Ik ben Nico Goddé, en gebruik soms ook wel de schuilnaam nicman.
Ik ben een man en woon in Holsbeek (België) en mijn beroep is leerkracht technologie / eductief medewerker rvo-society.
Ik ben geboren op 22/04/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen, lopen en zwemmen. In de zomer (en soms winter) kan je me ook wel eens in de bergen terugvinden..
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Nico Goddé
Techniek & Sport
09-06-2011
Betonnen theelichthouder
In project "vakantiehuisje" maken de mijn leerlingen een mooie technische realisatie: een theelichthouder in beton. Voor de meeste leerlingen is het de eerste (en laatste?) maal dat ze zelf mortel maken, en of ze het leuk vonden? Unaniem goedgekeurd. Bekijk de mooie resultaten maar eens.
Een heel leuk proefje ivm het project "verse vruchtensla" is de smaakproef. De leerlingen moeten geblinddoekt verschillende soorten fruit proeven en daarna een observatietabel aanvullen. Vooral de zure smaken leveren mooie beelden op.
Maandag 30 mei hadden we een navorming over het leerplan en het opstellen van een jaarplanning in smarschool, met 27 deelnemers heb ik een reden om naar het volgende schooljaar een groter lokaal te vragen .
Om de passieve delen van de navorming toch een beetje te doorbreken nodigde ik in de voormiddag een spreker van het voedselagendschap uit, spijtig genoeg heel actueel met de problemen rond de Spaanse komkommers.
In de namiddag kwamen Cindy en Frans hun eindwerk aan de Artesis Hogeschool voorstellen en workshops geven. Als begeleider van dit eindwerk was het de bedoeling dit uit te testen met mijn leerlingen, wegens tijdsgebrek moest dit dan maar gebeuren met ervaren leerkrachten en pedagogisch beleider Hugo. Nu hadden we ook de kans om eens te kijken of ze stressbestendig zijn
De workshops om gekleurde bruisballen en haargel te maken waren heel leuk, het gistproefje als inleiding naar hun technisch systeem (groene gistgenerator was ook een leuke insteek)
De groene gistgenerator is een systeem om met gist elektriciteit op te wekken, we moeten het systeem nog bijsturen maar dit is nu eenmaal eigen aan het technisch proces.
Een kleine technische realisatie maken in beton is ook altijd leuk. Of dat de leerkrachten sport zo gelukkig zijn met het feit dat we daar het zand van hun verspringbak voor gebruiken is natuurlijk een andere vraag
Voor mijn leerlingen echte technische tekeningen te laten maken is er spijtig genoeg geen ruimte en tijd voorzien in het leerplan, maar tekeninglezen en aanzichten herkennen moet zeker kunnen.
Ongelooflijk hoeveel inzicht sommige leerlingen in zo'n blokjesfiguren hebben, zitten de 3D games daar misschien voor iets tussen
De aanzichten van Ella tekenen is geen probleem, het blijven stilstaan wel
Mijn stagiaire Tinne mocht de praktische realisatie van het project verse vruchtensla voor haar rekening nemen. Dit is haar laatste stage en toch wel een mooie en leuke afsluiter voor studies aan de hogeschool.
Wat ga ik nu doen, mijn fruitsla hypnotiseren of opeten????
Vandaag tijdens de les hebben we even de tijd genomen om te bekijken of onze tussendoortjes wel zo gezond zijn. Ik was aangenaam verrast te ontdekken dat mijn leerlingen buiten snoep ook fruit en noten mee naar school hadden, en dit voor een niet aangekondigde steekproef
Een goede inleiding voor de proefjes van mijn stagiair.
Deze week onderzochten mijn leeringen als echte techno-wetenschappers een aantal dranken en sportdranken. Met behulp van clini- en albustix konden ze de aanwezigheid van koolhydraten en eiwitten in voedingsmiddelen bepalen.
Omdat we vanaf nu tijdens de lessen techniek ook het thema duurzaamheid en groene energie moeten meenemen, werk ik hierrond een energievriendelijk huisje uit.
Je kan al enkele foto's en een filmpje bekijken, de werkfiches voor de leerlingen kan je van de site www.rvo-society.be halen of via mijn mail.
Zaterdag hadden we onze jaarlijkse opendeurdag, gelukkig waren de weergoden ons weer goed gezind, de belangstelling was enorm en de inschrijvingen liepen vlot.
In alle klassen waren er leuke activiteiten en onze leerlingen gidsten de bezoekers door onze ganse campus, het was zwaar maar iedereen (leerlingen, leerkrachten, ouders, ...) had een leuke dag
Mijn leerlingen stelden hun bloemen op zonne-energie op het grasveld ten toon, de zon liet ze de ganse dag draaien maar de wind zorgde ervoor dat de verantwoordelijke leerlingen ze regelmatig terug moesten rechtzetten
De leerlingen eerste jaar demonstreerden hun papieren brug onder leiding van mijn stagiaire Tine en alles verliep vlot, alhoewel de rijkunsten van sommige leerlingen wel grappig waren.
Nog een extra woordje van dank aan Jonas die de ganse dag demonstraties gaf met de IR13 trein, op het einde van de dag was zijn stem helemaal weg. Waar hij zijn energie blijft halen is me nog altijd een raadsel
De laatste les voor de opendeur moeten de leerlingen hun papieren brug realiseren, dit is het resultaat van het experimenteren thuis met papieren constructies. De bijhorende powerpoint moest vorige week reeds binnen zijn, en ik ben er nog wel een weekendje zoet mee om deze allemaal te bekijken.
Om deze constructie te maken krijgen ze maar 100min en 20 printpapieren, de groepjes die thuis niet oefenden en bijstuurden vallen hier onmiddelijk door de mand.
Iets totaal nieuw bedenken en uitvoeren in 100min zonder constructiefouten lukt nooit.
Het voorstellen tijdens de opendeur met publiek is natuurlijk ook iets anders dan in klasverband en zenuwen spelen daar dan ook een grote rol, maar het komt wel goed.
Vandaag gingen mijn klassen aan de slag met de IR13 trein. De logische poorten zagen mijn leerlingen reeds tijdens het werken met het "IT's alive" materiaal, ze moesten dus enkel een aantal nieuwe sensoren leren kennen. De les werd gegeven door mijn stagiaire Tine met mij als assistent, eenmaal het praktisch manipuleren van het materiaal onder de knie ging het werken met de trein zeer vlug. De leerlingen hadden geen enkel probleem en vonden het leuk, ze zijn klaar voor een demonstratie tijdens de opendeur dit weekend.
Zaterdag zijn we met een aantal clubleden de Brabantse pijl gaan rijden, dit is een peletonstocht onder politiebegeleiding dus: de ganse voormiddag "vollen bak" zonder te stoppen (buiten de bevoorrading )
De rit ging van Leuven richting Huldenberg, Overijse, Pecrot, ... en dan weet je het wel dit wordt serieus klimmen. Indien je je laat wegdrummen en achteraan in het peleton terecht komt heb je een echte intervaltraining want vooraan wacht er niemand. In een peleton van 300 man heb je geen zicht op ploegmakkers, en als Steven met pech af te rekenen kreeg hadden we dat dan ook niet door, wij waren al terug in Leuven als hij nog aan de beklimming in pecrot moest beginnen. De technische bijstand van de organisatie liet toch wel te wensen over want anders had hij zeker nog terug kunnen aansluiten. De laatste km's naar leuven gingen zelfs zo hard dat ik over de 50km per uur moest rijden om bij een groepje voor mij te kunnen aansluiten maar helemaal vooraan raakten we niet meer, het peleton brak dan ook volledig in stukken. Ik ben er zeker van dat de organisatie van onze eigen peletonstocht op 4 juni beter zal zijn.
De woensdag erna gingen de profs van start en Philip Gilbert won, proficiat een terechte winnaar.
Met de zon en de opendeur in aantocht maakten mijn leerlingen werk van hun bloem op zonne-energie, en of het leuk was? Bekijk volgende foto's maar eens. Als je de links gebruikt kan je de bloemen zelfs zien draaien op youtube.
Zoals jaarlijks zijn we met enkele ploegmaats de Ronde Van Vlaanderen gaan rijden, dit is gewoon om de wielersfeer op te snuiven want om echt plezant te kunnen fietsen zijn er teveel deelnemers. (20 000 ) Het weer was goed en de benen perfect (zou dat rode bietensap dan toch effect hebben ), de hellingen waren leuk en de bevoorrading ok. Na de bosberg stond de wind in het nadeel en moesten we met twee hard trappen om het tempo erin te houden, wie het bij de profs na de Bosberg alleen wil proberen zal eraan zijn voor de moeite . Het ging zo vlot dat we zo vroeg binnen waren en dus niet anders konden dan gezellig in de zon nog iets te drinken, "recupereren" en een nabespreking te doen
De dag erna de wedstrijd gevolgd op tv en ja hoor: Gilbert alleen na de Bosberg, je kan het al raden ... waarom luisteren die mannen nu nooit eens naar ons
Op weg naar de start
Jonathan had honger en ik... had gewoon veel fun
Op de kapelmuur en nog even tijd om te lachen naar de fotograaf
Begin van de afdaling na de kapelmuur
Top van de Bosberg, vanaf hier moeten "Taaie Flandriens" op de grote plateau naar de aankomst
Op weg naar de aankomst Beklimming van "de muur", waar is da bergske? ...... hier is da bergske!!!
Yes, daar is de zon, nu kan het wielerseizoen pas echt beginnen.
Vandaag zijn Johan en ik de omloop passage fitness in Gent gaan rijden. In deze tocht zitten een aantal "bergen" die we volgende week ook in de Ronde van Vlaanderen zullen terugvinden. Het weer was veel beter dan de weerman voorspelde en zodoende waren er veel deelnemer. De start was aan de wielerbaan "het kuipke" en niet simpel met al die fietsers door de Gentse binnenstad, maar al vlug vertoefden we in de Vlaamse Ardennen. Het landschap was op sommige momenten echt sprookjesachtig, de bevoorrading en conditie waren goed, een zaterdag goed besteed dus. Na afloop nog een sportmassage om de spieren voor de rit van de dag erna in orde te krijgen, de massage was zo "diep" dat ik nu alle spierknooppunten wel weet liggen.
De beklimming van de Molenberg
Klimmen en terwijl nog kunnen lachen ... dan zit de conditie goed.
Op de GO! Whizz dag was het moment daar om eens met leerkrachten techniek het maken van een eenvoudige zonneboiler uit te proberen. Deze navormingsdag ging door aan de Hogeschool Gent, met dank aan mijn gps om me door de ganse stad Gent te sturen om zo een beetje aan "city seeing" te doen.
Door het zeer goede weer waren wel minder deelnemers komen opdagen dan voorzien, toch voldoende om een deel van de workshops die ik het volgende schooljaar misschien ga geven al eens uit te testen.
Vandaag kwamen de leerkrachten terug voor een afsluitende oefening en bijsturing op de navorming IT's alive. Ze probeerden een oefening op het automatiseren van het duurzame huisje, normaal zal ik hierrond het volgende jaar een aantal navormingen geven.
Onze GWP (geïntegreerde werkperiode) is spijtig genoeg weer achter de rug, het thema dit jaar was milieu. Waar kan je de vakoverschrijdende eindtermen hierover beter bereiken dan in de bosrijke omgeving van het sporthotel van BLOSO in Kattevenia. Buiten het werken aan hun project brachten onze leerlingen ook een bezoek aan het natuurhulpcentrum, het planetarium, een sterrenkijker (ja er bestaat ook zoiets als lichtvervuiling), ... en deden veel aan sport. Buiten de talrijke sportactiviteiten zoals mountainbike, trikke, mountainboarden, muurklimmen, oriëntatieloop, zaalsporten, ... hadden ze vooral veel fun. Donderdagavond (nacht???) was er onze afsluitende fuif, dit jaar waren onze leerlingen echt niet moe te krijgen. Zoals elk jaar was het eten weer veel te lekker en te overvloedig, veel bewegen dus. Onze leerlingen en leerkrachten kijken al uit naar de volgende editie.
Hopelijk zijn de moeders niet te boos op mij bij het ontdekken van de vuile was, ik kan het nu eenmaal niet laten de modderigste wegjes voor de mountainbike uit te zoeken.