In de seventies toen we nachtradio speelden en het over de napoleonsweg hadden was er een Luk v.d.S die sprak over een tabel van Carront uit 1790. In dat interview werd er vrij vertaald wat er over Souhoven a eyck geschreven is.
à bruyers, maifonts que lon nomme de Rockreack. Dat was Zonhoven naar Eyck ßxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Vrij vertaald zou het dus om vele wegeltjes gaan die van eyck naar Qualiek liepen (venne, heide en hennepvelden) Mes il faut laiffer Qualiek a Houthalen a Laeck a Laeck ???
We hadden het dus over een reisgids van de Luikse ingenieur Alexandre Carront uit 1790. Carront was een beëdigd landmeter, een wiskundige die hier plannen moest maken voor een kanaal naar Denbosh, het kanaal is echter nooit uitgevoerd maar zijn lijsten van gemeente in het Prinsbisdom Limburg te bereiken vanuit Luik blijven merkwaardig. De kwaliteiten van de Limburgse wegen waren slecht in de 18de eeuw op dooreis naar Holland om een familie te inspecteren langs de toenmalige wegen dat was lijdensweg. Het enigste verkeer in Houthalen (Grote Steenweg) en Postweg (postverkeer) gebeurde met postwagen of met delligence van wegen de kooplui die ook wisselwagen bijhadden, want die waren nodig. Het ancien regime reed op overharde zeg maar stoffige in de zomer en modder- in de winterwegen. We hebben het al gezgd de Noord-Zuid van toen is pas in 1740 gestart als gevolg van de handelsconflicten tussen het Prinsbisdom Luik en de Oostenrijkse Nederlanden. De handel viel stil door douane tarieven, de aanleg van de weg tot Lommel (Napoleonsweg) duurden tot 1788 en Lommel best werd pas uitgevoerd in 1818. In Laak schijnt het dat het pannenfabriek van Laak, plaveinen maakten voor de post en de andere verharde banen. Een betere reisweg voor de handel was riviertransport op de Maas want bij iedere aanleg van een weg moest er onderhoud of tol betaald worden en ja, de plaatselijke bevolking moest dat betalen want de doorreizigers uit Luik die kregen vrijstelling
. Toen al HAHA Loeky 011/522792








|