Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Wattman

    30-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Randstadrail: dienst stilgelegd na nog twee ontsporingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mr. Pieter van Vollenhoven (bron foto: RVD), voorzitter van de Onderzoeksraad voor veiligheid krijgt het er maar druk mee.

    Het was de bedoeling dat het proefbedrijf op lijn 3 in december zou aanvangen, het werd echter anders. Randstadrail heeft een dieptepunt bereikt. De dienst op de lijnen 4 en Erasmuslijn is na twee ontsporingen gisteren met onmiddellijke ingang stilgelegd. Slechts de metro's van de RET rijden een (gratis) pendeldienst tussen Rotterdam Hofplein en Noordorp. De rest van het netwerk is stilgelegd in afwachting van een onderzoek.

    De NOS teletekst bericht vandaag het volgende:

    Randstadrail in Den Haag stilgelegd

    De Inspectie Verkeer en Waterstaat  legt de Randstadrail in de regio Den  Haag tot nader order stil.De dienst wil  onderzoeken wat de oorzaak is van de  twee ontsporingen van gisteravond.     
                                           
    Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid  gaat onderzoek doen naar de incidenten met de Randstadrail.De sneltram ging  een maand geleden van start en kampt sindsdien met problemen.               
                                           
    Gisteravond ontspoorde een tram op de Erasmuslijn aan de rand van Den Haag. Daarbij raakten zo'n vijftien mensen gewond.Bij het Centraal Station schoof een tram naar Zoetermeer uit de rails. Daarbij raakte niemand gewond.

    Gistermiddag even voor zes uur was de Wattman op weg naar huis toen hij gezeten in een tram van lijn 1 hoorde dat er weer wat aan de hand was op de oost-west as van het Haagse tramnet. Er was iets gebeurd ter hoogte van het station Ternoot waardoor lijn 4 moest worden ingekort tot de Laan van NOI en de stadslijnen 2 en 6 weer hun bekende inkortingen opzochten (tot de Rijnstraat aan de centrumzijde) en Stuyvestanplein en Laan van NOI aan de Leidschendamse kant.

    Het duurde even voordat duidelijk werd wat er nu precies aan de hand was. Blijkens het molofoonverkeer was men druk bezig trams achteruit te halen door de tunnel. Passagiers die direct achter het incident gestrand waren moesten machteloos afwachten. Het was (terecht) niet toegestaan om de tram via de looppaden op het tramviaduct te evacueren. Helaas betekende dat voor sommige mensen wel dat zij een uur later nog altijd in de tram vastzaten. Uiteindelijk bleek dat er bij Ternoot een tram van lijn 4 was ontspoord.

    Zo rond 18.50 uur ontstond er op de portofoonkanalen van de dienstleiders en verkeersdienst een grote chaos. Berichten als "brandweer ter plaatse" en "drie lichtgewonden" deden het ergste vermoeden. Aan de hand van de alarmeringsberichten van de brandweer kon worden opgemaakt dat er nog een railvoertuig uit de rails was gelopen. Via een bevriende railfan vernam de Wattman dat het ging om een RET metrostel bij het Forepark. Het werd inmiddels duidelijk dat het railverkeer die avond niet meer op gang zou komen. De passagiers waren weer aangewezen op bussen.

    Foto's op een site als http://www.district8.net/ gaven de volgende dag een beeld van de schade bij de tweede ontsporing. Intussen was het ook nationaal nieuws dat Randstadrail dus was stilgelegd. Na 4 ontsporingen in korte tijd een verstandige beslissing... 

    Zie over de ontsporongen ook de discussie op het forum  http://forum.honderdprocenthaags.nl/



    30-11-2006 om 16:12 geschreven door wattman  


    26-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, Randstadrail: proefbedrijf met passagiers? En de Wattman zonder fototoestel ziet een interessant schouwspel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een proefbedrijf met passagiers, wellicht kunnen we de exploitatie van Randstadrail in de afgelopen weken het best karakteriseren. Lijn 4 (op het traject tot de Monstersestraat) en de Erasmuslijn (enigszins cryptisch op de infoborden aangeduid als "EL") tussen Rotterdam Hofplein en Den Haag Centraal rijden inmiddels. Maar op diverse manieren blijkt dat de exploitatie van Randstadrail langzaam (maar gelukkig ook: zeker) wordt opgebouwd.

    Allereerst zijn er de nog niet afgebouwde haltes. De Wattman berichtte hierover al eerder op zijn blog. Houten leuningen, op weinig duurzame wijze aangebrachte (en kennelijk ook tijdelijke) naamborden, losliggende kabels, etc, etc. Inderdaad wordt nu in het foldermateriaal aangegeven dat een en ander nog afgebouwd moet worden. Argument: men had zich eerst geconcentreerd op het rijdende krijgen van het materiaal en het afbouwen van de lijn zelf. De vraag die opkomt: is hetzelfde personeel dan verantwoordelijk voor baan en stations? En, zo ja: heeft men dan het werk vooraf wel goed ingeschat. Had er niet meer werklui ingeschakeld moeten worden? Ook het feit dat op de papieren op de halte die passagiers informeert over de bereikbaarheid, meer bepaald de aanwezigheid van liften, bij een aantal stations het woord JA is doorgeschrapt en is vervangen door NEE doet weinig professioneel aan.

    Hoe het ook zij, inmiddels verschijnen er op de haltes borden met lijninformatie. Die op de Laan van Nieuw Oost Indie zijn gelukkig met een witte achtergrond, en daarmee stukken beter leesbaar dan de donkerblauwe borden in de Haagse tramtunnel (men heeft daar welhaast een zaklamp nodig om informatie te kunnen lezen). Zeer voortvarend tonen de borden ook de beoogde lijnvoering van lijn 4 (naar De Uithof) en lijn 3 (naar Loosduinen). Enige toelichting dat dit nog niet in dienst is, ontbreekt.
    Wat er ook nog ontbreekt is een omroepinstallatie. Het zou goede diensten kunnen bewijzen bij storingen. Maar daarover later meer...

    Naast het feit dat de haltes zich nog in "opbouw"-fase bevinden, kan hetzelfde gezegd worden van de dienstuitvoering. Over de praktijk op de Erasmuslijn kan de Wattman zelf weinig zeggen, maar voor lijn 4 geldt dat er in feite nog niet volgens vaste dienstregeling gereden wordt. De Centrale Verkeersleiding in Den Haag en de dienstleiders sturen de dienst bij in functie van het beschikbare materieel en personeel. Nu de aflevering van de 4000'en gestadig doorgaat (afgelopen week is de 4039 aangekomen) mag hierin spoedig verbetering worden verwacht.

    Erger zijn de storingen waarmee de lijnen te maken hebben: twee ontsporingen en diverse seinstoringen plaagden de reizigers. De RET - de uitbater van de Erasmuslijn - kondigde zelfs aan dat in verband met de weinig betrouwbare dienstuitvoering het vervoer op deze lijn tijdelijk (tot en met vandaag, zondag de 26e) gratis was. Een en ander leidde tot wat gepikeerde reacties: waarom dan wel betalen voor de tram naar Zoetermeer? Er bleek geen afstemming te zijn geweest tussen RET en HTM.


    Afgelopen zaterdag was het weer raak. De Wattman was eens een keer zonder fototoestel op pad, en kan dus slechts schriftelijk verslag doen. Deze maal trof het ongeluk een lijn 4 in de Haagse tramtunnel. De 4029 op weg naar Zoetermeer raakte defect (naar verluid wilde de pantograaf de rijdraad niet meer raken). Onmiddellijk gevolg was een verstoring van het Haagse tramnet.

    De Wattman was onderweg per bus 23 naar de Laan van NOI toen het hem al opviel dat een tram van lijn 2 opgesteld stond in de keerlus voor het station (de voormalige keerlus van lijn 3). Eenmaal op het perron gekomen werd hem door een van de aanwezige toezichthouders verteld dat er niets meer reed via de tunnel. Tramlijn 4 was ingekort tot de Laan van NOi, slechts de RET metro reed naar Den Haag Centraal. Deze was net weg, en volgens het infobord zou lijn "EL" (zoals gezegd: Erasmuslijn) over 15 minuten komen.

    Wat te doen? Het vooruitzicht op een (kort) ritje per metro naar het CS deed de Wattman besluiten nog een kwartiertje te wachten. Een echt alternatief leek er ook niet, aangezien lijn 2 ook niet verder kon. Intussen werd bekeken hoe een tweetal diensten van lijn 4 kopmaakten en terugkeerden naar Zoetermeer. Hierbij bleef een tram zo lang staan, dat een RET metro naar Rotterdam hem achteropkwam. Deze gebruikte ongeduldig zijn hoorn, maar het duurde nog enkele minuten voor dat de tram naar Zoetermeer vertrok en het spoor vrij maakte.

    Intussen versprong de aangekondigde wachttijd voor de metro van minuut naar minuut, totdat het langverwachte "VERWACHT" op het bord verscheen. Nu weten we zo langzamerhand dat dit nog een wachttijd van een paar minuten betekent (vreemd genoeg kan men in Parijs bij de RATP metro wel een zeer nauwkeurige aankomsttijd opgeven, in Den Haag betekent "verwacht' iets van in aantocht), dus het feit dat de metro nog niet in velden of wegen was te bespeuren gaf nog geen reden voor ongerustheid.

    Na een paar minuten kwam inderdaad iets aanrijden: een 4000 uit Zoetermeer. Wellicht zat de metro er achter. Intussen was deze echter van het display verdwenen... Er werd weer een metro aangekondigd over 15 minuten ....

    Het is niet zeker te weten of de aangekondigde metro intussen ergens was gekeerd en weer op de terugweg was naar Rotterdam Hofplein, zonder Den Haag aan te doen. Zeker was dat deze niet meer kwam. Een omroepbericht was er overigens niet, en ook de toezichthouder wist verder van niets.

    Toen drong het bij de Wattman door dat ook de Nederlandse Spoorwegen nog van de Laan van NOI naar Den Haag Centraal rijdt en was het de hoogste tijd voor een wandelingetje van spoor 1 naar spoor 3. Daar kwam binnen twee minuten de (stampvolle) trein uit Leiden al aan.

    Bij aankomst in Den Haag Centraal verwelkomden de vrolijke klanken van een orkest van Zwarte Pieten (gedoopt de "Zeurpieten") de vertraagde reiziger. Na een paar minuten bij de dansende Pieten gestaan te hebben, was het tijd om lijn 3 op te gaan zoeken.

    Lijn 3 verzorgt in de laatste maanden van zijn bestaan als "gewone tramlijn" een ringlijn door het Haagse centrum. Tevens heeft de lijn tussen de halte Gravenstraat en halte Brouwersgracht een van de langste afstanden op het Haagse tramnet. Eenmaal op de Prinsegracht aangekomen (de Wattman had nog altijd geen duidelijk beeld van de oorzaak van deze ellende op het net) was er iets dat niet bepaald alledaags was: een 4000 - meer bepaald de 4028 - stond in de boog naar de Brouwersgracht!!! Verboden terrein voor Randstadrail. Inderdaad bleek deze tram zich vastgereden te hebben tegen het halteperron en stond deze noodgedwongen half op de rijbaan.

    Een bevriende tramfan - zie voor zijn fotoverslag : www.haagsetrams.com - gaf de benodigde informatie. Er was een defecte tram in de tramtunnel en de 4028 was even achteruitgehaald en in de boog naar de Brouwersgracht geparkeerd om de 4018 (in tegenstelling tot de 4028 voorzien van een koppeling!!) de gelgenheid te geven de tunnel in te rijden om de ongelukkige collega af te slepen.

    Inderdaad, nauwelijks twee minuten later zagen we de 4018 met de 4029 over "verkeerd spoor" de tunnel uitkomen! Ook zonder fototoestel op zak een schouwspel dat de moeite waard was. De Wattman was op de juiste plek op het juiste moment!

    De combinatie kon over het overloopwissel achter de halte Prinsegracht/Brouwersgracht weer de juiste rijrichting vinden, waarna de 4029 afgevoerd werd naar de remise. Enkele ogenblikken later dook de eerste lijn 2 weer de tramtunnel in en was het normale tramverkeer hersteld.

    Wie had gezegd dat het met Randstadrail een saaie bedoeling zou worden????

    26-11-2006 om 18:28 geschreven door wattman  




    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs