Bij de lancering van de Laguna berline werd al aangekondigd dat de breakversie, de Grandtour, niet lang op zich zou laten wachten. Vandaag zien we dat deze versie een stuk groter is dan zijn voorganger en even fluisterzacht is dan zijn berlinebroertje. Kortom: een dikke reiswagen is geboren.
Vandaag is het de beurt aan de derde generatie Laguna en bij elke modelwissel werd het aandeel breaks belangrijker. Van de eerste Laguna werd amper een kwart breaks verkocht. Vanaf de tweede generatie koos bijna de helft voor de Grandtourversie. Bij het nieuwe model hoopt men 60% van de klanten voor de gemiddeld 1.000 euro duurdere Grandtour te winnen.
Voor dat geld krijg je niet alleen een grotere koffer, maar elke Grandtour is sowieso uitgerust met dak-rails, een manuele airco en een ESP, elektronisch stabiliteitsprogramma. Leasingklanten worden overigens iets beter bediend dan de particuliere Renaultrijder. Voor de leasewereld voorziet de Franse constructeur immers vier jaar garantie, terwijl de gewone consument al na drie jaar de eventuele rekeningen uit eigen zak mag betalen. Deze extra garantie past in het plan om Renault in de top drie van de meest betrouwbare merken te brengen. Dieselwagens met roetfilter zijn te herkennen aan de dubbele uitlaat. Die roetfilter is overigens pas vanaf de 150 pk krachtige dCi-diesel standaard
In alle stilte Qua design lijkt de Grandtour beter in evenwicht dan de berline. De daklijn loopt een beetje schuin af naar achteren en elke versie is voorzien van dakrails. De achterruit staat niet verticaal. Dat oogt een beetje dynamischer maar het beperkt de kofferruimte een tikje. Met 508 liter bagageruimte heeft de nieuwe break 30 liter meer dan zijn voorganger. Wie de achterstoelen plat legt, vergroot het volume tot 1.593 liter.
Het neerklappen van de achterbank gaat kinderlijk eenvoudig door een druk op de Easybreakknoppen op de zijwand van de koffer. Met neergeklapte achterbank krijg je een vlakke laadvloer met een lengte van net twee meter. Tot slot biedt Renault ook nog een erg handig afdekscherm voor de bagage. Het rolscherm zit in een balk gevat die kan worden opgeborgen onder de laadvloer wanneer je met neergeklapte achterbank rijdt. Enkele haakjes voor draagtassen ronden de kofferaccessoires af. Een apart scharnierende ruit in de achterklep is optioneel (400 euro).
Qua rijgedrag merk je nauwelijks verschil met de berlineversie van de Laguna. Ook hier kunnen we spreken van een supercomfortabele wagen waarbij de grootste comfortfactor ongetwijfeld de stilte in het interieur is. Verder geniet je binnenin van een naadloze afwerking en degelijk aanvoelende materialen. Alle bedieningen zitten zeer ergonomisch opgesteld. De besturing voelt erg licht aan, maar de wagen reageert precies op de input van de bestuurder. De versnellingsbak mocht iets nauwkeuriger zijn.
Microdiesel De Laguna rekent voornamelijk op dieselmotoren. Voor de volledigheid bestaat er nog een tweeliterbenzineversie, maar meer dan 90% van de Lagunarijders zal dieselen. De constructeur voorziet hier een erg interessante instapper. De anderhalve liter grote dCi-motor is 110 pk sterk en levert een ijverige 240 Nm vanaf 2.000 omwentelingen. Het voordeel van deze motor is zijn fiscaal gunstige prijskaartje en zijn lage CO2-emissie (133 gram per kilometer). Volgens de constructeur neemt hij genoegen met 5 liter diesel maar in beladen toestand kan dat gemiddeld gemakkelijk tot 7 liter oplopen.
Met deze motor is de Laguna verre van een sprinter, maar "he does the job". De motor moet iets hoger in de toeren klimmen om vooruit te komen, maar op keper beschouwd, is dit anno 2008 dé meest rationele keuze. Het is overigens ook de enige dieselversie van de Grandtour die in de Authentique basisversie onder de kaap van 25.000 euro blijft (24.600 euro).
Naast de kleine 1.5 diesel voorziet Renault de 2.0 dCI die 130, 150 of 175 pk sterk kan zijn. De Laguna Grandtour staat vanaf januari in de toonzalen en hij maakt zijn debuut op het Salon van Brussel. (gv) TECHNISCHE FICHE
Lengte: 4.803 mm Breedte: 1.811 mm Hoogte: 1.445 mm Wielbasis: 2.756 mm Deuren/zitplaatsen: 5/5 Koffervolume: 508 - 1.593 liter Brandstoftank: 66 liter Leeggewicht: 1.482 kg
Verleden week 'lekten' de eerste beelden van Land Rovers spectaculaire concept van een '4x4 coupé', maar het is BMW die zich met de X6 de geestelijke vader van het totaal nieuwe segment mag noemen. Hier is hij dan in z'n definitieve productieversie. Een design overigens van de jonge Belgische ontwerper Pierre Leclercq, die ook al de laatste X5 tekende.
BMW heeft er trouwens een ander letterwoord voor: SAC of Sports Activity Coupé. Zoals de benaming X6 laat vermoeden is het een soort kruising tussen de sportieve 6-reeks coupé en de vierwielaangedreven X-reeks. Hij wordt dan ook de meest sportieve van de X-reeks.
Dynamic Performance Control De X6 erft uiteraard de intelligente permanente vierwielaandrijving, het 'xDrive systeem' van de andere X-broeders, maar voegt daar als primeur 'Dynamic Performance Control' aan toe. Het eerste systeem verdeelt de kracht van de motor tussen de voor- en de achterwielen, het tweede doet dat ook nog tussen de achterwielen onderling. Het resultaat zou een sublieme stabiliserende werking moeten zijn wanneer de auto uit de bocht dreigt te gaan of bij plotse remmanoeuvres.
De BMW X6 is een vierdeurs coupé die hoog op z'n wielen staat als een 4x4, maar toch een lage daklijn houdt. Toch blijft er veel ruimte binnenin voor vier personen in luxueuze individuele zetels. En er kan nog indrukwekkend veel bagage mee: 570 liter met alle zetels in gebruik, tot 1.450 liter met de achterzetels weggeklapt.
Luxe en sportiviteit halen de boventoon in het interieur. Dat merk je bijvoorbeeld aan de standaard schakellepels aan het stuur om de zestrapsautomaat te bedienen, maar ook aan alle mogelijke comfortitems zoals elektrische zetels met ingebouwde ventilatie, airco met vier zones en DVD-installatie achterin.
Twee benzines, twee diesels Dat deze X6 niet onmiddellijk een 'goedkoop instapmodelletje' wordt is ook te merken aan de krachtige motoren. Goedkoopste model aan 57.750 euro is de xDrive30d zescilinder diesel van 235 pk. Topsnelheid is 210 km per uur en het gemiddeld verbruik (op papier) 8,2 liter per 100 km. Met een CO2 uitstoot van 220 gram per km zit hij ongeveer op dezelfde lijn als een Audi A6 3.0 TDI Quattro of een Ford Mondeo Clipper met 2.0 liter benzinemotor en automaat.
Maar er zijn ook krachtigere motoren met de 35d diesel (286 pk - 65.350 euro), de 35i benzine Twin Turbo (306 pk - 58.900 euro) en de nieuwe topmotor, de 50i V8 benzine met Twin Turbo (407 pk). Die laatste is nog niet geprijsd. Wat we wel al weten is dat hij genoeg heeft aan 5,4 seconden voor een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u. en elektronisch begrensd is op 250 km/u. Het verbruik schommelt rond de 12,5 liter en de daarmee onvermijdelijk verbonden CO2-uitstoot zit aan 299 g/km.
De X6 staat vanaf 31 mei officieel bij ons in de showrooms. Z'n werelddebuut maakt hij half januari in Detroit. Bij ons zal de voorloper ervan, de X6 Hybrid concept te zien zijn op het autosalon van Brussel.
Aston Martin heeft een eigen ontwerpcentrum en het eerste model dat daar is gepresenteerd, is de V12 Vantage RS. Dat is een studiemodel van Astons kleinste met een V12-motor.
De Aston Martin V8 Vantage is het kleinste model uit het programma. Hij levert een vermogen van 385 pk. Dat meer ook mogelijk is wordt bewezen door de V12 Vantage RS. Dat is Aston's kleinste met een twaalfcilinder. Die is gisteren gepresenteerd bij de opening van het eigen ontwerpcentrum in de thuisbasis Gaydon.
Het studiemodel heeft een 6,0-liter V12 aan boord met een vermogen van 600 pk en een maximaal koppel van 690 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in vier seconden en vanuit stilstand naar 160 km/u gebeurt in 8,5 seconden.
Aston Martin-directeur Ulrich Bez belooft dat als er voldoende animo is, er zeker een beperkte serie wordt gebouwd. "Die auto heeft dan een prijskaartje dat het exclusieve karakter van deze auto weerspiegelt." Dat wordt dus sparen, want het moet gek lopen als dit het laatste is wat we over deze auto horen.
Bij de concept car is er alles aan gedaan om het gewicht laag te houden. In totaal legt hij 1.600 kilo op de schaal. Net als bij de DBS zijn de motorkap en achterklep van koolstofvezel. Verder is op de achterklep een uitklapbare spoiler gezet en heeft de auto keramische remschijven. (autoweek.nl)