Het was al maanden publiek geheim, maar nu heeft Opel het zelf gezegd: de nieuwe Vectra heet Insignia. In juli 2008 debuteert de auto op de London Motor Show.
De auto wordt gebouwd bij het Opel-hoofdkwartier in Rüsselsheim. De lijnen van de Insignia zijn gebaseerd op de GTC Concept, die eerder dit jaar is gepresenteerd. Insignia is door Opel eerder gebruikt als naam voor een concept car in 2003. Van dit grote model werd aangenomen dat hij de opvolger moest zijn van de Omega. Maar dat is er nooit van gekomen.
De stamboom van de Insignia start in 1970 met de komst van de Ascona. Daarvan werden drie generaties gebouwd en 4,4 miljoen stuks geproduceerd. In 1988 is de Ascona afgelost door de Vectra. Daarvan zijn eveneens drie generaties gebouwd en de teller staat tot nu toe op 5,5 geproduceerde exemplaren.
Hij komt niet voor 2012, maar de geruchtenmolen over de opvolger van de Ferrari Enzo draait op volle toeren. Ferrari houdt opties voor een V12 en een V8 met twee turbos open.
Ferrari-woordvoerder Roberto Fedeli heeft bevestigd dat wordt gewerkt aan een opvolger van de Enzo. We zijn bezig te bekijken of die het best tot zijn recht komt met een V12 of een V8 met twee turbos. Ferrari benadrukt dat het merk niet meedoet aan de pk-oorlog. Wanneer wordt gekozen voor een biturbo V8 is de nieuwe super-Ferrari de spirituele opvolger van de F40. Dat was in de jaren 80 de laatste Ferrari met zon motor.
Het is voor ons geen kwestie van veel pks. We proberen te werken aan een pk-gewichts-curve zoals de Enzo die heeft, maar dan met meer pks en een lager gewicht. Tot nu toe ziet het er naar uit dat een V8 daarvoor de beste oplossing is. Maar die motor moet dan helemaal nieuw worden ontwikkeld, vertelt Fedeli aan de Amerikaanse pers.
Op het moment worden tests gedaan met zowel de V8 als de V12. In de FXX circuitauto zitten al sommige innovaties van de nieuwe super-Ferrari verpakt. Over anderhalf jaar start de definitieve ontwikkeling van het nieuwe model. Dan moeten we onze beslissing maken.
In 2007 komt de nieuwe Oka met een veel modernere vormgeving. De voorzijde doet zelfs denken aan de nieuwe Fiat Panda. Concurrenten zijn de Daihatsu Cuore 3-deurs en de Fiat 600.
Lada Carat
De de Lada Carat is een auto die met een lengte van 3.50 meter van het formaat Suzuki Wagon R+ en de Opel Agila is.
Lada Classic
De Lada Classic is een stationwagon, ongeveer in de klasse van de Lada Siluet. Wie weet, komt er wel een Siluet stationcar. Het design is geïnspireerd op de oude Lada stationcars.
Lada Siluet (2116)
De moderne Lada Siluet, die aan de Suzuki Liana sedan en de Chevrolet Nubira doet denken, zal waarschijnlijk in 2007 op de Russische markt komen. Dit model verkeert echter nog in conceptstadium.
Lada Project C
De Lada Project C is een moderne sedan, die lijkt op de Siluet. De auto is zeer veilig en Lada is geholpen door het botsinstituut EuroNCAP.
Lada Roadster
De Lada Roadster is een cabriolet die het imago van Lada wat omhoog zou kunnen brengen. Deze auto heeft een klapdak à la Peugeot 206CC, de Opel Tigra TwinTop, de Nissan Micra C+C en de Mitsubishi Colt CC. De auto is uitgerust met de bekende 1.6 16V benzinemotor uit de Lada 110-serie en de Lada Kalina.
Alfa Romeo richt op de Bologna Motor Show de schijnwerpers maar weer eens op de 147. Op de stand prijkt de speciale Ducati Corse editie van het huidige instapmodel van het gamma, een eerbetoon aan de MotoGP-successen van het Italiaanse motorfietsenmerk dit jaar.
Onder de kap vinden we belangrijkste nieuws: een nieuwe 1.9 JTDM-diesel met 170 pk. De extra pks worden beteugeld door Alfa Romeos eigen Q2-systeem. De auto sprint in 8,0 seconden naar 100 kilometer per uur, de topsnelheid ligt op 215 kilometer per uur.
De Ducati Corse staat op speciaal 18 inch lichtmetaal en zal in drie kleurvarianten te verkrijgen zijn. Climate control en een Bose audiosysteem met subwoofer behoren tot de standaarduitrusting. De auto komt op de markt in Italië en een aantal andere Europese markten, waaronder België. Hij zal op het autosalon van Brussel z'n première beleven.
Het Chinese BYD is van plan om van de F1 de goedkoopste auto ter wereld te maken. Dit staaltje origineel design moet namelijk voor slechts 2000 euro over de toonbank gaan.
De fabrikant was al eerder in het nieuws omdat het beweerde vanaf volgend jaar met de serieproductie van een elektrische plug-in te beginnen. Een factor in de lage prijs is dat ze in ieder geval geen ontwikkelingskosten hebben gehad, aangezien Toyota dat al voor zijn rekening heeft genomen:
Volkswagen neemt op de Essen Motor Show de tuners de wind uit de zeilen: het merk komt namelijk met de R-Line voor de pas geïntroduceerde Tiguan.
Volkswagen gebruikte de R-aanduiding voorheen alleen voor de sportieve topmodellen (Golf R32 en de andermaal uitgestelde Passat R36 en de in ons land niet leverbare Touareg R50), maar door het succes van de S-Line van concerngenoot Audi heeft Volkswagen besloten het R-label ook voor een speciale accessoirelijn te gebruiken. Op de precieze specificaties van het R-line pakket voor de Tiguan moeten we nog even wachten tot aanstaande vrijdag. Dan onthult Volkswagen het accessoirepakket voor de SUV op de Essen Motor Show.
Fiat presenteerde in oktober de Linea op de Istanbul Auto Show. Nu de leveringen op gang beginnen te komen, wordt het stilaan tijd voor alle details. Fiat heeft de Linea aan de catalogus toegevoegd. In ons land is de wagen echter nog niet te verkrijgen. Fiat wil zich hier eerst op de Bravo en de nieuwe 500 richten. Het zou echter raar zijn mochten de schijnwerpers nadien niet op de Linea gericht worden.
Half Turks De nieuwe Fiat is ontwikkeld door Tofas A.S., een bedrijf dat voor vijftig procent in handen is van Fiat en voor de rest een Turkse eigenaar kent. De Fiat Linea wordt dan ook in Turijke gebouwd. De fabriek heeft een maximale capaciteit van 60.000 autos per jaar. De Turkse link is niet vreemd: in die contreien wordt 52 procent van alle autos verkocht in het C-segment. Daarvan is 75 procent een sedan. In West-Europa maken sedans slechts vijf procent uit van de verkopen in het C-segment. Wij geven de voorkeur aan hatchbacks zoals de Bravo.
Ruim bemeten De Linea is ruim bemeten: hij is 4,56 meter lang, 1,73 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis van 2,60 meter en de bagageruimte is liefst vijfhonderd liter groot. Hij wordt geleverd met een 1,4-liter achtklepper met een vermogen van 77 pk. Daarmee haalt de 1.160 kilo zware Linea een topsnelheid van 165 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 14,6 seconden. Als gemiddeld brandstofverbruik geeft Fiat 6,3 liter per 100 km op.
Diesel Verder wordt de Linea gemaakt met de 1,3-liter 90 pk sterke Multijet diesel. Daarmee gaat de sedan maximaal 170 km/u en het klassieke sprintje gaat in 13,8 seconden. Per honderd kilometer lust de diesel, die 1.185 kilo op de schaal legt, 6,5 liter brandstof. Beide varianten hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de toekomst gaat Fiat ook de 120 pk sterke 1,4-liter turbomotor leveren voor de Linea.
Elf kleuren, drie uitrustingsniveaus De Linea wordt geleverd in elf carrosseriekleuren en drie uitrustingsniveaus: de simpelste is de Active die onder meer ABS en het EBD stabiliteitssysteem aan boord heeft. Verder zijn er Isofix-aansluitingen voor de kinderzitjes en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De Dynamic voegt daar onder meer een radio/cd-speler aan boord, een handmatig bediende climate control, elektrisch bedienbare zijspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in twee delen neerklapbare achterbank en drie hoofdsteunen achterin.
Emotion De meest luxueuze Linea is de Emotion. Die heeft zes airbags, een automatische climate control, elektrisch bedienbare achterportierramen, een armsteun aan de voor- en achterzijde, een met leder beklede pookknop en stuurwiel, een cd-speler met MP3 afspeelmogelijkeheid met bediening op het stuur. De Emotion is te herkennen aan zijn 17 inch wielen. Natuurlijk kunnen deze specificaties per land afwijken.
Citroën heeft zonet aangekondigd dat het zijn belangrijkste nieuwigheid van 2008, de nieuwe C5, op het Salon van Brussel zal onthullen.
Op 15 januari, op de persdag van het salon van Brussel, zal in wereldpremière het doek van de Citroën C5 berline worden getrokken. Het grote publiek kan die auto voor het eerst live komen bewonderen tijdens de publieksdagen, van 17 tot 27 januari, in paleis 6 van de Heizel. De nieuwe C5 betekent een radicale stijlbreuk voor Citroën. Later in 2008 volgt de breakversie.
Peugeot laat als eerste de personenautoversie zien van de nieuwe kleine besteller. De Bipper heeft broertjes in de vorm van de Citroën Nemo en de Fiat Fiorino.
Peugeot brengt de personenautoversie van de Bipper vooralsnog niet naar Nederland. Citroën heeft al wél besloten met de vijfzitter op de markt te komen. Ook de Fiorino komt volgend jaar als personenauto.
De Bipper, Fiorino en de Nemo hebben als personenversie een bagageruimte van 356 liter. Die is uit te breiden tot 884 liter. De autos zijn 3,96 meter lang. De achterpassagiers komen binnen door één van de twee schuifdeuren. De Bipper Teepee, zoals de personenversie heet, wordt gemaakt met een 1,4-liter benzinemotor van 75 pk en een 1,4-liter HDI van 70 pk.
Voor de Bipper verschijnt volgend jaar ook een Outdoor-pakket. Daarmee wordt de auto 1,5 centimeter verhoogd, is er speciale bescherming voor de bodem en de onderzijde van de motor en afwasbare vloerbekleding.
De Japanse autoconstructeur Toyota heeft vandaag een toestel voorgesteld dat het aantal verkeersongevallen moet terugdringen, door auto's te verplichten stoptekens te respecteren en halt te houden aan rode lichten. Het systeem is gebaseerd op zendertjes die op de rijbaan aangebracht zijn en die aan voertuigen een signaal geven wanneer het verkeerslicht rood wordt. Een visueel en geluidmakend alarm treedt dan in werking in de auto, die van een speciale ontvanger voorzien is. Als de bestuurder geen gevolg geeft aan het alarm, zal de auto automatisch remmen.
Draadloos communicatiesysteem Voor stoptekens is een gelijkaardig systeem voorzien. Als de bestuurder een stopteken niet respecteert zoals het hoort, zal de wagen hem daarvoor waarschuwen. In navolging van zijn concurrent Nissan voert Toyota nu ook tests uit met een draadloos communicatiesysteem tussen wagens onderling en tussen wagens en voetgangers. Daardoor kan bijvoorbeeld hun aanwezigheid op slecht zichtbare kruispunten doorgegeven worden. (belga/svm)
De Ghedi luchthaven nabij het Italiaanse Brescia was afgelopen week het toneel van een bijzonder evenement: een Lamborghini Reventón hield een sprintduel met een Tornado straaljager.
De Reventón nam, dankzij een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 3,4 seconden, tijdens de eerste meters een voorsprong op de Tornado. Vlak voor de eindstreep haalde de straaljager de Lamborghini uiteindelijk toch in, om met een snelheid van boven de 340 kilometer per uur uiteindelijk van de grond los te komen. De race ging over een afstand van drie kilometer.
Lamborghini had Ghedi uitgekozen om de Reventón aan de pers voor te stellen. Een logische locatie, want het design van de opper-Lamborghini is nadrukkelijk geïnspireerd op de Amerikaanse stealth fighters.
De Reventón blijft een zeer exclusieve auto: het Italiaanse merk gaat slechts twintig exemplaren van de 650 pk sterke supersportwagen maken. Alhoewel de auto 1.000.000 euro kost (zonder belastingen), zijn alle exemplaren al verkocht
Mitsubishi wil met z'n totaal vernieuwde Lancer opnieuw iets forceren in Europa en dat naar eigen zeggen "vanaf een prijsniveau vergelijkbaar met de Mazda3". Ter info: de vierdeurs Mazda3 met 109 pk start bij ons vanaf 18.399 euro. In Belgiê zal de prijs voor de Mitsubishi Lancer variëren tussen 17.990 en 26.990 euro.
Instapmodel is de 1.5 MIVEC benzine van 109 pk, die alleen in de soberste 'Inform' versie zal worden aangeboden aan 17.990 euro. Er zijn in totaal nog drie hogere uitrustingsniveau's voorzien: 'Invite', 'Intense' en 'Instyle'.
Inform De basis 'Inform'-versie heeft al tamelijk veel standaard meegekregen van huis uit: ABS en EDB, elektronische stabiliteits- en tractiecontrole (M-ASTC), borst-, gordijn- en knieairbags, manuele airco, elektrische ruiten voor- en achteraan, radio-CD player met mp3-aansluiting en 4 luidsprekers.
Invite De beide andere motorisaties, de 1.8 MIVEC benzine van 143 pk en de 2.0 DI-D diesel van 140 pk, zijn wel in de diverse uitvoeringen te bestellen. 'Invite' voegt daar een aantal comfort-items aan toe: automatische airco, gekoeld handschoenkastje, 6 luidsprekers, stuurbediening audio en telefoon, cruise control, bluetooth, verwarmde buitenspiegels, 16" alu velgen, enz.
Intense Bij het volgende uitrustingsniveau Intense krijg je bovenop specifieke zetelbekleding en accentjes in het dashboard, een hifi van Rockford (650 W), CD-wisselaar, licht- en regensensor, zijschorten in koetswerkkleur, mistlampen en 18" aluvelgen.
Instyle Topuitvoering is de Instyle die het geheel met wat extra luxe kruidt: MMCS mulitmedia en navigatiesysteem met aanraakscherm, keyless entry, lederen interieur, Xenon koplampen, verwarmde zetels.
Ralliart: minder rauwe EVO X In het voorjaar van 2008, op het autosalon van Genève, zal Mitsubishi ook de vijfdeurs hatchback versie van de Lancer tonen, die 'Sportback'. Verwacht wordt dat die 80% van de verkoop zal uitmaken in Europa, eerder dan de sedan. Nieuws is ook dat er naast de Lancer Evolution X (295 pk), ook een iets minder rauwe versie komt die 'Ralliart' heet en het met 240 pk zal stellen. Ook die krijgt vierwielaandrijving. Voor prijzen hiervan is het nog wat te vroeg. (jvr)
Prijzen 1.5 MIVEC: 17.990 euro (Inform) 1.8 MIVEC: 18.990 euro (Inform), 20.490 euro (Invite), 21.990 euro (Intense), 25.490 euro (Instyle), meerprijs CVT versnellingsbak: 1.500 euro 2.0 DI-D: 20.490 euro (Inform), 21.990 euro (Invite), 23.490 euro (Intense), 26.990 euro (Instyle)
Dat ze bij het Britse Aston Martin een mooie sportwagen uit hun pen kunnen toveren, weten we al langer. De familiegenen spelen misschien iets te fel op waardoor Vanquish, DB9, DB-S en V8 vreselijk op elkaar lijken, maar een kniesoor die zich daaraan stoort als dat tot zo'n esthetische pareltjes leidt. Voor de frivoolste onder de Aston-rijders is er nu eveneens een dakloze versie van de kleinste telg: de Aston V8 Roadster.
Een sportwagen wordt zelden knapper als hij zijn daklijn verliest, maar de Aston V8 Roadster is de gelukkige uitzondering. De twee sexy bultjes op zijn rug en zijn korte gedrongen achtersteven maken hem zo mogelijk nog pronter dan de coupé waarvan hij is afgeleid.
Om het gewicht binnen de perken en het ontwerp zuiver te houden, opteerde Aston Martin voor een stoffen kap die zich elektrisch laat opbergen. Ondanks de heersende mode van stalen klapdaken is daar helemaal niks mis mee, want de kap van de Aston is prachtig afgewerkt en laat nauwelijks windgeruis horen.
Metalige klokkenwinkel Ook binnenin ziet de Brit er keurig uit. Aston tapt weliswaar opnieuw uit hetzelfde vaatje met de metalige klokkenwinkel en de prominente middenconsole, maar mooi is het wel. De ergonomie laat echter hier en daar te wensen over, net zoals de afwerking. Bovendien is dit het product van een kleine constructeur die de razende evolutie qua elektronica niet helemaal kan volgen.
Als je kickt op de modernste navigatiesystemen of andere spielereien ga je dus beter bij BMW op schoot voor een M6 of bij Mercedes voor een SL. Als je daarentegen meer gecharmeerd bent door de artisanale aanpak, dan voel je je zeker thuis in de Aston. De stoelen zitten prima en zelfs al is de kofferbak heel wat kleiner dan bij de coupé, toch er is voldoende ruimte om de bagage van twee man te herbergen.
Mooi compromis In de neus van de Aston huist een 4,3 liter V8 die zonder turbo's of compressors 380 pk naar de achterwielen jaagt, zodat hij in amper 5 tellen vanuit stilstand naar 100 km/u buldert en pas bij 280 km/u zijn voorwaartse drang gestopt ziet worden. Toch houdt hij maar net stand tegenover de concurrentie.
Een beetje Porsche 911 presteert eveneens 360 paarden terwijl een quasi gelijk geprijsde BMW M6 cabrio maar liefst 500 stuks paraat heeft. Gelukkig gaat het tegenwoordig al lang niet meer uitsluitend om kracht onder de voet.
De charme van deze Aston zit hem vooral in zijn gretigheid en levendigheid. Onder de 4.000 toeren voelt en klinkt de motor erg beschaafd - prettig als je lastige buren hebt of veel stadsverkeer moet afhaspelen - maar eens daarboven wordt de leeuw echt wakker. Alsof er plots een andere motor aan het werk is, zo explosief voelt de auto dan en zo ontstellend luid hamert hij door zijn uitlaten.
Schakelflippers Vooral als je kiest voor de optionele sequentiële zesbak met schakelflippers aan het stuur. Dan is het voor iedere piloot kinderspel om het beste uit motor en auto te puren. Ook mooi dat de Aston zo uitzonderlijk uitgebalanceerd voelt. Op circuit valt hij weliswaar door de mand, maar daar heeft een roadster van dit kaliber ook niks te zoeken.
Op kronkelige wegen is hij echter helemaal in zijn element. Dan rondt hij de bochten met het enthousiasme van een bobslee. En als je een halfuur later toch in een overvolle stadskern sukkelt, gedraagt hij zich daar zo gewillig als een middenklasser. Erg indrukwekkend, dat compromis.
In een notendop: wie graag pret beleeft achter het stuur, graag mooi voor de dag komt en niet met de meute wil meeheulen, heeft aan de V8 Roadster een partner voor het leven. (bl)
Technische fiche Aston Martin V8 Roadster
Lengte: 4.382 mm Breedte: 2.022 mm Hoogte: 1.255 mm Wielbasis: 2.600 mm Deuren/zitplaatsen: 2/2 Koffervolume: 144 l Leeggewicht: 1.710 kg Brandstoftank: 77 l
Motor: 4,3 liter benzine (380 pk/410 Nm) Prestaties: top 280 km/u, 0-100 km/u: 5 s Verbruik: 15 liter/100 km Prijs: 123.800 euro
De geruchten over een BMW X1 gaan al iets langer en duiken steeds vaker. Als we die moeten geloven zal de SUV op basis van de BMW 1-serie, een Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan killer worden. Toch hoeven deze zich nog even geen zorgen te maken, want de X1 zal niet eerder dan in 2010 verschijnen.
De X1 krijgt waarschijnlijk dezelfde vier-wielaandrijving als de X3 en zal zijn uitgerust met 4- en 6-cilinder motoren, variërend van 145 tot 220 pk. Natuurlijk ontbreken de diesels niet, variërend van 135 tot 231 pk. Verwacht op de X1 een gros van BMWs electronische speeltjes met leuke Engelse namen als: stability control, hill decent, dynamic brake force distribution, trailer stability control en dynamic traction control met active steering en dynamic adjustable anti-roll bars. De X1 moet zich echter wel zonder luchtvering zien te redden.
De X1 zal naar verwachting 25 centimeter hoger zijn dan de 1-serie en met een lengte van 4,35 meter is ie ongeveer 200 kilo lichter dan de X3. Voor het dak wordt gespeculeerd dat de X1 wordt geleverd met een twin-sunroof of een volledig glazen panorama dak of een targa model met verwijderbare panelen
Mercedes-tuner Brabus heeft de Maybach 57S opgevoerd en er een snelheidsrecord mee gevestigd. Daarmee verbreken ze hun eigen snelheidsrecord uit 2005. Op het Italiaanse hogesnelheidscircuit Nardo hebben Brabus ingenieurs met een aangepaste Maybach 57S 330,6 km/u gereden. Daarmee is dit de snelste superdeluxe sedan ter wereld.
De auto onttroont de de Maybach 57 Brabus uit 2005, die niet verder komt dan 314 km/u.De nieuwe recordauto heeft de zelfde motor aan boord als de Brabus Rocket. Dat is een op de Mercedes-Benz CLS geïnsprireerde auto die met 365,7 km/u de snelste sedan ter wereld die is toegelaten op de openbare weg.
De krachtbron is een tot 6,3-liter opgeboorde V12 biturbo. Standaard is die bij Maybach 5,5-liter groot. Na de Brabus-behandeling levert hij 730 pk en een maximale trekkracht van 1.100 Nm. Om de techniek heel te houden, is die waarde begrensd. Wanneer dat niet zo zou zijn is het maximale koppel zelfs 1.320 Nm.Verder staat de Maybach op aangepaste 21 inch wielen en is ten behoeve van de hoge snelheid de auto met zon 1,5 centimeter verlaagd.
Natuurlijk kan Brabus de Maybach nog verder verfraaien. Bij dit exemplaar zijn dagrijlichten in de bumper geplaatst, is er speciale verlichting aan de zijkant en de lcd-schermen aan boord zijn geen 9 inch, maar 15,2 inch. Tot slot kunnen de achterinzittenden hun voetjes nestelen in lamswollen tapijten.
Mercedes-tuner Brabus heeft de Maybach 57S opgevoerd en er een snelheidsrecord mee gevestigd. Daarmee verbreken ze hun eigen snelheidsrecord uit 2005. Op het Italiaanse hogesnelheidscircuit Nardo hebben Brabus ingenieurs met een aangepaste Maybach 57S 330,6 km/u gereden. Daarmee is dit de snelste superdeluxe sedan ter wereld.
De auto onttroont de de Maybach 57 Brabus uit 2005, die niet verder komt dan 314 km/u.De nieuwe recordauto heeft de zelfde motor aan boord als de Brabus Rocket. Dat is een op de Mercedes-Benz CLS geïnsprireerde auto die met 365,7 km/u de snelste sedan ter wereld die is toegelaten op de openbare weg.
De krachtbron is een tot 6,3-liter opgeboorde V12 biturbo. Standaard is die bij Maybach 5,5-liter groot. Na de Brabus-behandeling levert hij 730 pk en een maximale trekkracht van 1.100 Nm. Om de techniek heel te houden, is die waarde begrensd. Wanneer dat niet zo zou zijn is het maximale koppel zelfs 1.320 Nm.Verder staat de Maybach op aangepaste 21 inch wielen en is ten behoeve van de hoge snelheid de auto met zon 1,5 centimeter verlaagd.
Natuurlijk kan Brabus de Maybach nog verder verfraaien. Bij dit exemplaar zijn dagrijlichten in de bumper geplaatst, is er speciale verlichting aan de zijkant en de lcd-schermen aan boord zijn geen 9 inch, maar 15,2 inch. Tot slot kunnen de achterinzittenden hun voetjes nestelen in lamswollen tapijten. (
Op de Los Angeles Motor Show toont het Franse Faurecia een totaal verbouwde Tatra 603. In dit prototype zijn verschillende nieuwe technieken verwerkt.
Het Franse Faurecia doet zaken met verschillende autoproducenten. Ze helpen mee met ontwerpen, productplanning en technische ontwikkelingen van nieuwe modellen. Om geen van de klanten tegen het hoofd te stoten, is gekozen om als uithangbord voor de nieuwste ontwikkelingen een auto te kiezen waar iedereen sympathiek tegenover staat: een Tatra 603 uit 1972.
De keuze is specifiek op deze auto gevallen omdat het interieur ongeveer even groot is als dat van een BMW 5-serie of een Audi A6. Hij is Faurecia Premium Attitude gedoopt. De C-stijl is tien centimeter naar achteren verplaatst en de B-stij is geheel verdwenen. Zo is het mogelijk de auto te voorzien van zelfmoorddeuren.
De van oorsprong Tsjechische auto herbergt een boel innvatieve ideeën. Zo is het interieur bekleed met een dunne laag eikenhoutfineer op een laag MDF. Zo kan op een veilige en milieuvriendelijke wijze houten afwerking worden toegepast in een auto-interieur. Ook het dashboard is omhuld met een flinterdunne laag zodat extra ruimte in het interieur wordt geschapen.
De Premium Attitude heeft verder een uitschuifbare bagageruimte. Daarbij schuift ook het onderste deel van de bumper mee met zijn platte uitlaateindstukken. Daarvoor is de motor van de Tatra, die eigenlijk achterin hoor, verwijderd.
Bij het instappen wordt de zitting van de stoel een stukje verhoogd, zodat in de instap wordt vergemakkelijkt en bovendien de bekleding niet ongelijkmatig slijt. Op de achterbank stelt de zitting zich in op het gewicht en het formaat van de bezetter er van. Verder hebben de luchtuitlaten in het interieur een innovatieve elektrische bediening. Tot slot heeft Faurecia de Tatra om het de inzittenden helemaal naar de zin te maken volledig voorzien van lounge-verlichting
Chevrolet Groove concept Chevrolet Trax concept Chevrolet Beat concept Chevrolet Beat concept
Chevrolet neemt de Beat concept car in productie. Dat is besloten na het tellen van 1,9 miljoen online stemmen.
Aan het begin van het jaar toonde Chevrolet op de autoshow in New York een drietal concept cars: de Beat, Trax en de Groove. Daaraan werd een stemming onder het publiek gekoppeld. De auto die de meeste stemmen trekt, gaat in productie. Dat is de Beat geworden. In 2010 gaat de productie van start.
De Beat past onderin het modellenprogramma van Chevrolet en zal op den duur de opvolger zijn van de Matiz. Volgens zijn makers moet hij uitblinken in compacte afmetingen, een jeugdige styling, laag verbruik en vriendelijke emissies.
Het moest een goed bewaard geheim blijven tot maandag, maar nu al is bekend welke wagen Auto van het jaar 2008 is. And the winner is... de Fiat 500. Ook in de peiling op het AutoScoops forum boekte de 500 een overtuigende overwinning.
58 autojournalisten uit 22 landen gaven de meeste punten aan de kleine Italiaanse retrowagen. De 500 had een grote voorsprong op de nummer twee, de Mazda2. De 'Belgische' Ford Mondeo eindigde ietwat verrassend pas derde. Vorig jaar haalde zijn MPV-broer S-Max de overwinning binnen voor Ford.
De Fiat 500 verzamelde 33 eerste plaatsen, de Mazda2 16. In de einduitslag werd de Kia Cee'd vierde, de Nissan Qashqai vijfde, de Mercedes C-Klasse zesde en de Peugeot 308 zevende.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!