Vandaag hebben we te horen gekregen dat die banners met reclame je kent ze wel, de Google ads die iedereen zo irritant vindt blijkbaar door de inhoud van je surfgeschiedenis worden bepaald. Dus dames, volgende keer als je met je partner gezellig samen op zoek bent naar een toffe reis, of een leuke tweedehandse auto, en er komt reclame op voor een nog toffere pornosite Dan komt dat daar dus niet toevallig op tevoorschijn.
Na dit gezegd te hebben, kregen we de welgekende zin te horen: Big brother is watching you, ladies and gents. Wat me doet denken aan twee artikels die ik las op De Standaard Online;
Het eerste was het volgende: Facebook bant Suicide Machine.
De Suicide Machine is ontworpen om gebruikers van sociale netwerken hun profiel grondig te laten verwijderen, zonder sporen na te laten. Blijkbaar heeft Facebook hier, met reden, een broertje aan dood. Hiermee kan je dus online zelfmoord plegen.
Ik heb dit zelf al ondervonden; toen ik een tijd geleden even ernstig genoeg had van Facebook, en mijn profiel verwijderde, dacht ik dat dit ook gebeurde. Toen ik echter een half jaar later mijn Facebook profiel terug aanmaakte - of beter gezegd, heractiveerde - kreeg ik mijn oude account te zien. Compleet met fotos, vrienden en persoonlijke informatie. FB meets BB.
Binnen Facebook bestaan er natuurlijk de applicaties, waaronder het immer irritante Farmville. Dit spel, ondertussen een half jaar oud, telt inmiddels 80 (!) miljoen spelers. De Standaard publiceerde hierover een artikel met de passende titel Verslaafd aan de virtuele boerenstiel. Ik moet toegeven dat ik altijd open sta voor nieuwe ervaringen en met het motto 80 million players cant be wrong, ben ik zo ook beginnen boeren. Voor een week. Mensen die om 7u s morgens opstaan om een krop tomaten te plukken, het blijft mij een raadsel. Nu heb ik dit spel ook van mijn Facebook pagina gewist, maar toch bewaart het mijn boerderij. Binnen dit sociale netwerk blijven dus ook je applicaties je achtervolgen.