Op de donderslagse heide hadden Societé COCKERILL 6oo ha in gebruik...Voor 't gebruik van de nieuwe kasseiweg tot Helchteren moest tol be-taald worden...dus in Helchteren waren er meer sluikwegen...van LAAK naar 't Sonnis...BARRIER IO...een plaats met verlichte paal te LAAK werd al vanaf 1818 omzijlt???Het tolrecht werd daardoor afgeschaft in 1866!!!Onder de vorige oorlog ruziede men al over 'n kanaal van Hasselt over Hengelhoef en de heide van Helchteren???(plannen zijn nooit uitgevoerd)Toch waren er nog duitsers die in 1940...Helchteren kende. Luftwaffe kwam hier ervaring opdoen voor scheepsbombardementen(slag om Engeland)...er werden stenen en houten scheepsvormen gebouwd .. er waren treinsporen met cibels en schietoefeningen met kanonnen...De STUKA'S deden hier de eerste lucht en grondoefeningen....PARALELO-POEOPEDOEM...of toch iets zo ongeveer??? Op 't laatste van den oorlog trokken alle duitsers(meestal deserteurs)naar 't kasteel van Massy!!! Toch liep er nog veel verkeer over de Postbaan langs Kelchteren de moppevennen (de hutten) en de zandweeg naar de zwarteberg(koolput)!!! Henneptelers en landmeters met geweld vochten voor stukskes goeie grond...Kadasterarchief over 't schietveld....???Een franse priester verkocht aan de Belgische staat 't domein Massy in 1939...Tijdens de volle oorlog werd hier grond langs alle kanten verkocht aan 't Leger...duits ...belgisc Pas in de "FIFTY'S"kregen we 'n ROYAL AIR FORCE...Helchteren viel in 't A.P.!!!dat was 'n voorwaarde om 'n oefenterrein te maken voor vliegtuigen ...'t leger mocht dus zelf de veiligheidszone e^n de voorwaarden stipuleren???bijgevolg ook beslag op gronden in Meeuwen-wijshagen Landsverdediging(en ik was er bij)had zijn eigen staatsveiligheid...M.P.'s...B.O.B.'s en dat waren er andere as de b o b 'ers van nu!!! Kortom na onze opleiding bij de nieuwe NATO te EVERE UTELE...radiotransmissie...begonnen de pionierswerken inKl.Brogel en Helchteren
De luchtmacht van Belgie in d "Fifty's...waren CANADEZEN en ENGELSEN ...in CHIEVRES waren de belgen(franssprekende officier piloten)...al 't personeel van de IO de wing en van de Pampa range samen was in 1953...'n paar honderd mannen............met altijd dorst!Die beginjaren van K.B.ee en van Pampa range te Helchteren ongeloofelijk...VLIEGPROGRAMMA VERANTWOORDELIJKE...wa wasda?? Op 't vliegveld veranderden alle boerderijtjes in klein kroegjes langs 't schietveld kwamen nieuwe wegen en constructies met verkoophandel en de luchtmachters die kochten die aten die dronken...maar die betaalden ook...de duitsen die deden dat niet!!!Het blauwe gevaar???wa wasda???








|