Citroën heeft de C4 Triomph, das de versie met een bagage-pukkel achterop, allereerst bedoeld voor andere werelddelen. Daar is het zon succes dat de komst naar Europa is vertraagd.
De Citroën C4 Triomphe vindt in Brazilië en Argentinië boven verwachting gretig aftrek. Dat betekent dat de Europese markt nog even moet wachten op deze sedan. Niet alle Europeanen lopen warm voor deze C4-met-rugzak. Hij komt alleen op de markt in Oost-Europa en Spanje.
Sinds april, toen de productie is gestart, heeft Citroën 10.000 C4 sedans verkocht in Zuid-Amerika. Door het succes wordt de komst van auto verschoven van het begin van 2008 naar de tweede helft van volgend jaar
De beroemde McLaren F1 supercar krijgt een opvolger. Die wordt wél een maatje kleiner dan zijn illustere voorganger.
Het Britse McLaren komt met een nieuwe straatauto. Dat weet de lokale autopers daar te melden. Het wordt een lichtgewicht tweezitter en hij heeft de codenaam P11. Hij moet het gaan opnemen tegen de Lamborghini Gallardo Superleggera, Ferrari F430 Scuderia en de Porsche 911 GT2 om er maar eens een paar te noemen.
McLaren gebruikt de 6,2-liter V8 AMG-motor. Die kan zonder turbos 525 pk leveren. Daarmee gaat de achterwielaangedreven McLaren in minder dan vier seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid ligt zo rond de 320 km/u. Als formaat moet tussen den Audi TT en R8 worden gedacht. In de herfst van 2010 moet de auto klaarstaan.
De McLaren F1 is de voorganger van de P11. Die was een tijd lang de snelste auto ter wereld en ging daarmee de wereldgeschiedenis in. De F1 is ontworpen door Formule 1-ontwerper Gordon Murray en had drie zitplaatsen. De auto heeft een van BMW afkomstige V12 aan boord en haalt dik 380 km/u.
In 2007 heeft Lada dankzij de Priora het beste jaar sinds 2003 beleefd. In 2008 zien we de Kalina stationwagen en de Priora tegemoet.
Rond juni of juli van het volgende jaar staat de nieuwe Priora klaar bij Lada. De Europese typegoedkeuring heb ik op zak. Nu is het alleen nog de vraag vanaf welke productiemaand we autos krijgen geleverd, vertelt de woordvoerder van de Groningse importeur. De Priora komt er eerst als sedan en een hatchback volgt. Over een stationwagen zijn geen berichten bekend. De auto volgt de huidige 110-serie op. Daarvan is de sedan al uit het leveringsprogramma.
Verder wordt in het voorjaar de stationwagenvariant van de Kalina verwacht. De 1,6-liter motor van de Kalina wordt in 2008 vervangen door een 1,4-liter. Voor zover ik weet, is dat een Lada-motor en dus geen Opel-product, zoals eerder is gemeld. De importeur verwacht dat de stationwagen meteen met de nieuwe krachtbron wordt geleverd. De nieuwe hatchback wordt mondjesmaat uitgeleverd. We bestellen de bulk pas als ook die met de nieuwe motor te krijgen is.
Aanvankelijk was er nog paniek bij de Groningse importeur omdat de klassieke Niva terreinauto flink duurder zou worden door de slurptax. Maar de RDW heeft zich bij het berekenen van de boete gebaseerd op een oud emissiecijfer van 282 gram CO2 per kilometer. Inmiddels is de Niva opgestuwd in de vaart der volkeren. De huidige Niva stoot 233 gram per kilometer uit. Dat is slechts één gram meer dan toegestaan. Dat levert een boete op van 110 euro. Dus dat is een meevaller
Mercedes' kleine coupé-cabrio krijgt een bescheiden facelift.
De facelift gaat niet veel verder dan de gebruikelijke nieuwe bumpers, velgen en lakkleuren. De enige andere details die veranderen zijn de mistlampen, waar nu een verchroomde ring rond komt, en de achterlichten, die donker zijn. De bedoeling van alle wijzigingen is om de SLK een agressievere look te geven.
Binnenin worden de instrumenten voorzien van andere wijzernaalden en is een verbeterd audio- en navigatiesysteem verkrijgbaar. Het motorenpalet bleef grotendeels ongewijzigd, al stijgt het vermogen van de 200 Kompressor van 163 naar 184 pk door een aanpassing van de motorsturing en ook het koppel groeit met 10 Nm tot 250 Nm. De SLK 350 levert voortaan 305 in plaats van 272 pk en kreeg er eveneens 10 Nm bij (360 Nm), maar wat er technisch aan die V6 is veranderd, konden we bij het ter perse gaan nog niet achterhalen. De SLK 55 AMG en de SLK 280 ondergingen geen motorische wijzigingen.
Hyundai heeft aan de Koreaanse pers de definitieve versie van zijn luxeberline Genesis voorgesteld.
De grote berline wordt zoals het hoort voor een topklasselimousine aangedreven op de achterwielen. Die krijgen via een zestrapsautomaat de 375 pk van de 4.6 V8 te verwerken. Later zullen ook twee V6'en van 3.3 en 3.8 liter worden aangeboden. Om te benadrukken dat de Genesis echt een klasse apart is binnen het Hyundai-gamma, wordt hij met een eigen logo verkocht. Of toch in Azië, want in Noord-Amerika krijgt hij wel gewoon een "H" op de neus geplakt.
Ford heeft een facelift klaar op basis van de bestaande Focus. De nieuweling gebruikt hetzelfde platform en motorenpalet. Vooral het design werd aangepast. Je zou kunnen stellen dat hij met hetzelfde potlood als de Mondeo is getekend. De nieuwe Focus is begin volgend jaar leverbaar en kost afhankelijk van het type 300 tot 600 euro meer.
Voor dat geld krijg je een wagen met Kinetic Design. Qua vorm is het vooral de neus die erg werd veranderd. Het radiatorrooster werd een maatje groter. Onder de bumper zit een zeer grote luchtinlaat die met chroom werd omrand. De koplampen kregen een andere vorm en de motorkap iets agressievere welvingen. Achteraan zitten voortaan ook ledlichten en de zijspiegels krijgen een geïntegreerde richtingaanwijzer.
In een eerste fase zal Ford de drie-, de vijfdeurs én de Clipper (breakversie) vernieuwen. In maart wordt daar de vierdeurs sedan aan toegevoegd en in april mogen we de gefacelifte coupé-cabrioversie verwachten. Het is opmerkelijk dat die wagen, die amper een jaar op de markt is, nu al wordt hertekend. Klanten die dik twee jaar op hun cabrio hebben gewacht, zullen alvast niet blij zijn zo snel met een gedemodeerde wagen te rijden.
Degelijk Ook binnenin werd een en ander grondig aangepakt. Het grootste verschil zit hem in de boordplank, die uit zacht en organisch aanvoelend kunststof werd gemaakt. De ovalen luchtroosters zijn voorzien van een alurandje. De tellerpartij oogt klassiek en heeft een rood uitleesvenster tussen de twee grote klokken. Het lijkt fel op de boordplank van de Mondeo en dat geldt ook voor de middenconsole, waarin we naast de bediening voor de ventilatie ook een digitale DAB-radio vinden.
Verder zitten in de optielijst ook een systeem dat de bandendruk in de gaten houdt en een stopcontact van 230 volt. Een andere optie is de startknop die de contactsleutel vervangt. Samen met de boordplank werd aan de geluidsisolatie gewerkt, want de nieuwe Focus is ook stiller geworden. Het rijgedrag is als vanouds schitterend te noemen. De multilink-achteras en de nauwkeurige besturing maken de Focus nog steeds tot dé referentie in zijn klasse.
Bekende motoren In de Focus vinden we een ruim gamma motoren. Ford voorziet drie benzinemotoren en evenveel diesels. De basismotor is een 1.4 die 80 pk levert. De benzinemotoren zijn vooral in het begin interessant omdat enkel de 1.6 i en de 2.0 i leverbaar zijn met automatische versnellingsbak. Omdat ongeveer 90% van de Focus-rijders voor dieselmotoren kiest, ligt het voor de hand dat hier meer keuze is. De basisdiesel is de 1.6 TDCi van 90 pk. Er is ook een versie met 110 pk en die wordt steevast met een roetfilter uitgerust. Verder noteren we een 1.8 met 125 pk en een tweeliter diesel, goed voor 136 pk.
Vanaf volgend jaar komt er ook een powershiftversnellingsbak. Het is een automaat die een sequentiële bediening krijgt via de versnellingspook. Qua architectuur vertoont deze powershift veel gelijkenissen met de DSG-versnellingsbak van VW. Deze schakeldoos zal aanvankelijk enkel met de 2.0 dieselmotor worden geleverd. Er zal een versie met 110 en 136 pk beschikbaar zijn.
Ford voorziet ook twee Econeticversies met een lagere CO2-emissie op basis van de 1.6 TDCi. Met een uitstoot van 115 g CO2 per km heeft de klant recht op een fiscale korting van 3%. De Focus viert zijn debuut op het Brusselse Salon volgend jaar. (gv)
Technische fiche Ford Focus
Lengte: 4.337 mm Breedte: 1.839 mm Hoogte: 1.500 mm Wielbasis: 2.640 mm Deuren/zitplaatsen: 3/5 Koffervolume: 396-1.258 liter Brandstoftank: 53 liter Leeggewicht: 1.338 kg
Skoda's zijn vooral populair als gezinsauto. Automobilisten met een bedrijfswagen hebben liever meer status, maar consumenten die hun vierwieler uit eigen zak betalen, vinden hun weg naar de Skodatoonzaal steeds makkelijker. Niet verwonderlijk overigens, want een product als de Fabia Combi lijkt wel hét prototype van de gezinswagen anno 2008.
Voor Skoda is dit al het tweede model dat ze dit jaar lanceren. Deze Fabia Combi werd voor het eerst op de IAA in Frankfurt getoond. Het uitlopende model blijft ook nog even doorlopen als prijsgunstig instapmodel. In de nabije toekomst mogen we verder nog een nieuwe Superb (luxeberline) en de Yeti (compacte SUV) verwachten.
Zakelijker De nieuwe Combi ziet er een tikkeltje zakelijker uit dan zijn voorganger. De afgeronde achterklep werd wat hoekiger, en dat komt niet alleen de kofferinhoud ten goede. De passagiers achterin worden ook op een beetje meer knie- én hoofdruimte bedacht. De Skoda is uitgerust met dakrails om hem iets meer breakallure te geven. Boven de achterruit voorzagen de designers ook nog een discreet spoilertje.
Binnenin kijk je op het dashboard dat we al kennen uit de gebruikelijke Skoda Fabia. Tegen meerprijs is die boordplank in twee tinten uitgevoerd, waarbij het onderste gedeelte een stuk lichter is. De Tsjechen voorzien zelfs een likje nepalu rond de luchtmonden van de ventilatie en aan de deurklinken. In de optielijst vinden we ook nog een groot navigatiesysteem, een digitale Climatronicairco en zelfs bochtverlichting. Deze draaiende koplampen worden met conventionele halogeenlampen geleverd (geen xenon) wat de prijs absoluut ten goede komt.
Ruim De koffer is erg ruim te noemen voor een compacte wagen als de Fabia. In de normale configuratie slikt hij 480 liter. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.460 liter, en dat is maar liefst 253 liter meer dan bij de vorige Combi. Skoda voorziet naast twee stopcontacten van 12 volt ook enkele handige tools om de lading netjes op zijn plaats te houden.
Zo noteren we langs de flanken van de koffer kleine haakjes om winkelzakjes op te hangen. Verder is er een flexibele afscheiding die in de wand haakt en waarachter de bagage blijft liggen. Zo rollen de sinaasappels niet heen en weer in de koffer. Sportievelingen kunnen optioneel ook een houder bestellen, zodat je in een handomdraai twee fietsen in de koffer krijgt. Vijf motoren Onder de motorkap vinden we het gebruikelijke palet motoren. De instapmotor is de 1.2 benzineversie die 60 of 70 pk sterk is. Er bestaat ook een 1.4 en een 1.6. Die laatste is overigens de enige die met een automatische schakeldoos leverbaar is. Die Tiptronic met zes versnellingen betaal je 1.000 euro¡extra.
Combiklanten zijn meestal dieselklanten. Skoda voorziet de 1.4 driecilinder en de 1.9 vierpitter. Beide motoren worden gevoed via lawaaierige pompverstuivers maar ze zijn werkgraag en springen zuinig om met diesel. Wie bijbetaalt, kan beide motoren ook met een roetfilter leverbaar. Een elektronisch stabiliteitsprogramma is optioneel leverbaar op alle motorisaties. Deze Combiversie is vanaf begin volgend jaar beschikbaar.
Green Line volgt Op het salon van Brussel zal Skoda ook haar Green Lineversie van de Fabia Combi tonen. Deze versie is vergelijkbaar met de VW Polo BlueMotion en de Seat Ibiza Ecomotive. De Fabia wordt aangedreven door een 80 pk krachtige 1.4 TDI-diesel in combinatie met een roetfilter.
Door de wagen lichter en lager te maken, een versnellingsbak met langere verhoudingen te gebruiken en banden met lagere rolweerstand te monteren, daalt het verbruik tot 4,1 liter diesel per 100 km. Bijkomend voordeel is een CO2-emissie van 110 gram per km. Zo geniet de Skoda een fiscale korting van 3%. Bovendien hebben roetfilterklanten recht op een extra voordeel van 200 euro. (gv)
Technische fiche
Lengte: 4.239 mm Breedte: 1.642 mm Hoogte:1.498 mm Wielbasis: 2.462 mm Deuren/zitplaatsen:5/5 Koffervolume: 480 - 1.460 liter Brandstoftank: 45 liter Leeggewicht:1.150 kg
Zoek je een ruime en comfortabele monovolume met een flexibel en veelzijdig interieur? Bekijk dan eens de nieuwe Grand Voyager. Zijn basisuitrusting is uitzonderlijk compleet, en de topversie verwent zijn passagiers onder meer met twee dvd-spelers die tegelijk verschillende media kunnen afspelen. Handig als je kinderen met verschillende smaken hebt.Minpunt blijft de fiscaal dure 2,8 liter turbodiesel.
Bijna twintig jaar na de eerste Voyager is hij een indrukwekkend comfortpakket geworden. De nieuwste versie kreeg meer dan alleen een opfrisbeurt. Behalve het volledig nieuwe interieur vallen ruim 30 nieuwigheden of verbeteringen op. Enkele opvallende extra's zijn de verschuifbare middenconsole, de elektrisch bediende zijruiten van de schuifdeuren, de automatische airco en het Multimedia Infotainmentsysteem.Uiterlijk vallen vooral het bredere dak en de aflopende gordellijn op.
Royaal Plaatsgebrek kent deze zevenzitter niet. Van neus tot achterbumper meet hij 5,15 meter. Die lengte verklaart de overvloed aan ruimte. Bovendien is hij ook een pure cross-over. De nieuwste versie kruist alle kenmerken van een monovolume met trekjes van een bestelwagen en een zwerfwagen. Daarvoor zorgen de flexibele zetelsystemen, Swivel 'n Go en Stow'n Go. Met Swivel 'n Go kan je de zetels van de tweede rij 180 graden naar achteren draaien en een tafeltje installeren.
Het Stow'n Go-systeem debuteerde in 2004 en is standaard. Dankzij dit systeem verdwijnen tweede en derde zetelrij in de vloer. De derde rij schuift met één druk op de knop in de bodem. Zo creëer je laadruimte van bijna 3,3 m3, en overtreft de Grand Voyager al zijn concurrenten.
Zware dieselmotor Tussen de voorwielen gromt een verbeterde versie van de 2,8 liter turbodiesel, die aan een soepel schakelende zestrapsautomaat geschroefd is. Het vermogen steeg van 150 naar 163 pk. Het koppel bedraagt nog steeds 360 newtonmeter maar is nu al vanaf 1.600 toeren beschikbaar. Daardoor is de nieuwe Grand Voyager vlotter en vinniger.
Lichter en onderhoudsvriendlijker De viercilinder is ook lichter en onderhoudsvriendelijker. Zo moet de distributieriem pas om de 140.000 kilometer vervangen worden. Een nadeel van de grote cilinderinhoud blijft natuurlijk de verkeersbelasting. De benzineversie wordt door een 3,8 liter V6 aangedreven.
Bij de afstelling van het onderstel primeerde het veercomfort. De wegligging is goed, maar in snellere bochten mis je wat de strakheid van enkele Europese concurrenten. Het interieur is stiller geworden, maar zelfs de verbeterde stroomlijn en de dikkere zijruiten kunnen het windgeruis niet volledig onderdrukken.
Veilig rijden Als we Chrysler mogen geloven, is de Grand Voyager de monovolume met het compleetste veiligheidspakket. Naast frontale en zijdelingse airbags zijn er gordijn- en knieairbags, stabiliteits- en tractiecontrole en ABS en de Brake Assist. Chrysler voert drie versies in: de LX, de Touring en de Limited. De instapversie kost 35.900 euro, op de prijzen van de andere uitvoeringen is het nog even wachten. De Grand Voyager is vanaf januari leverbaar. (bvdm)
Technische fiche
Chrysler Grand Voyager Lengte: 5.143 mm Breedte: 1.954 mm Hoogte: 1.750 mm Wielbasis: 3.078 mm Deuren/zitplaatsen: 5/7 Leeggewicht: 2.100 kg Koffervolume: 638-3.296 liter Brandstoftank: 75,7 liter Versnellingsbak: 6 automaat