SLUITSTEEN, 20 jaar
Mengmettaal, schrijversgenootschap, Uitgeverij P, Leuven, 2012, 80 p. ( ISBN
978-94-91455-15-5 NUR 306)
(Inhoud:
inleiding, bloemlezing, biobibliografische gegevens, activiteiten (1991-2012),
poëzie in tuinen, parken en publieke plaatsen, poëziewedstrijden, poëzieateliers,
publicaties)
Mengmettaal
was een groep van een dertigtal dichters uit de regio Oost-Brabant, opgericht
door Mark Meekers (Marcel Rademakers), met Leuven als ankerplaats. De auteurs
waren pluralistisch, stonden open voor andere culturen en kunstvormen. Zij waren
maatschappelijk betrokken, bewogen en uitgedaagd door taal.
- In
de Mengmettaal-poëtica primeerde de inhoud, vent kwam vóór vorm. Scherp werd
dit geformuleerd in de oneliner: Poëzie
is software voor de ziel. Toch waren we niet wars van vernieuwing als ze
poëtisch functioneel was. We wensten een poëzie die niet levensvreemd klonk en
durfden tegen de verbale lart pour lart-acrobatiek in, de sociale functie van
poëzie beklemtonen. We wilden een ruim publiek uit alle bevolkingslagen
bereiken
Leuven en omstreken zullen Mengmettaal missen. De groep heeft sowieso
bijgedragen tot geestelijk en cultureel welzijn. Maar 20 jaar is héél lang voor
een literaire vereniging. Het werd tijd om feestelijk af te ronden
(Mark
Meekers / Marcel Rademakers), art.: Sluitletter, inleiding, p. 4-7)
- Ik
beschouw nog steeds veel van mijn collegas Mengmettalers als mijn dichterlijke
voorbeelden, van wie ik heel veel kan opsteken, vooral met betrekking tot mijn
Nederlandse taalbeheersing. (Bernard De Coen)
- Mengmettaal
was uitzonderlijk: elke dichter werd gerespecteerd in zijn eigen
zeggingskracht. Voor MMT was er niet één zaligmakend poëtisch universum. Elke
dichter ondernam zijn eigen queeste. Mengmettaal gaf een stem aan die
zoektocht. (Gerda De Preter)
- Mengmettaal
was uniek omdat het al die egos kon bundelen, ook al zijn de vooropgestelde
pogingen om elkaars poëzie keihard te beoordelen blijven steken in ons
individualisme. (Wim Menheer)
- De
chaotische, licht anarchistische vergaderstijl van Mengmettaal was voor mij een
verademing na de strak gedirigeerde en op efficiëntie gerichte vergaderringen
in het zakenleven. (Mark Naessens)
- MMT
intrigeerde mij al lang. In een stad waar koor- en theaterleven bloeien was een
dichterscollectief op zijn plaats. een collectief heeft meer invloed op de
samenleving, denk ik. (Chantal Sap)
-
Voor poëzie is voetvolk nodig, anders valt de piramide in elkaar. MMT is
schoon voetvolk geweest, het was niet vies de eigen poëtische taal te lenen om
sociaal-artistiek geëngageerd te zijn. Er was veel serendipiteit: we stapten
mee in wat ons kwam toegewaaid en ieder was telkens vrij om al of niet mee te
doen. (Karel Sergen)
- De
literaire waarde van de groep was zeer divers, vaak ook complementair, wat voor
mij een pluspunt was. Wat mij het meest boeide: de samenwerking met andere
kunstvormen en de vaste wil om verstaanbare en toegankelijke poëzie te brengen.
(Luc Vandeborght)
- Ik
ben als Mengmettaler twee jaar oud. Neen, ik ben niet de jongste. Wij waren
immers een vruchtbare familie! (Ann Van Dessel)
Wie
meer wil weten over het dichterscollectief Mengmettaal en de bloemlezing Sluisteen
kan afstemmen op Radio Centraal (Antwerpen), die op woensdag 5 juni (2013) en woensdag 12 juni,
telkens van 17.00 uur tot 18.00 uur een uurtje aan
hun poëzie besteedt. Aan bod
komen gedichten van Guido Cloet, Bernard Decoen, Alex Konovaloff, Mark
Naessens, Mark Meekers (Marcel Rademakers), Chantal Sap, Karel Sergen, Diana
Van Quathem, Alfred Warrinnier, Reine Wellens, Lieve Devijver en Vincent Oko.
|