Het was al maanden publiek geheim, maar nu heeft Opel het zelf gezegd: de nieuwe Vectra heet Insignia. In juli 2008 debuteert de auto op de London Motor Show.
De auto wordt gebouwd bij het Opel-hoofdkwartier in Rüsselsheim. De lijnen van de Insignia zijn gebaseerd op de GTC Concept, die eerder dit jaar is gepresenteerd. Insignia is door Opel eerder gebruikt als naam voor een concept car in 2003. Van dit grote model werd aangenomen dat hij de opvolger moest zijn van de Omega. Maar dat is er nooit van gekomen.
De stamboom van de Insignia start in 1970 met de komst van de Ascona. Daarvan werden drie generaties gebouwd en 4,4 miljoen stuks geproduceerd. In 1988 is de Ascona afgelost door de Vectra. Daarvan zijn eveneens drie generaties gebouwd en de teller staat tot nu toe op 5,5 geproduceerde exemplaren.
Hij komt niet voor 2012, maar de geruchtenmolen over de opvolger van de Ferrari Enzo draait op volle toeren. Ferrari houdt opties voor een V12 en een V8 met twee turbos open.
Ferrari-woordvoerder Roberto Fedeli heeft bevestigd dat wordt gewerkt aan een opvolger van de Enzo. We zijn bezig te bekijken of die het best tot zijn recht komt met een V12 of een V8 met twee turbos. Ferrari benadrukt dat het merk niet meedoet aan de pk-oorlog. Wanneer wordt gekozen voor een biturbo V8 is de nieuwe super-Ferrari de spirituele opvolger van de F40. Dat was in de jaren 80 de laatste Ferrari met zon motor.
Het is voor ons geen kwestie van veel pks. We proberen te werken aan een pk-gewichts-curve zoals de Enzo die heeft, maar dan met meer pks en een lager gewicht. Tot nu toe ziet het er naar uit dat een V8 daarvoor de beste oplossing is. Maar die motor moet dan helemaal nieuw worden ontwikkeld, vertelt Fedeli aan de Amerikaanse pers.
Op het moment worden tests gedaan met zowel de V8 als de V12. In de FXX circuitauto zitten al sommige innovaties van de nieuwe super-Ferrari verpakt. Over anderhalf jaar start de definitieve ontwikkeling van het nieuwe model. Dan moeten we onze beslissing maken.
In 2007 komt de nieuwe Oka met een veel modernere vormgeving. De voorzijde doet zelfs denken aan de nieuwe Fiat Panda. Concurrenten zijn de Daihatsu Cuore 3-deurs en de Fiat 600.
Lada Carat
De de Lada Carat is een auto die met een lengte van 3.50 meter van het formaat Suzuki Wagon R+ en de Opel Agila is.
Lada Classic
De Lada Classic is een stationwagon, ongeveer in de klasse van de Lada Siluet. Wie weet, komt er wel een Siluet stationcar. Het design is geïnspireerd op de oude Lada stationcars.
Lada Siluet (2116)
De moderne Lada Siluet, die aan de Suzuki Liana sedan en de Chevrolet Nubira doet denken, zal waarschijnlijk in 2007 op de Russische markt komen. Dit model verkeert echter nog in conceptstadium.
Lada Project C
De Lada Project C is een moderne sedan, die lijkt op de Siluet. De auto is zeer veilig en Lada is geholpen door het botsinstituut EuroNCAP.
Lada Roadster
De Lada Roadster is een cabriolet die het imago van Lada wat omhoog zou kunnen brengen. Deze auto heeft een klapdak à la Peugeot 206CC, de Opel Tigra TwinTop, de Nissan Micra C+C en de Mitsubishi Colt CC. De auto is uitgerust met de bekende 1.6 16V benzinemotor uit de Lada 110-serie en de Lada Kalina.
Alfa Romeo richt op de Bologna Motor Show de schijnwerpers maar weer eens op de 147. Op de stand prijkt de speciale Ducati Corse editie van het huidige instapmodel van het gamma, een eerbetoon aan de MotoGP-successen van het Italiaanse motorfietsenmerk dit jaar.
Onder de kap vinden we belangrijkste nieuws: een nieuwe 1.9 JTDM-diesel met 170 pk. De extra pks worden beteugeld door Alfa Romeos eigen Q2-systeem. De auto sprint in 8,0 seconden naar 100 kilometer per uur, de topsnelheid ligt op 215 kilometer per uur.
De Ducati Corse staat op speciaal 18 inch lichtmetaal en zal in drie kleurvarianten te verkrijgen zijn. Climate control en een Bose audiosysteem met subwoofer behoren tot de standaarduitrusting. De auto komt op de markt in Italië en een aantal andere Europese markten, waaronder België. Hij zal op het autosalon van Brussel z'n première beleven.
Het Chinese BYD is van plan om van de F1 de goedkoopste auto ter wereld te maken. Dit staaltje origineel design moet namelijk voor slechts 2000 euro over de toonbank gaan.
De fabrikant was al eerder in het nieuws omdat het beweerde vanaf volgend jaar met de serieproductie van een elektrische plug-in te beginnen. Een factor in de lage prijs is dat ze in ieder geval geen ontwikkelingskosten hebben gehad, aangezien Toyota dat al voor zijn rekening heeft genomen:
Volkswagen neemt op de Essen Motor Show de tuners de wind uit de zeilen: het merk komt namelijk met de R-Line voor de pas geïntroduceerde Tiguan.
Volkswagen gebruikte de R-aanduiding voorheen alleen voor de sportieve topmodellen (Golf R32 en de andermaal uitgestelde Passat R36 en de in ons land niet leverbare Touareg R50), maar door het succes van de S-Line van concerngenoot Audi heeft Volkswagen besloten het R-label ook voor een speciale accessoirelijn te gebruiken. Op de precieze specificaties van het R-line pakket voor de Tiguan moeten we nog even wachten tot aanstaande vrijdag. Dan onthult Volkswagen het accessoirepakket voor de SUV op de Essen Motor Show.
Fiat presenteerde in oktober de Linea op de Istanbul Auto Show. Nu de leveringen op gang beginnen te komen, wordt het stilaan tijd voor alle details. Fiat heeft de Linea aan de catalogus toegevoegd. In ons land is de wagen echter nog niet te verkrijgen. Fiat wil zich hier eerst op de Bravo en de nieuwe 500 richten. Het zou echter raar zijn mochten de schijnwerpers nadien niet op de Linea gericht worden.
Half Turks De nieuwe Fiat is ontwikkeld door Tofas A.S., een bedrijf dat voor vijftig procent in handen is van Fiat en voor de rest een Turkse eigenaar kent. De Fiat Linea wordt dan ook in Turijke gebouwd. De fabriek heeft een maximale capaciteit van 60.000 autos per jaar. De Turkse link is niet vreemd: in die contreien wordt 52 procent van alle autos verkocht in het C-segment. Daarvan is 75 procent een sedan. In West-Europa maken sedans slechts vijf procent uit van de verkopen in het C-segment. Wij geven de voorkeur aan hatchbacks zoals de Bravo.
Ruim bemeten De Linea is ruim bemeten: hij is 4,56 meter lang, 1,73 meter breed en 1,50 meter hoog. De wielbasis van 2,60 meter en de bagageruimte is liefst vijfhonderd liter groot. Hij wordt geleverd met een 1,4-liter achtklepper met een vermogen van 77 pk. Daarmee haalt de 1.160 kilo zware Linea een topsnelheid van 165 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 14,6 seconden. Als gemiddeld brandstofverbruik geeft Fiat 6,3 liter per 100 km op.
Diesel Verder wordt de Linea gemaakt met de 1,3-liter 90 pk sterke Multijet diesel. Daarmee gaat de sedan maximaal 170 km/u en het klassieke sprintje gaat in 13,8 seconden. Per honderd kilometer lust de diesel, die 1.185 kilo op de schaal legt, 6,5 liter brandstof. Beide varianten hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de toekomst gaat Fiat ook de 120 pk sterke 1,4-liter turbomotor leveren voor de Linea.
Elf kleuren, drie uitrustingsniveaus De Linea wordt geleverd in elf carrosseriekleuren en drie uitrustingsniveaus: de simpelste is de Active die onder meer ABS en het EBD stabiliteitssysteem aan boord heeft. Verder zijn er Isofix-aansluitingen voor de kinderzitjes en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De Dynamic voegt daar onder meer een radio/cd-speler aan boord, een handmatig bediende climate control, elektrisch bedienbare zijspiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in twee delen neerklapbare achterbank en drie hoofdsteunen achterin.
Emotion De meest luxueuze Linea is de Emotion. Die heeft zes airbags, een automatische climate control, elektrisch bedienbare achterportierramen, een armsteun aan de voor- en achterzijde, een met leder beklede pookknop en stuurwiel, een cd-speler met MP3 afspeelmogelijkeheid met bediening op het stuur. De Emotion is te herkennen aan zijn 17 inch wielen. Natuurlijk kunnen deze specificaties per land afwijken.
Citroën heeft zonet aangekondigd dat het zijn belangrijkste nieuwigheid van 2008, de nieuwe C5, op het Salon van Brussel zal onthullen.
Op 15 januari, op de persdag van het salon van Brussel, zal in wereldpremière het doek van de Citroën C5 berline worden getrokken. Het grote publiek kan die auto voor het eerst live komen bewonderen tijdens de publieksdagen, van 17 tot 27 januari, in paleis 6 van de Heizel. De nieuwe C5 betekent een radicale stijlbreuk voor Citroën. Later in 2008 volgt de breakversie.
Peugeot laat als eerste de personenautoversie zien van de nieuwe kleine besteller. De Bipper heeft broertjes in de vorm van de Citroën Nemo en de Fiat Fiorino.
Peugeot brengt de personenautoversie van de Bipper vooralsnog niet naar Nederland. Citroën heeft al wél besloten met de vijfzitter op de markt te komen. Ook de Fiorino komt volgend jaar als personenauto.
De Bipper, Fiorino en de Nemo hebben als personenversie een bagageruimte van 356 liter. Die is uit te breiden tot 884 liter. De autos zijn 3,96 meter lang. De achterpassagiers komen binnen door één van de twee schuifdeuren. De Bipper Teepee, zoals de personenversie heet, wordt gemaakt met een 1,4-liter benzinemotor van 75 pk en een 1,4-liter HDI van 70 pk.
Voor de Bipper verschijnt volgend jaar ook een Outdoor-pakket. Daarmee wordt de auto 1,5 centimeter verhoogd, is er speciale bescherming voor de bodem en de onderzijde van de motor en afwasbare vloerbekleding.
De Japanse autoconstructeur Toyota heeft vandaag een toestel voorgesteld dat het aantal verkeersongevallen moet terugdringen, door auto's te verplichten stoptekens te respecteren en halt te houden aan rode lichten. Het systeem is gebaseerd op zendertjes die op de rijbaan aangebracht zijn en die aan voertuigen een signaal geven wanneer het verkeerslicht rood wordt. Een visueel en geluidmakend alarm treedt dan in werking in de auto, die van een speciale ontvanger voorzien is. Als de bestuurder geen gevolg geeft aan het alarm, zal de auto automatisch remmen.
Draadloos communicatiesysteem Voor stoptekens is een gelijkaardig systeem voorzien. Als de bestuurder een stopteken niet respecteert zoals het hoort, zal de wagen hem daarvoor waarschuwen. In navolging van zijn concurrent Nissan voert Toyota nu ook tests uit met een draadloos communicatiesysteem tussen wagens onderling en tussen wagens en voetgangers. Daardoor kan bijvoorbeeld hun aanwezigheid op slecht zichtbare kruispunten doorgegeven worden. (belga/svm)
De Ghedi luchthaven nabij het Italiaanse Brescia was afgelopen week het toneel van een bijzonder evenement: een Lamborghini Reventón hield een sprintduel met een Tornado straaljager.
De Reventón nam, dankzij een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 3,4 seconden, tijdens de eerste meters een voorsprong op de Tornado. Vlak voor de eindstreep haalde de straaljager de Lamborghini uiteindelijk toch in, om met een snelheid van boven de 340 kilometer per uur uiteindelijk van de grond los te komen. De race ging over een afstand van drie kilometer.
Lamborghini had Ghedi uitgekozen om de Reventón aan de pers voor te stellen. Een logische locatie, want het design van de opper-Lamborghini is nadrukkelijk geïnspireerd op de Amerikaanse stealth fighters.
De Reventón blijft een zeer exclusieve auto: het Italiaanse merk gaat slechts twintig exemplaren van de 650 pk sterke supersportwagen maken. Alhoewel de auto 1.000.000 euro kost (zonder belastingen), zijn alle exemplaren al verkocht