Niet alles is vanzelfsprekend en toch hoef je je niet te laten meesleuren door de alledaagse sleur, af en toe een moment van bezinning inpassen is best wel nodig!
01-12-2016
Uitwijzing van uitgeprocedeerde familie asielzoekers
Aanpak Theo Francken zal
leiden tot schendingen mensenrechten
Zonder vooruit te lopen op de uiteindelijke afloop van deze situatie wil ik
toch op het volgende wijzen:
(1) Onwettig in het land verblijven (cfr. Agentschap Integratie en Inburgering):
Ik beperk mij in het definiëren van
het begrip onwettig in het land verblijven tot deze
behorend tot de categorie
derdelander; de andere categorieën laat ik buiten beschouwing
omdat deze niet ter zake doen!
(2) Als derdelander kan je
een bevel om het grondgebied te verlaten (BGV) krijgen als je
(cfr. Agentschap Integratie en
Inburgering):
·
geacht wordt door je
gedrag de openbare orde of de veiligheid van het land te kunnen schaden.
·
geacht wordt de
internationale betrekkingen van België of van een andere Schengenstaat te
kunnen schaden.
·
gesignaleerd
bent met het oog op weigering van toegang (artikel 3, 5° Verblijfswet).
·
niet voldoende
bestaansmiddelen hebt zowel voor de duur van je voorgenomen verblijf, als voor
de terugreis naar je land van oorsprong, of voor de doorreis naar een derde
staat waar je toelating is gewaarborgd, en je niet in staat bent die
bestaansmiddelen wettelijk te bekomen.
·
aangetast bent door
een van de ziekten of gebreken opgesomd in de bijlage bij de Verblijfswet.
·
een beroepsbedrijvigheid
uitoefent als zelfstandige of in ondergeschikt verband zonder vereiste
machtiging.
·
met toepassing van de
internationale overeenkomsten of akkoorden die België binden, door de overheid
van de overeenkomstsluitende staat ter verwijdering van het grondgebied van
deze staat aan de Belgische overheid wordt overgedragen.
·
door de Belgische
overheid aan de overheid van de overeenkomstsluitende
staat moet overgedragen worden.
(3) Ik ga ervan uit dat een
uitgeprocedeerde asielzoeker (al dan niet in familieverband) onder
één of meer van de hierboven
opgesomde situaties kan ondergebracht worden. Als een
asielzoeker een BGV krijgt, dan
moet deze terugkeren naar zijn/haar/hun herkomstland of
naar het land waar hij/zij/
gemachtigd bent/zijn tot verblijf. En dat binnen een bepaalde
termijn. Na die termijn word je
gedwongen uitgewezen.
(4) Uitstel van vertrek is mogelijk. Bij
een mogelijke schending van artikel 3 of 8 EVRM. Of
bij specifieke omstandigheden die
te maken hebben met de fysieke of mentale toestand
van de asielzoeker(s), of als de
asielzoeker(s) geen vervoermiddel of een identiteitsbewijs
hebt/hebben.
Hebben CD&V en Groen liever dat
uitgeprocedeerde asielzoeker (al dan niet in familieverband in de illegaliteit
opgaan? Hebben deze partijen liever dat uitgeprocedeerde asielzoekers in de
anonimiteit opgaan, in de clandestiniteit opgaan met alle gevolgen van dien? En
die zijn niet min: geen recht op sociale voorzieningen, geen recht op sociale
huisvesting! Hebben de politici van deze partijen er al bij stilgestaan hoe
mensen in de illegaliteit kunnen overleven ? Een groot deel van de door het
volk verkozen vertegenwoordigers zijn juristen of personen met een juridische
opleiding, burgers zoals jij en ik mogen er toch vanuit gaan dat deze
mandatarissen de bestaande wetgeving met betrekking tot bijv. asiel en migratie
niet zomaar naast zich neerleggen, nietwaar?
Voor wat de kritieken van humanitaire
organisaties zoals Amnesty International en Vluchtelingenwerk betreft kan ik
alleen maar stellen dat het tot hun core business behoort om dergelijke
problematiek aan te kaarten maar in tegenstelling tot Theo Francken hebben deze
organisaties geen enkele verantwoordelijkheid af te leggen tegenover het
Parlement noch tegenover de burger! Zolang de maatregelen van Theo Francken
conform de nationale en internationale wetsregels en afspraken opgesteld en
uitgevoerd zijn of worden, is er volgens mijn bescheiden mening geen enkel
probleem.
Illegalen uitwijzen a.d.h. van een BGV (verwijdering
van het Belgisch grondgebied) is toaal voorbijgestreefd. Het probleem van
uitwijzing van uitgeprocedeerde asielzoekers moet op Europese niveau verder aangepakt
worden! De Dublin-vordering is de meest recente Europese richtlijn inzake
asiel. Mij komt het voor dat het aspect uitwijzing van uitgeprocedeerde
asielzoekers verder moet verfijnd worden en moet uitmonden in een aanpassing
van de Dublin-vordering. Voor de geïnteresseerden hier de link naar de website
van Kruispunt Migratie-Integratie: http://www.kruispuntmi.be/thema/verblijfsrecht-uitwijzing-reizen/asiel/hoe-verloopt-de-asielprocedure/dublin-onderzoek.
Opm:
(1) Artikel in Nieuwsblad (30/11/2016):
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161130_02600447,
(2) Artikel in Het Laatste Nieuws (30/11/2016):
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3014345/2016/11/30/
Francken-Als-CD-V-problemen-heeft-met-asielbeleid-moet-ze-haar-conclusies-maar-
trekken.html,
(3) Artikel in Knack (30/11/2016): http://www.knack.be/nieuws/belgie/cd-v-tegen-francken-
regeerakkoord-is-geen-vodje-papier/article-normal-783527.html?utm_campaign=Newsletter-
RNBAVUKN&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-30%2F11%2F2016
(4) Wie concrete informatie zoekt m.b.t. deze problematiek verwijs ik graag
naar het Agentschap
Integratie en Inburgering van de
Vlaamse regering, voorheen Kruispunt Migratie-Integratie
(Expertisecentrum voor Vlaanderen
en Brussel); link http://www.kruispuntmi.be/. Het
Agentschap vermeld eveneens
bijkomende informatie m.b.t. Belgische en Europese wetgeving ter
zake en tevens informatie omtrent
omzendbrieven en instructies uitgaande van de Vlaamse
regering.
In dit land de dingen bij hun naam noemen is blijkbaar een huizenhoog probleem!
In dit land de dingen bij hun naam noemen is blijkbaar
een huizenhoog probleem!
Gebeurtenissen uit het verleden liegen er niet om. Blijkbaar
zit dit fenomeen ingebakken in onze mentaliteit of, allicht, eveneens in onze
opvoeding. In de politiek komt dit zeer scherp tot uiting. Diverse
parlementaire onderzoekscommissies zijn daar een schitterend voorbeeld van; al
voor de eigenlijke start van zon commissie wordt al onderling overeengekomen
hoever de commissie kan gaan in het onderzoek dat ze verondersteld wordt te
doen m.a.w. of het toegewezen onderzoek een commissie met beperkte, volledige
of bijzondere bevoegdheden. Uit het verduidelijken van haar bevoegdheden kan al
afgeleid worden of de uiteindelijke conclusies van de commissie wel enig
resultaat zullen hebben. Wanneer politici in het door de parlementaire
commissie geleide onderzoek direct of indirect betrokken zijn is het niet
moeilijk te voorspellen dat de commissie erg beperkt zal worden in het voeren
van haar onderzoek; voorbeelden van dergelijke onderzoekscommissies kunnen zo
voor t vuistje opgesomd worden, één van de bekendste (en meer recente) is de
parlementaire onderzoekscommissie in de DEXIA-zaak: waar niet alleen politici van
alle slag en partij maar ook zuilen van de politieke partijen (het vroegere
ACW) moesten uit de wind gezet worden. Het komt mij voor dat dergelijke
commissies georganiseerd worden om de burger te sussen om te tonen dat de
politiek de echte waarheid wil kennen, het is beschamend de burger op een
dergelijk doorzichtige manier om de tuin te leiden, om de burger met een
kluitje in het riet te sturen, in feite een erg walgelijk vertoon! In bepaalde
gevallen, wanneer bijv. politici bepaalde daden stellen, die geen enkel verband
hebben met het mandaat dat ze van de kiezer verkregen hebben, is het, naar mijn
mening, uitgesloten een parlementaire onderzoekscommissie in te richten wanneer
deze commissie ook maar de minste beknotting in haar bevoegdheden dient te ondergaan!
Een lezing van het proefschrift van Sofie Staelraeve is de moeite waard om te
lezen!