Naar aanleiding van mijn recente bezoek aan Nijmegen en mijn overpeinzingen bij het voormalige perron voor de trein naar Kranenburg ben ik in mijn diacollectie gedoken.
Hierbij een dia gemaakt op 19 januari 1985. Een loc van de reeks 218 staat in een winters stations aan de kop van de trein naar Keulen. Ik was het eigenlijk al vergeten, maar Nijmegen had tot midden jaren '80 nog een rechtstreekse verbinding met Keulen. Niet alleen in de vorm van de D-trein "Austria express" vanaf Amsterdam, die via de route Arnhem - Nijmegen - Kleve reed, maar dus ook met treinen die Nijmegen zelf als beginpunt hadden. Met het inkorten van alle diensten tot Kleve begon de afbraak van deze treinverbinding. De laatste jaren reden er slechts zeer korte pendeltreintjes, met als absolute dieptepunt de combinatie van een stuurstand met een loc 215. Met zo'n zware tractie voor zo'n kort treintje kon er geen sprake zijn van een kostendekkende exploitatie zo lijkt mij.
Het traditionele evenement "Vlaggetjesdag" rond de haven van Scheveningen trekt altijd veel publiek. De laatste jaren was het gebruikelijk dat de dienst op tramlijn 11 dan versterkt werd met museumtrams. Dit jaar werd een speciale pendeldienst ingelegd tussen het Haagse stadscentrum (lus rond de Grote Kerk) en het eindpunt Statenkwartier, dat op loopafstand van de Scheveningse haven ligt. De tramdienst werd onderhouden met de 2-asser 265, en PCC's 1210 en 1304. De 1210 gaf in de loop van de dag de spreekwoordelijke pijp aan Maarten en werd met neergelaten pantograaf op het Kerkplein afgesteld. Naar ik heb begrepen is deze aan het eind van de dag door zijn collega 1304 opgehaald.
Nijmegen is een plek waar ik niet zo vaak kom. Toen ik gisterenochtend vroeg op het station aankwam, en nog ruim de tijd had voor mijn afspraak in deze stad, liep ik nog even naar het spoortje waar op 1 juni 1991 de laatste trein naar Kleef vertrok. Mijn vader en ik zijn nog met deze rit meegereden. Dat wil zeggen tot het voormalige station Groesbeek, waar het internationale treintje nog eenmaal ten afscheid heeft gestopt. Ik herinner mij nog die grote drukte rond de trein, van omwonende die nog even afscheid kwamen nemen.
Het is nu 19 jaar later. Ik verwachtte op deze sombere ochtend (er hing een merkwaardige sfeer door de warmte en een weer dat het midden hield tussen mist en motregen) een volledig verroest spoor aan te treffen. Daar was echter geen sprake van. Wat bleek, het voormalige internationale spoortje wordt tegenwoordig gebruikt door de Veolia dieseltreintjes naar Roermond. Ondanks de voor fotografie matige omstandigheden nog maar een plaatje geknipt. Met de toren van het station op de achtergrond doet het toch nog even denken aan toen.
Op youtube is er nog een video te zien van die allerlaatste dag, en de allerlaatste slag Kleef - Nijmegen - Kleef.