Ik ben Nico Goddé, en gebruik soms ook wel de schuilnaam nicman.
Ik ben een man en woon in Holsbeek (België) en mijn beroep is leerkracht technologie / eductief medewerker rvo-society.
Ik ben geboren op 22/04/1967 en ben nu dus 58 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen, lopen en zwemmen. In de zomer (en soms winter) kan je me ook wel eens in de bergen terugvinden..
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.
Nico Goddé
Techniek & Sport
23-10-2011
Comenius
Onze school zit samen met Duitse, Slowaakse en Spaanse collega's in een comeniusproject over tradities. Vorige week was onze eerste samenkomst in Duitsland (het stadje Dülken), we werden er zeer goed ontvangen. Ik ging er samen op af met mijn collega Dries en leerlingen Caroline en Miet, onze ogen gingen nogal open: geen schoolbel, lesuren van 67,5 min, leerlingen hebben geen toezicht bij studie of op de speelplaats, ze spelen allemaal een muziekinstrument, een winkeltje waar ze vrij mogen drankjes, snoep en eten kopen, .... maar wel veel discipline ik kon er geen afvalpapiertje op het domein ontdekken.
Het programma zat eivol: een muzikaal toneelstuk, bezoek aan Düsseldorf, bezoek aan Keulen, bezoek aan chocoladefabriek en museum, klimparcours, vergaderingen, ...
's avonds waren we telken te gast bij Duitse leerkrachten die voor ons kookten, één Duitse leerkracht had zijn oude atoomschuilkelder zelfs ingericht als muziekruimte inclusief bar en podium. Als verbroedering moesten we deelnemen aan een jamsessie op djembé's
In mei komen de leerkrachten met leerlingen in onze school op bezoek en de lat ligt zeer hoog (daar gaat weer heel veel werk in kruipen maar we gaan ons niet laten kennen )
Op zaterdag 15 oktober ging in de gebouwen van KUL de jaarlijkse kinderuniversiteit door. Deze dag was de ideale gelegenheid om één van onze workshops rond duurzaamheid eens uit te testen. We kozen voor de sessie van natuurlijk licht, en ja hoor de kinderen vonden het leuk en staken er heel wat van op. Nog een beetje bijschaven en de scholen kunnen ermee aan de slag.
Juist voor het begin van het nieuwe schooljaar ging ik met Katia en Gwen de batterijen nog eens opladen in Bulgarije. Bulgarije is een zeer mooi land met toch wel grote tegenstellingen, ofwel zeer arme mensen ofwel zeer rijke Bulgaren. We verbleven in Sunset Resort kort bij het vissersdorpje Pomorie. Terwijl België te maken had met een zondvloed lagen we hier de ganse dag in de zon, om de kuststreek te verkennen was het noodezakelijk een auto te huren met een zeer goed werkende airco.
Zoals elk schooljaar kregen onze leerlingen na de laatste schooldag een barbecue aangeboden. Op deze dag werken de leerkrachten voor de leerlingen en moeten zij enkel relaxen en met hun vriendjes en vriendinnetjes napraten over het voorbije jaar.
Dit jaar namen we voor het eerst deel aan de Decathlon Classic met de start in Leuven. Dat deze rit in de buurt van start gaat is mooi meegenomen, dan kunnen we er als opwarming met de fiets naartoe. Deze heel mooie rit gaat een stuk over de taalgrens en doet ook nog bijna alle hellingen in de buurt van Overijse en Huldenberg aan. De kasseistrook Mollendael naar Beavechain mag natuurlijk ook niet ontbreken, en het mooie weer was gelukkig ook van de partij.
De lange kasseistrook van Mollendael
Een kasseihelling draai je best als eerste op
De eerste meters onmiddellijk versnellen
Blijven versnellen en trekken aan je stuur is een goede armspieroefening
Om de laatste les af te sluiten en mijn leerlingen met een goed gevoel de vakantie in te sturen bracht ik drank (alcoholvrij natuurlijk) en borrelhapjes mee naar de klas. We hielden een leuke (en soms emotionele) receptie.
In project "vakantiehuisje" maken de mijn leerlingen een mooie technische realisatie: een theelichthouder in beton. Voor de meeste leerlingen is het de eerste (en laatste?) maal dat ze zelf mortel maken, en of ze het leuk vonden? Unaniem goedgekeurd. Bekijk de mooie resultaten maar eens.
Een heel leuk proefje ivm het project "verse vruchtensla" is de smaakproef. De leerlingen moeten geblinddoekt verschillende soorten fruit proeven en daarna een observatietabel aanvullen. Vooral de zure smaken leveren mooie beelden op.
Maandag 30 mei hadden we een navorming over het leerplan en het opstellen van een jaarplanning in smarschool, met 27 deelnemers heb ik een reden om naar het volgende schooljaar een groter lokaal te vragen .
Om de passieve delen van de navorming toch een beetje te doorbreken nodigde ik in de voormiddag een spreker van het voedselagendschap uit, spijtig genoeg heel actueel met de problemen rond de Spaanse komkommers.
In de namiddag kwamen Cindy en Frans hun eindwerk aan de Artesis Hogeschool voorstellen en workshops geven. Als begeleider van dit eindwerk was het de bedoeling dit uit te testen met mijn leerlingen, wegens tijdsgebrek moest dit dan maar gebeuren met ervaren leerkrachten en pedagogisch beleider Hugo. Nu hadden we ook de kans om eens te kijken of ze stressbestendig zijn
De workshops om gekleurde bruisballen en haargel te maken waren heel leuk, het gistproefje als inleiding naar hun technisch systeem (groene gistgenerator was ook een leuke insteek)
De groene gistgenerator is een systeem om met gist elektriciteit op te wekken, we moeten het systeem nog bijsturen maar dit is nu eenmaal eigen aan het technisch proces.
Een kleine technische realisatie maken in beton is ook altijd leuk. Of dat de leerkrachten sport zo gelukkig zijn met het feit dat we daar het zand van hun verspringbak voor gebruiken is natuurlijk een andere vraag
Voor mijn leerlingen echte technische tekeningen te laten maken is er spijtig genoeg geen ruimte en tijd voorzien in het leerplan, maar tekeninglezen en aanzichten herkennen moet zeker kunnen.
Ongelooflijk hoeveel inzicht sommige leerlingen in zo'n blokjesfiguren hebben, zitten de 3D games daar misschien voor iets tussen
De aanzichten van Ella tekenen is geen probleem, het blijven stilstaan wel
Mijn stagiaire Tinne mocht de praktische realisatie van het project verse vruchtensla voor haar rekening nemen. Dit is haar laatste stage en toch wel een mooie en leuke afsluiter voor studies aan de hogeschool.
Wat ga ik nu doen, mijn fruitsla hypnotiseren of opeten????
Vandaag tijdens de les hebben we even de tijd genomen om te bekijken of onze tussendoortjes wel zo gezond zijn. Ik was aangenaam verrast te ontdekken dat mijn leerlingen buiten snoep ook fruit en noten mee naar school hadden, en dit voor een niet aangekondigde steekproef
Een goede inleiding voor de proefjes van mijn stagiair.
Deze week onderzochten mijn leeringen als echte techno-wetenschappers een aantal dranken en sportdranken. Met behulp van clini- en albustix konden ze de aanwezigheid van koolhydraten en eiwitten in voedingsmiddelen bepalen.
Omdat we vanaf nu tijdens de lessen techniek ook het thema duurzaamheid en groene energie moeten meenemen, werk ik hierrond een energievriendelijk huisje uit.
Je kan al enkele foto's en een filmpje bekijken, de werkfiches voor de leerlingen kan je van de site www.rvo-society.be halen of via mijn mail.
Zaterdag hadden we onze jaarlijkse opendeurdag, gelukkig waren de weergoden ons weer goed gezind, de belangstelling was enorm en de inschrijvingen liepen vlot.
In alle klassen waren er leuke activiteiten en onze leerlingen gidsten de bezoekers door onze ganse campus, het was zwaar maar iedereen (leerlingen, leerkrachten, ouders, ...) had een leuke dag
Mijn leerlingen stelden hun bloemen op zonne-energie op het grasveld ten toon, de zon liet ze de ganse dag draaien maar de wind zorgde ervoor dat de verantwoordelijke leerlingen ze regelmatig terug moesten rechtzetten
De leerlingen eerste jaar demonstreerden hun papieren brug onder leiding van mijn stagiaire Tine en alles verliep vlot, alhoewel de rijkunsten van sommige leerlingen wel grappig waren.
Nog een extra woordje van dank aan Jonas die de ganse dag demonstraties gaf met de IR13 trein, op het einde van de dag was zijn stem helemaal weg. Waar hij zijn energie blijft halen is me nog altijd een raadsel
De laatste les voor de opendeur moeten de leerlingen hun papieren brug realiseren, dit is het resultaat van het experimenteren thuis met papieren constructies. De bijhorende powerpoint moest vorige week reeds binnen zijn, en ik ben er nog wel een weekendje zoet mee om deze allemaal te bekijken.
Om deze constructie te maken krijgen ze maar 100min en 20 printpapieren, de groepjes die thuis niet oefenden en bijstuurden vallen hier onmiddelijk door de mand.
Iets totaal nieuw bedenken en uitvoeren in 100min zonder constructiefouten lukt nooit.
Het voorstellen tijdens de opendeur met publiek is natuurlijk ook iets anders dan in klasverband en zenuwen spelen daar dan ook een grote rol, maar het komt wel goed.
Vandaag gingen mijn klassen aan de slag met de IR13 trein. De logische poorten zagen mijn leerlingen reeds tijdens het werken met het "IT's alive" materiaal, ze moesten dus enkel een aantal nieuwe sensoren leren kennen. De les werd gegeven door mijn stagiaire Tine met mij als assistent, eenmaal het praktisch manipuleren van het materiaal onder de knie ging het werken met de trein zeer vlug. De leerlingen hadden geen enkel probleem en vonden het leuk, ze zijn klaar voor een demonstratie tijdens de opendeur dit weekend.
Zaterdag zijn we met een aantal clubleden de Brabantse pijl gaan rijden, dit is een peletonstocht onder politiebegeleiding dus: de ganse voormiddag "vollen bak" zonder te stoppen (buiten de bevoorrading )
De rit ging van Leuven richting Huldenberg, Overijse, Pecrot, ... en dan weet je het wel dit wordt serieus klimmen. Indien je je laat wegdrummen en achteraan in het peleton terecht komt heb je een echte intervaltraining want vooraan wacht er niemand. In een peleton van 300 man heb je geen zicht op ploegmakkers, en als Steven met pech af te rekenen kreeg hadden we dat dan ook niet door, wij waren al terug in Leuven als hij nog aan de beklimming in pecrot moest beginnen. De technische bijstand van de organisatie liet toch wel te wensen over want anders had hij zeker nog terug kunnen aansluiten. De laatste km's naar leuven gingen zelfs zo hard dat ik over de 50km per uur moest rijden om bij een groepje voor mij te kunnen aansluiten maar helemaal vooraan raakten we niet meer, het peleton brak dan ook volledig in stukken. Ik ben er zeker van dat de organisatie van onze eigen peletonstocht op 4 juni beter zal zijn.
De woensdag erna gingen de profs van start en Philip Gilbert won, proficiat een terechte winnaar.