Met Anne - Sophie heb ik het artikel voor een derde keer gelezen. We hebben het van de website: WWW.cultuurplein.be gehaald. Het heet: De cultuurcoach: Brug tussen school en culturele instelling. We duiden de belangrijkste zaken aan en vatten de kerngedachte samen. We maakten een ppt. (een pecha kucha) De timing moeten wel nog beter bekijken.
Ik vond het zeer interessant om dit eens te bekijken. Vooral hoe het in Nederland er zo anders aan toe kan gaan. Er was ook een vlote samenwerking tussen Anne - Sophie en mij. We zaten op dezelfde golflengte waardoor het werken vlot ging. We hadden elk ook het artikel al grondig doorgenomen waardoor alles nog vlotter ging natuurlijk.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Artikel over school en cultuur
24-02-2010
Muzisch project
Wanneer
Wat
Hoe heb ik het beleefd?
Woensdag 24 februari 13 u 30 - 16 u
Samen met Brian, Anne - Sophie en Ruth werkten we aan het draaiboek. En werkten we kleinere detaills uit, waar sta ik als ik opkom, hoe wordt alles aan elkaar gemaakt? Zo hebben we heel wat kunnen doen. Ik had ook boeken opgezocht en teksten geslecteerd gisteren. Dit hebben ook eens doornomen en zo kwamen we ook op het idee om de teksten die we tussendoor moeten zeggen in een soort gedichtvorm te doen of er toch beter over na te denken. Want Anne - Sophie en ik vinden dat hoe minder je praat hoe beter bij dit stuk. Brian en Ruth vinden van niet. Maar ik vind het dan maar een gewoon toneelstukje dat je opvoerd en dat was toch niet de bedoeling dacht ik. Daarom vond ik het idee van de gedichten er tussen te plaatsen wel fijn. Dit zal Anne - Sophie en ik verder uitwerken. Zo is er wel tekst maar er is over nagedacht.
We hebben veel gedaan rond dat draaiboek, dat moest ook gebeuren natuurlijk. Zo zijn onze meningen iets meer op elkaar afgestemd. :) Toch heb ik nog een raar gevoel dat wij nog niet op dat hoger niveau zitten. Morgen stellen we het aan de docenten voor, hopelijk klaart dit het een het ander op.
We zijn gestart met de danswedstrijd voor te tonen en verder uit te werken. Anne Sophie en ik hebben dit even voor getoond, vervolgens ging Brian en ik hier verder mee op weg. Ruth en anne Sophie gaven ondertussen tips wat we beter konden doen. Hoe zij het zagen van op een afstand en hoe het over kwam voor het publiek. We hebben een zeer mooie wedstrijd vind ik zelf. We moeten wel nog meer op elkaar ingespeeld zijn. Oefening baart kunst zeker! J
Daarna zijn we gestart met de muziekwedstrijd. Hierbij hebben we besproken hoe we het gedaan hebben en geoefend. => zie hieronder voor meer details.
Daarna hebben we nog enkele dingen besproken. Daardoor ontstond weer een grote discussie. Onder meer over volgende onderwerpen waar we het nog niet over eens zijn:
-Praten van de verschillende figuren tijdens de voorstelling/ of alles laten vertellen door Ruth de scheidsrechter. (ik ben voor het 2de)
-De kostuums: Ik wil geen zwart omdat dit negatief is en anne sophie wil wel zwart. Beiden willen we wel onze buizen gebruiken als lijnen en dit in functie van ons personage.
-De eindwedstrijd: Mijn idee is dat Anne Sophie iets speelt op haar fluit terwijl ik erop dans en we dus samen werken. En Brian is maar alleen en zingt een liedje op die fluit.
-De woordwedstrijd: De teksten staan nog niet vast, hoe we het gaan doen daar is ook nog discussie rond
-
Dit werken we morgen verder uit en we bespreken en oefenen morgen ook het groter geheel!
Nieuwe afspraak: woensdag 13 u 30 in D004 (klein lokaaltje)
Nadien hebben we het materiaallijstje overlopen wie wat zal meebrengen of kan voor zorgen. En hebben we besproken wat we moeten vragen aan de school.
Ik voelde me zeer goed in het begin en had er echt zin in. Ik heb me dan ook goed geamuseerd tijdens het dansen en tijdens de wedstrijd muziek ook. We zijn dan ook ver geraakt met deze twee wedstrijden en ik heb daar echt een fantastisch gevoel bij. Maar die discussies wegen voor mij toch door Ik heb het gevoel tussen twee vuren te staan. Ik voelde mij niet super goed toen ik naar huis ging. Voor mij mogen die discussies gerust er zijn maar veel rustiger Het voelt telkens aan als ruzie en verpest de groepssfeer iedere keer.
dinsdag 23 februari 2010
16 u 17 u 30
Ik ben hierna naar de bibliotheek geweest om mooie passende gedichten te zoeken. Die ze eventueel kunnen gebruiken om te rappen of het idee kunnen gebruiken om er zelf iets van te maken.
Volgende dichtbundel nam ik mee en ik koos er enkele gedichtjes uit:
-De droomjagers van Mary Heylema
oSchilderij
ogeduld
-Altijd heb ik wat te vieren
oDésiréé André Sollie
-Ozo heppie Joke van Leeuwen
oOzo heppie
oKliedertje kloddertje klei
oVersje dat niet af is
oAntwoordapparaat
oStiller!
-Mijn botjes zijn bekleed met deftig vel
oBuigen van Ted van Lieshout
oIk ben een wolk van Ted van Lieshout
-Vensters
oAwe maintra van Jos Brabants
oSamen in de kamer Frank Adam
-Rakkemik van Elma van Haren
In de gloria
Het bezoek
-Met gekleurde billen zou het gelukkiger leven zijn van Jan Van Coillie
ðHier heb ik er ook veel kunnen uithalen maar het zijn er een beetje te veel en meer als inspiratiebron.
Ik ben graag met gedichten bezig en vond het dan ook niet zo erg om gedichten uit te zoeken voor de anderen omdat ze niets vonden. Ik hoop dat ze nu ook iets mooi vinden of bruikbaars. Ik heb er van genoten om door de vele gedichten een baan te zoeken.
Muziekwedstrijd:
1.Anne Sophie speelt een stukje.
2.Brian ergert er zich enorm aan en toont dit ook mimisch aan het publiek (wil zijn djembè op AS slaan, stopt zijn vingers in zijn oren, )
3.Op een gegeven moment krijgt B. het idee om eens goed naast haar oor op zijn djèmbè te slaan. Anne Sophie verschiet en deinst achteruit.
4.Anne Sophie speelt weer een stuk en Brian roffelt op de trommel nadat Anne Sophie plots stopt.
5.Idem 4.
6.Bij de derde keer dan Anne Sophie stopt gaat Brian naar het publiek toe en speelt zijn ritme even en trekt hierbij het publiek
7.Tot Anne Sophie plots weer haar melodie begint te spelen want ze is heel erg boos
8.B. kan hier echter niet mee lachen en wordt nu ook boos, hij gaat naar haar toe en probeert haar te doen stoppen door zijn vinger in haar fluit te steken. Wonder wel lukt dit en Anne Sophie speelt vals en gaat ten onder.
9.Brian heeft nu heel het territorium voor zich en voelt zich de ultieme winnaar.
10.Anne Sophie is ondertussen zo laag gezonken dat ze op de vloer ligt en speelt een heel triestig liedje.
We besprakenwat het muzisch project moest in houden. En luisterden naar meneer Dewitte.
Er werden invloeden gegeven hoe je het kan doen.
Na de uitleg hebben we met ons groepjes samen gezeten om te brainstormen. Hieronder ziet u welke ideeën eruit gekomen zijn.
Ik had goed gevoel bij deze les, ik wilde direct beginnen aan het uitwerken van ateliers of workshops De brainstorm verliep ook zeer vlot naar mijn idee. Ik weet van mezelf dat ik soms wat extravagante ideeën heb. En ga graag uitdagingen aan. Het leek voor mij leuk om de ouders te betrekken maar dat vonden ze te riskant.
Dag 1
8 u 30:
Speeltijd
We starten met onze voorstelling
Presenteren onze workshops en laten de kinderen kiezen (namen opschrijven en kaartje meegeven?)
Middagpauze:
Workshops:
Er zijn 4 workshops verdeeld onder 4 personen.
1.Muziek: Ruth
Luisteren naar muziek en lijnen tekenen
Partituren maken en spelen met keukenmateriaal.
2.Dans: Anne Sophie
Dansen op patronen
3.Beeld: Caro
Kijken naar schilderijen van Van broecke
Kijken naar de lijnen in fotos
Zelf fotos maken van lijnen
Schilderij kiezen en abstraheren van de lijnen
4.Drama: Brian
Dramaspelletjes en rollenspel
De workshops zijn telkens 50 min buiten beeld is 100 min. De lln kunnen dus kiezen tussen 2 of 3 workshops. Ze wisselen nadien.
Dag 2:
8 u 30: voorstellen van ateliers. + kiezen
Er zijn 2 ateliers:
1.Muziek + drama: Een alledaags rollenspel op muziek zetten. (Anne Sophie en Caro)
2.Filmpje la ligne maken met touwen (Brian en Ruth)
Middagpauze:
Voorbereiding toonmoment (30 min)
Toonmoment
Evaluatie in groepen van de ateliers
Opmerkingen:
-Er moet opbouw zitten tussen de workshops en de ateliers. Momenteel is dit enkel zo tussen bij muziek en drama voor het atelier muziek en drama. Maar de twee andere workshops hebben niets te maken met atelier 2. Ofwel zouden we het atelier moeten aanpassen ofwel de workshops.
-Ik vind het idee la ligne fantastisch maar vraag me af of het muzisch sterk genoeg is?Ik weet dat het fantastische resultaten zal opleveren maar is het niet te technisch?
We hebben in deze les beeld, naar werken van vorig jaar gekeken. Wat het zeker niet mag zijn. En wat het kan zijn.
Ik heb verder gewerkt aan mijn idee. En heb dus ook besloten om mijn eerste idee uit te werken dit vind ik het sterkste.
Ik probeerde eerst in
papier -marchè een stalactiet te maken, veel te groot natuurlijk. Daarna probeerde ik het met gips dat geen gips bleek te zijn maar voegels. Dit vond ik ook niet goed! Alles viel uit elkaar. En door een stom toeval, koperdraad die ik uit elkaar haalde, dat ik zo mooi vond. Dacht ik dacht misschien wel leuk was om iets met koperdraad te doen. Ik probeerde stalactieten te maken in koper en wonder wel kwam er iets moois uit wel niet helemaal stalactiet meer maar die vorm vind ik zeer zeker iets mooi. Mevrouw Van Hallewijn gaf me het idee om deze vormen tegen de rand van mijn kijkdoos te kleven en er meerdere te maken.
Ik voelde mij eerlijk gezegd niet zo super goed in mijn vel. Ik was een beetje loom en had hoofdpijn. Daardoor kwam ik zeer traag op gang. Door de motivering van Mevrouw Van Hallewijn lukte het uiteindelijk toch.
Wat ik nog ga doen:
- de kopervormpjes verder uitwerken (zon 40tal)
-Kijken hoe ik vormpjes aan mijn kijkdoos kan bevestigen
-De vulkaan verder uitwerken en kijken in welk materiaal ik het zal maken. Ik twijfel tussen gips en tussen plasticine of fimo. Dit door de kleurencombinatie geel met zwart en koper vond ik zeer geslaagd maar plasticine is voor mij dan weer niet ruw genoeg. Ik wil de vulkaan ruw maken aan de buitenkant.
Ik lag te slapen, te dromen in mijn bed over deze opdracht blijkbaar, want toen ik opstond had ik plots een totaal ander idee opgedaan. Hoe ik erop gekomen ben weet ik eigenlijk niet. Het was in een droom.
Het werk zou de lagen van de bevolking noemen. Ik zou de kijkkast opvullen met verschillende lagen van de bevolking. Dus de 'zwarten zouden dan bv. bonen kunnen zijn. En de chinezen zouden dan rijst zijn, de Amerikanen maïs en voor de blanken ben ik het vergeten. En dit in de juiste hoeveelheid naar gelang er op de wereld zijn en de juiste verhoudingen tegen over elkaar natuurlijk. Ook de manier welke laag eerst komt moet doordacht zijn. Ofwel in de juiste volgorde volgens de kaart ofwel van meer naar minder enz..
Het is een tweede totaal verschillend idee van het eerste, daardoor weet ik niet wat het beste is. Ik vind beide zeer leuk eigenlijk... En ik weet nu niet wat kiezen.