Help, mama,help! Dit was de titel van het boekje dat de juf vandaag wilde vertellen. Het kuiken van mama kip voelde zich groot genoeg om alleen de nacht door te brengen in een tent. Hij vertrok zeer stoer en zelfzeker maar toen het pikkedonker was en hij zijn zaklamp aandeed zag hij een monster en riep mama om hulp. Gelukkig kon mama hem geruststellen dat hij bang was van zijn eigen schaduw en dat er geen monster was. Oef, wat een gerustelling nu kon kuiken eindelijk slapen helemaal alleen in zijn tentje, want hij was al groot!
Na het verhaal mochten de kleuters zelf vertellen over hun eigen ervaringen met groot zijn, alleen slapen, bang zijn in het donker en monsters! Ze hadden allemaal stoere verhalen en opeens ging het over de papa's en slapen en snurken! Zouden er dan toch monsters bestaan?! Na alle straffe verhalen mochten we in de hoekjes spelen en op vrijdag mogen mijn kleuters zelf kiezen met wat ze willen spelen. Weet je wat ze vroegen? Wij willen TikTak spelen. Dus bekers en konijntjes zoeken, Tik Takmuziek opzetten en spelen maar, zo lief!
Andere kleuters schilderden ijverig aan hun kleuterbrevet en ook in de andere hoekjes was het druk.
In de namiddag speelde meester Leroy samen met ons een opvoedend spel om onze kleurenkennis te oefenen.
Voor elke speeltijd en voor het naar huis gaan oefenen wij het aantrekken van onze jas. Kijk maar eens hoe goed wij dat kunnen, zelfs de nieuwe kleuters zijn er reeds mee weg.
Op de laatste dag van deze week durven wij van de perenklas met enige fierheid zeggen dat wij " GROOT " zijn. We hebben dit op allerlei manieren bewezen nl. wij komen allemaal flink naar school, wij luisteren aandachtig als iemand iets te vertellen heeft, wij zijn flink tijdens het toiletbezoek, wij kunnen zelf onze handen te wassen, wij kunnen ook zelf onze jas aantrekken, wij ruimen flink op en nog véél meer. Dus wij hebben ons peuterbrevet zeker verdiend. Nu een weekendje uitrusten en maandag vliegen we er weer in. Dag kapoentjes.
Tik Tak is een bekend Belgisch kinderprogramma dat opgenomen werd van 1981 tot 1991 door de toenmalige BRT nu VRT. Het programma werd uitgedacht door Mil Lenssens, die op het idee kwam toen hij enkele kinderen geboeid zag kijken naar een lotto-trekking. De voorspelbare, repetitieve-mix van kleuren, beweging en muzikale thema's verwerkte hij samen in een kinderprogramma.
Zoals jullie kunnen zien is het een soort tafelpoppenkast gebaseerd op het toenmalige programma. Met op de achtergrond echte Tik Tak muziek komen knuffels en andere materialen tot leven. Het is een aaneenschakeling van verrassingen en special-effects waarbij het visuele telt en niet het verhaal.
Ik ben reeds lang bezig met de voorbereidingen om Tik Tak live te kunnen spelen in de klas. Het maken van een Tik Takhuisje de materialen maar vooral het vinden van de muziek was een probleem. Intussen is het mij gelukt om enkele liedjes te verzamelen. Toch ben ik nog steeds zoekende naar de drie Tik Tak cd's. Als iemand ze heeft en ik ze even zou mogen lenen maken jullie niet alleen mij blij maar ook alle kleuters. Het gaat wel over de muziek cd's en niet de Tik Takfilmpjes. Vandaag was ik er helemaal klaar voor om voor de kleinste kleuters Tik Tak te spelen maar omdat er enkele kleuters van de derde kleuterklas in onze klas waren konden ook zij meekijken naar de voorstelling. Ik dacht zeker dat zij het maar niets zouden vinden maar niets leek minder waar. Na afloop vroegen zij net zoals de jongste kleuters om het nog eens te mogen zien. Daarom beslisten wij om in de namiddag nog eens te spelen maar dan voor alle kleuters van " De Eik ". Het was een succes groot en klein genoten van de simpele handelingen op korte muziekstukjes.
Vanaf nu zal ik wekelijks Tik Tak spelen voor de kleinste kleuters aangepast aan het thema. Tot morgen, kapoentjes.
Vandaag had de juf een heel mooi boekje bij van Kleine Beer. Kleine Beer wil groot worden was de titel. Ja, dat probleem kennen wij ook want dat willen wij ook allemaal, behalve de juf natuurlijk.
Kleine Beer ging aan iedereen raad vragen over hoe hij dat moest aanpakken. Hij kreeg de meest gekke antwoorden die hij allemaal uitprobeerde. Zoals héél véél ijsjes eten, héél véél limonade drinken, veel fietsen, enz maar niets hielp. Dan maar raad aan papa en mama vragen . Groot worden gaat vanzelf zeggen mama en papa, maar elke dag een lieve knuffel geven helpt. En ja hoor Kleine Beer was een klein beetje groter geworden.
Amber telt hoeveel ijsjes Kleine Beer at. Amai, zoveel!
Tijdens hoekenwerk mochten nog enkele vriendjes een schilderwerk maken, het zijn echte Picassos geworden.
Na de speeltijd nog even hoekenwerk en ook vrij spel met fietsjes, brommers en autos in de zaal.
Het opruimen ging vandaag zeer vlot. Wat een stempeltje kan doen,hé!
Wij zijn al heel groot want nu wassen wij flink na ieder toiletbezoek onze handen. De juf moet enkel oppassen dat het bij wassen blijft en niet met water spelen.
Om af te sluiten hebben we verschillende begrippen geoefend met leuke diertjes en hun huisje.
Eerst de diertjes benoemen en hun geluid nabootsen. Kijk maar eens naar de varkenssnoetjes als zij knorren.
En dan het echte werk. Luister goed naar de opdracht :
Deze morgen na het in orde brengen van de kalenders speelden juf Carla en juf Wendy voor alle kleuters van De Eik poppenkast. Samen met Jan Klaassen openden wij het gordijntje en toen kon de pret beginnen. Pino had een nieuwe pet gekregen en die kwam goed van pas op zon zonnige dag als vandaag. Hij kwam Petronella tegen en zij had een splinternieuwe bal. Zij beslisten om te ruilen de pet voor de bal en iederéén gelukkig het ruilen ging zo verder tussen verschillende vrienden totdat de pet terug bij Pino arriveerde. Kijk maar eens naar al die pretoogjes, mooi,hé!
Nu was het tijd voor een plasje en daarna ons fruitmoment dan lekker buitenspelen in het zonnetje.
Na de speeltijd zijn we in onze verschillende hoekjes aan het werk gegaan. We mochten schilderen, met de plasticine boetseren, in de zandtafel spelen, en nog veel meer.
Wat aten we vandaag? Frietjes met balletjes in tomatensaus en mayonaise, hmm!
Namiddag vertelden we bij een praatplaat van Jules. Jules en zijn vriendjes van de klas leerden hun handen wassen. Eerst vertellen over de praatplaat en daarna leerden ook wij onze handen te wassen met een stappenplan van Jules.
Na de laatste speeltijd hebben we ons speellied zoveel vriendjes nog eens gespeeld en tot slot luisterden wij nog naar een verhaal van muis die snel wegliep maar waarom? Vraag maar aan jullie oogappels.
Hallo hier zijn we weer! De vakantie is voorbij en nu gaan we er weer tegenaan. Ja jullie zien het goed er hangen 5 peertjes meer in onze perenboom want vanaf vandaag zijn ook Fay, Jens, Jesse, Timo en Zita vriendjes van de perenklas. Welkom lieve vriendjes, hopelijk voelen jullie je snel thuis in ons klasje. Omdat het weer een nieuwe start was mochten we na de kalenders in de hoekjes spelen, het gaf de nieuwe kleuters de kans om ons klasje goed te leren kennen.
Deze morgen kreeg juf Carla van Andreas mooie paasbloemen, maar de bloempjes waren nog dicht. Juf Carla zette ze in een vaasje en kijk... vlak voor we naar huis gingen ontdekten we dat er reeds één bloempje open was. Dankjewel, Andreas nu is de lente reeds een beetje aanwezig in onze klas.
Namiddag zijn we van start gegaan met een verhaal van Tom en aap. Tom wilde fietskampioen worden maar vergat zijn schoenen aan te doen. Toen viel hij pardoes op de grond en bezeerde zijn knie. Wat een drama! Gelukkig was mama er om hem te verzorgen en aap om hem te troosten.
Na de laatste speeltijd zongen we samen van " Hansje en Grietje " en dansten we op het speellied " Zoveel vriendjes bij elkaar " en als de juf riep " hatsjie, lala" mochten we ons allemaal laten vallen. Wat een pret!
Zo dat was het voor vandaag, tot morgen, slaaplekker!
De laatste dag voor onze vakantie is een lui-lekker-dag geworden. Voor de kleuters wel te verstaan want juf Carla had geen tijd om te niksen. Zij wilde graag dat alle kleuters hun werkjes mee naar huis konden nemen en dat bracht heel wat sorteerwerk met zich mee. Ook de hoedjes moesten nog een elastiekje krijgen ( op maat ) zodat we straks als clowntjes naar huis konden gaan. Na de praatronde mochten de kleuters zelf kiezen wat zij graag wilden doen. Sommige kleuters wilden knippen en plakken, andere kleuters wilden bouwen met duploblokken en ook de zandtafel werd gekozen.
Maar wat bleek al gauw? Mijn kleutertjes waren uitgeteld. Ze probeerden nog om stoelen bij te schuiven maar dat was ook niet ideaal dan maar een plekje zoeken om samen gezellig in ons fotoalbum te kijken of even lekker luieren in de zetel.
Na de laatste speeltijd kregen we ons hoedje op en een rode neus en de juf zong : Clowntje heeft een rode neus, rode neus, rode neus, clowntje heeft een rode neus, haha,haha,ha! en als hij dan gaat dansen doen we het allemaal na, jaja dan doen we het allemaal na, jaja dan doen we het allemaal na!
Hoera, Jens en Timo waren vandaag in onze perenklas. Het ging super! Het zijn flinke jongens die het reeds goed konden vinden met elkaar en ook met de andere kleuters. Ze gingen op verkenning in de verschillende speelhoeken en maakten zo kennis met nieuwe vriendjes. Juf Carla merkte ook dat het goede eters zijn net zoals de andere kleuters.
De juf bracht vandaag een verhaal van Jules mee. Eerst was Jules blij omdat hij in carnavalkledij naar school mocht maar toen bleek dat de muts van zijn narrenpak ontbrak was hij zeer verdrietig. Op school kwam het toch goed want de directeur had hetzelfde pak dan Jules en Jules mocht zijn muts hebben. Dankjewel mijnheer de directeur!
Na de speeltijd zijn we gaan sporten met meester Leroy en meester Koen i.v.m. het thema carnaval. Sporten en gek doen dat was niet simpel. Maar voor onze meesters kan het nooit gek genoeg zijn dus het was een superleuke les. Namiddag speelden en werkten we in onze hoeken. In onze crea-hoek mochten we voor clown Pipo een mooi pak stempelen.
Als afsluiter speelden we een hoedenspel. Elk van ons koos een hoedje uit en dan zong de juf : Tiereliere lop, zet je hoedje op. Tiereliere luin, zet je hoedje schuin. Tiereliere leer, zet je hoedje neer.
Vanmorgen leerden we een nieuw gedichtje. Het gaat als volgt : " Draaien, zwaaien, buig en strek. 't Is carnaval dus ik doe gek!
En wat bleek? Dat gek doen op commando niet zo simpel is maar met wat hulp van elkaar en van de juf kwamen ze toch los.
Daarna gingen we verder in onze creahoek met het rollen van knikkers door verf om onze hoedjes te maken. We zullen flink moeten doorwerken om ze klaar te krijgen voor vrijdag. Ook in de verkleedhoek is het druk. De kleuters zorgen er zelfs voor dat ook Jules niet uit de toon valt.
Het Tutti-frutti fruit was vandaag een appel. Onze leesmama's hadden de appels heel leuk geschild nl. in schijfjes met in het midden een gaatje erin. We aten ze allemaal op het viel de juf zelfs op dat sommige kleuters meestal niet zo gek zijn van hun appeltje maar vandaag kregen ze er niet genoeg van. En dan flink water drinken want dat is gezond zegt de juf.
Na de speeltijd mocht wie wil met de auto's, fietsen, poppenwagens, of brommer in de zaal spelen.
Om het klein schooltje af te sluiten mochten we met slingers gooien en terwijl dansen op carnavalmuziek. Dolle pret!
Hopelijk hebben jullie wat kunnen genieten van het zonnetje vandaag. Lieve groetjes, tot morgen.
Wat waren mijn kapoentjes mooi vandaag! Niet alle kleuters hadden datzelfde gevoel over de outfit van juf Carla. Het was leuk te zien hoe ze elkaar van kop tot teen bekeken en dan een soort van gerustelling kregen dat ze toch gelukkig niet de enige waren met gekke kleren. Enkele kleuters wilden 's morgens hun ver- kleedkleren niet aantrekken maar eens in de klas waren ze direct akkoord om het toch aan te doen. En dan samen op de foto, cheese!!!!
Samen met de kleuters van juf Kathleen maakten wij " De carnavalstoet van de Eik ". We trokken doorheen de hele school, van klas tot klas, met veel muziek (= lawaai ). Zelfs bij mijnheer de directeur gingen we langs maar ook hij vond het zeer leuk, spijtig dat we geen confetti hadden.
Terug in onze speelzaal zette meester Leroy de polonaise in gang en dansten wij samen de Marie-Louise. Daarbij kreeg meester Leroy de makkelijkste taak nl. dirigeren en juf Carla de moeilijkste taak nl. ROEIEN. Amai, dat was vermoeiend! Gelukkig konden we daarna frietjes eten want we hadden nood aan nieuwe energie.
Namiddag hebben we ons met ernstigere zaken beziggehouden. In onze crea- hoek maakten we een carnavalhoedje. We rolden knikkers door verfspatten en mochten er dan ook nog glitters over strooien.
Om de dag toch wat rustig af te sluiten heeft de juf nog een verhaal verteld van Anna viert carnaval.
Deze morgen vroeg juf Carla of wij een gek gezichtje konden trekken. Geen probleem hoor, met een foto als voorbeeld ging het vanzelf.
De juf had ook allerlei hoedjes meegebracht die wij mochten passen. Zo werden wij een tovenaar, een cowboy of kabouter Plop.
Allemaal een hoedje op en dansen maar!
Waar is dat feestje? Hier is dat feestje!
Wij kregen ook bezoek van een nieuw vriendje, haar naam is Zita. Zita is een vrolijke meid en het zusje van Arjen ( bij juf Wendy ). Zita koos een zeer toepasselijk kenteken nl. een zonnetje. Tot binnenkort Zita, wij zijn superblij met een lief vriendje als jij erbij.
Helaas geen sport vandaag want meester Koen en meester Leroy hadden het druk met de extra sportdag voor de kinderen van de lagere school. Namiddag heeft de juf een verhaal van Max en Fien verteld. Zij mochten in hun klasje een carnavalhoedje knutselen. Na het verhaal zei de juf dat wij morgen ook een hoedje mogen knutselen.
Aan het einde van de dag speelden we samen een memoryspel ivm. carnaval.
Zo dat was het voor vandaag, vergeet morgen niet je allergekste kleren aan te doen. Slaaplekker!
Wat vliegt de tijd, de week is weer bijna om maar tijdens ons volgende thema " Lachkriebels." (= carnaval ) hebben we nog ruimschoots de kans om de kleuren nog aanbod te laten komen. Want jullie begrijpen dat één week kleurenkennis oefenen niet volstaat om de hoofdkleuren te kennen. We begonnen de dag met een kleurenspel. Ieder van ons mocht een speel- goedje uit de mand kiezen en dan zong juf een liedje nl. " Rood, rood ik heb geen rood. Ik moet nog rood gaan zoeken hier in alle hoeken. " Alle vriendjes met een rood speelgoedje mochten het dan op het blad leggen met dezelfde kleur. Zo oefenden wij verder totdat iederéén aan de beurt geweest was.
Tijdens hoekenwerk werkten sommige kleuters nog aan hun knip- en plakwerk verder. De juf moet ons aanmoedigen om ook de geknipte stukjes op te plakken want wij houden meer van het kliederen met de lijm.
De kleuters zorgen er wel voor dat de juf niet omkomt van de honger. In de poppenhoek koken en bakken ze erop los en ook in de zandtafel verschijnt er heelwat lekkers en de juf maar proeven, Hmmmm!
Louis was superfier met zijn toren die hoger was dan hijzelf. We hebben samen nagedacht over hoe hij deze klus moest klaren. Maar zoals jullie kunnen zien is het goed gelukt.
Oei, bijna vergeten het is tijd voor ons fruitmoment lekker gezellig keuvelen.
Deze middag aten we lekkere macaroni. In de namiddag vertelde de juf een verhaal van Leon en daarna mochten we spelen in de hoekjes.
Lekker shaken op K3! Om de dag af te sluiten zongen we enkele liedjes, handjes in de zij en 1 2 3 4, hoedje van papier.
Prettig weekend iedereen en tot maandag! Vergeet niet dat jullie dinsdag naar school mogen komen in jullie gekste outfit. (en de juf ook natuurlijk).
Deze morgen kregen wij een nieuw vriendje op bezoek. Sommige kleuters waren zeer nieuwsgierig en kwamen al dadelijk vragen naar zijn naam, Jens. Welkom Jens we vinden het fijn met jou erbij.
De juf had vandaag een zeer leuk prentenboek bij over Tom en Nina. De twee deugnietjes waren niet zo flink en hadden ruzie, want Tom wilde een schilderwerk maken en Nina wilde liever fietsen. Het ging er heftig aan toe en na de ruzie zagen ze eruit als twee blauwe mannetjes. Daar konden ze om lachen maar mama niet. Mama was boos en stopte ze allebei in bad. Na het verhaal wilde de juf weten of onze mama's soms boos zijn op ons en waarom? Sterre toont hoe haar mama doet als ze boos is, een vinger in de lucht en foei,foei!
Daarna mochten we in de hoekjes spelen zodat onze nieuweling de klas kon ontdekken samen met ons. Patrick, onze Bob de Bouwer van de school had een krijtbord opgehangen in onze klas en de kleuters vonden het reuzeplezant.
Helaas was er geen sportles vandaag want meester Koen en meester Leroy waren op navorming daarom speelden juf Carla en juf Kathleen poppenkast voor ons. Joris wilde zijn speelgoed niet delen met Katrientje maar toen oma hem kon overtuigen dat Katrien zijn speelgoed niet mee naar huis zou nemen kwam alles goed. Zo spannend de gezichtjes spreken boekdelen.
Kijk eens, soms ruimen de kleuters spontaan op dan is de juf superblij! Wel moet juf Carla elke dag de kleuters aansporen om water te drinken.
Voor we naar huis gingen speelden we nog een kleurenspel. Iedereen mocht een beertje kiezen, vertellen welke kleur het heeft en dan het beertje op het juiste gekleurde blad leggen.
We zijn de dag begonnen met een leuk verhaal van Jules. Papa zou de kamer van Jules een nieuw kleurtje geven en Jules mocht de kleur kiezen. Maar kiezen is moeilijk voor Jules want hij ziet graag geel maar ook blauw. Geen probleem zegt papa we kopen ze alle twee. Terug thuis giet papa de blauwe en de gele verf in een emmer en Jules mag roeren. Maar wat gek nu is de kleur groen. Mooi, zegt Jules. De juf wilde de prenten ophangen maar liet ze vallen oei,oei, in welke volgorde moeten de prenten hangen. De kleuters helpen de juf en gelukkig nu hangen ze juist.
We hadden vandaag ook nieuwe kleuters op bezoek en we heten hen van harte welkom in ons perenklasje. Ze waren zeer flink en speelden samen met ons in de hoekjes.
Hanna en Fay Jesse en Fay
Juf Carla heeft in de bouwhoek een ballenbad gezet en natuurlijk wilden we allemaal erin. Allemaal tegelijk gaat niet zei de juf maar wel om beurt. We plakten ook een kleurig olifantje Elmer met de stukjes papier die we op maandag en dinsdag mochten knippen.
Vandaag was het ook tutti-fruttidag en we kregen een lekker mandarijntje. Na de speeltijd hebben we nog eventjes in de zaal gespeeld terwijl de juf met enkele kleutertjes naar de wc ging. Na het opruimen zongen we samen enkele liedjes zoals Hansje en Grietje, waar is duimpje, handjes in de zij, ...
Maar wat horen we nu? Zzzzzzzz bijtje zoem zij kwam de kleutertjes prikken. Ze prikte onze neus en buik, wat een deugenietje!
Tot slot speelden we een kleurenspel. De juf zong : rood, rood, ik heb geen rood ik moet nog rood gaan zoeken. En de kleuters zochten de juiste blok om een hoge toren te bouwen. Kijk eens ook de nieuwe kleuters doen al flink mee.
Vandaag geen deugnietjes meer, maar flinke kleuters, de juf is weer fier. Tot morgen, (b)engeltjes,
Elke dag mag één kindje van de klas voor Jules zorgen en hem met van alles en nog wat helpen. Vandaag was het de beurt van Zena. Kijk eens hoe ze straalt. Goed gedaan Zena, je was een zeer lief vriendje voor Jules vandaag.
Na onze kalenders gingen we richting sportzaal. De juf had heel wat sportgerief klaargezet in de bolderkar en wij hielpen bij het dragen van de Julesmatjes. Onze sportactiviteit begon met ons liedje : " Hup en hup en één en twee, hup en hup doe jij ook mee?" Natuurlijk wilden we allemaal meedoen. We bouwden samen een omloop op en dan gaf de juf ons volgende opdrachten. Neem een pittenzakje en schuif op je buik over de bank.
Spring met je pittenzakje van de ene hoepel in de andere. Stap met de pittenzak over het hekje.
Stap met je pittenzak op de step en spring er weer af.
Leg nu je pittenzak in de hoepel met de juiste kleur.
Loop terug en neem een nieuw pittenzakje om de omloop weer aan te vangen. Wij hielden het vol tot alle pittenzakjes op waren. Dan samen opruimen en dan rusten met een rustig muziekje en Juleke die ons kriebelt.
Terug in ons klasje was het hoog tijd voor ons fruitmoment en dan buitenspelen. Na de speeltijd mochten we in de hoekjes spelen en aan de crea-tafel gingen we weer aan de slag met kleurtjes mengen. Lekker kliederen. Namiddag waren opeens alle kleutertjes verdwenen en had de juf een klasje met allemaal deugenietjes! Foei,foei, de juf wist soms niet meer waar eerst in te grijpen. Er lag meer zand op de grond dan in de zandtafel, alle mooie snippers die we nodig hebben om te plakken, op de grond gegooid.
Sommige kleutertjes dachten waarschijnlijk dat de juf geen papier heeft want de hele tafel en enkele handjes waren vol getekend! Dus zandtafel dicht, stiftjes in de kast en vergadering in onze vertelhoek. Eventjes onze gevoelens bespreken en tonen op onze humeurmeter. Hoe voelt de juf zich nu? En jullie hoe voelen jullie je nu?
Kijk maar eens naar de foto hij spreekt boekdelen! Gaan we dat nog doen? Neeeeee. Zijn we dan terug vriendjes? Jaaaaaaa! Oef, gelukkig is de juf niet meer boos. Na de laatste speeltijd vonden we nog de tijd om een nieuw liedje te leren. "Kleuren noemen, rode gele, groenen" De juf zingt, de kleuters zoeken de bloem of blokje met de juiste kleur.
Deze week gaan wij onze kleurenkennis vergroten niet alleen de kleuren herkennen maar ook ze leren te benoemen. Deze morgen waren drie kleurenvriendjes op bezoek in ons klasje nl. Blauwtje, Roodje en Geeltje. Blauwtje had niemand om te spelen en was daarom een beetje verdrietig totdat Geeltje eraan kwam en samen speelden ze vangertje. De kleuters zagen een blauwe cirkel en daarna een gele cirkel en toen ze samen speelden zagen ze een andere kleur verschijnen :" Groen! " riepen ze. Zo ging het ook met Geeltje en Roodje = oranje en met Roodje en Blauwtje = paars. Héla, wij kunnen zelf kleurtjes maken. Wie wil dat ook eens proberen? Iederéén natuurlijk.
Bij een nieuw thema horen nieuwe uitdagingen dus deed de juf haar best om de hoekjes wat aan te passen. Kleurtjes mengen in de crea-hoek, maar ook rode, blauwe, gele en groene repen in stukjes knippen. In de puzzelhoek de juiste kleur ballonnetjes zoeken, spelen met colorino, aangepaste boekjes in de boekenhoek en nog veel meer.
Na de speeltijd was het tijd om te sporten met meester Leroy. Reuzehonger kregen we ervan en dat konden de juffrouwen ondervinden in de eetzaal want zij konden bijna niet volgen met het telkens opnieuw vullen van de bordjes met aardappeltjes, hamburger en worteltjes, hmmmm!
Namiddag werkten we verder in onze hoekjes en we waren zo geconcentreerd bezig dat we te laat vroegen om op het potje te gaan. Resultaat... veel, héél véél natte broekjes. Mama's, wassen maar! Na de laatste speeltijd vonden we toch nog de tijd om een kleurenspel te spelen met Jules. We mochten om beurt aan de wijzer draaien en dan zochten we een blokje met dezelfde kleur en stapelden die op elkaar.
Dat ging al goed, morgen oefenen we verder. Dag kapoenen, tot morgen.
Jarne bracht deze week een prentenboek mee i.v.m. het thema ziek zijn, maar we hadden nog geen tijd gehad om het te vertellen. Maar deze morgen maakten we tijd om het grappige verhaal over Plop en zijn vriendjes te vertellen. Dank U Jarne om het boekje mee te brengen, we hebben er allen van genoten.
Na het verhaal zijn we aan het schrijfdansen gegaan. De juf koos voor het thema pannenkoeken omdat dit over ronde vormen gaat en pilletjes zijn ook rond. Eerst maakten we de bewegingen op muziek in de lucht en nadien mocht het op papier. Het resultaat heeft helemaal geen belang, wel het maken van grote bewegingen is zeer belangrijk. Dit nam de rest van de dag in beslag want het kon maar met twee kleuters tegelijk omdat de juf goed moest observeren en noteren.
Na de laatste speeltijd hadden we gelukkig nog tijd om een heel mooi prentenboek te vertellen nl. " Een kuiken met waterpokken."
Samen met de kleuters van de aardbeienklas zaten ze gefascineerd te luisteren.
Tijdens het vertellen waren er enkele kleuters die wat jeuk kregen. Hoe zou dat komen? Je kon ze zien denken hoe gek al die rode stipjes.
Maar wat nu?!! Ojee!!!! Na het verhaal hadden alle kleuters rode stipjes, een massale acute aanval van waterpokken! Gelukkig bleven de juffrouwen gespaard. Hi,hi!
Lieve mama's en papa's gelieve uw zieke kindjes dit weekend extra te verwennen wegens de waterpokken. Graag elke dag hun lievelingsmenu, een extra verhaaltje bij het slapengaan en heel veel knuffels dan zijn uw peuters zeker en vast snel weer beter. Lieve schatten veel beterschap en tot maandag, juf Carla en juf Kathleen.
We zijn de dag begonnen met een verhaal uit een prentenboek nl. Kleine Beer is ziek. Terwijl de juf het verhaal vertelde kon ze zo het medeleven van de kleuters hun gezichtjes aflezen. Mijn kleutertjes zijn natuurlijk zelf al eens ziek geweest en konden zich zeer goed voorstellen hoe Kleine Beer zich voelde. Na het voorlezen wilden ze dan ook allemaal hun eigen ervaringen vertellen.
Na het lang stilzitten zijn we naar de zaal getrokken om te bewegen op muziek met onze zelfgemaakte zakdoek. De juf liet een doekje zien en vroeg wie het gemaakt had. Sommige kleuters herkenden hun werk. Dit is niet zo vanzelfsprekend dat zij zich herinneren welk doekje zij gekozen hadden en met welke kleur zij gestempeld hebben. Fijn even op muziek bewegen en terwijl oefenen wij ook onze kennis van het lichaam nl. leg je zakdoek op je knieën, op je hoofd maar ook op je elleboog, op je schouder, enz...
Tot slot, even rusten met ons hoofd op ons doekje, met de ogen dicht luisteren naar een rustig melodietje terwijl de juf ons komt kriebelen, zalig!
We hadden er honger van gekregen en dus aten we ons stukje fruit, hmmm lekker. Na de speeltijd was het tijd om te sporten met meester Leroy en achteraf hadden ze veel te vertellen over de confetti in de zaal. Oh, zo spijtig dat we dat niet kunnen zien, maar meester Leroy moest ons beloven dat hij volgende keer het fototoestel zou meenemen. Namiddag was het zeer rustig in ons klasje en de kleuters speelden mooi samen. Er zijn zelfs kleuters die de juf zouden kunnen vervangen bij het voorlezen van een verhaaltje.
Oeps, dat kan juf Carla niet hoor! Voorlezen uit een boekje datondersteboven staat, hihi.
Na het omdraaien van de kentekens tellen wij de vriendjes die wel op school zijn en dat doen we al heel goed.
Oei, is Sterre misschien moe dat ze gaat liggen op de mat? Nee hoor, de juf wilde een kindje tekenen en op deze manier is dat wat makkelijker en nog leuk ook.
We benoemden de verschillende lichaamsdelen en nadien zei de juf waar Sterre een beetje pijn had en mochten wij een pleister plakken op de juiste zere plek.
Dit was natuurlijk een mooie inleiding tot wat de juf eigenlijk wilde bereiken nl. dat wij zelf een kindje zouden tekenen. We kregen wasco's en een tekenblad en de juf kwam naast ons zitten. Neen!!!! Niet om ons alles in te fluisteren maar wel om te noteren hoe wij ons wascokrijtje vasthouden, hoe wij zitten ( stabiel of al wiebelend ), wat wij tekenen en met welke hand. Natuurlijk heeft de juf geen enkel kindje op ons blad gezien maar dat is ook heel normaal zij heeft véél andere dingen kunnen waarnemen.
Terwijl sommige kleuters zeer goed geobserveerd werden bij het tekenen hadden andere vriendjes een nieuwe uitdaging gevonden nl. rijgen van verschillende kralen. Ook in het doktershoekje was het zeer gezellig zo met z'n twee in bed.
En voor we naar huis gaan zingen we samen : " Tot morgen Jules tot morgen juf, tot morgen allemaal."
Op dinsdagvoormiddag is de sportzaal vrij dus dan maken wij van deze gelegenheid gebruik om te sporten met de juf. Onze turnles met juf Carla begint steeds op dezelfde manier nl. wij krijgen allemaal een Julesmatje en leggen ze mooi in een kring dan gaan wij op ons matje staan om ons lesje te beginnen met een lied en een dansje : " Hup en hup en één en twee, hup en hup en Jules doet mee,..."
Vandaag mochten we onze kunstjes met een bal tonen aan elkaar en probeerden we dit allemaal na te doen. Mijn kleutertjes waren zeer vindingrijk het was alleen moeilijk om dit goed op een foto te krijgen.
Na ons sportlesje ruimden we samen alle ballen op. Wat was de juf fier op ons!
Na de speeltijd mochten we stempelen op een stukje stof. Wij mochten zelf de kleur van het doekje kiezen alsook de kleur om te stempelen. De juf zei dat we een eigen zakdoekje gingen maken, maar ik zou er toch maar niet in snuiten want je loopt het risico dat je neus nadien zo rood is als die van een clown.
Voor de laatste speeltijd eten we ons koekje en drinken we van ons water. De juf moet dikwijls zeggen drink nog eens wat water want wij vergeten dat door onze drukke bezigheden.
Na de laatste speeltijd vonden we nog de tijd om een nieuw gedichtje te leren. Willen jullie weten hoe het gaat?
1 2 3 een pleister op je knie
Hier nog één en daar nog één
En ook één op mijn dikke teen! Zo dat was het voor vandaag, tot morgen.
We gaan nog een weekje verder met ons thema want we zijn nog lang niet uitgepraat over "ziek zijn". Deze morgen had de juf een praatplaat klaargezet en ook verschillende voorwerpen die er op de plaat te zien waren.
We mochten om beurt een voorwerp benoemen en het zoeken op de plaat. We hadden natuurlijk ook nog vanalles te vertellen over onze eigen ervaringen i.v.m. ziek zijn.
Nadien hebben we onze muzikale talenten nog wat geoefend tijdens het zingen van ons liedje " Hatsjie, hatsjoem."
Na de speeltijd mochten we sporten samen met meester Leroy. In de namiddag was er tijd voor hoekenwerk, zoals pilletjes rollen met plasticine, rollenspel in ons doktershoekje, medicijnflesjes vullen in de zandtafel en ook aan de puzzeltafel was het zeer druk vandaag.