De laswerkzaamheden aan de sporen van het Haagse tramnet zorgen voor langdurige omleidingen.
Afgelopen zomer begon men aan een grootscheepse onderhoudsoperatie aan tramsporen en draaistellen. Het gevolg daarvan was een lange reeks van omleidingen en inkortingen. Het probleem is niet alleen dat er gelegenheid moet zijn voor de werkzaamheden aan het spoor zelf, maar ook dat trams met nog niet aangepaste draaistellen in beginsel niet zijn toegelaten op reeds behandelde tramsporen. Zo rijdt lijn 1 al weer sinds september niet door de Jan van de Heydenstraat, maar over de Laakweg en Laakkade en de Rijswijkseweg, en traject dat normaal alleen door de spitsdiensten van lijn 10 wordt bediend.
De meest getroffen tramlijn is wel lijn 17. Na inkortingen aan de kant van Wateringen, is nu het traject tussen het centrum en Statenkwartier aan de beurt. Lijn 17 rijdt voorlopig slechts tussen Wateringen en het Kerkplein, waarna het vervoer door bussen wordt overgenomen.
Interessant voor de amateur is dat op deze vervangende busdienst niet alleen HTM bussen zijn aan te treffen, maar ook bussen van particuliere busbedrijven.
Op deze foto een Mercedes bus van de firma Pasteur, aan het Kerkplein en gereed voor vertrek naar het Statenkwartier.
01-12-2007 om 19:30
geschreven door wattman 
|