Deze morgen mocht Juul vertellen over de logeerpartij van Jules bij hem thuis maar eigenlijk kon je al aan zijn oogjes zien dat het leuk was.
De juf bracht vandaag een grote mand mee met allerlei ballen en ballonnen. Iedeéén mocht iets kiezen uit de mand en erover vertellen aan de vriendjes. Is het een bal of een ballon of nog iets anders?
We vertelden de kleur, de vorm en wat je er allemaal mee kan doen, gooien, voetballen, rollen,... Dat mochten we natuurlijk uitproberen in de zaal.
Na het experimenteren met de balletjes zong de juf een nieuw liedje. Rollen, rollen, laat de bal rollen. Hier en daar, over elkaar. Rollen, rollen, laat de bal rollen. Rollen, rollen...maar! "
Juf Carla wilde graag dat wij ons balletje naar elkaar zouden rollen maar...! Dit ging helemaal niet zo vlot want peuters van deze leeftijd geven niet zo graag iets af. Juf Carla heeft met handen en voeten moeten uitleggen dat je wel jouw bal moest wegrollen maar dat er dan ook een andere bal naar je toe kwam. Oef! Terug in de klas mochten we in de creahoek zeepbellen stempelen voor Jules.
Ook in de andere hoekjes was het leuk, bouwen met juf Kim of puzzelen met juf Carla of... nog veel meer.
Aan het einde van de dag bliezen juf Carla en juf Kim bellen die onze kapoentjes mochten stuk prikken. Dikke pret!
Nog even ons nieuw liedje gezongen en toen zat onze schooldag er weer op!
Lang zal hij leven in de gloria, hieperdepiep, HOERA!
Joepie! Vandaag weer feest in de perenklas. Helaas zonder juf Carla want zij voelt zich niet zo lekker. Maar dankzij juf Kim kon alles zijn gewone gangetje gaan en was het voor Juul een hele speciale dag want hij is jarig vandaag. Wat blonken de oogjes van onze Juul vandaag, maar dat mocht ook wel want de verjaardagstoel met Jules en een kroontje stonden deze morgen voor hem alleen klaar.
De juf paste zijn kroontje en Juul mocht zichzelf gaan bewonderen in de spiegel. Waw! Hij staat er echt wel goed mee!
Juul had cakejes, sapjes en een pakje bij om er een superleuk feest van te maken. De juf zorgde voor vlaggetjes, kaarsjes en muziek. Eerst 3 kaarsjes op de cakejes zodat Juul ze kon uitblazen : 1 2 3, blazen maar, Bravo, Juul!
Nu pakjes openmaken, dat is pas leuk. Mijn kapoentjes houden ervan om te raden wat er in de pakjes zit. Een boekje? Een puzzel? ...een boekje van een flinke jongen over een flinke jongen nl. " Tuur kan alles alleen " Dankjewel Juul, hier zullen we nog allemaal veel plezier aan beleven.
Aandachtig keken en luisterden alle vriendjes naar het verhaal van Tuur.
Nu mocht Juul een geschenkje kiezen uit onze cadeautjesdoos. Hij koos een fluitje, veel plezier!
We maken een kringetje van jongens en van meisjes en we dansen voor Juul. Hiep, hiep, HOERA!
Kriebel, kriebel, Juul, een dikke kus van ons allemaal!
Nu nog een mooie tekening voor in het album dan kan Juul later nog eens terugdenken aan de tijd in de perenklas.
Joepie, smultijd. Opeens was het muisstil, We dronken ook lekker fruitsap.
Tot slot kreeg Juul zijn album van Jesse.
en dan mocht Juul met Jules naar huis, veel plezier naamgenootjes!
Vandaag een ongewone dag want het opvangklasje werd ingenomen door de fotograaf en alle klassen kwamen langs om een foto te laten maken. Mijn kapoentjes voelden de drukte om zich heen dus hebben we vooral in de hoekjes gespeeld.
Namiddag heeft de juf een verhaal verteld over clowntje Anna.
Aan het einde van de dag schminkten juf Kim en juf Carla elke kleuter een rode neus en kregen we onze strik en ons hoedje.
Tot maandag, clowntjes dan beginnen we met een nieuw thema nl. Ballen en ballonnen.
Vandaag mochten wij weer feesten want onze Renzo werd " 3 jaar !" Zijn oogjes blonken toen hij met pak en zak ons klasje binnenkwam. Alle kleuters waren nieuwsgierig naar wat Renzo allemaal meebracht. Het zou nog even een verrassing blijven want eerst moest Renzo nog zijn kroontje passen en zichzelf even bewonderen in de spiegel. Aan zijn glimlach te zien is het ok!
Juf Carla mocht de kaarsjes op een beertje prikken, want Renzo bracht 2 cakes mee in de vorm van een beer mee, door moeke zelf gebakken. We hebben dan maar meteen gezongen van : "'k zag twee beren broodjes smeren, Oh dat was een wonder." Het uitblazen van de kaarsjes en het openmaken van het pakje ging supervlot! Zou Renzo misschien stiekem geoefend hebben?
Oh! We kregen een boekje over grote auto's en iederéén wilde het stoere boek dadelijk in kijken. Ze waren allemaal aandachtig toen de juf het verhaal voorlas. Hoe kan het anders met allemaal stoere jongens en meisjes in de klas.
Daarna mocht Renzo een cadeautje kiezen uit de geschenkendoos van de juf. Hij koos een fluitje en probeerde het dadelijk uit.
Nu was het tijd om te dansen voor Renzo. We trokken allemaal de zaal in en maakten een kringetje van jongens en van meisjes. Lang zal hij leven, HOERA!
Ei,ei, ei, wij zijn zo blij! Dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, Renzo, gelukkige verjaardag en een dikke kus.
Na het dansen maakten alle vriendjes van de klas nog een mooie tekening voor ons fuifnummer. Hopelijk zal hij er later nog veel in kunnen bladeren en aan de leuke tijd in de perenklas terugdenken.
Joepie! Smultijd! Nu mochten we allemaal proeven van de berencake en een sinaassapje. Ik moet er zeker niet bij vertellen dat het opeens muisstil werd in ons klasje, hmmm dat was lekker!
Jules kijkt er al naar uit om een avond met Renzo door te brengen.
Na de laatste speeltijd heeft de juf voor de kindjes van de perenklas Tik Tak gespeeld. Na elk Tik Tak-liedje begon de juf steeds meer op een clown te lijken. En tenslotte gooide de juf ook nog confetti op ons!
Vandaag was er nog iemand jarig : "Onze directeur."
De kleuters van de derde kleuterklas maakten daarom ook voor hem een kroon.
Enkel de cijfers zijn ze vergeten Of wilde mijnheer de directeur misschien niet vertellen hoeveel kaarsjes er op zijn feesttaart moeten. Wij wensen hem in ieder geval een hele fijne verjaardag!
Deze morgen trokken 14 kindjes samen met juf Kim naar het aardbeienklasje daarom was het zeer rustig in de perenklas. Mijn jongste kapoentjes genoten er zichtbaar van om zoveel aandacht te krijgen van de juf. De juf bracht vandaag een verhaal van Jules mee. Eerst was Jules blij omdat hij in carnavalkledij naar school mocht maar toen bleek dat de muts van zijn narrenpak ontbrak was hij zeer verdrietig. Op school kwam het toch goed want de directeur had hetzelfde pak dan Jules en Jules mocht zijn muts hebben. Dankjewel mijnheer de directeur!
Zoveel hoekjes om te kiezen voor peuters is dit soms zeer moeilijk daarom helpt de juf met kiezen en speelt ze ook veel mee.
Na de speeltijd mochten we gaan sporten met meester Koen. Tot slot speelden we nog een geheugenspel. De juf had zes prentjes op de tafel gelegd met de afbeelding naar beneden. Om beurt mochten ze twee kaartjes omdraaien. We zochten 2 dezelfde prenten. 2 clowntjes, 2 prinsesjes of 2 tijgertjes. Wat was dat leuk! Zo leuk dat sommige kapoentjes geen zin hadden om naar huis te gaan. Maar lieve schatten dan spelen we het morgen toch nog een keer.
Mijn kapoentjes zijn helemaal weg van het thema carnaval. Tijdens de praatronde hebben ze allemaal iets te vertellen en de verhalen gaan nog steeds over de stoet en verkleden. Na onze kalenders hebben we een gedichtje geleerd over carnaval. Kijk maar :
ZWAAIEN DRAAIEN
BUIG en STREK
'T IS CARNAVAL, DUS IK DOE GEK.... en dan mochten we de meest gekke bekke trekken! In onze creahoek zijn we aan de slag gegaan om een mooi gek hoedje te maken. Met onze vinger en verf schilderden we slingers en confetti.
Ook in de andere hoeken was vanalles te beleven.
Zoals je op ons podium kan zien hebben we in de perenklas een heuse boysband! Ze kregen er niet genoeg van. De juf daarentegen kreeg er... hoofdpijn van Maar ze hield zich kranig en dacht : "Och ja het is maar ene keer per jaar CARNAVAL."
Voor we naar de eetzaal trokken speelden we in de zaal nog een speellied : " Clowntje heeft een rode neus, rode neus, rode neus. Clowntje heeft een rode neus, haha haha,ha. En als hij dan gaat dansen doen we het allemaal na jaja dan doen we het allemaal na jaja dan doen we het allemaal na!" Eén vriendje kreeg het clownneusje en mocht als het liedje uit was iets geks doen en alle andere vriendjes deden het na.
Namiddag toen de oudste kleuters naar de aardbeienklas van juf Kim waren las juf Carla een verhaal voor en speelden we in de hoekjes.
Net voor het naar huisgaan hebben we nog samen de kleuren geoefend met het ballonspel van de juf. We mochten om beurt met de dobbelsteen gooien en dan de juiste ballon zoeken en deze op de juiste plaats leggen.
Ons speelliedje hebben we ook nog eens gespeeld en gekke clown Ska stak haar tong uit en wij deden het allemaal na, jaja!
Deze morgen zaten mijn kapoentjes mooi samen in onze kring. Zo rustig terwijl ze zeker vanalles te vertellen hadden. Nadat we "Goeiemorgen " gezongen hadden kwamen de tongen los. En wat vertelden mijn kapoenen? " Ik ben naar de carnavalstoet geweest." Ze mochten om beurt vertellen maar moesten ook luisteren naar de verhalen van de andere vriendjes. De juf was zeer blij want dat hebben mijn kapoentjes flink gedaan! Slechts één vriendje ( Jules, de klaspop ) was een beetje ongeduldig dus moest juf Carla steeds weer herhalen : "Nog even wachten Jules het is jou beurt nog niet"
Toen hij eindelijk aan de beurt was vertelde Jules over de lichtstoet van Wellen en zei hij ook dat hij een mand vol met gekke spulletjes bij had om carnaval te vieren in de perenklas, samen met zijn vriendjes.
We mochten allemaal iets kiezen uit de grote mand. Om beurt kozen ze iets en dan opzetten en dansen op carnavalmmuziek, natuurlijk.
Enkele vriendjes vonden het te druk en kozen ervoor om rustig met de plasticine te spelen, dat mag ook natuurlijk want we houden niet allemaal evenveel van carnaval.
Door al die drukte zouden we bijna vergeten dat er vandaag ook een nieuw vriendje in onze klas was. Hij heet Noah. Lieve Noah, welkom in de perenklas. Hopelijk voel jij je snel thuis, hier bij ons.
Stilletjes aan keerde de rust weer en zochten we onze vertrouwde hoekjes op om fijn samen te spelen.
Namiddag zijn enkele kleuters op bezoek mogen gaan in het aardbeienklasje van juf Kim, want na de paasvakantie zullen zij schuiven van de perenklas naar de aardbeienklas, omdat er veel kindjes bijkomen. Op deze manier kunnen zij rustig wennen aan het nieuwe klasje. En mama's, papa's, en alle blogkijkers : jullie zullen niets moeten missen want ook juf Kim heeft een blog. Vanaf morgen kunnen jullie ook daar een kijkje nemen Ga naar : www.bloggen.be/klasvanjufkim
Juf Kim en juf Carla hebben namiddag elk in hun eigen klasje een verhaal verteld over Max. Ook in het klasje van Max mochten alle kindjes iets kiezen uit de verkleedkoffer maar Max vond niets naar zijn zin en daarom was hij boos.
Toen de juf vroeg wie er ook heel boos kon kijken kreeg ze deze boze kindjes te zien.
Jules was superblij want hij mocht samen met zijn vriendje Pompom naar de lichtstoet gaan kijken. Jules en Pompom wilden zich ook een beetje verkleden. Met een masker en een glitterhoed zaten ze vol spanning te wachten.
Waw! Zo mooi al die lichtjes en mensen in gekke kleding die dansten op vrolijke muziek.
Wat een mooie wagen komt er nu voorbij? Iemand wuift op mij, riep Jules. Het was de mama van Jordy! Jules mocht even mee op de wagen, dolle pret, natuurlijk.
Oh, kijk nu! Meester Koen en meester Leroy doen ook mee. We kregen wafels, appels en snoepjes van hun. Dankjewel!!
Toen de stoet voorbij was zagen we ook nog twee lieve vriendinnetjes van onze school namelijk de zusjes Aïsha en Thara.
Wat een leuke dag! Juleske was zo moe dat hij zeer snel in dromenland was. Slaaplekker, allemaal!
Wat was Jules ongeduldig vandaag! Hij vroeg steeds is het nu al half twee? Juf Carla moest steeds zeggen : " Nee, Juleske, nog even wachten." Jules mocht vandaag mee op kraambezoek bij... juf Patricia en Pieter want zij werden vorige week de trotse ouders van een héél klein, maar héél mooi dochtertje, Lyna.
Zij werd reeds geboren op 11 februari maar de juffen moesten nog even geduld hebben om Lyna te bewonderen want het was nog een weekje school. Maar vandaag was het eigenlijk zover. Flink in de auto zitten op weg naar juf Patricia. En dan kon Jules eindelijk Lyna bewonderen. Zo lief!
Al snel kreeg Lyna honger. Reuzehonger! Want ze heeft haar hele flesje leeggedronken. Ook de juffen waren flink want ook zij dronken hun glaasje met bubbels helemaal leeg!
Natuurlijk wilden alle juffen Lyna even vertroetelen, zalig!!!
Juf Gina ziet er heel jong uit vinden jullie niet?
Juf Patricia en Pieter geniet nog van jullie snoezige dochter.
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij! Kyra is jarig en dat vieren wij.
De vriendjes van de perenklas bouwen tegenwoordig regelmatig een feestje. Ook vandaag was het feest in onze klas want wij vierden de verjaardag van ons vriendinnetje Kyra. Eerst mocht Kyra zichzelf bewonderen in de spiegel met haar verjaardagskroon. Aan haar snoetje te zien is het wel oké. Daarna mocht Kyra op de verjaardagsstoel plaatsnemen en piepten we in de grote tas waar alles in zat om een supertof feestje te bouwen.
Juf Carla prikte de drie kaarsjes op de heerlijke zelfgebakken cakejes en ook nog enkele clowntjes ter versiering. Het uitblazen van de kaarsjes ging zonder problemen.
Nu was het tijd om het pakje open te maken dat Kyra voor ons klasje meebracht. Alle ogen keken gespannen naar Kyra die geen moeite had met uitpakken. OH! een boekje over een klein muisje : " Kleine Muis ontdekt de wereld."
Nadat de juf het verhaal verteld had mocht onze jarige het boekje een plaatsje geven in de klasbibliotheek. Dankjewel Kyra voor het mooie boekje.
Kyra mag natuurlijk ook nog een cadeautje kiezen uit de doos van de juf. zij kiest een portemonneetje van Dora, nu maar veel eurootjes vragen!
Nu was het tijd om te zingen en te dansen voor ons jarig vriendinnetje. " Lang zal zij leven, lang zal zij leven,... in de gloria! "
Ei,ei, ei, wij zijn zo blij, dat er iemand jarig is en dat ben jij..... Kriebel,kriebel, kriebel, gelukkige verjaardag en nog een dikke zoen.
Oef van al dat dansen hebben de kleuters honger gekregen. Iederéén krijgt een heerlijk zelfgebakken cakeje en appelsiensap om te drinken. Wij konden kiezen uit citroencake, chocoladecake, marmercake of frangipannecake. Hmm, dat smaakt!
We maken ook nog een mooie tekening voor in het album van Kyra zo kan zij nog dikwijls terugdenken aan de vriendjes van de perenklas.
Voor we naar huis gingen mocht Sander het album aan Kyra geven samen met een dikke zoen.
En dan het moment waarop elke jarige wacht het meekrijgen van Jules voor een geweldige logeerpartij. Veel plezier!
Lang zal hij leven in de gloria, hieperdepiep, HOERA!
Ook vandaag was het feest in de perenklas. We vierden de verjaardag van Sander. Hij was eigenlijk reeds jarig op 2 februari maar toen lag hij in het ziekenhuis. Nu is onze Sander en vele andere vriendjes weer ok en kunnen we zijn verjaardag vieren. Oeps, hij heeft er precies geen zin in? Sander kijkt net zoals juf Carla als ze jarig is Nee, hoor hij heeft er wel zin in maar is een beetje verlegen.
Sander piept even in de spiegel naar zijn kroontje en laat ons zien hoeveel jaar hij nu is. 1 2 3 vingers , goed zo Sander helemaal juist! We maken een verjaardagstoren met de lekkere wafeltjes en cakejes die Sander voor ons meebracht. Bovenop zetten we drie kaarsjes. Nu zingen we samen Kaarsjes, kaarsjes op de taart... Blaas nu, blaas nu maar!
Bravo! Sander, Gelukkige Verjaardag! Hoera nu een pakje openmaken, zeg nu zelf dat is toch het leukst aan jarig zijn! Dat ziet Sander wel zitten en hij begint er vol overtuiging aan. Wat zou het zijn? Een puzzel? Neeeeee!
Oh, Een boekje van heksje Mimi. De juf vertelt het verhaal en alle vriendjes luisteren vol spanning.
Nog een cadeautje openmaken maar deze keer is het de pakjesdoos van de juf waar Sander een geschenkje mag uit kiezen. Hij weet het zeer snel, hij kiest een fluitje! Veel fluitplezier.
Nu verhuizen we de verjaardagsstoel naar de zaal om te zingen en te dansen voor ons fuifnummer. Lang zal hij leven, hieperde piep, HOERA!
Nog eventjes kriebelen en een dikke kus van ons allemaal.
Nu maken we voor Sander een tekening als aandenken aan ons maar juf Carla toch! Ze is vergeten om hier wat foto's te maken. Nu mogen we lekker smullen van de heerlijke wafeltjes en cakejes van Sander. Hij bracht ook lekker sinaassap en appelsap mee.
Sander krijgt natuurlijk Jules mee en kijk eens naar zijn snoetje... hij kan nu wel lachen als hij Jules op zijn buikje krijgt.
Veel plezier jongens, we hopen morgen alles te horen over jullie avonturen!
Kijk nu eens! Onze bankjes zitten weer helemaal vol. Wat fijn dat we er weer allemaal zijn.
We kregen zelfs bezoek van Tibe. Hij en zijn mama kwamen vandaag even langs want na de paasvakantie mag ook Tibe naar het perenklasje komen. En ik kan jullie al vertellen dat hij het helemaal zag zitten want hij wilde niet naar huis. Maar ook wij zien het helemaal zitten met een lieve vriend als Tibe erbij.
Wij vierden vandaag de verjaardag van Jayden. Eigenlijk is Jayden pas in de krokusvakantie jarig maar dan zijn we er natuurlijk niet en daarom vierden we vandaag feest. Jayden mocht zijn kroontje passen en daarna zichzelf bewonderen in de spiegel. Daarna zongen we in koor :" Kaarsjes, kaarsjes, op de taart!" en dat deden we ook, drie kaarsjes op de taart en Jayden mocht ze uitblazen. Bravo! Gelukkige verjaardag!
Speciaal voor de verjaardag van Jayden heeft de juf een verhaaltje verteld van Kleine Beer en zijn vriendjes, Giraf, Big en Konijn.
Natuurlijk mocht ook Jayden een geschenkje kiezen uit de cadeautjesdoos van juf Carla. Hij koos een paarse auto. Veel rijplezier!
In onze zaal zongen en dansen we voor ons fuifnummer. " Lang zal hij leven! Hoera!"
En tot slot is er dan ons kriebelliedje. Even kriebelen op de buik en dan een kusje op zijn wang.
Nu maken we allemaal een tekening voor Jayden als een mooi aandenken aan de vriendjes van de perenklas.
Jayden kreeg zijn album en een kus van Thara en natuurlijk mocht hij Jules mee naar huis nemen.
Deze morgen waren bijna alle vriendjes terug in de klas. We hebben onze kalenders in orde gebracht en daarna een lesje wiskundige initiatie. We kregen opdrachten zoals : Neem drie konijntjes uit de mand, zet 2 teletubbies op de tafel enz...
Deze week wil de juf ons goed observeren terwijl we in de hoekjes werken. De juf wil weten wie reeds goed kan knippen, wie de kleuren al goed kent, wie al goed kan tellen en nog zoveel andere dingen. Maar dat verliep vandaag niet zo vlot! We hadden nochtans alle klasafspraken nog eens goed herhaald voor we in de hoekjes gingen spelen maar blijkbaar waren héélwat oortjes verstopt. De juf heeft dus dikwijls moeten ingrijpen en de afspraken herhalen.
Het was ook weer vieze broekjesdag vandaag! Dus in de namiddag vielen de andere geplande activiteiten in het water. Toen de juf voor het naar huisgaan zei dat het toch spijtig was dat we geen tijd meer hadden voor een verhaaltje zei Ska : " ja 1,2,3,5,vieze broeken " en ze telde ze op haar vingers "
Toen kon de juf toch weer lachen en dacht ze : "Oef er is toch iets blijven hangen vandaag" Hihi, Tot morgen deugnietjes!
Vandaag sluiten we ons Afrikaproject af met 5 workshops. We kregen daarbij hulp van enkele mama's, oma's en opa's om alles vlot te laten verlopen. In onze eerste workshop maakten we een afrikaansgerecht met rijst maïs en ananas. Eerst natuurlijk onze handen wassen dan alles klaarmaken en tot slot mochten we het ook opeten zoals ze dat in Afrika doen namelijk al zittend op de grond.
Onze tweede workshop draaide rond muziek. Samen dansen en muziek maken met instrumenten met op de achtergrond een Afrikaans liedje. Om weer tot rust te komen lagen we op de grond en we luisterden naar het liedje : "Broeder Jacob, slaap jij nog?" maar dan wel in het Afrikaans gezongen : " Banaba Sekolo."
Na de speeltijd was het tijd voor onze derde workshop: Afrikaanse spelletjes zoals met kleine steentjes naar een dikke kei gooien of met fruit ( voddeballen ) naar wilde dieren gooien, rondlopen met iets op je hoofd en hinkelen.
Tijdens onze vierde workshop bekeken we een digitaal verhaal over een klein krokodilletje dat wel een kindje lust. Mama en papa krokodil willen dat hun kindje goed groeit en geven hem héél véél bananen. Maar hij wil geen bananen eten hij wil een kindje. Mama en papa zijn radeloos en proberen vanalles zoals worst en taart maar nee hoor het lukt niet. Bij de rivier ziet de kleine krokodil een kindje en denkt nu kan ik eindelijk een kindje eten maar het meisje lacht met het krokodilletje en ze zegt dat hij nog veel zal moeten eten voor hij groot zal zijn. Dan pakt ze hem vast en kietelt hem voor ze hem in het water gooit. De kleine krokodil loopt snel naar huis en vraagt bananen om te eten, véél bananen.
Namiddag in onze laatste workshop hebben we een leeuwenmasker geknutseld.
Na de speeltijd zijn we opnieuw met de hele school samengekomen in de grote sportzaal om onze projectweek af te sluiten. We keken naar foto's over ons project Afrika uit alle klassen van onze school. Meester Jo riep ook Marleen op het podium want zij is de mevrouw die een schooltje in Senegel helpt. Ze kreeg van onze school 757 euro' tjes van de wafelverkoop om materiaal te kopen voor de kindjes in het schooltje. Goed gedaan, vinden jullie niet?
Zo volgende week een gewone week met drie jarige vriendjes. Maar eerst even rusten in het weekend! Tot maandag.
We zijn de dag begonnen met Tik Tak in het thema Afrika natuurlijk. De juf schoof met bekers waar onder ééntje een zebra zat, een Afrikaanse mama liep een trap op en af met fruit. De juf stapelde doosjes met bovenaan een tijger, ze schilderde een leeuw, er kwamen aapjes uit een boom piepen en ons vriendje Obi speelde op de djembé voor ons. Nog eens riepen mijn kapoentjes en dat hebben we dan ook gedaan maar de juf vroeg hulp en samen hebben we opnieuw Tik Tak gespeeld.
Na de speeltijd zijn we in onze hoekjes gaan spelen. Wilde dieren puzzelen, dieren bouwen met gekleurde blokken, in onze Afrikahut eten klaarmaken en opeten en met plasticine boetseren.
Namiddag zijn we gaan sporten met meester Koen. Voor het naar huisgaan vertelde de juf nog een verhaaltje van Bumba in Afrika.
Wat hebben de juffen pret gehad bij de voorbereiding van de poppenkast in het thema "Afrika." Wij hopen dat jullie oogappels net zoveel plezier gehad hebben bij het kijken naar ons poppenspel over : "Mama Banana wil ruilen." Oeps! Is Jan Klaassen er niet om ons te verwelkomen? Natuurlijk niet. In Afrika is het Butu Klaassen die ons verwelkomt.
In het poppenspel komen verschillende Afrikaanse typetjes en dieren voor. Maar we willen eigenlijk uitleggen wat " ruilen " is. Mama Banana ruilt haar banaan voor een sappig stuk meloen van Monkie. Monkie ruilt op zijn beurt de banaan voor de djembé van Papabuto. Zo gaat het verder totdat de banaan weer bij mama Banana terugkomt.
Na het poppenspel kregen we allemaal een sappige pruim want het was Tutti-Fruttidag. Zullen we ruilen voor een koekje? Hihi, het kan niet want we hebben allemaal hetzelfde fruit. Na de speeltijd zijn we gaan sporten met meester Koen. Na een uurtje sporten konden we nog even in de hoekjes spelen maar helaas de tijd was maar kort en er was nog zoveel dat we graag wilden doen.
Eigenlijk wilde de juf een muziekactiviteit doen om de schooldag af te sluiten maar Renzo vroeg zo lief om een verhaaltje te vertellen en dat heeft de juf dan ook graag gedaan. Een verhaal over Jules in de dierentuin.
Met onze jasjes aan hebben we dan nog " Jambo " gezongen en we mochten onszelf begeleiden met de schudbusjes.
Deze morgen zijn we op het grote smartbord gaan kijken, samen met de kleuters van juf Caroline en juf Wendy, naar filmpjes over de manier van leven in Afrika. Het dragen van water in teilen op hun hoofd, dragen van baby's op de rug, de hutjes waar ze wonen. We keken ook naar de dieren die in Afrika wonen zoals: zebra's, giraffen en olifanten. We luisterden ook naar de taal die ze spraken, oeps! Daar verstonden we niets van en het klonk ook wel gek!
Vandaag kregen we er ook een nieuw vriendje bij, zijn naam is Mathieu. Amai, zo flink dat hij was. Hij wilde meteen beginnen met schilderen en puzzelen en in de zandtafel spelen. Kortom hij deed met alle activiteiten mee. Hij koos het zonnetje als kenteken. Welkom Mathieu wij zijn blij met een vriendje zoals jij erbij!
Ook de andere perenklasvriendjes vonden het leuk in de Afrikahoekjes. Mijn kleutertjes zijn reeds na twee dagen dikke vriendjes met Obi.
Na de speeltijd mochten we naar de grote sportzaal om samen op krokodillenjacht te gaan! Een hele lieve mevrouw had mooie djembé muziek meegebracht en zij vertelde voor ons een bewegingsverhaal over op krokodillenjacht gaan. En wij mochten allemaal mee...
Nee, hoor Ska peutert niet in haar neus! Zij maakt een olifantenslurf.
Namiddag oefenden we ons liedje nog eens in terwijl we op de djembé speelden en met de schudbusjes muziek maakten.
Daarna werkten we verder aan onze eigen djembé en speelden we in de andere hoekjes.
Na een pauze met een koekje keken we samen naar een verhaaltje van Bumba. Bumba in Afrika op bezoek bij zijn vriendje Zinzi.
Na een lange voorbereidingsperiode kunnen we vandaag eindelijk starten met onze projectweek met als thema : " Afrika " Alle leerlingen van " De Eik " verzamelen in de sportzaal voor een gezamelijke start. We hadden een avonturier uitgenodigd die reeds in Afrika geweest was. Hij bracht mooie foto's en ook leuke verhalen mee.
Voor we naar onze klas gingen leerden we nog samen een Afrikaanslied : Jambo! Het is een Swahili liedje waarmee je je vrienden begroet. Jambo ndugu : gegroet vriend.
Oei, oei, ik denk dat we nog veel moeten oefenen want het uitspreken van afrikaanse woordjes is helemaal niet makkelijk. Bij het binnenkomen van het perenklasje : allemaal verbaasde blikjes. Waar zijn de bankjes? Wat staat er op onze thematafel? Wie is dat vreemd kindje?
De kindjes in Afrika zitten veel op de grond dus gaan wij dat deze week ook zo doen. We bespreken de voorwerpen op de thematafel. ( dankzij jullie hulp hebben we heelwat om te bekijken en te bespreken ).
Jules stelt zijn vriendje "Obi" uit Afrika voor, hij komt ons een bezoekje brengen. Brrr, brrr, doet Obi. Ocharme hij heeft het koud. Ja in Afrika is het lekker warm, maar hier niet, wat nu? Mijn schatjes zeggen : " Obi in een bedje leggen." Ja, dan heeft hij wel lekker warm maar dan kan hij niet spelen. Uiteindelijk krijgt Obi warme kleren van Jules, is dat geen goed idee!
Dan begint Obi over zijn thuis te vertellen. Hij heeft foto's bij om alles aan ons te laten zien. We vergelijken de manier van leven van Obi met ons. Wat een groot verschil : wij wonen in een huis, Obi in een hut. Wij wassen ons in de douche in de badkamer, Obi buiten aan een straaltje water. Wij spelen met een trein, met mijn computer ( roept Illias ), Obi speelt met steentjes en klapspelletjes met vriendjes.
Na onze praatronde mogen we in de hut van Obi spelen. Obi is meteen graag gezien. We verkleden ons in een leeuw of in Afrikaanse klederdracht.
Namiddag maken we afrikaanse muziek, superleuk!
Om onze eerste projectdag af te sluiten hebben we nog naar een verhaal geluisterd : Nandi's verrassing. Een supermooi prentenboek over het meisje Nandi. Zij wil haar vriendinnetje een verrassing geven: een mand met verschillende soorten fruit. Maar....onderweg worden de vruchten van de mand af gepikt door verschillende dieren, en dit heeft ze niet door.