Obama
laat sterk in dit filmpje blijken dat hij een Christen is. Hij stelt ook steeds
gelijkheid en vergevingsgezindheid centraal. Obama staat ook open voor
verschillende religies hij keurt ze goed en relativeert ze. Hij zegt dat elke
individu een geloof heeft, zelf een atheist. Hij zegt er welbij dat religie het
soms moeilijk maakt om compromis te sluiten in de politiek. We leven nu éénmaal
in een multiculturele samenleving en het geloof moeten we accepteren en
respecteren. In onderstaande link vind u het filmpje over Obama:
Politieke partijen en hun standpunt over religie en levensbeschouwing
CD&V:
Deze
partij staat open voor de verschillende geloofs- en levensbeschouwelijke
gemeenschappen in ons land. Deze partij laat de mensen de vrije keuze op vlak
van religie, onderwijs en opvoeding die we geven aan de kinderen. Ik vind het zeer goed dat CD&V aan kinderen en ouders de vrije keuze laat opvlak van onderwijs en religie. Zokunnen ouders zelf kiezen in welke godsdienst ze geloven en naar welke school hun kind naar toe gaat.
SP.A:
Bij sp.a staan kinderen centraal. Sp.a maakt plaats voor hun talenten, plannen en hun dromen. Zo kunnen de kinderen zich volop ontplooien. Ik vind het belangrijk dat deze partij de rechten van de kinderen vrijwaard. Ze willen zorgen voor een goed leven voor elk kind. Ongeacht hun achtergrond, maar ze kijken naar de talenten van het kind. Ik vind het goed dat sp.a de draagkracht en welvaart van elk gezin versterken.
Groen!:
In een samenleving waar verschillende
religieuze overtuigingen prominent aanwezig zijn, willen we dat de overheid
opnieuw in overweging neemt hoe ze zich verhoudt tot de verschillende
geloofsgemeenschappen. Dit zegt de partijvoorzitter van Groen! Ik vind het goed dat deze partij regels
stelt voor een nieuwe sociologische realiteit. Ook vind ik het belangrijk dat Groen!
een eerlijke en zinvolle financiering regelt voor alle levensbeschouwing en
gemeenschappen. Daarbij kan de belastingbetaler een deel van de inkomsten belastingentoewijzen aan een levensbeschouwelijke
gemeenschap. N-VA:
Elke leerling moet gesteund worden in haar eigen religie. Ik deel de mening van N-VA dat er plaats moet worden gemaakt voor religie van de verschillende mensen en culturen. De partij zet ook in op talenkennis van de Vlaamse leerlingen. Te beginnen met het Nederlands, want er zijn steeds meer leerlingen die een andere taal spreken. Ik vind het goed dat N-VA inzet op talen, zodat leerlingen die de taal niet machtig zijn toch snel inburgeren. Vlaams belang:
Deze partij vindt het belangrijk dat het scholensysteem behouden word en de grote troeven van het onderwijs versterkt word. Ik vind het goed dat Vlaams belang ijvert voor het behoud van een gevarieerd aanbod en van de bastaande structuren, zodat alle leerlingen de kans krijgen om het beste in zich naar boven te halen. Op vlak van onderwijs vind ik Vlaams belang goed op andere vlakken deel ik echter niet de mening van Vlaams belang. Open VLD:
Onderwijs is topprioriteit voor deze partij. Elk kind heeft recht om zich te ontplooien. Ik vind het zeer goed dat deze partij er werk wil van maken dat in iedere buurt een goede bereikbare school is. Dit met oog op wetenschap en techniek. Deze media vormen al een belangrijke rol in de wereld van het kind. Dit wil open Vld voor elk kind ongeacht de religie.
LDD: De partij vindt dat ouders zelf mogen kiezen naar welke school ze gaan. Ik vind het fijn dat lijst Dedecker de kinderen zo een vrije kans geven zonder dat de ouders aan de schoolpoort moeten gaan staan wachten.
Keirse, M.(2009).Kinderen helpen bij verdriet.Tielt: Lannoo. Quirynen,N.(2005-2006). Een wereld vol troost: omgaan met verdriet. Leuven: CEGO. Genijn,K.(2013).Schooltas vol verdriet: Leren omgaan met rouwen in de klas. Leuven: Acco. Verliefde,E.(2005).Ruimte voor verdriet:Omgaan met kinderen verliessituaties. Leuven: Acco.
1)Zijn er organisaties die kinderen helpen om het verlies te verwerken? 2)Hoe wordt er in verschillende culturen omgegaan met rouwen? Wat zijn de verschillende meningen of standpunten? 3)Hoe kunnen we kinderen helpen met hun rouwproces op school?
Mijn visie is dat er veel te weinig gedaan wordt rond rouwen bij kinderen. Als ik kijk naar de hulp die ik gekregen heb van de school was dit zeer weinig. In de klas gaven ze er nauwelijks aandacht aan want het was in die periode kerstmis. Rond kerstmis stond gezelligheid en bij elkaar zijn centraal. Ik herinner mij wel dat ik regelmatig van de juf mocht tekenen, om zo mijn verlies te verwerken. Dit deed ik dan door kruisjes te tekenen over heel mijn blad. Zelf als ik een persoon tekende was dit met een kruis. Dit deed ik vast door de moeilijke periode te verwerken. Als ik kijk naar de ervaring van mijn mama ben ik niet goed opgevolgd geweest. Dit was zeer miniem en tijdelijk. Ik vind dan ook dat de scholen eerder langdurig mogen werken, want dit is echt wel nodig. Toen ik in het eerste leerjaar zat had ik het zeer moeilijk met vaderdag. Ik ben heel blij dat de juf toch mijn keuze gerespecteerd heeft om me geen werkje te laten maken en geen liedje te zingen.
Ik ga in mijn onderzoek verder uitzoeken of de methode al verandert zijn in de loop van de jaren.
2) Mijn ervaringswereld
In de omgeving zijn er veel mensen die al te maken kregen met "verlies". Voor iedereen is dit anders. Sommige hebben het nodig om hun gevoelens te delen anderen praten er liever niet over.
Zo zijn er organisaties die zich bekommeren
om het verlies van de kinderen. Er zijn verschillende organisaties buiten
school, maar deze zijn spijtig genoeg nog niet zo gekend door het grote
publiek. Een voorbeeld van één van de organisaties in de buurt van Heverlee is
Panal. Deze organisatie ga ik zelf bezoeken voor mijn onderzoek over rouwproces
bij kinderen.
3) Mijn referentiekaders
Onderwijs: Ik weet nog niet veel over het rouwproces bij kinderen. Dit heb ik in mijn opleiding Bachelor Kleuteronderwijs nog niet geleerd, deze specifieke zorg komt in het derde jaar aanbod. Ik praat alleen maar vanuit mijn eigen ervaring, daarom zou ik door dit onderzoeks extra kennis willen opdoen.
Vrienden: Als ik kijk naar mijn omgeving zijn er al
verschillende mensen die met verlies te maken hebben gehad. Ik merk dat dit
voor iedereen anders is. Iedereen gaat ook anders om met verlies. Zo heb je
mensen die graag over hun gevoelens praten en andere die zich liever afzijdig
houden.
Opvoeding/thuissituatie:
Ik merk dat ik een beperkte visie heb vanuit mijn eigen situatie. Ik hoop door mijn onderzoek meer te weten te komen over nieuwe methodes en ervaringen.
Media: Het rouwen van volwassen komt veel aandacht door de media. Dit is heel verschillend met het rouwproces van kinderen. Dit komt eerder beperkt in de media. Ik denk dat dit komt, omdat de meeste mensen het zelf niet goed weten hoe het kind zich voelt. En de meeste mensen een visie hebben dat het kind niet met verdriet moet zitten en plezier moet maken.
Het onderstaande artikel heb ik gekozen uit de krant De Standaard. Dit artikel heb ik gevonden tijdens mijn zoektocht naar informatie over "rouwproces bij kinderen". Het artikel heb ik ook digitaal gevonden en kan u bekijken in onderstaande link. http://www.standaard.be/cnt/dmf20140331_01048694
Terugblik en vooruitblik op het artikel van De Standaard:
Het artikel in De
Standaard heeft me erg aangegrepen. Het liet me inzien dat het rouwen al van
een hele jonge leeftijd kan beginnen. De baby heeft nog maar net het
levenslicht gezien en word onrechtstreeks toch geconfronteerd door een
sterfte.Ik was zeer ontroerd dat haar
moeder haar leven op het spel zetten voor haar eigen ongeboren kind. Met het
spijtige gevolg dat ze enkele dagen na de bevalling het leven moest laten. Dit
moet een zware klap geweest zijn voor alle nabestaanden. Als moeder zo een
verscheurend keuze moeten maken vraagt toch enorm veel begeleiding.
Als ik naar de
toekomst van vader en kind kijk is er veel begeleiding nodig. Ik denk dat het
later noodzakelijk is om over dit verlies te praten met het kind. Dit zeker om
psychologische trauma te vermijden. Ik hoop dat vader en kind toch de moed vindt
om er samen door te komen. Dit zal niet alleen veel begeleiding vragen , maar
ook veel wilskracht naar de vader toe. Spijtig genoeg zullen beide partijen met
dit verlies moet leren omgaan voor het hele leven.
Waarom koos ik voor het thema "Rouwproces bij kinderen"
Motivatie "Rouwproces bij kinderen":
Papa gestorven, lievelings huisdier dood, Favoriete oma en opa gestorven,.... Elke dag heeft er iemand wel verdriet. Als je iemand (of iets) kwijtraakt die je dierbaar
is, spreken we van rouw.
Ik ga het meerbepaald hebben over kinderen die op een
jonge leeftijd al met verlies van een dierbare moeten leren omgaan. Daarnaast moet er meer rond rouwverwerking gedaan
worden zowel in als buitenschool. Ik merk dat er meer aandacht moet worden besteed
aan het rouwen en het verdriet bij de kinderen. Veel volwassen laten bij
verdriet hun emoties zo min mogelijk tonen om het kind hier niet mee te
belasten, zo kan er bij het kind het idee ontstaan dat ze hun emoties beter
niet kunnen uiten. Het is belangrijk dat we de kinderen ruimte geven om hun
verdriet te tonen. Voor altijd en nooit meer zijn woorden die de
kinderen moeilijk kunnen vatten. Wij als volwassen/ juf moeten de kinderen
zoveel mogelijk bijstaan en in gesprek gaan met de kleuters indien ze dit nodig
hebben.
Zelf heb ik op 5-jarige leeftijd mijn vader
verloren door een auto-ongeluk. Ik weet hoe belangrijk het is om hierover te
praten zowel als kind en als volwassen persoon. Het verlies heeft mij diep
getroffen en laat nog steeds sporen na. Als ik kijk naar mijn begeleiding dat
ik heb gekregen gedurende jaren was dit bitter weinig. Ik hoop dat dit in de
toekomst grondig zal veranderen.
Zo is verlies zeer moeilijk om te aanvaarden en om erover te praten. Maar hoe voelen deze kinderen zich nu? Zijn er al meer
initiatieven gekomen rond rouwen dan in het jaar 2000? Hoe kan je deze kinderen
best helpen in de kleuterklas? Tijdens mijn werk voor levensbeschouwing en religie
ga ik de komende maanden hier antwoorden op geven.