Tijdens week zes zouden maar liefst vier van mijn afspraken
in verband met onze bedrijfsvoorstelling plaatsvinden: Met Wierts BV in
Landgraaf, Nijsten BV in Geleen, Ons Dak in Maaseik en tot slot Repon in
Maastricht. Het merendeel van de gesprekken verliepen zoals gewenst en leidden
tot een mondelinge overeenkomst tot een samenwerking. Enkel bij Wierts BV in
Landgraaf haakte ik zelf liever af. Dit vanwege de manier waarop Wierts BV zijn
omvang in ons gesprek benadrukte om te zeggen dat wij hen meer nodig hadden dan
wij. Ik kreeg al snel het gevoel dat de directeur enkel een samenwerking met
ons wilde indien wij precies deden wat zij wilden: Zo werd ons bijvoorbeeld
gezegd dat wij onze transportbusjes moesten bestickeren met hun logo. Aangezien
wij een onafhankelijke onderneming met groeipotentieel zijn en willen blijven
is dit een absolute no-go voor ons.
Verder besprak ik met Thomas in het begin van de week de
prijsaanvraag die we hadden ontvangen van de Belgische marktleider in onze
sector: Tectum Group. Het project in kwestie was er één met een prijskaartje
van zon 20- à 30-duizend euro. Helaas konden wij dit werk niet uitvoeren
aangezien wij enkel aan roofing doen (platte daken). Het project dat wij
aangeboden kregen bestond voor 30% uit hellende daken. Dit is niet voor ons
weggelegd. Vandaar dat wij opnieuw een afspraak maakten met Tectum Group in
Genk. Deze zou op vrijdag doorgaan. Ditmaal zou ook onze zaakvoerder aanwezig
zijn om mijn verhaal bijstand te bieden. Uiteindelijk verliep ook dit gesprek
volledig volgens plan en kunnen we weer op korte termijn een project van
dergelijke grootte verwachten.
Verder kregen we van Ons Dak, waar ik afgelopen week ons
bedrijf ben gaan voorstellen, meteen drie aanvragen tot het uitvoeren van kleine
spoedreparaties. Dit zijn dus de eerste klussen die door mij als
vertegenwoordiger werden aangebracht en vervolgens ook werden uitgevoerd door
ons team. Dit was toch wel weer een mijlpaal voor mij. Deze kleine
doelstellingen blijven de spanning er voor mij inhouden.
Dit was nog niet het einde van het goede nieuws van de week:
De offerte van 13000 euro die we vorige week opstuurden naar Hermans & Co
in verband met de dakconstructie voor de speelplaats van de St. Jansschool in
Eisden werd goedgekeurd. Het kan wel nog enkele maanden duren voordat dit werk
van start kan gaan. Meer informatie krijgen wij hier later over.
Inmiddels heeft onze zaakvoerder, Thomas Kersten, mij laten
weten dat hij me graag een job wilt aanbieden nadat ik mijn stage heb voltooid.
Vandaar dat hij me nu ook verder wilt inwerken op kantoor. Het is de bedoeling
dat ik na mijn stage volledig klaargestoomd ben om zelfstandig als
vertegenwoordiger te fungeren, alsook het volledige kantoorwerk zelfstandig kan
uitvoeren. Zo kan Thomas zichzelf volledig beschikbaar stellen voor de werken
zelf zonder dat hij steeds met de administratie en dergelijke moet bezig zijn. Vandaar
dat hij afgelopen week enkele volledige voor- of namiddagen vrijmaakte om mij
in te leren.
Week zes van mijn stage was voor mij de beste tot nu toe:
Overeenkomsten teweegbrengen, offerteaanvragen ontvangen, offertes die werden
goedgekeurd en als kers op de taart een jobaanbieding.
Week vijf begon met verschillende bedrijfsbezoeken. Op
maandag en dinsdag bezocht ik voornamelijk ondernemingen in en rondom
Maastricht. Na twee dagen had ik maar liefst vier nieuwe afspraken: Het
beloofde dus een goede week te worden.
Nog mooier: Op maandag 27 maart kreeg ik een tweede
offerteaanvraag. Deze keer ging het om een groot project van maar liefst 13000
euro. Nu is het alleen nog afwachten of wij de voordeligste onderneming zijn.
Als dat zo is, wilt dit zeggen dat mijn eerste project binnen is. En meteen
ééntje van behoorlijke omvang.
Op donderdag en vrijdag had ik nog twee afspraken met
bedrijven: BMR Bouw in Hoensbroek en Tectum Group in Genk. Beide bedrijven
waren overtuigd over onze manier van werken en zeiden bereid te zijn met ons
samen te werken. En dit bleek niet gelogen: Nog geen uur nadat ik bij Tectum
Group was geweest, had ik een offerteaanvraag in mijn mailbox.
Toen ik dit aan Thomas meedeelde, vertelde hij me dat Tectum Group de Belgische
marktleider is wat dakwerken betreft. Dit wist ik zelf niet. Natuurlijk ben ik
er daarom vooral trots op dat ik hen klant van ons heb kunnen maken.
Volgende week staan nog vier bedrijfsbezoeken in de planning.
Verder ben ik ook benieuwd of er nog offerteaanvragen zullen binnen komen. Ook
hoop ik natuurlijk dat mijn eerste offerte wordt goedgekeurd. Het is nu nog
maar een kwestie van tijd voordat mijn eerste project van start kan gaan.
Mijn stagebegeleider is blijkbaar erg tevreden met mijn
werk. Hij had nooit verwacht dat er zoveel respons zou komen op mijn
bedrijfsbezoeken en heeft me daarom zelfs gevraagd voorlopig even geen nieuwe bedrijven
meer te benaderen. Dit omdat we willen voorkomen dat er zo veel werk gaat
binnen komen dat we het uiteindelijk niet meer kunnen aannemen.
Week vier was de week waarin het echte werk eindelijk kon beginnen: Ik stelde een lijst met aannemers op binnen een straal van 50km met wie wij in de toekomst kunnen samenwerken. Op maandag en dinsdag ging ik om te beginnen langs bij bedrijven die in de buurt lagen van onze oude locatie (Maasmechelen). Dit enerzijds als oefening, want dit zijn mensen binnen mijn vertrouwde omgeving. Anderzijds ook omdat we in de toekomst toch nog met enkele Belgische bedrijven willen werken, zolang het gaat om grote projecten.
De eerste dag ging ik naar Hermans & Co, Sappi, Machon, Nulens, OCMW en Houben in Beringen. Dit allemaal zonder succes. De eerste dag sloot ik dus af met een gemengd gevoel: Ik wist op voorhand dat ergens als bedrijf nieuw binnenkomen moeilijk zou zijn. Maar deze dag was allesbehalve soepel verlopen.
Dag twee anderzijds verliep al een heel stuk beter: Ik richtte mij hier op aannemers van iets mindere grootte en merkte op dat dit de bedrijven zijn bij wie we terecht moeten komen. Dag twee ontstond uit zeven bedrijfsbezoeken waaruit een eerste afspraak ontstond (met Jemar & Co) met betrekking tot een bedrijfsvoorstelling én bij één bedrijf (Kohlen in Rekem) had ik al een initiatiegesprek gehad met de manager, die ons beloofde op korte termijn een prijsaanvraag te doen voor ons eerste project.
Vanaf dag drie begon het steeds beter te lopen: Ik had op dit moment een goede aanpak in mijn hoofd en merkte dat gesprekken veel vlotter verliepen. En dit met succes als gevolg: Vanaf dag drie werd de straal waarin mijn bedrijfsbezoeken gepland waren al wat groter (50km). Na acht bedrijfsbezoeken op woensdag had ik op deze dag alleen één overeenkomst naar aanleiding van een gesprek bij B Bouw in Riemst. Daarnaast had ik twee afspraken gepland bij twee gigantische bedrijven: Gijbels in Opglabbeek en Tectum Group in Genk (380 werknemers + 10 vestigingen in België). De afspraak met Gijbels in Opglabbeek zou op vrijdagmorgen om 10.00 uur doorgaan met mevrouw Broers, manager van de afdeling aankoop.
Aangezien ik de afgelopen drie dagen bij verschillende bedrijven brochures had achtergelaten aan de balie, werd het sinds donderdag mijn gewoonte om 's morgens er elke dag meteen werk van te maken de bedrijven na twee dagen van mijn bezoek op te bellen met de vraag of ze mijn brochure hadden ingekeken. Ik merkte dat ook dit regelmatig goed uitpakte. Onze brochure ziet er erg netjes en professioneel uit. Al onze troeven komen erin terug en het komt voor dat de brochure bij de manager belandt. Hij leest ze vervolgens en geeft ons daarom toch een kans om ons voor te stellen.
Op donderdag en vrijdag deed ik de ronde in Parkstad (de regio waarin ons bedrijf gelegen is). Op donderdag zelf lukte het mij niet om een overeenkomst of afspraak te krijgen, maar toch had ik een goed gevoel bij wat ik deed. Door mijn bedrijfsbezoeken kreeg ik vaak visitekaartjes met nummer van de juiste persoon met wie wij contact zouden moeten zoeken. Deze telefoonnummers vind je online niet. De nummers die je online vindt, zijn algemene telefoonnummers van bedrijven. En wanneer je op deze nummer belt, is er 99% kans dat de mevrouw aan de balie je vertelt dat de manager 'bezig', 'in gesprek' of 'niet aanwezig' is.
Op vrijdagmorgen had ik mijn eerste afspraak bij Gijbels in Opglabbeek. Onze zaakvoerder kon hier helaas niet bij zijn wegens persoonlijke problemen. Dit was voor mij wel beangstigend: Eén van mijn eerste gesprekken en dit meteen met een bedrijf van zulke grootte. Zelf verwachtten wij voor het gesprek dat we geen kans hadden om binnen te komen bij dit bedrijf. We vonden het zelfs al verbazingwekkend dat we ons daar mochten gaan voorstellen. Bedrijven zoals Gijbels werken namelijk al jaren samen met dezelfde onderaannemers. Deze onderaannemers zelf zijn veel groter dan wij en kunnen veel scherpere prijzen bieden. Toch verliep het gesprek heel positief en werd ons beloofd dat we op zeer korte termijn verschillende prijsaanvragen kunnen verwachten. Ik belde onze zaakvoerder op met dit schitterende nieuws. Hij kon zijn oren niet geloven. Ik merkte dat hij heel tevreden was met mijn werk van afgelopen week, wat op zijn beurt weer enorm motiverend was voor mezelf.
Rond de middag ging ik terug naar ons kantoor in Heerlen, aangezien ik nog een paar mails moest versturen en een paar bedrijven moest opbellen. Op tijd van een kwartier had ik plotseling twee afspraken gepland met bedrijven die ik eerder bezocht. Wierts BV in Landgraaf (dit gaat door op 03/04 om 9:00 uur) en BMR Bouw in Hoensbroek (30/03 om 10:00 uur). Deze bedrijven zijn een stuk kleiner dan Gijbels, maar voor ons misschien wel belangrijker aangezien wij meer kans maken bij deze bedrijven om als onderaannemer geaccepteerd te worden (mede dankzij het feit dat we hier niet met dezelfde scherpe prijzen moeten komen als bij Gijbels). Toen ik dit aan onze zaakvoerder liet weten, kon zijn weekend al helemaal niet meer stuk: In de eerste week vier overeenkomsten en vijf geplande afspraken op korte termijn.
Het doel van week drie was voornamelijk mij meer inzicht te geven van de
werkzaamheden zelf (de dakwerken) en alle voorbereidingen en regelingen die
hierbij komen kijken.
Op maandag gingen we een paar lopende werven bezoeken, waarvan ééntje in
Schilde. Deze verbouwingen zouden die dag opgeleverd worden. We hebben op dat
moment gekeken of de werken die uitgevoerd werden door onze werknemers
voldoende waren. We moeten immers garantie geven op onze werken en zorgen er
dus best op voorhand voor dat alles in orde is. Anderzijds moeten de andere
partijen het ook eens zijn met onze prestaties, anders kan dat ons bedrijf veel
geld kosten (extra dagen werk, nieuw materiaal, oud materiaal weghalen,
containers langer huren, eventuele boetes voor tekortkomingen,...)
Op dinsdag had ik eerst een afspraak op ons kantoor in Heerlen met een
man van de belastingdienst. Hij kwam, naar aanleiding van de oprichting van ons
Nederlandse bedrijf, kijken of wij wel degelijk activiteiten uitvoerden en dus
in aanmerking kwamen voor een Nederlands BTW-nummer. Na hem enkele werken te hebben
laten gezien, zag hij al snel dat wij wel degelijk actief zijn op ons nieuwe
kantoor. Vervolgens checkte ik mijn mailbox waarin een bericht van de drukkerij
was aangekomen. Zij vertelden ons dat de visitekaartjes, het briefpapier, de
enveloppen en de brochure klaar waren. We kregen de voorbeelden doorgestuurd
via PDF. Over het algemeen was ik tevreden van het resultaat, maar ik zag
meteen dat de brochure totaal niet was zoals we zelf verwacht hadden. Thomas
bevestigde dit wanneer ik hem het PDF-bestand doorstuurde. Ik ben dus naar de
drukkerij in Hoensbroek gegaan om op een beleefde manier mijn ongenoegen te
uiten over de brochure. Ik gaf enkele richtlijnen mee en wachtte geduldig met
Thomas af op het nieuwe resultaat.
Op woensdagmorgen hebben we om te beginnen onze benodigde materialen
voor lopende werken opgehaald bij onze vaste leverancier. Met hem heb ik toen
dus voor het eerst kennis gemaakt. We zijn een tijdje bij de leverancier
gebleven om toekomstige plannen te bespreken. Dit duurde tot ongeveer 12 uur.
Erna hebben we samen geluncht in het centrum van Heerlen. In de namiddag heb ik
een nieuwe lijst gemaakt met bedrijven/aannemers in regio Groot-Lanaken. Dit is
immers de regio waarin mijn eerste bedrijfsbezoeken als vertegenwoordiger
zullen plaats vinden. Dit enerzijds omdat ik Belg ben (en het dus beter is om
de eerste paar keren te 'oefenen' met mensen uit België) en anderzijds omdat
ons bedrijf zelf ook in de buurt van Lanaken werd opgericht. We werken dan nu
wel verder vanuit Heerlen, maar toch willen we ook nog werken rond Lanaken
houden in de toekomst aangezien dit dicht bij onze woonplaats is.
Op donderdag hebben we eerst een gesprek gehad in Opglabbeek voor een
werk in Kortrijk. Deze aannemer was oorspronkelijk niet geïnteresseerd in 'weer
een dakwerker die zich komt aanbieden', maar veranderde na een gesprek van een
half uurtje toch van gedachten. We wisten hem te overtuigen door middel van
onze troeven (24/7 service, regelingen van A tot Z ook wat betreft
verzekeringen, werken tegen gereduceerde tarieven bij grote werken,...).
Uiteindelijk hebben we hem voorgesteld ons een kleine eerste klus voor hem te
laten doen. Dit als initiatie waarbij hij een eerste indruk kan krijgen van ons
en onze werken. Hier ging hij mee akkoord.
Op vrijdag heb ik voornamelijk vanuit mijn kantoor van Heerlen gewerkt.
Ik hoorde van Thomas dat ik maandag eindelijk de baan op mag. Ik zorgde ervoor
dat ik een paar uurtjes mijn geheugen opfriste en wat tips & tricks opzocht
die ik kon gebruiken als vertegenwoordiger. Met andere woorden was dit een vorm
van zelfstudie. In de namiddag ben ik opnieuw naar de drukkerij gegaan. Het
resultaat van de brochure was dit keer écht een heel stuk beter. We overlegden
nog een paar dingen, deden de laatste kleine aanpassingen en maakten vervolgens
afspraken m.b.t. de manier waarop alles gedrukt moest worden. De drukker
beloofde me alle visitekaartjes, enveloppen en het briefpapier afgedrukt te
hebben tegen maandagmorgen. De brochures konden echter niet klaar zijn op dat
moment. Dit kwam slecht uit, aangezien ik maandag de klanten ga bezoeken.
Uiteindelijk heb ik de drukker zo ver gekregen om toch een tiental brochures
klaar te hebben voor maandagmorgen. En zo kon ik met een gerust gevoel het
weekend in: De voorbereidingen waren gedaan, al het materiaal was in orde en ik
zit vol spanning af te wachten op het moment van mijn eerste bedrijfsbezoek.
Sinds twee weken loop ik stage bij Pro Seal Dakwerken in Heerlen. Pro Seal Dakwerken is een bedrijf met meer dan 20 jaar ervaring in het vak in zowel België als Nederland. Tot voor kort werden alle activiteiten uitgevoerd vanuit het kantoor in Maasmechelen (België).
Het was per toeval dat Thomas Kersten, zaakvoerder van Pro Seal Dakwerken, op hetzelfde moment naar een vertegenwoordiger zorgt als wanneer ik zocht naar een stageplek. Ik had vernomen dat hij graag wou uitbreiden en hiervoor een kantoor wilde oprichten in het Nederlandse Heerlen. De data van zowel mijn stage als zijn intrede op het nieuwe kantoor vielen, per toeval, op hetzelfde moment.
En zo gaf Thomas Kersten mij de kans drie maanden als vertegenwoordiger te fungeren voor zijn bedrijf.
Het was oorspronkelijk een vreemd idee voor mij: Ik, niet eens afgestudeerd, die het vertrouwen krijgt drie maanden lang een vaste waarde te zijn als vertegenwoordiger in een bedrijf dat resultaat moet halen. Ik merkte dat ik veel moest leren. Dit niet enkel over de sector (dakwerken), maar ook de algemene dagelijkse activiteiten waarmee je in aanraking komt.
Week 1
Dag één van mijn stage was ook de dag waarop wij voor het eerst het nieuwe kantoor te zien kregen. Op deze dag zorgden we ervoor dat we alle benodigdheden haalden bij lokale winkels en deden we enkele bestellingen via het internet. We zorgden ook voor de juiste indeling van het kantoor zodat we de dag erna meteen aan het werk konden.
De volgende dag was het snel duidelijk dat het uitvoeren van de activiteiten nog niet evident was: Als vertegenwoordiger heb je visitekaartjes nodig én een telefoon. Ik creëerde die dag een voorbeeldbrochure en stuurde deze door naar een drukkerij in Hoensbroek. Ook zorgde ik bij hen voor briefpapier, de visitekaartjes en enveloppen. In de namiddag gingen we naar verschillende telefoonwinkels in Heerlen met het doel twee nieuwe abonnementen af te sluiten. Conclusie: Voor een Nederlands telefoonabonnement MOET je eerst een Nederlandse bankrekening hebben.
Hier gingen we woensdag dus meteen achteraan. Maar ook dit liep allemaal niet zo soepel. Op wachttijden van twee tot vier weken voor activering stonden wij zeker niet te wachten. Daarom zorgde ik voor een afspraak met een bestuurslid van de ING bank. Deze zou doorgaan op donderdag.Verder zorgde ik nog voor een persoonlijk domein voor onze onderneming (geen gebruik meer van ...@hotmail.com, maar naam@prosealdakwerken.nl). Ook verzorgde ik voor een deel de social media van Pro Seal Dakwerken (Facebook, LinkedIn voor bedrijven).
Donderdagmorgen legde ik dus even het probleem uit aan de man van de ING bank: Zonder bankrekening kunnen we geen abonnement afsluiten (= geen telefoon) en kan ik dus als vertegenwoordiger nog niet de weg op. Gelukkig begreep deze man ons probleem en konden we op vrijdag ons bankpasje gaan afhalen.
Dus dat is wat vrijdagmorgen meteen gebeurde: Van de bank gingen we rechtstreeks door naar de telefoonwinkel, waar we ieder een Iphone 7 met abonnement kregen. Alle opstartformaliteiten waren nu achter de rug, in week twee kon het echte werk dus beginnen.
Week 2
Super gemotiveerd begon ik aan week twee. Ik verheugde me er enorm op mijn eerste klant binnen te halen. Het eerste wat ik daarom deed was een mail opstellen in de vorm van een eerste kennismaking met ons bedrijf. Deze zou ik later vervolgens verzenden naar bedrijven met wie wij een samenwerking wensen. Verder ontstond mijn week uit het opzoeken van potentiële klanten (welke ondernemingen zouden voor ons gunstig zijn om mee samen te werken?). Onder samenwerking verstaan wij het proces waarbij aannemers werken aan ons uitbesteden, gaande van kleine reparaties aan daken tot volledige nieuwbouw. Ik begon met een lijst te maken van bedrijven van middelgrote grootte in de regio Parkstad (de regio waarin wij ons bevinden). Hierbij gingen wij uit van de veronderstelling dat deze bedrijven een stukje groter zijn dan wij, en wij misschien de mogelijkheid krijgen om als onderaannemers te werken. Deze bedrijven zouden dus regelmatig werken aan ons kunnen uitbesteden.
Op dinsdag deed ik hetzelfde, maar dan voor de echte hele grote bedrijven die verspreid liggen over heel Nederland. Denk aan bedrijven die tussen de 2.500 en de 20.000 eenheden (appartementen, huizen,...) bezitten.
Ook op woensdag en donderdag werkte ik verder aan deze lijsten. Ik had na de eerste twee dagen een zeventig-tal mails verzonden, maar was ervan overtuigd dat met grondiger zoekwerk er nog een stuk meer potentiële relaties in kunnen zitten.
Op vrijdag vertelde Thomas me dat hij ook interesse had om dakwerken uit te voeren in de Nederlandse Antillen (specifiek Aruba en Curacao). Het is alleen niet vanzelfsprekend dat een onderneming zomaar begint met het uitvoeren van werken over de grens. Het was aan mij om uit te zoeken wat de specifieke vereisten waren om werken in deze gebieden uit te mogen voeren. Na een vijftal keer te worden doorverbonden kwam ik eindelijk uit bij iemand die beloofde mij te kunnen helpen. De persoon in kwestie zou voor mij een volledig plan uittypen en via mail doorsturen, wat maximaal twee werkdagen in beslag zou nemen. Ik verwacht dus maandag dit plan in mijn mailbox. Verder zocht ik ook alvast bedrijven op in Curacao en Aruba waarmee wij mogelijk in de toekomst zaken kunnen doen. Het zou leuk zijn om eens een keer te kunnen testen als onderaannemer bij een bedrijf in de Nederlandse Antillen. Zo kunnen we zonder te veel risico (aangezien wij slechts ingehuurd worden) een eerste indruk opdoen van de werken en de cultuur.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!