Foto

Oost-Vlaanderen

Van harte welkom op de webstek van VOS Oost-Vlaanderen met meer informatie over de Oost-Vlaamse VOS activiteiten en werking. Neem regelmatig eens een kijkje.

VOS Oost-Vlaanderen

Ons engagement

Zelfbestuur - Vlaamsbewust

Nooit meer oorlog - Pacifisme

Godsvrede - Sociaal bewogen

Renaat De Rudder, inspiratiebron

Inhoud blog
  • Nieuwjaarsboodschap VOS Oost-Vlaanderen.
  • Sfeerbeelden nieuwjaarsontmoeting 24 januari 2010.
  • Nieuwjaarsontmoeting 24 januari 2010.
  • Vredeswake - 30 augustus 2008 - Adegem.
  • Manifestatie voor Tibet - 8 augustus 2008.
  • Sfeerbeelden 11-juliviering VOS Oost-Vlaanderen.
  • Nu doorzetten!
  • Politieke solidariteit: een noodzaak voor de democratie.
  • Simple comme bonjour.
  • Guldensporenviering VOS Oost-Vlaanderen
    Foto
    Contact

    Zoeken in blog

    Foto
    VOS Oost-Vlaanderen
    Nieuws van het Verbond VOS Oost-Vlaanderen
    31-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oproep voor een eerlijke discussie.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Via de media en de pers werd de laatste maanden een virtuele 'campagne' gevoerd voor de onafhankelijkheid van Gent en de uitsluiting van de West-Vlamingen. Er ontstond echter ook een tegenbeweging G plus (www.bloggen.be/gplus) die het spelletje meespeelde.

     

    G plus onderschrijft de boodschap voor verdraagzaamheid en solidariteit, maar betreurt de associatie tussen separatisme en onverdraagzaamheid. Ze reageren vanuit een Vlaamsgezinde overtuiging tegen de karikaturen van de N-GA. In onderstaand opiniestuk maakt G plus het standpunt duidelijk.

     

     

    Voor wie wil verder denken…

    oproep voor een eerlijke discussie.

     

    Sinds de Gentse nieuwjaarsreceptie vormen het internet en de media door de N-GA de arena voor de onafhankelijkheid van Gent en de uitsluiting van West-Vlamingen. Van bij de aanvang is het ludiek karakter overduidelijk. De boodschap van verdraagzaamheid komt goed uit de verf. G plus speelt als virtuele beweging het karikaturale spel mee.

    Als initiatiefnemers van G plus betreuren we echter dat alle clichés op een hoopje worden gegooid. N-GA maakt een duidelijke associatie tussen onafhankelijkheid en racisme. Waarom? Zijn flaminganten per definitie racisten? Separatisme en discriminatie zijn geen synoniemen. Wie een eerlijke discussie wil aangaan, dient zich te wapenen met oprechte argumenten. Iedere kritische stem weerleggen met clichés en vooroordelen is dubieus.

     

    De groeiende complexiteit in België door diverse bestuursniveaus en het kluwen van bevoegdheden vormt een uitdaging, maar surrealisme oogt dan wel mooi op doek, het werkt niet als politieke structuur. Alleen oogkleppen verhinderen het erkennen van de verschillende leefwerelden tussen noord en zuid. Dat vormt geen probleem, ware het niet dat daardoor ingrijpende maatregelen uit de weg worden gegaan. Een specifieke situatie vergt een specifiek antwoord. Het erkennen van verschil hoeft niet gepaard te gaan met het etaleren van eigen superioriteit en de wil om te domineren.

    Een staat is een abstract begrip en een tijdelijke sociale constructie. Geen doel op zich, maar een structuur waarbinnen de samenleving zich ontplooit. Vandaag vervagen de grenzen en de 19de eeuwse natiestaat wordt uitgehold door de Europese integratie. Een grens hoeft niet langer een belemmering te zijn. Regionale autonomie gaat hand in hand met internationale samenwerking en de EU schept kansen.

     

    De impasse rond de regeringsvorming toont aan dat de staatshervorming een heikel punt blijft. Gezien het nemen van beslissingen het loslaten van alternatieven impliceert en over de Belgische constructie een discussie ten gronde onmogelijk blijkt, is het verleden een opeenstapeling van gemiste kansen. Tot nu toe heeft geen enkele staatshervorming tot een bevredigende oplossing geleid. Met de ingrijpende socio-economische uitdagingen is er geen ruimte voor immobilisme en politieke spelletjes. Autonomie betekent als alternatief noch een eindpunt, noch een garantie voor euforie, maar een nieuwe dynamiek. Een status quo staat voor Vlaanderen en Wallonië gelijk met achteruitgang.

    Het is opmerkelijk hoe sommigen iedere vorm van interdependentisme afzweren, maar krampachtig vasthouden aan de Belgische structuur. Men ontpopt zich als internationalist, maar denkt sterk vanuit een Belgisch referentiekader. België lijkt ideaal en een toonbeeld van solidariteit. Alternatieven zijn hen vreemd en een solidaire Vlaamse staat ondenkbaar.

     

    Wij kanten ons resoluut tegen iedere vorm van onverdraagzaamheid, discriminatie en racisme. Een samenleving moet optreden tegen onrecht en gelijke kansen creëren. Solidariteit tussen mensen, regio's en staten is noodzakelijk. We stellen vast dat de transfers hoofdzakelijk fungeren om een economische toestand artificieel op te krikken. Ze weerhouden de politici ervan om (doorgaans onpopulaire) maatregelen te treffen. Trouwens, Vlaanderen heeft alle belang bij een heropleving in Wallonië. Bruggen bouwen kan pas op solide oevers. Deze overbruggen een kloof, maar negeren het niet.

     

    Wij koesteren ook de hoop op verandering en revolutie. Wij hebben oog voor de mondiale problemen, maar zien hierin geen alibi om de eigen onvolkomenheden niet aan te pakken. Wij willen iedereen de hand reiken die op een eerlijke manier wil verder denken over de toekomst van de instellingen. Behoort een 'post-België' dan tot de mogelijkheden? Het is niet evident om de huidige paradigma's in vraag te stellen en het valt te begrijpen dat sommigen deze ingrijpende vragen liever negeren.

    Wij wensen N-GA veel succes met de actie voor solidariteit, maar hopen dat de link met de onafhankelijkheidsgedachte achterwege blijft.

     

    Robrecht De Wolf, Walter van Waterloo, Liesbeth Schrijvers en Johan Rombaut.

    Initiatiefnemers van G plus


    23-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tibet is nog steeds een bezet land.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Met de Olympische spelen in het vooruitzicht staat de kwestie van Tibet volop in de schijnwerpers. Om de aandacht te verstigen op Tibet publiceren we een artikel van Hans Govaerts dat eerder verscheen in De VOS.

    Tibet is nog steeds een bezet land.

    Al meer dan 50 jaar is Tibet bezet door communistisch China. Binnen enkele maanden organiseert China de olympische zomerspelen. Spelen die volgens het olympisch handvest als doel hebben een vreedzame samenleving aan te moedigen. Een ideaal moment om Tibet en China even onder de loep te nemen.


    De Chinese bezetting


    In 1949 werd de nationalistische regering van China door Mao Tse Toeng en zijn Chinese communistische partij omver geworpen. Mao’s ‘bevrijdingsleger’ viel in oktober 1950 Tibet aan. Op een leeftijd van 16 jaar begon toen de 14de Dalai Lama aan zijn bewind. De Verenigde Naties boden geen hulp en op 23 mei 1951 werd in Peking besloten dat Tibet voortaan integraal deel zou uitmaken van China. De Dalai Lama werd een vazal van de Chinese regering. De Tibetanen werden geacht trouw te zijn aan het Chinese communistische systeem of ze werden mishandeld.

    In 1956 brak een opstand uit in het oosten van Tibet. In de jaren daarna breidde de opstand zich uit tot in centraal Tibet. Tijdens het Tibetaanse Nieuwjaar in 1959 hadden de Chinezen de Dalai Lama gedwongen een dansvoorstelling bij te wonen, maar ze eisten dat hij aanwezig zou zijn zonder zijn gebruikelijke lijfwacht. Toen dit onder de bevolking bekend raakte, braken rellen uit. Tibetaanse soldaten uit het Rode Leger liepen over naar het verzet en deelden wapens uit aan de bevolking. Het paleis van de Dalai Lama werd omsingeld door demonstranten die hem wilden beschermen tegen de Chinezen. Terwijl Tibetanen en het Rode Leger elkaar in de straten van de hoofdstad Lhasa te lijf gingen, vluchtte de Dalai Lama naar India. Kort voor het overschrijden van de grens verklaarde de Dalai Lama de overeenkomsten met China ongeldig.

    De Chinese bezetting had verstrekkende gevolgen. Het uitoefenen van religieuze riten werd verboden. Veel mensen werden in het openbaar terechtgesteld. Dorpen werden vernietigd en de inwoners werden gekruisigd of opgehangen. Vrouwen en meisjes werden gedwongen tot sterilisatie en zwangere vrouwen tot abortus. Zelfs zuigelingen werden gedood met dodelijke injecties. Tibet was verwoest. Meer dan 1,2 miljoen Tibetanen zijn gedood sinds de inval van de Chinezen. In 1985 kregen de Tibetanen voor een stukje hun godsdienstvrijheid terug.

    Wat later, in maart 1989, werd er opnieuw gemanifesteerd voor onafhankelijkheid. Er werden ‘slechts’ 16 betogers gedood, maar de vele nonnen en monniken die deel namen aan de acties werden later brutaal gemarteld. De staat van beleg werd uitgeroepen en bijna 2.000 mensen werden het daaropvolgende jaar geëxecuteerd. In oktober 1989 kreeg de Dalai Lama, die geweld altijd heeft afgewezen, de Nobelprijs voor de Vrede. China was het niet eens met deze toekenning en beweerde dat het Nobelprijscomité  zich bemoeide met interne zaken. De Dalai Lama probeerde in 1990 en 1993 een compromis te sluiten met China, maar opnieuw werd dit geweigerd.


    Mensenrechten


    Al meteen bij de toewijzing van de spelen aan Peking in 2001 rees een storm van protest. Een land dat op grote schaal de doodstraf toepast, waar vrijheid van meningsuiting uiterst beperkt is en persvrijheid onbestaande, waar dissidenten gemarteld worden en in kampen ‘heropgevoed’; hoe kon daar de olympische boodschap van vrede en verdraagzaamheid uitgedragen worden?
    Volgens organisaties zoals Amnesty International kreeg Peking de spelen pas toegewezen nadat het land beloofd had de mensenrechtensituatie te verbeteren. Maar 5 maanden voor de spelen is er volgens velen nog altijd geen vooruitgang, integendeel. Buitenlandse journalisten kunnen nu weliswaar onafhankelijk hun werk doen, maar voor de gewone Chinees is er niets veranderd. Laat staan voor de minderheden in China.

    De Chinese overheid pakt mensenrechtenactivisten nu harder aan dan tevoren, vooral hun advocaten worden geïntimideerd en bedreigd. Ook is er nog altijd geen vrij internet in de Chinese Volksrepubliek en nog altijd worden religieuze en etnische minderheden – waaronder   de Tibetanen – onderdrukt.

    Ook worden er nieuwe schendingen gerapporteerd die het gevolg zijn van de organisatie van de spelen. Voor de aanleg van de olympische faciliteiten worden duizenden mensen gedwongen hun huis te verlaten. Er zijn verhalen bekend van mensen die door bulldozers van hun bed gelicht werden. Slachtoffers van gedwongen uitzettingen worden niet of nauwelijks vergoed. Wie protesteert, krijgt een gevangenisstraf.

    Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) ontkent echter dat er beloftes inzake de mensenrechten werden geëist van China. Chinese politici zouden enkel gezegd hebben dat ze ervan overtuigd zijn dat de spelen een positieve bijdrage aan het land zullen leveren, ook inzake mensenrechten. Het zou dus gaan om een overtuiging, niet om een belofte.  Ook Jacques Rogge, voorzitter van het IOC, zei onlangs ‘totaal geen spijt’ te hebben van de keuze voor China. Het is ontgoochelend dat het IOC de mensenrechtenschendingen niet openlijk veroordeelt. Het IOC heeft op die manier een misschien wel unieke kans gemist om druk uit te oefenen op China.


    Tibet naar de Olympische Spelen?


    De Olympische Spelen die er aan komen zetten heel wat Tibetanen aan tot actie. Zo zijn eind vorig jaar nog 100 Tibetaanse manifestanten bij de zetel van het IOC samengekomen om de deelname van Tibet aan de spelen af te dwingen. Maar het IOC moest ze teleurstellen. In het reglement staat dat enkel de landen die over een erkend nationaal comité beschikken naar de spelen mogen. ‘En de Tibetanen vallen onder het olympisch comité van China’, aldus het IOC. Tibet hoopte desondanks een dertigtal leden naar de spelen te kunnen sturen.

    De Tibetanen waren gefrustreerd door deze uitspraak van het IOC. ‘Het distantieert zich van zijn eigen principes’, vinden ze. ‘We hebben ongeveer 30 atleten, allemaal vluchtelingen die buiten China leven. Geen van hen wil onder de Chinese vlag deelnemen. We hoopten een signaal te kunnen sturen naar het Tibetaanse volk, dat lijdt onder de Chinese bezetting.’ Spijtig genoeg kan of wil het IOC deze wens niet inwilligen. De spelen zullen dus helaas geen veranderingen brengen voor het bezette en onderdrukte Tibet.


    Hans Govaerts
    (Verschenen in De VOS)


    16-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe Vlaams moet VOS zijn?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goede vrienden en medeleden van VOS,

     

    Toen de broers Van Raemdonck in augustus 1914 gehoor gaven aan de oproep van koning Albert “Vlamingen, gedenkt de Slag der Gulden Sporen”, en zich meldden als oorlogsvrijwilligers, waren zij nauwelijks de school ontgroeid: Edward was 19 jaar en Frans pas 17. Van Frans zijn meerdere brieven bewaard. Op 29 november 1915 schreef hij “Wij willen van België maken een nieuw land … Een nieuw België moet verrijzen uit dezen krijg! In Vlaanderen Vlaamsch! Wallonië Fransch. Wij zijn Germanen, geen Latijnen! Wij willen recht!” Een brief van 23 september 1916 eindigt met “En als ik val, dan eerst voor Vlaanderen, en voor België daarachter!” Beide broers sneuvelden in de nacht van 25 op 26 maart 1917 tijdens een Belgisch offensief te Steenstraete. Edward was toen 22 jaar en Frans was er 20. Hun namen, samen met die van Renaat de Rudder, Joe English, Bert Willems, Juul De Winde en vele anderen die hun jonge leven verloren aan het IJzerfront, staan diep in onze ziel gebrand. Als leden van VOS voelen wij ons verantwoordelijk voor de uitvoering van hun testament “Zelfbestuur, Nooit meer oorlog, Godsvrede”.

     

    Ik wil drie aspecten van dit testament actualiseren: het zelfbestuur, de openheid als kenmerk van volwassen zelfbestuur, en de godsvrede.


    Ons institutioneel einddoel is een zo groot mogelijk zelfbestuur voor Vlaanderen.
    We beschikken weliswaar over een aantal bevoegdheden zoals cultuur, onderwijs en wetenschapsbeleid, landbouw, ruimtelijke ordening, wonen, openbare werken en mobiliteit, ook economie, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking. Doch vele van die bevoegdheden zijn onvolledig door het feit dat ze gedeeld worden met de federale overheid. Bovendien valt de ganse Sociale Zekerheid (SZ) buiten de deelstatelijke bevoegdheden. Vlaanderen en Wallonië zijn volgens de bijzondere wet van 8 augustus 1980, met aanvullingen in 1988 en 1989, weliswaar bevoegd voor het gezondheidsbeleid, voor het gezinsbeleid, voor het bejaardenbeleid en voor elementen die met arbeid te maken hebben, namelijk het economisch beleid, de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding. Doch die bevoegdheden zijn grotendeels lege dozen gebleven, omdat de SZ-sectoren, die de hefbomen zouden moeten zijn voor die beleidsvormen, in de handen van de federale regering gebleven zijn.

    Zo zijn we verzeild in de voor een volksgemeenschap beschamende toestand waarin we wel bevoegd zijn voor het gezondheidsbeleid, doch niet voor de ziektekosten- en invaliditeitsverzekering. We zijn bevoegd voor het gezinsbeleid, doch niet voor de gezinsbijslagen.

    We zijn bevoegd voor het bejaardenbeleid, doch niet voor de pensioenen. We zijn bevoegd voor het economisch beleid, de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding, doch niet voor de werkloosheidsvergoedingen. Wij hebben meer ambitie dan verzamelaars te zijn van lege dozen of van auto’s zonder motoren: wij willen een eigen Vlaamse SZ. Naast de beschikking over een eigen SZ veronderstelt echt zelfbestuur ook de mogelijkheid om zelf de belastingen te innen, nodig om het eigen beleid te voeren. Op dit ogenblik bedraagt onze fiscale autonomie slechts ongeveer 20%; de overige 80% van onze middelen krijgen we van de federale overheid: dat is consumptiefederalisme.

    Wij willen 100% fiscale autonomie: dan pas zullen de kiezers hun Vlaamse parlementsleden kunnen belonen of straffen op basis van hun beleid met de centen die ze rechtstreeks van hun kiezers hebben gekregen. Een laatste voorwaarde voor echt Vlaams zelfbestuur is een afzonderlijke en rechtstreekse stem in het Europees beleid. Nu wordt er slechts één stem, namelijk op federaal niveau, uitgebracht en in afwezigheid van consensus tussen de deelstaten brengt België geen stem uit.

     

    Over de staatkundige vorm van dat zelfbestuur, confederalisme of een onafhankelijke Vlaamse staat in Europa, kunnen we van mening verschillen. Ook over de strategie om dat doel te bereiken, de geleidelijke weg of de ééntrapsraket, kunnen onze opvattingen uiteen lopen. Belangrijk is dat die meningsverschillen niet leiden tot gebrek aan samenwerking en immobilisme. Elke stap voorwaarts is een winstpunt op voorwaarde dat er in andere domeinen geen stap achterwaarts wordt gezet en op voorwaarde dat latere te zetten stappen niet geblokkeerd worden.

     

    Externe en interne openheid zijn kenmerken van volwassen zelfbestuur. Vanuit ons groeiend zelfbestuur moeten we in de eerste plaats meer contact zoeken met Nederland. We moeten ook niet bevreesd zijn om vanuit de Vlaamse regering nu reeds samenwerkingsakkoorden af te sluiten met Wallonië. We moeten de boodschap uitsturen dat de Vlaams-Waalse samenwerking zal verbeteren naarmate het zelfbestuur van beide deelstaten groter wordt. Ook in de Europese Unie (EU) moet onze wil tot eerlijke samenwerking worden gehoord. Sinds jaren bestaat er discussie over het bestuursmodel dat de EU moet aannemen: enerzijds zijn er de federalisten die een sterk supranationaal bestuur willen boven de lidstaten, anderzijds de confederalisten die de Unie zien als een bond van staten die hun soevereine beslissingsmacht behouden en delen. Ik geloof dat de Europese volkeren het meest baat hebben bij een confederaal Europa. Doch Vlaanderen moet ook zijn vreedzaam gelaat aan de wereld tonen. Dat kan door een ruime bijdrage te leveren aan efficiënte ontwikkelingssamenwerking en door resoluut te kiezen voor ondersteuning van de pacificatie in oorlogsgebieden. Een volwassen zelfbestuur stimuleert ook interne openheid. De toegenomen inwijking van de laatste tientallen jaren stelt ons, en gans West-Europa, voor een nieuwe uitdaging. Door te verzaken aan een integratiebeleid heeft de federale overheid het probleem laten verrotten en heeft ze gemeend een oplossing te kunnen bieden door de snel-Belg-wet, die de Belgische nationaliteit tot een lachertje maakte. Op Vlaams niveau is er wel een inburgeringsbeleid aan het groeien. Het is onze menselijke en maatschappelijke plicht de hand te reiken aan de inwijkelingen die zich in onze volksgemeenschap willen integreren. Er is evenwel een probleem met de doorstroming van allochtonen naar de arbeidsmarkt en naar het hoger en universitair onderwijs. Een belangrijke oorzaak is de taalachterstand. Vlaams minister van Onderwijs en Werk, Frank Vandenbroucke, is zich daarvan bewust en stelde een inschrijvingsplicht van alle vijfjarigen in de kleuterschool in het vooruitzicht vanaf 1 september 2009. Dat is terecht, want taalachterstand van allochtonen in het lager onderwijs wordt zeer moeilijk ingehaald. Ondanks de goede wil van vele allochtonen en autochtonen blijven er echter vele vragen en problemen. Hoe kan de snel-Belg-wet teruggeschroefd worden? Hoe kan een te sterke aangroei van de inwijking beperkt worden? We wensen immers geen vreemden te worden in eigen land. Hoe kan gettovorming voorkomen worden? We wensen immers geen duale maatschappij met uitbarstingen van geweld zoals in de Parijse voorsteden. Hoe overtuigen we Marokkaanse en Turkse jongeren ervan dat er ook huwelijkspartners zijn in Vlaanderen en niet alleen in Marokko en Turkije, zodat het taalprobleem voor de kinderen niet steeds opnieuw vanaf nul herbegint? Zal de Islam in Europa evolueren naar een variant, waarin kerk en staat gescheiden worden? Laten we dus gastvrij doch niet naïef zijn.

     

    Tot slot een woord over godsvrede. In mei 1917 werd door de Vlaamse legerleiding aan het IJzerfront naast de zelfbestuursgedachte ook het godsvredeprincipe aanvaard. In de praktijk hield dat in dat de schoolkwestie tot nader order zou worden opgeschort. Professor Eric Defoort verwoordde en actualiseerde datzelfde principe recent met de zin “Als het om de natie gaat, zijn we één.” Indien onze Vlaamse politici het cordon rond het Vlaams Belang zouden opheffen, zou het zelfbestuur een flinke stap dichterbij komen. Hier is werk aan de winkel, ook voor de politici van het Vlaams Belang. Als niet-partijpolitieke Vlaamse Beweging hebben we daar echter geen rechtstreekse invloed op. Waar we wel iets rechtstreeks kunnen en moeten aan doen is de broedertwist tussen IJzerbedevaart en IJzerwake. Er zijn acties en reacties geweest, waarover de spons moet kunnen worden geveegd. Genereuze mensen van goede wil uit beide kampen moeten elkaar terug ontmoeten, afstappen van het eigen enige grote gelijk en terug met elkaar praten. Hierin kan VOS een bemiddelende rol spelen. Dan komt misschien de dag dat we het gebed voor het vaderland niet meer apart doch weer samen kunnen zingen.

     

    BESLUIT

    1. Ons institutioneel einddoel is een zo groot mogelijk zelfbestuur voor Vlaanderen. Over de staatkundige vorm daarvan en over de strategie om dat doel te bereiken kunnen we van mening verschillen, doch die meningsverschillen mogen samenwerking niet verhinderen.

    2. Onze zorg voor de eigen identiteit moet samengaan met openheid van geest en hart voor inwijkelingen en voor de andere volkeren in de Europa en in de wereld, zonder te vervallen in naïeviteit.

    3. De godsvrede, tijdens de eerste wereldoorlog aan het front geformuleerd als de wil tot samenwerking – over de levensbeschouwelijke grenzen heen – tussen Vlamingen die ijverden voor zelfbestuur, blijft voor ons allen een plicht indien we dat zelfbestuur werkelijk willen binnen halen.

     

    ZO VLAAMS MOET VOS ZIJN!

    Eric Ponette
    8 maart 2008


    04-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Vlaamse Beweging mobiliseert!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen

    roept iedereen op tot medewerking

     

     

    Het Algemeen Bestuur van het Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen (OVV) heeft op 21 januari 2008 besloten dat de politieke situatie noopt tot verhoogde waakzaamheid vanwege alle Vlaamse burgers en politici en tot mobilisering van de ruime Vlaamse Beweging.

    De oproep 'Het OVV mobiliseert voor Vlaams Zelfbestuur' is dadelijk als persbericht aan de media bezorgd en is ook opgenomen in de gratis nieuwsbrief van webstek www.ovv.be en in de

    campanje-webstek www.woordhouden.be.

     

    Na de verkiezingsdag van 10 juni 2007 heeft het OVV niet stilgezeten. Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur, met daarin de vertegenwoordigers van de lid-verenigingen, hebben de zes maanden lang durende onderhandelingen over de regeringsvorming aandachtig gevolgd, vooral wat daarin over de staatshervorming werd gezegd. Het OVV heeft 12 keren schriftelijk gereageerd op wat vanuit Vlaams standpunt niet door de beugel kon: brieven aan informateur en formateur, brieven aan de Vlaamse leden van de Kamercommissie Binnenlandse Zaken (over B-H-V), standpunten via persberichten, e.a. Zie www.ovv.be Rubriek Actuele Standpunten en Berichten.   Ook persoonlijke contacten met politici via telefoon, e-post en vergaderingen. Ook de lid-verenigingen waren bedrijvig met hun standpunten in hun tijdschriften en webstekken, in Open Brieven en conferenties. 

     

    De zes maanden onderhandelingen bleven zonder resultaat. Of misschien toch? Bij de Franstaligen is blijkbaar het besef gegroeid dat zij niet kunnen blijven 'non,non et non' zeggen en dat er dan toch

    mag worden gepraat over een staatshervorming. Er kwam een uitgebreide 'interim-regering' met daarin aan Franstalige zijde alle partijen, maar aan Vlaamse zijde niet. Die krijgt tot 23 maart de tijd om te beslissen over een aantal hoogdringende dossiers en om de grote lijnen overeen te komen voor een staatshervorming, na 23/3 door een nieuwe (?) regering uit te werken en uit te voeren (!?) 

     

    Wij zijn nu acht maanden verder. Niemand weet met zekerheid welke staatshervorming deze interim-regering de burgers gaat voorstellen. Het Comité van Wijzen (sic) onderhandelt voort. De canapé-politiek is terug. De Octopus-werkgroep wacht op voorstellen. De journalisten doen hun werk. De kranten melden dat de staatshervorming in fasen zal verlopen en geven een lijst van 14

    voorstellen voor de eerste fase door de nieuwe regering aan de Kamer voor te leggen na 23 maart.

    Bij nader toezien gaat het echter om 'borrelnootjes' ( de Ikea wet, de huurwet...). Maar daartussen verdoken: 500 miljoen euro of 20 miljard oude BF voor het Brussels Gewest! Dat is geen borrelnootje, maar een eis van eerste orde. Overigens ook een prioriteit van het establishment ter 'versterking van de federale cohesie'!

     

    Als de Vlaamse partijen dit goedkeuren, geven zij een belangrijk drukkingsmiddel uit handen, versterken zij het Brussels Gewest en niet de Vlaamse en Waalse deelstaten en geven zij een premie aan de Franstalig-Brusselse partijen die in Brussel de taalwetten boycotten en de verovering en verfransing van Halle-Vilvoorde nastreven.

    Daar staat ook geen enkele wezenlijke Vlaamse eis tegenover.  Niet de splitsing van B-H-V. (voor de vorming van een regering). Niets voor de versterking van de deelstaten, geen fiscale en financiële autonomie, geen defederalisering van de gezondheidszorg, van het kindergeld of van het werkgelegenheidsbeleid. Maar Brussel staat wel al op de eerste rij, om nog eens te krijgen. Bovenop

    de jaarlijkse storting van 84 miljoen euro door de federale regering via het Beliris Fonds. Geld dat voor meer dan 60% door Vlaanderen wordt opgebracht, zoals de andere transfers.

     

    Dit schouwspel heeft lang genoeg geduurd. De 'wijzen' onder de Vlaamse politici komen de Vlaamse burgers nog eens uitleggen dat het beter is met kleine pakjes te werken. De wezenlijke eisen komen beter later. Wij hebben er geen vertrouwen in. De geschiedenis heeft ons geleerd dat zeker in België uitstel afstel betekent en dat derhalve het wezenlijke eisenpakket nooit aan bod komt. Dan is het opnieuw 'non,non et non'. 178 jaren strijden tegen onderdrukking en voor volwaardige Vlaamse zelfstandigheid, dat is genoeg. De staatshervorming in fasen afwerken is aanvaardbaar als iedere fase tenminste één Vlaamse eis van wezenlijk belang bevat, er mogen dan nog enkele borrelnootjes bij.

     

    Dus: de Vlaamse Beweging mobiliseert. In deze eerste fase om het volk te informeren, zijn waakzaamheid te verhogen en klaar te maken voor de actie.

     

    Daartoe dient in iedere gemeente, deelgemeente of wijk een actiecomité te worden opgericht, noem het in deze fase een 'waakzaamheidscomité'. Dringend! De plaatselijke afdelingen van de OVV-lidverenigingen worden uitgenodigd om daartoe samen het initiatief te nemen. Maar alle personen, andere verenigingen en groepen die willen meedoen, zijn welkom.

    Wie initiatief neemt en/of wil meewerken geve zich op aan het OVV-secretariaat via: secretariaat@ovv.be of  tel: 03//320.06.31.

     

    Ook op landelijk vlak zijn acties van de OVV-lidverenigingen in voorbereiding.

    Om tijdig op de hoogte te zijn en te blijven, vraag de gratis nieuwsbrief aan op www.ovv.be.

    Volg ook de  reacties en discussies op: www.woordhouden.be.

     

    Renaat Roels,

    voorzitter OVV

    19.02.08

     





    -Activiteiten-

    28 februari 2010 - 14u30
    72ste Vlaams Nationaal Zangfeest:
    'Vlaanderen aan zet!'
    Lotto Arena (Antwerpen)

    30 mei - 3 juni 2010
    Gouwreis: 'Ile De France'

    juli 2010
    Guldensporenviering
    Dienstencentrum (Gentbrugge)


    Klik hier voor de activiteitenkalender van VOS Nationaal


    Archief per maand
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007

    Links
  • VOS Oost-Vlaanderen
  • Verbond VOS, Vlaamse Vredesvereniging
  • Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen

  • Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs