Vandaag kwam Angelique de sfeer opsnuiven want na de paasvakantie mag ook zij naar de perenklas komen. Tijdens onze praatronde mocht zij een kenteken kiezen en ze koos "het hondje"
Meteen in de boom hangen. Goed zo, Angelique vanaf nu hoor jij erbij en dat maakt ons reuzeblij!
Angeligue heeft het naar haar zin.
Nog eventjes geduld en dan kan een nieuw avontuur beginnen.
Deze morgen konden Liana en Thibo niet wachten om te vertellen dat hun mama jarig was. Natuurlijk hadden ze al " Lang zal ze leven, ..." gezongen. Voor de mama van Liana en Thibo, van alle vriendjes van de perenklas, "HAPPY BIRTHDAY"
Vandaag heeft Lander onze kalenders in orde gemaakt.
De juf vertelde vandaag een verhaal over Rikki en Mia de kip. Rikki heeft kippen in de tuin die hij elke dag te eten geeft. Eentje is net zo wit als hijzelf. Dat is Mia, zijn lievelingskip. Rikki laat Mia eten uit zijn pootje, en na het eieren rapen gaan Rikki en Mia altijd op hun plekje zitten. Op een dag is Mia spoorloos. Rikki zoekt haar overal. Mia zit achter in de tuin maar wil niet met Rikki spelen. Zij pikt in zijn pootje. Daar schrikt Rikki van. Papa vertelt wat er aan de hand is. Mia zit te broeden en wil niet gestoord worden. Rikki gaat Mia elke dag wat gezelschap houden. Hij houdt zelfs een paraplu boven haar kopje wanneer het regent. Tot op een dag de eitjes uitkomen en Rikki en Mia met de zeven kuikentjes op hun plekje gaan zitten.
Het is hoogtijd om aan onze paasmandjes te beginnen. Onze opdracht : 1. Mandje groen schilderen. 2. Twee kartonnetje met de knikkertechniek een mooi kleurtje geven.
Na onze speelpauze oefenen we versschillende wiskundige begrippen zoals : Veel / weinig / ééntje meer / ééntje minder en ook tellen natuurlijk. We gebruiken paaseieren in mooie kleurtjes en kartonnen eierdozen.
Wie zin had mocht nog even verder oefenen terwijl de anderen aan hun paasmandje werkten.
Namiddag werken we naarstig verder :
Aan het einde van onze schooldag oefenen we ons versje nog een keertje :
Tikke, tikke, tik, hier ben ik. Ik ben een kuiken. En jij wie ben jij?
Welkom lieve Wout! Vandaag kwam Wout kennismaken met de vriendjes van de perenklas. Omdat hij tijdens de sinterklaasperiode van alles hoorde over de pietenschool dacht hij dat hij naar de pietenschool kwam en dat doe je natuurlijk niet zonder een zwarte pietenmuts.
Vandaag was het Giels beurt om onze kalenders te updaten.
Wout mocht nu ook een kenteken kiezen en kon rekenen op de nodige hulp bij het kiezen. Uiteindelijk koos hij het paardje.
Opeens hoorde wij "krik, krak, krikkrak!" Oei, riep kaatje kip mijn eitje heeft een barst.
Snel kijken en ja hoor er kwam een kuikentje uit
Oh, zo lief, we mogen om beurt het kuiken aaien. Terwijl leerden we een nieuw versje : Tikke, tikke, tik, hier ben ik. Ik ben een kuiken. En jij? Wie ben jij?
Wie gisteren niet aan de beurt kwam om te stempelen mag dat vandaag doen. Ook Woutje natuurlijk!
Spelen in de hoekjes :
en in de zaal :
Tutti-frutti-dag, een appel vandaag. De juf bracht een nieuwe appelsnijder mee. Even uitproberen. Hoera! Het is gelukt.
Smikkelen maar
Na de speeltijd spelen en werken we verder
Tot slot spelen we samen een ei-memory :
Nu maar hopen dat Wout niet teleurgesteld is nu hij te weten gekomen is dat de perenklas geen pietenschool is Bye, bye, zwaai, zwaai!
Deze morgen hebben we kennisgemaakt met Kaatje kip. Zij bracht een paastak voor ons mee die wij mogen versieren.
In een grote mand had Kaatje eieren met een mooi kleurtje en een strikje. Paashaasjes op een stokje en ook belletjes, pluimpjes enz...
Ziezo, onze thematafel is klaar!
Nu ons fruit eten en dan sporten met meester Koen. Ja, het is vandaag pas dinsdag maar door omstandigheden hebben we ons uurtje sport moeten ruilen. Maar dat vinden wij niet erg want sporten doen we graag.
Werken in de hoekjes : Een kuiken stempelen met een pluimpje,
Hokjes bouwen voor Kaatje kip en een kuiken.
Samen de tafel dekken en smullen of puzzelen
Om de dag af te sluiten een bewegingslesje op muziek met eieren :
En op vraag van mijn kapoentjes spelen we ook nog verstoppertje, hun favoriete spel! De juf verstopt snel enkele eieren in de klas terwijl haar kapoentjes tot 10 tellen in de zaal en dan ... zoeken maar!!!
Deze morgen waren wij super nieuwsgierig naar het weekend van Jonas en Jules. Jonas kreeg Jules mee naar huis om zijn verjaardag te vieren. Jonas kon dankzij de foto's vertellen over zijn verjaardagfeest.
Maar ook mijn andere kapoentjes beleefden een leuk weekend. Thibo en Liana zijn gaan zwemmen en Juul bracht enkele dagen aan zee door.
Na onze praatronde en een flink stuk fruit mochten we gaan sporten met meester Leroy.
Weer in de klas, zijn we gestart met een héél emotioneel verhaal.
Mama kip legde een ei want ze wilde graag een kuikentje. Maar wat ze ook deed het kuikentje kwam niet tevoorschijn. Pas na veel zwoegen en lang wachten brak toch plots het eitje en kwam er een kuikentje tevoorschijn. Oh, wat was mama kip blij. En mijn kapoentjes ook!
Na het verhaal mochten we allemaal een ei schilderen. We deden dit op een plexiplaat waarop de juf met tape een eivorm geplakt had. Enkele druppels oranje en veel witte verf en dan mengen maar.
Na het mengen nemen wij een afdruk op een groot blad papier.
In de puzzelhoek nieuwe puzzels ivm ons thema :
Namiddag verder werken :
Leuke boekjes :
Een kleur- en vormenspel rond eieren om de dag te eindigen. De juf zingt over een kleur en haar kleuters zoeken een ei met de juiste kleur en houden ook rekening met de grootte van het ei.
Deze morgen hadden de vriendjes van de perenklas meteen in de gaten dat er iemand jarig was want juf Carla had alles klaargezet. Maar wie zat er op de verjaardagstoel? Kleine Jules! Maar Juleske toch jij was vorige week jarig vandaag is de stoel voor ... Jonas
De juf had reeds een kroontje gemaakt en Jonas mocht hem meteen passen. Daarna mocht hij zichzelf bewonderen in de spiegel.
Nu mocht Jonas op de verjaardagstoel plaatsnemen en piepten we samen wat Jonas meebracht om een supertof feestje te bouwen. Jonas' mama had reeds kaarsjes op de wafels gezet. Samen telden wij ze om te weten te komen hoeveel jaar Jonas nu is. 1 2 3 Juf Carla zette vlammetjes op de kaarsjes en dan ...
blazen maar phfffff Bravo!!!!!
Daarna het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Alle ogen keken gespannen naar Jonas die geen moeite had met uitpakken. OH! Een boek van heksje Mimi en ook nog puzzels!
Nadat de juf het verhaal verteld had mocht onze jarige het boekje een plaatsje geven in de klasbibliotheek en de puzzels in de puzzelkast. Dankjewel Jonas, mama en papa voor het leuke prentenboek van " Heksje Mimi" en de puzzels.
Nu was het tijd om te zingen en te dansen voor ons fuifnummer. " Lang zal hij leven, lang zal hij leven,... " Hieperdepiep, HOERA!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij, dat er iemand jarig is en dat ben jij..... Kriebel, kriebel, kriebel, gelukkige verjaardag en nog een dikke zoen.
Jonas mag natuurlijk ook nog een cadeautje kiezen uit de doos van de juf. Hij kiest een groene en een oranje auto, veel rijplezier, Jonas!
We hebben ook een mooie tekening voor het album van Jonas gemaakt zo kan hij later nog dikwijls terugdenken aan de vriendjes van de perenklas.
Nu was het tijd om al het lekkers op te eten dat Jonas voor ons meebracht. Eerst fruitsalade en dan heerlijke zelfgebakken wafels, hmm lekker!
Voor we naar huis gingen mocht Mats het album geven samen met een zoen. Nog even vertellen aan Jonas wat we voor hem getekend hebben.
En dan het moment waarop elke jarige wacht het meekrijgen van Jules voor een geweldige logeerpartij.
Veel plezier, wij hopen na het weekend alles van jullie avonturen te horen.
Waar is de zon? Vroegen we ons deze morgen af. Dit was het ideale moment om het nieuwe weertype te bespreken. De eerste drie dagen van deze week mooi zonnig weer maar vandaag enkel grijze wolken. We hebben de kledij van Beertje Bruin aangepast maar zijn even naar buiten geweest om het zelf te voelen en te zien.
Deze morgen stond er een vertelprent van Jules klaar. We moesten eerst goed kijken en na enkele ogenblikken mochten we dan vertellen. En wat bleek de kleinste dingetjes op de vertelprent zagen ze eerst. Mama of het keukentje van Jules zagen mijn kapoentjes niet. Maar een wortel in de boodschappentas dan weer wel! Dan zal de juf maar even helpen. Door voorwerpen die op de prent staan voor de prent te leggen en dan kunnen haar kapoentjes er eentje kiezen en zoeken op de prent.
Spelen in de hoekjes :
Hmm, juf Carla mag aan tafel
Na de speelpauze sporten met meester Koen.
Namiddag zingen wij : 'k Zag twee beren broodjes smeren ... Oeps! Het zijn 3 beren!
Daarna wiskundige initiatie om ons tellen te verbeteren. Gooien met de dobbelsteen en evenveel broodjes aan een beertje geven.
Nog even spelen en leren in de hoekjes :
Fleur en Giel spelen memory
Maar ook het favoriete spel van deze week...verstoppertje! En wie moet er zoeken? Juf Carla natuurlijk!! Maar zo moeilijk is het niet want mijn deugnieten verstoppen zich telkens op dezelfde plaats ook al geeft de juf tips! Dan maar even doen alsof ik ze niet zie zitten
Na de laatste speeltijd nog eens zingen en dan afsluiten met de teletubbies.
Tot morgen, 1 2 3 ... 8 9 10 Wie niet weg is, is gezien!
Nog voor we de klas binnenstapten vertelde Juul dat mama jarig was. Eens in de kring mocht Juul verder vertellen. Juul en papa hadden "Lang zal ze leven" gezongen voor Juuls mama. Hij genoot er nog steeds van aan de smile op zijn gezicht te zien.
Maandagmorgen had Jules in onze klas een boterham gesmeerd. Maar het was helemaal niet lekker. Vandaag had de juf prenten bij die hetzelfde verhaal vertelden. Om beurt mocht iemand een prent kiezen en er over vertellen. Daarna probeerden wij om de prenten in de juiste volgorde te leggen. Pfff, niet makkelijk hoor! Maar door samen te werken is het toch gelukt!
Vandaag stempelden wij een onderlegger zodat wij weten waar het bord, de lepel, vork en het mes moeten liggen.
Woensdag = klein schooltje maar = ook Tutti-frutti-dag. Vandaag kiwi.
Spelen in de hoeken :
Als afsluiter een lied over 2 beren. 'k Zag 2 beren broodjes smeren. Beren tellen en elke beer een broodje.
En nu zingen maar.
Geniet nog van een mooie zonnige namiddag en tot morgen.
Amai, zo mooi dat mijn kapoentjes vandaag zijn. Stoere binken en elegante prinsesjes. Is er een feestje? Nee, roepen ze in koor. Maar waarom zijn jullie dan zo mooi? Natuurlijk de fotograaf komt vandaag. Jammer dat Alara en Giel er niet zijn vandaag
Wij mogen al meteen naar de mediatheek voor onze foto's.
De mediatheek was precies een sprookjesbos. Om beurt mogen wij op een leuk stoeltje zitten en horen we klik klik. Willen jullie even piepen ...
Na het maken van de foto's spelen en werken wij in de hoekjes.
Namiddag was het te mooi weer om binnen te zitten zodus heeft de juf penselen en waterpotjes naar buiten gebracht. Nu kunnen wij buiten schilderen.
Na een tijdje krijgt de juf opnieuw een goed idee. We gaan wandelen of fietsen naar het speeltuintje.
Dit weekend was blijkbaar zeer druk want mijn kapoentjes hadden veel te vertellen over hun uitstapjes. Juul was naar het verjaardagfeest van nichtje Marie geweest. Liana en Thibo zijn naar K3 gaan kijken maar ook naar een familiefeest.
Juleske had deze morgen reuzehonger. Mama had alles mee naar school gegeven zodat Jules toch zou eten. Ze gaf een boterham mee maar ook kaas, hesp, salami, choco, confituur, sla en komkommer. De vriendjes van Jules dekten de tafel voor hem.
Toen vroeg juf Carla wat Jules op zijn boterham wilde. "Alles." zei Jules. Maar Jules dat is toch niet lekker! Maar Jules wilde niet luisteren en vroeg aan de vriendjes om hem te helpen met het maken van zijn boterham.
Jules neemt een grote hap en ... BAH, roept hij dat is niet lekker!
Natuurlijk is dat niet lekker alles bij elkaar op één boterham. Jules neemt snel een slokje van zijn water om alles door te spoelen.
Gelukkig was het toen tijd om fruit te eten en toen heeft Jules maar fruit gegeten. Genoeg vitamientjes dan zijn we klaar om te sporten met meester Leroy.
Na de speeltijd keken mijn kapoentjes raar op Juf Carla had lentekriebels en heeft tijdens de sportles sommige hoekjes van plaats gewisseld met als doel de boeken- en puzzelhoek groter maken.
Mijn kapoentjes vonden het leuk, In de creahoek mochten we knippen. We knipten hagelslag terwijl observeerde de juf wie al handig was met een schaar, met welke hand we knippen en of we ook reeds zonder veertje (het veertje duwt de schaar vanzelf weer open ) kunnen knippen.
Spelen in de hoekjes :
Groenten en fruit kopen, wegen en betalen.
Dan naar de keuken en iets lekkers klaarmaken voor ... juf Carla Hmm, lekker!
Zelf ook iets eten
En dan samen de afwas doen
Terwijl spelen Juul en Fleur verstoppertje. Juul mag niet kijken terwijl Fleur haar schaapje verstopt.
Deze morgen bij het binnengaan van de klas merkten mijn kleuters onmiddellijk op dat er vlaggetjes en ballonnen hingen boven onze vertelhoek. De juf had ze geknipt van de schilderwerkjes die we in de loop van de week gemaakt hadden voor de verjaardag van Jules. Ook de verjaardagstoel stond klaar voor Jules.
Hey Jules! De verjaardagstoel is vandaag voor jou. Hij krijgt van de juf een mooie kroon, proficiat Jules!
Jules mag zijn kroontje bewonderen in de spiegel en wij? Wij kijken mee.
Waw! Jules kreeg super leuke verjaardagkaarten, zo mooi! We hebben ze samen opengemaakt en alle lieve wensen gelezen.
Na het bewonderen van de kaartjes was het nu tijd om er de taart bij te halen met kaarsjes natuurlijk. Jules heeft met de hulp van ons allemaal de kaarsjes uitgeblazen.
Jules had ook een pakje bij voor de klas en wij mochten even helpen met uitpakken.
We kregen een prentenboek over een jarige spin " Jonnie"
Overal waar Jonnie komt maakt iedereen zich gillend uit de voeten, zelfs als hij jarig is en wil trakteren met een lekkere taart. Dan eet hij de taart maar helemaal in zijn ééntje op! Jonnie is een hele lieve spin , maar niemand weet het, alleen wij.
De juf heeft het verhaal verteld en daarna mocht Jules op zijn beurt een cadeautje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf.
Jules vindt kiezen moeilijk. Zou hij een auto kiezen of een eendje ? Neen, hij koos waterverf want Jules wil graag schilderen.
Nu was het tijd om in de zaal te dansen en te zingen van : " Lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria,..." HIEPPERDE PIEP, HOERA!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, Jules en een dikke kus, PROFICIAT!
Jules krijgt ook nog een mooi album met daarin een tekening van alle vriendjes van de klas, een mooie herinnering van deze speciale dag.
Daarna mochten we lekker smullen van al het lekkers dat Jules meebracht. HMMM! Spinnetaart en cake, voor ons mag er elke dag wel iemand jarig zijn.
Kijk, juf Claire van het secretariaat komt langs met nog meer kaartjes. Zij vond ze deze morgen in de brievenbus, snel openmaken. Eentje van Thibo en nog eentje van Liana.
Daarna heeft de juf alle kaartjes opgehangen zo kan Jules er nog naar kijken. Dankjewel allemaal voor jullie medewerking.
Zo vieren de peuters van de perenklas hun jarige vriendjes, leuk, hé!
Namiddag wilde Jules het verhaaltje van Jonnie nog eens horen en Lio wilde het graag vertellen voor Jules.
We kregen van grote Juul ballonnen om de verjaardag van kleine Jules te vieren. Dus ging de juf blazen en blazen!!! Ojee, maar beter de ballonnenpomp erbij halen! Nu kunnen we fijn in de zaal spelen.
We sloten deze feestelijke dag af met een verjaardagmedley voor Jules.
Tijd om naar huis te gaan. Jules krijgt zijn album van Giel met een dikke zoen van ons allemaal.
Deze morgen keken we samen met Jules hoeveel keer we nog moeten slapen tot de verjaardag van ons vriendje. Nog maar één keer slapen.
Bij het binnen komen zagen mijn kapoentjes onmiddellijk dat er met tafels en stoelen geschoven was. Juf Carla had alles klaargezet om voor ons Tik Tak te spelen. "Gaan we TV kijken" vroegen mijn kindjes. Nee hoor de juf gaat zelf Tik Tak spelen voor jullie. Tijdens de voorstelling was het muisstil, af en toe hoorde ik iemand zeggen :" Oh, dat is mooi!"
Hoera, de Tik Takdeurtjes gaan open.
Dan de puzzeldeurtjes met er achter een prent van Jules met verjaardagkroon.
Een toren met bovenop een verjaardagtaart met kaarsjes.
De schaartjesdans. Vandaag knippen ze een vlaggenlijn voor de jarige Jules.
Schuivende bekers met er onder een ballon.
Verfpotjes, de juf schildert een ballon.
Vogel Emoe vindt een kroon in het koffertje.
Feest voor Jules met een mooie tafel, lekkere taart en kaarsjes. Blazen maar Jules!
En dan gaan de deurtjes weer dicht, helaas.
Na fruit en spel buiten sporten met meester Koen.
Ons hoekenwerk vandaag : Vriendjes die een dagje afwezig waren komen vandaag aan de beurt.
Fleurtje verstopt haar knuffel. Goed dat de juf het zag want dinsdag was Woefi spoorloos en heeft de juf hem 's avonds in de puzzelkast gevonden.
Bewegen in de zaal :
Samen puzzelen :
Om af te sluiten een filmpje over Bumba.
Tot morgen, zorg dat je er bent want dan gaan we feesten!
Vandaag starten we met een verhaal van "Anna" Vandaag is het een heel speciale dag. Anna is jarig. Ze viert haar verjaardag op school. Samen met mama bakt ze een verjaardagcake om te trakteren. In de klas maakt Anna een verjaardagkroon en de andere kindjes zingen een liedje voor haar. Daarna mag Anna de kaarsjes uitblazen en de lekkere cake uitdelen!
Anna mocht ook op de verjaardagstoel zitten maar waar is de verjaardagstoel van de perenklas? Oeps, die is in het klasje van juf Davina. We beslissen om onze stoel te gaan halen want in de eendjesklas zijn alle kindjes reeds jarig geweest.
We komen juf Davina in de gang tegen en zij gaat meteen de stoel halen. Dankjewel, juf Davina!
De stoel in z'n geheel dragen is zwaar dus verdelen wij de last. Wie wil helpen? Ik, ik, ik, kandidaten genoeg.
Weer in de klas merkt de juf dat het hoogtijd is om fruit te schillen. Vandaag mandarijntjes. Ze beslist om tussen haar spelende kapoentjes te gaan zitten. En wat blijkt? Zij beslissen om te stoppen met spelen en de juf te helpen met schillen. Super gezellig! Zo heeft de juf het graag schillen en lekker kletsen
Daarna ook opeten natuurlijk!
Na de speeltijd duiken we in onze werkhoek en creëren wij, naar eigen fantasie, een lekkere verjaardagstaart.
Puzzelen altijd leuk! Vooral met de nieuwe puzzels gekregen van Jonas
Ons uitleven in de zaal :
Voor we naar huis gaan beslissen we om ons verjaardaglied (= medley van Lang zal hij leven, ...) al eens te oefenen. Wie gaat er op de stoel zitten? Thibo is kandidaat en wij zingen en dansen.
Amai, wat gaat het reeds goed. Kleine Jules kan op zijn twee oren slapen zijn feestje vrijdag komt helemaal in orde. Hopelijk hebben jullie genoten van een vrije namiddag. Tot morgen.
Juf Carla was deze morgen nog maar net op school en ze kreeg al meteen een boeketje sneeuwklokjes van Jonas Bij het bespreken van onze kalenders hebben we ook naar buiten gekeken om het weer te bekijken om daarna Bruin de beer de juiste kledij te kunnen aandoen.
Vandaag was Jules blij en droevig tegelijk want hij kreeg van papa een bellenblaasje maar hij kan niet blazen Niet erg hoor Jules wij zullen je leren blazen.
In de cadeautjesdoos zitten ... rara?
1. Fluitjes. Alfa mag ze uitdelen en wij oefenen onze blaastechniek door op een fluitje te blazen.
In doosje 2 allemaal watjes. Wie kan het watje wegblazen? We leggen ons watje op tafel en proberen het van de tafel te blazen.
In doosje drie pluimpjes. We leggen ze op onze hand en blazen maar.
En wat zit er in het laatste doosje? Kaarsjes voor op de verjaardagstaart van Jules.
Oei, het lukte nog niet dan helpen wij toch even. Om beurt mochten we Jules helpen met blazen.
Na de speeltijd zijn we in onze creahoek aan de slag gegaan. We versierden een cupcake met stipjes verf. Deze gaan we gebruiken om onze verjaardagskalender te maken. Als het helemaal klaar is laten wij het jullie zeker zien. Nog even geduld dus
In de hoekjes :
Namiddag hebben we onze hersentjes gepijnigd met een lesje wiskundige initiatie. Jules en zijn knuffelvriendjes zijn binnenkort jarig. Maar hoeveel jaar worden ze? Wij gooien de dobbelsteen en zetten evenveel kaarsjes op hun taart.
Tot slot een muzikaal einde van de dag. We musiceerden een verjaardagmelodie voor Jules en zijn jarige vriendjes.
Nadien had de juf een beetje hoofdpijn Hoe zou dat nu komen? Slaaplekker allemaal!
Na een zonnige zondag dacht de juf vele maar vooral verschillende verhalen te horen te krijgen. Niets was minder waar Jonas vertelde fier dat hij was gaan fietsen met papa en natuurlijk was iederéén gaan fietsen. Nochtans las de juf achteraf in een heen- en weerboekje dat een kapoentje was gaan zwemmen en een ander klasgenootje was tegengekomen.
Gelukkig heeft de juf Facebook en komt ze op deze manier het één en ander te weten, Zoals Liana en Thibo die fijn buiten gespeeld hebben, samen met Tess op de schuifaf.
We leiden deze week onze thema in met een verhaal over Jules. "Een kroon voor Jules." Waarin Jules zijn derde verjaardag viert. Zijn zus Marie maakt voor hem een kroon die helaas te groot is. Maar gelukkig maakt mama de kroon kleiner en daarna kan het feest beginnen.
Dan samen ons tussendoortje eten en een plasje doen en dan zijn we helemaal klaar om te sporten met meester Leroy. Mijn kapoentjes zitten mooi te wachten terwijl de meester alles klaarzet en hen blijkbaar ook weet te amuseren.
Meester Leroy had alles klaargezet om een mooie foto te maken voor juf Carla. Ik wil deze foto gebruiken op onze weekkalender.
Maar nu gedaan met lanterfanten nu mocht het echte werk beginnen. Balsport.
Toen de speeltijd gedaan was zijn we aan het werk gegaan in de hoekjes. Met verfdotters geven we een ballon een mooi kleurtje. Deze ballonnetjes gaan we bij elke verjaardag ophangen om de klas mooi te versieren.
In de poppenhoek dekken we een feesttafel met servetten en rietjes.
Aan de plasticinetafel boetseren we verjaardagstaartjes die we versieren en waar we kaarsjes op zetten.
Na de laatste speeltijd trokken we samen naar de sportzaal. De juf had voor vrolijke feestmuziek gezorgd en we kregen allemaal een vlag. Geen enkel feest is compleet zonder vlag!
Rondstappen met de vlag op onze schouder, vlag laag bij de grond zwaaien, hoog in de lucht, ronddraaien en je vlag laten wapperen. Superleuk, vonden mijn kapoentjes het.
Ons eerste werk elke morgen is het bespreken van de kalender. Welke dag is het vandaag? Gaan we sporten? Is het een klein of groot schooltje enz... Om beurt mag er iemand de juiste prenten ophangen en de nodige uitleg erbij geven. Vandaag is het de beurt van Lander. Goed hoor Lander, veel foto's vandaag dus een groot schooltje. Zoek je nog even de grote boekentas en dan ophangen naast vriendjesdag.
We gaan verder met een verhaal van Jules : " De buren van Jules." Deze week hebben we het vooral gehad over wie we zijn maar tegelijkertijd ontdekten we ook wie onze klasgenootjes zijn. Daarom vandaag een verhaal van Jules en zijn buurvrouwen. De ene buurvrouw is blank, de andere heeft een donkere huid. Op eenvoudige maar duidelijke wijze worden de verschillen en gelijkenissen weergegeven.
Na het beluisteren van het verhaal mochten we ons portret schilderen. Zoals jullie kunnen zien vonden mijn kapoentjes het heel leuk maar portretten heeft de juf niet gezien.
Vandaag vriendjesdag en dus ook koekjesdag, hmm, lekker! En dan tandjes poetsen. Flink hoor!
Na de speeltijd luisteren we met veel plezier naar Lio en Mats want zij mogen vandaag zich uitgebreid voorstellen.
Nog enkele kapoentjes die aan hun portret werken :
terwijl werken de anderen onze mobile af van onszelf als "Bokkenrijders" Deze mobile mogen wij straks op het podium aan alle kinderen van "De Eik" laten zien.
Namiddag naar de zaal voor de apotheose van onze projectweek.
Daar is Benny de Bokkenrijder weer op Tsjok zijne bok.
Hij bedankt Jo Billen voor zijn medewerking aan deze week.
We zingen nog samen ons projectlied en dan ... laten we onze mobile zien.
Joepie, nu pannenkoeken met stroop van Vrolingen ...Hmmm, lekker!
Op donderdagmorgen hadden mijn kapoentjes heel wat te vertellen. Maar dat kwam goed van pas want juf Carla wilde nog veel te weten komen van de kapoentjes die zichzelf nog moesten voorstellen. Hier is Fleur aan het vertellen en de anderen luisteren heel geconcentreerd.
Vandaag bij meester Koen geen gewone sportles want deze week is het onze projectweek daarom speelden wij oude volksspelen.
Namiddag ook met de juf een spel dat al vele generaties voor ons speelden nl. "Zakdoek leggen"
Mijn kapoentjes beleefden veel plezier en hadden de grootste pret. Ook na het kringspel hadden ze veel plezier vooral in de zaal.
Kijk ikke lekker stoer!
Als laatste activiteit vandaag drie dozen op de "Tik Tak-draaischijf". Juf zei : "Tik tak, tik tak, klop klop wie is daar?" Dan mocht er iemand een kijkje nemen om te zien wie of wat er onder het doosje zat. Eerst vonden we een trein en dan zongen wij samen het liedje : "In een klein stationnetje" Onder de tweede doos een beertje en de juf zong : "Berend Botje ging uit varen..."
Wij mochten een knuffel kiezen en hem heen- en weer wiegen zolang de juf zong.
Voor het derde doosje was er helaas geen tijd meer, hopelijk wel de volgende keer. Morgen sluiten wij onze projectweek af met lekkere pannenkoeken.
Na onze kalenders was het vandaag de beurt aan Lars, Jonas en Lander om te vertellen over zichzelf. Opmerkelijk is dat hoe klein ze ook nog zijn toch tonen ze reeds veel interesse in elkaars foto's en kunnen er leuke dingen over vertellen. Ze luisteren naar elkaar en reageren door te vertellen over een gelijkaardige situatie.
Vandaag in onze speelhoeken : Een oud volksspel : De sjoelbak.
In de zandtafel : koekjes bakken voor ziek grootmoeder.
Timmeren Computeren
Vandaag : klein schooltje maar ook tutti-frutti-dag. We eten een peer. Gezellig samen keuvelen op de bank terwijl de juf schilt en mijn kapoentjes eten ze op.
In de zaal spelen vinden ze ook super leuk :
Na de speeltijd spelen we een spel waarbij we de één-één relatie oefenen. "Roodkapje brengt koekjes naar haar zieke grootmoeder. Eén kindje is Roodkapje, iemand anders gooit met de dobbelsteen en roodkapje mag dan evenveel passen vooruit zetten totdat ze bij het huisje is en een koekje kan binnen schuiven.
Omdat sprookjes deel uitmaken van ons "Erfgoed" heeft juf Carla vandaag een sprookje verteld. " Roodkapje en de wolf."
Oh, zo spannend!
Na het verhaal mochten we om beurt een wolf knutselen. Eigenlijk hebben mijn kapoentjes de scheur- en plaktechniek geoefend. Maar daar waren zij zich niet van bewust natuurlijk.
Na de speeltijd was het de beurt aan Liana en Thibo om te vertellen over hun foto's.
Ook in de hoekjes nieuwe uitdagingen ivm "Roodkapje zoals : Op het grondplan het huis van Roodkapje en Oma bouwen
Koekjes bakken voor zieke grootmoeder
Het sprookje naspelen met klein wereldmateriaal
Namiddag spelen we een vangspelletje Eerst is de juf de wolf en de kleuters zijn Roodkapje.
Als de wolf slaapt gaan de Roodkapjes snel de koekjes nemen die voor grootmoeder zijn. Maar oei, oei, als de wolf wakker wordt wil hij Roodkapje pakken!!!! Lopen, lopen, lopen
Natuurlijk willen enkele kapoentjes ook eens de wolf zijn Nu moet juf Carla hard lopen ...
Om weer tot rust te komen doen we kleuteryoga
1. Laag naar de aarde maak ik me klein 2. Hoog naar de hemel, groot wil ik zijn, 3. Zwierend in de wind, zo draai ik rond, 4. Hopsa, heisasa, mijn voeten op de grond. 5. En nu val ik op mijn kont!
Dan een andere ontspanningstechniek : masseren Jij mij en ik jou
Deze morgen zijn we slechts heel even in ons klasje geweest. Net lang genoeg om goeiemorgen te zingen en onze kalenders in orde te brengen. Daarna weer jasjes aan en naar de grote zaal om samen de projectweek te starten. Wij zitten al klaar. Waar zijn de grote jongens en meisjes?
Wie is nu daar? Een bokkenrijder!!
De jongens en meisjes van het zesde leerjaar zingen ons "Bokkenrijderslied" Meester Leroy leert ons tot vier tellen in het Wellens dialect!
Aeijn, Twiej, Dreij, Viejr
en dan zingen maar!
Weer in de klas gaan we meteen aan het werk. We schilderen met waterverf een Bokkenrijder zonder hoofd! OEI De juf gaat een foto van ons printen en dan ons hoofd erop plakken, OEF!
Eerst de waterverftechniek uitleggen ...
... en dan zelf aan de slag
Na fruit en buiten spelen, gezellig in de kring ... foto' kijken, WIE IS DEZE BABY?? Ongeloof als ik zeg dat ik dat ben, hihi!
Mijn trouwfoto lokt veel reactie uit : ze merken de vreemde kledij op, mijn boeket, het sjieke pak van mijne bruidegom maar als ik vraag wat ik aan het doen ben kunnen ze dit niet verwoorden.
Daarna mogen mijn kapoentjes vertellen bij hun foto. Elke dag een paar kindjes want anders is de interesse zoek.
Wij luisteren naar Giel en naar Juul
Namiddag brengen wij ons kunstwerk, met als titel " Dankjewel, voor je zorgende handen." naar onze lieve zorgjuf Inge. Zij kreeg een nieuw lokaal maar de muren waren nog zeer kaal.
Samen op weg naar juf Inge ...
Ze was super blij met het kunstwerk. Eerst gaven wij de nodige uitleg en toen ... kregen wij allemaal een dikke zoen!
Na de laatste speelpauze buiten zagen wij een oude kist staan. Juf Carla vertelde dat het de liedjeskist van haar marraine was. Zij verzamelde er oude liedjes in. Zal ik er eens eentje uithalen? Ja,Ja!!!
Het eerste liedje : In een klein stationnetje.
Liedje nummer twee : In het bos daar staat een huisje.
En dan een korte onderbreking want het hagelde ineens heel erg en mijn kapoentjes waren afgeleid. Dan maar even naar buiten kijken en even over het weer babbelen typisch Belgisch zeker!
Tot slot een slaapliedje waarbij we allemaal om beurt mochten draaien aan muziekmolentje.
Het was een goed gevulde dag maar superleuk! Tot morgen, schatjes van patatjes!