We zaten gezellig samen in onze vertelhoek en zongen : " Goedemorgen allemaal " Onze kentekentjes werden in de boom gehangen, de dagkalender inorde gebracht en Dora en Nora kregen lekker eten van ons. Toen wilde de juf graag weten hoe haar kapoentjes naar school komen? Iedereen mocht zijn kenteken bij het juiste vervoermiddel leggen nl. Met de auto, met de bus, de fiets ofwel te voet.
Sommige kapoentjes dachten juf Carla te foppen zoals Liana zij zei dat ze met de step naar school gekomen was. Ook andere kindjes wilden de juf wijsmaken dat ze met de fiets gekomen waren maar de juf wist wel beter. Op deze leeftijd is het soms moeilijk een verschil te maken tussen wat je graag zou willen en hoe het werkelijk is. Uiteindelijk bleek dat de meerderheid met de auto komt en enkele kleuters met de schoolbus. Zo oefenden we ook de begrippen meer en minder, veel en weinig maar ook : " Hoe de juf foppen!
Daarna leerden we een gedichtje :
Vroem, vroeeeeeeem..... Opzij, opzij, de auto komt voorbij. Vroem, vroem, knal, pats, boem, Ojee, een ongeluk! Nu is mijn auto stuk!
Dat was gieren, lachen, brullen met knal, pats, boem, mijn kapoentjes hadden veel plezier en riepen nog eens! Tijdens hoekenwerk mochten we 2 voertuigen laten rijden en botsen net zoals in het gedicht.
Ook in de andere hoekjes was het fijn vertoeven. Mijn kapoentjes spelen mooi samen.
Maar dan opschuddding. Juf, juf kom kijken een spin op de wc. De juf gaat mee kijken want ze heeft geen zin in natte broeken omdat er een spin op het toilet zit.
Maar schatjes toch dat is geen spin maar een vlieg! Hihi! Gewoon wegjagen en dan vliegt ze vanzelf weg.
Namiddag zijn we stoere brandweermannen en vrouwen met onze rode helm en een stuur. We gaan bewegen op muziek. Wachten op de sirene en dan de brandweerwagen starten, snel naar de brand rijden en dan blussen.
En weer terug naar de brandweerkazerne rijden.
Nog even in de hoeken :
We besluiten de dag met een verhaal van Anna.
En nog één keer ons gedicht oefenen, vroem, vroem!
Vandaag is onze dag nogal hectisch van start gegaan want de negen vriendjes van de eendjesklas kwamen even op bezoek want juf Davina moest naar een overlegmoment. We zongen ons "Goedemorgenlied" en maakten onze boekentas zelf leeg. Brooddozen in de trolley, waterflesjes op hun plaats, fruitzakje in de fruitlade en heen-en weermapje in het houten kistje. Amai, dat was veel om te onthouden! Toen dat van alle 24 kleuters in orde was was het al tijd om fruit te eten want om half tien is meester Leroy er om te gaan sporten. Helaas geen foto's vandaag want Els is ziek en kan er dus niet bij zijn vandaag.
Na de speeltijd is alles weer normaal en beginnen we de dag opnieuw met onze gezellige praatronde. Lio heeft in het weekend gefeest want broertje Lars is 1 jaar geworden. Jules heeft in het weekend een mooi knutselwerk gemaakt voor de juf.
En Wout vertelde over zijn weekend met Jules aan zee. Zijn oogjes blonken toen hij erover vertelde.
Samen keken we naar de foto's en opeens riep Fleur : "Ik heb met Wout gespeeld in de binnenspeeltuin." Eerst keek juf Carla even bedenkelijk...van dat kan niet. Maar jawel hoor! Fleur had gelijk want ze stond samen met Wout en Jules op de foto.
Zo nu hadden we genoeg gebabbeld tijd voor een verhaal. Vandaag zelfs een tikkeltje grappig. Jules had een nieuwe fiets gekregen en wilde onmiddellijk gaan fietsen. Mama stapte achter Jules na en riep de hele tijd : " Pas op! Een auto!" " Pas op, Jules voor die mevrouw!" en even later hoorde Jules " AU " mama had niet goed opgepast en was tegen een boom gelopen. Maar mama toch, pas toch op.
Dat vonden mijn kapoentjes grappig mama die zelf niet goed opgelet had, !
Na het verhaal van Jules zijn we in onze hoekjes van start gegaan. In de creahoek mochten we vandaag onze kniptechniek oefenen. We knipten stenen voor de vrachtwagen van Benny.
Daarna plakken natuurlijk!
Ook in de ander hoekjes was het gezellig druk :
In de zaal mochten we met onze voertuigen slalommen.
Na de laatste speeltijd een speellied : "De wielen van de bus gaan rond en rond als de bus gaat rijden." We kregen allemaal een stuur en reden mee.
Helaas vandaag is het reeds de laatste stagedag van juf Mélissa. Daarom wilde zij vandaag de meeste activiteiten voor haar rekening nemen en juf Carla? Zij keek ernaar en zag dat het goed was.
Eerst voor onze nieuwe vriendjes hun ontbijt zorgen, dit was vandaag de taak van Alfa.
We waren super nieuwsgierig naar de belevenissen van Jules bij Lander thuis. Dankzij een leuk verslag met foto's in Jules' verjaardagboek konden wij allemaal mee genieten. Aan de foto's zag je duidelijk het plezier dat Lander en Jules samen hadden.
Hebben we zin in een verhaal? Natuurlijk, mijn kapoentjes houden van verhaaltjes. Deze keer over 2 muisjes die graag wilde spelen met een visje. Maar dat is natuurlijk niet makkelijk want visjes zwemmen in water. In een poging om dichter bij het visje te komen valt één muisje pardoes in het aquarium. Wat nu? Muis kan niet zwemmen! Gelukkig was Miepke zo slim om het potje met visseneten naast het aquarium te schuiven, erop te kruipen en dan haar lange staart te laten zakken zodat haar vriendje zich kon optrekken. Eind goed, al goed.
Nu in de hoekjes spelen :
De mooiste vis van het aquarium ontwerpen :
Na de speeltijd spelen we nog een keer met een versje : Visje, visje in het water ...
En dan trakteert de juf op een lekker ijsje. Helaas is het buiten te koud om ijsjes te eten dus dan maar binnen.
Omdat 50 worden speciaal is heeft de juf alle kleuters van "De Eik" getrakteerd.
Namiddag nog een wiskunde spel samen met juf Mélissa. Wij oefenen de wiskundige begrippen meer en minder. de één-één relatie en de telrij. 1, 2, 7, Oei, zullen we toch nog eens moeten oefenen.
Om de dag af te sluiten vertelt juf Mélissa nog uit het tweede prentenboek dat wij kregen van Lander. "De politieagent"
Snik, snik, afscheidsknuffel van juf Mélissa. Dankjewel, lieve juf voor de goede zorgen. Nog veel succes bij je studies.
Juf Carla neemt ook afscheid van Jules voor dit weekend want hij mag met Wout mee naar huis. Alle jarigen krijgen Jules mee naar huis. Maar onze vriendjes die pas na Pasen ingestapt zijn, zijn pas volgend schooljaar jarig en de juf wil niemand het plezier ontnemen van een logeerpartij van Jules. Jules en Wout gaan zeker een mooie tijd beleven want ze gaan samen naar zee om te supporteren voor de "Rode Duivels" Olé Olé!!
Hopelijk krijgen we dit weekend mooi weer. Geniet er allemaal van en tot maandag lieve schatjes!
Wat was het leuk vandaag! We vierden de verjaardag van Lander. Hij had van alles bij om er een grandioos feest van te maken. We gingen meteen van start met onze jarige in het middelpunt van de belangstelling te zetten. Lander mocht eerst zijn kroontje bewonderen in de spiegel.
Daarna wilde de juf graag weten hoeveel jaar Lander werd om het juiste aantal kaarsjes op de taart te kunnen zetten.
Drie vingertjes telde Lander dus drie kaarsjes op de taart. Hij mocht zelf drie kaarsjes kiezen en op de taart zetten.
We zongen samen : "Kaarsjes, kaarsjes op de taart, want het is feest vandaag."
blaas nu, blaas nu maar! En dan mocht Lander drie kaarsjes uitblazen. HOERA!
Lander had ook een cadeautje bij voor de klas en we waren natuurlijk zeer nieuwsgierig wat hij meegebracht had...
Oh, leuk! We kregen 2 prentenboeken.
Eerst vertelde de juf een verhaal en dan mocht hij het in de boekenkast zetten.
Dankjewel Lander hier zullen we nog veel plezier aan beleven. Lander mocht nu een geschenkje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf.
Hij koos voor waterverf. Veel plezier Lander, met het maken van mooie kunstwerken. In de grote zaal gingen wij zingen en dansen voor ons fuifnummer. Lang zal hij leven, Hoera!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, kriebel, Lander, een dikke kus!
De jarige krijgt van ons een album met een tekening van elk klasgenootje als een mooie herinnering voor later.
Daarna trakteerde Lander ons op lekkere chocoladecake met een appelsapje of appelsiensap, hmmm dat was lekker!
Dank voor het leuk feestje Lander en natuurlijk ook mama en papa. Voor we naar huis gingen kreeg Lander zijn album van Juul samen met een klinkende zoen in naam van ons allemaal.
En dan het moment waarop elke jarige wacht het meekrijgen van Jules voor een geweldige logeerpartij.
Veel plezier Lander en Jules, wij hopen morgen alles over jullie avonturen te horen.
Toen juf Carla woensdagmorgen de klas binnenkwam hoorde ze "Lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria" Oh, zo lief! Haar kapoentjes zongen samen met juf Melissa het verjaardaglied.
Daar bovenop kreeg de juf nog kusjes, tekeningen en bloemen.
Dankjewel, lieve schatten!
Daarna hebben we onze visjes eten gegeven vanaf nu mag het kindje van de dag Dora en Nora een beetje eten geven.
In de speelzaal speelden we een spel om een versje aan te leren. Visje, visje, in het water visje, visje in de kom. Visje, visje kan niet praten visje, visje draai je om.
Eén voor één mochten we de reuze vis laten zwemmen, terwijl de andere kleuters voor water zorgden door met blauwe linten te wapperen.
In de hoekjes en in de zaal :
Tot slot vertelde juf Melissa uit een prentenboek. Lekker zwemmen.
Sorry, geen blog want de juf is vandaag 50 jaar geworden en gaat een beetje feesten. voor de felicitaties die ik langs verschillende wegen kreeg. Vrijdag geen koekjesdag maar wel ijsjesdag, de juf trakteert!
Ons lang weekend is weer voorbij en juf Carla was nieuwsgierig naar de uitstapjes van haar kapoentjes. Wout had zowaar een heel verslagje bij met leuke foto's. Hij vertelde dat hij naar de kinderboerderij was geweest.
En welk dier had het meest indruk gemaakt? Het varken natuurlijk. Eigenlijk had juf Carla zich voorgenomen om het ook deze week nog over boerderijdieren te hebben. Maar daar bracht de stagiaire, juf Melissa, verandering in want zij vroeg of ze visjes mocht meebrengen. Dus na onze praatronde heeft zij mijn kapoentjes nieuwsgierig gemaakt. Wat zou er onder het doek zitten?
En of ze het leuk vonden! Meteen ontstond er een leerrijk gesprek.
Onze visjes kregen ook een naam van mijn kapoentjes : "Dora" (heeft zwarte stipjes) en "Nora"
In de creahoek gingen we aan de slag met blauwe verf en rollers om water te schilderen en met een stempelkussen kleurden wij onze hand oranje om er een visje mee te stempelen.
Na de speeltijd een leuk verhaal over "Klein Wit Visje" Klein wit visje is boos. Inktvis heeft zijn toren van stenen omgegooid. En Klein wit visje is ook verdrietig, want zijn lievelingssteen is gebroken. Gelukkig komen Zeepaardje en Schildpad hem troosten en helpen. Klein wit visje is verlegen en blij, en daarna ook nog eens bang, opgelucht, opgewonden en trots. Zoals jullie kunnen merken komen er heel wat gevoelens ter sprake.
En twee nieuwe hoekjes vandaag : Eendjes vissen
en een watertafel met vissen, eendjes en schelpen.
We kregen ook nieuw speelgoed van een mama die eens flink had opgeruimd. Het is niet nodig zeker om erbij te vertellen dat vooral de twee nieuwe hoeken en het nieuwe speelgoed alle aandacht kregen van mijn kapoentjes.
De juf zong een nieuw liedje :
Drie kleine visjes die zwommen naar de zee, Das goed zei de moeder maar ik ga niet mee. Ik blijf liever in mijn vieze vuile sloot want ... in de zee daar zitten haaien en die bijten je... BLUB, BLUB, BLUBBLUBBLUB, BLUBBLUB BLUB, BLUB, BLUBBLUBBLUB
Dan nog 2 kleine visjes...
Oei, dan nog maar 1 klein visje
Want in de zee daar zitten haaien en die bijten je dood!
Tot slot : Welk waterdiertje is verdwenen?
Goed kijken!
Oeps, gefopt! Deze keer was er niets weg maar een klein eendje bijgekomen, hihi!!!
Bij het in orde brengen van onze kalenders riep er iemand : "Vandaag is het koekjesdag!" Ja, inderdaad zei de juf maar hebben jullie wel flink je tandjes gepoetst? Even checken : Laat de tandjes eens zien
Helaas waren er enkele kapoentjes die eerlijk bekenden dat ze niet gepoetst hadden. Aha, zei de juf, daarom zijn er zo weinig koekjes in de boekentas.
We leerden vandaag dankzij de dieren enkele ruimtelijke begrippen kennen zoals op, in, achter en naast. Zet de kip voor het kippenhok of zet de koe op het blauwe hok,... Tot slot had de juf ook opdrachtkaarten die we moesten volgen, echt niet makkelijk hoor!
Tijdens hoekenwerk mochten we samen met juf Melissa een schaap een zachte vacht van wol geven. Hier legt de juf Melissa uit wat wij gaan doen.
Helaas heeft de juf slechts 2 foto's van ons hoekenwerk omdat de stagebegeleidster van juf Mélissa op bezoek was in onze perenklas.
Ook al hebben de meeste kapoentjes geen koekje gegeten toch poetsen we onze tanden want afspraak is afspraak. (Beste mama' s en papa's denk eraan op vrijdag mogen jullie kapoenen een koekje meebrengen).
Na de speeltijd hebben we ons nieuw liedje geoefend.
Namiddag hebben we eerst onze klas opgeruimd en dan zijn we richting speeltuintje getrokken. Even genieten van het mooie weer en de speeltuin voor ons alleen.
Ziehier, onze toekomstige "Rode Duivels"
Nog net voor het weekend begint, samen met juf Mélissa in het boekje van koetje Boe kijken. Ook nog even lachen, gieren, brullen met varkentje "Knor"
Lieve kapoentjes, geniet van het superlange weekend! Tot dinsdag xxx
Het schaap, het varken en de koe die hebben allemaal een staart.
Vandaag hebben we onze dag muzikaal ingezet. We leerden een nieuw liedje over de dieren van de boerderij. Het gaat als volgt :
Het schaap, het varken en de koe hebben allemaal een staart. Hij zwaait steeds van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar... Wordt een staart nooit moe?
Nu werden we allemaal koetjes met een lange staart. De koeien liepen in de wei en lieten hun staart zwaaien van hier naar daar.
Daarna speelden we in ons klasje ... We mochten van glanspapier vlekken knippen voor koetje Boe! Eerst even demonstreren
Nu zelf aan de slag. De juf observeerde wie er al goed kan knippen en met welke hand.
Na de speeltijd sporten met meester Koen. Van klimmen en klauteren krijgen mijn kapoentjes niet genoeg.
Namiddag mochten we samen met juf Carla een kleurenspel spelen. Gooien met de dobbelsteen, de kleur verwoorden en dan een boerderijdier zoeken met dezelfde kleur en op het puzzelplankje plaatsen.
Opruimen!
Als afsluiter speelden we een kringspel. De juf liet het geluid van de dieren horen en mijn kapoentjes moesten het dier benoemen en dan de juiste foto nemen.
Deze morgen hebben we eerst onze kalenders in orde gebracht. Daarna vertelde de juf een verhaal van Jules. Jules is op bezoek bij Oom Gust. Die heeft een kinderboerderij. Jules mag helpen in de vele dierenhokken. Maar daar krijg je honger van!
Daarna mochten we in de hoekjes spelen. We konden kiezen Spel in de maïstafel, spel in de zandtafel, Spelen met de diertjes van de boerderij, puzzelen, met de koptelefoon naar Koetje Boe luisteren of kleuren samen met juf Melissa.
We vulden zakjes en emmertjes met maïs voor de kippen van boer Jan. Maar eerst op de weegschaal zetten om te checken of het gewicht goed was.
We speelden graag met de boerderijdiertjes in de zandtafel. Vooral omdat ze een modderbad mochten maken voor de varkentjes.
Vandaag was het tutti-frutti-dag en we kregen een lekkere nectarine. 't Is te zeggen de juf zei hmm, lekkere nectarine, maar de meeste kapoentjes dachten er helemaal anders over. Het viel niet zo in de smaak.
Na de speeltijd was het tijd voor uh...wiskunde! Ja ook de peuters pakken de ernstige vakken aan. Boer Jan was verdrietig want hij had geen dieren op zijn boerderij om voor te zorgen. Of we konden helpen? Natuurlijk!
Eerst met de dobbelsteen gooien, dan de stippen tellen en dan evenveel dieren in de wei van boer Jan zetten.
Ziezo! Boer Jan weer tevreden!
Zo, dat was het voor vandaag. Fijne woensdagnamiddag!
Deze morgen enkele kindjes extra in de perenklas want de kleuters van de derde kindertuin kregen een initiatieles schaatsen en daarom mochten hun klasgenootjes van de tweede kindertuin in onze klas komen meespelen. Lander en Mats vonden het in elk geval zeer leuk want hun broer en zus waren dus bij ons voormiddag. Na de kalenders had de juf veel te vertellen want er waren verschillende nieuwe speelmogelijkheden die wat uitleg vroegen. Zo bijvoorbeeld dit spel om de begrippen naast, in, op, onder en tussen te oefenen. Eerst even samen en dan legt de juf het spel in onze taalhoek om het individueel te spelen.
De juf laat ook zien dat we een modderbad gaan maken voor ons varkentje, Knor. Samen met juf Melissa mogen mijn kapoentjes dan zelf een modderbad maken.
4 kleuters mogen bij de juf blijven bij een grote vertelprent van de boerderij. Eerst even goed kijken dan vertellen over wat ze zien. Tot slot heeft de juf kleine prentjes met voorwerpen erop die terug te vinden zijn op de praatplaat. Zo komen er telkens 4 andere kleuters bij de juf om te vertellen. Het voordeel van kleine groepjes is dat de kleuters veel kans krijgen om te vertellen.
Namiddag hebben juf Kathleen en juf Davina poppenkast gespeeld, in het thema boerderijdieren, voor alle kleuters van "De Eik" In spanning afwachten totdat het poppenspel begint.
Boerin Belinda had een probleem want de boer was ziek en kon dus niet voor de dieren zorgen. Gelukkig wilde kabouter Toon helpen en hij kreeg van de boerin een briefje met de verschillende taakjes. Maar Toon had niet aandachtig gelezen en het één en ander liep fout. Maar met de hulp van de kleuters is toch alles goed gekomen.
Het was lachen geblazen toen kabouter Toon dacht dat hij een koe kon melken door aan haar staart te trekken!
In onze klas weer fijn in de hoekjes spelen :
Na onze laatste speeltijd samen in de kring. Juf Carla had een lief, schattig varkentje bij.
Als je op zijn buik duwt maakt hij muziek. Zolang we muziek horen geven we het biggetje door aan elkaar. Totdat de muziek stopt en Knorretje een enorme boer laat! Was me dat lachen! Het vriendje dat het varkentje op dat moment vast heeft mag dan knorren zoals een varkentje, superleuk!
Lachen, gieren, brullen!!! Tot morgen, mijn varkentjes!
Wat waren mijn kapoentjes blij elkaar weer te zien. Daarom een lange praatronde zodat iedereen kon vertellen over het lange weekend. Giel is naar een feestje van tante Inge mogen gaan en heeft samen met andere kindjes op het springkasteel gesprongen. Wout wilde graag vertellen maar was vergeten wat hij allemaal gedaan had.
Lars is met zijn papa met de (bestelwagen) camionette gaan werken. Zoveel camionetten heeft papa!
Dan was het tijd om fruit te eten want om half tien komt meester Leroy.
Helaas was Els ziek vandaag en dus geen foto's van de sportles. Enkel van het relaxatiegedeelte heeft meester Leroy foto's gemaakt. Leuk hoor, zo'n selfie met meester Leroy.
Na de speeltijd een verhaal over hondje Dribbel. Dribbel mocht op de boerderij van papa, de baby-dieren zoeken. Wij hielpen Dribbel door de staldeuren en hekjes open te maken. Waar vond Dribbel de babydieren? Wel, bij de varkens maar ook bij de poes.
Nu aan het werk in onze speelhoeken : Varkentje Knor hebben wij een mooi roos velletje gegeven door met onze vinger stipjes te stempelen.
De juf had nieuwe puzzels over de boerderij. Een nieuwe uitdaging want ze zijn niet makkelijk.
Aan de plasticine tafel kregen de schaapjes een krullende vacht van plasticine.
Juf Carla tekent de boerderij van Dribbels papa en haar kapoentjes zetten de dieren in de stal, of in de wei of achter een hek.
De juf heeft ook een nieuwe hoek geïnstalleerd namelijk : de luisterhoek. Hier konden we met de koptelefoon luisteren naar het boekje van Kaatje Koe. We hoorden de verschillende geluiden die de dieren maken en ook een liedje over elk dier.
Als afsluiter een memoryspelletje met natuurlijk de diertjes van de boerderij.
Blogverslagen maken was de voorbije week onmogelijk. Niet alleen door de drukte (Moederdag, schoolfeest, ouderavond, navorming) Tot overmaat van ramp ging ook nog eens de laptop van juf Carla stuk. Maar met een splinternieuwe laptop zijn we weer terug van weggeweest met als eerste blog : de verjaardag van Giel! Hopelijk hadden jullie een leuk verlengd weekend want vanaf morgen vliegen we er weer in!
Vrijdagmorgen was er een jongetje héél blij dat hij naar school mocht. Geef toe, naar school gaan als je jarig bent is super. Een hele dag in het middelpunt van de belangstelling staan vinden alle kleuters geweldig. Zeker als je nadien vriendje Jules meekrijgt als logé. Vandaag was het de grote dag voor Giel. Eigenlijk is hij pas morgen jarig maar dan is het zaterdag.
" Lang zal hij leven,... in de gloria!" Alles was aanwezig om er een fantastisch feest van te maken. Juf Carla had op voorhand het één en ander klaargezet zoals de verjaardagstoel, vlaggetjes, Jules met zijn logeerkoffer en natuurlijk de kroon en feestmuziek. Eerst even in de spiegel kijken of het kroontje past
en dan mag Giel drie kaarsjes kiezen voor op de zelfgebakken (Giel samen met mama) cakejes.
Even de kaarsjes tellen 1 2 3 ok!
Nu samen zingen : "Kaarsjes, kaarsjes, op de taart want het is feest vandaag!"
Samen moedigen we Giel aan om te blazen maar hij was zo snel dat de juf geen tijd had om een foto te maken. Dan nog maar een keer... Hoera! Gelukt!
Leuk om pakjes te mogen openmaken en alle ogen gericht op Giel. Wat zou erin zitten?
"Puzzels!" verklapte Giel nog voor hij de pakjes had opengemaakt, Wauw! We kregen maar liefst 2 dozen met puzzels. Giel had voor ons leuke puzzels gekozen van Maya en van de boerderij. Deze passen perfect binnen ons thema van volgende week!
Dankjewel, Giel en mama en papa voor de leuke puzzels. Mijn kapoentjes wilde ze meteen uit proberen maar dat moest nog even wachten want eerst gaan we verder met feesten. Nu mag Giel een geschenkje kiezen uit de cadeautjesdoos
en hij koos voor auto's! Veel rijplezier en wees voorzichtig Met veel plezier gingen we in de zaal zingen en dansen voor ons fuifnummer. Lang zal hij leven zongen we uit volle borst.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, Giel! Kusjes van ons allemaal.
We wilden Giel een mooie herinnering voor later meegeven en daarom maakten we een mooie tekening waarvan juf Carla een album maakte.
Daarna mochten we heerlijk smullen en drinken van al het lekkers.
Namiddag even de puzzels proberen
Giel krijgt zijn album met een dikke zoen. Smak!
Dankjewel, Giel voor de superleuke dag, veel plezier met Jules
Het zal zeker en vast een druk weekend worden voor Giel. Moederdag, schoolfeest en voor Jules zorgen. Daaaaag!
Vandaag grote werken in de perenklas! Alle kindjes van de perenklas hadden het vandaag super druk met het afwerken van hun geschenkje voor hun mama. Ook de juf was druk in de weer met het begeleiden van de verschillende activiteiten en daardoor het maken van foto's wat vergeten. Vandaar een zeer kort bericht met enkel foto's van ons hoekenspel en het oefenen van ons gedicht.
Ons lekker lang weekend is voorbij. Tijd om er weer in te vliegen. We hebben deze week heel wat werk voor de boeg. Een geschenkje maken voor moederdag en natuurlijk ook een mooie kaart. Niet te vergeten ons dansje oefenen voor het schoolfeest. Vandaag is Jonas het helpertje van de juf. Hij vertelt ons welke vriendjes er niet zijn, welke dag het is vandaag en of het een groot of een klein schooltje is.
Nu nog even aan elkaar onze belevenissen van het weekend vertellen en dan hebben we ons fruit gegeten zodat we extra veel vitamientjes hadden om bij meester Koen te gaan sporten. We zingen samen : " Hé, doe je mee want sport is fijn voor groot en klein." Vandaag leuke oefeningen met de bal.
Na de speelpauze een verhaal over Jan en zijn mama. "Lieve mama."
Jan en mama spelen verstoppertje. Jan ging mama zoeken achter het gordijn, in de kast, achter de deur maar hoe hij ook zocht hij kon ze niet vinden. Totdat mama weer naar beneden kwam en Jan zei : Mama waar was jij? Ik kon je niet vinden je mag nooit meer weggaan want je bent de liefste mama van de hele wereld en toen werd er flink geknuffeld. Ach, zo mooi, zo lief!
Nu gaan we met veel ijver aan de slag om onze liefste mama een mooi cadeau te kunnen geven op moederdag.
Namiddag hebben we ons fotoboek boven gehaald en mochten we om beurt vertellen over onze mama. Hoe heet mama, waar werkt mama, heeft ze lange haren of korte haren. Draagt mama een bril of niet? Soms kwam er van vertellen niet veel maar alle gezichtjes spraken boekdelen als ze de foto van hun mama gevonden hadden.
Spelen in de hoekjes :
We hebben ook voor de eerste keer ons gedicht geoefend maar we verklappen nog niets. Op de foto's beelden mijn kapoentjes het gedicht uit. Rara, mama's wat zeggen jullie hartendiefjes
Lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria!!
Oeps, juf Carla moet naar Hasselt voor een navorming over taalbeleid net nu Alfa jarig is. Maar geen probleem juf Davina wilde alle kindjes van de perenklas en de eendjesklas samen nemen en Alfa's verjaardag vieren. Mijn kapoentjes waren in spanning zou Alfa wel komen? Want hij was de afgelopen week niet op school wegens een kleine ingreep in het ziekenhuis. Natuurlijk wel want vandaag vieren we samen zijn verjaardag. hij is nu drie jaar en daarom werd hij vandaag in het zonnetje gezet.
Nadat hij zijn kroontje gepast had mocht Alfa 1-2-3 kaarsjes uitblazen. Hoera! dat verdient een applausje van al je vriendjes.
Uit onze cadeautjesdoos koos Alfa een ketting. Juf Davina heeft toch even gevraagd of hij niet liever iets anders wilde?
Maar nee hoor, Alfa was heel zeker hij wilde de ketting. Veel plezier ermee!
Dan was het tijd voor een dansje voor Alfa. We zongen uit volle borst : " Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria. Hiep, hiep, HOERA!"
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel en een dikke kus voor ons fuifnummer.
Nu nog een mooie tekening als leuke herinnering voor later.
En dan konden wij smullen van al het lekkers dat Alfa voor ons meebracht. Hmm!
Alfa kreeg zijn album van Lars met een dikke kus in naam van ons allemaal.
Fier met Jules op de buik is Alfa naar huis gegaan. Helemaal klaar om te genieten van een fijne logeerpartij met Jules.
Er is er één jarig vandaag! Deze morgen kon je duidelijk aan Mats merken dat het een speciale dag was want zijn oogjes fonkelden van trots. Geef toe, wachten duurt lang als je al héél lang uitkijkt naar deze dag. Maar vandaag mag Mats in het middelpunt van de belangstelling staan. Alles was aanwezig om er een fantastisch feest van te maken. Juf Carla had op voorhand het één en ander klaargezet zoals de verjaardagstoel, vlaggetjes, Jules met zijn logeerkoffer en natuurlijk de kroon, feestmuziek en kaarsjes. Even checken of het kroontje wel ok is, Hoeveel jaar worden we vandaag? en ... dan kon het feesten beginnen.
3 kaarsjes, op de zelfgebakken cake en koekjes.
Blazen maar, Mats!
Proficiat, Mats! alle kaarsjes zijn uit. Daarna het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Wauw!!! We kregen een prentenboek van Lotta. "Lotta en de regenboog!"
De juf vertelde meteen uit het nieuwe prentenboek van Mats.
Daarna mocht Mats zijn prentenboek in onze boekenkast zetten.
Dankjewel Mats, voor het mooie prentenboek. Nu mocht Mats een cadeautje kiezen uit de grote cadeautjesdoos van de juf.
Mats moest niet lang nadenken hij koos meteen voor autootjes.
"Lang zal hij leven in de gloria " zongen we in de zaal en terwijl dansten we ook nog voor ons fuifnummer.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, Mats en een dikke kus.
We wilden Mats een mooie herinnering voor later meegeven en daarom maakten we een mooie tekening waarvan juf Carla een album maakte.
En dan smullen van al het lekkers dat Mats voor ons meebracht. We mochten proeven van de heerlijke cake en ook van de koeken. We kregen ook een lekker appelsiensapje of appelsap om te drinken.
Mats kreeg zijn album van Jonas samen met een klinkende zoen.
Zo nu is hij er helemaal klaar voor om verder te vieren samen met vriendje Jules. Veel plezier samen.
Vandaag was het Mats zijn beurt om de kalenders in orde te brengen. Eerst alle kentekens op een rijtje leggen en dan tellen hoeveel vriendjes er niet zijn vandaag. Maar ook nog vertellen welke dag het vandaag is en of het een klein of groot schooltje is vandaag.
Tijdens onze praatronde vertellen Juul en Giel over de grote tekening die zij maakten. Op papier van de bureau van de papa van Juul???
Opeens dook bijtje zoem weer op! Zij had weer zin om te prikken en vond meteen enkele bereidwillige slachtoffers, lachen, gieren, brullen.
Bijtje Zoem wilde ook kleine Jules prikken! Gelukkig kon grote Juul hem nog net op tijd redden.
Vandaag gaan we verder met schrijfdansen want nog niet iedereen kwam aan de beurt.
Ook poppenkastspelen wilden mijn kapoentjes nog eens doen.
"Het is tijd om fruit te eten" zegt de juf. Ik heb een koekje bij roept iemand. Oeps dat is waar ook! Vrijdag is koekjesdag en natuurlijk ook tandenpoetsen.
Na de speeltijd een verhaal van Jules in de tuin. Jules geniet in de tuin. Hij kijkt naar de lucht, de wolken, hij ruikt aan de bloemen en luistert naar de vogels. Maar dan valt er plots een druppel op zijn been. Rara... wat zou dat toch zijn?!?
Na het verhaal wist Giel te vertellen dat zijn kaka bruin is en niet wit zoals de kaka van de vogels.
Goed opgemerkt Giel!
Namiddag doen we verder met schrijfdans. Hier kruipt heel wat tijd in omdat we de kleuters echt de tijd willen geven om de grote schrijfbewegingen goed te oefenen.
Om onze week goed af te sluiten speelt de juf TIK TAK
Puzzeldeurtjes
Schuivende bekers
Dansende penselen
Boetseren : een lentebloem.
Een toren bouwen en er bovenop een bloempot met bloem.
Een vlinder en een bloem
Bijtje Zoem zoekt een echte bloem!
Jules en Katrien spelen verstoppertje. Aan het eind krijgt Katrien een bloem van Jules en hij krijgt een zoen.
Vandaag vertelde Lars over de logeerpartij van kleine Jules bij hem thuis. Zo zijn we te weten gekomen dat spaghetti het lievelingseten is van Lars en dat Jules in Lars' vliegtuig heeft mogen zitten. Het is een groot vliegtuig dat de opa van Lars speciaal voor hem gebouwd heeft. Wauw! Zo mooi!
Hoera, juf Carla gaat poppenkast spelen. Eerst natuurlijk Jan Klaassen roepen want hij opent de gordijntjes.
Joris wilde graag buiten spelen in het zonnetje samen met Katrien. Maar helaas Katrien had geen tijd zij moest nog zorgen voor een cadeautje voor de verjaardag van haar oma. Dus speelde Joris dan maar alleen. Plots zag Joris een mooi bloempje staan en bedacht dat hij iemand blij kon maken, maar wie? Nijntje konijntje, of Knorretje misschien, of kikker misschien, of eend ?
Nee niemand kreeg het bloempje want niemand wilde er goed voor zorgen. Toen kwam Katrientje terug en zij was zeer verdrietig omdat zij geen gepast cadeautje gevonden had. Maar Katrientje wil je misschien dit bloempje om aan oma te geven? Dat is een goed idee want oma ziet graag bloemetjes. Dus eind goed, al goed!
Wie nog niet de kans had, om lentebloemen te ontwerpen, mocht aan de slag in onze creahoek.
Spelen in de andere hoekjes :
Juf wij willen ook poppenkast spelen! Ok, geen probleem. Even de poppenkastpoppen bovenhalen en spelen maar.
Na de speeltijd zijn we gaan sporten met meester Koen. Helaas slechts één foto die een beetje duidelijk is. Mijn kapoentjes bewegen te snel en daarom wazige foto's.
Namiddag peuterschrijfdans.
Schrijfdans is een programma, dat kinderen "leert schrijven" vanuit hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen zwier en zwaai. Met allerlei materialen zoals, lijm, scheerschuim, badschuim, verf, wascokrijtjes, krijt, stiften, enz...ervaren kinderen hoe ze op een plezierige manier schrijf-motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen. Schrijven, schrijftekenen of voor de allerjongsten schrijbelen worden begeleid door muziek. In de speelzaal oefenen we eerst de bewegingen in de lucht, daarna in de klas op (vandaag) een plexiplaat. Na afloop nemen we een afdruk op papier.
In de klas nog even demonstreren
en dan zelf aan de slag ...
Na de laatste speelpauze beluisteren we voor de eerste keer ons liedje voor het schoolfeest. Spannend!!!
We gaan ook al even in de zaal om enkele bewegingen uit te testen. Maar meer gaan we nog niet verklappen.
Juf heeft ook al uitgelegd hoe we ons gaan verkleden. We verklappen niets maar mijn kapoentjes zien het zitten. Kijk maar naar de tevreden gezichtjes.