Rouwproces bij kleuters
Inhoud blog
  • Lezersbief naar Klasse en logboek
  • Mijn ervaring
  • Interview: Mijn mama haar ervaring over rouwen
  • Interview met juf Katrien
  • Nuttige prentenboeken over rouwen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    03-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concrete leervragen
    Onderzoeksvragen:


    1)Zijn er organisaties die kinderen helpen om het verlies te verwerken?
    2)Hoe wordt er in verschillende culturen omgegaan met rouwen? Wat zijn de verschillende meningen of standpunten?
    3)Hoe kunnen we kinderen helpen met hun rouwproces op school?



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-04-2014, 00:00 geschreven door Monica Bruggeman  
    01-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eigen standpunt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 1) Mijn eigen visie

    Mijn visie is dat er veel te weinig gedaan wordt rond rouwen bij kinderen. Als ik kijk naar de hulp die ik gekregen heb van de school was dit zeer weinig. In de klas gaven ze er nauwelijks aandacht aan want het was in die periode kerstmis. Rond kerstmis stond gezelligheid en bij elkaar zijn centraal. Ik herinner mij wel dat ik regelmatig van de juf mocht tekenen, om zo mijn verlies te verwerken. Dit deed ik dan door kruisjes te tekenen over heel mijn blad. Zelf als ik een persoon tekende was dit met een kruis. Dit deed ik vast door de moeilijke periode te verwerken. Als ik kijk naar de ervaring  van mijn mama ben ik niet goed opgevolgd geweest. Dit was  zeer miniem en tijdelijk. Ik vind dan ook dat de scholen eerder langdurig mogen werken, want dit is echt wel nodig.
    Toen ik in het eerste leerjaar zat had ik het zeer moeilijk met vaderdag. Ik ben heel blij dat de juf toch mijn keuze gerespecteerd heeft om me geen werkje te laten maken en geen liedje te zingen.

    Ik ga in mijn onderzoek verder uitzoeken of de methode al verandert zijn in de loop van de jaren.

    2) Mijn ervaringswereld

    In de omgeving zijn er veel mensen die al te maken kregen met "verlies". Voor iedereen is dit anders. Sommige hebben het nodig om hun gevoelens te delen anderen praten er liever niet over.
    Zo zijn er organisaties die zich bekommeren om het verlies van de kinderen. Er zijn verschillende organisaties buiten school, maar deze zijn spijtig genoeg nog niet zo gekend door het grote publiek. Een voorbeeld van één van de organisaties in de buurt van Heverlee is Panal. Deze organisatie ga ik zelf bezoeken voor mijn onderzoek over “rouwproces bij kinderen”.

    3) Mijn referentiekaders

    Onderwijs:
    Ik weet nog niet veel over het rouwproces bij kinderen. Dit heb ik in mijn opleiding Bachelor Kleuteronderwijs nog niet geleerd, deze specifieke zorg komt in het derde jaar aanbod. Ik praat alleen maar vanuit mijn eigen ervaring, daarom zou ik door dit onderzoeks extra kennis willen opdoen.

    Vrienden:
    Als ik kijk naar mijn omgeving zijn er al verschillende mensen die met verlies te maken hebben gehad. Ik merk dat dit voor iedereen anders is. Iedereen gaat ook anders om met verlies. Zo heb je mensen die graag over hun gevoelens praten en andere die zich liever afzijdig houden.

    Opvoeding/thuissituatie:

    Ik merk dat ik een beperkte visie heb vanuit mijn eigen situatie. Ik hoop door mijn onderzoek meer te weten te komen over nieuwe methodes en ervaringen.

    Media:
    Het rouwen van volwassen komt veel aandacht door de media. Dit is heel verschillend met het rouwproces van kinderen. Dit komt eerder beperkt in de media. Ik denk dat dit komt, omdat de meeste mensen het zelf niet goed weten hoe het kind zich voelt. En de meeste mensen een visie hebben dat het kind niet met verdriet moet zitten en plezier moet maken.


     



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-04-2014, 00:00 geschreven door Monica Bruggeman  
    31-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start artikel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  Het onderstaande artikel heb ik gekozen uit de krant De Standaard. Dit artikel heb ik gevonden tijdens mijn zoektocht naar informatie over "rouwproces bij kinderen".
    Het artikel heb ik ook digitaal gevonden en kan u bekijken in onderstaande link.    
    http://www.standaard.be/cnt/dmf20140331_01048694        

    Terugblik en vooruitblik op het artikel van De Standaard:
             

    Het artikel in De Standaard heeft me erg aangegrepen. Het liet me inzien dat het rouwen al van een hele jonge leeftijd kan beginnen. De baby heeft nog maar net het levenslicht gezien en word onrechtstreeks toch geconfronteerd door een sterfte.  Ik was zeer ontroerd dat haar moeder haar leven op het spel zetten voor haar eigen ongeboren kind. Met het spijtige gevolg dat ze enkele dagen na de bevalling het leven moest laten. Dit moet een zware klap geweest zijn voor alle nabestaanden. Als moeder zo een verscheurend keuze moeten maken vraagt toch enorm veel begeleiding.

    Als ik naar de toekomst van vader en kind kijk is er veel begeleiding nodig. Ik denk dat het later noodzakelijk is om over dit verlies te praten met het kind. Dit zeker om psychologische trauma te vermijden. Ik hoop dat vader en kind toch de moed vindt om er samen door te komen. Dit zal niet alleen veel begeleiding vragen , maar ook veel wilskracht naar de vader toe. Spijtig genoeg zullen beide partijen met dit verlies moet leren omgaan voor het hele leven.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-03-2014, 00:00 geschreven door Monica Bruggeman  
    27-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom koos ik voor het thema "Rouwproces bij kinderen"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

                                         Motivatie "Rouwproces bij kinderen":

    Papa gestorven, lievelings huisdier dood, Favoriete oma en opa gestorven,....
    Elke dag heeft er iemand wel verdriet.  Als je iemand (of iets) kwijtraakt die je dierbaar is, spreken we van rouw.

    Ik ga het meerbepaald hebben over kinderen die op een jonge leeftijd al met verlies van een dierbare  moeten leren omgaan.
    Daarnaast moet er meer rond rouwverwerking gedaan worden zowel in als buitenschool. Ik merk dat er meer aandacht moet worden besteed aan het rouwen en het verdriet bij de kinderen. Veel volwassen laten bij verdriet hun emoties zo min mogelijk tonen om het kind hier niet mee te belasten, zo kan er bij het kind het idee ontstaan dat ze hun emoties beter niet kunnen uiten. Het is belangrijk dat we de kinderen ruimte geven om hun verdriet te tonen.

    ‘Voor altijd’ en ‘nooit meer’ zijn woorden die de kinderen moeilijk kunnen vatten. Wij als volwassen/ juf moeten de kinderen zoveel mogelijk bijstaan en in gesprek gaan met de kleuters indien ze dit nodig hebben.


    Zelf heb ik op 5-jarige leeftijd mijn vader verloren door een auto-ongeluk. Ik weet hoe belangrijk het is om hierover te praten zowel als kind en als volwassen persoon. Het verlies heeft mij diep getroffen en laat nog steeds sporen na. Als ik kijk naar mijn begeleiding dat ik heb gekregen gedurende jaren was dit bitter weinig. Ik hoop dat dit in de toekomst grondig zal veranderen.

    Zo is verlies zeer moeilijk om te aanvaarden en om erover te praten. Maar hoe voelen deze kinderen zich nu? Zijn er al meer initiatieven gekomen rond rouwen dan in het jaar 2000? Hoe kan je deze kinderen best helpen in de kleuterklas?
    Tijdens mijn werk voor levensbeschouwing en religie ga ik de komende maanden hier antwoorden op geven.

     

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-03-2014, 00:00 geschreven door Monica Bruggeman  
    23-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rouwproces bij kleuters
    Beste lezers,

    Ik ga werken rond het thema rouwproces bij kleuters.
    In de komende weken en maanden ga ik dit thema verder uitdiepen.

    Mvg,

    Monica Bruggeman



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-02-2014, 00:00 geschreven door Monica Bruggeman  
    Archief per week
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs