Ook vandaag weer glunderende oogjes maar deze keer van Farid, want hij is jarig en dat gaan we vandaag vieren.
Het kroontje was reeds klaar de juf moet het enkel nog op maat van Farid maken en dan kan hij zichzelf bewonderen in de spiegel. Gelukkig, het kroontje valt in de smaak!
Kaarsjes, kaarsjes op de taart, zingen we uit volle borst voor ons vriendje Farid.
Blazen maar ... oeps dat lukt nog niet zo goed. Geen probleem hoor, Farid daar heb je vrienden voor die helpen je wel even met blazen, pfffffff, BRAVO!!!
Nu superleuk en spannend een cadeautje kiezen. Wat zal hij kiezen?
Een mooie gele auto, veel rijplezier, Farid.
Nu gaan we naar de zaal om te zingen en te dansen voor Farid. Lang zal hij leven, lang zal hij leven in de gloria,...
Hieperdepiep HOERA!
Nu ons ei-ei liedje nog dat gaat als volgt ... Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Als het liedje uit is lopen alle kleuters naar de jarige, kriebelen de buik van de jarige en geven ook nog een dikke kus.
We maken nu een mooie tekening voor ons jarig vriendje. Hopelijk zal hij er later nog dikwijls in bladeren en terugdenken aan ons allemaal.
Farid had heel wat lekkers bij om ons te trakteren. We konden kiezen tussen smurfentaart, kersen-of appeltaart. De meeste snoepers kozen natuurlijk voor de slagroomtaart. Hmm, lekker.
Speciaal voor Farid een verhaal van hondje Dribbel.
Hondje Dribbel is jarig en hij geeft een feestje voor al zijn vriendjes. Maar waar zijn ze nu? Ze hebben zich allemaal verstopt en wij helpen Dribbel om ze terug te vinden.
Net voor we naar huis gaan krijgt Farid zijn album van vriendje Jonas met een dikke kus. Smak!
Wat een leuke dag, hopelijk ook een fijn weekend. Tot maandag voor een nieuwe schoolweek met speciale aandacht voor onze lieve grootouders! Daaaaag.
Deze morgen een enthousiaste Jules in de klas want hij was gaan logeren bij Enora en aan hun verhalen te horen was het superleuk! We kregen van mama en papa een mooi verslagje met foto's, zo kwamen wij alles te weten over hun dagje samen.
Eigenlijk zouden we vandaag de verjaardag van Farid vieren maar helaas is Farid al 2 dagen ziek. Hopelijk is hij snel weer beter! Dan schakelen we over naar plan B :Arrow: een verhaal. "Heksje Mimi mist haar vriendje."
Heksje Mimi is boos op Bobo de poes. Ze jaagt hem weg en blijft alleen achter. Tot Varken aanbelt en zomaar binnenkomt. Hij palmt haar huisje in en wil niet meer weg. Was Bobo maar hier, denkt Mimi. Samen zouden ze wel weten wat te doen.
Even in de hoekjes spelen :
Tijd om te sporten met meester Koen.
Namiddag spelen we verder in de hoekjes :
Aan het einde van de sportdag oefenen we heel intens onze dansje voor het grootouderfeest.
Hopelijk voelt Faridje zich morgen beter dan gaan we weer feesten. Bye, bye!
Vandaag hebben we ons eerste feestje gevierd in de perenklas en het was meteen een groot succes. Bij het binnenkomen van de klas merkten mijn kapoentjes meteen de speciale stoel op die in onze praatkring stond. Voor wie is die? Nee Jules niet voor jou!
Jules was snel op de verjaardagstoel gaan zitten maar hij was niet jarig dus mocht hij er niet op zitten. Wie dan wel? Wie is er jarig? Ikke zei een stemmetje heel stilletjes Ja natuurlijk "Enora"
De verjaardagstoel is voor jarige Enora! Eigenlijk was Enora gisteren al jarig maar toen waren we er niet dus vieren we het vandaag.
Kijk eens Enora, juf Carla heeft een kroontje voor jou gemaakt. Alleen nog even passen en dan mag Enora zichzelf bewonderen in de spiegel. Zou ze het kroontje mooi vinden?
Ja, gelukkig is ze er heel blij mee. Wat heeft Enora meegebracht? Even piepen... Oh, lekkere olifantencake en berencake. Wie heeft die gemaakt? Enora en mama. Juf Carla wil er kaarsjes opzetten maar hoeveel? Enora toont het juiste aantal vingers en wij tellen ze 1 - 2 - 3
Juf zet een liedje op van : "Kaarsjes, kaarsjes op de taart want het is feest vandaag!" en terwijl steekt ze de kaarsjes aan. "Kaarsjes, kaarsjes, op de taart, blaas nu, blaas nu maar!" Enora mocht de kaarsjes uitblazen maar dat was nog moeilijk, dus hielpen we allemaal met blazen. HOERA!
Enora bracht ook een pakje mee voor de klas. Even raden... wat zou erin zitten? Een bal, een knuffel,...
Nee hoor, een super mooi prentenboek van kaatje op de fiets.
Straks zal de juf eruit voorlezen maar eerst mag de jarige natuurlijk een cadeautje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf.
Enora kiest voor een ketting en armband. Mooi!
Nu gaan we naar de zaal om te dansen en te zingen voor onze jarig. Lang zal ze leven, lang zal ze leven,...
Hieperdepiep, Hoera!!! Weer in de klas gaan we een tekening maken voor Enora. Juf Carla maakt er een mooi prentenboek van dan kan Enora later als ze groot is er nog dikwijls in kijken en aan ons terugdenken.
Nu is het tijd om te smullen, hmmm, zo lekker die olifanten-en berencake!
Nadat we in de hoekjes gespeeld hebben verzamelen we in de kring, want juf Carla gaat vertellen uit het prentenboek dat we kregen van de jarige. "Kaatje op de fiets"
Dankjewel, Enora ( en ook mama en papa natuurlijk) voor het mooie prentenboek voor onze klasbibliotheek. Alle jassen aan om naar huis te gaan en ja ook Jules want hij mag vandaag bij Enora gaan logeren.
Jas aan en in de draagzak op de buik van Enora ... glunderende oogjes
Oei, bijna vergeten! Ons album krijgt Enora van Lyna met een dikke kus.
Wat een leuke dag, voor ons mag het elke dag feest zijn!!! Lieve, fuifbeesten geniet van de vrije namiddag en tot morgen.
Oeps, waar zijn al die vriendjes van de perenklas? Nu denken jullie natuurlijk dat veel kindjes zomaar zijn thuis gebleven om er een brugdagje van te maken. Nee, hoor! Juf Carla kreeg deze morgen de ene ziekmelding na de andere. Daarom aan alle zieke vriendjes een Mega dikke beterschapsknuffel
Wij beginnen zoals altijd met onze kalenders. Enora weet dat het vandaag een groot schooltje is en mag de grote boekentas naast het maantje van maandag hangen.
We gaan verder met een supermooi verhaal. "Maan heeft verdriet." Maan heeft verdriet. Daarom wil Olifant een kusje geven, maar alleen lukt het hem niet. Met de hulp van IJsbeer, Tijger, Krokodil én Muis maakt hij Maan weer blij.
Op 21 november vieren we in " De Eik" onze grootouders dus is het stilletjes aan tijd om een dansje in te oefenen. jullie mogen even piepen maar we verklappen verder niets.
Tijd voor hoekenspel. En geloof het of niet maar een keuze maken tussen de verschillende hoekjes is voor peuters niet altijd makkelijk. Dus legt de juf even uit wat er allemaal te beleven valt in de hoekjes en dan mogen mijn kapoentjes nadenken over waar zij het liefst willen spelen.
En nu spelen (en leren )
Na ons speelkwartier gaan we sporten met meester Leroy. Waw, een omloop vandaag met nieuwe uitdagingen.
Wij helpen meester Leroy met opruimen want al dat sportmateriaal is immers véél te zwaar voor hem
Namiddag spelen juf Carla en juf Kathleen voor alle kleuters van "De Eik" een poppenkastverhaal. Terwijl wij een liedje zingen komt Jan Klaassen de gordijntjes openmaken. Heksemie komt in het kabouterbos en heeft zin om iets stout te doen. Ze betovert een appel en wanneer iemand erin bijt, wordt hij heel boos. Kabouter Pom bijt in de appel en wat gebeurt er allemaal? Komt alles weer goed?
Nu nog even in de hoekjes spelen :
Om de dag af te sluiten wilde de juf nog een geluidenspelletje spelen maar helaas kwamen er enkele natte broekjes tussen. Dan maar een verhaaltje van Piet Piraat opzetten, altijd goed!
Geniet morgen van een dagje vrij en woensdag zijn we er weer en dan vieren we de verjaardag van Enora, Hoera!
Oeps een beetje later maar juf Carla is eerst haar allerliefste kleindochter " Nienke" gaan knuffelen.
Deze morgen was Jules niet te zien. Na even zoeken vonden we hem slapend in zijn bedje in de poppenhoek.
Opeens riep Jules : " Ik heb geen plaats in mijn bed!" Jules lag ook met al zijn knuffels in bed. Jules riep : " Opzij, opzij" en Beer viel uit bed. maar nog steeds had Jules geen plaats genoeg. Jules riep : " Opzij, opzij" en Aapje viel uit bed. ( peuters hadden dolle pret telkens er een knuffel uit bed viel)
en zo ging het maar door tot Jules helemaal alleen in bed lag. Waw! Nu had Jules veel plaats maar... hij voelde zich zo alleen en had het koud. Dus mochten alle knuffels weer gezellig bij Jules in bed. Dit verhaal komt uit het boekje van Penny Dale "Met tien in bed." Als Jules uitgeslapen was gaf hij onze knuffels terug en hebben wij hem geholpen met aankleden.
Nu spelen in de hoekjes en wie wil mocht zijn knuffel tekenen met houtskool.
Na ons speelkwartier buiten, fijn sporten met meester Koen!
Namiddag hebben we samen met juf Alyssia een vlinder geknutseld. Eigenlijk hebben wij mogen schilderen en de juf zal er een vlinder van maken. Willen jullie onze knutselwerkjes van korter bij zien? Wel, binnenkort als het "Grootouderfeest" is op school kunnen jullie naar de tentoonstelling kijken van al onze werkjes.
Na de speeltijd was Jules moe.
Zullen we een slaapmuziekje voor Jules spelen? Alle kapoentjes mogen een instrumentje kiezen.
Nu kan het orkest van start gaan.
Een slaapmuziekje kon je het wel niet noemen Maar Jules is toch in slaap gevallen...hij was dan ook héél erg vermoeid!!!
Vermits mijn kapoentjes 's morgens zeer flink zijn kunnen we een item toevoegen aan onze kalenders. Als de juf weinig foto's ophangt is het een klein schooltje als het hele rijtje vol foto's hangt is het een groot schooltje en dan mag één kindje een kleine of grote boekentas bij de juiste dag hangen. Goed gedaan Sylana!
We leerden vandaag ook een versje : Knuffeltje hier, knuffeltje daar,
knuffeltje hoog, knuffeltje laag.
Knuffeltje lief en zacht, blijf bij mij de hele nacht.
Dan spelen in de hoekjes en aan onze knutseltafel een nieuwe uitdaging nl. scheuren. In het begin niet zo makkelijk maar na wat hulp en flink oefenen hebben verschillende kapoentjes de techniek onder de knie.
En dit is het resultaat!
Nu denken jullie misschien :"Wat een zonde van al dat papier!" Maar het waren vooral blaadjes waar we reeds op getekend hadden en we gaan ze niet weggooien maar een knuffel van maken. Hoe? Dat blijft nog even een verrassing. Sommige kindjes scheuren andere spelen in de hoekjes :
Sommige kindjes vinden het leuk om juf Carla te foppen door zich te verstoppen en dan roepen ze "Juffrouw Carla.....
Nu is het hoogtijd voor ons fruit. Vandaag op tutti-frutti-dag voor iedereen een mandarijn. Hmm, lekker!
Na de speeltijd oefenen we al spelend de begrippen klein en groot! Hoeveel beren zie je? Geef grote beer een kus, geef kleine beer een kus. Juf Carla had ook een groot en klein bord, grote en kleine beker en grote en kleine lepel. Wat is voor wie?
Bravo, dat hebben jullie flink gedaan.
Nog even spelen in de hoeken :
Na het opruimen zongen we een liedje voor onze knuffel. " Berend Botje " en "Slaap knuffeltje slaap"
Joepie, we mogen naar Bumba kijken terwijl juf Carla en juf Alyssia de boekentassen klaarmaken en onze jassen aantrekken.
Een fijn woensdagnamiddag en tot morgen, mijn knuffeltjes!
Deze morgen verliep al heel rustig. Zo goed als geen traantjes. De nieuwe vriendjes waren blij met hun foto op hun peertje.
Allemaal samen in ons kringetje, goeiemorgen zingen. Zo gezellig!
Totdat we iemand hoorde wenen. De nieuwe vriendjes denken jullie maar nee hoor het was onze Jules. Hij huilde tranen met tuiten want hij miste zijn mama.
Wat nu hoe gaan we Jules troosten? Al heel snel kwamen de voorstellen Jules aaien, een kusje geven, maar Jules wilde niet! Jules vertelde dat hij met zijn knuffeltje gespeeld had maar niet meer wist waar hij hem achtergelaten had. Dus gingen we met we met z'n allen zoeken in onze speelhoeken. Hoera! we vonden zijn knuffel op de computertafel en zijn tutje op de puzzeltafel. Jules super blij!
Wie heeft er nog een lieve knuffel? ik! ik! Klonk het van overal. De juf verzamelde alle knuffels in een mand en dan maar zoeken tot ze hun knuffel gevonden hadden.
Om beurt vertelden we aan elkaar over onze knuffel. Tot slot maakten we in de zaal een hoopje met knuffels en we zongen : "Zoveel knuffels bij elkaar, klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend, ik geef je een zoen, laat ons samen een dansje doen." En dan zochten we onze eigen knuffel en deden we een dansje.
Daar krijg je honger, hmm, lekker!
Na de speeltijd aan het werk aan de knutseltafel. We schilderen een kartonnen bordje want daar zal de juf een mooie visknuffel van maken. Als we klaar zijn met schilderen strooien we er ook glitters op.
Ook spelen in de hoekjes :
Namiddag nog enkele speelliedjes nl.: "In de kelder is het donker..." en Roro macaro..." Als het liedje uit is laten we ons vallen met de benen in de lucht en komt de juf ons kriebelen, hihi...
Na het laatste speelkwartier van de dag kijken we samen in 2 prentenboekjes : Een echt meisje :
Over een meisje dat fantaseert over wat ze later zoal zou kunnen worden. Dat kan van alles zijn zoals bijvoorbeeld een stoere politieagente, een lief heksje of een prima ballerina. Haast heeft ze niet want nu is ze al een echt meisje.
En voor de jongens :
Een echte astronaut, een koning van een groot land, een snelle treinmachinist, een driesterrenkok of een lieve matroos. Wat kun je allemaal zijn? Een echte jongen kan van alles zijn!
Zo dat waren onze bezigheden voor vandaag. Slaaplekker, schatjes van patatjes!!!
Superflink waren de kindjes van de perenklas deze morgen. Hier en daar een traantje bij de nieuwe vriendjes, maar zodra alle mama's en papa's uit het zicht waren keerde de rust terug in ons klasje en konden we samen goeiemorgen zingen en onze nieuwe vriendjes mochten een peertje (= kenteken ) kiezen.
Alfa Fleur
Jonas
Lars Liana
Mats Thibo Welkom, lieve vriendjes! We hopen dat jullie je snel zullen thuis voelen.
We mochten even in de hoekjes duiken om al spelend elkaar beter te leren kennen. Maar al snel was meester Leroy er om ons mee te nemen naar de sportzaal. Juf Carla wandelde even mee om alle nieuwe vriendjes voor te stellen aan meester Leroy.
Nu kon het sporten beginnen! Eerst oefeningen met een hoepel.
Dan sporten met de bal met meester Leroy als "levende basketring."
Tot slot nog een dansje en dan is ons eerste sportuurtje om.
Na het speelkwartiertje buiten in de gezonde lucht gaan we terug naar het perenklasje. Na het eten van ons fruit spelen we nog even in de hoekjes.
Na de middagpauze heeft de juf een verhaaltje verteld over Anna. "Mijn allerliefste vriendje." Geniet van de super geconcentreerde blikken
Dan nog even samenspelen.
Samen met juf Alicia tekenen met krijt. Alicia is stagiaire verzorging. Zij zal gedurende 5 weken in ons klasje zijn.
Na ons laatste speelkwartier tijd voor een spelletje : "Wie is er weg?" De juf stopt 4 knuffels onder een doek, neemt er dan stiekem ééntje weg en de kapoentjes raden welk knuffeltje verdwenen is.
Juf Carla heeft genoten van deze eerste schooldag met haar kapoentjes. Hopelijk denken haar kapoentjes er ook zo over Slaaplekker, perenklasvriendjes!
Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie zeer nieuwsgierig zijn naar de belevenissen van jullie kleuters maar helaas moeten jullie nog even geduld hebben. Juf Carla heeft vandaag reeds vergadering gehad tot 18 uur. Nu nog even iets eten en dan begin ik er meteen aan.
Hoera! Nieuwe vriendjes in ons perenklasje. Welkom, Alfa, Fleur, Jonas, Lars, Liana, Mats en Thibo! Wij zijn zeer blij met jullie erbij Ook juf Carla is weer van de partij. Weer helemaal gezond ( hoop ik toch, hihi ) en superblij om weer leuke dingen te doen, samen met de kapoentjes van de klas.
Zo fijn, Lyna weer in de perenklas na enkele dagen ziekenhuis. Ze vertelt over het prikje in haar hand en over oma, opa, moeke en vake die langskwamen met cadeautjes Dat verzacht het verdriet natuurlijk Ze krijgt meteen haar vriendschapsarmbandje van Cara want ook wij hebben aan Lyna gedacht.
Na onze praatronde kijken we naar foto's van onze speelhoekjes.
De juf heeft foto's gemaakt van Jules terwijl hij in de hoeken aan het spelen was. We mogen elk een foto uitkiezen en dan proberen we te verwoorden welk hoekje het is en vervolgens mag één kleuter het hoekje tonen.
De juf vertelt dan ook aan welke afspraken wij ons moeten houden om in dat hoekje te mogen spelen. Pffff, wel veel hoor! We hangen de foto's aan het keuzebord en dan moeten we onze oogjes dichtdoen om heel goed na te denken waar wij willen spelen.
Sommige vriendjes kunnen precies beter nadenken met hun oogjes open, hihi!
Vandaag mogen we aan onze werktafel experimenteren met verfdotters.
Wat staat er nu op onze blokkenmat zag je mijn kapoentjes, na de speeltijd, zich afvragen?
Juf Carla gaat Tik Tak spelen. Gespannen zitten ze te kijken tot het spektakel begint... tik-tak-tik-tak-tik-tak
De wijzer gaat heen en weer totdat er 2 deurtjes opengaan. Tik Tak is een bekend Belgisch kinderprogramma dat opgenomen werd van 1981 tot 1991 door de toenmalige BRT nu VRT. Het programma werd uitgedacht door Mil Lenssens, die op het idee kwam toen hij enkele kinderen geboeid zag kijken naar een lotto-trekking. De voorspelbare, repetitieve-mix van kleuren, beweging en muzikale thema's verwerkte hij samen in een kinderprogramma. Deze keer in het thema : De hoekjes van mijn klas. Een toren bouwen (blokkenmat)
Het verfpotje schildert ...een peer! ( Want wij zitten in de perenklas )
Ik gebruik het ook om (nieuwe) technieken uit te beelden. Wat kan ik met plasticine doen? Kneden, worstje rollen, balletje rollen,...
Schuivende bekers. Onder één beker verstopt de juf een voorwerp en dan wisselen de bekers van plaats. Onder welke beker zit de auto?
Hoe maak ik een puzzel?
De schaartjesdans, een dansende schaar knipt een peer ( Aan onze werktafel mogen wij ook knippen )
De popjes eten en drinken geven en dan slapen leggen. (zo spelen we in de poppenhoek)
Opruimen : de blokken in de juiste doos gooien (volgens kleur)
Tot slot komt Jules nog even kiekeboe spelen
Als Tik Tak gedaan is gaan de deurtjes weer dicht.
Zoals jullie kunnen zien is het een soort tafelpoppenkast gebaseerd op het toenmalige programma. Met op de achtergrond echte Tik Tak muziek komen knuffels en andere materialen tot leven. Het is een aaneenschakeling van verrassingen en special-effects waarbij het visuele telt en niet het verhaal. Tijdens de voorstelling was het muisstil, af en toe hoorde ik iemand zeggen :" Nog eens!" Zo dat was het voor vandaag. Geniet van een zonnige vrije namiddag en tot morgen.
Hoera! Iedereen was deze morgen goedgezind. Dan maar meteen aan de slag. Juf Carla wilde wel eens weten wat er allemaal in onze boekentas zit. Dus wij naar de zaal om onze tas erbij te halen.
Amai, zoveel mooie boekentassen. Wie heeft welke boekentas dat willen wij wel graag weten. We herkennen een Uitje, een Cars-tas, een eendje, een Maya-de-bij tas en maar liefst 3 Bumba-boekentassen. Wie weet wat er in onze boekentas zit? Zullen we even piepen? We vinden een H&W-boekje, brooddozen, een flesje water, knuffeltjes, tutjes maar ook ons fruit.
We hebben natuurlijk niet alleen gekeken maar we hadden ook van alles te vertellen. Als onze tasjes weer op hun plaats staan gaan we aan het werk.
Na het schilderen natuurlijk handen wassen.
Na de speeltijd een muzikale activiteit : bewegen op muziek met onze eigen boekentas. We beginnen met een bewegingslied van Jules om in de "mood" te geraken. "Hup en hup en 1 en 2. Hup en hup en Jules gaat mee. Hup en hup en 1 en 2. Hup en hup doe jij ook mee?"
We stappen tussen de boekentassen op muziek en als de muziek stopt gaan we snel naast onze boekentas zitten. Als de muziek stopt zoeken we onze eigen boekentas tussen die van vriendjes. Zo volgen er nog verschillende opdrachtjes.
Tot slot gaan we naast onze boekentas liggen terwijl de juf een relaxatie-liedje opzet en dan komt ze ons kriebelen, hihi! Spelplezier in de hoeken :
Even wat vroeger naar buiten zodat we de speelplaats voor ons alleen hebben.
Eerst fijn aan elkaar vertellen over onze weekendactiviteiten.
Matteo vertelde over Minka. Wie is Minka?
"Een poes" wist hij ons te vertellen en toen hebben we ons fotoalbum erbij gehaald en inderdaad we vonden een foto van Minka de poes. Maar we mochten niet te lang palaveren want al snel was meester Leroy er om ons mee te nemen naar de sportzaal. Vandaag weer heel wat nieuwe uitdagingen, maar we voerden ze uit met de glimlach.
Omdat we eerst op de speelplaats waren mochten wij onder begeleiding van de meester de fietsjes uit de garage rijden.
Na de speeltijd gingen we samen met de juf naar de klas. "ZOVEEL ROMMEL": riep de juf! "Wie heeft dat gedaan?" Niemand wist er iets van tot we een heel klein stemmetje hoorden. Het was Jules. Hij zat met verf en penseel op de mat. Mag Jules schilderen op de mat? NEE roepen mijn pagadders in koor.
Oh, en hij heeft ook met zand gespeeld op de puzzeltafel. Dat mag ook niet. En kijk eens er liggen boekjes op de plasticine-tafel, alle puzzels liggen op de spelletjestafel en het servies ligt op onze bouwtafel, foei, foei, Jules!
Gelukkig weten mijn kapoentjes wel waar we mogen puzzelen en bouwen en schilderen en zij zetten alles op de juiste plaats. Op deze manier leren we de hoekjes kennen en hun functie.
Zeg Jules jij hebt wel een mooi schilderwerk gemaakt. Hoe heb je dat gedaan. Jules legt uit : " Eerst verf uitrollen dan met je vinger tekenen en tot slot een blad er over leggen, wrijven en weer eraf halen."
Ik ook, ik ook, riepen mijn kapoentjes in koor. Dus gingen we aan de slag.
Spelen in de hoekjes :
Namiddag speelden we samen een spel. We bouwden samen een toren voor Jules. Eerst draaien aan het kleurenwiel en dan een blokje zoeken met dezelfde kleur. Juf Carla was aangenaam verrast want dit ging zeer goed. De kleur benoemen was soms nog moeilijk maar dat komt nog wel.
Vrijdag was een speciale dag in onze school. In het lager onderwijs was er een anti-pestdag en ook de kindertuin wilde deelnemen aan dit project. Kleuters pesten wel niet maar plagen en elkaar pijn doen komt wel voor. Vandaar het thema : " VRIENDJESDAG " Deze morgen speelde juf Carla poppenkast voor haar vriendjes Natuurlijk in het thema van vandaag. Eerst zingen we een liedje : " Jan klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis? Doe open dat gordijntje en kom dan met Katrijntje. Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis?" Dan komt Jan Klaassen tevoorschijn en maakt even een babbeltje met zijn aandachtig publiek.
De eerste keer speel ik zonder decor. Zo weten de kleuters dat juf Carla niet weg is maar wel achter de poppenkast zit. Het verhaal ging over delen. Katrien wilde eerst haar speelgoed niet delen met Joris maar na tussenkomst van mama gelukkig wel. Eind goed, al goed. Of mijn kapoentjes het spannend vonden? Kijk maar naar de foto's. Hun gezichtjes spreken boekdelen.
Na de poppenkast stelt Jules voor om een vriendschapsarmbandje te maken. Wat een goed idee!
We maken er allemaal ééntje om straks aan ons vriendje te geven. IJverig gaan we aan de slag.
De armbandjes zijn klaar.
Wie krijgt er als eerste een armbandje? Onze lieve klasvriend, Jules. Oh en nog een dikke kus van Sylana.
Daarna mogen we elk een armbandje kiezen om aan een vriendje te geven. Juf Carla helpt even met vastmaken.
En ook voor Lyna hebben mijn kapoentjes een armbandje gemaakt want zij was vandaag niet op school. Kijk Lyna deze is voor jou
Gelukkig! Voor juf Els en juf Carla is er ook een armbandje. Mijn schatjes zijn ons niet vergeten!
Nu zijn we allemaal "Dikke" vrienden van elkaar en dat verdient een dansje. Zoveel vriendjes bij elkaar klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend, ik stuur je een zoen laat ons samen een dansje doen. Traaa-la lala lala liere traa-la lala lal la (x2)
In de hoekjes speelden we mooi samen zoals echte vrienden.
Ook Bo is een vriend van de perenklas. Telkens er iets stuk gaat in ons klasje is Bo er op 1 2 3 om het te maken. Daarom ook voor jou Bo een armbandje... Oeps een beetje te klein! Niet erg hoor we maken er ééntje op maat.
Juf Carla kon merken dat het de laatste schooldag van de schoolweek was. Niet alleen aan zichzelf (juf was ook moe ) maar ook aan haar kapoentjes. Daarom geen afsluitactiviteit niet meer maar wel eventjes langer buitenspelen in het zonnetje.
Na het zingen van ons "Goedemorgenlied" riep Jules opeens : "Willen jullie weten wat er allemaal in mijn boekentas zit?" Dat moest Jules geen twee keer vragen natuurlijk. Mijn kleutertjes piepten om beurt in de boekentas en verwoorden wat zij gevonden hadden. Wat zit er in de brooddoos? Waarom heeft Jules een onderbroekje in zijn boekentas? Waarom heeft Jules een knuffel en tutje bij?
Na onze taalactiviteit zijn we op verkenning geweest in onze school. Eerst gingen we op bezoek in de kleuterklasjes bij juf Kathleen en juf Caroline.
Dan met de trap naar het eerste studiejaar bij juf Isabelle.
En in het zesde leerjaar bij meester Jo. Hier mochten we zelfs op het smartbord tekenen en Lars mocht even de meester zijn tot groot jolijt van de leerlingen van het zesde!
Even pauze nemen in de "Boekenmonsterklas" Lekker knus bij elkaar op kussens kijken we samen in een boek van Hopla.
Voorzichtig weer via de trap naar beneden en dan aankloppen bij.. Mijnheer de directeur
Gelukkig voor onze directeur hebben wij even geholpen met het in orde brengen van de vele paperassen.
Na ons fruitmoment was het tijd om te sporten met meester Koen. Vandaag had de meester een omloop klaargezet. Klimmen, klauteren, schuiven en sluipen onder de grote mat... De kapoentjes doen het allemaal even graag.
Namiddag kwamen er kleuters van de derde kleuterklas in onze klas spelen. Zij vonden het super leuk om weer in het perenklasje te zijn.
Als we een beetje ziek of moe zijn is er altijd nog de zetel van de juf met een dekentje en wat extra aandacht!
We sluiten onze dag af met een rustgevend verhaal.
Milan mag voor het eerst naar school. In zijn boekentas neemt hij zijn knuffel en een appel mee. Juf Nele heet hem hartelijk welkom en laat hem zien waar hij zijn jas kan ophangen. In de klas vertelt ze een verhaal en daarna moet iedereen gaan plassen. De kinderen mogen buiten spelen op de speelplaats en daarna in de klas. Ze mogen kiezen in welke speelhoek ze spelen. Milan speelt met Wout, en ze moeten samen ook weer alles opruimen. Daarna maken ze nog een mooie tekening, die Milan na school aan mama mag geven.
Een leuk prentenboek met flapjes, om achter te piepen, zeer leuk voor peuters.
Aan onze werktafel mochten we experimenteren met waterverf.
Torens bouwen met houten blokken
Beertjes sorteren volgens kleur
Andere hoekjes :
Na de speeltijd een bewegingslesje met balletjes. De foto's zijn helaas niet veelzeggend omdat scherpe foto's maken van kleuters in beweging niet goed lukt.
Als ons klasje mooi opgeruimd is zingen we samen nog enkele liedjes zoals : "Hansje en Grietje" Maar de juf zingt de namen van de kleuters van onze klas en dan hebben mijn kapoentjes grote pret!
Ook van "2 handjes op de tafel" Tijdens dit liedje trommelen wij met onze vuistjes : op onze knieën, op onze buik maar ook op onze wangen en hoofd.
Nu jassen aandoen en we zijn klaar om naar huis te gaan.
Kijk eens hoe flink we 's morgens reeds in het kringetje zitten.
We zoeken ons kenteken en hangen het peertje in de boom.
Dan laat de juf een hele grote tekening zien. We kijken er aandachtig naar en de juf wacht op reactie ...
Maar tevergeefs mijn kapoentjes zwijgen in alle talen dat had de juf niet verwacht dus begint zij zelf te vertellen. "Ik zie iemand op de tekening die wij kennen. Zien jullie dat jongetje ook?" "Ja, Jules!" Oef we zijn vertrokken! Gelukkig maar want de bedoeling van een praatplaat is wel dat we vertellen over wat we zien en denken bij de tekening.
Mijn kapoentjes merken op dat Jules op de speelplaats is en daarom hebben we ook eens naar onze speelplaats gekeken.
Nu fijn in de hoekjes spelen
Na de speeltijd speelden we een speelliedje : "In de kelder is het donker." Eén vriendje zit op een stoeltje en doet zijn handen voor zijn ogen. De andere maken een kring rond de stoel en zingen samen : "In de kelder is het donker laat het daar maar donker zijn..." Als het liedje uit is roepen we samen "Lieve ...(naam kleuter) koekoe!" En dan mag het kindje op de stoel ook piepen
Namiddag hoekenspel :
Het laatste uurtje verscheen meester Koen opeens! Oei, juf Carla wilde nog een verhaaltje vertellen maar was helemaal vergeten dat haar kindjes vandaag een extra uurtje sport hadden. Geen probleem dan vertellen we het verhaal morgen wel. Nu kon juf Carla haar klasje reeds stofzuigen want deze avond komt er hoog bezoek en dan moet ons klasje helemaal spik en span zijn. Weer terug in de klas drinken we nog van ons water en kijken we nog eventjes naar een Bumba-verhaaaltje terwijl de juf de pampertjes nakijkt. En meester Koen? Die kijkt ook mee naar Bumba
Nog een fijne avond en strakjes, ... lekker slapen!
Deze morgen was juf Carla zeer nieuwsgierig of de vriendjes van de perenklas hun kenteken nog kenden. Ja hoor, geen probleem.
De juf wilde graag weten wie er iets leuk gedaan had tijdens het weekend? Ja, klonk het in koor. Wat bleek 3 kindjes waren naar de kermis geweest en de juf ook! Matteo had in de brandweerauto gezeten, Lyna had met de auto gereden en Sylana won een mooie gitaar.
Na onze praatronde hebben we fruit gegeten want om 9u30 komt meester Leroy ons halen om te sporten. Meester Leroy is niet alleen in de sportzaal hij heeft een sportvriend en zijn naam is Benny Eerst hebben we kennisgemaakt met Benny en dan kon de pret beginnen.
Vandaag sporten met een hoepel. Lopen door de zaal en op een afgesproken signaal weer in de hoepel gaan staan of zitten of erdoor kruipen. We hebben flink meegedaan met alle oefeningen, BRAVO!!!!
Aan het einde van de les hebben we de meester geholpen met het opruimen van de hoepels en dan kregen we een high-five van Benny.
Na de speeltijd mochten we schilderen met onze vingers. Maar meteen kwam er verzet. Mijn kapoentjes wilden helemaal niet schilderen met hun vingers. Zij vroegen een borstel. Geen probleem dan schilderen we met de verfknotsen. We kregen gele en groene verf want juf Carla zal er peertjes uit knippen als ons werkje volledig droog is.
Sommige kindjes schilderen andere spelen in de hoekjes :
Namiddag werkten en speelden we gewoon verder.
Om onze dag af te sluiten speelden we een geheugenspelletje : "Wat is er weg?" Juf Carla zocht 4 voorwerpen uit 4 verschillende hoekjes nl. een schepje, een auto, een verfknots en een puzzelstuk. Eerst hebben we alles grondig bekeken. Wat is het? Welke kleur heeft het, uit welk hoekje komt het, enz... Dan stopte de juf alles onder een doek en haalde stiekem één voorwerp weg. Mijn kapoentjes moesten natuurlijk raden wat er weg was.
Niet makkelijk hoor zo aan het einde van de dag als we moe beginnen te worden. Maar met wat hulp van de juf hebben we alles kunnen raden. Daaaaag, tot morgen!
's Morgens eerst onze kentekentjes in de perenboom hangen. Wat kennen mijn kapoentjes hun kenteken al goed!
Dan vertelt de juf een verhaal van klasvriendje Jules. Jules maakt kennis met de juf. De juf stelt zich voor en vraagt aan de kleuters hun naam. Ook Jules wil van alles weten over de juf zoals of haar mama haar komt afhalen of zij ook een boekentas heeft met een knuffel, waarom ze niet huilt als ze voor de eerste keer naar school komt.
"Wat gaan we nu doen?" vroeg een ijverig vriendje. Wij gaan plakken met lijm. Meteen waren alle stoeltjes aan onze werktafel bezet. Helaas heeft de juf maar één foto kunnen maken want zij had haar handen vol met al die kliederende kindjes.
Na de speeltijd mochten we voor de eerste keer gaan sporten met meester Koen. Juf Wies gaat elke keer mee om een handje toe te steken als er iemand een plasje moet doen. Juf Carla heeft op dat moment overleg met de zorgcoördinator.
De eerste keer is altijd spannend maar dat was nergens voor nodig want mijn kapoentjes hadden de grootste pret. Namiddag is het steeds rustig vermits enkele vriendjes thuis nog een dutje gaan doen. In de klas is een samenwerkende vennootschap aan het werk de juf rolt worstjes, de kindjes snijden ze in stukjes.
We sluiten de dag af met enkele speelliedjes nl. "Hansje en Grietje die gingen naar de school. Het was er zo fijn en het was er zo mooi." "Twee handjes in de zij" en "Deze vuist op deze vuist."
Voor we naar huis vertrekken plukken we ons peertje uit de boom en dan zijn we klaar om naar huis te gaan.
Vandaag reeds alle vriendjes in de kring om samen te zingen.
De juf had vandaag een mand bij met... peren. Wij zijn de kindjes van de perenklas dan moeten we het toch eens over peren hebben. We mogen ze uit de mand nemen (dan voelen we de vorm) en terwijl komen zeer spontaan de reacties waarop de juf hoopt... over de kleur, dik of dun, klein of groot, veel of weinig peren.
Proeven hebben we ook gedaan en de conversatie ging dan over het steeltje afdoen, de peer schillen, de pitten en hmm, lekker of ik lust het niet
Dan ging het richting hoekjes : Aan onze knutseltafel lag alles klaar om te stempelen met dotters. Eerst een kleur kiezen en dan aan de slag want de boekentas kan wel een kleurtje gebruiken.
Wie niet aan het stempelen was mocht in een ander hoekje spelen.
Eén kindje wilde vandaag de juf foppen. Heel blij kwam ze vertellen :" Ik heb een appeltje bij." "Oh, lekker!" zegt de juf nietsvermoedend. Maar toen de juf het appeldoosje opendeed bleek er een fop-appeltje in te zitten, hihi, gekke Lyna! Gelukkig had ze ook echte druiven bij.
Ook bewegen in de zaal doen mijn kapoentjes graag.
Maar dan moet er opgeruimd worden. Eerst vlot het niet zo goed. Dan zegt juf Carla : "Wie flink helpt krijgt een smiley van de juf" Op één twee drie is alles opgeruimd. Sommige kindjes helpen de duploblokken opruimen andere ruimen de plasticine op en zo is ons klasje weer netjes.
Alle kindjes krijgen een smileystempel! Maar dan vraagt er ééntje krijg ik nu mijn smartie en iemand anders vraagt krijg ik nu mijn snoepje? Oeps, blijkbaar een klein misverstand. Maar uiteindelijk gaan mijn kapoentjes toch tevreden naar huis.