Wat hebben de juffen pret gehad bij de voorbereiding van de poppenkast in het thema "Afrika." Wij hopen dat jullie oogappels net zoveel plezier gehad hebben bij het kijken naar ons poppenspel over : "Mama Banana wil ruilen." Oeps! Is Jan Klaassen er niet om ons te verwelkomen? Natuurlijk niet. In Afrika is het Butu Klaassen die ons verwelkomt.
In het poppenspel komen verschillende Afrikaanse typetjes en dieren voor. Maar we willen eigenlijk uitleggen wat " ruilen " is. Mama Banana ruilt haar banaan voor een sappig stuk meloen van Monkie. Monkie ruilt op zijn beurt de banaan voor de djembé van Papabuto. Zo gaat het verder totdat de banaan weer bij mama Banana terugkomt.
Na het poppenspel kregen we allemaal een sappige pruim want het was Tutti-Fruttidag. Zullen we ruilen voor een koekje? Hihi, het kan niet want we hebben allemaal hetzelfde fruit. Na de speeltijd zijn we gaan sporten met meester Koen. Na een uurtje sporten konden we nog even in de hoekjes spelen maar helaas de tijd was maar kort en er was nog zoveel dat we graag wilden doen.
Eigenlijk wilde de juf een muziekactiviteit doen om de schooldag af te sluiten maar Renzo vroeg zo lief om een verhaaltje te vertellen en dat heeft de juf dan ook graag gedaan. Een verhaal over Jules in de dierentuin.
Met onze jasjes aan hebben we dan nog " Jambo " gezongen en we mochten onszelf begeleiden met de schudbusjes.
Deze morgen zijn we op het grote smartbord gaan kijken, samen met de kleuters van juf Caroline en juf Wendy, naar filmpjes over de manier van leven in Afrika. Het dragen van water in teilen op hun hoofd, dragen van baby's op de rug, de hutjes waar ze wonen. We keken ook naar de dieren die in Afrika wonen zoals: zebra's, giraffen en olifanten. We luisterden ook naar de taal die ze spraken, oeps! Daar verstonden we niets van en het klonk ook wel gek!
Vandaag kregen we er ook een nieuw vriendje bij, zijn naam is Mathieu. Amai, zo flink dat hij was. Hij wilde meteen beginnen met schilderen en puzzelen en in de zandtafel spelen. Kortom hij deed met alle activiteiten mee. Hij koos het zonnetje als kenteken. Welkom Mathieu wij zijn blij met een vriendje zoals jij erbij!
Ook de andere perenklasvriendjes vonden het leuk in de Afrikahoekjes. Mijn kleutertjes zijn reeds na twee dagen dikke vriendjes met Obi.
Na de speeltijd mochten we naar de grote sportzaal om samen op krokodillenjacht te gaan! Een hele lieve mevrouw had mooie djembé muziek meegebracht en zij vertelde voor ons een bewegingsverhaal over op krokodillenjacht gaan. En wij mochten allemaal mee...
Nee, hoor Ska peutert niet in haar neus! Zij maakt een olifantenslurf.
Namiddag oefenden we ons liedje nog eens in terwijl we op de djembé speelden en met de schudbusjes muziek maakten.
Daarna werkten we verder aan onze eigen djembé en speelden we in de andere hoekjes.
Na een pauze met een koekje keken we samen naar een verhaaltje van Bumba. Bumba in Afrika op bezoek bij zijn vriendje Zinzi.
Na een lange voorbereidingsperiode kunnen we vandaag eindelijk starten met onze projectweek met als thema : " Afrika " Alle leerlingen van " De Eik " verzamelen in de sportzaal voor een gezamelijke start. We hadden een avonturier uitgenodigd die reeds in Afrika geweest was. Hij bracht mooie foto's en ook leuke verhalen mee.
Voor we naar onze klas gingen leerden we nog samen een Afrikaanslied : Jambo! Het is een Swahili liedje waarmee je je vrienden begroet. Jambo ndugu : gegroet vriend.
Oei, oei, ik denk dat we nog veel moeten oefenen want het uitspreken van afrikaanse woordjes is helemaal niet makkelijk. Bij het binnenkomen van het perenklasje : allemaal verbaasde blikjes. Waar zijn de bankjes? Wat staat er op onze thematafel? Wie is dat vreemd kindje?
De kindjes in Afrika zitten veel op de grond dus gaan wij dat deze week ook zo doen. We bespreken de voorwerpen op de thematafel. ( dankzij jullie hulp hebben we heelwat om te bekijken en te bespreken ).
Jules stelt zijn vriendje "Obi" uit Afrika voor, hij komt ons een bezoekje brengen. Brrr, brrr, doet Obi. Ocharme hij heeft het koud. Ja in Afrika is het lekker warm, maar hier niet, wat nu? Mijn schatjes zeggen : " Obi in een bedje leggen." Ja, dan heeft hij wel lekker warm maar dan kan hij niet spelen. Uiteindelijk krijgt Obi warme kleren van Jules, is dat geen goed idee!
Dan begint Obi over zijn thuis te vertellen. Hij heeft foto's bij om alles aan ons te laten zien. We vergelijken de manier van leven van Obi met ons. Wat een groot verschil : wij wonen in een huis, Obi in een hut. Wij wassen ons in de douche in de badkamer, Obi buiten aan een straaltje water. Wij spelen met een trein, met mijn computer ( roept Illias ), Obi speelt met steentjes en klapspelletjes met vriendjes.
Na onze praatronde mogen we in de hut van Obi spelen. Obi is meteen graag gezien. We verkleden ons in een leeuw of in Afrikaanse klederdracht.
Namiddag maken we afrikaanse muziek, superleuk!
Om onze eerste projectdag af te sluiten hebben we nog naar een verhaal geluisterd : Nandi's verrassing. Een supermooi prentenboek over het meisje Nandi. Zij wil haar vriendinnetje een verrassing geven: een mand met verschillende soorten fruit. Maar....onderweg worden de vruchten van de mand af gepikt door verschillende dieren, en dit heeft ze niet door.
1 2 3 4, ja jullie tellen goed! Deze morgen slechts vier kleuters in de klas. Waarvan er nog twee koorts kregen in de loop van de namiddag.
Dit heeft juf Carla in haar hele carrière nog niet meegemaakt. Ook in de andere klasjes héél véél zieke kindjes. We hopen dat jullie snel beter zijn want volgende week gaat onze projectweek " Afrika " van start. Mijn overblijvers en ook vele kleuters uit de andere klasjes wilden deze morgen weten hoe het met Juleske was. Gelukkig! Jules kwam deze morgen naar school en had ons veel te vertellen.
De opa van Jordy, de ambulancier van dienst, was de hele tijd bij Jules gebleven in het ziekenhuis. En 's avonds mocht hij bij Jordy blijven slapen. Na de speeltijd heeft Jules, in de speelzaal, aan alle kleuters van "De Eik" over zijn opname bij spoed verteld. De dokters hebben Jules volledig onderzocht en ook een röntgenfoto gemaakt van zijn been. Met enkel pijltjes tonen zij waar er een probleem is : De knie van Jules is gekneusd! Daarom moet het spalkje enkele dagen blijven zitten zodat de knie snel kan genezen. Jules kreeg wel nog een spuitje tegen de pijn maar hij was héél flink.
Omdat we met weinig waren hebben we maar in ons klasje gegeten, gezellig aan één tafel en ook het spelen in de hoekjes was zeer rustg vandaag.
Terwijl heeft de juf al veel voorbereidingen genomen voor ons project " Afrika " van volgende week.
Lieve schatjes, hopelijk zijn jullie volgende week genezen zodat we er samen een fijne week van kunnen maken. Dikke kussen, juf Carla en juf Kim.
Vandaag, nog steeds veel vriendjes die er niet bij konden zijn omdat ze flink ziek zijn. Wat jammer want het was vandaag een heel bewogen dag. We hebben zoveel te vertellen dat juf Carla het niet in één bericht krijgt. Dus nieuwsgierige neusjes jullie hebben vandaag 2 berichten om te lezen. We zijn onze schooldag met een verhaal begonnen over : " Kleine beer." We konden kort bij elkaar zitten omdat we slechts met 9 waren. Ook Noah was er vandaag want hij mag na de krokusvakantie naar ons klasje komen. Wat was hij flink, hij heeft met alles meegedaan!
Na het verhaaltje mochten we pleistertjes plakken op de zere plekjes van onze Kleine beer. Ska kan net zo droevig kijken dan Kleine beer, schattig, niet?
Alex speelt graag met de ballenbaan en Noah schildert zijn "Kleine beer"
Dan gezellig samenzitten voor ons tussendoortje.
Na de speeltijd mochten we gaan sporten met meester Koen. Lopen, kruipen en dan een omloop afleggen, zo leuk!
Piep, hier is Kyra! En hier is Noah!
Nu hebben we toch wel grote honger gekregen dus trekken we naar de refter om onze boterhammetjes op te eten met lekkere tomatensoep. En wil je weten wat we namiddag deden? Lees dan maar snel ons bericht hieronder.
Wat een drama! Toen we namiddag weer in ons klasje kwamen zagen we Jules op de bank liggen terwijl hij schreeuwde van de pijn. Jules was namelijk op de vensterbank geklommen om de sneeuw te kunnen zien en niet veel later viel hij eraf. Nu deed zijn rechterbeen héél véél pijn. Juf Carla mocht het niet aanraken. We hebben er snel een ijspack opgelegd maar het hielp niet dus belden we maar de ziekenwagen.
Alle kleutertjes van de "Eik" bleven om Jules te steunen tot de ziekenwagen er was. Tu-ta, tu-ta, tu-ta, tu-ta, tu-ta, deed de ziekenwagen!
De ambulanciers legden Jules op het ziekenbed om hem te kunnen verzorgen. Ze zouden Jules meenemen om een röntgenfoto te laten maken.
Eerst een spalkje om zijn been te stabiliseren en voor de zekerheid ook een infuus om Jules een pijnwerend middel te kunnen geven. Even flink zijn Jules want nu volgt een prikje!
Hier Julesleke neem je knuffeltje mee dan ben je niet alleen. Dan rollen ze Jules met het ziekenbed weer in de ziekenwagen.
Alle vriendjes geven Jules in de ziekenwagen nog een zoentje en wensen hem veel beterschap!
Tu-ta, tu-ta, tu-ta, tu-ta, tu-ta, deed de ziekenwagen weer!
Terug in onze klas moesten alle emoties een plaatsje krijgen dus kropen we gezellig kort bij elkaar in de boekenhoek en toen heeft de juf het verhaal verteld van Karel in het ziekenhuis.
Tot morgen, lieve Jules! Hopelijk is het allemaal zo erg nog niet en ben je morgen weer bij ons in de perenklas. Juf Kim heeft alles gefilmd en we willen jullie dit graag tonen maar we moeten nog even uitzoeken hoe we dit op de blog kunnen zetten.
Wat gek vandaag bijna geen kleuters in ons perenklasje. Eigenlijk zouden we vandaag de verjaardag van Sander vieren maar onze Sander ligt helaas in het ziekenhuis en even later vernam de juf dat ook Renzo in het ziekenhuis moet blijven. Maar daar bleef het niet bij want er waren in totaal maar 7 kleuters in de perenklas. Oeps wat jammer al die zieke vriendjes! We duimen dat jullie je allemaal snel weer beter voelen en we weer fijn kunnen samenspelen. Vandaag kregen we er ook een nieuw vriendje bij.
Zijn naam is Alex. Omdat er zo weinig vriendjes in de klas waren had de juf veel tijd om Alex te begeleiden. Maar hij wilde liever alles vanop een afstand bekijken. Hij koos de leeuw als kenteken. Lieve Alex hopelijk zal jij je snel thuis voelen bij ons. Mijn 6 andere kapoentjes genoten ook van de rust in onze klas. De juf heeft een verhaaltje over Sam de beer verteld. Hij moest veel hoesten maar wilde geen lepeltje hoestsiroop nemen. Toen mama hem beloofde dat hij samen met haar mocht opblijven om te wachten op de eerste sneeuwvlokjes wilde hij wel. Ze gingen samen chocomelk drinken en wachten en wachten en... toen de sneeuwvlokjes vielen ... waren ze in slaap gevallen in de zetel.
Er waren meer hoekjes dan kindjes dus ruimte genoeg. We zijn ijverig aan het schilderen gegaan voor volgende week. We hebben de wc-rolletjes die jullie meebrachten in verschillende groene tinten geschilderd.
Op woensdag is ook juf Kim in ons klasje. Enkele kindjes mochten in haar klasje een kindje tekenen terwijl juf Kim hen goed observeerde. Ook Alex genoot van de extra aandacht van jufKim.
En tot slot samen opruimen!
Veel beterschap aan alle zieke kapoentjes! Kusjes van juf Carla en juf Kim
Wat was het leuk vandaag! Sümeyye was jarig en had vanalles bij om er een grandioos feest van te maken. Daar lieten we geen gras over groeien en we gingen meteen van start met onze jarige in het middelpunt van de belangstelling te zetten. Sümeyye mocht eerst haar kroontje bewonderen in de spiegel en dan mocht ze drie kaarsjes uitblazen. HOERA!
Juf Carla vertelde een mooi verhaal over Hopla, speciaal voor de verjaardag van Sümeyye.
Sümeyye mocht een geschenkje kiezen uit de cadeautjesdoos van de juf en zij koos een Dora portemonneetje, veel plezier ermee.
In de grote zaal gingen wij zingen en dansen voor ons fuifnummer. Lang zal ze leven, Hoera!
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij! Kriebel, kriebel, kriebel, Sümeyye.
De jarige krijgt van ons een album met een tekening van elk klasgenootje als een mooie herinnering voor later.
Daarna trakteerde Sümeyye ons op lekkere taart met fris appelsiensap. Hmm, dat smaakt!
Dank voor het leuk feestje Sümeyye en natuurlijk ook mama en papa. Sümeyye kreeg haar album van Kadir en mocht Jules mee naar huis nemen.
Vandaag was ook onze Patrick jarig en zijn dikke vriend Jesse van op de bus wilde graag een kroon voor hem maken. Dus hebben we dat ook gedaan.
Op zijn kroon stond geschreven : Lieve Patrick, Jij bent onze superman, de man die alles maken kan! Toen hij de kindertuin binnenkwam hebben we hem verrast! En of hij verrast was Juf Carla had hem een jaartje te oud gemaakt, Patrick mocht op onze verjaardagstoel zitten en toen zongen we samen met de kleuters van juf Wendy : " Lang zal hij leven in de gloria."
We gaan nog een weekje verder met ons thema want we zijn nog lang niet uitgepraat over "ziek zijn". Samen keken we in een doe-boekje over baby Joris. Joris kan nog maar pas stappen en komt daarom nogal dikwijls ten val waarbij hij zich pijn doet. Wij mochten vertellen waar Joris pijn had, een kusje geven en dan een pleistertje plakken op de zere plek.
Vandaag was het weer fijn toeven in één van de hoekjes, Jules kreeg de juiste verzorging en alle knuffels kregen preventief een lepeltje medicijn van onze mini-dokters.
Maar ook tekenen doen mijn kindjes graag of samen spelen met de boerderij of de garage.
Namiddag hebben we samen met juf Kim een spelletje gespeeld omdat juf Carla naar de afscheidsdienst was van een mama van 2 leerlingen van onze school. Eerst samen de prentjes bekijken, dan verwoorden en uiteindelijk ze in de juiste volgorde leggen.
Hoera, vandaag heeft juf Carla poppenkast gespeeld. Eerst riepen we Jan Klaassen om de gordijntjes open te doen. Katrientje moest even alleen blijven van oma want zij ging naar de winkel om een verrassing te kopen voor Katrientje. ( alle benodigdheden om pannenkoeken te bakken). Maar toen oma weg was nam Katrientje de koekjesdoos en at héél véél koekjes. Zoveel koekjes dat ze er buikpijn van kreeg. Toen oma weer thuis was zei Katrien dat ze ziek was en daarom belde oma de dokter. Hij onderzocht Katrientje en toen de arts een spuitje wilde geven riep Katrien : "Ik ben niet ziek ik heb teveel koekjes gegeten." Maar Katrientje toch nu kan je wel geen pannenkoeken eten!
Tijdens hoekenwerk werkten we verder aan ons schilderwerk of speelden we in de andere hoekjes.
Soms is gewoon naar buitenkijken ook leuk, vooral als Patrick op onze speelplaats aan het werk is.
Na de speeltijd vroegen we ons af hoe het nu met Juleske is? Jules was al veel beter maar toch een beetje moe. Slaap dan maar in je bedje , Jules.
Maar het lukte niet daarom hebben wij voor een Jules een slaapliedje gecomponeerd met instrumentjes. ( of Jules nu wel kon slapen dat betwijfel ik maar het is het gebaar dat telt, nietwaar! )
Namiddag hebben we verder in de hoekjes gespeeld want juf Carla heeft héél véél vieze broekjes moeten wisselen voor propere!
Voor we naar huisgingen zongen we tot maandag Jules, tot maandag juf, tot maandag allemaal. Fijn weekend, iederéén!
Deze morgen had de juf een praatplaat klaargezet en ook verschillende voorwerpen die er op de plaat te zien waren. We mochten om beurt een voorwerp benoemen en het zoeken op de plaat. We hadden natuurlijk ook nog vanalles te vertellen over onze eigen ervaringen i.v.m. ziek zijn.
Nadien hebben we onze muzikale talenten nog wat geoefend tijdens het zingen van ons liedje " Hatsjie, hatsjoem."
Toen de speeltijd voorbij was, was het tijd voor hoekenwerk, zoals pilletjes rollen met plasticine, rollenspel in ons doktershoekje en medicijnflesjes vullen in de zandtafel.
Ook aan de creatafel was het zeer druk vandaag.
Namiddag mochten we sporten samen met meester Koen. Eerst verzamelen op de bank dan flink lopen om onze spieren op te warmen en dan kan eindelijk het echte werk beginnen : met de bal naar een doel gooien.
Juf Carla vertelde deze morgen een verhaaltje over dokter Jules. Het vriendje van Jules was ziek en dokter Jules zou hem snel weer beter maken.
Daarna zijn we ijverig aan het werk gegaan in onze verschillende hoekjes. Omdat sommige vriendjes een paar dagen ziek geweest waren mochten zij de werkjes maken die de meeste kleuters al klaar hebben.
Maar ook in de andere hoeken hebben we ons best gedaan. Zoveel zieken! Gelukkig waren dokter Juul en dokter Renzo er om iederéén weer beter te maken.
Ook de apothekers hadden het druk met pilletjes draaien en met pilletjes in de medicijnflesjes te doen.
Vandaag kregen we een appel, hmm, lekker hoor! Na de speeltijd mochten we gaan sporten met meester Koen. Na het sporten haalde juf Carla een echte stethoscoop boven en mochten we allemaal naar ons hartje luisteren, wat gek! Ze werden er allemaal stil van. Sommige vriendjes staan niet op de foto omdat zij het niet wilde proberen. Waarschijnlijk vonden zij het een beetje akelig.
Als afsluiter van de dag speelden we samen nog een spelletje, Wat is er weg?
We hebben deze morgen een heel leuk liedje over ziek zijn geleerd. Alle vriendjes kregen van de juf een papieren zakdoek en toen vroeg de juf wie er kon niesten. Ook Jules moest veel niesten want hij was flink verkouden. Zo oefenen wij spelenderwijze de tekst van een nieuw lied : " Hatsjie, hatsjoem, mijn neusje doet zo'n pijn, hatsjie, hatsjoem, wat zou dat kunnen zijn?
Tijdens hoekenwerk oefenden we vandaag vooral de fijne motoriek. In de creahoek mochten we kleine witte plakkertjes ( pilletjes ) op een medicijnflesje plakken.
Aan een andere tafel kregen we een pincet om de kleine pilletjes in een medicijnflesje te doen, net zoals bij de apotheker.
Maar dit schooljaar heeft de juf van de perenklas enkele echte puzzelkampioenen die zeer graag maar ook zeer goed kunnen puzzelen. Als mijn kapoentjes zo verder doen zal de juf op zoek moeten naar moeilijkere puzzels.
Na de speeltijd hebben we wiskunde gedaan! Ja, hoor, ook kleuters pakken de ernstige vakken aan. We leerden tellen tot drie. Eerst gooiden wij met de dobbelsteen en telden de stippen. Dan namen wij evenveel pilletjes uit de doos, nog even natellen en dan mochten wij de pilletjes aan Jules geven zodat hij weer snel beter is.
Na de laatste speeltijd zongen we samen ons nieuw lied
en om af te sluiten keken we samen naar een filmpje van de teletubbies.
Deze morgen was juf boos op Jules want hij deed niet mee met ons goedemorgen lied. Maar Jules zei dat hij zich niet zo goed voelde. En inderdaad toen zagen wij het allemaal... Jules had allemaal rode vlekjes. Eerst hebben we zijn koorts gemeten, ocharme Juleske had koorts. Wat nu? De dokter bellen riepen mijn kapoentjes. Goed idee. Renzo zou wel even bellen naar de dokter.
Maar wat doet de dokter dan? We keken samen op de prenten : 1. Eerst met een spateltje in de keel kijken. Dokter Saar doet het even met Jules en wat ziet ze? Een rood keeltje.
2. Dan met een lampje kijken in de oren en neus van Jules. Dokter Kyra ziet dat het er niet goed uitziet!
3. Dan op de borst en rug luisteren met een stethoscoop ( pff wat een moeilijk woord!). Dokter Cédric doet dit zeer geconcentreerd.
Ocharme Jules heeft de waterpokken! 4. Een spuitje geven zodat Jules snel weer beter is. Dokter Xander is hier al zeer handig in.
5. Ook nog een siroopje om zijn keeltje te smeren. DokterThara weet precies hoeveel ze mag geven.
En dan moet Jules rusten in zijn bedje samen met knuffeltje. In onze crea-hoek mochten we met rode verf en één vinger stipjes stempelen in het gezichtje van Jules.
Oei er zijn precies nog veel kindjes ziek vandaag in de perenklas maar gelukkig waren er ook veel dokters in de klas om al die patiënten te verzorgen.
Voor we naar huis gingen luisterden we samen naar het verhaal van Kaatje bij de dokter.
Deze morgen na de kalenders en praatronde heeft de juf een verhaal verteld uit het prentenboek : Net zoals jij.
In het prentenboek worden mensen met dieren vergeleken, hun uiterlijk maar ook gedragingen en dan is het duidelijk dat er niet zoveel verschil is tussen ons. Dieren hebben oren, ogen, een neus en een mond net zoals wij. Dieren moeten ook eten, drinken, plassen en slapen zoals wij. EN de dieren hebben ook een mama en een papa net zoals wij. In het prentenboek staat er dat de dieren soms neuze-neuze doen en de juf vroeg of wij dat ook konden en ja hoor, kijk maar ...
Tijdens hoekenwerk hebben we in de crea-hoek ook ons Juleske ogen, een neus, een mond en haren gegeven. We hebben eerst het eens samen geprobeerd en toen mocht elke kleuter zijn Juleske afwerken met een klein beetje hulp van Els.
Elke morgen houden we een praatronde. Dan mag iederéén om beurt iets vertellen. In het begin van het schooljaar vlot dat niet zo omdat peutertjes een beperkte woordenschat hebben. Maar dat is zo stilletjes aan aan het veranderen. Mijn peuters hebben nu héélwat te vertellen zodat het noodzakelijk is om een nieuwe afspraak te maken namelijk : Om beurt vertellen en naar elkaar luisteren.
Na de praatronde hebben we enkele ruimtelijke begrippen geoefend zoals naast, achter, voor. Zet je stoel naast de stoel van Jules.
Zet je stoel achter de stoel van Jules.
Zet je stoel voor de stoel van Jules.
Ga naast je vriendje staan. Ga achter elkaar staan.
Maak een lange trein achter Kadir.
Tsjoeke tsjoek, zo doet de trein en we vertrokken richting toilet voor een tussenstop en reden daarna verder naar het klasje om fruit te eten.
Na het vullen van ons buikje gingen we aan de slag in de hoekjes. Vandaag schilderden we een kartonnen bordje voor een hoofd van Jules. Morgen plakken we de ogen , oren, neus, mond van Jules en niet te vergeten zijn 7 zwarte haartjes.
Namiddag aten we eerst ons koekje want om half twee was meester Koen er al om ons mee te nemen voor een sportles in de sportzaal. Om de dag fijn af te sluiten zongen we samen enkele speelliedjes ivm. ons lichaam, zoals : Deze vuist op deze vuist,...
Mijn handjes doen klap, klap, klap,...
Mijn wangetjes zijn dik,...
En tot slot namen we ons stuur vast en reden we allemaal naar huis met de bus... De wielen van de bus gaan rond en rond,...
Gisteren heeft de juf het verhaal verteld van mama die Jules kriebelde. Vandaag mochten we het verhaal naspelen. Mama loopt Jules achterna. Of... De juf loopt de kleuters achterna!
Mama kriebelt op de blote buik van Jules, hij schatert het uit van het lachen. Of ... Juf kriebelt kleuters en zij lachen.
Mama kriebelt de tenen van Jules. Of... Saar kriebelt de tenen van Jules.
Wij kriebelen ook nog de benen en de rug van Jules.
Maar genoeg gelachen nu moet Jules gaan slapen.
Hij stopt zijn armen in de mouwen van zijn pyjama,... Zijn benen door de pijpen van zijn broek.
Slaaplekker, lieve Jules! Mama geeft hem een kusje op zijn neusje en aait zijn wang.
Jules drukt zijn knuffel dicht tegen zich aan en valt in slaap. Zoals jullie kunnen zien heb ik echte acteurs in mijn klas!
Deze morgen kenden we een valse start want er was geen elektriciteit en dus ook geen verwarming. Maar na een tijdje was alles weer ok. Toch waren er om deze reden verschillende kleuters niet op school. Een nieuwe week, een nieuw thema : Wat ben ik geweldig! We zijn gestart met een verhaal van Jules. Voor het slapengaan kriebelt mama Jules. Op zijn buik, aan zijn tenen. Wat moet Jules lachen.
Dan was er hoekenwerk met knippen in de creahoek, puzzelen, Robbie Konijn op de computer, spel in de zandtafel, en ook onze poppenhoek was open. Iederéén mocht kiezen en voor sommige kleuters is dit zeker niet makkelijk want juf Carla wilde graag dat haar peuters niet zomaar een hoek aanwezen. Nee we moesten onze keuze duidelijk maken met woordjes. De kleuters in de creahoek mochten stukjes knippen van repen gekleurd papier. Ze kregen de nodige uitleg van Els ( Els is de mama van meester Leroy die ons op maandag en vrijdag vrijwillig komt helpen, lief, hé )
Els hield ook een oogje in het zeil of we wel veilig met onze schaar omgingen. Als we het knippen beu waren mochten we onze stukjes plakken met lijm op een groot blad papier.
In de andere hoekjes speelde juf Carla mee. Zo mocht ze lekkere taartjes eten in de zandtafel en poppenhoek en in de puzzelhoek waren ze ook ijverig bezig met de nieuwe puzzels. Kijk maar eens hoe geconcentreerd mijn kapoentjes werken.
Namiddag speelden we een spelletje. Op een foto deed een jongen iets voor en wij deden het allemaal na. Net aapjes, hihi!
Tot morgen, kapoentjes, hopelijk is iederéén er dan weer.
De vriendjes van de perenklas bouwen deze week regelmatig een feestje. Ook vandaag was het feest in onze klas want wij vierden de verjaardag van ons vriendje Sandeep. Eigenlijk is het net één dag te laat maar het kon niet anders met al die jarige vriendjes. Eerst mocht Sandeep zichzelf bewonderen in de spiegel met zijn verjaardagskroon. Aan zijn snoetje te zien is het wel oké. Daarna mocht Sandeep op de verjaardagsstoel plaatsnemen en piepten we in de grote tas waar alles in zat om een supertof feestje te bouwen.
Alle vriendjes telden in koor 1 2 3 en Sandeep blies alle kaarsjes uit.
Nadat de juf een verhaal, over beertje Kruimel, verteld had mocht onze jarige Sandeep natuurlijk ook nog een cadeautje kiezen uit de doos van de juf. Hij koos een knuffeltje, veel plezier, Sandeep.
Nu was het tijd om te zingen en te dansen voor de jarige. " Lang zal hij leven, lang zal hij leven,... " Ei,ei, ei, wij zijn zo blij, dat er iemand jarig is en dat ben jij..... Kriebel,kriebel, kriebel, gelukkige verjaardag en nog een dikke zoen.
We maken ook nog een mooie tekening voor in het album van Sandeep, zo kan hij nog dikwijls terugdenken aan de vriendjes van de perenklas.
Oef van al dat dansen hebben de kleuters honger gekregen. Iederéén krijgt een heerlijk stuk fruittaart. Hmm, dat smaakt!
En dan het moment waarop elke jarige wacht het meekrijgen van Jules voor een geweldige logeerpartij. Veel plezier jongens!
Wij hopen om maandag al jullie avonturen te horen.
Lang zal hij leven in de gloria, hieperdepiep, HOERA!
Feestjes bouwen is leuk en vandaag was de beurt aan Jordy. Eigenlijk is Jordy pas vrijdag jarig maar wij vierden het vandaag reeds. Jordy had vanalles bij maar dat zou nog even een verrassing blijven want eerst moest hij nog zijn kroontje passen en zichzelf even bewonderen in de spiegel.
Juf Carla prikte drie kaarsjes en drie clowntjes op de heerlijke cake en wafeltjes die Jordy's moeke voor ons zelfgebakken had. Kaarsjes op de taart, blaas nu, blaas nu maar! Bravo Jordy!
Nu was het pakjestijd! Waw! We kregen duploblokken met een opbergbox. Iederéén wilde het dadelijk uitproberen maar dat moest nog even wachten want Jordy mocht eerst nog een cadeautje kiezen uit de geschenkendoos van de juf. Hij koos voor een fluitje. Veel plezier.
Nu was het tijd om te dansen voor Jordy. We trokken allemaal de zaal in en maakten een kringetje van jongens en van meisjes. Lang zal hij leven, HOERA!
Na het dansen maakten alle vriendjes van de klas nog een mooie tekening voor Jordy. Hopelijk zal hij er later nog veel in kunnen bladeren en aan de leuke tijd in de perenklas terugdenken.
Joepie! Smultijd, lekkere cake met sinaassap of fristi. Ik moet er zeker niet bij vertellen dat het opeens muisstil werd in ons klasje, hmmm dat was lekker!
Voor we naar huis gingen kreeg Jordy zijn album van Illias, samen met een klinkende zoen in naam van ons allemaal.
Julleke stond ongeduldig te wachten om met Jordy mee naar huis te gaan.