Hoera, Angelique is genezen en kan vandaag voor de eerste keer naar het perenklasje komen.
Nadat we onze kalenders in orde gebracht hadden keken we samen naar een grote vertelprent van Jules in de tuin.
Om haar kapoentjes aan te zetten om goed te kijken heeft de juf detailfoto's gemaakt van de prent. Om beurt kijken mijn kapoentjes op de i-pad naar een foto en zoeken waar het detail op de grote prent staat. Wauw, het ging super goed dat had de juf eerlijk gezegd niet verwacht.
Nu even spelen in de hoeken, terwijl gaat juf Carla samen met Angelique de verschillende hoekjes bekijken.
Als het tijd is voor ons Tutti-Frutti-moment ontdekken we dat we vandaag mandarijntjes gaan eten. Verschillende kapoentjes roepen meteen "Ik lust dat niet!" maar ze willen wel allemaal helpen met schillen. Als alles geschild is probeert de juf hen te motiveren om toch te proeven. Helaas is het niet gelukt om iedereen te motiveren om toch te proeven. Jammer maar helaas!
Na de speeltijd wil de juf een "Lentewandeling maken." Zij wil samen met haar kapoentjes ontdekken dat de natuur, in de lente, aan het veranderen is. De bloesems bekijken, luisteren naar de vogeltjes die fluiten, bloempjes plukken, enz... De juf had daarom enkele spulletjes klaargezet om hen te helpen focussen op lenteverschijnselen zoals : een verrekijker, een loep, insectenpotjes met vergrootglas, een mini-telescoop en een fototoestel.
Alles even laten zien in de klas en hen geruststellen dat we allemaal eens door de verrekijker mogen kijken en ook een foto mogen maken, enz...
Nu op stap.
Het eerste waar hun aandacht naar uitging was ... nee geen lenteding Maar wel Fleur die riep :" dat is mijn huis!" Ja! Inderdaad in de tuin van de mama en papa van Fleur staat " het huis " van Fleur.
Maar toen we ons omdraaiden zagen we een grote boom met mooie roze bloesems. Meteen werd de verrekijker en het fototoestel bijgehaald.
Fotograaf Lars maakte deze foto :Arrow:
Goed gedaan, Lars! Wie wil eens door de verrekijker kijken? Ik, ik, ik, om beurt dus
Zo ging onze wandeling verder, met super enthousiaste peuters die op ontdekking zijn ... niet naar natuurverschijnselen maar wel naar "hoe kijk ik door de verrekijker, wat zie ik door de periscoop, wat zie ik door de loep en hoe maak ik een foto. Oeps, juf Carla dit was niet echt de bedoeling maar wel zeer leerrijk.
Deze foto's van ons werden gemaakt door Jonas
en wij maakten deze van Jonas.
Juf Gina en haar kleuters zagen (of hoorden ons ) en kwamen aan het raam piepen. Lyana nam de foto.
Ook fotograaf Juul kan mooie foto's maken.
Terwijl juf Carla vertelde over het weerhuisje maakte Fleur deze foto.
Weer in de klas wilden we tot rust komen maar we hadden niet op bijtje Zoem gerekend.
Zij wilde weer graag kindjes prikken.
Om haar af te leiden hebben we samen haar liedje gezongen. Zoem, zoem, zoem, zoem een bijtje zoekt een bloem. Een bijtje zoekt een honingbloem, zoem, zoem, zoem!
Nu is het alweer tijd om naar huis te gaan. Wat vliegt de tijd! Geniet van je vrije namiddag, ( helaas niet voor de juffrouwen van "De Eik", want wij hebben navorming) en tot morgen!
Deze morgen vertelde Jules fier dat hij iets meebracht voor juf Carla. Maar hij wilde niet zeggen wat. Maar op één twee drie hadden mijn kapoentjes de verrassing gevonden. Een vaas met bloemen uit de tuin van Jules.
We vertelden over de kleur van de bloemen, de vorm, en de delen van de bloem.
We vonden ook nog bloemen op andere plaatsen. Zo toonde Fleur de bloemen op haar sandalen.
Nu stelde de juf voor om bloemen te stempelen. Ja hoor iederéén was akkoord. We bespraken eerst wat we allemaal nodig hebben. Zoals papier, stempelkussens en verschillende vormen zoals : een cirkel, een ovaal, een ster, enz...
Nu gaan we aan het werk in onze hoekjes :
Na de speeltijd dook er plots een ongenode gast onze klas binnen.
Bijtje Zoem, zij was op zoek naar bloemen en vloog richting de sandalen van Fleur.
Neeee!!! Bijtje Zoem dat zijn geen echte bloemen. Daar zijn echte bloemen.
Juf Carla zong een nieuw liedje terwijl bijtje Zoem zich tegoed deed aan het stuifmeel van de bloemen.
Zoem, zoem, zoem, zoem, een bijtje zoekt een bloem. Een bijtje zoekt een honingbloem, zoem, zoem, zoem.
Maar bijtje Zoem was nog niet tevreden zij wilde ook heel graag kindjes prikken. Neee!!! Gelukkig prikte bijtje Zoem enkel de kindjes die het leuk vonden. Oef!
Namiddag ontdekten mijn kindjes zelf dat beertje "Bruin" te warme kleren aan had. Dus doen we de warme trui en lange broek uit en trekken we hem een t-shirt en korte broek aan. Om het helemaal af te maken krijgt hij ook nog een leuk petje.
Nu weer verder werken :
Om af te sluiten een geheugenspelletje : " Wat is er weg!"
En plots was bijtje Zoem er weer! Weer op zoek naar kindjes om te prikken. Gelukkig waren er nu al wat meer kindjes die het zagen zitten om geprikt te worden.
Sorry, dit bericht wat aan de late kant maar Omi Carla is na schooltijd eerst gaan wandelen met haar kleindochter = Quality-time
De vakantie is voorbij maar de juf had deze morgen niet de indruk dat haar kapoentjes het erg vonden. Wat waren ze blij om elkaar terug te zien. Vandaag ook nieuwe vriendjes in onze perenklas. Wout en Yinthe!
Eigenlijk zijn er 3 nieuwe vriendjes maar helaas is Angelique ziek en kon er vandaag nog niet bij zijn. Hopelijk is ze snel weer beter en kunnen we ook met haar kennismaken.
Tijdens onze praatronde hadden veel kindjes heel veel te vertellen over hun belevenissen tijdens de vakantie. Juf Carla is veel te weten gekomen zo zijn verschillende kapoentjes naar de "Brommelmarkt" geweest, iemand is met het iegtuig op vakantie geweest. Ook de zee is druk bezocht door de kapoentjes van de perenklas. Oei, is het al zo laat dan maar snel ons fruit eten want om 9u30 is meester Leroy daar om met ons te sporten.
Eerst groeten we de sport-vriend van meester Leroy, high-five Benny!
En dan leggen we een kruipparcours af. Zelfs onze nieuwelingen deden enthousiast mee.
Tot slot mogen we even kijken naar de grote want zij zijn hun dansje voor het schoolfeest aan het leren.
Wie wil er eens dansen? Sommige kapoentjes mogen een dansje doen met de meester.
Na de speeltijd wilde de juf een verhaal vertellen maar kleine Jules begon te zeuren dat hij veel te warm had. Hoe kan dat nu? Staat de verwarming te hoog? Even voelen ... nee hoor die staat uit. Kijk eens naar de kleren van Jules.
Veel te warm, Jules had zijn dikke winter trui nog aan. Oei, oei, snel een t-shirt en korte broek. Veel beter!
Nu aandachtig luisteren naar het verhaal van "Het rode gietertje"
Wim heeft een rood gieter gekregen en het is warm. Wie heeft er dorst? De dieren willen helemaal niets drinken. Maar dan ziet Wim dat de bloemen er wel heel slap bijhangen. Zíj hebben pas dorst. Wim giet z'n gietertje leeg en ze fleuren er zienderogen van op.
Nu spelen in de hoekjes :
Deze middag hebben we in de klas gegeten, super gezellig,
Namiddag eerst flink drinken want van spelen krijgen we dorst.
We spelen in de hoekjes :
Om af te sluiten nog even onze telcapaciteiten oefenen. 1. Gooien met de dobbelsteen. 2. Stippen tellen. 3. Evenveel bloempjes tellen en in het gras leggen.
Tot slot leggen we de bloemen per kleur.
Zo, dat waren onze activiteiten van vandaag. Morgen zijn we er weer, bye, bye, lentekindjes.
Lieve perenklasvriendjes, Nog heel even geduld en dan kunnen we weer samen spelen! We krijgen zelfs versterking van drie nieuwe vriendjes nl. : Angelique, Wout en Yinthe. Wij hopen dat ze zich snel thuis zullen voelen in ons perenklasje.
Geniet nog van het weekend en tot maandag! Juf Carla, xxx
Aha, daar zijn onze jarige vriendjes met de twee Juleskes. Was het logeerpartijtje leuk? Ja, hoor! Liana en Thibo hadden heel veel te vertellen.
We waren gezellig aan het babbelen toen de kindjes van juf Gina en juf Patricia ons kwamen roepen. Zij hadden reeds eitjes zien hangen dus was het tijd om onze mandjes te gaan zoeken. We doen onze jassen aan en wachten even totdat iedereen klaar is.
Waar hebben jullie een ei zien hangen? Hier bij ons poortje. Ok dan moeten we langs hier vertrekken.
Het tweede ei vinden we op de achterruit van een auto. Zouden onze paasmandjes in de koffer liggen? Néé!
Zo vinden we ei na ei maar nog geen mandjes ... Maar na het gele ei hadden we eindelijk onze mandjes gevonden.
De paashaas had wel alle mandjes door elkaar gezet
Dus moesten wij op zoek gaan naar ons eigen mandje
Amai, na zoveel opwinding kunnen we wat rust gebruiken. Ideaal moment om het prentenboek van Thibo te vertellen.
Wat een leuk boek over dierenpapa's en hun jongen.
Het is een prentenboek met flapjes dus mogen we om beurt een flapje openen maar de jarigen eerst natuurlijk.
Nu mogen Liana en Thibo hun boekje in de boekenkast plaatsen.
Namiddag verwelkomen wij Yinthe. Lieve Yinthe, wij wensen je welkom in onze perenklas.
Yinthe mocht ook een kenteken kiezen. Zij koos de vlinder.
Juf Carla speelt Tik Tak in het thema Pasen. Joepie! hoort de juf
Een ei met stipjes danst van het ene doosje naar het andere totdat het een doosje vond met dezelfde kleur : rood!
Een eendjespuzzel maken
Emoe hoort gekakel. Wat doet Kaatje kip nu? Ze legt een ei.
Schuivende bekers en een paasei.
Dansende penselen schilderen een kuiken.
Puzzeldeurtjes met er achter de paashaas en een kruiwagen vol met eieren.
Een toren bouwen met er bovenop een kuiken.
Een groot ei met geluid, wat zit erin? Een kleiner ei met geluid. Wat zit erin? Een nog kleiner ei met geluid. Wat zit erin? Een heel klein eitje met een kuikentje
De dansende schaar knipt een haasjesslinger.
Tot slot de paashaas die eitjes rondstrooit en Jules mag ze zoeken.
En dan zijn we klaar om aan onze paasvakantie te beginnen.
Van alle snoezige paashaasjes van de perenklas een fijne vakantie gewenst, met héél véél paaseitjes!!!
Donderdagnamiddag zijn we samen naar het secretariaat geweest om een heel belangrijk telefoontje te doen ... naar de "Paashaas." Eerst verzamelen in de zaal met onze mandjes.
Natuurlijk nemen we ook de mandjes mee van onze afwezige klasgenootjes.
Oei, oei, even paniek want Janneke de wind blaast onze schuimpjes die in ons mandje lagen, om de val van de eitjes te breken, weg!
"Niet erg hoor!" Roept de juf snel als ze merkt haar kapoentjes in paniek raken, de juf heeft nog schuimpjes. Oef, gelukkig zie je ze denken.
We zetten onze mandjes in de hall neer en gaan dan richting secretariaat om te telefoneren.
Maar eerst even overleggen wat we allemaal gaan zeggen tegen de paashaas.
Clairke draait het nummer : oooo / oo oo oo
Hallo, spreek ik met meneer de paashaas? Opeens is het muisstil ...
Wij zijn de kinderen van " De Eik" en wij hebben ons best gedaan om mooie paasmandjes te maken ... Is het mogelijk om morgen langs te komen?
Nu is het bang afwachten of de paashaas zal langskomen. Zo spannend!
Deze morgen na de kalenders mocht Lars vertellen over zijn dagje met vriendje Jules. Zijn blinkende oogjes spraken boekdelen.
Vandaag nog een keertje feest! Joepie! En er is niet één vriendje jarig maar wel twee vriendjes. Onze tweeling Liana en Thibo. Deze morgen kon je duidelijk aan hen beide merken dat het een speciale dag was want hun oogjes fonkelden van trots. Klas versieren, alles uitpakken en klaarzetten en dan kon het feesten beginnen.
Eerst het kroontje passen en eens in de spiegel kijken hoe goed het kroontje ons staat.
Dan eventjes een hulplijn (vingers) inschakelen om te weten hoeveel jaar ze worden en dat is euh ... 3!
Oh! Wauw, wat een mooie slagroomtaarten! Dankjewel aan de opa van Liana en Thibo want hij heeft de 2 gateaux zelfgebakken.
Dus 3 kaarsjes op elke feesttaart en die mochten Liana en Thibo uitblazen na het zingen van "Kaarsjes op de taart want het is feest vandaag."
Daarna het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Waw!!! We kregen zelfs twee cadeautjes. Van Liana kregen we het boekje :" Mama kwijt." en van Thibo :" Hoger papa."
De juf heeft meteen één verhaaltje verteld.
Vandaag hebben we helaas geen tijd voor het tweede prentenboek maar morgen gaat de juf het zeker vertellen. Mama en papa, wij zeggen nu al dankjewel voor de mooie prentenboeken.
Toen mochten zij op hun beurt een pakje kiezen uit de cadeautjesdoos. Thibo heeft eventjes getwijfeld maar koos dan voor auto's. Liana wist het meteen toen de doos openging : zij koos voor waterverf.
Veel plezier! " Lang zullen ze leven..." zongen we in de zaal en terwijl dansten we ook nog voor onze 2 fuifnummers.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij... dat er iemand jarig is en dat ben jij. (jullie) Kriebel, kriebel, kriebel, GELUKKIGE VERJAARDAG Liana en Thibo!
Nu nog een mooie tekening maken voor in het verjaardagalbum, een leuke herinnering voor later. Natuurlijk maken we 2 albums voor elk ééntje.
En dan mochten wij lekker smullen en drinken van al het lekkers dat onze jarige vriendjes voor ons meebrachten. Hmm, dat smaakt!
Aan het einde van de voormiddag kregen onze jarigen hun album van een vriendje met een dikke smakkerd. Vermits wij toen net aan het sporten waren heeft de juf, toen de albums klaar waren, ze naar de sportzaal gebracht.
Deze middag na de boterhammen gingen Liana en Thibo naar huis samen met Jules en Jules.
Deze morgen waren we allemaal vol spanning aan het wachten op ons jarig vriendje, Lars.
Gepakt en gezakt kwam hij vrolijk binnen. Nu kon het feesten beginnen! We gingen meteen van start met onze jarige, op de verjaardagstoel, in het middelpunt van de belangstelling te zetten.
Dan mocht Lars zijn kroon bewonderen in de spiegel, samen met Jules natuurlijk.
Alles uitpakken en wat voor lekkers bracht Lars mee? Hmm, pannenkoeken, en een heuse tap!
Nee hoor, geen biertap maar een appelsaptap Lars liet ons zien hoeveel kaarsjes er op de pannenkoekentaart moeten. Samen tellen : 1-2-3 vingertjes dus ook 1-2-3 kaarsjes.
Toen zongen we samen "Kaarsjes, kaarsjes op de taart want het is feest vandaag, kaarsjes, kaarsjes op de taart blaas nu blaas nu maar!" Oeps, Lars was veel te snel met blazen en de juf was veel te laat om een foto te maken dus doen we het nog een keer. Juf hou je klaar!
Ja, gelukt! BRAVO voor Lars. Lars bracht ook een cadeautje mee voor de klas en we waren natuurlijk zeer nieuwsgierig ...
Oh, een prentenboek van Lotta! Dankjewel Lars hier zullen we nog veel plezier aan beleven.
De juf las voor uit het prentenboek wat waren ze aandachtig
Lars mag het prentenboek in onze klasbibliotheek plaatsen.
Nu mocht Lars een geschenkje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf. Hij koos auto's. Veel rijplezier maar wees voorzichtig.
In de grote zaal gingen wij zingen en dansen voor ons fuifnummer. Lang zal hij leven, Hoera!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, kriebel, Lars en ook een dikke zoen.
De jarige krijgt van ons een album met een tekening van elk klasgenootje als een mooie herinnering voor later.
Daarna trakteerde Lars ons op pannenkoeken met suiker of siroop en appelsap. Hmm, dat smaakt. Superlekker!
Voor we naar huis gingen kreeg Lars zijn album van Liana samen met een klinkende zoen in naam van ons allemaal.
En dan het moment waarop elke jarige wacht het meekrijgen van Jules voor een geweldige logeerpartij.
Dank voor het leuk feestje Lars en natuurlijk ook mama en papa. Veel plezier met Jules, wij hopen morgen jullie avonturen te horen.
Deze morgen mochten we aanschuiven aan het paasontbijt. Net zoals de grote mensen doen, namen we eerst een kijkje wat er allemaal te krijgen was. We konden kiezen uit cornflakes ( één vriendje noemde het chips ), chocobroodjes, sandwich, plopworst, confituur, enz... en natuurlijk ook eitjes. We zijn zeer flink geweest! De juf was blij want we hadden het op voorhand eventjes over de etiquette en tafelmanieren gepraat net zoals bij "Komen eten" Mijn peutertjes hebben zich voorbeeldig gedragen en goed gegeten.
Voor de cuisson van het ontbijt een dikke 10 Voor sfeer en gezelligheid een dikke 10
Nu maar eerst in onze hoekjes spelen want we hebben lang genoeg stilgezeten.
We helpen de paashaas door eitjes groot en klein in zijn kruiwagen te plakken.
Na de speeltijd zijn we gestart met het leren van een nieuw liedje over paaseitjes. Eén vriendje mocht zich verkleden als paashaas en schilderde stipjes op een groot ei terwijl zong de juf : " Rode stippen op een ei en een mooie strik erbij. Ik heb een ei voor jou en een ei voor mij. Welke kleur kies jij?"
Namiddag oefenen we onze kleurenkennis nog eens met behulp van ons nieuw lied. We zingen samen het lied en één vriendje mag dan een eitje kiezen en op een eierdopje zetten.
Voor het naar huis gaan mochten we nog een stukje chocolade proeven.
Het weekend is weer voorbij en voor Fleur was het een heel druk maar reuzefijn weekend, samen met Jules natuurlijk! Ze kon er ons alles over vertellen dankzij de leuke foto's in het verjaardagmapje. Dankjewel, mama en papa van Fleur.
Na de praatronde en de fruitronde... Tijd om te sporten met meester Leroy.
Weer in de klas lag er een boekje van Anna op ons te wachten.
Vandaag is het Pasen. Anna komt snel haar bed uit want ze weet dat de paashaas dan chocolade-eitjes verstopt heeft. Haar broertje Lars is ook al wakker dus gaan ze samen op zoektocht. In de woonkamer staan twee mandjes klaar en dan beginnen ze te zoeken. Lars vindt al snel een ei, waar hij een grote hap uit neemt. Anna probeert hem duidelijk te maken dat hij eerst moet rapen en dan pas eten. Als ze in de tuin gaan zoeken, vinden ze een mooie grote paashaas van chocolade. Anna bijt een stukje uit zijn oor en Lars volgt haar voorbeeld. Maar dan laat hij de paashaas vallen. Wenend loopt Anna naar binnen maar mama heeft een oplossing: ze maakt er lekkere chocolademelk van. Dat smaakt.
Na het verhaal haalde juf Carla paaseitjes boven. Ze had deze reeds van de paashaas gekregen om al eens te proeven. Maar eerst vergelijken wij de kleur, vorm en natuurlijk ook de smaak, hmm lekker!
Nu aan het werk : vandaag stempelen met spons => hazenoren
Na de middag speelde juf Gina en juf Patricia poppenkast voor alle kleuters van "De Eik"
Haas komt op een dag aan Kippiekip vragen of zij een ei wil leggen voor hem. Kippiekip zegt verbaasd dat zij daar nog te klein voor is. Maar ze wil wel helpen zoeken naar iemand die het voor Haas kan doen. Vervolgens gaan ze van dier naar dier op de boerderij om te vragen of de beesten een ei kunnen leggen. Ieder dier verteld wat hij wel doet of kan, maar eieren leggen, dat kunnen ze niet. Er kwam ook een wolf in voor. Brrr..., zo spannend! Ten slotte moedigen de andere kippen haar aan om zelf een ei te leggen want volgens hen is Kippiekip groot genoeg om zelf een ei te leggen. Haas is zeer blij maar... waar heeft Haas eigenlijk een ei voor nodig..?
Nieuw in de hoekjes : eendjes vissen!
maar ook puzzelen en lekker koken voor ... juf Carla natuurlijk!
Tot slot : Wie wil de paashaas zijn? Lars en Giel mogen om beurt paaseitjes verstoppen in de klas net zoals de paashaas doet en daarna mogen wij gaan zoeken.
Joepie, vandaag is het feest want we vieren de verjaardag van Fleur. In ons klasje hingen vlaggetjes en ook de verjaardagstoel stond klaar, speciaal voor Fleur. Ze kwam super vrolijk binnen en ze ging pardoes op het bankje zitten.
Fleurtje, kijk eens we hebben de verjaardagsstoel voor jou klaargezet!
Ja, veel beter!
Samen met Jules mocht Fleur het feest openen. Eerst even in de spiegel kijken of het kroontje wel ok is...Ja hoor ze keurde hem helemaal goed.
Super nieuwsgierig als we zijn willen we weten wat Fleurtje meebracht om haar verjaardag samen met ons te vieren. Kijk nu!
Fleurtje had wafels voor ons bij en die heeft ze zelf gebakken!
De juf maakt een hoge toren van de wafels en wil er kaarsjes opzetten maar hoeveel ? Eventjes aan Fleurtje vragen ... Ze telt haar vingers 1-2-3 jaar dus drie kaarsjes.
Nu, zingen maar :"Kaarsjes, kaarsjes op de taart want het is feest vandaag!"
Kaarsjes, kaarsjes op de taart blaas nu, blaas nu maar!
Bravo, voor Fleur! Tijd om te zingen en te dansen voor ons fuifbeest. "Lang zal ze leven"
Hieperdepiep, Hoera!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij... Kriebel, kriebel op de buik van de jarige en een dikke zoen op haar wang.
Juf Carla vertelt speciaal voor de verjaardag van Fleur een mooi verhaal over Anna nl.: "Anna is jarig."
Nu mag Fleur een cadeautje kiezen uit de grote verrassingsdoos van de juf.
Fleurtje denkt na..., denkt na..., denkt na ...,
Hoera, ze heeft een beslissing genomen en koos een mooie ketting met armband.
We tekenen voor Fleur. Van alle tekeningen samen maakt de juf een album als een mooie herinnering voor later.
Hmm, nu smullen van al het lekkers dat zij voor ons meebracht, heerlijke zelfgebakken wafels en appelsiensap, hmm dat smaakt!
Aan het einde van deze leuke dag krijgt Fleur haar album van Alfa samen met een dikke zoen.
En dan krijgt Fleur Jules in de draagzak mee voor hopelijk een zeer leuk weekend. Have fun
Vandaag kwam Angelique de sfeer opsnuiven want na de paasvakantie mag ook zij naar de perenklas komen. Tijdens onze praatronde mocht zij een kenteken kiezen en ze koos "het hondje"
Meteen in de boom hangen. Goed zo, Angelique vanaf nu hoor jij erbij en dat maakt ons reuzeblij!
Angeligue heeft het naar haar zin.
Nog eventjes geduld en dan kan een nieuw avontuur beginnen.
Deze morgen konden Liana en Thibo niet wachten om te vertellen dat hun mama jarig was. Natuurlijk hadden ze al " Lang zal ze leven, ..." gezongen. Voor de mama van Liana en Thibo, van alle vriendjes van de perenklas, "HAPPY BIRTHDAY"
Vandaag heeft Lander onze kalenders in orde gemaakt.
De juf vertelde vandaag een verhaal over Rikki en Mia de kip. Rikki heeft kippen in de tuin die hij elke dag te eten geeft. Eentje is net zo wit als hijzelf. Dat is Mia, zijn lievelingskip. Rikki laat Mia eten uit zijn pootje, en na het eieren rapen gaan Rikki en Mia altijd op hun plekje zitten. Op een dag is Mia spoorloos. Rikki zoekt haar overal. Mia zit achter in de tuin maar wil niet met Rikki spelen. Zij pikt in zijn pootje. Daar schrikt Rikki van. Papa vertelt wat er aan de hand is. Mia zit te broeden en wil niet gestoord worden. Rikki gaat Mia elke dag wat gezelschap houden. Hij houdt zelfs een paraplu boven haar kopje wanneer het regent. Tot op een dag de eitjes uitkomen en Rikki en Mia met de zeven kuikentjes op hun plekje gaan zitten.
Het is hoogtijd om aan onze paasmandjes te beginnen. Onze opdracht : 1. Mandje groen schilderen. 2. Twee kartonnetje met de knikkertechniek een mooi kleurtje geven.
Na onze speelpauze oefenen we versschillende wiskundige begrippen zoals : Veel / weinig / ééntje meer / ééntje minder en ook tellen natuurlijk. We gebruiken paaseieren in mooie kleurtjes en kartonnen eierdozen.
Wie zin had mocht nog even verder oefenen terwijl de anderen aan hun paasmandje werkten.
Namiddag werken we naarstig verder :
Aan het einde van onze schooldag oefenen we ons versje nog een keertje :
Tikke, tikke, tik, hier ben ik. Ik ben een kuiken. En jij wie ben jij?
Welkom lieve Wout! Vandaag kwam Wout kennismaken met de vriendjes van de perenklas. Omdat hij tijdens de sinterklaasperiode van alles hoorde over de pietenschool dacht hij dat hij naar de pietenschool kwam en dat doe je natuurlijk niet zonder een zwarte pietenmuts.
Vandaag was het Giels beurt om onze kalenders te updaten.
Wout mocht nu ook een kenteken kiezen en kon rekenen op de nodige hulp bij het kiezen. Uiteindelijk koos hij het paardje.
Opeens hoorde wij "krik, krak, krikkrak!" Oei, riep kaatje kip mijn eitje heeft een barst.
Snel kijken en ja hoor er kwam een kuikentje uit
Oh, zo lief, we mogen om beurt het kuiken aaien. Terwijl leerden we een nieuw versje : Tikke, tikke, tik, hier ben ik. Ik ben een kuiken. En jij? Wie ben jij?
Wie gisteren niet aan de beurt kwam om te stempelen mag dat vandaag doen. Ook Woutje natuurlijk!
Spelen in de hoekjes :
en in de zaal :
Tutti-frutti-dag, een appel vandaag. De juf bracht een nieuwe appelsnijder mee. Even uitproberen. Hoera! Het is gelukt.
Smikkelen maar
Na de speeltijd spelen en werken we verder
Tot slot spelen we samen een ei-memory :
Nu maar hopen dat Wout niet teleurgesteld is nu hij te weten gekomen is dat de perenklas geen pietenschool is Bye, bye, zwaai, zwaai!
Deze morgen hebben we kennisgemaakt met Kaatje kip. Zij bracht een paastak voor ons mee die wij mogen versieren.
In een grote mand had Kaatje eieren met een mooi kleurtje en een strikje. Paashaasjes op een stokje en ook belletjes, pluimpjes enz...
Ziezo, onze thematafel is klaar!
Nu ons fruit eten en dan sporten met meester Koen. Ja, het is vandaag pas dinsdag maar door omstandigheden hebben we ons uurtje sport moeten ruilen. Maar dat vinden wij niet erg want sporten doen we graag.
Werken in de hoekjes : Een kuiken stempelen met een pluimpje,
Hokjes bouwen voor Kaatje kip en een kuiken.
Samen de tafel dekken en smullen of puzzelen
Om de dag af te sluiten een bewegingslesje op muziek met eieren :
En op vraag van mijn kapoentjes spelen we ook nog verstoppertje, hun favoriete spel! De juf verstopt snel enkele eieren in de klas terwijl haar kapoentjes tot 10 tellen in de zaal en dan ... zoeken maar!!!
Deze morgen waren wij super nieuwsgierig naar het weekend van Jonas en Jules. Jonas kreeg Jules mee naar huis om zijn verjaardag te vieren. Jonas kon dankzij de foto's vertellen over zijn verjaardagfeest.
Maar ook mijn andere kapoentjes beleefden een leuk weekend. Thibo en Liana zijn gaan zwemmen en Juul bracht enkele dagen aan zee door.
Na onze praatronde en een flink stuk fruit mochten we gaan sporten met meester Leroy.
Weer in de klas, zijn we gestart met een héél emotioneel verhaal.
Mama kip legde een ei want ze wilde graag een kuikentje. Maar wat ze ook deed het kuikentje kwam niet tevoorschijn. Pas na veel zwoegen en lang wachten brak toch plots het eitje en kwam er een kuikentje tevoorschijn. Oh, wat was mama kip blij. En mijn kapoentjes ook!
Na het verhaal mochten we allemaal een ei schilderen. We deden dit op een plexiplaat waarop de juf met tape een eivorm geplakt had. Enkele druppels oranje en veel witte verf en dan mengen maar.
Na het mengen nemen wij een afdruk op een groot blad papier.
In de puzzelhoek nieuwe puzzels ivm ons thema :
Namiddag verder werken :
Leuke boekjes :
Een kleur- en vormenspel rond eieren om de dag te eindigen. De juf zingt over een kleur en haar kleuters zoeken een ei met de juiste kleur en houden ook rekening met de grootte van het ei.
Deze morgen hadden de vriendjes van de perenklas meteen in de gaten dat er iemand jarig was want juf Carla had alles klaargezet. Maar wie zat er op de verjaardagstoel? Kleine Jules! Maar Juleske toch jij was vorige week jarig vandaag is de stoel voor ... Jonas
De juf had reeds een kroontje gemaakt en Jonas mocht hem meteen passen. Daarna mocht hij zichzelf bewonderen in de spiegel.
Nu mocht Jonas op de verjaardagstoel plaatsnemen en piepten we samen wat Jonas meebracht om een supertof feestje te bouwen. Jonas' mama had reeds kaarsjes op de wafels gezet. Samen telden wij ze om te weten te komen hoeveel jaar Jonas nu is. 1 2 3 Juf Carla zette vlammetjes op de kaarsjes en dan ...
blazen maar phfffff Bravo!!!!!
Daarna het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Alle ogen keken gespannen naar Jonas die geen moeite had met uitpakken. OH! Een boek van heksje Mimi en ook nog puzzels!
Nadat de juf het verhaal verteld had mocht onze jarige het boekje een plaatsje geven in de klasbibliotheek en de puzzels in de puzzelkast. Dankjewel Jonas, mama en papa voor het leuke prentenboek van " Heksje Mimi" en de puzzels.
Nu was het tijd om te zingen en te dansen voor ons fuifnummer. " Lang zal hij leven, lang zal hij leven,... " Hieperdepiep, HOERA!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij, dat er iemand jarig is en dat ben jij..... Kriebel, kriebel, kriebel, gelukkige verjaardag en nog een dikke zoen.
Jonas mag natuurlijk ook nog een cadeautje kiezen uit de doos van de juf. Hij kiest een groene en een oranje auto, veel rijplezier, Jonas!
We hebben ook een mooie tekening voor het album van Jonas gemaakt zo kan hij later nog dikwijls terugdenken aan de vriendjes van de perenklas.
Nu was het tijd om al het lekkers op te eten dat Jonas voor ons meebracht. Eerst fruitsalade en dan heerlijke zelfgebakken wafels, hmm lekker!
Voor we naar huis gingen mocht Mats het album geven samen met een zoen. Nog even vertellen aan Jonas wat we voor hem getekend hebben.
En dan het moment waarop elke jarige wacht het meekrijgen van Jules voor een geweldige logeerpartij.
Veel plezier, wij hopen na het weekend alles van jullie avonturen te horen.
Waar is de zon? Vroegen we ons deze morgen af. Dit was het ideale moment om het nieuwe weertype te bespreken. De eerste drie dagen van deze week mooi zonnig weer maar vandaag enkel grijze wolken. We hebben de kledij van Beertje Bruin aangepast maar zijn even naar buiten geweest om het zelf te voelen en te zien.
Deze morgen stond er een vertelprent van Jules klaar. We moesten eerst goed kijken en na enkele ogenblikken mochten we dan vertellen. En wat bleek de kleinste dingetjes op de vertelprent zagen ze eerst. Mama of het keukentje van Jules zagen mijn kapoentjes niet. Maar een wortel in de boodschappentas dan weer wel! Dan zal de juf maar even helpen. Door voorwerpen die op de prent staan voor de prent te leggen en dan kunnen haar kapoentjes er eentje kiezen en zoeken op de prent.
Spelen in de hoekjes :
Hmm, juf Carla mag aan tafel
Na de speelpauze sporten met meester Koen.
Namiddag zingen wij : 'k Zag twee beren broodjes smeren ... Oeps! Het zijn 3 beren!
Daarna wiskundige initiatie om ons tellen te verbeteren. Gooien met de dobbelsteen en evenveel broodjes aan een beertje geven.
Nog even spelen en leren in de hoekjes :
Fleur en Giel spelen memory
Maar ook het favoriete spel van deze week...verstoppertje! En wie moet er zoeken? Juf Carla natuurlijk!! Maar zo moeilijk is het niet want mijn deugnieten verstoppen zich telkens op dezelfde plaats ook al geeft de juf tips! Dan maar even doen alsof ik ze niet zie zitten
Na de laatste speeltijd nog eens zingen en dan afsluiten met de teletubbies.
Tot morgen, 1 2 3 ... 8 9 10 Wie niet weg is, is gezien!
Nog voor we de klas binnenstapten vertelde Juul dat mama jarig was. Eens in de kring mocht Juul verder vertellen. Juul en papa hadden "Lang zal ze leven" gezongen voor Juuls mama. Hij genoot er nog steeds van aan de smile op zijn gezicht te zien.
Maandagmorgen had Jules in onze klas een boterham gesmeerd. Maar het was helemaal niet lekker. Vandaag had de juf prenten bij die hetzelfde verhaal vertelden. Om beurt mocht iemand een prent kiezen en er over vertellen. Daarna probeerden wij om de prenten in de juiste volgorde te leggen. Pfff, niet makkelijk hoor! Maar door samen te werken is het toch gelukt!
Vandaag stempelden wij een onderlegger zodat wij weten waar het bord, de lepel, vork en het mes moeten liggen.
Woensdag = klein schooltje maar = ook Tutti-frutti-dag. Vandaag kiwi.
Spelen in de hoeken :
Als afsluiter een lied over 2 beren. 'k Zag 2 beren broodjes smeren. Beren tellen en elke beer een broodje.
En nu zingen maar.
Geniet nog van een mooie zonnige namiddag en tot morgen.