In 2007 komt de nieuwe Oka met een veel modernere vormgeving. De voorzijde doet zelfs denken aan de nieuwe Fiat Panda. Concurrenten zijn de Daihatsu Cuore 3-deurs en de Fiat 600.
Lada Carat
De de Lada Carat is een auto die met een lengte van 3.50 meter van het formaat Suzuki Wagon R+ en de Opel Agila is.
Lada Classic
De Lada Classic is een stationwagon, ongeveer in de klasse van de Lada Siluet. Wie weet, komt er wel een Siluet stationcar. Het design is geïnspireerd op de oude Lada stationcars.
Lada Siluet (2116)
De moderne Lada Siluet, die aan de Suzuki Liana sedan en de Chevrolet Nubira doet denken, zal waarschijnlijk in 2007 op de Russische markt komen. Dit model verkeert echter nog in conceptstadium.
Lada Project C
De Lada Project C is een moderne sedan, die lijkt op de Siluet. De auto is zeer veilig en Lada is geholpen door het botsinstituut EuroNCAP.
Lada Roadster
De Lada Roadster is een cabriolet die het imago van Lada wat omhoog zou kunnen brengen. Deze auto heeft een klapdak à la Peugeot 206CC, de Opel Tigra TwinTop, de Nissan Micra C+C en de Mitsubishi Colt CC. De auto is uitgerust met de bekende 1.6 16V benzinemotor uit de Lada 110-serie en de Lada Kalina.
Alfa Romeo richt op de Bologna Motor Show de schijnwerpers maar weer eens op de 147. Op de stand prijkt de speciale Ducati Corse editie van het huidige instapmodel van het gamma, een eerbetoon aan de MotoGP-successen van het Italiaanse motorfietsenmerk dit jaar.
Onder de kap vinden we belangrijkste nieuws: een nieuwe 1.9 JTDM-diesel met 170 pk. De extra pks worden beteugeld door Alfa Romeos eigen Q2-systeem. De auto sprint in 8,0 seconden naar 100 kilometer per uur, de topsnelheid ligt op 215 kilometer per uur.
De Ducati Corse staat op speciaal 18 inch lichtmetaal en zal in drie kleurvarianten te verkrijgen zijn. Climate control en een Bose audiosysteem met subwoofer behoren tot de standaarduitrusting. De auto komt op de markt in Italië en een aantal andere Europese markten, waaronder België. Hij zal op het autosalon van Brussel z'n première beleven.
Het Chinese BYD is van plan om van de F1 de goedkoopste auto ter wereld te maken. Dit staaltje origineel design moet namelijk voor slechts 2000 euro over de toonbank gaan.
De fabrikant was al eerder in het nieuws omdat het beweerde vanaf volgend jaar met de serieproductie van een elektrische plug-in te beginnen. Een factor in de lage prijs is dat ze in ieder geval geen ontwikkelingskosten hebben gehad, aangezien Toyota dat al voor zijn rekening heeft genomen:
Volkswagen neemt op de Essen Motor Show de tuners de wind uit de zeilen: het merk komt namelijk met de R-Line voor de pas geïntroduceerde Tiguan.
Volkswagen gebruikte de R-aanduiding voorheen alleen voor de sportieve topmodellen (Golf R32 en de andermaal uitgestelde Passat R36 en de in ons land niet leverbare Touareg R50), maar door het succes van de S-Line van concerngenoot Audi heeft Volkswagen besloten het R-label ook voor een speciale accessoirelijn te gebruiken. Op de precieze specificaties van het R-line pakket voor de Tiguan moeten we nog even wachten tot aanstaande vrijdag. Dan onthult Volkswagen het accessoirepakket voor de SUV op de Essen Motor Show.
Fiat presenteerde in oktober de Linea op de Istanbul Auto Show. Nu de leveringen op gang beginnen te komen, wordt het stilaan tijd voor alle details. Fiat heeft de Linea aan de catalogus toegevoegd. In ons land is de wagen echter nog niet te verkrijgen. Fiat wil zich hier eerst op de Bravo en de nieuwe 500 richten. Het zou echter raar zijn mochten de schijnwerpers nadien niet op de Linea gericht worden.
Half Turks De nieuwe Fiat is ontwikkeld door Tofas A.S., een bedrijf dat voor vijftig procent in handen is van Fiat en voor de rest een Turkse eigenaar kent. De Fiat Linea wordt dan ook in Turijke gebouwd. De fabriek heeft een maximale capaciteit van 60.000 autos per jaar. De Turkse link is niet vreemd: in die contreien wordt 52 procent van alle autos verkocht in het C-segment. Daarvan is 75 procent een sedan. In West-Europa maken sedans slechts vijf procent uit van de verkopen in het C-segment. Wij geven de voorkeur aan hatchbacks zoals de Bravo.
Ruim bemeten De Linea is ruim bemeten: hij is 4,56 meter lang, 1,73 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis van 2,60 meter en de bagageruimte is liefst vijfhonderd liter groot. Hij wordt geleverd met een 1,4-liter achtklepper met een vermogen van 77 pk. Daarmee haalt de 1.160 kilo zware Linea een topsnelheid van 165 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 14,6 seconden. Als gemiddeld brandstofverbruik geeft Fiat 6,3 liter per 100 km op.
Diesel Verder wordt de Linea gemaakt met de 1,3-liter 90 pk sterke Multijet diesel. Daarmee gaat de sedan maximaal 170 km/u en het klassieke sprintje gaat in 13,8 seconden. Per honderd kilometer lust de diesel, die 1.185 kilo op de schaal legt, 6,5 liter brandstof. Beide varianten hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de toekomst gaat Fiat ook de 120 pk sterke 1,4-liter turbomotor leveren voor de Linea.
Elf kleuren, drie uitrustingsniveaus De Linea wordt geleverd in elf carrosseriekleuren en drie uitrustingsniveaus: de simpelste is de Active die onder meer ABS en het EBD stabiliteitssysteem aan boord heeft. Verder zijn er Isofix-aansluitingen voor de kinderzitjes en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De Dynamic voegt daar onder meer een radio/cd-speler aan boord, een handmatig bediende climate control, elektrisch bedienbare zijspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in twee delen neerklapbare achterbank en drie hoofdsteunen achterin.
Emotion De meest luxueuze Linea is de Emotion. Die heeft zes airbags, een automatische climate control, elektrisch bedienbare achterportierramen, een armsteun aan de voor- en achterzijde, een met leder beklede pookknop en stuurwiel, een cd-speler met MP3 afspeelmogelijkeheid met bediening op het stuur. De Emotion is te herkennen aan zijn 17 inch wielen. Natuurlijk kunnen deze specificaties per land afwijken.
Citroën heeft zonet aangekondigd dat het zijn belangrijkste nieuwigheid van 2008, de nieuwe C5, op het Salon van Brussel zal onthullen.
Op 15 januari, op de persdag van het salon van Brussel, zal in wereldpremière het doek van de Citroën C5 berline worden getrokken. Het grote publiek kan die auto voor het eerst live komen bewonderen tijdens de publieksdagen, van 17 tot 27 januari, in paleis 6 van de Heizel. De nieuwe C5 betekent een radicale stijlbreuk voor Citroën. Later in 2008 volgt de breakversie.
Peugeot laat als eerste de personenautoversie zien van de nieuwe kleine besteller. De Bipper heeft broertjes in de vorm van de Citroën Nemo en de Fiat Fiorino.
Peugeot brengt de personenautoversie van de Bipper vooralsnog niet naar Nederland. Citroën heeft al wél besloten met de vijfzitter op de markt te komen. Ook de Fiorino komt volgend jaar als personenauto.
De Bipper, Fiorino en de Nemo hebben als personenversie een bagageruimte van 356 liter. Die is uit te breiden tot 884 liter. De autos zijn 3,96 meter lang. De achterpassagiers komen binnen door één van de twee schuifdeuren. De Bipper Teepee, zoals de personenversie heet, wordt gemaakt met een 1,4-liter benzinemotor van 75 pk en een 1,4-liter HDI van 70 pk.
Voor de Bipper verschijnt volgend jaar ook een Outdoor-pakket. Daarmee wordt de auto 1,5 centimeter verhoogd, is er speciale bescherming voor de bodem en de onderzijde van de motor en afwasbare vloerbekleding.
De Japanse autoconstructeur Toyota heeft vandaag een toestel voorgesteld dat het aantal verkeersongevallen moet terugdringen, door auto's te verplichten stoptekens te respecteren en halt te houden aan rode lichten. Het systeem is gebaseerd op zendertjes die op de rijbaan aangebracht zijn en die aan voertuigen een signaal geven wanneer het verkeerslicht rood wordt. Een visueel en geluidmakend alarm treedt dan in werking in de auto, die van een speciale ontvanger voorzien is. Als de bestuurder geen gevolg geeft aan het alarm, zal de auto automatisch remmen.
Draadloos communicatiesysteem Voor stoptekens is een gelijkaardig systeem voorzien. Als de bestuurder een stopteken niet respecteert zoals het hoort, zal de wagen hem daarvoor waarschuwen. In navolging van zijn concurrent Nissan voert Toyota nu ook tests uit met een draadloos communicatiesysteem tussen wagens onderling en tussen wagens en voetgangers. Daardoor kan bijvoorbeeld hun aanwezigheid op slecht zichtbare kruispunten doorgegeven worden. (belga/svm)
De Ghedi luchthaven nabij het Italiaanse Brescia was afgelopen week het toneel van een bijzonder evenement: een Lamborghini Reventón hield een sprintduel met een Tornado straaljager.
De Reventón nam, dankzij een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 3,4 seconden, tijdens de eerste meters een voorsprong op de Tornado. Vlak voor de eindstreep haalde de straaljager de Lamborghini uiteindelijk toch in, om met een snelheid van boven de 340 kilometer per uur uiteindelijk van de grond los te komen. De race ging over een afstand van drie kilometer.
Lamborghini had Ghedi uitgekozen om de Reventón aan de pers voor te stellen. Een logische locatie, want het design van de opper-Lamborghini is nadrukkelijk geïnspireerd op de Amerikaanse stealth fighters.
De Reventón blijft een zeer exclusieve auto: het Italiaanse merk gaat slechts twintig exemplaren van de 650 pk sterke supersportwagen maken. Alhoewel de auto 1.000.000 euro kost (zonder belastingen), zijn alle exemplaren al verkocht
Mitsubishi wil met z'n totaal vernieuwde Lancer opnieuw iets forceren in Europa en dat naar eigen zeggen "vanaf een prijsniveau vergelijkbaar met de Mazda3". Ter info: de vierdeurs Mazda3 met 109 pk start bij ons vanaf 18.399 euro. In Belgiê zal de prijs voor de Mitsubishi Lancer variëren tussen 17.990 en 26.990 euro.
Instapmodel is de 1.5 MIVEC benzine van 109 pk, die alleen in de soberste 'Inform' versie zal worden aangeboden aan 17.990 euro. Er zijn in totaal nog drie hogere uitrustingsniveau's voorzien: 'Invite', 'Intense' en 'Instyle'.
Inform De basis 'Inform'-versie heeft al tamelijk veel standaard meegekregen van huis uit: ABS en EDB, elektronische stabiliteits- en tractiecontrole (M-ASTC), borst-, gordijn- en knieairbags, manuele airco, elektrische ruiten voor- en achteraan, radio-CD player met mp3-aansluiting en 4 luidsprekers.
Invite De beide andere motorisaties, de 1.8 MIVEC benzine van 143 pk en de 2.0 DI-D diesel van 140 pk, zijn wel in de diverse uitvoeringen te bestellen. 'Invite' voegt daar een aantal comfort-items aan toe: automatische airco, gekoeld handschoenkastje, 6 luidsprekers, stuurbediening audio en telefoon, cruise control, bluetooth, verwarmde buitenspiegels, 16" alu velgen, enz.
Intense Bij het volgende uitrustingsniveau Intense krijg je bovenop specifieke zetelbekleding en accentjes in het dashboard, een hifi van Rockford (650 W), CD-wisselaar, licht- en regensensor, zijschorten in koetswerkkleur, mistlampen en 18" aluvelgen.
Instyle Topuitvoering is de Instyle die het geheel met wat extra luxe kruidt: MMCS mulitmedia en navigatiesysteem met aanraakscherm, keyless entry, lederen interieur, Xenon koplampen, verwarmde zetels.
Ralliart: minder rauwe EVO X In het voorjaar van 2008, op het autosalon van Genève, zal Mitsubishi ook de vijfdeurs hatchback versie van de Lancer tonen, die 'Sportback'. Verwacht wordt dat die 80% van de verkoop zal uitmaken in Europa, eerder dan de sedan. Nieuws is ook dat er naast de Lancer Evolution X (295 pk), ook een iets minder rauwe versie komt die 'Ralliart' heet en het met 240 pk zal stellen. Ook die krijgt vierwielaandrijving. Voor prijzen hiervan is het nog wat te vroeg. (jvr)
Prijzen 1.5 MIVEC: 17.990 euro (Inform) 1.8 MIVEC: 18.990 euro (Inform), 20.490 euro (Invite), 21.990 euro (Intense), 25.490 euro (Instyle), meerprijs CVT versnellingsbak: 1.500 euro 2.0 DI-D: 20.490 euro (Inform), 21.990 euro (Invite), 23.490 euro (Intense), 26.990 euro (Instyle)
Dat ze bij het Britse Aston Martin een mooie sportwagen uit hun pen kunnen toveren, weten we al langer. De familiegenen spelen misschien iets te fel op waardoor Vanquish, DB9, DB-S en V8 vreselijk op elkaar lijken, maar een kniesoor die zich daaraan stoort als dat tot zo'n esthetische pareltjes leidt. Voor de frivoolste onder de Aston-rijders is er nu eveneens een dakloze versie van de kleinste telg: de Aston V8 Roadster.
Een sportwagen wordt zelden knapper als hij zijn daklijn verliest, maar de Aston V8 Roadster is de gelukkige uitzondering. De twee sexy bultjes op zijn rug en zijn korte gedrongen achtersteven maken hem zo mogelijk nog pronter dan de coupé waarvan hij is afgeleid.
Om het gewicht binnen de perken en het ontwerp zuiver te houden, opteerde Aston Martin voor een stoffen kap die zich elektrisch laat opbergen. Ondanks de heersende mode van stalen klapdaken is daar helemaal niks mis mee, want de kap van de Aston is prachtig afgewerkt en laat nauwelijks windgeruis horen.
Metalige klokkenwinkel Ook binnenin ziet de Brit er keurig uit. Aston tapt weliswaar opnieuw uit hetzelfde vaatje met de metalige klokkenwinkel en de prominente middenconsole, maar mooi is het wel. De ergonomie laat echter hier en daar te wensen over, net zoals de afwerking. Bovendien is dit het product van een kleine constructeur die de razende evolutie qua elektronica niet helemaal kan volgen.
Als je kickt op de modernste navigatiesystemen of andere spielereien ga je dus beter bij BMW op schoot voor een M6 of bij Mercedes voor een SL. Als je daarentegen meer gecharmeerd bent door de artisanale aanpak, dan voel je je zeker thuis in de Aston. De stoelen zitten prima en zelfs al is de kofferbak heel wat kleiner dan bij de coupé, toch er is voldoende ruimte om de bagage van twee man te herbergen.
Mooi compromis In de neus van de Aston huist een 4,3 liter V8 die zonder turbo's of compressors 380 pk naar de achterwielen jaagt, zodat hij in amper 5 tellen vanuit stilstand naar 100 km/u buldert en pas bij 280 km/u zijn voorwaartse drang gestopt ziet worden. Toch houdt hij maar net stand tegenover de concurrentie.
Een beetje Porsche 911 presteert eveneens 360 paarden terwijl een quasi gelijk geprijsde BMW M6 cabrio maar liefst 500 stuks paraat heeft. Gelukkig gaat het tegenwoordig al lang niet meer uitsluitend om kracht onder de voet.
De charme van deze Aston zit hem vooral in zijn gretigheid en levendigheid. Onder de 4.000 toeren voelt en klinkt de motor erg beschaafd - prettig als je lastige buren hebt of veel stadsverkeer moet afhaspelen - maar eens daarboven wordt de leeuw echt wakker. Alsof er plots een andere motor aan het werk is, zo explosief voelt de auto dan en zo ontstellend luid hamert hij door zijn uitlaten.
Schakelflippers Vooral als je kiest voor de optionele sequentiële zesbak met schakelflippers aan het stuur. Dan is het voor iedere piloot kinderspel om het beste uit motor en auto te puren. Ook mooi dat de Aston zo uitzonderlijk uitgebalanceerd voelt. Op circuit valt hij weliswaar door de mand, maar daar heeft een roadster van dit kaliber ook niks te zoeken.
Op kronkelige wegen is hij echter helemaal in zijn element. Dan rondt hij de bochten met het enthousiasme van een bobslee. En als je een halfuur later toch in een overvolle stadskern sukkelt, gedraagt hij zich daar zo gewillig als een middenklasser. Erg indrukwekkend, dat compromis.
In een notendop: wie graag pret beleeft achter het stuur, graag mooi voor de dag komt en niet met de meute wil meeheulen, heeft aan de V8 Roadster een partner voor het leven. (bl)
Technische fiche Aston Martin V8 Roadster
Lengte: 4.382 mm Breedte: 2.022 mm Hoogte: 1.255 mm Wielbasis: 2.600 mm Deuren/zitplaatsen: 2/2 Koffervolume: 144 l Leeggewicht: 1.710 kg Brandstoftank: 77 l
Motor: 4,3 liter benzine (380 pk/410 Nm) Prestaties: top 280 km/u, 0-100 km/u: 5 s Verbruik: 15 liter/100 km Prijs: 123.800 euro