We (Freddy en ik) zijn dus in 2 dagen tot in Zaragosa gereden. Weinig D véél N en wat A's zonder péage. Niet wereldschokkends gebeurd: flauw weer, miezerig en soms effenaf koud... tot je de Pyreneeën over komt... gelijk 28 graden oftewel 15 graden warmer dan de andere kant en dat allemaal met dezelfde zon? Enfin, pullover uit, helmmuts uit, buff af en.....stuurmoffen uit!
Één klein foutje echter: de tankdop van het zijspan is bij de tankbeurt bij de start op de pomp teruggebleven. Eerst gemerkt bij volgende tankstop. Den Freddy had al wel opgemerkt dat het naar benzine stonk maar ik scheepte dat af dat het van die defecte ontluchting kwam, ja terrerre! Het wordt dus sterk improviseren de volgende dagen.
Allicht vanaf morgen foto's
02-10-2017 om 22:53
geschreven door Marcel Van Colen
We rijden van,
zeg maar, München naar Epinal in
Frankrijk. Elk heeft zowat zijn eigen route en de mijne loopt via het zwarte
woud. Ik ga er nog ein alter Freund bezoeken in Grüntal. Tot zowat Stutgart neem ik autostrade en van
dan af gaat het binnendoor.
Herman Nickel, zo
heet der alte Freund is sinds kort met pensioen en is derhalve nooit
thuis. Zijn vrouw gelukkig wel en via gsm spreken we af in Musthal waar hij met
de mountainbike onderweg is.
Ha, den Marcel, shönes Gespann hast du da...sieht toll ausaber EML Beiwagendie haben doch Scheiss-Radlager! Watblief??? Hallo!! Iedereen weet dus dat de
lagers in het zijspanwiel niet deugen...behalve den dezen dan? Wel godsamme!
Na deze korte
ontmoeting gaat de reis verder. Elk iet-of-wat motard kent wel de B500 ofte de Schwarzwaldhochstrasse. Deze dus voor de eerste keer met het zijspan.
Wat een zaligheid! Bochtige wegen tot Stassbourg en daarna meer van hetzelfde
in Frankrijk.
Ik zat mij
voortdurend af te vragen WTF ik eigenlijk in Polen en godbetert in Bosnië ging zoeken. De mooiste stuurweggetjes vind je
nog steeds in Frankrijk en Duitsland. De Noël hoor ik nu wel zeggen ja maar we hebben ze allemaal wel eens gedaan Wel...dan doen we ze nog maar een keer..achterstevoor..of
eens van oost naar west en terug. Het verveelt nooit.
Ik hag het geluk
aan mijn kant: warme zon en nat wegdek; een zegen met een zijspan, want dan kan
je al eens driften zónder de lagers te
belasten.
Vanavond in mijn kasteel in Epinal een laatste keer van onderbroek gewisseld want morgen gaat het
linea-recta naar huis. Gedaan met de stuurweggetjes met weinig verkeer.
Vogend jaar dan
maar weer?
31-07-2017 om 22:14
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen stuur
richting Duitsland (München). We hebben Autobahn gepland, kwestie dat het wat opschiet.
Ja Terrerre! Als
je al dacht dat grensovergangen alleen moeilijk zijn buiten Europa, spreek
Kroatië-Bosnië of omgekeerd, probeer dan maar eens over de
autostrade van Oostenrijk naar Duitsland! Ik durf het een Unverschämtheit noemen; laten ze 4
vakken samen komen naar 2 om dan zonder controle alles door te laten tegen 10 Km./h.
Resutaat: 1 vol uur aanschuiven in de regen! Umweltfreundlich? Mijn gat!
Enfin, dat zorgde
ervoor dat ik genoeg had van autostrade en een nieuwe route heb laten berekenen
op de GPS, ZONDER AUTOBAHN
En wat een
heerlijke route werd het! Zo vol de autostrade was, zo leeg waren de
binnenwegen, heerlijk.
Enfin, we zijn in
schitterend weer beland in Diessen am Ammersee een beetje vóór München (vanuit
thuiszicht)
Morgen nog eens
naar Epinal en dat zal het geweest zijn.
De kar?.....Die
doet het goed! Heb ze vandaag weer eens laten schuiven en lager blijven heel.
30-07-2017 om 18:26
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen
vertrokken richting Oostenrijk met passage door Slovenië.
Gisteren nog snel
het nieuw soepapke vastgebonden want ook dìt liep tegen de remklauw aan.
Foutje aan de
grens bij het uitrijden van Kroatië; nooit gedacht dat
binnen Europa nog veel grenscontrole was
EN met zonnenscherm, de slagbomen niet gezien en ei-zo-na doorgereden; de
remmen van het span werken dus perfect.
Eens Slovenië binnen zie je eigenlijk alles veranderen. Het
wordt ineens véél netter en
afgezoomder. De wegen zijn er uitzonderlijk goed (nieuw) en het landschap is
het verlengde van Oostenrijk.
Oostenrijk zelf
via de Löblpass, wat een heerlijk
ritje! Graag had ik de lagers wat meer belast in de bochten maar ik ben toch
maar wat behoudener gefahren, kwestie van zonder verdere takelwagen thuis te
geraken.
Oostenrijk zelf
dan: tja...precies of ze hebben er het gras en de bomen een extra laag groene
verf gegeven. Het landschap is er betoverend mooi en je wenst dat de rit nooit
eindigt. Wat mij betreft: de mooiste tot nog toe.
Dat deed ie dus
wel en het hotel is goed gelegen en is verzorgd. Alleen.....man,man,man...de
bediening....!? We worden als lastposten en als het laatste uitschot behandeld.
De man voerde nog het excuus aan dat hij het alleen moest doen; daarnet is hem
een vrouw te hulp geschoten en die verwenste ons openlijk terwijl ik erbij
stond. Mijn bakkes viel zowat open. Ik vond de Oostenrijkers altijd zo net en
kleurrijk...pfff..Alleenstaand geval hoop ik.
29-07-2017 om 18:31
geschreven door Marcel Van Colen
Vandaag staat de
rit naar Zagreb gepland. Om niet te lang onderweg te zijn en ook niet te lang
in het zadel te zitten en wegens het nakende regenweer beslissen we de korste
route te nemen via grote wegen. We kunnen gelijk een 4-vaks verbindingsweg op
en cruisen aan 90 Km/h.
Na 10 Km. is het
zijspan plots niet meer te sturen en knal ik net niet de vangrail in! WTF
krijgen we nu? Wegens geen pechstrook stuur ik het zijspanwiel schurkend tegen
de vangrail aan.
Lekke voorband,
bij nader toezien: ventiel uitgescheurd. Blijkt het nieuwe ventiel te lang en
komt bij grotere snelheid tegen de remklauw aan.
Ik zet mijn valies
uit met mijn gele vest er bovenop. Den Gino zet zijn gevarendriehoek uit en de
Geert diept zowaar 4 gele hesjes op. Wat een toestand! Levensgevaarlijke plek!
Touringassistance
hallo. Een duidelijk jonge knaap (jobstudent?) stelt al de juiste vragen en ik
geef hem de coördinaten van mijn positie
op. Wat zijn dat voor nummers meneer?De coördinaten van mijn positie tiens!Ahzo, momentje.....Alloo...Alooo?! 5 min. later: Meneer, heeft u GPS?JaKan u mij uw huidige coördinaten doorgeven?x*wtf? Ja hoor!Komt in orde meneer, we
sturen een takelwagen.
1 uur later:
tring; hallomet Touring Assistance. Er was hier een misverstand maar we hebben
net een takelwagen gestuurdok, dank u
Half uur
later: tring; halloyou speak English?yesWhere are you? Near xxx or near yyy?No sir I am on the D2 from Osijek to
Zagrebyes but you are not is Serbia?God forbid no. I am in CroatiaSo, well all the same, I look for help
in Croatia We krijgen er
een onweersbui bovenop.
Nog een uur later
komt daadwerkelijk een takelwagen aan en de brave man brengt mij 5 Km. verderop
naar een bandencetrale. Daar worden we door 3 man opgewacht. Ze vliegen er gelijk
in en bokken na wat gepas en gepierel de voorkant op.
Ik leg uit op
welke manier het voorwiel eruit gaat. No worry sir, we manage!Degene die engels spreekt drukt de band
van de velg weg en pierelt door de vrijgekomen plaats een nieuw ventiel door
het gat. Genen uil zunne diene Kerwaat!!!
Band opgepomt,
klaar!
Met 3 uren
vertraging zetten wij met zn allen de reis verder.
27-07-2017 om 19:09
geschreven door Marcel Van Colen
Gisteren hebben
ze mij dus weliswaar een nieuwe voorband gemonteerd, echter zonder resultaat.
Gisteravond opgezocht wat kogellager heet in het Kroatisch, ingegeven bij de dichtst
grote stad en een site gevonden van een magazijn. Vanmorgen in alle vroegte het
wiel ingepakt in de koffer van den Gino, via bankautomaat naar het magazijn, 2
lagers gekocht, naar de dichtsbijzijnde universele autogarage om de lagers te
monteren, 5 Km. verderop in een bandencentrale het wiel laten uitbalanceren en
2 uren later zaten we aan het ontbijt, weeral door onze Geert klaargemaakt met
5 min. eitjes en alles. Fantastisch toch?
Nu kan je van de
Kroaten veel zeggen, dat het bvb allemaal oude zatlappen zijn, en ja, ze zijn
er wel maar wij hebben bovenste beste ervaringen met deze mensen; vriendelijk,
behulpzaam, doen moeite om engels of duits te spreken...Als je dus in België een Kroaat tegen het lijf loopt, bejegen hem met
gepast respect graag.
Bref, na het
ontbijt, wieletje gemonteerd, remtangen uitgelijnd en ie loopt en remt als
nooit tevoren. Dank je wel Gino voor het vervoer en dank jullie wel Kroaten
voor de assistance!
Voor de rest van
de dag nog even een bezoekje aan een oorlogsmonument uit MCMXLVII (even
uitvogelen!) en dan rust.
Nog even langs de
bistro voor een avondsnak en dat was het dus voor Bilje
26-07-2017 om 16:50
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen vanuit
Bosnië Herzogowina terug
richting Kroatië. In de regen! Wat een
verschil met de vorige dagen. Winterkleren aangetrokken, zomerhandschoenen
aangehouden, Renault vingers weer opgedoken, net voor de grens met
Kroatië gewarmd aan een tepli cokolada, aangekocht met de laatste Bosnische Marken en
hopla de grens over. Tenminste, dat dachten we. We stonden vooraan in de rij
wachtenden aan de grens met ons Europa.....en we stonden er voor 2 uren!!!!
Nu had ik de
laatste dagen toch weeral nieuwe gewaarwordingen in het stuur en ik vermoedde
een onbalans in het voorwiel. Terwijl we nu toch stonden te wachten in een
intussen stralende zon kon ik evengoed even het voorwiel onderzoeken. Spatbord
afgeschroefd, overal aan getrokken en geschud...tja...een beetje speling op de
trekstangen van de remklauwen...
Onderweg, na de grensovergang,
kon ik het voorwiel beter gadeslaan en ik merkte een heen en weer lopende
voorband.
Bij het
appartement aangekomen, naar bandencentrale gevraagd, deze
opgezocht...supermoderne bandencentrale met zeer vriendelijke mensen. Ha meneer, ik zie het direct: dat is een
straatoude band (mj 1998)..vandaar. Met veel gedoe voorband vervangen; ik zweer het je: een is een klereding
om aan te werken!. Terug richting appartement; toestand nog erger!
Gereedschap
genomen, nog wat geleend van onze host, den Gino heeft zijn vuile kleren aangetrokken,.. en voorwiel uitgenomen. Je kon
het al raden zeker?..hetgeen ik meest vreesde...lagers naar de kl....!!!!! Het
blijken standaardlagers te zijn: 6204 2RS. Morgen kunnen we op zoek want we
blijven gelukkig één dag ter plaatse en
den Gino brengt mij met de auto.
De Geert heeft
intussen zijn kookkunsten en het BBQ-stel van de host bovengehaald en het was weer
verduiveld lekker. Het kon mijn zinnen echter niet helemaal verzetten. Die kar
brengt mij bijna tot wanhoop. Klereding godverd.
Allez, duimen
maar!!!
25-07-2017 om 21:58
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen in alle
vroegte vertrokken voor een langere rit van Dubrovnik naar Banja Luka. Daarbij
is 3 x de grens te nemen: HR>BIH>Hr>BIH. Nr. 3 liet ons toch weer een
kwartier wachten. Gelukkig was het nog maar half acht en dus niet te warm.
Enfin, een beetje chaos hoort er altijd bij wanneer je het oostblok bezoekt. De
ganse dag lang waren de wegen super; lange slingers en mooi uitzicht. Bosnië was zomogelijk nog mooier dan Kroatië.
Even nog aan
Mostar voorbij maar helaas geen tijd om de fameuse brug te bezoeken. Véél te veel verkeer trouwens naar het centrum
Het weer? Naar
mijn gevoel draaglijker, volgens Geert toch weer nagenoeg de ganse dag 30
graden. Zou het stilaan wennen?
Het van 1975
geleden dat ik langere tijd (8 maanden) in Bosnië was en er is buiten de natuur natuurlijk veel veranderd.
Wat vooral opvalt zijn de vele kogelgaten in huizen en appartementen. Het kan hier
tijdens de jongste oorlog in de jaren 90 geen pretje geweest zijn!
24-07-2017 om 17:52
geschreven door Marcel Van Colen
Wat komt er na
Split? Juist...ja...Dubrovnik. Oude stad met de rug tegen de bergwand..ommuurd...warm....rode
daken...bla..bla...bla....je men fous!
Het doel is de
weg. Voilà!
De rit dus naar
Dubrovnik: kortse afstand via de kust, de langst mogelijke tijd...veel verkeer.....
geeuw...een uur in de zon gebakken aan de grens met HR, want efkens langs de
kust van BIH...godverdegodver...
Apartement
opgezocht...zucht...gedouchet....en laat me verder met rust, ja? Ik slaap in de
keuken, nèh!
22-07-2017 om 16:35
geschreven door Marcel Van Colen
Noem een aantal
steden in Kroatië en gegarandeerd komt
zeer snel Split. Wel het is daar dat we nu zijn maar dat is maar
nipt. Split is ternauwernood aan een inferno ontsnapt. Bij het binnenrijden van
de agglomeratie is het al te zien: de begroeide bergflanken met overal huizen
tussenin zijn zwartgeblakerd. De huizen werden maar net gered. Vanuit het raam
van de hotelkamer is rondom een afgebrande bergflank te zien. Het vuur kwam tot
op zon 100m. Van het
hotel..vandaar.
De rit naar
Split? Heerlijk! Mooie weg, mooi landschap, weinig verkeer, goede medereizigers
en.....een meelopend zijspanwiel. Wat is zijspanrijden toch mooi en ontspannend.
Toch als het mechanische meewil. Alleen...ja, het weer, ik weet het, het is
nooit goed maar zeg nu zelf, 38 graden is van het goede teveel, toch? De mussen
vallen dood van het dak en de krekels wachten gewoon de koelte van de avond af.
Inderdaad s avonds koelt het
gelukkig wel af. Kiezen tussen de verregende en koude baltische staten en de
stomende balkanlanden is als kiezen tussen kiespijn en oorpijn zeker? Of hebben
we ons gewoon van seizoen vergist?
21-07-2017 om 16:40
geschreven door Marcel Van Colen
Kroatië heeft zijn ware gelaat getoond: oneindige groene
heuvels en kronkelweggetjes, voor de motards een zegen, tenzij misschien de
grote hitte van de laatste dagen. Den Gino had het wel iets minder naar zijn
schik in de cabrio want de wegen waren smal en niet altijd van de beste
kwaliteit. Kwam daarbij dat de motards op het laatst de teugels vierden. Ja, ik
weet het.....opletten voor het lager van het zijspanwiel maar de lokroep kan
sterk zijn.
Morgen wordt een
rustdag, maar net op tijd, want de kilometers in de zon eisen hun tol.
19-07-2017 om 18:44
geschreven door Marcel Van Colen
Zolang ernaar
verlangd maar moest dat nu echt direct boven de 30 graden? Je vraagt je af of
het overal dezelfde zon is. Kan het nu dat 700 Km verder zuidwaarts zoveel
verschil maakt?
Deze morgen waren
we na 10 min. al de grens over naar Kroatië, ttz tot aan de grens want aan de grens zelf
hielden ze ons nog even bezig in het verenigd Europa.
En passant even
Pula bezocht; nu ja, de in archeologie geïnteresseerden in ieder geval. Mij kon het collosseum niet boeien. 14 Kuna
om die ruïne te bezoeken? Afbreken
die oude troep!
Over Kroatië: mooi landschap, goede kronkelende wegen, weinig
traffic....maar...warm!
Vanavond in een
super appartement aangekomen. Echter voor één nacht maar. Jammer want iedereen bleef er graag
wel een tijdje.
De Geert, kok van
dienst, bereidt een BBQ voor. Waarom hem tegenspreken?
18-07-2017 om 17:40
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen
vertrokken in de nieuwe constellatie. Mijn mama gaf de winterhandschoenen mee
met den Gino en die kon ik verdomde goed gebruiken; eisig kalt!
Den Brenner en
teglijk de grens over met Italië, een uurtje of 2 file
rijden en we konden aan de mooie bochten beginnen richting Trieste. Jammer dat
den Ad mij op het hart gedrukt heeft van niet te wild in de bochten te gaan
want ik had er na al die dagen rechtdoor echt wel zin in. Enfin ik zal me maar
gedeisd houden en braafjes de Goldwing met aanhanger volgen. Niet dat die er
ook altijd zachtzinnig mee omspringt!
Deze middag
gingen de winterhandschoenen en de pullover uit en het was bij wijlen flink
zweten onder de helm.
We zijn intussen
in Slovenië aanbeland en den Geert
heeft toch wel een autentiek oostblok-hotelletje gevonden zeker. Gelukkig is mijn
mama er niet bij want ze zou niet blij zijn. Voor het avondeten en voor het
ontbijt hebben wij gelukkig wel kunnen onderhandelen met de barman; hij brengt
het voor mekaar.
We rijden dus
duidelijk de zomer in
17-07-2017 om 18:05
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen was de
start van de aansluitende reis naar Kroatië. Het dametje in het hotel (B&B) in Sankt Pölten had een heel verhaal over haar moeder die
Ukraïnse is en op 15 jarige leeftijd tijdens de
oorlog in een treinwagon gedeporteerd werd naar Tjechië. Toevallig 2 dagen tevoor het concentratiekamp
bezocht, kreeg ik toch weer een krop in de keel. Buiten was het strontweer en
ik had slechts een 6 tal uren te rijden, vandaar heb ik het dametje het
volledige verhaal laten doen. Wat betekent een kleine panne met oponthoud al
tegenover zulke gebeurtenissen? Ik was weer zéér klein toen ik vertrok en ik heb de koude en
regen over mij laten komen met de gedachte dat ik toch een gelukzak was.
Het hotel in
Gries am Brenner herbergt mij vannacht en ik neem er morgen een snipperdag;
vrijwillige afstand van de brommer. Morgenavond verwacht ik de nieuwe
reisgenoten: Geert en Marleen, Gino en Carol.
Over Österreich kan je kort zijn: proper en net, mooi
land met veel traditie en een begrijpelijke taal. Alleen hebben ze mij vandaag
toch al 15,00 afgetroggeld voor
vignet en Brenner en ik heb nog helemaal geen Brenner gezien. Den Gino beweert
dat ik mijn aardrijkskunde van geen kanten ken maar IK HEB GEEN BRENNER GEZIEN
!
Onderweg heb ik
een biker getroffen die uit Kroatië kwam en die vertelde
dat het daar een super weertje is. Laat ons dan maar hopen dat het nog een
tijdje aanhoudt.
Den Daniël en de Noël zijn intussen in Duitsland geland. De Noël zou zich nog eens in de bochten gesmeten hebben!
15-07-2017 om 20:52
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen gelijk
afscheid genomen van de 2 metgezellen. Niettegenstaande onze routes een
tijdlang gelijk liepen waren we elkaar toch snel kwijt. Goede reis verder!
Zelf heb ik
gekozen voor de snelste route door Tjechië naar Oostenrijk, na eerst mijn overschot aan Zlotty (spreek uit: zwottie!)
uitgewisseld te hebben voor E98.
En ja hoor, ook
Tjechië is prachtig. Ik was er
laatst in 1987 voor het werk. Een hoop bekende namen: Bohomin (fabriek
Bekaert), Ostrava (hotel), Olomouc (spreek olomo-oets) op doorreis en nog
meer....
Tegen 12:00h de
grens al over met Oostenrijk; Die kar loopt lekker trillingvrij bij 4000 RPM.
En het karrewiel?..het draaide voort!
In het Gästehaus in Österreich lag de sleutel klaar in een kistje aan de deur; praktisch, toch?
Résumé Polen?
-
Prachtig
land
-
Goede
hotels
-
Lekker
eten
-
Vriendelijke
mensen
-
Veel
tankstations
-
Overal
netjes en propere toiletten
-
Veelal
slechte tot zeer slechte wegen
-
Alle
autobestuurders heten Robert Kubica
Résumé Baltische staten?
-
Idem
dito zonder Kubica
-
Het
verblijf was er te kort behalve mezelf in Riga
-
En
voor Estland moet je de collegas vragen; ik ben er
namelijk niet geraakt
14-07-2017 om 23:21
geschreven door Marcel Van Colen
Zomerweer, ja
hallo! De godganse voormiddag
in regen en kou bij windkracht 10 ja. De
namiddag was ons beter gezind en zelfs de wegen werden beter.
Het voor morgen
geplande bezoek aan Auschwitz hebben we in de vooravond noch afgewerkt. Ttz we
zijn niet in het museum binnen geweest wegens te lange wachtrijen maar we zijn
de gebouwen buitenom toch langsgelopen van zowel Auschwitz als Birkenau. Het is
een hoop emoties tegelijk: ongeloof, afschuw, woede, teneergeslagenheid.....
Morgenvroeg
scheiden de wegen van het zijspan en de solos. 3 wielen door Tsjechië richting Oostenrijk. De overige keren het stuur
richting huiswaarts en overnachten noch eens in Tjechië om finaal maanagavond thuis te komen.
13-07-2017 om 17:33
geschreven door Marcel Van Colen
De landschappen
waren weer mooi, de velden weer uitgestrekt, de wegen weer recht en slecht, de
koeien weer vierkant en onzichtbaar. De Poolse autobestuurders reden weer als
idioten. De belgen waren weer voorbeeldig....
Het weer wordt allengs
te warm voor winterkleren; eens zien of we ons morgen aan zomerkleren riskeren.
Gisteravond en vannacht moet de regen er tijdens het onweer zowat allemaal
uitgevallen zijn, toch?
Veel valt er dus
niet te melden behalve misschien dat mijn handschoenen op de moto te drogen
hingen en kompleet vergeten werden ivm het onweer. Raad maar wat! Enfin, zoals
altijd wist den Daniël onmiddelijk de
oplossing om die binnenstebuiten te keren en te drogen....hij is er een tijdje
zoet mee geweest.... maar ik kan mijn Goretex-handschoenen nu binnenste-buiten dragen
om ze zon-gedroogd te krijgen.
Vandaag dus een
ispiratieloze rit zonder ander doel dan het hotel te bereiken.
Ahja... het
zijspanwiel..Wel, bij elke stop gecontroleerd en eens flink aan geschud...geen
speling te voelen. De remplakketten worden ook niet meer uitéén geduwd. Zou het dan toch...?
Voor de techneuten:
volgens Ad van Gils zit op de binnenkant een hoekkontaktlager en op de buitenkant
een standaard kogellager. Zomee worden de zijdelinkse krachten die optreden bij
linkse bochten door het binnenlager opgevangen. Advies van Ad: niet met volle
lading als een gek tekeer gaan in linkse bochten! Zou ik dat dan gedaan hebben
onderweg naar Toulon??
12-07-2017 om 17:27
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmorgen met
goede moed maar toch met een bang hart vertrokken. Wat intussen allemaal over
die wiellagers verteld werd plus de uitleg van een BMW receptionist en NIET een
technicus vond ik niet geruststellend.
De ontmoeting
onderweg met mijn metgezellen liep niet helemaal vlekkeloos maar tegen de
middag hebben we elkaar toch getroffen onderweg. Zij hadden weeral een flink
stuk offroad achter de kiezen. De routing van de Noël vetrouw ik dus ook al niet meer. Vandaar dat ik
mijn eigen gemaakte route heb vervolgd ná eerst een grondige inspectie van het zijspanwiel. Dit lijkt voor het ogenblik ok.
En ziedaar: van verschillende kanten
komen we binnen dezelfde minuut aan het hotel. De tijdzone liet ons een uur
inwinnen en we waren vóór 15:00 op de kamer.
Het moet niet elke dag 7 à 8 uur in het zadel
zijn.
De receptioniste
was weliswaar een mooi kind maar niet van de vriendelijkste; een poolse dus!
Mijn route liep
weer vlak langs de russische grens en dat zal je geweten hebben. Rijen lang
russische vrachtwagens om de grens over te steken. Gelukkig werd 1 rijspoor
vrijgelaten en kwam ik redelijk door.
Het wordt zo stilaan heet in Polen, echter gepaard met een fikse regenbui. Of we morgen zomerkleren aan kunnen trekken?
11-07-2017 om 15:32
geschreven door Marcel Van Colen
Na de middag opnieuw vertrekken was weinig zinvol. Ik zie de mannen morgen onderweg wel weer. Ze kregen trouwens onderweg 40 Km. off road onder de wielen geschoven; al goed dat ik er niet tussen zat.
De moto kan trouwens nog een maand blijven voor hetzelfde geld!
Ik heb al contact gehad met Ad van Gils de EML dealer uit Breda. Het blijkt dus wel een gekend probleem te zijn, die echter wel te verhelpen is (ombouw naar andere lagers) Ik kan het maar beter zo snel mogelijk uit laten voeren want ik heb 'die Schnauze voll'.
10-07-2017 om 18:43
geschreven door Marcel Van Colen
Vanmiddag het
zijspan opgehaald bij de BMW dealer in Riga.
Blijkbaar gaat het
nu toch over instelbare lagers (hoekkontaktlagers of conische lagers) in
tegenstelling tot eerdere berichten dat het om rechte lagers gaat.
Enfin, in de garage
hebben ze enkel de lagerspeling moeten bijstellen. Ze gaven het voertuig ook maar
meteen een wasbeurt; schijnbaar standard policy
Bij de rit naar
het hotel toe was het remmen weer zoals vanouds, hetgeen betekent dat er geen
lagerspeling meer is.
Ik kan dus
beginnen aan de nieuwe planning en tegen morgenavond de Noël en den Daniël vervoegen.
Dus hopelijk:
Austria her we come!
Toch nog snel even het hotel in Polen waarschuwen dat we er aankomen want in al de commotie had onze Noël niet enkel mijn verblijf geännuleerd maar gewoon beide kamers.
Onze routes voor morgen komen ergens samen. Misschien treffen we elkaar onderweg al
10-07-2017 om 11:30
geschreven door Marcel Van Colen