Inhoud blog
  • talentvolle renners
  • co-ouderschap
  • Wielergek!? Ik ben niet gek
  • cijfers zeggen niet alles
  • help mijn kind heeft een naam
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    actualiteit

    26-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.openbaar vervoer

    Dat de komende jaren zwaar moet ingezet worden op een efficiëntere uitbouw van het openbaar vervoer en fietspaden, weet bijna iedereen. Immers, tussen 2008 en 2013 is het fileleed alleen maar toegenomen, en dit in jaren van economische crisis. De economische heropleving zal hopelijk dit jaar ontluiken, waardoor een verkeersinfarct dreigt. Een eerste conclusie is dan ook dat de verschillende regeringen het mobiliteitsprobleem onvoldoende aangegrepen hebben, of sterker nog, voor zich uitgeschoven hebben.Nu de verkiezingskoorts duidelijk in de Wetstraat aanwezig is, wordt het mobiliteitsprobleem meer en meer een issue, dat aangewakkerd is door de directies van De Lijn, de NMBS en diverse belangenverenigingen.

    Drastische keuzes dringen zich op. De Lijn is vragende partij om meer middelen te krijgen. Is deze vraag terecht? Ja, op een aantal voorwaarden. Ten eerste moeten de gratis abonnementen voor bepaalde doelgroepen die zich perfect een betalend ritje kunnen veroorloven afgeschaft worden, en vervangen worden door hen een jaarlijks bedrag te betalen dat maatschappelijk verantwoord is.

    Ten tweede moet het aantal bussen en trams op drukke lijnen omhoog en moet De Lijn overwegen om een aantal snelle verbindingen in te voeren die voor de gebruikers een lichte meerkost zullen betekenen.

    Ten derde moet de aansluiting op andere vormen van openbaar vervoer efficiënter gemaakt worden. Een vlotte transitie maakt een tevreden klant.

    Ten slotte moet het basisrecht op mobiliteit herbekeken worden. Het getuigt van onverantwoordelijkheid om bepaalde, dikwijls lange verbindingen, in stand te houden voor enkele gebruikers. Moet men deze gebruikers, vaak dorpelingen, in de kou laten staan? Neen. Deze mensen kunnen worden bediend door kleinere busjes, al dan niet uitgebaat door De Lijn.

    Ten slotte moet De Lijn andere inkomsten kunnen verwerven door meer convenanten  af te sluiten met de privé-sector.

    Vervolgens is er Koning Auto. Iedereen hoor ik zeggen dat er teveel auto’s zijn behalve de zijne. Wat doe je eraan? De auto verder belasten of een verschuiving van belasting naar gebruik (rekeningrijden) is geen optie. Er moet gekeken worden in de richting van bedrijfswagens en de modaliteiten in gebruik ervan. In plaats van het geven van een bedrijfswagen kan het efficiënter zijn om telewerk aan te moedigen. Met de razendsnelle ontwikkeling van de technologie, moet dit mogelijk zijn. Het aantal verplaatsingen kan dalen, indien ook de NMBS mee op de kar springt. Naast een verdere uitbouw van parkeerfaciliteiten aan strategisch gelegen stations, kunnen deze stations perfect een ontmoetingsplaats zijn waar vergaderingen kunnen plaatsvinden. Dit is ook een denkpiste die de gedelegeerd bestuurder van de NMBS bewandelt. 


    26-01-2014 om 10:44 geschreven door TVDW  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    {TITEL_VRIJE_ZONE}


    Archief per week
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/04-27/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs