Skoda's zijn vooral populair als gezinsauto. Automobilisten met een bedrijfswagen hebben liever meer status, maar consumenten die hun vierwieler uit eigen zak betalen, vinden hun weg naar de Skodatoonzaal steeds makkelijker. Niet verwonderlijk overigens, want een product als de Fabia Combi lijkt wel hét prototype van de gezinswagen anno 2008.
Voor Skoda is dit al het tweede model dat ze dit jaar lanceren. Deze Fabia Combi werd voor het eerst op de IAA in Frankfurt getoond. Het uitlopende model blijft ook nog even doorlopen als prijsgunstig instapmodel. In de nabije toekomst mogen we verder nog een nieuwe Superb (luxeberline) en de Yeti (compacte SUV) verwachten.
Zakelijker De nieuwe Combi ziet er een tikkeltje zakelijker uit dan zijn voorganger. De afgeronde achterklep werd wat hoekiger, en dat komt niet alleen de kofferinhoud ten goede. De passagiers achterin worden ook op een beetje meer knie- én hoofdruimte bedacht. De Skoda is uitgerust met dakrails om hem iets meer breakallure te geven. Boven de achterruit voorzagen de designers ook nog een discreet spoilertje.
Binnenin kijk je op het dashboard dat we al kennen uit de gebruikelijke Skoda Fabia. Tegen meerprijs is die boordplank in twee tinten uitgevoerd, waarbij het onderste gedeelte een stuk lichter is. De Tsjechen voorzien zelfs een likje nepalu rond de luchtmonden van de ventilatie en aan de deurklinken. In de optielijst vinden we ook nog een groot navigatiesysteem, een digitale Climatronicairco en zelfs bochtverlichting. Deze draaiende koplampen worden met conventionele halogeenlampen geleverd (geen xenon) wat de prijs absoluut ten goede komt.
Ruim De koffer is erg ruim te noemen voor een compacte wagen als de Fabia. In de normale configuratie slikt hij 480 liter. Met neergeklapte achterbank stijgt het laadvolume tot 1.460 liter, en dat is maar liefst 253 liter meer dan bij de vorige Combi. Skoda voorziet naast twee stopcontacten van 12 volt ook enkele handige tools om de lading netjes op zijn plaats te houden.
Zo noteren we langs de flanken van de koffer kleine haakjes om winkelzakjes op te hangen. Verder is er een flexibele afscheiding die in de wand haakt en waarachter de bagage blijft liggen. Zo rollen de sinaasappels niet heen en weer in de koffer. Sportievelingen kunnen optioneel ook een houder bestellen, zodat je in een handomdraai twee fietsen in de koffer krijgt. Vijf motoren Onder de motorkap vinden we het gebruikelijke palet motoren. De instapmotor is de 1.2 benzineversie die 60 of 70 pk sterk is. Er bestaat ook een 1.4 en een 1.6. Die laatste is overigens de enige die met een automatische schakeldoos leverbaar is. Die Tiptronic met zes versnellingen betaal je 1.000 euro¡extra.
Combiklanten zijn meestal dieselklanten. Skoda voorziet de 1.4 driecilinder en de 1.9 vierpitter. Beide motoren worden gevoed via lawaaierige pompverstuivers maar ze zijn werkgraag en springen zuinig om met diesel. Wie bijbetaalt, kan beide motoren ook met een roetfilter leverbaar. Een elektronisch stabiliteitsprogramma is optioneel leverbaar op alle motorisaties. Deze Combiversie is vanaf begin volgend jaar beschikbaar.
Green Line volgt Op het salon van Brussel zal Skoda ook haar Green Lineversie van de Fabia Combi tonen. Deze versie is vergelijkbaar met de VW Polo BlueMotion en de Seat Ibiza Ecomotive. De Fabia wordt aangedreven door een 80 pk krachtige 1.4 TDI-diesel in combinatie met een roetfilter.
Door de wagen lichter en lager te maken, een versnellingsbak met langere verhoudingen te gebruiken en banden met lagere rolweerstand te monteren, daalt het verbruik tot 4,1 liter diesel per 100 km. Bijkomend voordeel is een CO2-emissie van 110 gram per km. Zo geniet de Skoda een fiscale korting van 3%. Bovendien hebben roetfilterklanten recht op een extra voordeel van 200 euro. (gv)
Technische fiche
Lengte: 4.239 mm Breedte: 1.642 mm Hoogte:1.498 mm Wielbasis: 2.462 mm Deuren/zitplaatsen:5/5 Koffervolume: 480 - 1.460 liter Brandstoftank: 45 liter Leeggewicht:1.150 kg