"Vanaf zondag 8 oktober start HTM met het proefbedrijf van RandstadRail. Dat betekent dat HTM met een groot aantal RandstadRail-voertuigen op het RandstadRail-traject gaat proefrijden. Dit traject loopt van De Uithof via de tunnel Grote Marktstraat naar het Centraal Station en Zoetermeer. Omdat er dan teveel trams door de tunnel rijden, rijdt tram 3 tijdelijk om via de Gravenstraat naar het voorlopige eindpunt Centraal Station." (mededeling op www.htm.net)
Was zo'n 15 jaar geleden het kruispunt Spui/Grote Marktstraat/Kalvermarkt de grote bottleneck in het Haagse tramtunnel, een vraagstuk waar de tramtunnel door de Grote Marktstraat de oplossing voor zou gaan bieden, nu blijkt deze ondergrondse tramroute zelf een bottleneck te zijn. Tramlijn 3, reeds ingekort aan de Loosduinse kant wegens de ombouw naar Randstadrail, werd daar het "slachtoffer" van. Aangezien het proefbedrijf voor Randstadrail op 8 oktober (eindelijk!) van start ging waren de trams van deze lijn niet meer gewenst op deze as van het tramnet. Gevolg: lijn 3 werd uit de tunnel verbannen en moet voor zijn laatste maanden zijn weg bovengrond naar de Rijnstraat (Centraal Station - laag) zoeken. Na zijn terugkomst uit München trof de Wattman daarom een lijn 3 aan op de bovengrondse sporen op de Prinsegracht (ter weerskanten van de tramtunnel toerit), even voordat de tram zijn oude route zou hervatten. Dit verklaarde overigens ook de overvolle trams van de lijnen 2 en 6. Een frequentie van 15 minuten door de tramtunnel is op een dergelijke zondag (waar zoals men wellicht zal weten het kooplustig publiek zich in grote getale naar de binnenstad verplaatst) niet bepaald een garantie voor comfort. De versterking van lijn 3 op deze verbinding wordt ernstig gemist. In de loop van de volgende week werden trouwens ook trams onder het lijnnummer 3K aangetroffen. Een juiste aanduiding voor deze "geamputeerde" lijn, zo lijkt het de Wattman.
Hier op de Wattman-blog een plaatje van die zondag waaruit moge blijken dat de inkorting van tramlijn 3 niet slechts met RandstadRail te maken heeft. Men gaat ondermeer ook het riool in de Aalte Noorderwierstraat vervangen. Dit lijkt geen overbodige luxe, als men dit fototje ziet. Dit was het resultaat van een buitje dat zo'n kwartiertje duurde. Een van de vele regenbuien die we deze augustus maand over ons heen kregen. Als men zich afvraagt, hoe zit het met de moesson in India, is mijn antwoord simpel: gelijk als Europa in augustus.
Laten we hopen dat september ons beter weer gaat brengen...
Nederland, Den Haag (HTM), Laatste dag tramlijn 3 naar Loosduinen
De nieuwe jaardienstregeling in Den Haag gaat morgen, maandag 28 augustus, in.
In HTM mededeling nr. 191 valt hierover onder meer het volgende te lezen:
"Tram 3 rijdt vanaf De Savornin Lohmanplein naar Station Laan van Nieuw Oost-Indië. Op het gedeelte tussen De Savornin Lohmanplein en Arnold Spoelplein (Loosduinen) worden bussen ingezet (...) Zodra RandstadRail door de tramtunnel gaat rijden, zal tram 3 niet meer door de tramtunnel rijden. Het traject van tram 3 wordt dan De Savornin Lohmanplein - Centraal Station."
De reden is dat, in verband met de komst van RandstadRail (die een verbinding Loosduinen - Zoetermeer zal gaan verzorgen) ondermeer de Aaltje Noorderwierstraat zal worden gereconstrueerd. Zo worden de tramsporen vervangen, het riool en voetpaden vernieuwd en een nieuw fietspad worden aangelegd. Ook moeten nog enkele haltes (zoals die bij de Muurbloemweg) worden verbouwd.
Dat betekent dus dat tramlijn 3 vandaag voor het laatst het traject "Bohemen" (de naam van het voormalige eindpunt op het Savorning Lohamanplein) naar "Loosduinen" berijdt. In de folders wordt aangegeven dat de inkorting tot het Savornin Lohanplein tot en met 9 december a.s. zal duren. Of we de tramvoertuigen nog ooit terug zullen zien op dit stuk wordt uit de officiële berichtgeving rond RandstadRail (www.randstadrail.nl) zelf niet duidelijk. Een brief aan de omwonenden van de gemeente Den Haag vermeldt echter dat vanaf 10 december de RandstadRail voertuigen het traject zullen overnemen.
Overigens, hoe het precies zit met de "tram 3" die in het citaat hierboven wordt genoemd, moeten we nog even afwachten.
Reden genoeg voor de Wattman om de regenbuien (een verschijnsel dat inmiddels normaal lijkt te gaan worden in de augustusmaand) te trotseren en een blik te werpen de vertrouwde rode GTL's op het traject naar Loosduinen. Hierbij een plaatje aan het Arnold Spoelplein. Een kleine fotorapportage zal binnenkort verschijnen op het internet.
Nederland, Den Haag (HTM) ontsporing 3072 Centraal Station
Zaterdag 12 augustus ontstond een nogal ongelukkige situatie door een ontsporing op de oost-west as van het Haagse tramnet. Rond kwart over twaalf liep de 3072 van lijn 6 bij het uitrijden van het tramstation Centraal Station uit de rails. Hierdoor was tramverkeer door de tramtunnel en over het tramviaduct onmogelijk geworden. De lijnen 2, 3 en 6 maakten een lus door de binnenstad om uit te komen in de Rijnstaat ("Centraal Station laag"). Passagiers met verdere bestemmingen moesten naar het busplaform om een plaatsje in de tehulp geschoten pendelbussen te zoeken. Deze situatie duurde nog tot in de avond. De tram stond namelijk pas om vijf over zeven weer in de rails. Niet dat de werkzaamheden zo lang duurde, maar de ongelukkige tram werd na een inspectie door de hulpdiensten noodgedwongen achtergelaten in afwachting tot het moment dat de kraan van de Haagse brandweer in akte kon komen. Dat gebeurde uiteindelijk nadat om kwart over zes de spanning op de bovenleiding in de Rijnstraat (dus onder het tramviaduct) uitgeschakeld kon worden. Dit laatste betekende dat de lijnen 9, 15/16, 17 én de omgeleide trams van 2, 3 en 6 een alternatieve route moesten kiezen. Gelukkig ging het hersporen zelf vlot, zodat even na 7 uur de 3072 weer terug in het juiste spoor stond. Zo'n kwartier later was de brandweerkraan weer onderweg naar de brandweerkazerne en kon daarna de Rijnstraat weer vrij gegeven worden. Herstel van het tramverkeer over het tramviaduct heeft de Wattman maar niet afgewacht... Toen hij terugliep om de bus terug naar huis te pakken, stond de 3072 er nog, met een grote groep in oranje veiligheidsvestjes gestoken personen die deskundige blikken op de tramrails wierpen.
Hierbij een foto van het gebeuren uit een iets minder gebruikelijk perspectief. Wellicht, als er tijd is, morgen meer plaatjes op het net.
Iedereen kent hem. Hij werd in maart 1972 aangelegd: de noodbrug in de Leien nabij de Rooseveltplaats, ook wel bekend als de "IJzeren Brug". Het was de bedoeling hem af te breken na het afronden van werken voor de premetro op deze plek. Het duurde nog 34 jaar. Vorige week werd de brug dan eindelijk afgeloten voor het autoverkeer, en in de nacht van 11 op 12 augustus wordt de brug afgebroken. In verband met de afbraak zal het tramverkeer van vrijdagavond tot zaterdagochtend zijn gestremd. De lijnen 10, 11, 12 en 24, die dit punt passeren, zullen gedurende die periode worden ingekort tot de lus op het Astridplein.
Dit blog begint langzamerhand een half tram - half luchtvaart blog te worden. Hoe het ook zij, weer eens een Belgisch plaatje. Gisteren was in Katwijk een van de befaamde Seakings van 40 sqn Heli van de basis Koksijde te gast in het Nederlandse Katwijk. Dit ter gelegenheid van de jaarlijkse reddingsdemonstraties die in deze kustplaats gehouden worden. De helicopter is sinds 2001 voorzien van een speciaal jasje in verband met het feit dat de Seakings toen 25 jaar in dienst waren van de Belgische luchtmacht. Overigens hebben de toestellen hun langste tijd gehad, o.a. wegens het langzamerhand ontbreken van de benodigde wisselstukken. Zij zullen binnen afzienbare tijd vervangen worden door nieuwe reddingshelicopters van het type HN90. Voor meer info verwijs ik de lezer naar de site http://www.seaking-koksijde.be/