Bij haar aantreden als minister van Justitie, stelde Annemie
Turtelboom dat het goed was dat Justitie voortaan geleid zou worden door iemand
die geen juridische achtergrond heeft. Inderdaad, Minister Turtelboom is
licentiate in de economie. Ze wou haar departement leiden als een manager.
Nu het einde van de legislatuur in zicht is, duiken er meer
en meer stellingen op dat de chaos op Justitie compleet is: er is geen
communicatie meer, beslissingen worden opgelegd, de gevangenissen zitten
overvol, de gerechtspsychiaters en onderzoekers zijn onderbetaald of zelfs niet
betaald, de onvrede bij de magistratuur neemt ongeziene proporties aan en de
ingevoerde wetten blijken alsnog hiaten te vertonen.
Dit allemaal op het conto schrijven van de minister is niet
de bedoeling. Justitie is eenmaal een logge en rigide instantie waarop meerdere
ministers zich de tanden hebben stukgebeten. Maar het is ongezien dat de
communicatie tussen minister en mensen op het werkveld zo stroef verloopt. Een
goede manager mag zich niet hautain gedragen, moet zijn medewerkers voldoende
ruimte geven om hun taken efficiënt te kunnen uitvoeren en moet toekomstgericht
denken. De hieronder beschreven voorbeelden tonen aan dat de volgende minister van
Justitie een betere manager verdient.
Het strafwetboek is dringend aan vernieuwing toe in plaats
van oplapwerk. Een jurist die het strafwetboek doorneemt, zal er tal van
anomalieën en tegenstrijdigheden in terugvinden. Het kan zo erg zijn dat een
gewiekste advocaat een vonnis onontvankelijk kan laten verklaren. De rechters
weten dat en erkennen dat een inschattingsfout thans minder erg is dan een fout
te moeten maken op basis van wetten. Dat dit moeilijk te begrijpen is, komt
omdat er wetten zijn gemaakt op bestaande wetten met als doel achterpoortjes te
sluiten. En sommige wetten werden daarbovenop uitgebreid waardoor de essentie
van die wetten kan uitgehold worden. Met andere woorden, het strafwetboek is
geen samenhangend geheel en dient herschreven te worden op de hedendaagse
maatschappelijke normen.
Deze week werd bekendgemaakt dat de nieuwe gevangenis van
Beveren-Waas een assisenzaal krijgt. Losstaand van het gegeven dat dit de
onpartijdigheid in het gedrang kan brengen (men gaat iemand die opgesloten zit
en waarvan de schuld nog niet is bewezen berechten op een locatie die verweven
is met schuld), is dit nauwelijks of niet doorsproken met de magistratuur.
Rechters en advocaten vielen uit de lucht en kwamen met tegenargumenten
aandraven. Minister Turtelboom lachte op Reyers Laat de aanwezige advocaat net
niet uit. De redenering luidt dat dit ten eerste kostenbesparend is en dat ten
tweede de voorzitter zelfstandig kan beslissen of het proces zal gehouden
worden in de gevangenis of in een justitiehuis. Het eerste kan van tafel
geveegd worden door logistieke onbekwaamheid te poneren. Het tweede zal ertoe
leiden dat weinig voorzitters zullen kiezen voor een proces in de gevangenis.
Dan zit Justitie met een ongebruikte assisenzaal wat de kosten juist doet
oplopen.
|