van Damme te bezoeken op alle de heilige Kruisdagen (en) wierd gezond

    3 Een kind geen jaar oude zijnde werd op een nacht zeer te krijschen, men gaf het eene ring om het te paaien; en het kind zwolg hem in. Als de moeder op stond vond zij het kind bijkans dood; toen riep zij o heilige Kruisse van Damme en bracht (het kind) hier en (het) wierd gezond

    4. Adr[i]aan buusse, Daneels zoon van Wareghem. die werd zoo ziek door eenen sprong. d[a]t men gedurende 10 of 12 dagen geen leven (aan hem) en z[a]g en (hij lag een jaar en een maad, hij beloofde (het) zoete Kru[i]s van Damme te bezoeken, aldus gedaan (hebbende) werd gezond.

    5. Margheriete, het wijf van Cornelis van Meighem die begord was met een levende kind viel in eene z[i]ekte, (blijvende), 10 dagen zonder (ander) voedsel, dan salie gezoden in kermelk wierd te roepen: o zoete Kruis van Damme en ’t kind had ’t kerstdom

    6. Arnoulnine, dochter van wijlen Win van Boukernot, wonende in Oost Camp ambracht. was geheel blind. twee jaar lang: zoo belooft (zij) het heilig Lruis [sic: Kruis] van Damme een wassen hoofd en (het) te komen bezoeken. Alzoo werd terstond te zien.”

    trefwoorden: Damme, H. Kruisprocessie, 18de eeuw, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:48 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 12 juli 1914

    “Geschiedenis van het wijdvermaarde Christusbeeld van Damme

    Vinding en vereering van het mirakuleus Christusbeeld

    Volgens eene oude overlevering, hebben de schippers van Damme het mirakuleus Kruis uit de zee opgevischt, toen deze nog hunne stad bespoelde.

    In welk jaar kunnen wij, bij middel der oorkonden, niet juist bepalen. Uit een document in ’t hospitaal van Damme bewaard, vernemen wij dat, ten jare 1339. het wonderdoende Kruis ter Onze Lieve Vrouwekerk van Damme vereerd werd. Een man, Jacob Stul bij name, geboren of wonende te Bazel had voor thelich Cruus Onzer Vrauwen Kerke ten Damme eene lampe doen hangen. misschien wel uit dankbetuiging voor eene bekomene weldaad

    Een handschrift waar er van ’t mirakuleus Kruis van Damme sprake is, berust onder de oorkonden van ’t Bisdom van Brugge. Daar staat vermeld dat de nering der Damsche Schippers in bezit was van eene kapelle waar het door hen opgevischte Kruis bewaard wierd.

    Dit heiligdom was waarschijnlijk eene van de menigvuldige kapellen die voortijds in Onze Lieve Vrouwekerk bestonden.

    In 1566 brak de beeldstormerij los, en verwoeste de H. Kruiskapel.

    Maar eenige vurige christenen hadden tijd gevonden om het kostbare Christusbeeld te verbergen en het derwijze aan de vernieling der Calvinisten te onttrekken

    Intusschen verlieten de zeevaarders de stad Damme en zetteden zich te Brugge neder; zij werden er aangenomen bij de nering der Vrijschippers onder den naam van arbeiders van de Vischmarkt.

    Toen de landberoerten gestilt waren, herstelden de parochianen de verwoeste O. L V. Kerk. Zoodra kwam de verborgene schat het wonderbaar Kruis te voorschijn. Pastoor en Kerkheeren plaatsten het op den autaar der noordbeuk waar het hedendaags nog ter vereering uitgestelt staat.

    Bemerken wij hier dat, aangaande de omstandidheden [sic] der bovenverhaalde onteering de plaatselijke overlevering met de schriftelijke geschiedenis niet overeenstemt. Van oudsher verhaalt men te Damme dat de razende Geuzen na de Kruiskapelle afgebrand te hebben, het Kruis aan stukken sloegen, De Zusters van het Hospitaal verzamelden bij nachte de stukken en brachten ze naar de kerk terug, toen de ketters verjaagd waren. Na de herstelling van het wonderbeeld. richtte de geestelijke overheid, tot uitboeting der beeldschending eenen feestdag op met processie die op den derden Zondag van Juli, telken jare, gevierd wordt.

    De schippers die zich te B[r]ugge gevestigd hadden keerden naar Damme niet meer weder, tenzij als pelgrims. om het H. Kruis te eeren. Zij lieten nooit na hunne oude vaderstad te bezoeken op den derden Mei, feestdag der Kruisvinding, en op den derden zondag van Juli. dat is op Damme kermis of ommegang. In hoedanigheid van gildebroeders of konfraters van het H. Kruis, gelijk zij zich noemden. maakten zij aanspraak om het Kruis te dragen in de processie. op den derden zondag van Juli.

    De processie geschiedde na de hoogmis als volgt: De jonge dochters droegen het beeld van O.L.V.: de arbeiders der brugsche Vischmarkt, het Christusbeeld. Volgens het gebruik der eeuw. was de processieweg zeer lang. hij strekte zich uit tot over de brugge. die op de oude brugsche vaart lag.

    Men leest dat de processie bijgewoond wierd door een overvloedige menigte geloovigen, die niet alleen van B[r]ugge en omliggende plaatsen maar zelfs van verre kwamen. zooals van Gent. IJper, Duinkerke. Nieupoort. Oostende Blankenberghe.

    Onder het volk, waren er altijd eenigen die zich uitgaven voor betooverd of bezeten van den boozen geest, en zich lieten voorstaan dat zij door het aanraken van Christusbeeld zouden verlost worden. Deze personen stoorden zeer dikwijls de godsdienstige plechtigheid. zoo in de kerk als binnen de processie. Elk trachtte de naaste bij het Kruis te zijn, het aan te raken en te omhelzen. Daarbij schreeuwden en tierden zij. Zelfs wilden zij, binst de processie, zitten nevens het Kruis op de berrie: wat inderdaad telkens geschiede: de schrage waarop het Kruis gedragen wierd, was ten dien einde opzettelijk groot gemaakt.

    Buitentwijfel waren dit misbruiken. Nieuwe omstandigheden voegden er nog nieuwe wanordelijkheid bij. Immers omtrent het jaar 1600, gebeurde ’t dat de brug van de vaart. waarover de processie gewoonlijk ging, inviel; zij was van onderdomen versleten en wierd niet meer herstelt. Nu, dit zoo zijnde, veranderde men daarom den processieweg niet; maar. wat geschiedde er? als men aan de vaart gekomen was, stonden er schuiten gereed om de processie over te steken. De pastoor alleen, met het Hoogweerdig in de hand, bleef aan den oever staan, wachtende tot dat al de voorgangers, den gewoonlijken toer gedaan hebbende, zich met hem weder vervoegden, om gezamenlijk naar de kerke terug te keeren.

    Mgr. van Susteren, bisschop van Brugge onderricht zijnde wegens hetgene in de processie geschiedde, gebood, bij dekreet van 1717, de berrie waarop het beeld gedragen werd, zoodanig te verminderen, dat de betooverden en bezetenen daarop niet meer zouden kunnen springen, noch zitten, noch staan. Hij voegde erbij dat er geen [sic: een] brug over de vaart moes[t] gelegd worden, in gevalle men nog wilde den ouden toer volgen. Het eerste punt wierd uitgevoerd, maar het tweede niet. De zaken bleven nog een veertig tal jaren kreupel voorgaan.                                                             (’t Vervolgt)”

    trefwoorden: Damme, H. Kruisprocessie, 17de eeuw, 18de eeuw

    22-01-2012 om 00:45 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 31 mei 1914

    “St-Baafs-Vyve. – Zondag, ter gelengenheid van Kermis-Ommegang, had alhier eenen velokoers plaats waardoor …”

    trefwoorden: Sint-Baafs-Vijve, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:40 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 10 mei 1914

    “Brugge – Ziehier de cijfersopgave der vreemdelingen in onze statie toegekomen met de H. Bloedprocessie

    Zaterdag 2 Mei                3500

    Zondag 3 Mei                  7650

    Maandag 4 Mei             26500

    Lijn Brugge-Knesselare:   1212

    Lijn Brugge-Aardenburg:   729

    Lijn Brugge Leke:            2090

    Lijn Brugge-Swevezeele: 3200”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:38 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 17 augustus 1913

    “Thielt. — Wanneer Henri Allaert met zijn vrouw Zondag avond thuis kwam van Aarseele Ommegang, vonden ze eenige ruiten ingeslegen, hun spaarpotje met 115 frank en een spaarboekje met 20 frank gestolen.

    Zelfs hun trouwboekje was verdwenen. Dit vonden zij algelijk weder gescheurd in een gracht daartegen, iets verder lag het spaarboekje met het bankbriefje van 20 frank ook geheel gescheurd.”

    trefwoorden: Aarsele, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:36 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 29 juni 1913

    “Oostende.  – Zondag toekomende zal de zeewijding met nog meer plechtigheid geschieden dan ooit. Dit kerkelijk feest zal ook met een aantal andere feestelijkheden gepaard gaan. Op verzoek van den Z.E.H. kanunnik Camerlynck, zal het muziek van het 3e linieregiment de processie vergezellen”

    trefwoorden: Oostende, Zeewijding, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:35 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 11 mei 1913

    “Heilig Bloeddag was, onder oogpunt van 't weêr, beter dat men had mogen of durven verhopen. Geen regen. Ook was de stroom van vreemdelingen groot. Met de verschillende spoorwegen van den Staat kwamen in de spoorhalle 36 794 reizigers toe; in 1912 was het 37,460, en in 1911 36 592. Daags te voren reeds had men 4 988 coupons ontvangen.

    Om 9 ure kondigde het geluid der zegeklok aan dat het H. Bloed, vergezeld van de leden van het Edel Broederschap, de H Bloedkapel verliet en naar de hoofdkerk gedragen werd, waar het geplaatst werd op het hoog altaar, onder eerewacht der gendarmerie in groot dienstgewaad.

    't Was Mgr. de Bisschop van Brugge die de pontificale hoogmis opdroeg, in tegenwoordigheid van HH. HH. Mgrs Roelens, bisschop van Djerba, apostolieke vikaris van Opper Congoland; Everaerts, bisschop van Tadama, apostolieke-vikaris van Zuidelijk-Houpé (China); Vaughan, bisschop van Sebastopolis, hulpbisschop van Mgr den bisschop van Salford (Engeland).

    Na de mis gingen de geestelijke en wereldlijke overheden plaats nemen in de voorbehouden omheining, op het voedpad[sic] vóór de hoofdkerk, om van daar aan den optocht van de processie tegenwoordig te zijn.

    Bij de overheden hadden plaats genomen de officieren der hollandsche torpedobooten.

    En langs den overkant der straat stonden in gelid geschaard, de groote meerderheid der bemanning dezer booten, in hunne kleeding van donker blauw laken, met béret, en wijdgeopend[e] blauwe halskraag. Verschillige van deze knappe zeelieden droegen medaliën die bewezen dat zij aan veldtochten en oorlogsfeiten in Oost-Indiën hadden deelgenomen. De bemanning was in specialen tram van de haven tot aan de statie gebracht, van waar zij zich tot tegen de hoofdkerk begaven. De meerderheid dezer manschappen behooren tot den protestantschen eeredienst. Hunne houding was zeer eerbiedig.

    Nevens de hollandsche zeesoldaten stonden, ook in gelid, de jonge engelsche soldaten, die dit jaar nogmaals, met hun eigenaardig muziek, bestaande uit trommels en fluitjes, en een thoeveel andere Engelscben, in bedevaart naar het H Bloed gekomen waren Zij dragen een blauw uniform, met witte lederen banden en roode belegsels Nooit talrijker dan dit jaar, niet min dan 125.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:34 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 20 april 1913

    “Brugge. – De Vijftiendaagsche plechtigheid van het H. Bloed wordt den Zaterdag 3 Mei geopend en den Zaterdag 17 Mei gesloten.

    De alom vermaarde H Bloedprocessie gaat uit den Maandag 5 Mei.

    De jaarlijksche bedevaart is vastgesteld op Zondag 18 Mei.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:32 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 22 september 1912

    “De Panne. – Verleden Zondag was het hier zeewijding, die uit hoofde van 't slechte weder op 15 Augustus niet had kunnen plaats grijpen.

    Gelukkiglijk was, gedurende eenige oren, het weder gunstig en trok de processie uit na de mis van 9 ½ ure. Veel volk volgende, ingetogen, en opmerkelijk was 't dat vele vreemdelingen, men telde er meer dan 60, het H Sacrament met een brandende lanteern volgden. Al de straten langs waar de processie voorbij trok, boden een feestelijk uitzicht aan Overal wapperden vlaggen en vaantjes Aan het strand was geen enkele villa die niet versierd was: 't was ééne vlag. één groen!

    Aan de zee was een kapel opgericht van waar de priester de benediktie gaf, eerst aan het volk, dan aan de zee. Het was een plechtig en roerend oogenblik, wanneer die honderden hoofden zich bogen om met den priester een gebed te zeggen tot Hem, de Meester van de zee, opdat Hij het werk onzer visschers zoude behoeden”

    trefwoorden: De Panne, Zeewijding, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:31 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 1 september 1912

    “Over het oude Damme.

    Wij hebben meer dan eens in ’t Getrouwe over Damme gesproken.

    Het lukt nu dat er twee bladen tegelijk met de Damsche geschiedenis bezig xijn.

    De VI. Gazet van Brussel en de Gazet van Brugge.

    Hier volgt wat van deze laatste:”

    In vroegere tijden was er te Damme een vermaarde kruisprocessie. Eens vonden de Damsche schippers in zee een kruis, dat ze opvischten, naar hunne stad medenamen en vol devotie in eene kapel plaatsten. Ieder jaar werd het kruis in eene processie plechtig rondgeleid. Van alle kanten kwam men naar Damme ter bedevaart, tot zelfs van Duinkerke.

    Ongelukkiglijk ontstonden er misbruiken.

    Zeker Wardje van ’t schorre had zich in ’t hoofd gestoken, dat hij van den duivel bezeten was. En als nog andere lieden, die zich voor behekst uitgaven, ging hij ter bedevaart naar Damme. Deze ongelukkigen verstoorden de processie door hun geroep en getier en niet minder door hunne begeert om bij ’t kruis te zitten. Opzettelijk moest men de schrage, waarop de relikwie gedragen werd, zeer breed maken, zoodat er veel plaats was Ieder jaar vermeerde ’t aantal dier bezetenen. En de wanorde werd zoo groot, dat, in 1717, monseigneur van Susteren, bisschop van Brugge, gebood de berrie te verkleinen. ’t Was noodig, want vele dier zonderlinge gasten vochten om op de schraag te kunnen geraken, waarop ze soms recht bleven staan.

    …”

    trefwoorden: Damme, H. Kruisprocessie, 18de eeuw

    22-01-2012 om 00:29 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 18 augustus 1912

    “Uit Oedelem (Oostveld).

    Zondag 18 Oogst zal er op de nieuw opgerichte parochie eene prachtige processie uit gaan voor de eerste maal. Om 2 ½ u. plechtig lof daarna processie, samen gesteld uit 20 groepen en 50 heeren dragen fakkels,”

    trefwoorden: Oostveld, Oedelem, processie, 20ste eeuw

     

    22-01-2012 om 00:27 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 18 augustus 1912

    “Uit Aarseele.

    …

    De ommegang is tusschen een regenvlaagsken en wat zonnegesching zonder veel hakelgaten voorbij.

    …”

    trefwoorden: Aarsele, processie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:26 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 16 juni 1912

    “Waregem. – Zondag voormiddag bij het voorbijstappen van de H. Sakramentsprocessie, onstond brand bij M. Henri de Borggraeve, boog- en pijlmaker, Stormestraat Het vuur was ontstaan door eene brandende bougie die de gordijn in brand stak.

    Onmiddellijk snelden de geburen ter hulp en samen met de bewoners gelukte men er in den brand, die dreigde groote uitbreiding te nemen, te blusschen. Gordijenen, storsen, tafeltapij en andere voorwerpen werden vernield of beschadigd. De schade is niet groot en door verzekering gedekt.”

    trefwoorden: Waregem, Sacramentsprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:25 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 5 mei 1912

    “Uit Brugge.

    De vijftiendaagsche plechtigheid, ter eere van het duurbaar Heilig Bloed, begint in de kapel vaa het H. Bloed van Vrijdag 3 Mei, om te eindigen den Vrijdag 17 Mei. Het H. Bloed blijft op deze dagen uitgesteld van 5 ½ tot 11 ½ ure 's morgends, en van 3 tot 6 ure 's namiddags, Er zijn missen op al deze dagen om 5 ½, 7, 8 en 11 ure; het lof om 6 ure.

    H. Bloedprocessie.

    Maandag 6 Mei aanstaande, 762ste verjaring van het aanbrengen te Brugge van het H. Bloed, zal de vermaarde jaarlijksche Processie uitgaan, waarin die weergalooze schat in luisterlijken stoet zal rond gedragen worden, gevolgd door drie bisschoppen, te weten, Hunne Hoogw. Mgr, G-J. Waffelaert, bisschop van Brugge, Mgr Heily, bisschop van PIymonth en Mgr Sermyn, titelvoerende bisschop van Stratnissa, apostolische vicaris van Zuid Mongolië, alsmede door het weledel Magistraat van Stad, door de heeren Proost en Confraters van het Broederschap, alsook door de Burgerlijke, Militaire en Rechterlijke Overheden.

    's Morgends, kwart vóór 9 ure, wordt met het H Bloed de eerste Benedictie gegeven; van op den autaar ter Burgplaats.

    Onmiddellijk daarna begint men den Ommegang. Binnen Sint-Salvators gebracht, blijft het H. Bloed uitgesteld op den hoogen autaar tot op bet einde der Pontificale Hoogmis, gezongen door Mgr G. J. Waffelaert, bisschop van Brugge

    Na deze plechtigheid, zet de feestelijke stoet zijnen weg voort langs de volgende straten: Zuidzandstraat, Statieplaats, Noordzandstraat, Geldmuntstraat, Eiermarkt, Groote Markt, Philipstockstraat, Mallebergplaats, Hoogstraat, Molenbrug, Langestraat, Preekersbrug, Preekersstraat, Braambergstraat, Roozenhoedkaai, Dyver, Nieuwstraat, Simon Stevinsplaats, Steenstr., Groote Markt en Breidelstraat. De gansche stoet op den Burg terug zijnde, geeft zijne Hoogw. de laatste Benedictie met het Duurbaar H Bloed.

    Eindelijk wordt de Kostbare Relikwie, omringd en vergezeld door de Leden van het weledel Broederschap, binnen hare kapel weder gebracht om aldaar ter zegening te blijven uitstaan tot 6 ure des avonds, ure van het Lof.

    De Algemeene Bedevaart ten einde door het duurbaar Bloed Christi, van God almachtig eenen milden zegen af te smeeken over Kerk en Vaderland, zal op Donderdag 16 Mei 1912, (O.H. Hemelvaart), gedaan worden.

    Op die Bedevaart worden algemeen uitgenoodigd Christenen uit andere steden en oorden.

    De bedevaartgangers zullen vóór 10 ure, ter Burgplaats vergaderen, en er de plaatsen bekleeden die hun zullen aangewezen worden. Om 10 ure zal de Bedevaart-Mis gelezen worden met uitstelling der H. Relikwie. (In geval van regen, wordt die Mis gelezen om 10 ure in Sint-Salvators hoofdkerk) Onmiddellijk na die Mis, beginnen de Bedevaarders den gewonen Ommegang. Na hunne terugkomst op den Burg zal door Zijne Hoogweerdigheid den Bisschop van Brugge aan de bedevaartgangers de laatste Benedictie gegeven worden met de H. Relikwie, dewelke aanstonds daarna, binnen St-Baselis kapel zal weder gebracht worden, om ter openbare vereering der geloovigen uitgesteld te blijven tot 6 ure 's avonds.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:24 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 9 juli 1911

    “Gistel. – De wijdvermaarde H. Godelieveprocessie zal nogmaals haren jaarlijkschen uitgang doen op 9 Juli a. s., na de hoogmis.

    Van dees jaar en voor de eerste maal, zullen er twee groote nieuwe groepen aan de processie deelnemen, de Groep der Armen en de Groep der Verheerlijking van de H. Godelieve. Elke groep telt rond de 30 personen. De eerste groep zingt, met begeleiding van muziek, liederen getrokken uit het groot kunststuk <<Ste-Godelieve>> van Tinel, alsook de Groep der Verheerlijking, die met begeleiding van muziek, liederen uitvoert. De twee groepen zijn geheel en gansch in kostumen van ten tijde van Ste-Godelieve.

    Schier alle dagen legt men zich op repititiën toe; men mag van nu af zeggen dat de processie van de H Godelieve van Ghistel, eene der prachtigste zal zijn van geheel Vlaanderen. Ook zullen er op 9 Juli duizenden toeschouwers de schoone processie bewonderen.”

    trefwoorden: Gistel, Godelieveprocessie, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:22 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 9 juli 1911

    “Uit Ruysselede

    Kruisplanting op het Veld.

    Over meer dan 30 jaar stond er op het Ruysseleedsch Veld een kruis geplant, dat het voorwerp was van den eerbied en de godsvrucht der Veldelingen. Doch, in de jaren 79, tijdens den rampzaligen schoolstrijd, is dit kruis ongelukkiglijk verdwenen, –

    waarschijnelijk door zekere kwaadwilligheid. Dit was voor de inwoners van dit gehuchte een waar verdriet. Hun kruis moest, kost wat kost, wederkeeren. En nu, dank aan de mildadigheid van den heer Greffier Devoghelaere, inboorling van het Veld, is op die zelfde plaats een prachtige Calvarieberg opgericht.

    Op Sint-Pietersdag laatst was het de plechtige wijding en inhuldiging van dit kruis. Gansch Ruysselede was toegestroomd om die plechtigheid bij te wonen. Ook was er vreugde en feest op het Veld: al de huizen waren versierd met vlaggen, bloemen, kransen en jaarschriften; en. waar de huizen afgelegen waren van den weg, zag men op de daken, zelfs op de kaven wimpels en vlaggen wapperen.

    Een geestelijke stoet wierd gevormd van aan de Veldschool, om het Christikruis in zegepraal naar zijne standplaats te dragen. Men zag er het muziek van den Jongelingen-Kring, de kinders der scholen, de mannen van het Veld, de groep van den Rozenkrans, deze van de instrumenten van het Bitter Lijden en eindelijk het praalbedde, waarop het Christibeeld lag, gedragen door 8 kloeke en vastberadene Veldmannen; dit alles gevolgd door de Geestelijkheid, de heeren van den Gemeenteraad, al de bijzonderste ingezetene der gemeente

    en eene ontelbare menigte volks. Men berekent op 2000 het getal der nieuwsgierigen, die van alle kanten der parochie en van 't omliggende waren opgekomen.

    Aan den Calvarieberg, was een gestoelte opgericht, waarop de eerw. Herder van Ruysselede tot zijne kudde het woord toestuurde. Hij besprak deze woorden van den profeet Jeremias: <<O Gij allen, die langs den weg voorbijgaat, neemt acht en ziet of er een lijden is gelijk aan het mijne.>> Hij wekte zijne parochianen op om steun en troost bij dit kruis te zoeken en eindigde zijne indrukwekkende rede met gansch zijne parochie aan het H. Kruis toe te wijden en aan.te bevelen.

    Na deze aanspraak, met de meeste aandacht aanhoord, riep de gansche vergaderde menigte, met volle borst en als één man, tot driemaal uit: <<Geloofd zij Jesus-Christus!>> Men verhief het lied: <<Wij willen God>> en het muziek speelde zijne schoonste stukken om het feest op te luisteren.

    Waarlijk indrukwekkend was het en prachtig in alle eenvoudigheid; bijzonderlijk als men de beteekenis van dit feest inziet: eene openbare belijdenis van het levendig geloof van het

    Ruysseleedsche volk.

    Om te eindigen drukte de E. H. Pastoor de hoop uit, dat, zoohaast mogelijk, een gravier de Plaats met het Veld zou verbinden; hetgeen door een algemeen handgeklap wierd goedgekeurd. En bij al dezen die het feest bijgewoond hadden, was er maar een wensch: 't Is dat het jaarlijks op Sint-Pietersdag zoude vernieuwd worden. Kortom, het was een heugelijke dag, die onuitwischbaar en in gulden letters prijken zal in de gebeurtenissen van het Ruysseleedsche Veld.”

    trefwoorden: Ruiselede, wijdingsprocessie?, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:21 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 25 juni 1911

    “Oostendsch e Kronijk.

    Het Sint Antoontje van den Visscher.

    Onze nieuwe deken Zeer Eerw. Heer Camerlinck heeft besloten een aantal nuttige hervormingen in te voeren in de processiën wat betreft weg en samenstelling. Dit laatste heeft vooral betrekking op de processie der zeewijding.

    Verleden zondag nu trok de processie voor de eerste maal langs de visscherskaai, hetgeen buitengewoon genoegen gedaan heeft aan de bewoners van dit volkrijk kwartier. Overal waren de huizen en sloepen versierd en aan alle vensters prijkte een klein altaar: een opengespreide witte zakneusdoek, een plaasteren heiligen beeldje tusschen twee smokende

    kaarsen, getuigend van het eenvoudig maar rotsevast geloof onzer visschers.

    Ziehier een kleine anecdoot welke bij deze gelegenheid hier verteld wordt:

    In eene arme woning woonden een paar oude lieden die aan alles gebrek leden zoodat het oudje tevergeefs naar een heiligen beeldje gezocht had om het venster te versieren. Kost wat kost moest haar man bij de geburen gaan aankloppen om er een te leenen. <<Wat zal ons Hère zeggen als hi voorbikomt?>> knorde en kotterde het oud moedertje. <<Menhère den deken zal menen da minder geuzen zin!>>

    De oude zeerat peist en herpeist en krabt zich achter de ooren tot hij opeens zonder een woord te spreken naar buiten tjaffelt en recht naar zijne sloep. Zeer zelden gebeurt het dat men, onder den huisraad der visscherssloepen, geen heiligenbeeldje vindt, ’t zij van O.L. Vrouw, ’t zij van St Antoon. Gewoonlijk huist deze laatste ergens in eenen donkeren hoek, met een strop aan den hals aan eenen balk heen en weer slingerend bij het dobberen van de notendop.

    Alleen die buitengewone gebeurtenis, het voorbijtrekken der processie, had er onze visscher kunnen toe bewegen den grooten wonderdoener uit zijnen schuilhoek te voorschijn te halen. De heilige zag er weinig deftig uit wanneer hij in het licht kwam en de visscher hem aan zijn oudje voorstelde. Wel wordt hij aanbeden in de gevaren waarmede een visscherssloep aanhoudend bedreigd is maar zeer dikwijls wordt hij flink in het water heen en weer geslingerd wanneer de zee kalm is en de visschen achterwege blijven.

    Ongelukkig bekommerde ons oudje zich weinig om het verhakkeld voorkomen van haren heilige, waarvan haar man gebruik maakte om er eentjen te gaan binnen lappen, klaar van plezier over zijn gelukkigen inval.

    Toen nu de processie voorbij kwam blonk de groote wonderdoender als een pauw in de schitterende stralen der gouden middagzon, zoodat hij voor den ouden zeeman bijna niet niet meer kennelijk was. En terwijl zijn vrouwtje nog op de knieën zat in vroom gebed verslonden, naderde hij monkelend het beeldje en, fluisterde hem heel zoetjes toe: <<Ehwel, Toontje, wat zeg-je nu mannetje, van menhère den deken!>>”

    trefwoorden: Oostende, Zeewijding, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:19 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:processie Izegem
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 28 mei 1911

    “Oostende. – Er is spraak de jaarlijksche processie der Zeewijding veel te verbeteren en er een echte geschiedkundige stoet van te maken. Er bestaat daarvoor een prachtig ontwerp dat echter dit jaar nog niet ten volle zou kunnen uitgevoerd worden. Toch zou de processie van nu af opgeluisterd worden door verschillende nieuwe groepen.”

    trefwoorden: Oostende, Zeewijding, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:17 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.uit 't Getrouwe Maldeghem, 14 mei 1911

    “Brugge. – H. Bloeddag. Om 7 ure ging de triomfklok op. Het nationaal vaandel wapperde reeds boven den Halletoren, met zijnen <<Meiboom>> bekroond De Bruggelingen waren opgetogen: 't Zal, zeiden zij, eenen oudewetschen H. Bloeddag zijn, warm en zonnig, een gelijk wij in lange jaren niet meer gekend hebben.

    Aan de Spoorhalle.

    Er stroomde volk uit alle uitgangen die verdriedubbeld waren. Zuidzand –en Steeenstraten [sic] konden het volk niet slikken. In het breidelstraatje moest men zich laten meêdrijven met den stroom.

    De trams hadden eene overgroote 1engte: alle rijtuigen waren aangelegd, bijzondere treins ingericht. En nog hadden zij moeite om al de reizigers te vervoeren; zij zaten en stonden geklast en getast gelijk haringen in een tonnetje.

    Zondag en Maandag kwamen langs de lijnen van Blankenberge, Heist, Oostende, Gent, Eekloo en andere, 36592 reizigers, aan tegen 33,483 in 1610[sic:1910]; de buurtspoorwegen brachten 11,298 reizigers mede, tegen 10,253 in vorige jaar. Overgroot is het geta[l] dergenen, die in andere voertuigen, op vel[o] of te voet, van buiten stad zijn aangekomen.

    De uitgang der processie met de weergalooze relikwie van het H Bloed werd door geen ongeval gestoord. Alleenlijk op den hoek der Geldmuntstraat en Eiermarkt viel een lansier van het geleide met geweldigen slag ten gronde. Hij kwam er echter met eenige kneuzingen van af.”

    trefwoorden: Brugge, H. Bloed, 20ste eeuw

    22-01-2012 om 00:16 geschreven door westvlaamseprocessies  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 10/06-16/06 2013
  • 19/11-25/11 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 16/05-22/05 2011
  • 25/04-01/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs