Zoals beloofd gingen we op maandagmorgen naar de Mazdagarage
in Sittard. Bij aankomst zagen we meteen een prachtige Mazda MX-5 in de winkel
staan. Met de hulp van een medewerker personaliseerden we via de online
configurator de MX-5 op dergelijke wijze dat hij volledig aan mijn wensen en
benodigdheden was aangepast. Verder vroegen we een offerte aan met daarin de
maandelijkse leaseprijs. Zo konden we een overzicht krijgen van wat de
maandelijkse kosten eventueel zouden zijn, zou ik akkoord gaan met dit aanbod.
Op dinsdag reden we samen naar Eindhoven. Daar werkten onze
arbeiders aan een project voor onze grootste klant, Kimmenade Nederland. Thomas
nam mij hier mee naar toe met verschillende bedoelingen: Enerzijds om mij te
leren op welke punten je moet letten bij een eindinspectie van een werk en
anderzijds om me voor te stellen bij Kimmenade Nederland.
Daar hadden we verder een bespreking over een toekomstig werk in Maastricht.
Hier zullen wij normaal gezien volgende week aan beginnen. Het werk in kwestie
zal een vijftal weken in beslag nemen en is dus van behoorlijke grootte. Na het
gesprek reden we door naar Helmond, waar we nog materialen moesten ophalen en
bestellen bij een leverancier.
Op woensdag kwamen Thomas en ik samen voor een toekomstige
loonbespreking. Hij gaf me verschillende mogelijkheden en liet vervolgens de
keuze aan mij. We zijn beiden tevreden met onze mondelinge afspraak en hebben
afgesproken om op korte termijn een contract in orde te maken. Dit zal
vervolgens ingaan vanaf 2 juni 2017.
Verder bespraken we ook een nieuw idee dat we graag willen uitwerken. Bepaalde
ondernemingen binnen onze sector werken met een soort abonnement dat ze aan
klanten verkopen tegen een maandelijks vast bedrag. Vervolgens krijgt het
bedrijf met welke het contract is aangegaan altijd service voor alle problemen
(met uitsluiting van nieuwbouw) zonder extra betaling.
Wij willen zelf ook een dergelijk contract in elkaar steken. We hebben
afgesproken samen te brainstormen en volgende week maandag onze ideeën samen te
leggen.
Verder hield ik me bezig met alledaagse werkzaamheden: Het opstellen van facturen,
betalingen doen, het invullen en bijhouden van de uurroosters enz.
Donderdag hield ik me voornamelijk bezig met denk- en
opzoekwerk met betrekking tot onze abonnementen die we willen gaan aanbieden.
Verder werd mij gevraagd om het voorwerk te doen voor enkele prijsaanvragen
(m.a.w. samenvatting maken van wat voor ons van belang is). Dit neemt
behoorlijk wat tijd in beslag, vooral omdat ik pas in het bedrijf ben en ik nog
geen goed inzicht heb in de architectentekeningen. Maar ik leer iedere dag bij.
En dat is natuurlijk wat dit is: een leerproces. Ook deed ik wat opzoekwerk op
het internet om een algemeen beeld te krijgen van waar ik in de nabije toekomst
het beste op zoek kan gaan naar nieuwe relaties. Het zou kunnen dat ik vanaf
volgende week een nieuwe lijst ga maken met aannemers in een andere regio.
Vervolgens zou ik dan op dezelfde manier te werk gaan als vorige keer.
Op vrijdag kreeg ik een vrije dag, aangezien vijf mei in
Nederland een feestdag is (dag van de arbeid).
Week zeven stond volledig in het kader van mijn
jobaanbieding. Nu het zeker was dat ik na mijn stageperiode een contract zou
krijgen, gingen we nog gerichter werken om mij volledig klaar te stomen om mijn
functie volledig onafhankelijk uit te oefenen.
We begonnen de week met een vergadering over zowel de
doelstellingen van het bedrijf als mijn persoonlijke doelstellingen. Dit voor
een tijdspanne van de komende vijf jaar.
Op gebied van bedrijfsdoelstellingen is het voornamelijk de bedoeling dat we
binnen de vijf jaar ernaar streven steeds minder afhankelijk van grotere/andere
bedrijven te worden. Het merendeel van onze projecten is momenteel afkomstig
van aannemers, waarbij wij als onderaannemers fungeren. Er staat met andere
woorden zo goed als altijd iemand tussen ons en de klant (vaak een
overheidsinstantie). Verder spreekt het voor zich dat, om deze groei te
bekomen, we ook een omzetstijging verwachten.
Een prognose maken voor vijf jaar is natuurlijk niet realistisch en zal met de
tijd mee nog bepaalde aanpassingen vereisen. Maar toch is het altijd goed om
iets hebben om naar toe te werken.
Als persoonlijke doelstellingen voor mij geldt vooral dat ik voor oktober 2017
volledig zelfstandig te werk kan gaan: De bedoeling is dat onze zaakvoerder
zich nog enkel bezighoudt met alles wat buiten gebeurt (de bouw zelf). Ik aan
de andere kant zal moeten zorgen voor al het interne: Alles wat er op kantoor
gebeurt en wat er geregeld moet worden. Zo zal ik dan ook binnen nu en een jaar
een bijscholing volgen om meer kennis op te doen wat architectentekeningen
betreft. Dit is nodig aangezien ik zal zorgen voor het voorwerken van offertes.
Dit aangezien we bij een prijsaanvraag vaak veel overbodige informatie
ontvangen die niet voor ons besteed is. Ik zal dan, op basis van tekst en de
tekeningen, een verslag moeten maken van wat er precies door ons moet gebeuren.
Het maken van prijzen is het enigste dat onze zaakvoerder verder zal blijven
doen wat het interne betreft.
Verder zijn we bezig geweest met een volledige shift van
onze activiteiten van België naar Nederland. We zijn inmiddels zeven weken
verder en zoals ik in het begin van dit blog vertelde is het altijd onze
intentie geweest de werkzaamheden in België met de tijd mee af te bouwen. We zijn
inmiddels op een punt gekomen waarop onze Nederlandse BV in dergelijke mate is
gevorderd dat dit voldoende is om met enkel deze zetel onze volledige
capaciteit te benutten.
Het is vandaar dat alle documenten die aanwezig waren in het Belgische kantoor
verhuisd dienden te worden. Hier kwam ook veel opruim- en sorteerwerk bij
kijken.
In de tussentijd voerden onze dakwerkers de reparaties uit
van Ons Dak. Dit zijn de eerste werken die ik heb binnengehaald én zijn
afgewerkt.
Ook zaten de zaakvoerder en ik nog een middagje samen om mij
verder in te werken. Hij schetste ook een volledig beeld van hoe hij wilt dat
ik alles precies doe: Hij heeft het bijvoorbeeld liever dat ik alles sorteer
per onderneming met onderverdelingen per project, dan dat ik bijvoorbeeld alle
offertes achter elkaar steek.
Aangezien ik deze week iets minder bezig ben geweest met het
binnenhalen van werk, heb ik slechts één enkele offerteaanvraag gekregen. Het
is nu ook zo dat er een deel bedrijven zijn die ons vier à zes weken geleden
een samenwerking beloofden en waar we niets meer van hebben gehoord. Volgende
week zal ik daarom de bedrijven in kwestie opbellen om even na te gaan of ze
ons nog niet vergeten zijn.
Aan het einde van de week maakten we een afspraak met een
autogarage. Hier gaan we alvast kijken om een bedrijfswagen te leasen voor me.
Momenteel gaat onze voorkeur naar een Mazda MX-5.
Niet de typische wagen voor een vertegenwoordiger, maar hier is wel bewust bij
nagedacht. De Mazda MX-5 ziet er spectaculair uit ten opzichte van de meeste
andere wagens in dezelfde prijsklasse. Wanneer je met zo een wagen aankomt bij
een bedrijf maak je al snel indruk.
Maandag beginnen we de week met een bezoek aan de
Mazdagarage in Sittard. Het gebeurt niet vaak, maar ik kan nu zeggen dat ik
niet kan wachten tot het weekend voorbij is.