Het thema van het uitstapje van de Wattman naar de Franse hoofdstad dit voorjaar was "See Paris by Bus". Hiermee doelen we niet op de dubbeldeksbussen van "L'Open Tour" (een benaming die kennelijk uit de hoed het hetzelfde bureau komt als "Le Chunnel") of de andere particuliere aanbieders van busexcursies door Parijs. Nee, de beste investering is natuurlijk een vijf daagse pas voor het RATP net, om je per Parijse stadsbus door de stad te verplaatsen.
Opvallend is de afwezigheid van de gemiddelde toerist in de stadsbus. Gelukkig maar. Je moet er niet aan denken dat de massa's (al dan niet gewapend met rugzakken) die hun weg zoeken in het metrostation "Concorde", "Palais Royal/Musee du Louvre" of "Bastille", zich zouden gaan opstellen langs de bushaltes in de Rue de Rivoli.
Overigens levert het reizen per bus voor de Wattman steevast vragen op van niet Parijse passagiers die zich afvragen of de bus die komt voorgereden nu echt een "trente-huit" is (het betrof toevallig een bus die niet de routeborden op de zijkant voerde) of informatie willen over de reden waarom een buslijn plotseling ingekort wordt. Over dit laatste meer...
Nederland, Den Haag (HTM), werkzaamheden Prinsegracht
In 2005 begon de herinrichting van de Prinsegracht. Hoewel het, door de vrije trram/busbaan in het midden, onmogelijk is om deze verkeersader weer in te richten als de stadsgracht van weleer, is het wel de bedoeling dat het aanzicht in belangrijke mate verbeterd wordt. Dit gebeurd ondermeer door het versmallen van de rijbaan voor het autoverkeer, de aanleg van fietspaden en het aanplanten van bomen.
Tegelijkertijd worden tijdens deze operatie de tramhales voor Randstadrail voorbereid. Dat wil zeggen langere en bredere halteperrons en een perron hoogte die is toegesneden op de vloeghoogte van de Randstadrailvoertuigen.
Inmiddels ligt de Prinsegracht richting stad er nog woest bij. Ook wordt nog druk gewerkt op het deel richting Lijnbaan, tussen de Jan Hendrikstraat en de Lange Lombardstraat.
De stadsbussen van lijn 25 (HTM) en de streekbussen van Connexxion, die tot 6 maart 2006 nog hun beginpunt ter hoogte van deze laaste stad innamen (de eindhalte Prinsegracht / Jan Hendrikstraat was al geruime tijd voor deze lijnen onbereikbaar), zijn vanaf die datum zelfs "verbannen" naar een locatie ter hoogte van het Westeinde Ziekenhuis.
De trambaan die in het midden van de foto zichtbaar is, is nu het domein van fietsers, een enkele voetganger en soms een verdwaalde (illegale) automobilist. Heel af en toe passeren er nog trams, tijdens omleidingen of als een defecte tram moet uitwijken via de lus rond de Grote Kerk.
Intussen kijken wij reikhalzend uit naar de afronding van de werken...
De Wattman gaat morgen op excursie naar Parijs. Over een week de verslagen uit de - momenteel roerige - lichtstad.
Nederland, Den Haag (HTM): meetcombinatie uit Bremen
Van half maart was meetcombinatie GMW-1 van het trambedrijf van Bremen (Duitsland) op bezoek op het Haagse tramnet. De GMW-1 is ingericht om aan de hand van diverse variablen de toestand van de sporen te controleren, zoals de spoorligging, de toestand van de bogen, de juistheid van de afstand tussen de spoorstaven (1435 mm), en zelfs de ligging van het wegdek in relatie tot de tramrails.
De combinatie, die uit drie delen bestaat, werd tijdens de ritten in Den Haag gesleept door de 3099.
Op 22 maart werd de gast uit Bremen terug overgebracht naar het opstelspoor op het voormalige remiseterrein 's-Gravenmade (gelegen langs de Delftweg). De volgende ochtend was het moment van de reis naar de "Heimat" aangebroken. Onder het toeziend oog van medewerkers uit Bremen, takelde een kraan van de firma Blansjaar de driedelige combinatie op een Duitse vrachtwagen.
Den Haag (HTM), klaphekje Juliana van Stolberglaan
Neen, uw blog moet niet dagelijks worden bijgewerkt. Het is gewoon zoals je het zélf wenst. Indien je geen tijd hebt om dit dagelijks te doen, maar bvb. enkele keren per week, is dit ook goed. Het is op jouw eigen tempo, met andere woorden: vele keren per dag mag dus ook zeker en vast, 1 keer per week ook.
Er hangt geen echte verplichting aan de regelmaat. Enkel is het zo hoe regelmatiger je het blog bijwerkt, hoe meer je bezoekers zullen terugkomen en hoe meer bezoekers je krijgt uiteraard.
Het maken van een blog en het onderhouden is eenvoudig. Hier wordt uitgelegd hoe u dit dient te doen.
Als eerste dient u een blog aan te maken- dit kan sinds 2023 niet meer.
Op die pagina dient u enkele gegevens in te geven. Dit duurt nog geen minuut om dit in te geven. Druk vervolgens op "Volgende pagina".
Nu is uw blog bijna aangemaakt. Ga nu naar uw e-mail en wacht totdat u van Bloggen.be een e-mailtje heeft ontvangen. In dat e-mailtje dient u op het unieke internetadres te klikken.