Beste lezers van Klasse,
Het is echt opmerkelijk hoeveel kinderen op een jonge leeftijd geconfronteerd worden met het verlies van een dierbare. Hiervoor vond ik het belangrijk om een onderzoek uit te schrijven over verlies op school, organisaties en verschillende culturen. Tijdens het rouwproces worden de kinderen vaak vergeten omdat, omstaanders de kinderen niet belasten met hun verdriet.
Tijdens mijn onderzoek heb ik gemerkt dat er voor scholen een algemene procedure is rond rouwen. Bij de meeste scholen worden de kinderen geholpen zeker de eerste weken tijdens hun verlies. De school werkt samen met het centrum voor leerling begeleiding en deze volgt de leerlingen dan verder op. Gedurende mijn onderzoek vond ik het zeer jammer dat er zo weinig organisaties buiten school waren rond rouwen voor kinderen
Iedereen reageert anders op een overlijden dit heb ik ook sterk gemerkt tijdens mijn onderzoek naar de verschillende culturen. Elke cultuur reageert anders op een overlijden van een dierbare. Sommige nemen gewoon afscheid andere geloven in een tweede leven voor de overleden persoon. Deze meningen moeten we respecteren, maar zo is voor elke familie en kinderen rouwen anders.
Als ik de hulp rond rouwen bij kinderen vergelijk met de jaren 2000 merk ik toch een verschil. De juffen hebben al meer oog voor het kind zelf en de situaties. De kleuterjuffen leren ook vanuit hun opleiding hoe ze met deze kinderen moeten omgaan. Verder zijn er ook al meer middelen bijgekomen om rond dit thema te werken. Dit door verschillende informatieve boeken, prentenboeken en gevoelsdozen. Tijdens mijn onderzoek naar organisaties heb ik gemerkt dat er weinig organisaties zijn voor kinderen. Dit vind ik enorm jammer, want rond rouwen moet er gewerkt en gesproken worden voor de verdere verwerking van het kind. Het rouwproces bij elk kind is verschillend, maar één ding is zeker rouwen heeft tijd nodig. Verlies kan men verwerken, maar nooit vergeten.
Bedankt voor het lezen van mijn brief
Met vriendelijke groeten,
Monica Bruggeman
2BAKO2
Datum + uur |
Korte omschrijving van de activiteiten |
Vrijdag 21 februari 2014 9 u tot 12u |
Les RZL: Instructies over onderzoek en thema's |
Zondag 22 februari 2014 13u tot 15 u |
Opzoek naar een thema in kranten en op het internet Lijstje maken van verschillende onderwerpen Kiezen van een onderwerp
|
Maandag 23 Februari 2014 17u tot 18 u
|
Toevoegen van een blog en begin tekst over rouwen |
Donderdag 27 maart 2014 14u tot 16u
|
Motivatie schrijven voor het onderwerp "Rouwproces bij kinderen" |
Maandag 31 maart 2014 15u tot 16u |
Opzoek naar een geschikt startartikel |
Dinsdag 1 april 2014 12u tot13u |
Mijn eigen standpunt en ervaring neerschrijven over rouwen |
Donderdag 3 april 2014
18u tot 19u |
Opzoek naar goede onderzoeksvragen en neerschrijven van de onderzoeksvraag |
Woensdag 9 april 2014 15u tot 16u |
Bronnen zoeken in de bibliotheek KHLeuven |
Donderdag 10 april 2014 16u tot 17 u |
Bronnen bekijken en neerschrijven op mijn blog |
Maandag 14 april 2014 18u tot 20u |
Politieke partijen en hun standpunt over religie en levensbeschouwing |
Dinsdag 22 april 2014 09u tot 10u |
Bezoek aan instelling Panal |
Woensdag 30 april 2014 15u tot 16u |
Filmpje Obama bekijken en korte reflectie |
Donderdag 1 mei 2014 18u tot 19u Vrijdag 2 mei 2014 19u tot 20u
|
Verloop van het bezoek Panal neerschrijven
Reflectie neerschrijven over Panal
|
Zondag18 mei 2014 18u tot 20u Maandag 19 mei 2014 17u tot 18u
|
Opslossen en zoeken naar antwoorden voor onderzoeksvraag 3
Verder oplossen van onderzoeksvraag 3 |
Vrijdag 23 mei 2014 14u tot 15 u Zaterdag 24 mei 2014 18u tot 22 u
|
Oplossen en zoeken naar antwoorden voor onderzoeksvraag 2
Verder oplossen van onderzoeksvraag 2 Oplossen en zoeken naar antwoorden voor onderzoeksvraag 1+ zoeken naar boeken
|
Zondag 26 mei 2014 18u tot 22u |
Oplossen en zoeken naar antwoorden voor onderzoeksvraag 1 Neerschrijven van de prentenboeken over rouwen
|
Maandag 27 mei 2014 18u tot 20u |
Afnemen en neerschrijven van interview met juf Katrien op mijn blog |
Dinsdag 28 mei 2014 |
Afnemen en neerschrijven van interview met mijn moeder |
Maandag 2 juni 2014 17u tot 21 u |
Logboek opstellen, ervaringen neershrijven en lezersbrief Klasse maken |