De Ghedi luchthaven nabij het Italiaanse Brescia was afgelopen week het toneel van een bijzonder evenement: een Lamborghini Reventón hield een sprintduel met een Tornado straaljager.
De Reventón nam, dankzij een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 3,4 seconden, tijdens de eerste meters een voorsprong op de Tornado. Vlak voor de eindstreep haalde de straaljager de Lamborghini uiteindelijk toch in, om met een snelheid van boven de 340 kilometer per uur uiteindelijk van de grond los te komen. De race ging over een afstand van drie kilometer.
Lamborghini had Ghedi uitgekozen om de Reventón aan de pers voor te stellen. Een logische locatie, want het design van de opper-Lamborghini is nadrukkelijk geïnspireerd op de Amerikaanse stealth fighters.
De Reventón blijft een zeer exclusieve auto: het Italiaanse merk gaat slechts twintig exemplaren van de 650 pk sterke supersportwagen maken. Alhoewel de auto 1.000.000 euro kost (zonder belastingen), zijn alle exemplaren al verkocht
Mitsubishi wil met z'n totaal vernieuwde Lancer opnieuw iets forceren in Europa en dat naar eigen zeggen "vanaf een prijsniveau vergelijkbaar met de Mazda3". Ter info: de vierdeurs Mazda3 met 109 pk start bij ons vanaf 18.399 euro. In Belgiê zal de prijs voor de Mitsubishi Lancer variëren tussen 17.990 en 26.990 euro.
Instapmodel is de 1.5 MIVEC benzine van 109 pk, die alleen in de soberste 'Inform' versie zal worden aangeboden aan 17.990 euro. Er zijn in totaal nog drie hogere uitrustingsniveau's voorzien: 'Invite', 'Intense' en 'Instyle'.
Inform De basis 'Inform'-versie heeft al tamelijk veel standaard meegekregen van huis uit: ABS en EDB, elektronische stabiliteits- en tractiecontrole (M-ASTC), borst-, gordijn- en knieairbags, manuele airco, elektrische ruiten voor- en achteraan, radio-CD player met mp3-aansluiting en 4 luidsprekers.
Invite De beide andere motorisaties, de 1.8 MIVEC benzine van 143 pk en de 2.0 DI-D diesel van 140 pk, zijn wel in de diverse uitvoeringen te bestellen. 'Invite' voegt daar een aantal comfort-items aan toe: automatische airco, gekoeld handschoenkastje, 6 luidsprekers, stuurbediening audio en telefoon, cruise control, bluetooth, verwarmde buitenspiegels, 16" alu velgen, enz.
Intense Bij het volgende uitrustingsniveau Intense krijg je bovenop specifieke zetelbekleding en accentjes in het dashboard, een hifi van Rockford (650 W), CD-wisselaar, licht- en regensensor, zijschorten in koetswerkkleur, mistlampen en 18" aluvelgen.
Instyle Topuitvoering is de Instyle die het geheel met wat extra luxe kruidt: MMCS mulitmedia en navigatiesysteem met aanraakscherm, keyless entry, lederen interieur, Xenon koplampen, verwarmde zetels.
Ralliart: minder rauwe EVO X In het voorjaar van 2008, op het autosalon van Genève, zal Mitsubishi ook de vijfdeurs hatchback versie van de Lancer tonen, die 'Sportback'. Verwacht wordt dat die 80% van de verkoop zal uitmaken in Europa, eerder dan de sedan. Nieuws is ook dat er naast de Lancer Evolution X (295 pk), ook een iets minder rauwe versie komt die 'Ralliart' heet en het met 240 pk zal stellen. Ook die krijgt vierwielaandrijving. Voor prijzen hiervan is het nog wat te vroeg. (jvr)
Prijzen 1.5 MIVEC: 17.990 euro (Inform) 1.8 MIVEC: 18.990 euro (Inform), 20.490 euro (Invite), 21.990 euro (Intense), 25.490 euro (Instyle), meerprijs CVT versnellingsbak: 1.500 euro 2.0 DI-D: 20.490 euro (Inform), 21.990 euro (Invite), 23.490 euro (Intense), 26.990 euro (Instyle)
Dat ze bij het Britse Aston Martin een mooie sportwagen uit hun pen kunnen toveren, weten we al langer. De familiegenen spelen misschien iets te fel op waardoor Vanquish, DB9, DB-S en V8 vreselijk op elkaar lijken, maar een kniesoor die zich daaraan stoort als dat tot zo'n esthetische pareltjes leidt. Voor de frivoolste onder de Aston-rijders is er nu eveneens een dakloze versie van de kleinste telg: de Aston V8 Roadster.
Een sportwagen wordt zelden knapper als hij zijn daklijn verliest, maar de Aston V8 Roadster is de gelukkige uitzondering. De twee sexy bultjes op zijn rug en zijn korte gedrongen achtersteven maken hem zo mogelijk nog pronter dan de coupé waarvan hij is afgeleid.
Om het gewicht binnen de perken en het ontwerp zuiver te houden, opteerde Aston Martin voor een stoffen kap die zich elektrisch laat opbergen. Ondanks de heersende mode van stalen klapdaken is daar helemaal niks mis mee, want de kap van de Aston is prachtig afgewerkt en laat nauwelijks windgeruis horen.
Metalige klokkenwinkel Ook binnenin ziet de Brit er keurig uit. Aston tapt weliswaar opnieuw uit hetzelfde vaatje met de metalige klokkenwinkel en de prominente middenconsole, maar mooi is het wel. De ergonomie laat echter hier en daar te wensen over, net zoals de afwerking. Bovendien is dit het product van een kleine constructeur die de razende evolutie qua elektronica niet helemaal kan volgen.
Als je kickt op de modernste navigatiesystemen of andere spielereien ga je dus beter bij BMW op schoot voor een M6 of bij Mercedes voor een SL. Als je daarentegen meer gecharmeerd bent door de artisanale aanpak, dan voel je je zeker thuis in de Aston. De stoelen zitten prima en zelfs al is de kofferbak heel wat kleiner dan bij de coupé, toch er is voldoende ruimte om de bagage van twee man te herbergen.
Mooi compromis In de neus van de Aston huist een 4,3 liter V8 die zonder turbo's of compressors 380 pk naar de achterwielen jaagt, zodat hij in amper 5 tellen vanuit stilstand naar 100 km/u buldert en pas bij 280 km/u zijn voorwaartse drang gestopt ziet worden. Toch houdt hij maar net stand tegenover de concurrentie.
Een beetje Porsche 911 presteert eveneens 360 paarden terwijl een quasi gelijk geprijsde BMW M6 cabrio maar liefst 500 stuks paraat heeft. Gelukkig gaat het tegenwoordig al lang niet meer uitsluitend om kracht onder de voet.
De charme van deze Aston zit hem vooral in zijn gretigheid en levendigheid. Onder de 4.000 toeren voelt en klinkt de motor erg beschaafd - prettig als je lastige buren hebt of veel stadsverkeer moet afhaspelen - maar eens daarboven wordt de leeuw echt wakker. Alsof er plots een andere motor aan het werk is, zo explosief voelt de auto dan en zo ontstellend luid hamert hij door zijn uitlaten.
Schakelflippers Vooral als je kiest voor de optionele sequentiële zesbak met schakelflippers aan het stuur. Dan is het voor iedere piloot kinderspel om het beste uit motor en auto te puren. Ook mooi dat de Aston zo uitzonderlijk uitgebalanceerd voelt. Op circuit valt hij weliswaar door de mand, maar daar heeft een roadster van dit kaliber ook niks te zoeken.
Op kronkelige wegen is hij echter helemaal in zijn element. Dan rondt hij de bochten met het enthousiasme van een bobslee. En als je een halfuur later toch in een overvolle stadskern sukkelt, gedraagt hij zich daar zo gewillig als een middenklasser. Erg indrukwekkend, dat compromis.
In een notendop: wie graag pret beleeft achter het stuur, graag mooi voor de dag komt en niet met de meute wil meeheulen, heeft aan de V8 Roadster een partner voor het leven. (bl)
Technische fiche Aston Martin V8 Roadster
Lengte: 4.382 mm Breedte: 2.022 mm Hoogte: 1.255 mm Wielbasis: 2.600 mm Deuren/zitplaatsen: 2/2 Koffervolume: 144 l Leeggewicht: 1.710 kg Brandstoftank: 77 l
Motor: 4,3 liter benzine (380 pk/410 Nm) Prestaties: top 280 km/u, 0-100 km/u: 5 s Verbruik: 15 liter/100 km Prijs: 123.800 euro
De geruchten over een BMW X1 gaan al iets langer en duiken steeds vaker. Als we die moeten geloven zal de SUV op basis van de BMW 1-serie, een Toyota RAV4 en Volkswagen Tiguan killer worden. Toch hoeven deze zich nog even geen zorgen te maken, want de X1 zal niet eerder dan in 2010 verschijnen.
De X1 krijgt waarschijnlijk dezelfde vier-wielaandrijving als de X3 en zal zijn uitgerust met 4- en 6-cilinder motoren, variërend van 145 tot 220 pk. Natuurlijk ontbreken de diesels niet, variërend van 135 tot 231 pk. Verwacht op de X1 een gros van BMWs electronische speeltjes met leuke Engelse namen als: stability control, hill decent, dynamic brake force distribution, trailer stability control en dynamic traction control met active steering en dynamic adjustable anti-roll bars. De X1 moet zich echter wel zonder luchtvering zien te redden.
De X1 zal naar verwachting 25 centimeter hoger zijn dan de 1-serie en met een lengte van 4,35 meter is ie ongeveer 200 kilo lichter dan de X3. Voor het dak wordt gespeculeerd dat de X1 wordt geleverd met een twin-sunroof of een volledig glazen panorama dak of een targa model met verwijderbare panelen
Mercedes-tuner Brabus heeft de Maybach 57S opgevoerd en er een snelheidsrecord mee gevestigd. Daarmee verbreken ze hun eigen snelheidsrecord uit 2005. Op het Italiaanse hogesnelheidscircuit Nardo hebben Brabus ingenieurs met een aangepaste Maybach 57S 330,6 km/u gereden. Daarmee is dit de snelste superdeluxe sedan ter wereld.
De auto onttroont de de Maybach 57 Brabus uit 2005, die niet verder komt dan 314 km/u.De nieuwe recordauto heeft de zelfde motor aan boord als de Brabus Rocket. Dat is een op de Mercedes-Benz CLS geïnsprireerde auto die met 365,7 km/u de snelste sedan ter wereld die is toegelaten op de openbare weg.
De krachtbron is een tot 6,3-liter opgeboorde V12 biturbo. Standaard is die bij Maybach 5,5-liter groot. Na de Brabus-behandeling levert hij 730 pk en een maximale trekkracht van 1.100 Nm. Om de techniek heel te houden, is die waarde begrensd. Wanneer dat niet zo zou zijn is het maximale koppel zelfs 1.320 Nm.Verder staat de Maybach op aangepaste 21 inch wielen en is ten behoeve van de hoge snelheid de auto met zon 1,5 centimeter verlaagd.
Natuurlijk kan Brabus de Maybach nog verder verfraaien. Bij dit exemplaar zijn dagrijlichten in de bumper geplaatst, is er speciale verlichting aan de zijkant en de lcd-schermen aan boord zijn geen 9 inch, maar 15,2 inch. Tot slot kunnen de achterinzittenden hun voetjes nestelen in lamswollen tapijten.
Mercedes-tuner Brabus heeft de Maybach 57S opgevoerd en er een snelheidsrecord mee gevestigd. Daarmee verbreken ze hun eigen snelheidsrecord uit 2005. Op het Italiaanse hogesnelheidscircuit Nardo hebben Brabus ingenieurs met een aangepaste Maybach 57S 330,6 km/u gereden. Daarmee is dit de snelste superdeluxe sedan ter wereld.
De auto onttroont de de Maybach 57 Brabus uit 2005, die niet verder komt dan 314 km/u.De nieuwe recordauto heeft de zelfde motor aan boord als de Brabus Rocket. Dat is een op de Mercedes-Benz CLS geïnsprireerde auto die met 365,7 km/u de snelste sedan ter wereld die is toegelaten op de openbare weg.
De krachtbron is een tot 6,3-liter opgeboorde V12 biturbo. Standaard is die bij Maybach 5,5-liter groot. Na de Brabus-behandeling levert hij 730 pk en een maximale trekkracht van 1.100 Nm. Om de techniek heel te houden, is die waarde begrensd. Wanneer dat niet zo zou zijn is het maximale koppel zelfs 1.320 Nm.Verder staat de Maybach op aangepaste 21 inch wielen en is ten behoeve van de hoge snelheid de auto met zon 1,5 centimeter verlaagd.
Natuurlijk kan Brabus de Maybach nog verder verfraaien. Bij dit exemplaar zijn dagrijlichten in de bumper geplaatst, is er speciale verlichting aan de zijkant en de lcd-schermen aan boord zijn geen 9 inch, maar 15,2 inch. Tot slot kunnen de achterinzittenden hun voetjes nestelen in lamswollen tapijten. (