Bij het in orde brengen van onze kalenders riep er iemand : "Vandaag is het koekjesdag!" Ja, inderdaad zei de juf maar hebben jullie wel flink je tandjes gepoetst? Even checken : Laat de tandjes eens zien
Helaas waren er enkele kapoentjes die eerlijk bekenden dat ze niet gepoetst hadden. Aha, zei de juf, daarom zijn er zo weinig koekjes in de boekentas.
We leerden vandaag dankzij de dieren enkele ruimtelijke begrippen kennen zoals op, in, achter en naast. Zet de kip voor het kippenhok of zet de koe op het blauwe hok,... Tot slot had de juf ook opdrachtkaarten die we moesten volgen, echt niet makkelijk hoor!
Tijdens hoekenwerk mochten we samen met juf Melissa een schaap een zachte vacht van wol geven. Hier legt de juf Melissa uit wat wij gaan doen.
Helaas heeft de juf slechts 2 foto's van ons hoekenwerk omdat de stagebegeleidster van juf Mélissa op bezoek was in onze perenklas.
Ook al hebben de meeste kapoentjes geen koekje gegeten toch poetsen we onze tanden want afspraak is afspraak. (Beste mama' s en papa's denk eraan op vrijdag mogen jullie kapoenen een koekje meebrengen).
Na de speeltijd hebben we ons nieuw liedje geoefend.
Namiddag hebben we eerst onze klas opgeruimd en dan zijn we richting speeltuintje getrokken. Even genieten van het mooie weer en de speeltuin voor ons alleen.
Ziehier, onze toekomstige "Rode Duivels"
Nog net voor het weekend begint, samen met juf Mélissa in het boekje van koetje Boe kijken. Ook nog even lachen, gieren, brullen met varkentje "Knor"
Lieve kapoentjes, geniet van het superlange weekend! Tot dinsdag xxx
Het schaap, het varken en de koe die hebben allemaal een staart.
Vandaag hebben we onze dag muzikaal ingezet. We leerden een nieuw liedje over de dieren van de boerderij. Het gaat als volgt :
Het schaap, het varken en de koe hebben allemaal een staart. Hij zwaait steeds van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar, van hier naar daar... Wordt een staart nooit moe?
Nu werden we allemaal koetjes met een lange staart. De koeien liepen in de wei en lieten hun staart zwaaien van hier naar daar.
Daarna speelden we in ons klasje ... We mochten van glanspapier vlekken knippen voor koetje Boe! Eerst even demonstreren
Nu zelf aan de slag. De juf observeerde wie er al goed kan knippen en met welke hand.
Na de speeltijd sporten met meester Koen. Van klimmen en klauteren krijgen mijn kapoentjes niet genoeg.
Namiddag mochten we samen met juf Carla een kleurenspel spelen. Gooien met de dobbelsteen, de kleur verwoorden en dan een boerderijdier zoeken met dezelfde kleur en op het puzzelplankje plaatsen.
Opruimen!
Als afsluiter speelden we een kringspel. De juf liet het geluid van de dieren horen en mijn kapoentjes moesten het dier benoemen en dan de juiste foto nemen.
Deze morgen hebben we eerst onze kalenders in orde gebracht. Daarna vertelde de juf een verhaal van Jules. Jules is op bezoek bij Oom Gust. Die heeft een kinderboerderij. Jules mag helpen in de vele dierenhokken. Maar daar krijg je honger van!
Daarna mochten we in de hoekjes spelen. We konden kiezen Spel in de maïstafel, spel in de zandtafel, Spelen met de diertjes van de boerderij, puzzelen, met de koptelefoon naar Koetje Boe luisteren of kleuren samen met juf Melissa.
We vulden zakjes en emmertjes met maïs voor de kippen van boer Jan. Maar eerst op de weegschaal zetten om te checken of het gewicht goed was.
We speelden graag met de boerderijdiertjes in de zandtafel. Vooral omdat ze een modderbad mochten maken voor de varkentjes.
Vandaag was het tutti-frutti-dag en we kregen een lekkere nectarine. 't Is te zeggen de juf zei hmm, lekkere nectarine, maar de meeste kapoentjes dachten er helemaal anders over. Het viel niet zo in de smaak.
Na de speeltijd was het tijd voor uh...wiskunde! Ja ook de peuters pakken de ernstige vakken aan. Boer Jan was verdrietig want hij had geen dieren op zijn boerderij om voor te zorgen. Of we konden helpen? Natuurlijk!
Eerst met de dobbelsteen gooien, dan de stippen tellen en dan evenveel dieren in de wei van boer Jan zetten.
Ziezo! Boer Jan weer tevreden!
Zo, dat was het voor vandaag. Fijne woensdagnamiddag!
Deze morgen enkele kindjes extra in de perenklas want de kleuters van de derde kindertuin kregen een initiatieles schaatsen en daarom mochten hun klasgenootjes van de tweede kindertuin in onze klas komen meespelen. Lander en Mats vonden het in elk geval zeer leuk want hun broer en zus waren dus bij ons voormiddag. Na de kalenders had de juf veel te vertellen want er waren verschillende nieuwe speelmogelijkheden die wat uitleg vroegen. Zo bijvoorbeeld dit spel om de begrippen naast, in, op, onder en tussen te oefenen. Eerst even samen en dan legt de juf het spel in onze taalhoek om het individueel te spelen.
De juf laat ook zien dat we een modderbad gaan maken voor ons varkentje, Knor. Samen met juf Melissa mogen mijn kapoentjes dan zelf een modderbad maken.
4 kleuters mogen bij de juf blijven bij een grote vertelprent van de boerderij. Eerst even goed kijken dan vertellen over wat ze zien. Tot slot heeft de juf kleine prentjes met voorwerpen erop die terug te vinden zijn op de praatplaat. Zo komen er telkens 4 andere kleuters bij de juf om te vertellen. Het voordeel van kleine groepjes is dat de kleuters veel kans krijgen om te vertellen.
Namiddag hebben juf Kathleen en juf Davina poppenkast gespeeld, in het thema boerderijdieren, voor alle kleuters van "De Eik" In spanning afwachten totdat het poppenspel begint.
Boerin Belinda had een probleem want de boer was ziek en kon dus niet voor de dieren zorgen. Gelukkig wilde kabouter Toon helpen en hij kreeg van de boerin een briefje met de verschillende taakjes. Maar Toon had niet aandachtig gelezen en het één en ander liep fout. Maar met de hulp van de kleuters is toch alles goed gekomen.
Het was lachen geblazen toen kabouter Toon dacht dat hij een koe kon melken door aan haar staart te trekken!
In onze klas weer fijn in de hoekjes spelen :
Na onze laatste speeltijd samen in de kring. Juf Carla had een lief, schattig varkentje bij.
Als je op zijn buik duwt maakt hij muziek. Zolang we muziek horen geven we het biggetje door aan elkaar. Totdat de muziek stopt en Knorretje een enorme boer laat! Was me dat lachen! Het vriendje dat het varkentje op dat moment vast heeft mag dan knorren zoals een varkentje, superleuk!
Lachen, gieren, brullen!!! Tot morgen, mijn varkentjes!
Wat waren mijn kapoentjes blij elkaar weer te zien. Daarom een lange praatronde zodat iedereen kon vertellen over het lange weekend. Giel is naar een feestje van tante Inge mogen gaan en heeft samen met andere kindjes op het springkasteel gesprongen. Wout wilde graag vertellen maar was vergeten wat hij allemaal gedaan had.
Lars is met zijn papa met de (bestelwagen) camionette gaan werken. Zoveel camionetten heeft papa!
Dan was het tijd om fruit te eten want om half tien komt meester Leroy.
Helaas was Els ziek vandaag en dus geen foto's van de sportles. Enkel van het relaxatiegedeelte heeft meester Leroy foto's gemaakt. Leuk hoor, zo'n selfie met meester Leroy.
Na de speeltijd een verhaal over hondje Dribbel. Dribbel mocht op de boerderij van papa, de baby-dieren zoeken. Wij hielpen Dribbel door de staldeuren en hekjes open te maken. Waar vond Dribbel de babydieren? Wel, bij de varkens maar ook bij de poes.
Nu aan het werk in onze speelhoeken : Varkentje Knor hebben wij een mooi roos velletje gegeven door met onze vinger stipjes te stempelen.
De juf had nieuwe puzzels over de boerderij. Een nieuwe uitdaging want ze zijn niet makkelijk.
Aan de plasticine tafel kregen de schaapjes een krullende vacht van plasticine.
Juf Carla tekent de boerderij van Dribbels papa en haar kapoentjes zetten de dieren in de stal, of in de wei of achter een hek.
De juf heeft ook een nieuwe hoek geïnstalleerd namelijk : de luisterhoek. Hier konden we met de koptelefoon luisteren naar het boekje van Kaatje Koe. We hoorden de verschillende geluiden die de dieren maken en ook een liedje over elk dier.
Als afsluiter een memoryspelletje met natuurlijk de diertjes van de boerderij.
Blogverslagen maken was de voorbije week onmogelijk. Niet alleen door de drukte (Moederdag, schoolfeest, ouderavond, navorming) Tot overmaat van ramp ging ook nog eens de laptop van juf Carla stuk. Maar met een splinternieuwe laptop zijn we weer terug van weggeweest met als eerste blog : de verjaardag van Giel! Hopelijk hadden jullie een leuk verlengd weekend want vanaf morgen vliegen we er weer in!
Vrijdagmorgen was er een jongetje héél blij dat hij naar school mocht. Geef toe, naar school gaan als je jarig bent is super. Een hele dag in het middelpunt van de belangstelling staan vinden alle kleuters geweldig. Zeker als je nadien vriendje Jules meekrijgt als logé. Vandaag was het de grote dag voor Giel. Eigenlijk is hij pas morgen jarig maar dan is het zaterdag.
" Lang zal hij leven,... in de gloria!" Alles was aanwezig om er een fantastisch feest van te maken. Juf Carla had op voorhand het één en ander klaargezet zoals de verjaardagstoel, vlaggetjes, Jules met zijn logeerkoffer en natuurlijk de kroon en feestmuziek. Eerst even in de spiegel kijken of het kroontje past
en dan mag Giel drie kaarsjes kiezen voor op de zelfgebakken (Giel samen met mama) cakejes.
Even de kaarsjes tellen 1 2 3 ok!
Nu samen zingen : "Kaarsjes, kaarsjes, op de taart want het is feest vandaag!"
Samen moedigen we Giel aan om te blazen maar hij was zo snel dat de juf geen tijd had om een foto te maken. Dan nog maar een keer... Hoera! Gelukt!
Leuk om pakjes te mogen openmaken en alle ogen gericht op Giel. Wat zou erin zitten?
"Puzzels!" verklapte Giel nog voor hij de pakjes had opengemaakt, Wauw! We kregen maar liefst 2 dozen met puzzels. Giel had voor ons leuke puzzels gekozen van Maya en van de boerderij. Deze passen perfect binnen ons thema van volgende week!
Dankjewel, Giel en mama en papa voor de leuke puzzels. Mijn kapoentjes wilde ze meteen uit proberen maar dat moest nog even wachten want eerst gaan we verder met feesten. Nu mag Giel een geschenkje kiezen uit de cadeautjesdoos
en hij koos voor auto's! Veel rijplezier en wees voorzichtig Met veel plezier gingen we in de zaal zingen en dansen voor ons fuifnummer. Lang zal hij leven zongen we uit volle borst.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, Giel! Kusjes van ons allemaal.
We wilden Giel een mooie herinnering voor later meegeven en daarom maakten we een mooie tekening waarvan juf Carla een album maakte.
Daarna mochten we heerlijk smullen en drinken van al het lekkers.
Namiddag even de puzzels proberen
Giel krijgt zijn album met een dikke zoen. Smak!
Dankjewel, Giel voor de superleuke dag, veel plezier met Jules
Het zal zeker en vast een druk weekend worden voor Giel. Moederdag, schoolfeest en voor Jules zorgen. Daaaaag!
Vandaag grote werken in de perenklas! Alle kindjes van de perenklas hadden het vandaag super druk met het afwerken van hun geschenkje voor hun mama. Ook de juf was druk in de weer met het begeleiden van de verschillende activiteiten en daardoor het maken van foto's wat vergeten. Vandaar een zeer kort bericht met enkel foto's van ons hoekenspel en het oefenen van ons gedicht.
Ons lekker lang weekend is voorbij. Tijd om er weer in te vliegen. We hebben deze week heel wat werk voor de boeg. Een geschenkje maken voor moederdag en natuurlijk ook een mooie kaart. Niet te vergeten ons dansje oefenen voor het schoolfeest. Vandaag is Jonas het helpertje van de juf. Hij vertelt ons welke vriendjes er niet zijn, welke dag het is vandaag en of het een groot of een klein schooltje is.
Nu nog even aan elkaar onze belevenissen van het weekend vertellen en dan hebben we ons fruit gegeten zodat we extra veel vitamientjes hadden om bij meester Koen te gaan sporten. We zingen samen : " Hé, doe je mee want sport is fijn voor groot en klein." Vandaag leuke oefeningen met de bal.
Na de speelpauze een verhaal over Jan en zijn mama. "Lieve mama."
Jan en mama spelen verstoppertje. Jan ging mama zoeken achter het gordijn, in de kast, achter de deur maar hoe hij ook zocht hij kon ze niet vinden. Totdat mama weer naar beneden kwam en Jan zei : Mama waar was jij? Ik kon je niet vinden je mag nooit meer weggaan want je bent de liefste mama van de hele wereld en toen werd er flink geknuffeld. Ach, zo mooi, zo lief!
Nu gaan we met veel ijver aan de slag om onze liefste mama een mooi cadeau te kunnen geven op moederdag.
Namiddag hebben we ons fotoboek boven gehaald en mochten we om beurt vertellen over onze mama. Hoe heet mama, waar werkt mama, heeft ze lange haren of korte haren. Draagt mama een bril of niet? Soms kwam er van vertellen niet veel maar alle gezichtjes spraken boekdelen als ze de foto van hun mama gevonden hadden.
Spelen in de hoekjes :
We hebben ook voor de eerste keer ons gedicht geoefend maar we verklappen nog niets. Op de foto's beelden mijn kapoentjes het gedicht uit. Rara, mama's wat zeggen jullie hartendiefjes
Lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria!!
Oeps, juf Carla moet naar Hasselt voor een navorming over taalbeleid net nu Alfa jarig is. Maar geen probleem juf Davina wilde alle kindjes van de perenklas en de eendjesklas samen nemen en Alfa's verjaardag vieren. Mijn kapoentjes waren in spanning zou Alfa wel komen? Want hij was de afgelopen week niet op school wegens een kleine ingreep in het ziekenhuis. Natuurlijk wel want vandaag vieren we samen zijn verjaardag. hij is nu drie jaar en daarom werd hij vandaag in het zonnetje gezet.
Nadat hij zijn kroontje gepast had mocht Alfa 1-2-3 kaarsjes uitblazen. Hoera! dat verdient een applausje van al je vriendjes.
Uit onze cadeautjesdoos koos Alfa een ketting. Juf Davina heeft toch even gevraagd of hij niet liever iets anders wilde?
Maar nee hoor, Alfa was heel zeker hij wilde de ketting. Veel plezier ermee!
Dan was het tijd voor een dansje voor Alfa. We zongen uit volle borst : " Lang zal hij leven, lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria. Hiep, hiep, HOERA!"
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel en een dikke kus voor ons fuifnummer.
Nu nog een mooie tekening als leuke herinnering voor later.
En dan konden wij smullen van al het lekkers dat Alfa voor ons meebracht. Hmm!
Alfa kreeg zijn album van Lars met een dikke kus in naam van ons allemaal.
Fier met Jules op de buik is Alfa naar huis gegaan. Helemaal klaar om te genieten van een fijne logeerpartij met Jules.
Er is er één jarig vandaag! Deze morgen kon je duidelijk aan Mats merken dat het een speciale dag was want zijn oogjes fonkelden van trots. Geef toe, wachten duurt lang als je al héél lang uitkijkt naar deze dag. Maar vandaag mag Mats in het middelpunt van de belangstelling staan. Alles was aanwezig om er een fantastisch feest van te maken. Juf Carla had op voorhand het één en ander klaargezet zoals de verjaardagstoel, vlaggetjes, Jules met zijn logeerkoffer en natuurlijk de kroon, feestmuziek en kaarsjes. Even checken of het kroontje wel ok is, Hoeveel jaar worden we vandaag? en ... dan kon het feesten beginnen.
3 kaarsjes, op de zelfgebakken cake en koekjes.
Blazen maar, Mats!
Proficiat, Mats! alle kaarsjes zijn uit. Daarna het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Wauw!!! We kregen een prentenboek van Lotta. "Lotta en de regenboog!"
De juf vertelde meteen uit het nieuwe prentenboek van Mats.
Daarna mocht Mats zijn prentenboek in onze boekenkast zetten.
Dankjewel Mats, voor het mooie prentenboek. Nu mocht Mats een cadeautje kiezen uit de grote cadeautjesdoos van de juf.
Mats moest niet lang nadenken hij koos meteen voor autootjes.
"Lang zal hij leven in de gloria " zongen we in de zaal en terwijl dansten we ook nog voor ons fuifnummer.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, Mats en een dikke kus.
We wilden Mats een mooie herinnering voor later meegeven en daarom maakten we een mooie tekening waarvan juf Carla een album maakte.
En dan smullen van al het lekkers dat Mats voor ons meebracht. We mochten proeven van de heerlijke cake en ook van de koeken. We kregen ook een lekker appelsiensapje of appelsap om te drinken.
Mats kreeg zijn album van Jonas samen met een klinkende zoen.
Zo nu is hij er helemaal klaar voor om verder te vieren samen met vriendje Jules. Veel plezier samen.
Vandaag was het Mats zijn beurt om de kalenders in orde te brengen. Eerst alle kentekens op een rijtje leggen en dan tellen hoeveel vriendjes er niet zijn vandaag. Maar ook nog vertellen welke dag het vandaag is en of het een klein of groot schooltje is vandaag.
Tijdens onze praatronde vertellen Juul en Giel over de grote tekening die zij maakten. Op papier van de bureau van de papa van Juul???
Opeens dook bijtje zoem weer op! Zij had weer zin om te prikken en vond meteen enkele bereidwillige slachtoffers, lachen, gieren, brullen.
Bijtje Zoem wilde ook kleine Jules prikken! Gelukkig kon grote Juul hem nog net op tijd redden.
Vandaag gaan we verder met schrijfdansen want nog niet iedereen kwam aan de beurt.
Ook poppenkastspelen wilden mijn kapoentjes nog eens doen.
"Het is tijd om fruit te eten" zegt de juf. Ik heb een koekje bij roept iemand. Oeps dat is waar ook! Vrijdag is koekjesdag en natuurlijk ook tandenpoetsen.
Na de speeltijd een verhaal van Jules in de tuin. Jules geniet in de tuin. Hij kijkt naar de lucht, de wolken, hij ruikt aan de bloemen en luistert naar de vogels. Maar dan valt er plots een druppel op zijn been. Rara... wat zou dat toch zijn?!?
Na het verhaal wist Giel te vertellen dat zijn kaka bruin is en niet wit zoals de kaka van de vogels.
Goed opgemerkt Giel!
Namiddag doen we verder met schrijfdans. Hier kruipt heel wat tijd in omdat we de kleuters echt de tijd willen geven om de grote schrijfbewegingen goed te oefenen.
Om onze week goed af te sluiten speelt de juf TIK TAK
Puzzeldeurtjes
Schuivende bekers
Dansende penselen
Boetseren : een lentebloem.
Een toren bouwen en er bovenop een bloempot met bloem.
Een vlinder en een bloem
Bijtje Zoem zoekt een echte bloem!
Jules en Katrien spelen verstoppertje. Aan het eind krijgt Katrien een bloem van Jules en hij krijgt een zoen.
Vandaag vertelde Lars over de logeerpartij van kleine Jules bij hem thuis. Zo zijn we te weten gekomen dat spaghetti het lievelingseten is van Lars en dat Jules in Lars' vliegtuig heeft mogen zitten. Het is een groot vliegtuig dat de opa van Lars speciaal voor hem gebouwd heeft. Wauw! Zo mooi!
Hoera, juf Carla gaat poppenkast spelen. Eerst natuurlijk Jan Klaassen roepen want hij opent de gordijntjes.
Joris wilde graag buiten spelen in het zonnetje samen met Katrien. Maar helaas Katrien had geen tijd zij moest nog zorgen voor een cadeautje voor de verjaardag van haar oma. Dus speelde Joris dan maar alleen. Plots zag Joris een mooi bloempje staan en bedacht dat hij iemand blij kon maken, maar wie? Nijntje konijntje, of Knorretje misschien, of kikker misschien, of eend ?
Nee niemand kreeg het bloempje want niemand wilde er goed voor zorgen. Toen kwam Katrientje terug en zij was zeer verdrietig omdat zij geen gepast cadeautje gevonden had. Maar Katrientje wil je misschien dit bloempje om aan oma te geven? Dat is een goed idee want oma ziet graag bloemetjes. Dus eind goed, al goed!
Wie nog niet de kans had, om lentebloemen te ontwerpen, mocht aan de slag in onze creahoek.
Spelen in de andere hoekjes :
Juf wij willen ook poppenkast spelen! Ok, geen probleem. Even de poppenkastpoppen bovenhalen en spelen maar.
Na de speeltijd zijn we gaan sporten met meester Koen. Helaas slechts één foto die een beetje duidelijk is. Mijn kapoentjes bewegen te snel en daarom wazige foto's.
Namiddag peuterschrijfdans.
Schrijfdans is een programma, dat kinderen "leert schrijven" vanuit hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen zwier en zwaai. Met allerlei materialen zoals, lijm, scheerschuim, badschuim, verf, wascokrijtjes, krijt, stiften, enz...ervaren kinderen hoe ze op een plezierige manier schrijf-motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen. Schrijven, schrijftekenen of voor de allerjongsten schrijbelen worden begeleid door muziek. In de speelzaal oefenen we eerst de bewegingen in de lucht, daarna in de klas op (vandaag) een plexiplaat. Na afloop nemen we een afdruk op papier.
In de klas nog even demonstreren
en dan zelf aan de slag ...
Na de laatste speelpauze beluisteren we voor de eerste keer ons liedje voor het schoolfeest. Spannend!!!
We gaan ook al even in de zaal om enkele bewegingen uit te testen. Maar meer gaan we nog niet verklappen.
Juf heeft ook al uitgelegd hoe we ons gaan verkleden. We verklappen niets maar mijn kapoentjes zien het zitten. Kijk maar naar de tevreden gezichtjes.
Hoera, Angelique is genezen en kan vandaag voor de eerste keer naar het perenklasje komen.
Nadat we onze kalenders in orde gebracht hadden keken we samen naar een grote vertelprent van Jules in de tuin.
Om haar kapoentjes aan te zetten om goed te kijken heeft de juf detailfoto's gemaakt van de prent. Om beurt kijken mijn kapoentjes op de i-pad naar een foto en zoeken waar het detail op de grote prent staat. Wauw, het ging super goed dat had de juf eerlijk gezegd niet verwacht.
Nu even spelen in de hoeken, terwijl gaat juf Carla samen met Angelique de verschillende hoekjes bekijken.
Als het tijd is voor ons Tutti-Frutti-moment ontdekken we dat we vandaag mandarijntjes gaan eten. Verschillende kapoentjes roepen meteen "Ik lust dat niet!" maar ze willen wel allemaal helpen met schillen. Als alles geschild is probeert de juf hen te motiveren om toch te proeven. Helaas is het niet gelukt om iedereen te motiveren om toch te proeven. Jammer maar helaas!
Na de speeltijd wil de juf een "Lentewandeling maken." Zij wil samen met haar kapoentjes ontdekken dat de natuur, in de lente, aan het veranderen is. De bloesems bekijken, luisteren naar de vogeltjes die fluiten, bloempjes plukken, enz... De juf had daarom enkele spulletjes klaargezet om hen te helpen focussen op lenteverschijnselen zoals : een verrekijker, een loep, insectenpotjes met vergrootglas, een mini-telescoop en een fototoestel.
Alles even laten zien in de klas en hen geruststellen dat we allemaal eens door de verrekijker mogen kijken en ook een foto mogen maken, enz...
Nu op stap.
Het eerste waar hun aandacht naar uitging was ... nee geen lenteding Maar wel Fleur die riep :" dat is mijn huis!" Ja! Inderdaad in de tuin van de mama en papa van Fleur staat " het huis " van Fleur.
Maar toen we ons omdraaiden zagen we een grote boom met mooie roze bloesems. Meteen werd de verrekijker en het fototoestel bijgehaald.
Fotograaf Lars maakte deze foto :Arrow:
Goed gedaan, Lars! Wie wil eens door de verrekijker kijken? Ik, ik, ik, om beurt dus
Zo ging onze wandeling verder, met super enthousiaste peuters die op ontdekking zijn ... niet naar natuurverschijnselen maar wel naar "hoe kijk ik door de verrekijker, wat zie ik door de periscoop, wat zie ik door de loep en hoe maak ik een foto. Oeps, juf Carla dit was niet echt de bedoeling maar wel zeer leerrijk.
Deze foto's van ons werden gemaakt door Jonas
en wij maakten deze van Jonas.
Juf Gina en haar kleuters zagen (of hoorden ons ) en kwamen aan het raam piepen. Lyana nam de foto.
Ook fotograaf Juul kan mooie foto's maken.
Terwijl juf Carla vertelde over het weerhuisje maakte Fleur deze foto.
Weer in de klas wilden we tot rust komen maar we hadden niet op bijtje Zoem gerekend.
Zij wilde weer graag kindjes prikken.
Om haar af te leiden hebben we samen haar liedje gezongen. Zoem, zoem, zoem, zoem een bijtje zoekt een bloem. Een bijtje zoekt een honingbloem, zoem, zoem, zoem!
Nu is het alweer tijd om naar huis te gaan. Wat vliegt de tijd! Geniet van je vrije namiddag, ( helaas niet voor de juffrouwen van "De Eik", want wij hebben navorming) en tot morgen!
Deze morgen vertelde Jules fier dat hij iets meebracht voor juf Carla. Maar hij wilde niet zeggen wat. Maar op één twee drie hadden mijn kapoentjes de verrassing gevonden. Een vaas met bloemen uit de tuin van Jules.
We vertelden over de kleur van de bloemen, de vorm, en de delen van de bloem.
We vonden ook nog bloemen op andere plaatsen. Zo toonde Fleur de bloemen op haar sandalen.
Nu stelde de juf voor om bloemen te stempelen. Ja hoor iederéén was akkoord. We bespraken eerst wat we allemaal nodig hebben. Zoals papier, stempelkussens en verschillende vormen zoals : een cirkel, een ovaal, een ster, enz...
Nu gaan we aan het werk in onze hoekjes :
Na de speeltijd dook er plots een ongenode gast onze klas binnen.
Bijtje Zoem, zij was op zoek naar bloemen en vloog richting de sandalen van Fleur.
Neeee!!! Bijtje Zoem dat zijn geen echte bloemen. Daar zijn echte bloemen.
Juf Carla zong een nieuw liedje terwijl bijtje Zoem zich tegoed deed aan het stuifmeel van de bloemen.
Zoem, zoem, zoem, zoem, een bijtje zoekt een bloem. Een bijtje zoekt een honingbloem, zoem, zoem, zoem.
Maar bijtje Zoem was nog niet tevreden zij wilde ook heel graag kindjes prikken. Neee!!! Gelukkig prikte bijtje Zoem enkel de kindjes die het leuk vonden. Oef!
Namiddag ontdekten mijn kindjes zelf dat beertje "Bruin" te warme kleren aan had. Dus doen we de warme trui en lange broek uit en trekken we hem een t-shirt en korte broek aan. Om het helemaal af te maken krijgt hij ook nog een leuk petje.
Nu weer verder werken :
Om af te sluiten een geheugenspelletje : " Wat is er weg!"
En plots was bijtje Zoem er weer! Weer op zoek naar kindjes om te prikken. Gelukkig waren er nu al wat meer kindjes die het zagen zitten om geprikt te worden.
Sorry, dit bericht wat aan de late kant maar Omi Carla is na schooltijd eerst gaan wandelen met haar kleindochter = Quality-time
De vakantie is voorbij maar de juf had deze morgen niet de indruk dat haar kapoentjes het erg vonden. Wat waren ze blij om elkaar terug te zien. Vandaag ook nieuwe vriendjes in onze perenklas. Wout en Yinthe!
Eigenlijk zijn er 3 nieuwe vriendjes maar helaas is Angelique ziek en kon er vandaag nog niet bij zijn. Hopelijk is ze snel weer beter en kunnen we ook met haar kennismaken.
Tijdens onze praatronde hadden veel kindjes heel veel te vertellen over hun belevenissen tijdens de vakantie. Juf Carla is veel te weten gekomen zo zijn verschillende kapoentjes naar de "Brommelmarkt" geweest, iemand is met het iegtuig op vakantie geweest. Ook de zee is druk bezocht door de kapoentjes van de perenklas. Oei, is het al zo laat dan maar snel ons fruit eten want om 9u30 is meester Leroy daar om met ons te sporten.
Eerst groeten we de sport-vriend van meester Leroy, high-five Benny!
En dan leggen we een kruipparcours af. Zelfs onze nieuwelingen deden enthousiast mee.
Tot slot mogen we even kijken naar de grote want zij zijn hun dansje voor het schoolfeest aan het leren.
Wie wil er eens dansen? Sommige kapoentjes mogen een dansje doen met de meester.
Na de speeltijd wilde de juf een verhaal vertellen maar kleine Jules begon te zeuren dat hij veel te warm had. Hoe kan dat nu? Staat de verwarming te hoog? Even voelen ... nee hoor die staat uit. Kijk eens naar de kleren van Jules.
Veel te warm, Jules had zijn dikke winter trui nog aan. Oei, oei, snel een t-shirt en korte broek. Veel beter!
Nu aandachtig luisteren naar het verhaal van "Het rode gietertje"
Wim heeft een rood gieter gekregen en het is warm. Wie heeft er dorst? De dieren willen helemaal niets drinken. Maar dan ziet Wim dat de bloemen er wel heel slap bijhangen. Zíj hebben pas dorst. Wim giet z'n gietertje leeg en ze fleuren er zienderogen van op.
Nu spelen in de hoekjes :
Deze middag hebben we in de klas gegeten, super gezellig,
Namiddag eerst flink drinken want van spelen krijgen we dorst.
We spelen in de hoekjes :
Om af te sluiten nog even onze telcapaciteiten oefenen. 1. Gooien met de dobbelsteen. 2. Stippen tellen. 3. Evenveel bloempjes tellen en in het gras leggen.
Tot slot leggen we de bloemen per kleur.
Zo, dat waren onze activiteiten van vandaag. Morgen zijn we er weer, bye, bye, lentekindjes.
Lieve perenklasvriendjes, Nog heel even geduld en dan kunnen we weer samen spelen! We krijgen zelfs versterking van drie nieuwe vriendjes nl. : Angelique, Wout en Yinthe. Wij hopen dat ze zich snel thuis zullen voelen in ons perenklasje.
Geniet nog van het weekend en tot maandag! Juf Carla, xxx
Aha, daar zijn onze jarige vriendjes met de twee Juleskes. Was het logeerpartijtje leuk? Ja, hoor! Liana en Thibo hadden heel veel te vertellen.
We waren gezellig aan het babbelen toen de kindjes van juf Gina en juf Patricia ons kwamen roepen. Zij hadden reeds eitjes zien hangen dus was het tijd om onze mandjes te gaan zoeken. We doen onze jassen aan en wachten even totdat iedereen klaar is.
Waar hebben jullie een ei zien hangen? Hier bij ons poortje. Ok dan moeten we langs hier vertrekken.
Het tweede ei vinden we op de achterruit van een auto. Zouden onze paasmandjes in de koffer liggen? Néé!
Zo vinden we ei na ei maar nog geen mandjes ... Maar na het gele ei hadden we eindelijk onze mandjes gevonden.
De paashaas had wel alle mandjes door elkaar gezet
Dus moesten wij op zoek gaan naar ons eigen mandje
Amai, na zoveel opwinding kunnen we wat rust gebruiken. Ideaal moment om het prentenboek van Thibo te vertellen.
Wat een leuk boek over dierenpapa's en hun jongen.
Het is een prentenboek met flapjes dus mogen we om beurt een flapje openen maar de jarigen eerst natuurlijk.
Nu mogen Liana en Thibo hun boekje in de boekenkast plaatsen.
Namiddag verwelkomen wij Yinthe. Lieve Yinthe, wij wensen je welkom in onze perenklas.
Yinthe mocht ook een kenteken kiezen. Zij koos de vlinder.
Juf Carla speelt Tik Tak in het thema Pasen. Joepie! hoort de juf
Een ei met stipjes danst van het ene doosje naar het andere totdat het een doosje vond met dezelfde kleur : rood!
Een eendjespuzzel maken
Emoe hoort gekakel. Wat doet Kaatje kip nu? Ze legt een ei.
Schuivende bekers en een paasei.
Dansende penselen schilderen een kuiken.
Puzzeldeurtjes met er achter de paashaas en een kruiwagen vol met eieren.
Een toren bouwen met er bovenop een kuiken.
Een groot ei met geluid, wat zit erin? Een kleiner ei met geluid. Wat zit erin? Een nog kleiner ei met geluid. Wat zit erin? Een heel klein eitje met een kuikentje
De dansende schaar knipt een haasjesslinger.
Tot slot de paashaas die eitjes rondstrooit en Jules mag ze zoeken.
En dan zijn we klaar om aan onze paasvakantie te beginnen.
Van alle snoezige paashaasjes van de perenklas een fijne vakantie gewenst, met héél véél paaseitjes!!!
Donderdagnamiddag zijn we samen naar het secretariaat geweest om een heel belangrijk telefoontje te doen ... naar de "Paashaas." Eerst verzamelen in de zaal met onze mandjes.
Natuurlijk nemen we ook de mandjes mee van onze afwezige klasgenootjes.
Oei, oei, even paniek want Janneke de wind blaast onze schuimpjes die in ons mandje lagen, om de val van de eitjes te breken, weg!
"Niet erg hoor!" Roept de juf snel als ze merkt haar kapoentjes in paniek raken, de juf heeft nog schuimpjes. Oef, gelukkig zie je ze denken.
We zetten onze mandjes in de hall neer en gaan dan richting secretariaat om te telefoneren.
Maar eerst even overleggen wat we allemaal gaan zeggen tegen de paashaas.
Clairke draait het nummer : oooo / oo oo oo
Hallo, spreek ik met meneer de paashaas? Opeens is het muisstil ...
Wij zijn de kinderen van " De Eik" en wij hebben ons best gedaan om mooie paasmandjes te maken ... Is het mogelijk om morgen langs te komen?
Nu is het bang afwachten of de paashaas zal langskomen. Zo spannend!