Ik ben Nico Goddé, en gebruik soms ook wel de schuilnaam nicman.
Ik ben een man en woon in Holsbeek (België) en mijn beroep is leerkracht technologie / eductief medewerker rvo-society.
Ik ben geboren op 22/04/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen, lopen en zwemmen. In de zomer (en soms winter) kan je me ook wel eens in de bergen terugvinden..
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Nico Goddé
Techniek & Sport
18-05-2012
Anasboot
Een open opdracht met als voorwaarden:"een transporteer een ananas over water dmv groene energie en gebruik zoveel mogelijk recyclage materiaal" leuk EN leerrijk. Sommige groepjes waren zeer inventief, anderen konden hun ananas op de bodem van de oceaan gaan zoeken. Toch een groot "oeps" moment: "Mijnheer, ik heb per ongeluk een gat in uw zwembad gestoken"
Schooljaar 2012-2013 wil ik van start gaan met geïntegreerd iPad gebruik tijdens de lessen techniek, om de kosten van dit project draaglijk te maken wil de scholengroep ons steunen. Samen met een aantal collega's van de 2de en 3de graad (zo hebben we tevens een toffe leerlijn) dienden we een dossier in bij onze AD, hopelijk heeft hij binnenkort goed nieuws. Van rvo-society kreeg ik al een iPad om te gebruiken tijdens mijn navormingen, hiervan mochten mijn leerlingen ook al eens profiteren om een aantal tests te doen. Ik voerde een aantal aanpassingen aan een paar projecten door en leerde mijn leerlingen QR codes aanmaken en gebruiken, heel tof en leerrijk was dat. Ondertussen is mijn klas voorzien van codes en gebruiken de klasgroepen ze zonder problemen. Naar het volgende schooljaar toe zal ik dus zoveel mogelijk projecten aanpassen, twee maanden grote vakantie zal hiervoor niet voldoende zijn vrees ik.
In februari was het weer "GWP-time" onze jaarlijkse sport/werkweek in het sporthotel van BLOSO in Genk. Werken, plezier maken, sporten en de vakoverschrijdende eindtermen bereiken voor onze leerlingen van het eerste jaar geen enkel probleem. De eerste dagen hadden we sneeuw, wat kan er mooier zijn in de Genkse bossen. De leerlingen gingen met mij mountainbiken en met mijn collega's muurklimmen, mountainboarden, dansen, boogschieten, ... en een rondleiding in de moskee van Sledderlo. Zoals altijd was het eten (veel te) lekker, de nachten te kort, de fuif kei-goed en de normale leerstof veraf. Dit was onze TIENDE editie en toch komt er nog geen sleet op de formule, integendeel: het Witse detectivespel is nog zeer gesmaakt en de "binnen de minuut" activiteit was een schot in de roos. De week was te kort maar we kijken al uit naar het volgende schooljaar.
Het project mountainbike in de praktijk brengen, sommigen hadden de overbrengingen nog niet onder de knie
Omdat mijn fiets vorig jaar gestolen is "moest" ik een nieuwe mountainbike kopen, een moeilijke keuze tegenwoordig. Welke wielmaat moest ik nemen een 26" of een 29er? Omdat ik niet kan kiezen kocht ik beide. De Orbea was een jonge tweedehands die ik volledig naar mijn zin heb aangepast (Shimano in de vuilbak en Sram erop natuurlijk).
Voor de 29er ging ik op zoek naar een BULLS omdat dit me een zeer degelijk en leuke fiets leek, in heel België was er zo maar 1 te verkrijgen in mijn maat en gekozen model (gelukkig was het de juiste kleur). Ook hier Shimano eraf en Sram erop.
Tijdens de Top-dag gaf ik in technopolis een workshop over een propellerboot op zonne-energie. Dit is een verkorte versie van een navorming rond het project ananasboot dat we het volgende schooljaar op IMEC gaan invoeren. De inschrijvingen waren reeds na een minimumtijd volzet, spijtig maar meer dan 20 deelnemers tijdens zo een korte praktische sessie kunnen echt niet. De deelnemers van het leuk en hopelijk gaan ze ook met hun leerlingen aan de slag.
Vandaag had ik de eerste navormingen in mijn nieuwe lokaal. Vroeger moesten we steeds al ons materiaal verhuizen naar een vergaderlokaal van IMEC om onze navormingen te geven, eindelijk kregen we ons eigen lokaal in een lescontainer ter beschikking. Het is eigenlijk juist te klein voor grote groepen en het bord moet nog toekomen maar het is alvast heel gezellig. Gisteren nog een aantal affiches en posters toegevoegd om het er als een echte klas te laten uitzien. (en aan de slag om A3 papieren tegen de muur te kleven om de indruk van een projectiebord te wekken )
Deze voormiddag 18 leerkrachten techniek en in de namiddag 11 hogeschoolstudenten + hun docent, het nieuw is er dus al af.
Onze school zit samen met Duitse, Slowaakse en Spaanse collega's in een comeniusproject over tradities. Vorige week was onze eerste samenkomst in Duitsland (het stadje Dülken), we werden er zeer goed ontvangen. Ik ging er samen op af met mijn collega Dries en leerlingen Caroline en Miet, onze ogen gingen nogal open: geen schoolbel, lesuren van 67,5 min, leerlingen hebben geen toezicht bij studie of op de speelplaats, ze spelen allemaal een muziekinstrument, een winkeltje waar ze vrij mogen drankjes, snoep en eten kopen, .... maar wel veel discipline ik kon er geen afvalpapiertje op het domein ontdekken.
Het programma zat eivol: een muzikaal toneelstuk, bezoek aan Düsseldorf, bezoek aan Keulen, bezoek aan chocoladefabriek en museum, klimparcours, vergaderingen, ...
's avonds waren we telken te gast bij Duitse leerkrachten die voor ons kookten, één Duitse leerkracht had zijn oude atoomschuilkelder zelfs ingericht als muziekruimte inclusief bar en podium. Als verbroedering moesten we deelnemen aan een jamsessie op djembé's
In mei komen de leerkrachten met leerlingen in onze school op bezoek en de lat ligt zeer hoog (daar gaat weer heel veel werk in kruipen maar we gaan ons niet laten kennen )
Op zaterdag 15 oktober ging in de gebouwen van KUL de jaarlijkse kinderuniversiteit door. Deze dag was de ideale gelegenheid om één van onze workshops rond duurzaamheid eens uit te testen. We kozen voor de sessie van natuurlijk licht, en ja hoor de kinderen vonden het leuk en staken er heel wat van op. Nog een beetje bijschaven en de scholen kunnen ermee aan de slag.
Juist voor het begin van het nieuwe schooljaar ging ik met Katia en Gwen de batterijen nog eens opladen in Bulgarije. Bulgarije is een zeer mooi land met toch wel grote tegenstellingen, ofwel zeer arme mensen ofwel zeer rijke Bulgaren. We verbleven in Sunset Resort kort bij het vissersdorpje Pomorie. Terwijl België te maken had met een zondvloed lagen we hier de ganse dag in de zon, om de kuststreek te verkennen was het noodezakelijk een auto te huren met een zeer goed werkende airco.
Zoals elk schooljaar kregen onze leerlingen na de laatste schooldag een barbecue aangeboden. Op deze dag werken de leerkrachten voor de leerlingen en moeten zij enkel relaxen en met hun vriendjes en vriendinnetjes napraten over het voorbije jaar.
Dit jaar namen we voor het eerst deel aan de Decathlon Classic met de start in Leuven. Dat deze rit in de buurt van start gaat is mooi meegenomen, dan kunnen we er als opwarming met de fiets naartoe. Deze heel mooie rit gaat een stuk over de taalgrens en doet ook nog bijna alle hellingen in de buurt van Overijse en Huldenberg aan. De kasseistrook Mollendael naar Beavechain mag natuurlijk ook niet ontbreken, en het mooie weer was gelukkig ook van de partij.
De lange kasseistrook van Mollendael
Een kasseihelling draai je best als eerste op
De eerste meters onmiddellijk versnellen
Blijven versnellen en trekken aan je stuur is een goede armspieroefening
Om de laatste les af te sluiten en mijn leerlingen met een goed gevoel de vakantie in te sturen bracht ik drank (alcoholvrij natuurlijk) en borrelhapjes mee naar de klas. We hielden een leuke (en soms emotionele) receptie.
In project "vakantiehuisje" maken de mijn leerlingen een mooie technische realisatie: een theelichthouder in beton. Voor de meeste leerlingen is het de eerste (en laatste?) maal dat ze zelf mortel maken, en of ze het leuk vonden? Unaniem goedgekeurd. Bekijk de mooie resultaten maar eens.
Een heel leuk proefje ivm het project "verse vruchtensla" is de smaakproef. De leerlingen moeten geblinddoekt verschillende soorten fruit proeven en daarna een observatietabel aanvullen. Vooral de zure smaken leveren mooie beelden op.
Maandag 30 mei hadden we een navorming over het leerplan en het opstellen van een jaarplanning in smarschool, met 27 deelnemers heb ik een reden om naar het volgende schooljaar een groter lokaal te vragen .
Om de passieve delen van de navorming toch een beetje te doorbreken nodigde ik in de voormiddag een spreker van het voedselagendschap uit, spijtig genoeg heel actueel met de problemen rond de Spaanse komkommers.
In de namiddag kwamen Cindy en Frans hun eindwerk aan de Artesis Hogeschool voorstellen en workshops geven. Als begeleider van dit eindwerk was het de bedoeling dit uit te testen met mijn leerlingen, wegens tijdsgebrek moest dit dan maar gebeuren met ervaren leerkrachten en pedagogisch beleider Hugo. Nu hadden we ook de kans om eens te kijken of ze stressbestendig zijn
De workshops om gekleurde bruisballen en haargel te maken waren heel leuk, het gistproefje als inleiding naar hun technisch systeem (groene gistgenerator was ook een leuke insteek)
De groene gistgenerator is een systeem om met gist elektriciteit op te wekken, we moeten het systeem nog bijsturen maar dit is nu eenmaal eigen aan het technisch proces.
Een kleine technische realisatie maken in beton is ook altijd leuk. Of dat de leerkrachten sport zo gelukkig zijn met het feit dat we daar het zand van hun verspringbak voor gebruiken is natuurlijk een andere vraag
Voor mijn leerlingen echte technische tekeningen te laten maken is er spijtig genoeg geen ruimte en tijd voorzien in het leerplan, maar tekeninglezen en aanzichten herkennen moet zeker kunnen.
Ongelooflijk hoeveel inzicht sommige leerlingen in zo'n blokjesfiguren hebben, zitten de 3D games daar misschien voor iets tussen
De aanzichten van Ella tekenen is geen probleem, het blijven stilstaan wel
Mijn stagiaire Tinne mocht de praktische realisatie van het project verse vruchtensla voor haar rekening nemen. Dit is haar laatste stage en toch wel een mooie en leuke afsluiter voor studies aan de hogeschool.
Wat ga ik nu doen, mijn fruitsla hypnotiseren of opeten????
Vandaag tijdens de les hebben we even de tijd genomen om te bekijken of onze tussendoortjes wel zo gezond zijn. Ik was aangenaam verrast te ontdekken dat mijn leerlingen buiten snoep ook fruit en noten mee naar school hadden, en dit voor een niet aangekondigde steekproef
Een goede inleiding voor de proefjes van mijn stagiair.