Inhoud blog
  • Wattman verhuist
  • Nijmegen: 1985
  • Pendeldienst met museumtrams voor Vlaggetjesdag
  • Nijmegen, 19 jaar later
  • Werkzaamheden spoortunnel Delft
    Zoeken in blog

    Archief per maand
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 01-2010
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 06-2007
  • 04-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 04-2006
  • 03-2006
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    joggingmario
    www.bloggen.be/jogging
    Wattman

    27-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dagen van lijn 3 als stadstram (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nog een plaatje van de ingekorte lijn 3 in zijn laatste dagen aan Bohemen.

    Het bekende wachthuisje voor het trampersoneel ziet er nog goed uit. Het is maar verstandig geweest dat men het niet heeft afgebroken. Het heeft de afgelopen maanden goede diensten bewezen.

    Op deze locatie heeft de Wattman in zijn jonge jaren heel wat verschillend materieel aangetroffen: serie 1100, serie 1200 (op proefritten vanaf de Centrale Werkplaats), serie 1300, koppelstellen serie 1300+2100 en natuurlijk vanaf 1980 de GTL's.

    Het was ook hier dat hij in 1981 vertrok voor zijn eerste rit met een 3000: de 3004 op de eerste dag van inzet van de (toen) "nieuwe trams" op lijn 3.  

     

    27-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    26-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dagen van lijn 3 als stadstram (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eenmaal aangekomen op het eindpunt "Bohemen" liet Wattman de pendelbus links liggen.

    Hij liep snel naar de andere kant van de keerlus om te zien of de trams nog halteerden (en passagiers opnamen) aan het oude zo vertrouwde beginpunt.

    Inderdaad: het leek alsof de tijd had stil gestaan. Slechts aan de bestemming "Centraal Station" is te zien dat we niet terug zijn getransporteerd naar de jaren '80 - begin jaren '90. (U heeft gelijk: ook het HTM vignet is van het type van na het jubileumjaar 1989; en we laten het ontbreken van een koppelstang en de aanwezigheid van een airco eenheid op het dak ook buiten beschouwing).

    26-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    25-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dagen van lijn 3 als stadstram (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De uitstaphalte is gelegen vlak over de kruising, dus aan het begin van de keerlus. De aanwezigheid van een wachthuisje doet op het eerste gezicht nogal merkwaardig aan. Normaal is zo'n voorziening overbodig bij een uitstaphalte. 

    Waarschijnlijk is er gedacht aan de lus als eind- en beginpunt van verkorte ritten op Randstadrail 3. Zoals men kan zien op de foto is de halte ook geschikt voor het halteren door de serie 4000. Een vergelijkbare halte ontbreekt aan het einde van de lus (wat vroeger ook de locatie van de beginhalte "Bohemen" van lijn 3 is geweest).

    Bij nader beschouwing lijkt het evenwel onwaarschijnlijk dat hier ooit passagiers zullen gaan wachten op een vertrekkende tram. Ook al zouden verkorte ritten tot Bohemen in de dienstregeling opgenomen worden, dan nog zullen passagiers niet hier gaan wachten, maar juist op de tramhalte op de "normale" tramroute vanaf Loosduinen. 

    We zullen hier dus eerder van een "HTM folly" kunnen spreken: een nutteloos bouwwerk (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Folly)

     



     

    25-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    24-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: laatste dagen van lijn 3 als stadstram (deel IV)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aan het De Savornin Lohmanplein gekomen is op het paaltje bij het wissel 66 dat toegang geeft tot de keerlus een bordje aangebracht dat aangeeft dat trams van het type GTL slechts rechtsaf mogen (en dus niet rechtdoor!).

    Inderdaad zijn soortgelijke bordjes langs de route van lijn 3 verschenen, waarop de beperkingen zijn aangegeven voor de voertuigen van Randstadrail. De sneltrams van de serie 4000 zijn immers breder en hebben een grotere uitzwaai dan de tranditionele voertuigen.

    Het bordje op de kruising Thorbeckelaan / De Savornin Lohmanplein is echter de enige waar een beperking voor de GTL's is aangegeven. Het probleem is hier natuurlijk niet het profiel van vrije ruimte, maar het feit dat zich voorbij dit punt geen keerlus meer bevindt. Voor eenrichtingstrams is het derhalve de laatste mogelijkheid om rechtsomkeer te maken. Ook de serie 4000 kan hier de lus gaan berijden.

    Overigens mogen we aannemen dat ook andere tweerichtingtrams, dan de serie 4000, doorrijden naar Loosduinen. Dit zou de mogelijkheid bieden voor uitstapjes met museumtrams, waarbij weer eens ouderwets kopgemaakt kan worden.

    24-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    23-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: laatste dagen van lijn 3 als stadstram (deel III)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op het halteperron is reeds de stempelautomaat geplaatst waarin de reizigers van Randstadrail hun kaartje dienen af te stempelen. Zoals bekend zijn de sneltrams wel reeds voorzien van lezers voor de chipcard. Maar we zullen nog tijdelijk het moeten doen met het oude vertrouwde papieren kaartje.

    Men kan verwachten dat de eerste dagen weer vele passagiers tevergeefs naar de stempelautomaat zullen zoeken in de tram.

    23-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    22-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: de laatste dagen van lijn 3 als stadstram (deel II)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het haltebord geeft evenwel de juiste informatie. De tram rijdt niet verder dan het De Savornin Lohmanplein, hierna kan men verder per "pendelbus". Van de nieuwe RR3 op het haltebord nog geen spoor...

    22-01-2007 om 00:00 geschreven door wattman  


    21-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: laatste dagen van lijn 3 als stadstram (deel I)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als het goed is, rijden de GTL's op zondag 28 januari hun laatste ritten op lijn 3. Hierna zal deze lijn zijn leven verder voortzetten als Randstadrail 3.

    Weliswaar zal de "nieuwe" RR3 vooralsnog niet meer zijn dan een stadslijn op het traject Loosduinen - Centraal Station, maar het is de bedoeling dat men uiteindelijk zal kunnen doorrijden naar Zoetermeer over de zogenaamde "krakeling": het traject dat zich door de stad heen slingert.

    Aangezien de Wattman de laatste ritten van de stadstrams niet kan meemaken (op dat moment is zijn aanwezigheid elkders vereist) ging hij vandaag voor een afscheidsbezoek naar het (tijdelijke) eindpunt op het Savornin Lohmanplein, in het verleden beter bekend als "Bohemen": voor vele jaren ook de reguliere eindbestemming van lijn 3. 

    Op de tramhalte bleek enerzijds de tragiek van de omschakeling van de stadstramlijnen 3 en 6, anderzijds de desinteresse om passagiers de juiste informatie te verschaffen. Immers de tekst in het haltehuisje geeft aan dat lijn 3 is ingekort van 28 augustus tot en met 9 december 2006. Inderdaad die laatste dag was de voorziene terugkeer van de tram in Loosduinen. Enfin, het verhaal is bekend: de ontsporingen in november maakten een voortijdige einde om begin december te gaan proefrijden met de serie 4000 op lijn 3. Het betekende wel dat de bewoners van Loosduinen zo'n vijf maanden zouden zijn aangewezen op de pendelbus. Laten wij hopen dat de testritten in de komende week inderdaad probleemloos verlopen...

    21-01-2007 om 19:11 geschreven door wattman  


    18-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Storm over Nederland

    Stormen lijken inmiddels een wekelijks verschijnsel te worden. Eenmaal rond 10 uur uit de tram gestapt bij het Delftse station was het reeds een moeizame zaak om de weg over te steken.

    Er stond voor vanmiddag een afspraak in Amsterdam in de agenda, maar de berichten over een draadbreuk op het traject Schiphol - Duivendrecht deden al twijfel ontstaan of het verstandig was om die kant op te gaan. De website www.ns.nl werd daarom in het oog gehouden. Inderdaad verscheen in de loop van de ochtend de mededeling dat in Zuid en Noord Holland rekening moest worden gehouden met vertragingen tot een uur. Het raadplegen van de actuele vertrektijden van Den Haag en Leiden liet zien dat inmiddels een groot aantal treinen (de Intercities) in het geheel niet meer reed. Daarom de afspraak afgezegd.

    Ervaringen met een soortgelijke dag begin jaren '90 waar in de loop van de middag het treinverkeer in Nederland in zijn geheel tot stilstand dwong, deden besluiten om rond 4 uur de terugreis naar Den Haag te aanvaarden. De tram reed gelukkig wel, maar het treinverkeer tussen Den Haag en Rotterdam lag reeds plat. De tramhalte van lijn 1 aan het station Hollands Spoor stond inderdaad geheel vol met mensen die hoopten met de Haagse tram verder te komen. Het feit dat een trambestuurder kort daarvoor aan de centrale post had gemeld dat hij "zo'n 800 mensen" had laten staan deed het ergste vermoeden.

    Op de terugweg werd op de Scheveningse Weg nog een gevelde boom gepasseerd. Gelukkig was die niet over de tramsporen gevallen. Thusigekomen bleek dat een buschauffeur van lijn 24 minder geluk had gehad. Een boom had zijn gelede bus getroffen. Gelukkig liep hierbij niemand letsel op.

    Aan het begin van de avond gebeurde was gevreesd kon worden: het treinverkeer in het gehele land is stilgelegd.

    18-01-2007 om 20:31 geschreven door wattman  


    12-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpse PCC's op youtube
    Het wordt toch weer eens tijd om iets over Antwerpse trams te melden op dit blog.

    Inderdaad, de Wattman is al te lange tijd niet meer in Antwerpen geweest. Het wordt inmiddels toch dringend tijd om de ontwikkelingen in het afgelopen jaar bij bijvoorbeeld het Astridplein, Carnotstraat en de Leien te gaan bekijken.

    De aangekondigde rondrit van de VeBov met PCC 7001 op 6 januari was wellicht een goede gelegenheid geweest, maar het weer was van zodanige aard dat de Wattman verkoos om thuis te blijven. Een foto verslag van deze rit van de hand van Eddy Geuvels is echter te vinden op http://www.flickr.com/photos/64544122@N00/

    Om de Antwerpse PCC's op internet verder te volgen, een leunstoel activiteit kan ook het bekijken van videos op internet zijn. Een speurtocht naar de Antwerpse tram op video levert echter (nog) weinig op. Een filmpje slechts op youtube. Hierop zien we de 7051 op lijn 8, gevolgd door een gekoppeld stel op lijn 4 die komende vanaf de Groenplaats de Nationalestraat indraaien.

    http://www.youtube.com/watch?v=heWFosdHhKU

    18 seconden. De beeldkwaliteit is niet zo geweldig, maar het geluid vergoed veel.

    12-01-2007 om 15:45 geschreven door wattman  


    11-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Storm over Den Haag...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is geen best plaatje, maar het weer was er ook niet naar. Vandaag was lijn 9 aan te treffen op de route van lijn 1. De foto is genomen aan de tramhalte in de Jurriaan Kokstraat.

    De dag begon al helemaal niet goed vanwege een ontsporing bij de remise Scheveningen. Daardoor konden vele trams niet uitrukken en liep de ochtendspits in de soep. Pas in de loop van de ochtend konden meer trams de remise verlaten, waarna de normale dienst aangevangen kon worden.

    Intussen naderde een storm de Nederlandse kust. En zoals de verwachten was, veroorzaakte dit weer problemen met afbrekende takken en vallende bomen.

    De eerste lijn met problemen was lijn 17 wegens een tak op de bovenleiding aan het Statenkwartier. Dit betekende dat de trams werden teruggetrokken tot de Frederik Hendriklaan. Op het moment van schrijven (even na 6 uur 's avonds) is dit nog altijd het geval.

    Vervolgens raakte lijn 9 gestremd op de Nieuwe Parklaan. Vanaf de Bosbrug moesten de trams over de Vijverberg naar de route van lijn 1 (en in de omgekeerde richting). Er kon nog een bus gevonden worden, die het tramloze traject moest gaan bedienen. Een niet bepaald luxe positie gelet op de lengte van het traject. Gelukkig konden toen de middagspits begon nog meer bussen ingezet worden. Maar wie het vervoer van met name kantoorpersoneel kent op het stuk tussen Madurodam en het Centraal Station kan zich een idee vormen van de problematiek.

    Intussen kwam er nog een alarmerende oproep van een bestuurder van lijn 2, die een boom ennstig op-en-neer zag wippen. Dit leidde echter niet tot (meer) problemen.

    Gelukkig was de stremming op lijn 9 rond half zes opgeheven.

    Slechts lijn 17 is nu nog aan het keren aan de Frederik Hendriklaan.

    11-01-2007 om 18:11 geschreven door wattman  


    06-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Toegang tramstation of fietsenstalling???
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een plaatje van deze druilerige zaterdag in de Haagse Grote Marktstraat. En wel een zoekplaatje.

    Hebben we hier te maken met een toegang tot  het ondergrondse tramstation Grote Markt, of is dit een fietsenstalling?


    Gelukkig helpt het - overigens toch weinig opvallende - bordje met de afbeelding van een tram ons de weg te wijzen in de chaos van fietsen.

    06-01-2007 om 20:39 geschreven door wattman  


    01-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, Een nieuw jaar en een nieuw paaltje op de halte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Allereerst een gelukkig 2007 aan de bezoekers van de Wattman Blog.

    Op zijn eerste tramreis in het nieuwe jaar trof de Wattman twee zaken aan. Allereerst de 3116 op lijn 1. Deze tram is al weer enige weken voorzien van digitale displays in plaats van de traditionele (plastic) lijn- en bestemmingsfilms. Aan de binnenkant vallen ook op de lezers voor de chipcards die in de toekomst de strippenkaart in het openbaar vervoer gaan vervangen. Hierover binnenkort meer op dit blog.

    Op de terugweg viel op de halte Centrum dit zuiltje op. Kennelijk is een rookverbod op de halte ingevoerd. Het zuiltje lijkt bij nadere inspectie ook de functie te moeten gaan fungeren van asbak waarin passagiers hun rookwaar kunnen doven en achterlaten. Of het inderdaad die functie vervult is echter niet helemaal duidelijk.

     

    01-01-2007 om 20:14 geschreven door wattman  


    27-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: Ontsporing 3101
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een toevalstreffer. De Wattman was op weg naar het centrum voor wat inkopen, toen hij op de Kalvermarkt de 3101 van lijn 9 aantrof in een wel zeer ongelukkige positie.

    De tram was in de boog Spui - Kalvermarkt uit de rails gelopen. Hierbij was het laatste draaistel een behoorlijk stuk over het wegdek meegesleurd. Tenslotte kwam het geheel ter hoogte van de tramhalte tot stilstand, waarbij een wiel van het ontspoorde draaistel zelfs in de groefrails van het tegenspoor terecht was gekomen. De stroomafnemer was bij het ongeval in de bovenleiding verstrikt geraakt en vernield.

    Gelukkig waren er geen gewonden bij het ongeval. Ook de schade aan de bovenleiding viel mee. Het zal echter duidelijk zijn dat indien zich een tegenligger van lijn 3 of lijn 9 had aangediend ten tijde van het incident de ravage niet te overzien zou zijn geweest.

    Ondanks het feit dat het laaste draaistel zich een behoorlijk stuk uit de rails bevond, werd de tram zonder hulp van de kraan van de brandweer weer terug in het spoor gezet. Het gebruik van een (handbediende) vijzel en het voorzichtig vooruit rijden van de tram was voldoende om de 3101 weer op de been (of beter gezegd: op de wielen) te helpen.

    Een korte video van het hersporen van 5 Mb en een lengte van 25 seconden is te zien via www.wattman.net/video/20061227.avi

    Na afloop was het de hoogste tijd om de warme erwtensoep op te zoeken. Het begin met een temperatuur van rond de 2 graden knap fris te worden!

    27-12-2006 om 20:03 geschreven door wattman  


    20-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Delft: Vervoerder Hermes in de Randstad?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Witte bussen van Hermes in Delft. Men zou kunnen vermoeden dat deze Limburgse vervoerder een bres heeft geslagen in het bolwerk van busbedrijf Connexxion in de randstad. Connexxion: een bedrijf dat toch als de opvolger van beroemde maatschappijen als de NZH (Noord-Zuid-Hollandsche Tramweg-Maatschappij) en de WSM (Westlandsche Stoomtram Maatschappij) beschouwd kan worden, en daarmee historische wortels heeft in dit deel van Nederland. Heeft Hermes zijn kans gezien bij de openbare aanbesteding van buslijnen?

    Niets is minder waar. Er zijn ongeveer 60 Hermes busen van het type "Ambassadors" naar Connexxion gegaan. De Delftse garage heeft daar er tien (1734-1743) van gekregen. Tot nu toe zijn de bussen gestoken in Hermes kleuren en voorzien van Hermes opschriften. Enkele (zoals die op de foto) hebben zelfs een typisch Limburgse reclame! Al met al een opvallende verschijning tussen de groene bussen van Connexxion.

    Lijn 69, hier op het stationsplein van Delft, is overigens een versterkingsdienst tussen het station en de campus van de Delftse Universiteit. Een broodnodige dienst vanwege het zware vervoer van studenten en (in mindere mate) medewerkers van de TU. Deze lijn zal overigens verdwijnen zodra tramlijn 19 tussen Leidschendam en de TU Wijk in gebruik genomen gaat worden. Met de bouw schiet het overigens nog niet erg op. Wel zijn voorzieningen getroffen op een klein stukje vrije (bus) baan in Delft, zodat op relatief eenvoudige wijze de tramsporen gelegd kunnen worden. Verder begint volgend jaar een grote reconstructie van de Mekelweg in de TU Wijk. Hierbij zal de gehele weg vervangen worden door een trambaan: vrij baan voor het openbaar vervoer! Struikelblok in Delft is echter de nodige vernieuwing van een brug. De Wattman houdt in elk geval een oogje in het zeil.

    Met dank aan het 100% Haags Forum http://forum.honderdprocenthaags.nl/ (alwaar ook meer informatie)

    20-12-2006 om 17:11 geschreven door wattman  


    17-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: nieuw beleid met betrekking tot bestemmingsnamen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het verleden was het in Den Haag gebruikelijk om straatnamen te gebruiken voor de aanduiding van bestemmingen. Zo prijkte bijvoorbeeld de bestemming "PR. MAURITSL" (Prins Mauritslaan) op lijn 1, "PRINSESSEGR" ( Prinsessegracht) op lijn 5 of "De SAV. LOHMANPLEIN" op lijn 7.

    In de jaren '60 werd echter overgestapt op bestemmingen die in beginsel verwezen naar de wijknamen. Uitzondering hierop bleven de spoorwegstations.

    De komst van Randstadrail lijkt hierin verandering te hebben gebracht. De trams naar Zoetermeer hebben als (extra) aanduiding JAVALAAN, terwijl in de omgekeerde richting het voldoende lijkt te zijn dat er MONSTERSESTRAAT wordt gevoerd. Kennelijk moet de redenering zijn geweest dat iedereen begrijpt dat deze straat in het Haagse gelegen is.

    Maar niet alleen bij Randstadrail is de straatnaam weer het uitgangspunt bij de bestemmingen. Ook na zo'n 40 jaar is het aloude BOHEMEN voor lijn 3 weer het Savornin Lomanplein geworden. In elk geval op het haltebord dat de Wattman aantrof op de halte Centrum (Spuistraat).

    Met lette overigens nog op de aanduideling "tijdelijke halte". Hoe lang "tijdelijk" wordt is overigens nog niet duidelijk. Er gaan geruchten over de inzet van de serie 4000 op een lijn 3 tussen Loosduinen (wellicht wordt dat "Arnold Spoelplein") en .... ? Ja, tot waar? Een ding lijkt duidelijk, het duurt nog even voordat de 4000'en weer terugkeren op het tramviaduct. De draaistellen van de Regiocitadis blijken zich - zo blijkt uit het onderzoek naar de ontsporing - niet prettig te voelen op het spoor tussen Centraal Station en Ternoot.

    17-12-2006 om 18:07 geschreven door wattman  


    15-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, lijn 3: "U zei, onlogisch?"
    Men blijft zich verbazen. Schreef de Wattman nog in zijn blog van 9 december dat de coombinatie van lijnfilm "3K" en bestemming "Loosduinen" voor de "romplijn 3" weinig logisch zou zijn en derhalve zuiver theoretisch, vandaag werd dan toch een 3100 met deze film aangetroffen op het Spui. Helaas geen foto, aangezien dit werd gesignaleerd vanuit een rijdende lijn 1.

    Op het gebied van lijnfilms en bestemmingsfilms zijn er overigens interessante ontwikkelingen, die waarschijnlijk verband houden met een project om de GTL's te gaan voorzien van nieuwe koppen. Bij de 3116 zijn de traditionele films vervangen door een electronisch display. Men zie http://www.haagstramnieuws.org/. Overigens is dit display weer van een ander model dan die in gebruik zijn op de bussen of de sneltramsvan het type RegioCitadis (serie 4000).

    Niet geheel duidelijk is of er een verband bestaat tussen de installatie van de nieuwe displays en het opduiken van trams met defecte of ontbrekende films. Rijdt er al enige tijd een tram rond waarbij de lijnfilm geheel ontbreekt, vanochtend dook er ook een lijn "Blanco"  de bestemming "De Uitof" op. Lijn 6, zo zou men menen? Een weinig waarschijnlijke mogelijkheid aangezien het ging om een tram op het Rijswijkseplein die richting het centrum reed. De zijfilm deed vermoeden dat het om een lijn 16 ging.

    15-12-2006 om 10:43 geschreven door wattman  


    14-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, laatste dagen lijn 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zo maar een plaatje van lijn 3 op een vertrouwde plek.

    Sinds de opening van het tramviaduct in 1976 rijdt lijn 3 via de Kalvermarkt. Opmerkelijk hierbij is altijd geweest de zeer korte halte afstand tussen de halte Kalvermarkt en die op het Spui (Spuistraat, Centrum). Die lag namelijk even om de hoek!
     
    De opening van de tramtunnel deed lijn 3 naar de ondergrond verdwenen, maar zoals bekend leidde het begin van het proefbedrijf van Randstadrail lijn 4 ertoe dat de trams van lijn 3 eind 2006 uit de tunnel verbannen werden en weer bovengronds de Kalvermarkt gingen berijden.

    Weliswaar is de locatie van de halte verschillende malen veranderd en heeft de omgeving  in de loop der jaren een behoorlijke verandering ondergaan (herrinnert u zich nog dat kleine kerkje op de hoek van de Fluwelen Burgwal?). Voor de Wattman, wiens jeugd in Den Haag nauw verbonden was met lijn 3, reden genoeg voor nog eens plaatje te plaatsen van deze typisch Haagse tramlijn op een voor hem zeer vertrouwde plek.

    Wanneer het einde voor lijn 3 zal komen? Weliswaar is nu meer licht op de ontsporing van RR4 in de boog tussen Centraal Station en Ternoot (rails en draaistellen zouden op dit punt elkaar niet echt verdragen; men spreekt zelfs over de noodzaak van spoorvervanging!), maar een datum voor de terugkeer van de sneltrams van Randstadrail is nog niet genoemd.

    14-12-2006 om 21:24 geschreven door wattman  


    10-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag, Centraal Hoog
    Een kort berichtje op dit blog. Slechts een correctie op mijn berichtje van gisteren. De Wattman was een beetje voortvarend, niet vandaag (met de nieuwe dienstregeling), maar maandag 11 december worden de nieuwe perrons in gebruik genomen.

    Dit doet overigens nog meer vraagtekens plaatsen bij het verwijderen van de lift gisteren. Inderdaad kon de Wattman ook vandaag een aantal passagiers zien die moeizaam met hun zware koffers de trappen afdaalden.

    10-12-2006 om 18:25 geschreven door wattman  


    09-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag (HTM): laatste dag tijdelijke perrons CS-hoog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Morgen, 10 december, gaat de nieuwe dienstregeling in. Op deze dag worden ook de nieuwe eilandperrons op Centraal Station ingebruik genomen. Dat betekent dat de stadstrams verhuizen van de buitenste sporen naar de binnenste sporen. De tweerichting tramtreinen van Randstadrail zullen dan voortaan gebruik gaan maken van de buitengelegen sporen. Althans dat was de bedoeling... Wanneer Randstadrail terugkeert? Er wordt nu de datum van 27 december genoemd...

    Vandaag ging de Wattman in elk geval nog wat foto's trekken van de oude situatie. Eerst werd nog even langs het loket van de Nederlandse Spoorwegen gegaan om het nieuwe spoorboekje te kopen. Overigens heet zo'n loket tegenwoordig "servicebalie". Ook op het spoornet gaat de nieuwe dienstregeling morgen in. Het is deze keer een ingrijpende aanpassing, en derhalve heeft NS al aangekondigd dat passagiers rekening moeten houden met vertragingen.

    Met het nieuwe spoorboekje in de rugzak werd de stalen noodtrap naar tram perron A beklommen. Boven gekomen bleek dat de nieuwe perrons al ingericht waren met borden en werkende aankondigingsborden. Of de roltrappen morgen al zullen functioneren kan worden betwijfeld. Het zag er nog niet echt klaar uit, en er was ook niemand aan het werk.

    Wel waren een drietal personen bezig met het afbreken van de lift die vanuit de stationshal naar het tramperron voerde. Dit leek toch een enigszins voorbarige aktie. Immers het perron is nog een dag in gebruik. En inderdaad, toen de Wattman weer naar beneden liep, passeerde hij een NS medewerker die een dame met kinderwagen assisteerde in de klimtocht omhoog. Hulde voor deze man, en laten wij hopen dat hij een stevig rug heeft...

    Op de foto een kijkje op perron A, met een tram van lijn 6 richting De Uithof.
     
    Hoewel, zoals reeds gezegd, "stadstramlijn" 3 vooralsnog zijn rondjes blijft rijden door het Haagse standscentrum, zijn de dagen geteld. Reden genoeg om deze dag ook te besteden aan het vastleggen van deze lijn in zijn doodsstrijd. Sinds de inkortingen aan beide kanten zou lijn 3 eigenlijk "Bohemen" en "Centraal Station" als bestemming moeten voeren, terwijl de nummerfilm voor verkorte ritten altijd nog lijn 3K (in het groen) biedt.

    Inderdaad lukte het om vandaag alle logisch mogelijke bestemmingen en combinaties op plaat te zetten. Lijn 3K naar "Centraal Station" en "Bohemen", lijn 3 naar "Centraal Station", "Bohemen" en "Loosduinen". Het zal duidelijk zijn dat lijn 3K naar Loosduinen een minder voor de hand liggende keuze zou zijn, terwijl de bestemming "Station Laan van NOI" geheel foutief zou zijn. Deze laatste genoemde mogelijkheden zijn dus louter theoretisch en heeft de Wattman ook nimmer gezien.

    Het was inmiddels 4 uur geworden. Het is intussen al tamelijk donker geworden. Tijd om de camera op te bergen en op weg te gaan naar de warenhuizen voor de nodige kerstinkopen.

    09-12-2006 om 21:18 geschreven door wattman  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederland, Den Haag: uitstel van executie voor tramlijn 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals verwacht mocht worden is de opheffing van stadstram lijn 3, en vervanging door Randstadrail 3 uitgesteld. Het railverkeer op de lijn naar Zoetermeer ligt nog altijd stil in afwachting op de resultaten van het onderzoek naar de incidenten vorige maand.

    In de tussentijd blijft lijn 3 (en de pendelbus 3 tussen Savornin Lohmanplein en Arnold Spoelplein) rijden. Ondanks geruchten (of liever gezegd: wensdromen) gaan de trams niet terug via de tramtunnel rijden, maar blijft het ringlijntje door de binnenstad gehandhaafd.

    Ook berichten die via de locale pers verspreid werden over de terugkeer van trams naar Loosduinen berusten op fantasie. He bericht dat via noodhaltes stadstrams zouden kunnen halteren op dit intussen voor de serie 4000 aangepaste traject was op zich leuk gevonden. Men had echter over het hoofd gezien dat de keerlus in Loosduinen reeds lang verdwenen is. De tweerichting tramtreinen serie 4000 hebben immers aan een overloopwissel genoeg.



    09-12-2006 om 10:21 geschreven door wattman  




    Foto



    Mijn favorieten
  • Wattman thuisblad
  • De Lijn
  • v.z.w. VeBOV
  • Reclame trams in Antwerpen
  • De Digitale Reiziger
  • Wandelingen met Mars
  • Haags Tramnieuws
  • Blog van een Brusselse Wattman (en Francais)
  • Tramsporen: een eerbetoon aan de traditionele tram (oa de Buurttram)
  • Blog over de Brusselse tram

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs