Foto

Oost-Vlaanderen

Van harte welkom op de webstek van VOS Oost-Vlaanderen met meer informatie over de Oost-Vlaamse VOS activiteiten en werking. Neem regelmatig eens een kijkje.

VOS Oost-Vlaanderen

Ons engagement

Zelfbestuur - Vlaamsbewust

Nooit meer oorlog - Pacifisme

Godsvrede - Sociaal bewogen

Renaat De Rudder, inspiratiebron

Inhoud blog
  • Nieuwjaarsboodschap VOS Oost-Vlaanderen.
  • Sfeerbeelden nieuwjaarsontmoeting 24 januari 2010.
  • Nieuwjaarsontmoeting 24 januari 2010.
  • Vredeswake - 30 augustus 2008 - Adegem.
  • Manifestatie voor Tibet - 8 augustus 2008.
  • Sfeerbeelden 11-juliviering VOS Oost-Vlaanderen.
  • Nu doorzetten!
  • Politieke solidariteit: een noodzaak voor de democratie.
  • Simple comme bonjour.
  • Guldensporenviering VOS Oost-Vlaanderen
    Foto
    Contact

    Zoeken in blog

    Foto
    VOS Oost-Vlaanderen
    Nieuws van het Verbond VOS Oost-Vlaanderen
    27-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer solidariteit door gelijkwaardigheid.

    Op 22 februari 2008 publiceerde de Gravensteengroep haar eerste manifest. Daarin sprak zij haar gehechtheid aan het principe van de solidariteit uit. De samenhang van solidariteit en wederzijds respect vormt de basiswaarde van een rechtvaardige maatschappij. Institutionele hervormingen moeten de realisatie van dergelijke waarden dichterbij brengen.

    In een tijd van toenemend individualisme is solidariteit de beste garantie om de kloof tussen arm en rijk, tussen individu en gemeenschap, tussen staten en regio's te overbruggen. Eensgezindheid over dit nobele ideaal lijkt vanzelfsprekend. Maar een nauwkeurige analyse van het principe en de toepassing ervan toont aan dat de verwezenlijking van een authentieke solidariteit in onze samenleving steeds moeilijker wordt. Uitgerekend ter verdediging van de solidariteit wil de Gravensteengroep het vaak foutieve en lege gebruik van het begrip aan de orde stellen, meer bepaald door wie voorbijgaat aan fundamenteel democratische principes.

    In de loop van de geschiedenis krijgt het begrip solidariteit verschillende betekenissen, wat een slordig en manipulatief gebruik in de hand werkt. Aan het einde van de achttiende eeuw betekent solidariteit de wederzijdse morele verplichting van personen voor en tegenover elkaar. Tijdens de Franse Revolutie is ze synoniem voor 'broederlijkheid'. Naast de principes van 'vrijheid' en 'gelijkheid' wordt de broederlijkheid de derde grote waarde van de Verlichting en de moderniteit. Vanaf het midden van de negentiende eeuw geraakt de term ingeburgerd in de sociale emancipatiestrijd, wanneer arbeiders staken uit solidariteit met hun lotgenoten elders. Het socialisme van de drie opeenvolgende "Internationales" beschouwt die grensoverschrijdende solidariteit als één van de vaste pijlers van de maatschappelijke ontvoogding. Toch schiet deze solidariteit van bij de aanvang schromelijk tekort jegens de 'verworpenen der aarde' in de Europese kolonies. Uiteindelijk worden in Europa, na de beide wereldoorlogen, systemen van Sociale Zekerheid opgebouwd, die echter uitsluitend op nationale basis functioneren. Deze laatste, reële beperking van de solidariteit tot de eigen natie, vormt onmiskenbaar een minpunt ten opzichte van het 19de-eeuwse principe. Zo overstijgt de solidariteit weliswaar de fabrieksmuren, maar blijft ze tegelijk structureel binnen de landsgrenzen gevat. Buiten die grenzen geldt slechts de aloude "liefdadigheid".

    In een context van geleidelijke verbrokkeling van de verzorgingsstaat wordt aan de term solidariteit steeds vaker een wisselende inhoud toegekend. Paus Johannes Paulus II maakt in 1987 van de solidariteit opnieuw een christelijke deugd, nl. die van wederzijdse morele verantwoordelijkheid. Zowel het 'Verdrag van Maastricht' (1992) als 'Een Grondwet voor Europa' (2004) verheffen de solidariteit tot basisprincipe. Maar de teksten blijven uiterst vaag over de vraag hoe die verplichting tussen overheid en burgers moet worden geregeld. Regeringsleiders hebben in naam van de solidariteit tijdens de voorbije jaren ongehinderd maatregelen genomen - bijv. inzake fiscaliteit - die allesbehalve ten goede komen aan wie echt solidariteit behoeft. Het begrip is inmiddels zozeer moreel beladen, dat elke kritische analyse ervan onmogelijk wordt en de politieke discussie erover verstomt.

    Solidariteit moet de relatie tussen individu en maatschappij regelen. Zij vormt een reactie tegen het vooropstellen van het eigen belang en betekent een bewuste keuze voor de verbondenheid met anderen. Het solidariteitsprincipe stoelt op de idee van gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid. Het veronderstelt wederkerigheid en vrijwilligheid. Wie zich solidair verklaart, aanvaardt een gedeelde verantwoordelijkheid, vanuit het diepe morele besef dat het normaal is dat wij de medemens hulp bieden, wanneer wij daartoe in staat zijn. In een solidaire samenleving wordt louter liefdadigheid vervangen door een sociale structuur, die niet zomaar het leed verzacht, maar ook en vooral de economische en politieke ongelijkheden aanpakt, die van dat leed de oorzaak vormen.

    Vanuit die beschouwingen wordt duidelijk hoe principieel de Gravensteengroep is in haar verdediging van de solidariteit. Maar dit principe wordt in de huidige Belgische context misbruikt. Wie in dit land durft te pleiten voor het verder ontwikkelen van de regionale solidariteit, die vandaag één van de wezenlijke voorwaarden vormt voor het behoud van de solidariteit in België, wordt bij voorbaat verdacht gemaakt. Wie daarentegen in naam van de solidariteit de historisch vergroeide en beperkende structuren verdedigt, werpt zich graag op als de verdediger van de sociale democratie.
    Is het dan niet aangewezen dat Vlaanderen solidair is met Wallonië, met Brussel? Jazeker. Dit is trouwens ook een sociologisch en economisch feit. Maar leven in gelijkwaardigheid en verbondenheid veronderstelt meer dan sociaal-economische solidariteit alleen. Een gelijkwaardige en solidaire samenleving is immers niet realiseerbaar zonder politieke transparantie en zonder politieke solidariteit. Wie sociale solidariteit verwacht, maar tegelijk de politieke solidariteit hypothekeert, ondermijnt zelf, als eerste, het principe van de solidariteit. Dit ontwricht de democratie.

    In dit land zijn institutionele hervormingen hoogdringend. Het naast elkaar bestaan van deelstaten, als gelijkwaardige partners, biedt mogelijke garanties voor een reële én realiseerbare solidariteit, voor een op maat gemaakte invulling van regionale behoeften en individuele noden, en voor het aanpassen van onze sociale zekerheid aan nieuwe internationale uitdagingen. De overdracht van sociale, fiscale en economische kernbevoegdheden zal de inwoners van dit land in staat stellen om beter, op een democratische en gelijkwaardige manier, samen te werken.

    Tijdens de crisis van de afgelopen maanden werd ons ten onrechte voorgehouden dat 'meer Vlaanderen' tegelijk 'minder Wallonië' betekent. Die voorstelling van zaken zal de spanningen slechts doen toenemen, tot het wellicht te laat zal zijn voor een redelijke en op wederzijds respect gebaseerde oplossing. De oplossing van communautaire problemen moet politici aanzetten tot transparantie omtrent hun solidaire intenties, en dit zowel op het vlak van de politieke, de sociale als de regionale solidariteit.


    03-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gravensteendebat.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Graag vestigen wij uw aandacht op onderstaande interessante activiteit.

    Links flamingantisme, een contradictio in terminis?

    Voor- en tegenstanders van het Gravensteenmanifest aan het woord. Linksen en flaminganten, het lijkt geen goeie combinatie te zijn. Terwijl de laatsten maar blijven hameren op het belang van een staatshervorming, zeggen de eersten dat er belangrijker problemen zijn, zoals de vergrijzing, de opwarming van het klimaat en de om zich heen grijpende privatisering en neoliberalisering. In het verleden is de combinatie van socialisme en nationalisme vaak ook al gevaarlijk gebleken. Solidariteit voor het eigen volk, gecombineerd met een drang naar dominantie over andere volkeren, het kan niet goed aflopen. Of toch?

    Zou het niet kunnen dat een 21ste eeuws socialisme en een 21ste eeuws nationalisme door de gewijzigde omstandigheden elkaar als bondgenoot kunnen vinden? De rol die staten bijvoorbeeld kunnen spelen in de strijd tegen het wereldwijd oprukkende neo-liberalisme, dat door het oplossen van steeds meer nationale grenzen, zijn kapitaal supersnel uit een regio kan wegtrekken? Of de rol die nationale gemeenschappen kunnen spelen in het tegengaan van het groeiend individualisme en de eenzaamheid, die verantwoordelijk zijn voor 7 zelfmoorden per dag (!) in Vlaanderen? Of de emancipatie van ex-koloniale volkeren die nu misschien politiek onafhankelijk zijn, maar zeker nog niet economisch? Als zij als gemeenschap opkomen voor de onafhankelijkheid van hun eigen staat, zijn zij dan nationalisten?

    Het klassieke beeld van de verzuurde, onverdraagzame, onsolidaire, vlaggenzwaaiende nationalist is dus te eenzijdig. Dat vonden ook de auteurs van het Gravensteenmanifest (22 feb). Daarover organiseren wij op 15 april, in auditorium E van de Blandijn een academisch debat, met twee ondertekenaars van het manifest en een vurige tegenstander ervan.

    prof. Eric Defoort (KUB, voorzitter VVB)
    prof. Peter De Graeve (UA)
    prof. Eric Corijn (VUB, tegenmanifest)
    moderator: Miel Dullaert (Meervoud)

    Gravensteendebat
    Dinsdag 15 april – 20.00 u
    Aud. E Blandijn – inkom gratis

    Gratis vat achteraf in café Artevelde!

    Meer informatie: www.jongnva.be/ugent





    -Activiteiten-

    28 februari 2010 - 14u30
    72ste Vlaams Nationaal Zangfeest:
    'Vlaanderen aan zet!'
    Lotto Arena (Antwerpen)

    30 mei - 3 juni 2010
    Gouwreis: 'Ile De France'

    juli 2010
    Guldensporenviering
    Dienstencentrum (Gentbrugge)


    Klik hier voor de activiteitenkalender van VOS Nationaal


    Archief per maand
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2005

    Links
  • VOS Oost-Vlaanderen
  • Verbond VOS, Vlaamse Vredesvereniging
  • Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen

  • Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs