Week 3
Het doel van week drie was voornamelijk mij meer inzicht te geven van de
werkzaamheden zelf (de dakwerken) en alle voorbereidingen en regelingen die
hierbij komen kijken.
Op maandag gingen we een paar lopende werven bezoeken, waarvan ééntje in
Schilde. Deze verbouwingen zouden die dag opgeleverd worden. We hebben op dat
moment gekeken of de werken die uitgevoerd werden door onze werknemers
voldoende waren. We moeten immers garantie geven op onze werken en zorgen er
dus best op voorhand voor dat alles in orde is. Anderzijds moeten de andere
partijen het ook eens zijn met onze prestaties, anders kan dat ons bedrijf veel
geld kosten (extra dagen werk, nieuw materiaal, oud materiaal weghalen,
containers langer huren, eventuele boetes voor tekortkomingen,...)
Op dinsdag had ik eerst een afspraak op ons kantoor in Heerlen met een
man van de belastingdienst. Hij kwam, naar aanleiding van de oprichting van ons
Nederlandse bedrijf, kijken of wij wel degelijk activiteiten uitvoerden en dus
in aanmerking kwamen voor een Nederlands BTW-nummer. Na hem enkele werken te hebben
laten gezien, zag hij al snel dat wij wel degelijk actief zijn op ons nieuwe
kantoor. Vervolgens checkte ik mijn mailbox waarin een bericht van de drukkerij
was aangekomen. Zij vertelden ons dat de visitekaartjes, het briefpapier, de
enveloppen en de brochure klaar waren. We kregen de voorbeelden doorgestuurd
via PDF. Over het algemeen was ik tevreden van het resultaat, maar ik zag
meteen dat de brochure totaal niet was zoals we zelf verwacht hadden. Thomas
bevestigde dit wanneer ik hem het PDF-bestand doorstuurde. Ik ben dus naar de
drukkerij in Hoensbroek gegaan om op een beleefde manier mijn ongenoegen te
uiten over de brochure. Ik gaf enkele richtlijnen mee en wachtte geduldig met
Thomas af op het nieuwe resultaat.
Op woensdagmorgen hebben we om te beginnen onze benodigde materialen
voor lopende werken opgehaald bij onze vaste leverancier. Met hem heb ik toen
dus voor het eerst kennis gemaakt. We zijn een tijdje bij de leverancier
gebleven om toekomstige plannen te bespreken. Dit duurde tot ongeveer 12 uur.
Erna hebben we samen geluncht in het centrum van Heerlen. In de namiddag heb ik
een nieuwe lijst gemaakt met bedrijven/aannemers in regio Groot-Lanaken. Dit is
immers de regio waarin mijn eerste bedrijfsbezoeken als vertegenwoordiger
zullen plaats vinden. Dit enerzijds omdat ik Belg ben (en het dus beter is om
de eerste paar keren te 'oefenen' met mensen uit België) en anderzijds omdat
ons bedrijf zelf ook in de buurt van Lanaken werd opgericht. We werken dan nu
wel verder vanuit Heerlen, maar toch willen we ook nog werken rond Lanaken
houden in de toekomst aangezien dit dicht bij onze woonplaats is.
Op donderdag hebben we eerst een gesprek gehad in Opglabbeek voor een
werk in Kortrijk. Deze aannemer was oorspronkelijk niet geïnteresseerd in 'weer
een dakwerker die zich komt aanbieden', maar veranderde na een gesprek van een
half uurtje toch van gedachten. We wisten hem te overtuigen door middel van
onze troeven (24/7 service, regelingen van A tot Z ook wat betreft
verzekeringen, werken tegen gereduceerde tarieven bij grote werken,...).
Uiteindelijk hebben we hem voorgesteld ons een kleine eerste klus voor hem te
laten doen. Dit als initiatie waarbij hij een eerste indruk kan krijgen van ons
en onze werken. Hier ging hij mee akkoord.
Op vrijdag heb ik voornamelijk vanuit mijn kantoor van Heerlen gewerkt.
Ik hoorde van Thomas dat ik maandag eindelijk de baan op mag. Ik zorgde ervoor
dat ik een paar uurtjes mijn geheugen opfriste en wat tips & tricks opzocht
die ik kon gebruiken als vertegenwoordiger. Met andere woorden was dit een vorm
van zelfstudie. In de namiddag ben ik opnieuw naar de drukkerij gegaan. Het
resultaat van de brochure was dit keer écht een heel stuk beter. We overlegden
nog een paar dingen, deden de laatste kleine aanpassingen en maakten vervolgens
afspraken m.b.t. de manier waarop alles gedrukt moest worden. De drukker
beloofde me alle visitekaartjes, enveloppen en het briefpapier afgedrukt te
hebben tegen maandagmorgen. De brochures konden echter niet klaar zijn op dat
moment. Dit kwam slecht uit, aangezien ik maandag de klanten ga bezoeken.
Uiteindelijk heb ik de drukker zo ver gekregen om toch een tiental brochures
klaar te hebben voor maandagmorgen. En zo kon ik met een gerust gevoel het
weekend in: De voorbereidingen waren gedaan, al het materiaal was in orde en ik
zit vol spanning af te wachten op het moment van mijn eerste bedrijfsbezoek.
|