Regisseur John Madden over zijn nieuwste thriller 'The Debt'.
De thriller The Debt was oorspronkelijk een project van Stardust-regisseur en voormalig Guy Ritchie-producer Matthew Vaughn. Hij zag brood in een uitgebreide remake van de Israëlische no-budget-film 'Ha-Hov'. Maar Vaughn was ook volop bezig met het scenario en de voorbereidingen van 'Kick-Ass' en gaf het project door aan John Madden, vooral bekend als regisseur van 'Shakespeare in Love'. Het mag een enigszins vreemde keuze lijken, maar toch heeft Madden ervaring met het thriller- genre. Zo blikte hij afleveringen in van 'Inspector Morse' en 'Prime Suspect', en regisseerde hij de Elmore Leonard-verfilming 'Killshot'.
'The Debt' springt constant van 1966 naar 1997 en terug. Het jaren 60-narratief vertelt over drie Mossad-agenten die de opdracht krijgen om een beruchte nazidokter op te sporen, te kidnappen en voor het (Israëlische) gerecht te brengen. Maar niet loopt zoals gepland. Meer dan 30 jaar la- ter hebben de drie agenten hun oude fouten nog steeds niet gecorrigeerd. Agente Rachel(rol van Helen Mirren) is echter vastbesloten om het één en ander goed te maken.
Regisseur John Madden
Is 'The Debt' volgens u een Hollywoodfilm? John Madden: Dan moet je Hollywood wel eerst definiëren. De film werd geproduceerd door Miramax. Die naam staat nog steeds voor een Hollywood-afdeling die een reputatie heeft van moeilijkere film te lanceren. Tegelijk wilden ze toch ook op veilig spelen en in de eerste plaats 'de thriller' brengen. Ze wilden vooral genrefilms. Maar de mensen van Miramax waren niet dom en luisteren wel naar mijn argumenten. Ik heb de film een ietsje andere richting uitgestuurd dan Matthew zou gedaan hebben. Ik zeg niet dat Matthew de belangrijke thema's zou genegeerd hebben. Maar ik bleef er bij de studiomensen constant op hameren wat ik wilde bereiken: 'Dit is een buitenkans om opnieuw een grote film zoals in de jaren '60 en '70 te maken'. Toen was drama nog geen scheldwoord, en kon je drama mixen met een genre. 'The spy who came in from the cold' is het evidente voorbeeld uit de jaren '60. Maar ik dacht ook aan 'Three days of the condor' en 'The Parallax View' uit de jaren '70. Dat zijn allemaal intelligente thrillers met een psychologische, politieke en emotionele dimensie én met een aangrijpend verhaal. De structuur van 'The Debt' geeft je de kans om zo'n film te maken.
Toen verdween Miramax echter(omdat moederbedrijf Disney een einde maakte aan haar dochter- bedrijf en viel de film in de handen van Disney zelf, een studio die je niet meteen met thrillers associeert. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de Disney-mensen bereid waren om de film te steunen, waardoor 'The Debt' toch de meest brede release krijgt van alle films die ik ooit gemaakt heb. Het is een film die een bepaald publiek kan meekrijgen. Hij is daar aangrijpend en spannend genoeg voor, denk ik.
Sam Worthington in 'The Debt'
Vreest u kritiek vanuit de Mossad of het Zionisme? John Madden: Ik ben in ieder geval voorbereid voor reacties vanuit die richting.(lacht). Maar ja, je zit nu eenmaal op hetzelfde terrein als dat van de boeken en verfilmingen van John Le Carré. Ook deze film handelt over de emotionele, psychologische en morele prijs die de mensen die in de spionage-business zitten moeten betalen. Dat is het hoofdthema, en ik ga me niet verontschuldigen voor wat de prent zegt of niet zegt over Israël. De film wil in ieder geval geen bepaalde politieke richting aanhangen.
Maar Tom Wilkinson symboliseert toch zeer duidelijk een bepaalde politieke richting in Israël, neen? John Madden: Het is de taak van een film om het standpunt van alle personages ernstig te nemen. De woorden van Tom zijn heel provocerend wanneer hij zegt: "De waarheid is een luxe die sommi- genonder ons zich niet kunnen permitteren. Er zijn dingen die belangrijker zijn: onze kinderen, onze toekomst,en ons land." Dat zijn heel passionele woorden van die man. Maar die uitspraken moet je afwegen tegenover andere belangrijke uitspraken van een ander personage. Wanneer Tom die woorden uitspreekt, is dat tegen een vrouw die haar kind wil beschermen tegen de leugens die ze zelf geschapen heeft. Enfin, ik heb tot nu toe slechts één persoon voor mij gehad die me hoofdpijn bezorgde. (lacht) Ze vond het een schande wat ik allemaal over Israël durfde te vertellen. Ach, je moet voorbereid zijn op zo'n reactie. Maar nogmaals, de film is niet politiek met een P. Daar gaat 'The Debt' niet over, hij gaat wel over moraliteit.
Marton Csokas, Sam Worthington en Jessica Chastain in 'The Debt'
'The Debt' is naast de jacht op een nazi ook nog het verhaal over een onmogelijke liefde. Dat thema lijkt terug te keren in veel van uw films. Denk maar aan 'Shakespeare in Love', 'Mrs Brown' en 'Captain Corelli's Mandolin'. John Madden: De verliefde vrouw in het epicentrum is een thema dat me inderdaad na aan het hart ligt.Maar in 'The Debt' is het liefdesverhaal niet bewust gecreëerd. Het ontstond uit het materiaal dat we in handen kregen. Het is nooit de reden geweest waarom ik de film heb willen doen. Ik was voor- al geïnteresseerd in de techniek en het intellectuele van het maken van een thriller. Thrillers vragen vakbekwaamheid en discipline in het vertellen van een verhaal. En als je er dan mooi in slaagt om mensen in spanning te brengen, dan beleef ik daar als filmmaker veel plezier aan.
Mag ik kritiek uiten? Ik vond dat de oudere mannelijke acteurs qua uiterlijk nogal verschil- den van de jongere John Madden: Sommige mensen zeggen het tegengestelde van wat jij zegt. Ze vinden juist dat jong en oud goed bij mekaar passen. Ik denk dat Sam Worthington en Ciaran Hinds misschien het minst op mekaar gelijken. Maar Martons Csokas en Tom Wilkinson zijn volgens mij "a good match". Enfin, het is een heel subjectief iets, denk ik.
Marton Csokas in 'The Debt'
Uw vorige film Killshot met Mickey Rourke raakte moeilijk in de zalen en werd geen hit. Beschadigt zo'n film uw carrière? John Madden: Men zegt altijd: je bent maar zo goed als je laatste film. Ik kan niet zeggen dat zo'n project je geen schampschot geeft. Ik heb altijd willen zeggen: mijn laatste film komt straks. Maar ik vind dat ik vooral moet zeggen: mijn laatste film komt nooit.
Het historische misdaaddrama De Bende van Oss is gebaseerd op waargebeurde feiten en vertelt het verhaal van Johanna van Heesch(rol van Sylvia Hoeks). De jonge en levenslustige Johanna is via haar man Ties(rol van Matthias Schoenaerts) verzeild geraakt in de Ossche bende, die bijna dagelijks samenkomt in haar café. Onder leiding van de machtige Wim de Kuiper (Marcel Musters) zorgt de bende voor een golf van misdaad en moord die heel Nederland jarenlang in zijn greep houdt. Johanna wil breken met de mis- daad die haar omringt, ze krijgt hulp uit onverwachte hoek van corrupte verzekeringsagent Harry(rol van Frank Lammers). Maar hoe harder ze probeert los te komen van Oss, hoe verder ze wegzakt in oplichting, prostitutie en zelfs moord
Oss is al jarenlang in de greep van een bende wanneer de marechaussee wordt gestuurd om voor eens en altijd met het tuig af te rekenen. Door hun komst in de industriestad lijkt de situatie te es- caleren. De wachtmeester van de marechaussee(rol van Daan Schuurmans) is echter vastbesloten de bende op te rollen en komt zodoende ook steeds dichterbij Johanna, die als een vlieg gevangen lijkt in het criminele web. Lukt het haar om op rigoureuze wijze te breken met haar oude leven? De Bende van Oss is een verhaal over goed en fout, over macht en machteloosheid en over liefde en verraad.
Regie:André van Duren
Cast:Sylvia Hoeks, Marcel Musters, Frank Lammers, Daan Schuurmans, Benja Bruijning Theo Maassen, Matthias Schoenaerts, Pierre Bokma, Maria Kraakman, Juul Vrijdag, Bert Geurkink, Jaap Spijkers
Genre:Historisch misdaaddrama
Release:De Bende van Oss van regisseur André van Duren opende op woensdag 21 septem- ber de 31ste editie van het Nederlands Film Festival, en is sinds woensdag 28 september te zien in deBelgische bioscopen. De film, met in de hoofdrollen Sylvia Hoeks, Marcel Musters en Frank Lammers is geproduceerd door Matthijs van Heijningen en Guurtje Buddenberg (Sigma Pictures).
Voorstelling van hoofdpersonages:
Sylvia Hoeks Johanna van Heesch, cafébazin Johanna werkt aan de lopende band, verdient bij met een illegaal café en met betaalde liefde. Ze is 25 jaar, knap, gevoelig, trots en intelligent. Ze is getrouwd met Ties die in de gevangenis zit.(Sylvia Hoeks speelde in o.a. De Storm), Duska, Vuurzee, Bloedverwanten , en Tirza)
Marcel Musters Wim de Kuiper, bendeleider Wim de Kuiper is de leider van de Bende van Oss, 52 jaar. Een dictator die macht, zelfoverschatting en liefdadigheid combineert met lompheid en killersinstinct.(Marcel Musters speelde in o.a.: Gooi- sche Vrouwen, Dik Trom, De Troon, Vuurzee, Kicks, Hertenkamp en bij zijn eigen Theatergezel- schap Mug met de Gouden Tand).
Frank Lammers Harry den Brock, verzekeringsagent en consiglière Harry den Brock is een verzekeringsagent, 34 jaar. Charmante rappe prater uit de middenklasse met een goede opleiding, die aangetrokken wordt door de spanning van de misdaad. Hij is de con- sigliere van de Bende en is verliefd op Johanna.(Frank Lammers speelde in o.a.: Nachtrit, Wilde Mossels, De Enclave, De Dominee).
Daan Schuurmans Henk Roelofse, wachtmeester van de marechaussee Henk Roelofse is wachtmeester van de marechaussee, 35 jaar. Ambitieus, rechtlijnig, gezagsge- trouw. Wanneer blijkt dat macht sterker is dan ethiek maakt hij een rigoureuze keuze. (Daan Schuur- mans is bij ons vooral bekend van zijn rol in de tv-reeks Westenwind)
Verder zien we in de bende van Oss ook Matthias Schoenaerts, dit in de rol van Ties van Heesch, echtgenoot van Johanna. Ties is 30 jaar wanneer hij uit de gevangenis vrij komt. Hij is levensge- vaarlijk en agressief. Hij doet een wanhopige poging zijn leven te beteren.
Michael Brandt en Derek Haas werken aan het scenario voor Wanted 2. De twee schreven ook het scenario voor Wanteduit 2008 met Angelina Jolie in de hoofdrol.
Filmstudio Universal werkt nu aan een vervolg. "Wanted 2 gaat verder waar het eerste deel is opgehouden", vertelde Haas aan de Amerikaanse filmsite The Wrap.
Scène uit 'Wanted'
In Wanted ontdekt kantoorslaaf Wesley, gespeeld door James McAvoy, dat zijn vader een huur- moordenaar was voor een geheim genootschap. De jongeman blijkt zelf ook talentvol schutter en het genootschap wil hem er graag bij hebben.
Hoewel Jolie in Wanted door haar hoofd wordt geschoten, wordt gespeculeerd over een rentree van haar rol. Of McAvoy en Morgan Freeman terugkeren voor Wanted 2 is ook onbekend.
De actiefilm onder regie van Timur Bekmambetov was een groot financieel succes en leverde wereld- wijd 314 miljoen dollar op. Wie het tweede deel gaat regisseren is nog onbekend.
Jackie Chan heeft veel rollen in zijn leven gespeeld. In zijn honderdste film '1911 Revolution' speelt hij een militair leider. De film gaat over de revolutie in China, waarbij de keizer door nationalisten van zijn troon wordt gestoten. Het is het begin van de republiek China.
Emma Stone over 'Crazy, Stupid Love' en het leven 'on the road'.
Nadat ze bekend werd als het meisje in de film 'Superbad', is 'Emma Stone de favoriete komische Hollywood leading lady. Sinds woensdag is Stone naast acteur Ryan Gosling te zien in de film 'Crazy, Stupid, Love'. De actrice blijft er nuchter onder en is niet bedorven door de roem.
Er is een overduidelijke reden waarom Emma Stone een van de meest gevraagde actrices is voor comedys, als de 22-jarige Stone de hotelkamer in New York binnenkomt in een smaragdgroene satijnen jurk. Enthousiast begroet de actrice de aanwezige journalisten met een uitbundig heeee! Haar charme is ontwapenend.
Al kijkend naar haar cv, waar steeds meer films bijkomen(van Superbad tot aan Zombieland), wordt duidelijk dat Stone op haar eenentwintigste al hoog op de voedselketen in Hollywood staat. Alleen al deze zomer promoot de actrice drie films: Friends with Benefits, Crazy, Stupid, Love en The Help, waar ze wederom de hoofdrol in speelt.
Stone's enthousiasme tijdens de opnames van Crazy, Stupid, Love is vrij indrukwekkend, gezien het feit dat de actrice de persdagen van haar laatste twee films in één keer deed. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ze genoeg airmiles heeft om een wereldrecord te be- halen.
Marisa Tomei, Julianne Moore, Steve Carell, Ryan Gosling en Emma Stone op de wereld- première van 'Crazy, Stupid, Love' te New-York.
Dit is de negende dag, vertelt de actrice terwijl ze de steden op haar vingers telt. Ik was eerst in Los Angeles, toen in Chicago, daarna in Boston en nu hier in New York. Dat was afgelopen week. Dan ga ik van Los Angeles naar San Diego en weer terug. Oh, en daarna ga ik nog naar Jackson, New York, Los Angeles en weer terug naar New York.
Hoewel het vele reizen de actrice niet lijkt te deren, zijn alle interviews wel vermoeiend. Ik hoor mezelf toch al niet zo graag praten, maar als ik continue hetzelfde riedeltje moet vertellen, ben ik het aan het einde van de dag wel zat, zegt Stone terwijl ze overdreven met haar ogen rolt. Dan vind je op een gegeven moment je eigen antwoorden stom klinken. Dat is gewoon mijn algehele ervaring. Ik doe nu ook gewoon alsof ik er niet ben, ik hallucineer een beetje.
Ryan Gosling en Emma Stone in 'Crazy, Stupid, Love'
Ondanks haar moeheid en groeiende bekendheid is Stone heerlijk gewoon gebleven. Iedereen die dit meemaakt weet dat het misschien niet voor altijd is. Je moet er voorzichtig mee omgaan en be- seffen dat het kan veranderen, analyseert de actrice. Wat belangrijk is, is dat je familie en vrien- den veel van je houden en grapjes met je maken. Dat ze je een beetje als een idioot laten voelen."
Voor verdere informatie over de film(oa. interview met acteur Ryan Gosling) kan u terecht op www.bloggen.be/moviefacts.