Regisseur Terrence Malick kondigt twee nieuwe films aan
Regisseur Terrence Malick(The Tree of Life) heeft maar liefst twee nieuwe producties aangekondigd. Hiervoor heeft hij ook nog eens grote sterren weten te strikken.
Malick wil volgend jaar de films Lawless en Knight of Cups achter elkaar filmen. Christian Bale(The Dark Knight) en Cate Blanchett(Hanna) zullen in beide producties te zien zijn. De twee acteurs speelden eerder samen in I'm Not There over zanger Bob Dylan.
Christian Bale
Ryan Gosling(momenteel te zien in 'Drive') speelt de hoofdrol in Lawless. Rijzende sterren Rooney Mara(The Girl with the Dragon Tattoo) en Haley Bennett(The Hole) vullen de cast verder aan.
In Knight of Cups is de hoofdrol voor Christian Bale en Isabel Lucas(Immortals) wordt net als Cate Blanchett zijn tegenspeler. Over de inhoud van beide films laat de regisseur nog niets los.
Cate Blanchett
Terence Malick is begonnen met de pre-productie van beide projecten, nu de opnames voor zijn nieuwste nog steeds naamloze film zijn afgerond. In deze film, die eerst de werktitel The Burial had, spelen Ben Affleck en Rachel McAdams de hoofdrollen. Affleck speelt een ladies man die een affaire begint met een Europese vrouw(rol van Olga Kurylenko) in Parijs. Wanneer hij terugkeert naar huis trouwt hij met haar, maar wanneer zijn relatie moeilijk wordt keert hij weer terug naar de vrouw(rol van Rachel McAdams) uit zijn jeugd.
Gary Oldman gevraagd voor Akira en Arthur & Lancelot.
Gary Oldman(The Dark Knight) is gewilder dan ooit, door zijn rol in de thriller 'Tinker Tailor Soldier Spy'. De film ging in première tijdens het filmfestival van Venetië en werd daar positief ontvangen. De Britse acteur is nu in de race voor twee rollen.
Oldman gaat waarschijnlijk de rol van Kolonel spelen in de mangaverfilming Akira. Twee weken terug werd al bekend dat Garrett Hedlunt(Tron: Legacy) misschien een van de hoofdrollen zal vertolken.
Gary Oldman
In een nieuwe versie van het King Arthur verhaal zal Gary Oldman de rol van tovenaar Merlijn spelen. Joel Kinnaman(The Killing) zal in de huid kruipen van Sir Lancelot. Voor de rol van Arthur worden nog screentests gedaan. David Dobkin leverde onlangs de romantische komedie The Change-Up af en zal Arthur & Lancelot regisseren.
David Dobkin: Ik heb de legende helemaal uit elkaar gehaald en alleen een paar personages en gebeurtenissen behouden. Ik benader alle karakters veel realistischer, met meer diepgang. De hele film draait om de geboorte van de democratie en het zet Arthur neer als de eerste man die zegt dat alle mensen gelijk zijn.
Oldman is op dit moment bezig met de opnames van 'The Dark Knight Rises' waarin hij net als in 'Batman begins' en 'The Dark Knight' de rol van luitenant Jim Gordon zal spelen.
'Tinker Tailor Soldier Spy' is vanaf 8 februari 2011 te zien in de Vlaamse bioscopen.
'Code 37 - De Film' heeft een week na de opening al 109.477 kijkers over de vloer gekregen. Op de film 'Loft' na, is geen enkele Vlaamse film ooit zo sterk gestart in de bioscoop. Dat meldt Starway Film Distribution.
De sterke opening op woensdag 26 oktober (8.113 bezoekers op 1 dag), werd gevolgd door een al even sterke openingsweek, zo luidt het in het persbericht.
De film vertelt het verhaal van een jonge studente die bijklust als prostituee. Al snel wordt duidelijk dat er meerdere studentes actief zijn in het milieu. Agente Hannah(gespeeld door Veerle Baetens) en haar team gaan daarop undercover in club Sin City.
Amanda Seyfried(binnenkort te zien in de film 'In Time' zie moviefacts) speelde eerder een verleidster in Chloe. Nu is ze in onderhandeling over de rol van pornoster Linda Lovelace.
Seyfried zal de legendarische Lovelace spelen die beroemd werd met haar rol in Deep Throat(1972) en een moeilijke relatie had met haar man en manager Chuck Traynor. In de film wordt haar levensverhaal vertelt vanuit het perspectief van drie interviewers die de actrice op drie verschillende leeftijden spreken. Peter Sarsgaard(Jarhead, Rendition) gaat waarschijnlijk haar man spelen. Eerder waren Kate Hudson en James Franco in de race voor de hoofdrollen.
Amanda Seyfried
Het drama 'Lovelace' wordt geregisseerd door Rob Epstein en Jeffrey Friedman die samen eerder Howl maakten over schrijver Allen Ginsberg(rol van James Franco). Eric Danville's biografie over het leven van Linda 'Lovelace' Boreman is door W. Merrit Johnson en Andy Bellin bewerkt tot een filmscript.
De opnames van Lovelace beginnen in januari, wanneer ook de productie van Inferno begint. Deze film van Matthew Wilder gaat ook over het leven van de pornoster maar kende een wel heel moeilijk begin. In mei was de gevallen kindster Lindsay Lohan gecast voor de hoofdrol, maar ze werd ontslagen nadat de productie meerdere keren was uitgesteld wegens haar verslavingen. Ze is recentelijk vervangen door Malin Akerman(Couples Retreat). Matt Dillon speelt de man van Lovelace.
Jamie Bell over zijn rol in 'The Adventures of Tintin: the secret of the Unicorn'.
Omdat "The adventures of Tintin" aangekleed is door computers zie je het niet, maar de film heeft wel degelijk een beroep gedaan op acteurs. Voor de rol van Kuifje kozen Steven Spielberg en Peter Jackson een Britse acteur met ritme in het bloed: Jamie Bell.
Jamie Bell was 14 jaar toen hij zich als de enthousiaste Billy Elliott een weg naar het hart van het bioscooppubliek danste. De meeste acteurs zouden proberen om dat ijzer te smeden terwijl het heet was, maar Bell is nooit een gewone acteur geweest.
Hij bleef speuren naar verhalen die hem boeiden en die andere kanten van zijn talent aan het werk zetten, van de kleinschalige horrorfilm Deathwatch en de satire Dear Wendy(scenario Lars von Trier, regie Thomas Festen Vinterberg) tot het donkere coming of age-drama Hallam Foe en een rolletje in Peter Jacksons King Kong.
Als hij nu de rol van Kuifje voor zijn rekening heeft genomen, dankt hij het echter niet alleen aan het feit dat hij Jackson al kende, maar vooral aan zijn achtergrond als danser. The adventures of Tintin: The secret of the Unicorn werd, zoals intussen algemeen bekend, opge- nomen met de hulp van het zogenaamde performance capture-proces, waarbij de lichaamshou- ding en de gelaatsuitdrukking van de acteurs nauwgezet geregistreerd worden, waarna de computer die data op virtuele personages implementeert.
Volgens Andy Serkis, de acteur die met zijn prestaties als Gollum in Lord of the Rings en als het titelpersonage uit King Kong de autoriteit is geworden in het vakgebied(en in Tintin de rol van kapitein Haddock voor zijn rekening neemt) geeft de techniek de beste resultaten met een specifiek soort speler: acteurs die alles kunnen uitdrukken met hun lichaam en die in wezen weinig toevoegen met hun gezicht. Een ex-danser zoals Jamie Bell dus.
Jamie Bell: Ik heb de rol toch niet zomaar gekregen. Ik ben eerst naar Peters bedrijf Weta in Nieuw- Zeeland getrokken om te zien of ik me kon vinden in de technologie, of ik me daar als acteur comfor- tabel bij voelde. Ik had het tenslotte nooit eerder gedaan. Aanvankelijk was het ook heel bizar. Ik stapte een zaal binnen en daar stonden 30 computers klaar, alsof ze van plan waren om me in de ruimte te lanceren.
Is het heel anders dan een gewone film? Jamie Bell: Nee, en dat was de grote verrassing. Eenmaal je door hebt hoe het systeem werkt, besef je dat je in wezen exact hetzelfde doet als altijd. Je geeft gestalte aan je personage en wat hij voelt. Ik kan acteurs die performance capture afschrijven als kinderspel trouwens verzekeren dat het behoorlijk intens en uitputtend werk is.
Je had toch al meegewerkt aan King Kong? Heb je er toen niet over gepraat met Andy Serkis? Jamie Bell: Ik ben toen nooit in de Volume geweest, de zaal waar die performance capture opgenomen wordt. Ik zag hem enkel aan het werk op de set zelf, met extensies aan zijn armen en een luidspreker om zijn hals waardoor hij als Kong klonk als hij gromde. Maar voor de rest viel hij op dat moment niet te benaderen. Als ik het geprobeerd had, zou hij me ofwel bekogeld hebben met zijn uitwerpselen of de hand afgebeten hebben. Andy zit altijd volledig in zijn rol.
Om Haddock te spelen heeft hij met andere woorden veel gedronken. Jamie Bell: Ja, hij liep de hele tijd ladderzat rond. (lachje)
Zelf ben je altijd een grote fan van Kuifje geweest. Is de gemiddelde Brit van jouw leeftijd met hem opgegroeid? Jamie Bell: Goeie vraag. Ik weet het eigenlijk niet maar het zou me verbazen dat veel van mijn leef- tijdsgenoten Kuifje kenden. Ik heb hem leren kennen via de Frans-Canadese tekenfilmserie uit de jaren 70. Die werd uitgezonden op Channel 4. Ik was gefascineerd omdat ze de esthetiek van Hergés albums behield. Ze gebruikten de paginas van de stripverhalen als storyboards en vulden gewoon de rest in. De reeks voelde daarom ook niet aan als een doordeweekse tekenfilm.
Heb je een favoriet Kuifje-album? Jamie Bell: Kuifje in Tibet. Net zoals bij alle albums moet je het verhaal situeren tegen de achter- grond van Hergés leven en op dat moment zag het er niet goed uit voor hem. Hij wou ernstig genomen worden als kunstenaar maar iedereen zag hem als een striptekenaar. Zijn huwelijk liep volledig scheef. Hij wist niet welke richting hij uit moest met zijn carrière en zijn leven. En dat merk je aan Kuifje in Tibet. In de andere albums gaat Kuifje het gevaar tegemoet zonder aan eventuele gevolgen te denken, maar hier voel je dat er wel degelijk gevolgen zijn. Als hij van dat touw valt, zal hij omkomen. En Haddock is bereid om voor Kuifje te sterven in dat album. Bovendien gaat het over een emotionele reis, à la Joseph Conrad. Heel ontroerend, vind ik.
Enig idee waarom Kuifje geen vriendinnen heeft? Jamie Bell: Volgens mij kon Hergé gewoon niet goed overweg met vrouwen. Vandaar dat je er buiten Bianca Castafiore geen enkele vindt in zijn strips en zij is ook niet meteen een fraaie afbeelding van vrouwelijkheid. Het is intrigerend. Ik wou dat Hergé er nog was om het hem te vragen. De wereld waarin Kuifje zich beweegt, is ook meer mannelijk en jongensachtig. Piratenschepen, vlieg- tuigen, cargoschepen, noem maar op. Zeker toen Hergé die verhalen schreef, waren die milieus bijna uitsluitend mannelijk.
Tot slot een vraag over Bobby. Was er een echte hond op de set of was hij pure inbeelding? Jamie Bell: We hebben voor een stuk met een echte hond gewerkt, die net zoals wij een nauw- sluitend pakje met groene stippen aangemeten kreeg. Eerlijk gezegd had ik het fantastisch gevonden als een acteur de rol van Bobby voor zijn rekening had genomen. Een acteur heeft namelijk instincten die je van een hond niet kan verwachten.
Maar voor de meeste scènes hebben we gebruik gemaakt van een pop met een beweegbare kop, vast- gemaakt aan een stok. Hij werd gemanipuleerd door een man, Brad Elliott, en die dus net zoals Bobby voortdurend rond mijn enkels schuifelde. Ik viel voortdurend over hem, ik heb hem een paar keer per ongeluk een schop in het gezicht verkocht. En op de duur werd Brad echt een deel van de cast. Toen we naar Nieuw-Zeeland moesten om nog wat extra opnames te doen, heb ik geëist dat hij mee ging.
Actrice Carey Mulligan heeft belangrijke rollen te pakken in twee nieuwe, veelbelovende projecten. Het gaat om de films Inside Llewyn Davis van de gebroeders Coen en de nog ongetitelde nieuwe film van Spike Jonze, geschreven door Charlie Kaufman.
Carey Mulligan op het jaarlijkse Hollywood Film Awards Gala (24/10/2011) in Beverly Hills waar ze de 'Hollywood supporting actress award' mocht ontvangen.
De film van de Coens speelt zich af in de folk scene van de New Yorkse wijk Greenwich Village in de jaren '60. De film volgt het leven van de fictieve muzikant uit de titel. Jason Isaac speelt de hoofdrol maar het is nog niet duidelijk welke rol Mulligan gaat spelen.
Het nieuwe project van Jonze en Kaufman, die eerder met elkaar samenwerkten aan 'Being John Malkovich' en 'Adaptation', is een satirische film over een aantal wereldleiders die bij elkaar komen om belangrijke zaken te bespreken. Meer info is er nog niet, maar films van scenarist Charlie Kauf- man zijn zelden eenvoudig samen te vatten. Joaquin Phoenix speelt in deze film trouwens de hoofd- rol.
Driver is een stuntcoureur in Hollywood, die bijverdient als bestuurder van vluchtauto's in het crimi- nele circuit. Hij wordt verliefd op zijn mooie buurvrouw Irene, een jonge moeder die wordt meege- sleept in de criminele activiteiten van haar man, de ex-gedetineerde Standard(rol van Oscar Isaac). Wanneer een klus gruwelijk fout gaat, moet Driver doen waar hij goed in is om Irene en haar zoontje te redden.
Cast:
Ryan Gosling als 'Driver'
Carey Mulligan als 'Irene'
Ron Perlman als 'Nino'
Trailer:
Beoordeling:
'Drive' werd, net als een aantal andere films, reeds tijdens de periode 21 tot 24 september in avant-première vertoond in de Kinepolis-bioscopen. Via de hierbovenvermelde trailer krijg je de indruk dat het hier om een achtervolgingsthriller gaat. Her en der hoorde je misschien ook al de vergelijking met het werk van oa. Tarantino.
Dat de rol van 'Driver' hoofdrolspeler Ryan Gosling op het lijf geschreven is, daarover bestaat geen twijfel. Dat de in Canada geboren acteur één van de acteurs van het moment is(dit jaar was hij eveneens te zien in 'Crazy, Stupid, Love' en 'The Ides of March') ook daarover is iedereen het eens. Maar dat is natuurlijk nog geen garantie op een goede film.
Waar schort het hem dan aan in 'Drive'? Na een spannend begin valt de film, naar mijn mening, als een pudding in elkaar. Er zijn lange tijd zeer weinig dialogen in de film, de muziekkeuze is op zijn minst eigenaardig te noemen. Dat, en enkele brutale geweldscènes, maken dat deze film zeker niet ieders 'cup of tea' is. Degelijk acteerwerk, dat wel, maar 'Drive' is, zoals je reeds uit het hiervoorvermelde kan afleiden, dus zeker geen hoogvlieger, soms zelfs ronduit saai. De film wordt u vanaf 2 november 2011 trouwens in Kinepolis geserveerd onder het Cinémanie- concept, waaruit men ook al kan afleiden dat het hier zeker niet om een mainstream film gaat. Naar mijn gevoel dus één van de meest overgewaardeerde films van 2011. Op de Internet Movie Database. krijgt de film trouwens een beoordeling van 8,3/10. Beoordeling movieland: 6/10