Op de Los Angeles Motor Show toont het Franse Faurecia een totaal verbouwde Tatra 603. In dit prototype zijn verschillende nieuwe technieken verwerkt.
Het Franse Faurecia doet zaken met verschillende autoproducenten. Ze helpen mee met ontwerpen, productplanning en technische ontwikkelingen van nieuwe modellen. Om geen van de klanten tegen het hoofd te stoten, is gekozen om als uithangbord voor de nieuwste ontwikkelingen een auto te kiezen waar iedereen sympathiek tegenover staat: een Tatra 603 uit 1972.
De keuze is specifiek op deze auto gevallen omdat het interieur ongeveer even groot is als dat van een BMW 5-serie of een Audi A6. Hij is Faurecia Premium Attitude gedoopt. De C-stijl is tien centimeter naar achteren verplaatst en de B-stij is geheel verdwenen. Zo is het mogelijk de auto te voorzien van zelfmoorddeuren.
De van oorsprong Tsjechische auto herbergt een boel innvatieve ideeën. Zo is het interieur bekleed met een dunne laag eikenhoutfineer op een laag MDF. Zo kan op een veilige en milieuvriendelijke wijze houten afwerking worden toegepast in een auto-interieur. Ook het dashboard is omhuld met een flinterdunne laag zodat extra ruimte in het interieur wordt geschapen.
De Premium Attitude heeft verder een uitschuifbare bagageruimte. Daarbij schuift ook het onderste deel van de bumper mee met zijn platte uitlaateindstukken. Daarvoor is de motor van de Tatra, die eigenlijk achterin hoor, verwijderd.
Bij het instappen wordt de zitting van de stoel een stukje verhoogd, zodat in de instap wordt vergemakkelijkt en bovendien de bekleding niet ongelijkmatig slijt. Op de achterbank stelt de zitting zich in op het gewicht en het formaat van de bezetter er van. Verder hebben de luchtuitlaten in het interieur een innovatieve elektrische bediening. Tot slot heeft Faurecia de Tatra om het de inzittenden helemaal naar de zin te maken volledig voorzien van lounge-verlichting
Chevrolet Groove concept Chevrolet Trax concept Chevrolet Beat concept Chevrolet Beat concept
Chevrolet neemt de Beat concept car in productie. Dat is besloten na het tellen van 1,9 miljoen online stemmen.
Aan het begin van het jaar toonde Chevrolet op de autoshow in New York een drietal concept cars: de Beat, Trax en de Groove. Daaraan werd een stemming onder het publiek gekoppeld. De auto die de meeste stemmen trekt, gaat in productie. Dat is de Beat geworden. In 2010 gaat de productie van start.
De Beat past onderin het modellenprogramma van Chevrolet en zal op den duur de opvolger zijn van de Matiz. Volgens zijn makers moet hij uitblinken in compacte afmetingen, een jeugdige styling, laag verbruik en vriendelijke emissies.
Het moest een goed bewaard geheim blijven tot maandag, maar nu al is bekend welke wagen Auto van het jaar 2008 is. And the winner is... de Fiat 500. Ook in de peiling op het AutoScoops forum boekte de 500 een overtuigende overwinning.
58 autojournalisten uit 22 landen gaven de meeste punten aan de kleine Italiaanse retrowagen. De 500 had een grote voorsprong op de nummer twee, de Mazda2. De 'Belgische' Ford Mondeo eindigde ietwat verrassend pas derde. Vorig jaar haalde zijn MPV-broer S-Max de overwinning binnen voor Ford.
De Fiat 500 verzamelde 33 eerste plaatsen, de Mazda2 16. In de einduitslag werd de Kia Cee'd vierde, de Nissan Qashqai vijfde, de Mercedes C-Klasse zesde en de Peugeot 308 zevende.