Bruce Willis is bevestigd voor Red 2, de sequel op Robert Schwentke's actiekomedie Red over moordenaars die reeds met pensioen zijn. Tot voor kort had Summit nog met geen van de hoofdrolspelers iets afgesproken met betrekking tot een vervolg.
Bruce Willis
Ook wordt er druk gezocht naar een nieuwe regisseur voor de film aangezien Schwentke het te druk heeft met zijn nieuwe film R.I.P.D. De beoogde man om het stokje over te nemen heet Breck Eisner, de regisseur van films als Sahara en The Crazies.
Summit en Willis hopen de film af te kunnen maken voordat laatstgenoemde naar Rusland vliegt voor de opnames van Die Hard 5.
De Engelse acteur Clive Owen (46) heeft geen moeite toe te geven dat hij achterloopt op technologisch gebied, zeker in vergelijking met zijn twee tienerdochters. Het gaat zo verschrikkelijk snel, zegt hij. Mijn kinderen weten echt veel meer dan ik. Ze zijn veel handiger ook. Sterker nog: ze doen dingen waarvan ik niet eens weet dat ze bestaan.
Clive Owen
Verbijstering was één van Owens belangrijkste motieven om ja te zeggen tegen Trust van regisseur/acteur en voormalig Friends-ster David Schwimmer. De film gaat over een familie die te maken heeft met veertienjarige dochter Annie die maanden via internet heeft gecommuniceerd met een jongen tenminste, ze denkt dat hij nog maar een jongen is - die Charlie heet. Voor de kijker is al snel duidelijk dat de onbekende chatlover een smeerlap van de bovenste plank is.
Zijn rol deed Owen denken aan het leven online van zijn eigen dochters. De manier waarop onze kinderen met internet omgaan is een grote bron van zorg. Mijn jongste dochter is 12 jaar en ze heeft de leeftijd bereikt waarop een groot deel van het leven zich online afspeelt. Ze ontmoet daar al haar vrienden. Maar kinderen van die leeftijd zijn nog zo naïef. Het is doodeng. Internet heeft de manier waarop kinderen met elkaar omgaan fundamenteel veranderd. Wanneer ze alleen op hun kamer zitten is dat niet veilig meer, zoals vroeger. De vriend- schappen en romances op het net zijn vaak hartstikke intens.
Clive Owen en David Swimmer
Een andere reden dat Owen de rol van vader Will Cameron graag wilde spelen was regisseur Schwimmer. Hij ging zo goed om met het gevoelige materiaal. De familie is gebroken na wat er allemaal met Annie is gebeurd. Het was zon stabiele, goed in het leven staande familie, maar de stress breekt hen op. Ik zag een grote uitdaging in het spelen van de neergang van de familie. Het voelde dankzij David en het uitstekende script - erg geloofwaardig en echt. Voor zulk soort verhalen doe je het als acteur.
Trust speelt vanaf 7 september 2011 in de bioscopen.
Inhoud: De familie Cameron is het perfecte voorbeeld van een gelukkig Amerikaans gezin. Alles loopt voorspoedig tot het moment dat de veertien jaar oude Annie(rol van Liana Liberato) haar eerste vriendje, Charlie, leert kennen via internet. Na maanden van onschuldig communiceren via het web besluit Annie, in een weekend dat ze alleen thuis is, af te spreken met Charlie. Dan komt ze er achter dat Charlie(rol van Chris Henry Coffey) niet is wie hij zegt dat hij is.
Madonna's nieuwe film W.E. afgekraakt in Venetië.
Nadat haar acteercarrière jarenlang het mikpunt was van hoon en spot, stortte popicoon Madonna zich op de regiestoel. Maar deze stap blijkt evenmin in goede aarde te vallen. Het door haar geregisseerde romantische drama W.E. heeft vernietigende kritieken ge- kregen op het filmfestival van Venetië.
Madonna
Afgelopen donderdag was Madonna in de Italiaanse gondelstad om de wereldpremière bij te wonen van W.E., die buiten de competitie op het festival draaide. W.E. vertelt twee liefdesverhalen: ten eerste de relatie tussen de Amerikaanse society- vrouw Wallis Simpson en Koning Edward VIII van Engeland, die in 1936 afstand deed van de troon om met haar te kunnen trouwen. Het tweede verhaal speelt zich af in het heden en draait om een ongelukkig getrouwde vrouw die een affaire begint met een Russische beveiligingsagent.
In juni werd bekend dat The Weinstein Company de Amerikaanse distributierechten had opgekocht van Madonna's film. Enthousiast verklaarde studiobaas Harvey Weinstein dat Madonna "een uitstekende filmmaker" was geworden. "De eerste beelden van W.E. zijn een van de meest indruk- wekkende die ik heb gezien. Ik kan niet wachten tot het Amerikaanse publiek deze film kan zien", aldus Weinstein destijds. Maar het eindresultaat is nu veel minder warm ont- vangen door de wereldpers in Venetië.
Visueel zou W.E. er prachtig uitzien; de beeldige sets en kostuums zijn mooi in beeld gebracht. Maar op alle andere fronten ligt Madonna's film flink onder vuur. Vooral de regie en het scenario zijn afgekraakt. "Gebukt onder lachwekkende dialogen en zwakke acteerprestaties is er weinig wat voor deze film pleit, behalve de royale sets en prachtige, goed uitgezochte kostuums", aldus het filmvakblad Variety. De Britse krant The Guardian schrijft: "Madonna's hoogst merkwaardige visie op het verhaal van Wallis Simpson is een opgesmukte, onnozel opgetooide stommiteit en rampzalig afgehandeld."
Na deze ontvangst wordt er nu hevig gespeculeerd over de volgende stap van de Amerikaanse distributeur The Weinstein Company. De Amerikaanse bioscooppremière van W.E. staat name- lijk al enige tijd gepland voor 9 december. In de laatste maand van het jaar gaan veel films in première om gekwalificeerd te worden voor de Oscars. De mensen van The Weinstein Company storten zich ieder jaar flink op de race naar de felbe- geerde gouden beeldjes - met resultaat. Met het historische drama The King's Speech - waarin overigens Wallis Simpson en Koning Edward VIII eveneens deel uitmaakten van het verhaal - won The Weinstein Company dit jaar vier Oscars, waaronder voor Beste Film. Maar na de genadeloze kritieken in Venetië lijken de kansen van Madonna verkeken. Daarboven- op heeft de studio recent te kampen gehad met meerdere flops, waardoor een kostbare campagne voor W.E. weinig nut zal hebben. De gezaghebbende filmsite Deadline voorspelt dan ook dat The Weinstein Company nog amper tijd en energie zal stoppen in de Amerikaanse bioscooprelease van W.E. en dat ze voorrang zullen geven aan hun andere potentiële Oscarkandidaten, waaronder de Cannes-winnaar The Artist en de Margaret Thatcher biopic The Iron Lady met Meryl Streep.
W.E. verschijnt vanaf 9 december 2011 in de Amerikaanse bioscopen. Vanaf wanneer de film bij ons in de bioscopen draait is nog onbekend.
'Something Borrowed' speelt vanaf 7 september 2011 in de bioscopen.
Regie: Luke Greenfield Cast: Kate Hudson, Ginnifer Goodwin Genre: Drama, komedie Duur: 112 minuten
Inhoud: Met haar dertigste verjaardag in het vooruitzicht, heeft Rachel(rol van Ginnifer Goodwin) het gevoel dat haar leven zich nog niet heeft ontwikkeld zoals ze had gehoopt. Ondanks een goede baan als advocate en leuke vrienden, waaronder haar(extravagante) beste vriendin Darcy(rol van Kate Hudson), realiseert Rachel zich steeds vaker na een avondje uit dat zij weer alleen naar huis toe gaat. Dit verandert echter na afloop van het verjaardagsfeest wat Darcy voor haar organiseert: Rachel belandt in een dronken bui in bed met Dex, een oud studiegenoot én... Darcy's huidige verloofde. Verschrikt vragen ze zich af hoe dit heeft kunnen gebeuren en proberen het voorval te vergeten. Maar al snel slaat bij beiden de twijfel toe: was het eigenlijk wel een vergissing?
Regisseur Joe Cornish treedt in de voetsporen van Steven Spielberg.
Vanaf morgen speelt 'Attack the Block' in de zalen. In deze actiekomedie nemen we een kijkje in het dagelijkse leven van een groep hangjongeren in een buitenwijk van Londen. Hun favoriete dagbesteding bestaat uit wiet roken, op straat hangen en zo nu en dan een onschuldig meisje beroven. Maar wanneer ze de goedlachse Sam(rol van Jodie Whittaker) omsingelen en haar beroven krijgt de doodsbange dame hulp uit onverwachte hoek: de buurt wordt aangevallen door buitenaardse wezens.
Regisseur Joe Cornish is van origine een bekende sketchschrijver voor de Britse tv en radio, maar bij ons is hij nog niet zo bekend. Daar brengt hij deze zomer mogelijk verandering in met zijn debuut-film 'Attack the Block', een 'urban' monsterfilm waar straatjochies het op- nemen tegen gitzwarte alienhonden met 'glow in the dark'-tanden in het ruige Zuid-Londen.
Een gesprek met de regisseur vlak voordat hij naar LA vliegt. Hij vertelt vol enthousiasme dat hij een typisch kind van de jaren '80 is.
Joe Cornish Joe Cornish: Voor Attack the Block haalde ik mijn inspiratie uit films van Steven Spielberg, Francis Ford Coppola en de thrillers van John Carpenter. Zij maakten fantastische films voor jonge filmliefhebbers. Gewoon leuke en soms lekker onvolwassen verhalen. Ik wilde met Attack the Block leuk entertainment maken, zonder pretenties. Een film om een leuke avond mee te hebben.
Hij vertelt ook over het respect dat hij heeft voor andere regisseurs nu hij zijn eigen eerste film heeft gemaakt. Maar nog belangrijker, hoe zijn jeugdheld Steven Spielberg ineens zijn collega werd.
Joe Cornish: Mijn achtergrond is tv-komedie en dat was allemaal 'home made'. Mijn partner Adam Buxton en ik schreven samen en voerden het uit. Maar wanneer je een film gaat maken, heb je ineens 150 collega's! Ik vond het een enorme uitdaging om de expertise van zo'n grote crew goed te delegeren. En film maken moet snel, is duur en je hebt heel weinig tijd. Ik wist ge- woon niet dat het zoveel werk was! Ik heb nu een enorm respect voor andere regisseurs. Voor- heen, als ik met(vriend en collega) Edgar(Wright) een film had gezien, vond ik altijd dat hij zo soft was. Ik gaf dan mijn ongezouten mening, zo van 'wow, that was shit', maar Edgar zei dan vaak 'well, there were some nice bits!' Ik snap nu waarom hij dat zegt.
De klassieker ET van Spielberg is voor Cornish het ultieme voorbeeld geweest voor hoe hij Attack the Block wilde maken. Net als in ET heeft Attack the Block ook iets met stoere jongens met fiets- en. Wanneer Cornish op de link wordt gewezen, moet hij lachen.
Joe Cornish: Ja, de BMX-fietsen van Moses' bende zijn inderdaad een verwijzing naar ET. Ik was dertien toen de film uitkwam en ET is voor mij nog altijd het beste voorbeeld van hoe je fantasie met een realistische wereld combineert. Spielberg heeft het thuisleven van hoofdpersoon Elliot zo goed neergezet, dat wanneer ET(de alien) tevoorschijn komt, het nog steeds een realistische film blijft. Dat wilde ik ook in Attack the Block, dus ik heb heel veel research gedaan.
Ik kom uit de buurt van Zuid-Londen waar de film speelt. Ik was altijd jaloers op die jongens met hun BMX-fietsen, ze waren in mijn verbeelding net 'space agents'. Ik wilde ook dat ze in Attack the Block met hun hoodies er uit kwamen te zien als ninja's, zoals in Karate Kid. Bovendien is de setting van deze suburb op zijn eigen manier een soort sciencefictionuniversum. Het flatgebouw, 'the Block', doet me denken aan de Nostromo, het ruimteschip uit Alien. Ik wilde net zoals in Die Hard een saaie omgeving transformeren tot iets filmisch.
In Attack the Block komt er een student wiet halen bij Ron en Moses, dat ben ik eigenlijk zelf. Hij mag dan (maatschappelijke) voordelen hebben omdat hij gestudeerd heeft, uiteindelijk kan hij zich in Zuid-Londen niet verdedigen met zijn universitaire diploma. Dat beseft hij als hij Moses' leert kennen. Moses is 'streetwise' en dat zijn skills die voor geen geld te koop zijn.
Ik wilde dus net als in ET die realiteit goed neerzetten. We hebben de jeugd uit die buurt opgezocht en commentaar gevraagd op onze eerste ideeën. Hun reacties heb ik opgenomen en als een soort ta- lencursus tot me genomen en verwerkt in de dialogen. Eigenlijk is de Zuid-Londense slang bijna net zo'n fantasietaal als de Na'vi-taal uit Avatar, maar zo is het niet bedoeld hoor. We hebben trouwens ook op andere details gelet. Het logo op de brommer van de pizzabezorger is bijvoorbeeld een be- staande toko uit die buurt.
2011 lijkt voor Cornish een heel bijzonder jaar te worden. Niet alleen maakt hij zijn debuut met Attack the Block, een eigen geschreven én geregisseerde film. Ook is hij deze herfst als(één van de) scriptschrijvers op de aftiteling te zien van Spielbergs en Peter Jacksons The Adventures of Tintin 3D: een nieuw verfilming van enkele Kuifje-avonturen. Hoe het was om Spielberg te ont- moeten?
Joe Cornish: Spielberg is echt mijn jeugdheld. ik moest mijn best doen te vergeten dat ik voor hem aan het werk was. Het maakte me dizzy. Spielberg heeft ook Attack the Block gezien en hij vond het leuk!
Wat hij er precies van vond wil Cornish liever niet zeggen.
Joe Cornish: Dat was zeer persoonlijk commentaar, maar over het Kuifje-project wil ik wel wat zeggen. Hij heeft me heel veel tips gegeven. Hij was heel open en leerde me kritisch te zijn. Zijn meest waardevolle advies was om het script persoonlijk te maken: zorg dat de keuzes de per- sonages kloppen met het 'drama'.
Op het moment werkt Cornish weer als scriptschrijver samen met regisseur Edgar Wright aan de stripverfilming Ant-Man (een Marvel Studios-productie). Gaat hij zijn carrière als regisseur door- zetten?
Joe Cornish: Ja, het is verslavend! Ik heb al een idee voor nieuw materiaal. Het zal weer iets te maken hebben met mijn voorliefde voor 80's films, maar dan een tikkie anders als Attack the Block. Wat ik zo gaaf vind aan de 80's films is dat je nooit precies wist wat je ging krijgen. Er was altijd een verrassingselement. Wat het precies wordt, ga ik je nog niet vertellen. Er moet eerst nog geld geregeld worden!
Regie: Joe Cornish Cast: Nick Frost, Jodie Whittaker Genre: Actie, science- fiction Duur: 88 minuten
In de film 'Horrible Bosses' wil Day's personage zijn bazin vermoorden."Verschrikkelijk, maar plaats het in het idiote perspectief. Dan is het grappig"
Ben je grappiger als je een baard hebt? Charlie Day: Met een baard zie ik er volwassener uit. Soms scheer ik hem eraf en dan zie ik er- uit als iemand van vijftien. Dus ja en nee. Ik ken genoeg mensen met een baard die niet grappig zijn. Ik weet niet of dat door de baard komt. Ik weet alleen dat er heel veel mensen met baard zijn, maar zonder humor.
Charlie Day, die vooral bekend staat om zijn lijmsnuivende personage in de tv-reeks Its Always Sunny in Philadelphia, is in de film Horrible Bosses in de vervelende positie geplaatst waarin seksuele contacten met zijn tegenspeelster Jennifer Aniston verre van aangenaam zijn. Het is een lastige klus.
De acteur speelt in de komedie Horibble Bosses een mondhygiënist die samenwerkt met tand- arts en maneater Aniston. Hij is zeer toegewijd aan zijn verloofde, maar wordt doodsbang van de chantage en verleidingsmanoeuvres van zijn bazin. Samen met zijn vrienden (gespeeld door Jason Sudeikis en Jason Bateman), die ook getergd worden door hun baas, besluit het drietal om hen te vermoorden. Hoe donker het ook mag lijken, het heeft Charlie Day niet doen besluiten om te stoppen met de film.
Charlie Day: Ik denk niet dat er een te groot taboe heerst op iets dat tegelijkertijd heel grappig kan zijn. Moord is een verschrikkelijk iets. Het verwoest de levens van mensen, maar plaats het in het idiote perspectief van deze film: deze jongens, die nog nooit iemand hebben vermoord, willen nu hun bazen vermoorden. En dan wordt het ineens een komedie. Sommige dingen zijn op zichzelf niet grappig. Het gaat om de manier waarop je de grap brengt.
Regisseur Jon Favreau doet een boekje open over Cowboys & Aliens. Hij wil een jong publiek bereiken. Ik verwacht niet dat iedereen de film leuk zal vinden.
Er waren veel ervaren filmmakers en producers betrokken bij deze film. Voelde je je daardoor op je vingers gekeken? Jon Favreau: Nee, eigenlijk helemaal niet. Ik had het gevoel dat ze blij waren dat ik meewerkte aan de film. Voordat ik werd betrokken bij dit project hadden ze al veel tijd besteed aan het script. In eerste instantie wilden ze er een komedie van maken. Maar het script is later toch helemaal om- gegooid nadat een aantal westerns zijn geflopt. Toen ik twee jaar geleden begon met Cowboys & Aliens was het script helemaal klaar.
Vond je het risico om deze film te gaan maken?
Jon Favreau: Jazeker. Maar ik had het gevoel dat ik op een punt in mijn carrière stond waar ik nieuwe kansen moest grijpen en nieuwe dingen moest uitproberen. Na de Iron Man-films heb ik veel filmscripts bekeken maar bij geen enkele had ik het gevoel dat het verhaal me verraste. Bij Cowboys & Aliens moest ik een risico nemen en dat wilde ik wel proberen. Ik verwacht niet dat iedereen de film leuk zal vinden, maar zolang ik er zelf blij mee ben is het goed.
Hoe heb je de aliens vormgegeven? Jon Favreau: We hebben gedeeltelijk gefilmd met poppen en gedeeltelijk digitaal. Steven Spielberg was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de aliens. Hij was er niet tijdens de opnames, maar tijdens de voorbereidingen en bij montage heeft hij veel invloed gehad op het eindproduct.
Zie je een connectie tussen Harrison Ford en de klassieke cowboy John Wayne? Jon Favreau: Absoluut. Harrison is de John Wayne van onze generatie. Hij brengt een stukje geschiedenis mee naar de cinemas. Iedereen herkent hem van zijn eerdere films. Maar ook Daniel Craig wordt door het publiek herkent als de James Bond en daarom heeft de kijker toch bepaalde verwachtingen. Daar kun je mee spelen of je kunt er tegen ingaan.
Daniel Craig in 'Cowboys and Aliens' Zat de hoed van Daniel Craig niet een beetje te laag? Jon Favreau: Zat hij te laag voor je? Het was niet mijn bedoeling om de kijker te irriteren. Daniel speelde de verloren cowboy die ik een beetje geheimzinnig wilde laten zijn met be- hulp van de hoed. We wilden niet dat zijn blauwe ogen meteen teveel zouden weggeven over het verhaal.
Waarom is de film niet in 3D? Jon Favreau: We hebben twee dagen gefilmd in 3D om daarmee te testen. Het is een fantastische technologie maar niet geschikt voor elke film. Door films als Avatar is de technologie een beetje aan de filmmakers opgedrongen. Het is bovendien een geweldige manier om extra inkomsten te generen. Er zijn films in 3D waarbij het werkelijk wat toe- voegt, en er zijn films die het alleen gebruiken om extra geld te verdienen met de kaartjes. Ik wilde niet tot de laatste categorie behoren.
'Friends with Benefits' draait vanaf 14 september 2011 in de bioscopen.
Regie: Will Gluck Cast: Justin Timberlake, Mila Kunis... Genre: Romantische komedie Duur: 109 minuten Inhoud:Een jonge vrouwelijke headhunter(rol van Mila Kunis) in New York overtuigt een mogelijke kandidaat(rol van Justin Timberlake) om een job te aanvaarden in de Big Apple. Ondanks het feit dat ze zich tot elkaar aangetrokken voelen, beseffen ze allebei dat de andere alles heeft waarvan ze het liefst zo hard mogelijk willen wegrennen in een relatie. Ze beslissen te zien wat er gebeurt als ze alle emoties uitschakelen en het strikt fysiek houden.