Lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria!!
Oeps, juf Carla moet naar Hasselt voor een navorming over taalbeleid net nu Alfa jarig is. Maar geen probleem juf Davina wilde alle kindjes van de perenklas en de eendjesklas samen nemen en Alfa's verjaardag vieren. Mijn kapoentjes waren in spanning zou Alfa wel komen? Want hij was de afgelopen week niet op school wegens een kleine ingreep in het ziekenhuis. Natuurlijk wel want vandaag vieren we samen zijn verjaardag. hij is nu drie jaar en daarom werd hij vandaag in het zonnetje gezet.
Nadat hij zijn kroontje gepast had mocht Alfa 1-2-3 kaarsjes uitblazen. Hoera! dat verdient een applausje van al je vriendjes.
Uit onze cadeautjesdoos koos Alfa een ketting. Juf Davina heeft toch even gevraagd of hij niet liever iets anders wilde?
Maar nee hoor, Alfa was heel zeker hij wilde de ketting. Veel plezier ermee!
Dan was het tijd voor een dansje voor Alfa. We zongen uit volle borst : " Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria. Hiep, hiep, HOERA!"
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel en een dikke kus voor ons fuifnummer.
Nu nog een mooie tekening als leuke herinnering voor later.
En dan konden wij smullen van al het lekkers dat Alfa voor ons meebracht. Hmm!
Alfa kreeg zijn album van Lars met een dikke kus in naam van ons allemaal.
Fier met Jules op de buik is Alfa naar huis gegaan. Helemaal klaar om te genieten van een fijne logeerpartij met Jules.
Er is er één jarig vandaag! Deze morgen kon je duidelijk aan Mats merken dat het een speciale dag was want zijn oogjes fonkelden van trots. Geef toe, wachten duurt lang als je al héél lang uitkijkt naar deze dag. Maar vandaag mag Mats in het middelpunt van de belangstelling staan. Alles was aanwezig om er een fantastisch feest van te maken. Juf Carla had op voorhand het één en ander klaargezet zoals de verjaardagstoel, vlaggetjes, Jules met zijn logeerkoffer en natuurlijk de kroon, feestmuziek en kaarsjes. Even checken of het kroontje wel ok is, Hoeveel jaar worden we vandaag? en ... dan kon het feesten beginnen.
3 kaarsjes, op de zelfgebakken cake en koekjes.
Blazen maar, Mats!
Proficiat, Mats! alle kaarsjes zijn uit. Daarna het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Wauw!!! We kregen een prentenboek van Lotta. "Lotta en de regenboog!"
De juf vertelde meteen uit het nieuwe prentenboek van Mats.
Daarna mocht Mats zijn prentenboek in onze boekenkast zetten.
Dankjewel Mats, voor het mooie prentenboek. Nu mocht Mats een cadeautje kiezen uit de grote cadeautjesdoos van de juf.
Mats moest niet lang nadenken hij koos meteen voor autootjes.
"Lang zal hij leven in de gloria " zongen we in de zaal en terwijl dansten we ook nog voor ons fuifnummer.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, Mats en een dikke kus.
We wilden Mats een mooie herinnering voor later meegeven en daarom maakten we een mooie tekening waarvan juf Carla een album maakte.
En dan smullen van al het lekkers dat Mats voor ons meebracht. We mochten proeven van de heerlijke cake en ook van de koeken. We kregen ook een lekker appelsiensapje of appelsap om te drinken.
Mats kreeg zijn album van Jonas samen met een klinkende zoen.
Zo nu is hij er helemaal klaar voor om verder te vieren samen met vriendje Jules. Veel plezier samen.
Vandaag was het Mats zijn beurt om de kalenders in orde te brengen. Eerst alle kentekens op een rijtje leggen en dan tellen hoeveel vriendjes er niet zijn vandaag. Maar ook nog vertellen welke dag het vandaag is en of het een klein of groot schooltje is vandaag.
Tijdens onze praatronde vertellen Juul en Giel over de grote tekening die zij maakten. Op papier van de bureau van de papa van Juul???
Opeens dook bijtje zoem weer op! Zij had weer zin om te prikken en vond meteen enkele bereidwillige slachtoffers, lachen, gieren, brullen.
Bijtje Zoem wilde ook kleine Jules prikken! Gelukkig kon grote Juul hem nog net op tijd redden.
Vandaag gaan we verder met schrijfdansen want nog niet iedereen kwam aan de beurt.
Ook poppenkastspelen wilden mijn kapoentjes nog eens doen.
"Het is tijd om fruit te eten" zegt de juf. Ik heb een koekje bij roept iemand. Oeps dat is waar ook! Vrijdag is koekjesdag en natuurlijk ook tandenpoetsen.
Na de speeltijd een verhaal van Jules in de tuin. Jules geniet in de tuin. Hij kijkt naar de lucht, de wolken, hij ruikt aan de bloemen en luistert naar de vogels. Maar dan valt er plots een druppel op zijn been. Rara... wat zou dat toch zijn?!?
Na het verhaal wist Giel te vertellen dat zijn kaka bruin is en niet wit zoals de kaka van de vogels.
Goed opgemerkt Giel!
Namiddag doen we verder met schrijfdans. Hier kruipt heel wat tijd in omdat we de kleuters echt de tijd willen geven om de grote schrijfbewegingen goed te oefenen.
Om onze week goed af te sluiten speelt de juf TIK TAK
Puzzeldeurtjes
Schuivende bekers
Dansende penselen
Boetseren : een lentebloem.
Een toren bouwen en er bovenop een bloempot met bloem.
Een vlinder en een bloem
Bijtje Zoem zoekt een echte bloem!
Jules en Katrien spelen verstoppertje. Aan het eind krijgt Katrien een bloem van Jules en hij krijgt een zoen.
Vandaag vertelde Lars over de logeerpartij van kleine Jules bij hem thuis. Zo zijn we te weten gekomen dat spaghetti het lievelingseten is van Lars en dat Jules in Lars' vliegtuig heeft mogen zitten. Het is een groot vliegtuig dat de opa van Lars speciaal voor hem gebouwd heeft. Wauw! Zo mooi!
Hoera, juf Carla gaat poppenkast spelen. Eerst natuurlijk Jan Klaassen roepen want hij opent de gordijntjes.
Joris wilde graag buiten spelen in het zonnetje samen met Katrien. Maar helaas Katrien had geen tijd zij moest nog zorgen voor een cadeautje voor de verjaardag van haar oma. Dus speelde Joris dan maar alleen. Plots zag Joris een mooi bloempje staan en bedacht dat hij iemand blij kon maken, maar wie? Nijntje konijntje, of Knorretje misschien, of kikker misschien, of eend ?
Nee niemand kreeg het bloempje want niemand wilde er goed voor zorgen. Toen kwam Katrientje terug en zij was zeer verdrietig omdat zij geen gepast cadeautje gevonden had. Maar Katrientje wil je misschien dit bloempje om aan oma te geven? Dat is een goed idee want oma ziet graag bloemetjes. Dus eind goed, al goed!
Wie nog niet de kans had, om lentebloemen te ontwerpen, mocht aan de slag in onze creahoek.
Spelen in de andere hoekjes :
Juf wij willen ook poppenkast spelen! Ok, geen probleem. Even de poppenkastpoppen bovenhalen en spelen maar.
Na de speeltijd zijn we gaan sporten met meester Koen. Helaas slechts één foto die een beetje duidelijk is. Mijn kapoentjes bewegen te snel en daarom wazige foto's.
Namiddag peuterschrijfdans.
Schrijfdans is een programma, dat kinderen "leert schrijven" vanuit hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen zwier en zwaai. Met allerlei materialen zoals, lijm, scheerschuim, badschuim, verf, wascokrijtjes, krijt, stiften, enz...ervaren kinderen hoe ze op een plezierige manier schrijf-motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen. Schrijven, schrijftekenen of voor de allerjongsten schrijbelen worden begeleid door muziek. In de speelzaal oefenen we eerst de bewegingen in de lucht, daarna in de klas op (vandaag) een plexiplaat. Na afloop nemen we een afdruk op papier.
In de klas nog even demonstreren
en dan zelf aan de slag ...
Na de laatste speelpauze beluisteren we voor de eerste keer ons liedje voor het schoolfeest. Spannend!!!
We gaan ook al even in de zaal om enkele bewegingen uit te testen. Maar meer gaan we nog niet verklappen.
Juf heeft ook al uitgelegd hoe we ons gaan verkleden. We verklappen niets maar mijn kapoentjes zien het zitten. Kijk maar naar de tevreden gezichtjes.
Hoera, Angelique is genezen en kan vandaag voor de eerste keer naar het perenklasje komen.
Nadat we onze kalenders in orde gebracht hadden keken we samen naar een grote vertelprent van Jules in de tuin.
Om haar kapoentjes aan te zetten om goed te kijken heeft de juf detailfoto's gemaakt van de prent. Om beurt kijken mijn kapoentjes op de i-pad naar een foto en zoeken waar het detail op de grote prent staat. Wauw, het ging super goed dat had de juf eerlijk gezegd niet verwacht.
Nu even spelen in de hoeken, terwijl gaat juf Carla samen met Angelique de verschillende hoekjes bekijken.
Als het tijd is voor ons Tutti-Frutti-moment ontdekken we dat we vandaag mandarijntjes gaan eten. Verschillende kapoentjes roepen meteen "Ik lust dat niet!" maar ze willen wel allemaal helpen met schillen. Als alles geschild is probeert de juf hen te motiveren om toch te proeven. Helaas is het niet gelukt om iedereen te motiveren om toch te proeven. Jammer maar helaas!
Na de speeltijd wil de juf een "Lentewandeling maken." Zij wil samen met haar kapoentjes ontdekken dat de natuur, in de lente, aan het veranderen is. De bloesems bekijken, luisteren naar de vogeltjes die fluiten, bloempjes plukken, enz... De juf had daarom enkele spulletjes klaargezet om hen te helpen focussen op lenteverschijnselen zoals : een verrekijker, een loep, insectenpotjes met vergrootglas, een mini-telescoop en een fototoestel.
Alles even laten zien in de klas en hen geruststellen dat we allemaal eens door de verrekijker mogen kijken en ook een foto mogen maken, enz...
Nu op stap.
Het eerste waar hun aandacht naar uitging was ... nee geen lenteding Maar wel Fleur die riep :" dat is mijn huis!" Ja! Inderdaad in de tuin van de mama en papa van Fleur staat " het huis " van Fleur.
Maar toen we ons omdraaiden zagen we een grote boom met mooie roze bloesems. Meteen werd de verrekijker en het fototoestel bijgehaald.
Fotograaf Lars maakte deze foto :Arrow:
Goed gedaan, Lars! Wie wil eens door de verrekijker kijken? Ik, ik, ik, om beurt dus
Zo ging onze wandeling verder, met super enthousiaste peuters die op ontdekking zijn ... niet naar natuurverschijnselen maar wel naar "hoe kijk ik door de verrekijker, wat zie ik door de periscoop, wat zie ik door de loep en hoe maak ik een foto. Oeps, juf Carla dit was niet echt de bedoeling maar wel zeer leerrijk.
Deze foto's van ons werden gemaakt door Jonas
en wij maakten deze van Jonas.
Juf Gina en haar kleuters zagen (of hoorden ons ) en kwamen aan het raam piepen. Lyana nam de foto.
Ook fotograaf Juul kan mooie foto's maken.
Terwijl juf Carla vertelde over het weerhuisje maakte Fleur deze foto.
Weer in de klas wilden we tot rust komen maar we hadden niet op bijtje Zoem gerekend.
Zij wilde weer graag kindjes prikken.
Om haar af te leiden hebben we samen haar liedje gezongen. Zoem, zoem, zoem, zoem een bijtje zoekt een bloem. Een bijtje zoekt een honingbloem, zoem, zoem, zoem!
Nu is het alweer tijd om naar huis te gaan. Wat vliegt de tijd! Geniet van je vrije namiddag, ( helaas niet voor de juffrouwen van "De Eik", want wij hebben navorming) en tot morgen!
Deze morgen vertelde Jules fier dat hij iets meebracht voor juf Carla. Maar hij wilde niet zeggen wat. Maar op één twee drie hadden mijn kapoentjes de verrassing gevonden. Een vaas met bloemen uit de tuin van Jules.
We vertelden over de kleur van de bloemen, de vorm, en de delen van de bloem.
We vonden ook nog bloemen op andere plaatsen. Zo toonde Fleur de bloemen op haar sandalen.
Nu stelde de juf voor om bloemen te stempelen. Ja hoor iederéén was akkoord. We bespraken eerst wat we allemaal nodig hebben. Zoals papier, stempelkussens en verschillende vormen zoals : een cirkel, een ovaal, een ster, enz...
Nu gaan we aan het werk in onze hoekjes :
Na de speeltijd dook er plots een ongenode gast onze klas binnen.
Bijtje Zoem, zij was op zoek naar bloemen en vloog richting de sandalen van Fleur.
Neeee!!! Bijtje Zoem dat zijn geen echte bloemen. Daar zijn echte bloemen.
Juf Carla zong een nieuw liedje terwijl bijtje Zoem zich tegoed deed aan het stuifmeel van de bloemen.
Zoem, zoem, zoem, zoem, een bijtje zoekt een bloem. Een bijtje zoekt een honingbloem, zoem, zoem, zoem.
Maar bijtje Zoem was nog niet tevreden zij wilde ook heel graag kindjes prikken. Neee!!! Gelukkig prikte bijtje Zoem enkel de kindjes die het leuk vonden. Oef!
Namiddag ontdekten mijn kindjes zelf dat beertje "Bruin" te warme kleren aan had. Dus doen we de warme trui en lange broek uit en trekken we hem een t-shirt en korte broek aan. Om het helemaal af te maken krijgt hij ook nog een leuk petje.
Nu weer verder werken :
Om af te sluiten een geheugenspelletje : " Wat is er weg!"
En plots was bijtje Zoem er weer! Weer op zoek naar kindjes om te prikken. Gelukkig waren er nu al wat meer kindjes die het zagen zitten om geprikt te worden.
Sorry, dit bericht wat aan de late kant maar Omi Carla is na schooltijd eerst gaan wandelen met haar kleindochter = Quality-time
De vakantie is voorbij maar de juf had deze morgen niet de indruk dat haar kapoentjes het erg vonden. Wat waren ze blij om elkaar terug te zien. Vandaag ook nieuwe vriendjes in onze perenklas. Wout en Yinthe!
Eigenlijk zijn er 3 nieuwe vriendjes maar helaas is Angelique ziek en kon er vandaag nog niet bij zijn. Hopelijk is ze snel weer beter en kunnen we ook met haar kennismaken.
Tijdens onze praatronde hadden veel kindjes heel veel te vertellen over hun belevenissen tijdens de vakantie. Juf Carla is veel te weten gekomen zo zijn verschillende kapoentjes naar de "Brommelmarkt" geweest, iemand is met het iegtuig op vakantie geweest. Ook de zee is druk bezocht door de kapoentjes van de perenklas. Oei, is het al zo laat dan maar snel ons fruit eten want om 9u30 is meester Leroy daar om met ons te sporten.
Eerst groeten we de sport-vriend van meester Leroy, high-five Benny!
En dan leggen we een kruipparcours af. Zelfs onze nieuwelingen deden enthousiast mee.
Tot slot mogen we even kijken naar de grote want zij zijn hun dansje voor het schoolfeest aan het leren.
Wie wil er eens dansen? Sommige kapoentjes mogen een dansje doen met de meester.
Na de speeltijd wilde de juf een verhaal vertellen maar kleine Jules begon te zeuren dat hij veel te warm had. Hoe kan dat nu? Staat de verwarming te hoog? Even voelen ... nee hoor die staat uit. Kijk eens naar de kleren van Jules.
Veel te warm, Jules had zijn dikke winter trui nog aan. Oei, oei, snel een t-shirt en korte broek. Veel beter!
Nu aandachtig luisteren naar het verhaal van "Het rode gietertje"
Wim heeft een rood gieter gekregen en het is warm. Wie heeft er dorst? De dieren willen helemaal niets drinken. Maar dan ziet Wim dat de bloemen er wel heel slap bijhangen. Zíj hebben pas dorst. Wim giet z'n gietertje leeg en ze fleuren er zienderogen van op.
Nu spelen in de hoekjes :
Deze middag hebben we in de klas gegeten, super gezellig,
Namiddag eerst flink drinken want van spelen krijgen we dorst.
We spelen in de hoekjes :
Om af te sluiten nog even onze telcapaciteiten oefenen. 1. Gooien met de dobbelsteen. 2. Stippen tellen. 3. Evenveel bloempjes tellen en in het gras leggen.
Tot slot leggen we de bloemen per kleur.
Zo, dat waren onze activiteiten van vandaag. Morgen zijn we er weer, bye, bye, lentekindjes.
Lieve perenklasvriendjes, Nog heel even geduld en dan kunnen we weer samen spelen! We krijgen zelfs versterking van drie nieuwe vriendjes nl. : Angelique, Wout en Yinthe. Wij hopen dat ze zich snel thuis zullen voelen in ons perenklasje.
Geniet nog van het weekend en tot maandag! Juf Carla, xxx
Aha, daar zijn onze jarige vriendjes met de twee Juleskes. Was het logeerpartijtje leuk? Ja, hoor! Liana en Thibo hadden heel veel te vertellen.
We waren gezellig aan het babbelen toen de kindjes van juf Gina en juf Patricia ons kwamen roepen. Zij hadden reeds eitjes zien hangen dus was het tijd om onze mandjes te gaan zoeken. We doen onze jassen aan en wachten even totdat iedereen klaar is.
Waar hebben jullie een ei zien hangen? Hier bij ons poortje. Ok dan moeten we langs hier vertrekken.
Het tweede ei vinden we op de achterruit van een auto. Zouden onze paasmandjes in de koffer liggen? Néé!
Zo vinden we ei na ei maar nog geen mandjes ... Maar na het gele ei hadden we eindelijk onze mandjes gevonden.
De paashaas had wel alle mandjes door elkaar gezet
Dus moesten wij op zoek gaan naar ons eigen mandje
Amai, na zoveel opwinding kunnen we wat rust gebruiken. Ideaal moment om het prentenboek van Thibo te vertellen.
Wat een leuk boek over dierenpapa's en hun jongen.
Het is een prentenboek met flapjes dus mogen we om beurt een flapje openen maar de jarigen eerst natuurlijk.
Nu mogen Liana en Thibo hun boekje in de boekenkast plaatsen.
Namiddag verwelkomen wij Yinthe. Lieve Yinthe, wij wensen je welkom in onze perenklas.
Yinthe mocht ook een kenteken kiezen. Zij koos de vlinder.
Juf Carla speelt Tik Tak in het thema Pasen. Joepie! hoort de juf
Een ei met stipjes danst van het ene doosje naar het andere totdat het een doosje vond met dezelfde kleur : rood!
Een eendjespuzzel maken
Emoe hoort gekakel. Wat doet Kaatje kip nu? Ze legt een ei.
Schuivende bekers en een paasei.
Dansende penselen schilderen een kuiken.
Puzzeldeurtjes met er achter de paashaas en een kruiwagen vol met eieren.
Een toren bouwen met er bovenop een kuiken.
Een groot ei met geluid, wat zit erin? Een kleiner ei met geluid. Wat zit erin? Een nog kleiner ei met geluid. Wat zit erin? Een heel klein eitje met een kuikentje
De dansende schaar knipt een haasjesslinger.
Tot slot de paashaas die eitjes rondstrooit en Jules mag ze zoeken.
En dan zijn we klaar om aan onze paasvakantie te beginnen.
Van alle snoezige paashaasjes van de perenklas een fijne vakantie gewenst, met héél véél paaseitjes!!!
Donderdagnamiddag zijn we samen naar het secretariaat geweest om een heel belangrijk telefoontje te doen ... naar de "Paashaas." Eerst verzamelen in de zaal met onze mandjes.
Natuurlijk nemen we ook de mandjes mee van onze afwezige klasgenootjes.
Oei, oei, even paniek want Janneke de wind blaast onze schuimpjes die in ons mandje lagen, om de val van de eitjes te breken, weg!
"Niet erg hoor!" Roept de juf snel als ze merkt haar kapoentjes in paniek raken, de juf heeft nog schuimpjes. Oef, gelukkig zie je ze denken.
We zetten onze mandjes in de hall neer en gaan dan richting secretariaat om te telefoneren.
Maar eerst even overleggen wat we allemaal gaan zeggen tegen de paashaas.
Clairke draait het nummer : oooo / oo oo oo
Hallo, spreek ik met meneer de paashaas? Opeens is het muisstil ...
Wij zijn de kinderen van " De Eik" en wij hebben ons best gedaan om mooie paasmandjes te maken ... Is het mogelijk om morgen langs te komen?
Nu is het bang afwachten of de paashaas zal langskomen. Zo spannend!
Deze morgen na de kalenders mocht Lars vertellen over zijn dagje met vriendje Jules. Zijn blinkende oogjes spraken boekdelen.
Vandaag nog een keertje feest! Joepie! En er is niet één vriendje jarig maar wel twee vriendjes. Onze tweeling Liana en Thibo. Deze morgen kon je duidelijk aan hen beide merken dat het een speciale dag was want hun oogjes fonkelden van trots. Klas versieren, alles uitpakken en klaarzetten en dan kon het feesten beginnen.
Eerst het kroontje passen en eens in de spiegel kijken hoe goed het kroontje ons staat.
Dan eventjes een hulplijn (vingers) inschakelen om te weten hoeveel jaar ze worden en dat is euh ... 3!
Oh! Wauw, wat een mooie slagroomtaarten! Dankjewel aan de opa van Liana en Thibo want hij heeft de 2 gateaux zelfgebakken.
Dus 3 kaarsjes op elke feesttaart en die mochten Liana en Thibo uitblazen na het zingen van "Kaarsjes op de taart want het is feest vandaag."
Daarna het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Waw!!! We kregen zelfs twee cadeautjes. Van Liana kregen we het boekje :" Mama kwijt." en van Thibo :" Hoger papa."
De juf heeft meteen één verhaaltje verteld.
Vandaag hebben we helaas geen tijd voor het tweede prentenboek maar morgen gaat de juf het zeker vertellen. Mama en papa, wij zeggen nu al dankjewel voor de mooie prentenboeken.
Toen mochten zij op hun beurt een pakje kiezen uit de cadeautjesdoos. Thibo heeft eventjes getwijfeld maar koos dan voor auto's. Liana wist het meteen toen de doos openging : zij koos voor waterverf.
Veel plezier! " Lang zullen ze leven..." zongen we in de zaal en terwijl dansten we ook nog voor onze 2 fuifnummers.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij... dat er iemand jarig is en dat ben jij. (jullie) Kriebel, kriebel, kriebel, GELUKKIGE VERJAARDAG Liana en Thibo!
Nu nog een mooie tekening maken voor in het verjaardagalbum, een leuke herinnering voor later. Natuurlijk maken we 2 albums voor elk ééntje.
En dan mochten wij lekker smullen en drinken van al het lekkers dat onze jarige vriendjes voor ons meebrachten. Hmm, dat smaakt!
Aan het einde van de voormiddag kregen onze jarigen hun album van een vriendje met een dikke smakkerd. Vermits wij toen net aan het sporten waren heeft de juf, toen de albums klaar waren, ze naar de sportzaal gebracht.
Deze middag na de boterhammen gingen Liana en Thibo naar huis samen met Jules en Jules.
Deze morgen waren we allemaal vol spanning aan het wachten op ons jarig vriendje, Lars.
Gepakt en gezakt kwam hij vrolijk binnen. Nu kon het feesten beginnen! We gingen meteen van start met onze jarige, op de verjaardagstoel, in het middelpunt van de belangstelling te zetten.
Dan mocht Lars zijn kroon bewonderen in de spiegel, samen met Jules natuurlijk.
Alles uitpakken en wat voor lekkers bracht Lars mee? Hmm, pannenkoeken, en een heuse tap!
Nee hoor, geen biertap maar een appelsaptap Lars liet ons zien hoeveel kaarsjes er op de pannenkoekentaart moeten. Samen tellen : 1-2-3 vingertjes dus ook 1-2-3 kaarsjes.
Toen zongen we samen "Kaarsjes, kaarsjes op de taart want het is feest vandaag, kaarsjes, kaarsjes op de taart blaas nu blaas nu maar!" Oeps, Lars was veel te snel met blazen en de juf was veel te laat om een foto te maken dus doen we het nog een keer. Juf hou je klaar!
Ja, gelukt! BRAVO voor Lars. Lars bracht ook een cadeautje mee voor de klas en we waren natuurlijk zeer nieuwsgierig ...
Oh, een prentenboek van Lotta! Dankjewel Lars hier zullen we nog veel plezier aan beleven.
De juf las voor uit het prentenboek wat waren ze aandachtig
Lars mag het prentenboek in onze klasbibliotheek plaatsen.
Nu mocht Lars een geschenkje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf. Hij koos auto's. Veel rijplezier maar wees voorzichtig.
In de grote zaal gingen wij zingen en dansen voor ons fuifnummer. Lang zal hij leven, Hoera!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, kriebel, Lars en ook een dikke zoen.
De jarige krijgt van ons een album met een tekening van elk klasgenootje als een mooie herinnering voor later.
Daarna trakteerde Lars ons op pannenkoeken met suiker of siroop en appelsap. Hmm, dat smaakt. Superlekker!
Voor we naar huis gingen kreeg Lars zijn album van Liana samen met een klinkende zoen in naam van ons allemaal.
En dan het moment waarop elke jarige wacht het meekrijgen van Jules voor een geweldige logeerpartij.
Dank voor het leuk feestje Lars en natuurlijk ook mama en papa. Veel plezier met Jules, wij hopen morgen jullie avonturen te horen.
Deze morgen mochten we aanschuiven aan het paasontbijt. Net zoals de grote mensen doen, namen we eerst een kijkje wat er allemaal te krijgen was. We konden kiezen uit cornflakes ( één vriendje noemde het chips ), chocobroodjes, sandwich, plopworst, confituur, enz... en natuurlijk ook eitjes. We zijn zeer flink geweest! De juf was blij want we hadden het op voorhand eventjes over de etiquette en tafelmanieren gepraat net zoals bij "Komen eten" Mijn peutertjes hebben zich voorbeeldig gedragen en goed gegeten.
Voor de cuisson van het ontbijt een dikke 10 Voor sfeer en gezelligheid een dikke 10
Nu maar eerst in onze hoekjes spelen want we hebben lang genoeg stilgezeten.
We helpen de paashaas door eitjes groot en klein in zijn kruiwagen te plakken.
Na de speeltijd zijn we gestart met het leren van een nieuw liedje over paaseitjes. Eén vriendje mocht zich verkleden als paashaas en schilderde stipjes op een groot ei terwijl zong de juf : " Rode stippen op een ei en een mooie strik erbij. Ik heb een ei voor jou en een ei voor mij. Welke kleur kies jij?"
Namiddag oefenen we onze kleurenkennis nog eens met behulp van ons nieuw lied. We zingen samen het lied en één vriendje mag dan een eitje kiezen en op een eierdopje zetten.
Voor het naar huis gaan mochten we nog een stukje chocolade proeven.
Het weekend is weer voorbij en voor Fleur was het een heel druk maar reuzefijn weekend, samen met Jules natuurlijk! Ze kon er ons alles over vertellen dankzij de leuke foto's in het verjaardagmapje. Dankjewel, mama en papa van Fleur.
Na de praatronde en de fruitronde... Tijd om te sporten met meester Leroy.
Weer in de klas lag er een boekje van Anna op ons te wachten.
Vandaag is het Pasen. Anna komt snel haar bed uit want ze weet dat de paashaas dan chocolade-eitjes verstopt heeft. Haar broertje Lars is ook al wakker dus gaan ze samen op zoektocht. In de woonkamer staan twee mandjes klaar en dan beginnen ze te zoeken. Lars vindt al snel een ei, waar hij een grote hap uit neemt. Anna probeert hem duidelijk te maken dat hij eerst moet rapen en dan pas eten. Als ze in de tuin gaan zoeken, vinden ze een mooie grote paashaas van chocolade. Anna bijt een stukje uit zijn oor en Lars volgt haar voorbeeld. Maar dan laat hij de paashaas vallen. Wenend loopt Anna naar binnen maar mama heeft een oplossing: ze maakt er lekkere chocolademelk van. Dat smaakt.
Na het verhaal haalde juf Carla paaseitjes boven. Ze had deze reeds van de paashaas gekregen om al eens te proeven. Maar eerst vergelijken wij de kleur, vorm en natuurlijk ook de smaak, hmm lekker!
Nu aan het werk : vandaag stempelen met spons => hazenoren
Na de middag speelde juf Gina en juf Patricia poppenkast voor alle kleuters van "De Eik"
Haas komt op een dag aan Kippiekip vragen of zij een ei wil leggen voor hem. Kippiekip zegt verbaasd dat zij daar nog te klein voor is. Maar ze wil wel helpen zoeken naar iemand die het voor Haas kan doen. Vervolgens gaan ze van dier naar dier op de boerderij om te vragen of de beesten een ei kunnen leggen. Ieder dier verteld wat hij wel doet of kan, maar eieren leggen, dat kunnen ze niet. Er kwam ook een wolf in voor. Brrr..., zo spannend! Ten slotte moedigen de andere kippen haar aan om zelf een ei te leggen want volgens hen is Kippiekip groot genoeg om zelf een ei te leggen. Haas is zeer blij maar... waar heeft Haas eigenlijk een ei voor nodig..?
Nieuw in de hoekjes : eendjes vissen!
maar ook puzzelen en lekker koken voor ... juf Carla natuurlijk!
Tot slot : Wie wil de paashaas zijn? Lars en Giel mogen om beurt paaseitjes verstoppen in de klas net zoals de paashaas doet en daarna mogen wij gaan zoeken.
Joepie, vandaag is het feest want we vieren de verjaardag van Fleur. In ons klasje hingen vlaggetjes en ook de verjaardagstoel stond klaar, speciaal voor Fleur. Ze kwam super vrolijk binnen en ze ging pardoes op het bankje zitten.
Fleurtje, kijk eens we hebben de verjaardagsstoel voor jou klaargezet!
Ja, veel beter!
Samen met Jules mocht Fleur het feest openen. Eerst even in de spiegel kijken of het kroontje wel ok is...Ja hoor ze keurde hem helemaal goed.
Super nieuwsgierig als we zijn willen we weten wat Fleurtje meebracht om haar verjaardag samen met ons te vieren. Kijk nu!
Fleurtje had wafels voor ons bij en die heeft ze zelf gebakken!
De juf maakt een hoge toren van de wafels en wil er kaarsjes opzetten maar hoeveel ? Eventjes aan Fleurtje vragen ... Ze telt haar vingers 1-2-3 jaar dus drie kaarsjes.
Nu, zingen maar :"Kaarsjes, kaarsjes op de taart want het is feest vandaag!"
Kaarsjes, kaarsjes op de taart blaas nu, blaas nu maar!
Bravo, voor Fleur! Tijd om te zingen en te dansen voor ons fuifbeest. "Lang zal ze leven"
Hieperdepiep, Hoera!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij... Kriebel, kriebel op de buik van de jarige en een dikke zoen op haar wang.
Juf Carla vertelt speciaal voor de verjaardag van Fleur een mooi verhaal over Anna nl.: "Anna is jarig."
Nu mag Fleur een cadeautje kiezen uit de grote verrassingsdoos van de juf.
Fleurtje denkt na..., denkt na..., denkt na ...,
Hoera, ze heeft een beslissing genomen en koos een mooie ketting met armband.
We tekenen voor Fleur. Van alle tekeningen samen maakt de juf een album als een mooie herinnering voor later.
Hmm, nu smullen van al het lekkers dat zij voor ons meebracht, heerlijke zelfgebakken wafels en appelsiensap, hmm dat smaakt!
Aan het einde van deze leuke dag krijgt Fleur haar album van Alfa samen met een dikke zoen.
En dan krijgt Fleur Jules in de draagzak mee voor hopelijk een zeer leuk weekend. Have fun
Vandaag kwam Angelique de sfeer opsnuiven want na de paasvakantie mag ook zij naar de perenklas komen. Tijdens onze praatronde mocht zij een kenteken kiezen en ze koos "het hondje"
Meteen in de boom hangen. Goed zo, Angelique vanaf nu hoor jij erbij en dat maakt ons reuzeblij!
Angeligue heeft het naar haar zin.
Nog eventjes geduld en dan kan een nieuw avontuur beginnen.
Deze morgen konden Liana en Thibo niet wachten om te vertellen dat hun mama jarig was. Natuurlijk hadden ze al " Lang zal ze leven, ..." gezongen. Voor de mama van Liana en Thibo, van alle vriendjes van de perenklas, "HAPPY BIRTHDAY"
Vandaag heeft Lander onze kalenders in orde gemaakt.
De juf vertelde vandaag een verhaal over Rikki en Mia de kip. Rikki heeft kippen in de tuin die hij elke dag te eten geeft. Eentje is net zo wit als hijzelf. Dat is Mia, zijn lievelingskip. Rikki laat Mia eten uit zijn pootje, en na het eieren rapen gaan Rikki en Mia altijd op hun plekje zitten. Op een dag is Mia spoorloos. Rikki zoekt haar overal. Mia zit achter in de tuin maar wil niet met Rikki spelen. Zij pikt in zijn pootje. Daar schrikt Rikki van. Papa vertelt wat er aan de hand is. Mia zit te broeden en wil niet gestoord worden. Rikki gaat Mia elke dag wat gezelschap houden. Hij houdt zelfs een paraplu boven haar kopje wanneer het regent. Tot op een dag de eitjes uitkomen en Rikki en Mia met de zeven kuikentjes op hun plekje gaan zitten.
Het is hoogtijd om aan onze paasmandjes te beginnen. Onze opdracht : 1. Mandje groen schilderen. 2. Twee kartonnetje met de knikkertechniek een mooi kleurtje geven.
Na onze speelpauze oefenen we versschillende wiskundige begrippen zoals : Veel / weinig / ééntje meer / ééntje minder en ook tellen natuurlijk. We gebruiken paaseieren in mooie kleurtjes en kartonnen eierdozen.
Wie zin had mocht nog even verder oefenen terwijl de anderen aan hun paasmandje werkten.
Namiddag werken we naarstig verder :
Aan het einde van onze schooldag oefenen we ons versje nog een keertje :
Tikke, tikke, tik, hier ben ik. Ik ben een kuiken. En jij wie ben jij?
Welkom lieve Wout! Vandaag kwam Wout kennismaken met de vriendjes van de perenklas. Omdat hij tijdens de sinterklaasperiode van alles hoorde over de pietenschool dacht hij dat hij naar de pietenschool kwam en dat doe je natuurlijk niet zonder een zwarte pietenmuts.
Vandaag was het Giels beurt om onze kalenders te updaten.
Wout mocht nu ook een kenteken kiezen en kon rekenen op de nodige hulp bij het kiezen. Uiteindelijk koos hij het paardje.
Opeens hoorde wij "krik, krak, krikkrak!" Oei, riep kaatje kip mijn eitje heeft een barst.
Snel kijken en ja hoor er kwam een kuikentje uit
Oh, zo lief, we mogen om beurt het kuiken aaien. Terwijl leerden we een nieuw versje : Tikke, tikke, tik, hier ben ik. Ik ben een kuiken. En jij? Wie ben jij?
Wie gisteren niet aan de beurt kwam om te stempelen mag dat vandaag doen. Ook Woutje natuurlijk!
Spelen in de hoekjes :
en in de zaal :
Tutti-frutti-dag, een appel vandaag. De juf bracht een nieuwe appelsnijder mee. Even uitproberen. Hoera! Het is gelukt.
Smikkelen maar
Na de speeltijd spelen en werken we verder
Tot slot spelen we samen een ei-memory :
Nu maar hopen dat Wout niet teleurgesteld is nu hij te weten gekomen is dat de perenklas geen pietenschool is Bye, bye, zwaai, zwaai!
Deze morgen hebben we kennisgemaakt met Kaatje kip. Zij bracht een paastak voor ons mee die wij mogen versieren.
In een grote mand had Kaatje eieren met een mooi kleurtje en een strikje. Paashaasjes op een stokje en ook belletjes, pluimpjes enz...
Ziezo, onze thematafel is klaar!
Nu ons fruit eten en dan sporten met meester Koen. Ja, het is vandaag pas dinsdag maar door omstandigheden hebben we ons uurtje sport moeten ruilen. Maar dat vinden wij niet erg want sporten doen we graag.
Werken in de hoekjes : Een kuiken stempelen met een pluimpje,
Hokjes bouwen voor Kaatje kip en een kuiken.
Samen de tafel dekken en smullen of puzzelen
Om de dag af te sluiten een bewegingslesje op muziek met eieren :
En op vraag van mijn kapoentjes spelen we ook nog verstoppertje, hun favoriete spel! De juf verstopt snel enkele eieren in de klas terwijl haar kapoentjes tot 10 tellen in de zaal en dan ... zoeken maar!!!