Hierbij een serie foto's die ik afgelopen vrijdag gemaakt heb in Delft. De bebouwing aan de Houttuinen en Van Leeuwenhoeksingel is reeds sinds maanden verleden tijd. Slechts het stationsgebouw, de fietsenstalling en de voormalige Post T zijn aan deze kant van het station overgebleven.
Naast lijn 1 wordt van de tunnel nog gebruik gemaakt door de bussen van Veolia lijn 130, welke via een andere route dan lijn 1 een verbinding met het Haagse stadscentrum onderhoudt. Lijn 130 is zo juist vertrokken vanaf het huidige busstation dat - gezien van uit het Delftse centrum - achter het NS station is aangelegd.
Nog meer Russische spoorwegen: virtuele rit naar Vladivostok
Een virtuele rit over de Trans Siberische spoorweg is mogelijk via Google. Helaas voor de liefhebber geen cabine opnamen, maar een blik vanuit het raam. Aardig is dat men de locatie van de trein tegelijkertijd op Google Maps kan bekijken. Bij een eerste blik viel me al iets op wat ik zelf ook in India heb gezien, bij het oversteken van een rivier in plaats van een dubbelsporige brug, twee op enige afstand van elkaar gelegen enkelsporige bruggen. Verder lijkt het wandelen langs het spoor in Rusland ook een normale zaak. Enfin, als u nog wat tijd over heeft:
Een aardig link naar filmpjes met treinen in Rusland. Met name voor de liefhebbers van "dieselgeweld" de moeite waard om de tijd te nemen dit allemaal door te kijken. In het algemeen zijn de video's van goede kwaliteit. Kijk op: http://www.trainsim.ru/download/video/
Terugkijkend in het archief ontdek ik dat het al weer vier jaar geleden is dat ik dit blog gestart ben. De lezer heeft mij er niet op kunnen betrappen dat dit zeer regelmatig wordt bijgehouden, maar wellicht gaat dat nog eens veranderen. Terugkijkend in de oude berichtjes kom je wel opmerkelijke dingen tegen. Zoals de aankondiging dat in 2008 de tram naar de TU Wijk in Delft zou gaan rijden. Het is nu bijna juni 2010 en die verbinding laat voorlopig nog op zich wachten. Gesteggel over de kosten van vernieuwing van de brug die over het Rijn-Schiekanaal de verbinding tussen het centrum en de campus van de Technische Universiteit vormt is een van de oorzaken van vertraging. Maar ook wachten we nog steeds op de opening van het deel van de nieuwe tram lijn 19 tussen Leidschendam en Delft. Die rails liggen er wel, maar behoudens proefritten is er nog weinig activiteit te bespreuren. We zullen zien of de opening van dit eerste deel van lijn 19 dan wel (met een vertraging van inmiddels 2 jaar) wel gaat lukken deze zomer. Intussen wordt het steeds rommeliger in Delft. De aanleg van de spoortunnel heeft sinds einde 2009 een steeds grotere invloed op het dagelijkse leven. Op dit moment loop ik vanaf het Delftse station via het perron en dan een slingerroute naar mijn bestemming. Zodra de Prinses Irenetunnel gesloten gaat worden, een tunnel waar ook lijn 1 gebruik van maakt tussen het station en eindpunt Tanthof, zal het waarschijnlijk nog rommeliger gaan worden. Voor foto's van de werkzaamheden kunt u een kijkje nemen op http://spoortunnel-delft.nl/